21 Temmuz 2021 Çarşamba

21 Temmuz 2021 Çarşamba REİS Gazetesi/sayı223..........................Str.2.4.1 Hedefleri (I)

Str.2.4.1 Hedefleri (I)

‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’ kapsamında Yeşilelma’ vizyonumuzun temel ayaklarından ikincisi olan ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ la ilgili çalışmamızı sürdürüyoruz. Geçen haftalarda ‘StrA.2.3-Üretkenlik ve Rekabetçilik’ stratejik amacı yolunda ‘‘Str.2.3.1-Üretken olma’ stratejisine ait 17 hedef ile ‘Str.2.3.2-Rekabetçiliği benimseme’ stratejisinin 3 hedefi olmak üzere toplam 20 hedefin ‘NASIL GERÇEKLEŞEBİLECEĞİNE DAİR’ önerilerimizi okumuştunuz. Şimdi sırada aynı temel vizyon ayağının ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacı var. Bildiğiniz gibi onun da ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’, ‘Str.2.4.2-Her alanda ilerleme sağlama’ ve ‘Str.2.4.3-Güçlenme’ şeklinde ifade ettiğimiz üç tane uygulama stratejisi bulunuyor. Konuya bu hafta ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejisiyle giriyoruz. Söz konusu stratejinin ‘04-ULAŞIM’ sektörüyle ilgili 2, ‘07-TURİZM’ sektörüyle ilgili 2, ‘08-SANAYİ’ sektörüyle ilgili 4, ‘09-TARIM VE HAYVANCILIK’ sektörüyle ilgili 19, ‘10-SAĞLIK’ la ilgili 2 ve 11-EĞİTİM ve SPOR’ alanıyla ilgili 1 olmak üzere toplam 30 hedefi bulunuyor. Başlamadan evvel yine belirtelim ki; şayet temel amaçlarımızdan biri ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’ ise onun olmazsa olmaz Stratejik Amaçlarından biri ‘‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ ve onun da araçlarından önde geleni ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejisidir. O nedenle bu istikamet üzerindeki hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘NASIL? elbette ki bu stratejimizin uygulanmasıyla gerçekleşecek. Burada da genel kuralımız; güçlü yönlerimize dayanmak, zayıf taraflarımızı onarmak, fırsatlardan yararlanmak ve tehditlerden sakınmak olacak. Bir başka deyişle Susurluk orta vadede diğerleriyle birlikte; ‘Özgün bir model ortaya koyma’ stratejisi uygularsa var olan güçlü yönlerini daha güçlü yapmış, zayıf taraflarını da gidermeyi başarabilecek. Bu arada dış fırsatlardan yararlanıp, tehditlerden de sakınabilirse neticede ‘Kalkınmayı başarmış üretken bir Susurluk’ vizyonuna ulaşabilir.

               

            Bu hafta yazımızın da başlığı olan ’Str.2.4.1’stratejisi çerçevesinde Susurluk için belirlenmiş ‘04-ULAŞIM’ sektörü hedefleri ile başlıyoruz. Daha önce bu sektörde ‘THD.04.1-İstanbul-İzmir otobanının ilçe merkezinin dışından geçmesi’ dikkate alınması gereken önemli bir tehdit olarak değerlendirilmişti. Sonuçta bu konuya yönelik olarak; ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacımıza ulaşmak üzere ve ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejisi çerçevesinde’HDF.2.4.1.01-Özgün dinlenme, alışveriş etme, eğlenme ve konaklama konseptleri tasarlamak ve hayata geçirmek’ ve ‘HDF.2.4.1.02-Cezbedici Susurluk markaları oluşturmak’  şeklinde 2 hedef tespit edilmişti. Öncelikle görmeliyiz ki; İstanbul-İzmir otobanının ilçe merkezinin dışından geçmesi bizi bildiğimiz, alıştığımız MOLA TESİSLERİ GELENEĞİMİZİ YENİLEMEYE ZORLUYOR. Bunun için de ÖZGÜN BİR MODEL ORTAYA KOYMAK gerek. Mesela otoban yolcularının kısa süreli de olsa ‘yoldan çıkmalarını’ sağlayacak ilgi çekici ÖZGÜN DİNLENME, ALIŞVERİŞ ETME, EĞLENME VE KONAKLAMA KONSEPTLERİ TASARLAMAK VE HAYATA GEÇİRMEK son derece yararlı olabilir. Ayrıca CEZBEDİCİ SUSURLUK MARKALARI OLUŞTURABİLMELİYİZ. Böylelikle gelip geçen yolcuların Susurluğa dönmeleri, mola vermeleri teşvik edilmiş olacaktır. Neticede bu yöntem; alışveriş etme, YÖRESEL LEZZETLERİ TATMA VE ÜRÜNLERİMİZİ ‘BAGAJA DOLDURARAK GÖNDERME’ sonucu doğurabilir. Bunun için her yerde olabilecek, bulunabilecek şeyleri değil de SADECE SUSURLUĞUN ÖZGÜN MARKALARINI PARLATIP ÖNE ÇIKARABİLMELİYİZ.

Bu hafta ele alacağımız ikinci konu yazımızın da başlığı olan ’Str.2.3.2’stratejisi çerçevesinde Susurluk için belirlenmiş ‘08-SANAYİ’ sektörü hedefleri. Daha önce bu sektörde ‘ZY.08.1-Sektörün yetersizliği’ ve ‘ZY.08.5-Yüksek teknolojili ya da teknolojik ürün üretiminin olmaması’ gibi iki önemli zayıf yön değerlendirilmişti. Sonuçta ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacımıza ulaşmak üzere ve ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejisi çerçevesinde’HDF.2.4.1.03-Şeker Fabrikası için Torku örneğinde olduğu gibi özgün bir model oluşturmak’, ‘HDF.2.4.1.04-Yörsanı Süt birliği liderliği, halkın katılımı, mali ve siyasi destekle iflas masasından almak’,’HDF.2.4.1.05-Yörsan’dan Şeker Fabrikasına, Karapürçek’ten Yahyaköy Göbel ve Okçugöl’e kadar yol boyu Susurluk çayının batısını Tarıma dayalı Sanayi Bölgesi ilan etmek’ ve ‘HDF.2.4.1.06-Susurluk OSB’nin bir bölümünü yüksek teknoloji üssü şeklinde oluşmasını sağlamak’  şeklinde 4 hedef öngörülmüştü. Üretim iki yönlü olarak bize yararlı. Birincisi, TARIM VE HAYVANCILIĞA DAYALI SANAYİ ÜRETİMİ Kİ BU O SEKTÖRÜMÜZÜN GELİŞMESİNİN DE GÜVENCESİDİR. Emme basma tulumba gibi her ikisi de birbirlerine katkıda bulunur ve güçlendirirler. İkincisi ÜRETİM ARTIŞI YATIRIMLA DOĞRUDAN İLGİLİDİR VE YATIRIM YAPMAYI GEREKTİRİR. YATIRIM DA KAPASİTE BÜYÜTMEK, DAHA GÜÇLENMEK DEMEKTİR. Bu nedenle sektördeki zayıflığımızı gidermenin akla gelen en baskın yolu BİR SEFERBERLİK RUHU İÇİNDE ÜRETİM, YİNE ÜRETİM, DAHA FAZLA ÜRETİM olacaktır. Bu bağlamda sektörün yetersizliği ve Yüksek teknolojili ya da teknolojik ürün üretiminin olmaması konusundaki zayıflığımız ’StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ şeklindeki stratejik amacımız ve ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejimizle giderilebilir. Çünkü KÜÇÜK ÖLÇEKLİ TESİS VE ÜRETİM KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ MEVCUDUN TAKVİYE EDİLİP BÜYÜTÜLMESİNE BAĞLI. Bu nedenle sektördeki yetersizliğin aşılması doğal olarak belli bir zaman alacaktır. Diğer yandan bu zaman zarfında çok daha farklı bir açılımla dev adımlar atabilmek de mümkün. Misâl: ŞEKER FABRİKASI İÇİN TORKU ÖRNEĞİNDE OLDUĞU GİBİ ÖZGÜN BİR MODEL OLUŞTURMAK inanıyorum ki Susurluk olarak bizi çok değişik bir kulvara sokar. Aynı şekilde YÖRSANI SÜT BİRLİĞİ LİDERLİĞİ, HALKIN KATILIMI, MALİ VE SİYASİ DESTEKLE İFLAS MASASINDAN ALMAK da öyle. Neticede Yörsan’ın elimizden kayıp gitmesine seyirci kalmamak Susurluğa borcumuzdur. Fakat bu defa işi kuralına göre ele almalı ve YÖRSAN’DAN ŞEKER FABRİKASINA, KARAPÜRÇEK’TEN YAHYAKÖY GÖBEL VE OKÇUGÖL’E KADAR YOL BOYU SUSURLUK ÇAYININ BATISINI TARIMA DAYALI SANAYİ BÖLGESİ YA DA LOJİSTİK BÖLGE İLAN ETMEYİ becerebilmeliyiz. Bu hamle sadece Yörsan ve Şeker fabrikasını değil bölgedeki diğer tesisleri de yeniden dizayn edecek ve bölgeye daha fazla yatırım çekecektir. Bu konuda son hamle SUSURLUK OSB’NİN BİR BÖLÜMÜNÜ YÜKSEK TEKNOLOJİ ÜSSÜ ŞEKLİNDE OLUŞMASINI SAĞLAMAK olmalıdır. Türkiye’nin 2023 sonrası vizyonuna baktığımızda böyle bir stratejik kazanım Susurluk için neden olmasın ki? İşte bütün bu hedefler istikametinde, inanarak ve amaç birliği yapılarak yol alınabilirse Susurluk KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK için özgün bir model ortaya koymuş olacaktır.


                Bu haftanın üçüncü konusu yine yazımızın da başlığı olan ’Str.2.4.1’stratejisi çerçevesinde Susurluk için belirlenmiş ‘07-TURİZM’ sektörü hedefleri. Daha önce bu sektörde ‘ZY.07.1-Nitelikli turizm tesislerine sahip olmama’ ve ‘ZY.07.2-Deniz turizmi imkânının bulunmaması’ gibi iki önemli zayıf yön değerlendirilmişti. Sonuçta StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacımıza ulaşmak üzere ve ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejisi çerçevesinde; ‘HDF.2.4.1.26-Turlarla bağlantılı doğal köy ortamlarında alternatif turizm konaklama noktaları belirlemek’ ve ‘HDF.2.4.1.27-Geleneksel 5 Eylül Kurtuluş, kültür ve Ayran festivalini gıda ve turizmi de kapsayacak şekilde genişletip ulusal düzeyde yapmak’  şeklinde 2 hedef öngörülmüştü. Şimdi söz konusu zayıf yönlerimizin telafisi ve güçlendirilmesine yönelik bu hedeflerin gerçekleşmesi için neler yapılabilir buna bakalım. Öncelikle bu konuların ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’ için ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacımızla ilgili olduğunu ve TEDAVİSİNİN DE ‘STR.2.4.1-ÖZGÜN BİR MODEL ORTAYA KOYMA’ STRATEJİSİYLE MÜMKÜN OLABİLECEĞİNİ BİLELİM. Sonra da bu çerçevede özellikle nitelikli turizm tesislerine sahip olmama konusunda Turizm bakanlığı destekli  TURLARLA BAĞLANTILI DOĞAL KÖY ORTAMLARINDA ALTERNATİF TURİZM KONAKLAMA NOKTALARI BELİRLEMEKLE devam edelim. Rotamızı alternatif turizme çevirecek bu stratejik seçim bizi ister istemez GELENEKSEL 5 EYLÜL KURTULUŞ, KÜLTÜR VE AYRAN FESTİVALİNİ GIDA VE TURİZMİ DE KAPSAYACAK ŞEKİLDE GENİŞLETİP ULUSAL DÜZEYDE YAPMAK gibi özgün çalışmalara yöneltecektir.

Bu haftanın bir diğer konusu yine yazımızın da başlığı olan ’Str.2.4.1’stratejisi çerçevesinde Susurluk için belirlenmiş ‘10-SAĞLIK’ sektörü hedefleri. Daha önce bu sektörde ‘ZY.10.2-Kırsal alanda sağlık imkânlarına erişimde zorluklar’ şeklinde bir zayıf yön ve ‘THD.10.1-Termal tesislere yapılacak yeni yatırımların destekleniyor olması’ gibi bir tehdit değerlendirilmişti. Sonuçta ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacımıza ulaşmak üzere ve ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejisi çerçevesinde; ‘HDF.2.4.1.28-Teşvik kapsamında yeni termal tesis yatırımlarında en az üç yıldızlı 300 yatağa ulaşmak’ ve’HDF.2.4.1.29-Kırsal alanda sağlık imkânlarına erişimde herhangi bir zorluk bırakmamak’  şeklinde 2 hedef öngörülmüştü. Gerçekten de ilçemiz termal sağlık açısından da bazı imkânlara sahip. GEREK ILICABOĞAZI’NDAKİ ÇAMUR BANYOLARI, GEREKSE DE KEPEKLER VE YILDIZDAKİ JEOTERMAL KAYNAKLAR BU ANLAMDA ÖNEMLİ BİR POTANSİYEL. Bu sebeple ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’ için ’StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacımız bağlamında ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejimizi uygulamaya koyarak Termal tesislere yapılacak yeni yatırımların destekleniyor olmasını bir fırsat olarak değerlendirebiliriz. Bu manada geçmişten gelen Termal sağlık tesislerimiz ve ÜLKEMİZDE BU ALANA YAPILACAK YENİ YATIRIM İMKÂNLARININ DESTEKLENİYOR OLMASI SUSURLUK İÇİN TURİZM SEKTÖRÜ KADAR SAĞLIK ALANINDA DA BİRER AVANTAJ OLACAKTIR. Kuşkusuz özellikle YILDIZ VE ILICABOĞAZI’NDAKİ MEVCUT GÜÇLÜ YÖNLERİN YENİLENEREK BÜYÜTÜLMESİ KADAR TEŞVİK KAPSAMINDA YENİ BAZI YATIRIMLARIN YAPILMASI da ilçenin orta vadede gelişmesine ve kalkınmasına katkıda bulunur. Bu yüzden: TEŞVİK KAPSAMINDA YENİ TERMAL TESİS YATIRIMLARINDA EN AZ ÜÇ YILDIZLI 300 YATAĞA ULAŞMAK hedefi özgün bir model ortaya koymak açısından etkin bir işlev görebilir. Yine Kırsal alanda sağlık imkânlarına erişimde zorluklarla baş etmek üzere; ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ vizyonu ve ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacımız istikametinde ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejimizi bu soruna da uygulamamız mümkün. Çünkü orta vadede özgün çözümlerle KIRSAL ALANDA SAĞLIK İMKÂNLARINA ERİŞİMDE HERHANGİ BİR ZORLUK BIRAKMAMAK  hedefi bize bu konuda yardımcı olabilir.

Bu haftanın son konusu yine yazımızın da başlığı olan ’Str.2.4.1’stratejisi çerçevesinde Susurluk için belirlenmiş ‘11-EĞİTİM ve SPOR’ sektörü hedefleri. Daha önce bu sektörde’GY.11.6-Rahvan at yarışları’ güçlü bir yönümüz olarak değerlendirilmişti. Sonuçta ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacımıza ulaşmak üzere ve ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejisi çerçevesinde; ‘HDF.2.4.1.30-Rahvan at yarışları konusunda ülkede bir iddia sahibi olmak’ şeklinde 1 hedef ortaya çıktı. Kaldı ki KARAPÜRÇEK’TE YAPILAN RAHVAN AT YARIŞLARI BENCE TÜRKİYE’NİN BU ALANDA ÖNDE GELEBİLECEK SPORTİF ETKİNLİKLERİNDEN. SUSURLUK İÇİN ALTERNATİF TURİZM AÇISINDAN DA ÇOK CİDDİ BİR POTANSİYEL. O halde bu alanda RAHVAN AT YARIŞLARI KONUSUNDA ÜLKEDE BİR İDDİA SAHİBİ OLMAK  hedefi çok çok önemli. Böylece AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’ ’vizyonumuzun ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacı ve ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejimiz kapsamında MEVCUT RAHVAN AT YARIŞLARI ETKİNLİĞİMİZİ DE TAHKİM EDİLEREK SÜRDÜRÜLEBİLİR. İlçemiz için böyle bir misyon aynı zamanda SPOR DALINDA BİZİ DAHA İLERİ VE GÜÇLÜ YAPACAĞI GİBİ, BÖLGEDE ALTERNATİF TURİZME UYGUN ÖZGÜN BİR MODEL ORTAYA KOYMAK AÇISINDAN DA GÖZ DOLDURACAKTIR. 

2023 yılından itibaren orta vadede ilçemizin geleceği için ‘Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ la ilgili yapılacak çok şey var. Ancak bunu yaparken geçmişten gelen değerlerimizi unutmamak gerektiğini de biliyoruz. Meselâ insanımızdaki ‘DEĞ.1-iyilik’ özü ve ‘Önce Vatan’ şehri olarak ‘DEĞ.2-Vatana sadakat’  duygularımız böyle değerler. ‘DEĞ.3-Misafirperverlik’ ve ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’ yönümüz de öyle.  Ayrıca içerde ve dışarda; alanında deneyimli, yetenekli ve başarısını kanıtlamış DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlarımız var elbette. ‘Özgün bir model ortaya koyma’ konusunda onlardan niçin yararlanmayalım ki? Ayrıca sahiplenmesi gereken ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’,’ DEĞ.7-El sanatlarımız’ ve DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’ de bu alanda özel bir yere sahipler. Yine orta vadede KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK için DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’  da ilçemiz için mutlaka değerlendirilmesi gereken avantajlar. Öte yandan ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’mizi her şeye rağmen korumak ve bu emaneti gelecek nesillere taşımak mecburiyetindeyiz.  Ancak bu yolculuk kesinlikle ortak amaçlara dayalı etkin bir yaklaşım birliği ve temel ilkelere sarsılmaz bağlılıkla yürümeyi gerektiriyor. Nitekim bu amaçla tabloda da görüldüğü gibi; Bazen Ticaret Sanayi Odası Borsa (TSOB) bazen Kaymakamlık (K), bazen Belediye (B), bazen de İlçe Sağlık Müdürlüğü (İSM) liderliğinde hareket edilecek. Onlara da yerine göre Belediye (B), Kaymakamlık (K), Siyasi Partiler (SP), Esnaf Odası (ESO), Kent Konseyi (KK) ve İlçe Gençlik Spor Müdürlüğü (İGSM) eşlik edecek. Uygulamalar Stratejik Plan Ekibinin (SPE) sekretaryasında yürütülürken, onlara ilaveten duruma göre; Pancar Kooperatifi (PK) ve Süt Birlik (SB) ile Sendika ve Sivil Toplum Kuruluşlarından (STK) da destek alınacak. Ayrıca ihtiyaç duyulduğunda; Siyasi güçle (SG), Güney Marmara Kalkınma Ajansı (GMKA), Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK), Şeker Fabrikaları Genel Müdürlüğü (ŞFGM), Tarım Orman Bakanlığı (TOB), Ulaştırma ve Alt yapı Bakanlığı (UAB), Sanayi Ve Teknoloji Bakanlığı (STB), Turizm Bakanlığı (TB) ve Gençlik Spor Bakanlığına (GSB) başvurulması gerekecek. Ancak bütün bu çalışmalarda olduğu gibi Stratejik Plan Uygulamasının her alanında; ‘İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan, İLK.2-İstikamet üzere olma, İLK.3-Amaç Birliğine riayet, İLK.4-Planlı değişim dönüşüm ve İLK.5-Birlikte başarmak’ yolculuğumuzun temel ilkeleri olmak durumunda. 

yyalcin3@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder