Özet değerlendirme
Geçen hafta itibariyle, ‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’nin III.ncü aşamasını
hamdolsun 35 haftada tamamlamış olduk. Böylece konuyla ilgili Susurluk REİS GAZETESİNDE 24 Şubat 2021’de ‘Nasıl yapacağız?’ başlığıyla yayınlanmaya başlayan yazılarımda; ulaşmak istediğimiz stratejik
menzillere ‘NASIL
ULAŞABİLİRİZ?’i bütün
yönleriyle her hafta düşündük ve yazdık. Bu aşamada takip ettiğimiz yöntem;
vizyonumuzu oluşturan temel üçayak ile, stratejik amaç ve uygulama
stratejilerine uygun olarak belirlenen hedeflerin ‘ne zaman, nerede,
kim tarafından ve nasıl’ yerine getirileceğini ortaya
koymaya çalışmaktı.
Klasik ‘5n1k’ formülünün ‘Ne
yapacağız?’ ve ‘Niçin yapacağız?’ soruları
daha önce II.nci aşamada ’NEREYE ULAŞMAK ISTIYORUZ?’ sorusuna karşılık gelen HEDEFLER’i
belirlerken zaten cevaplandırılmıştı.’ULAŞMAK ISTEDİĞİMİZ YERE
NASIL VARABİLİRİZ?’ aşamasının ‘Nerede yapacağız?’ sorusunun
cevabı ise gayet açık, net ve basitti: ELBETTE
SUSURLUK’TA. Zira en başta yola çıkarken ‘Susurluk için ne yapılabilir?’
diye başlamamış mıydık? Bir çıkış yolu olarak da ‘Susurluk için
orta vadeli Bölgesel özellikli bir Stratejik Plan’ önerimiz işte bu
noktaya kadar geldi. YÜRÜYÜŞÜMÜZ BİR
ŞEHRİN İÇİNDE OLDUĞU ÇEMBERİ KIRIP, GELECEĞİ KAZANMA ÇABASI OLARAK ARTIK
OLGUNLAŞMIŞ VAZİYETTE. Neticede ortaya çıkan vizyon öngörümüz de Susurluğun 2023-28
döneminde yükselmesini arzu ettiğimiz seviyeyi tasvir ediyor. Sorun nerede?
Susurluk’ta. Şehir merkezinde mi? Hayır! köyleri ve mahalleleri ile
birlikte tüm Susurluk’ta. Çözümü nerede arıyoruz? Elbette ki çözüm de
‘Güney Marmara’nın iki ilinden biri olan Balıkesir’in alt bölgesi olan Susurluk
ilçesinden çıkacak. Bir kez daha vurgulanması gereken şey şu: YAPILMASINI ÖNERDİĞİMİZ PLÂN TÜM SUSURLUĞU KAPSAYAN BÖLGESEL
BİR PLÂN OLMALI. Yani Güney Marmara
Kalkınma plânıyla uyumlu bir alt plân olarak Susurluğun bütün köyleri,
mahalleleri ve şehir merkezini kapsamalı. Bu cevabın peşinden gelen ‘5n1k’ formülünün ’Ne Zaman?’ sorusu ise vizyonun gerçekleşeceği zamanı
netleştiriyor. Önerimiz; 2023'E SUSURLUK İÇİN
BİR ALT BÖLGE STRATEJİK PLÂNIYLA GİRMEK. Bunun için gittikçe tükenen sadece bir yılımız kaldı. İLK PLÂN 2023-2028 DÖNEMİ İÇİN 5 YILLIK OLMALI. SONRA DA
BEŞER YILLIK ARALARLA GÜNCELLENMELİ. Buna göre ikinci
plân dönemi 2028-2033, üçüncü plân dönemi 2033-2038, dördüncü plân dönemi
2038-2043, beşinci plân dönemi 2043-2048 ve nihayet altıncı plân dönemi de
2048-2053 olarak devam edebilir.
Stratejik
Plan yapılabilirse, 2023 yılından itibaren orta vadede ilçemizin geleceği için
yapacak çok şey var. İşte belirlenen hedeflerin ‘kim tarafından’ yerine
getirileceği sorusu bu noktada önem kazanıyor.
‘ÖNCE İNSAN’ BAKIŞIYLA GEREK ‘STRATEJİK
PLAN YAZILMASI’, GEREKSE DE ‘STRATEJİK PLAN UYGULAMASI’NDA GÖREV ALACAK KİŞİLER
BAŞARI İÇİN DAHA YOLUN BAŞINDA +%50 DEMEK. Ancak bu yolculuk kesinlikle ortak amaçlara dayalı etkin
bir yaklaşım birliği ve ‘TEMEL
İLKELER’e sarsılmaz bağlılıkla yürümeyi gerektiriyor. Bu sebeple
Stratejik Plan yazım ve uygulamasının her alanında; ‘İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği,
Önce Vatan’, ‘İLK.2-İstikamet üzere olma’, ‘İLK.3-Amaç Birliğine riayet’, ‘İLK.4-Planlı
değişim dönüşüm’ ve ‘İLK.5-Birlikte
başarmak’ şeklindeki temel ilkelere dayanma gereği var.
Ayrıca geçmişten gelen değerlerimizi unutmamak, onlara dayanarak güç
almak ve onları geleceğe daha etkin bir şekilde taşımak da gerekiyor. Bu
bağlamda; ‘DEĞ.1-İyilik’, ‘DEĞ.2-Vatana
sadakat’, ‘DEĞ.3-Misafirperverlik’, ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’, ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz
değerli insanlar’, ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’, ‘DEĞ.7-El sanatlarımız’, ‘DEĞ.8-Fabrika,
marka ve tesislerimiz’, ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’, ‘DEĞ.10-Cazip
yatırım imkânları’ ve ‘DEĞ.11-Bozulmamış
doğal çevre’ dayandığımız TEMEL
DEĞERLER. III.ncü aşamada bu nedenle tüm hedeflerin
temel değerlerimiz ve ilkeler ile ilişkilendirilmesi yapılarak birer güçlü yön
ve avantaj olarak onlardan mutlaka yararlanılması önerildi. Hedeflerin, kodlama
suretiyle stratejik amaç ve stratejilerle bağlantısı sabitlendi. Böylece her hedefin içeriği ve gereğine göre bazen Kaymakamlık (K), bazen Ticaret Sanayi
Odası Borsa (TSOB), bazen Belediye(B), bazen Kent Konseyi (KK),
bazen de İlçe
Müdürlük/ kurum kuruluşlarının liderliği öngörüldü. Onlara da yine yerine göre Siyasi Partiler (SP), Muhtarlar ve diğer Sivil
Toplum Kuruluşları (STK) destek verip Susurluk için etkin bir şekilde; Yöre
Milletvekili, İl Teşkilatları ve Büyükşehir başkanlığından sağlanan Siyasi Güçle(SG) Ankara’daki Bakanlık/Kurum kuruluşlarından yardım almayı sağlayabilmeliler. Bütün bu işler Kaymakam
başkanlığındaki Stratejik
Plan Ekibinin(SPE) sekretaryasında yürütülürken, ihtiyaç duyulduğunda;
Çevre Üniversiteleri (ÜN), Güney Marmara Kalkınma Ajansı (GMKA) ve Balıkesir Büyükşehir Belediyesinden (BBB) de yararlanılabilmeli. İşte tam da bu noktada III.NCÜ AŞAMADA YAPILAN TABLOLAŞTIRMALAR SAYESİNDE HEDEFLERİ TÜM BU
UNSURLAR VE BAĞLANTILARIYLA BİRLİKTE
TOPLUCA İZLEME İMKANI DA VAR.
Geriye ne kalıyor: belirlenen hedeflerin ‘nasıl?’ yerine getirileceği. İşte III.ncü aşama olan;’ULAŞMAK ISTEDİĞİMİZ YERE NASIL VARABİLİRİZ?’ bölümü nasıl ve kim tarafından yapılacağını da içerecek şekilde ‘NASIL YAPACAĞIZ?’ sorusunun cevaplandırılmasıyla tamamlanmış oldu.
Bu noktada yine belirtmiş
olalım ki; NASIL Kİ TEMEL AYAKLAR YOLUYLA
VİZYONUMUZA ULAŞMAYI DÜŞÜNDÜYSEK, TEMEL AYAKLAR İÇİN DE STRATEJİK AMAÇLARIN KAZANILMASI GEREKİYOR. BU SÜREÇTE MERDİVENİN EN
ÖNEMLİ KISMININ ‘STRATEJİLER’OLDUĞUNU DA ARTIK BİLİYORUZ. Onlar hem
‘Hedefler’i belirliyor, hem de ‘nasıl yapılacak?’ sorusunun cevaplarını
üretiyorlar. Zira belirlenen hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘NASIL?’
bu stratejilerimizin
işaret ettiği uygulamalar. Neticede; bu hedefler için öngörülen stratejiler
uygulanarak stratejik amaçlara erişmek, sonra da ‘YEŞİLELMA
VİZYONUMUZ’un sacayağını oluşturan temel amaçlara ulaşarak yolculuğumuzu
gerçekleştirmeyi umuyoruz. ELBETTE BURADA DA GENEL
KURALIMIZ; GÜÇLÜ YÖNLERİMİZE DAYANMAK, ZAYIF TARAFLARIMIZI ONARMAK,
FIRSATLARDAN YARARLANMAK VE TEHDİTLERDEN SAKINMAK OLACAK. Bir başka deyişle Susurluk orta
vadede; ‘Stratejik Plan önerimiz’de öngörülen stratejilere uygun
hareket ederse; hem hedeflerini gerçekleştirebilecek hem de var olan güçlü
yönlerini daha güçlü yapmayı, zayıf taraflarını da gidermeyi başarabilecek. Bu
arada dış fırsatlardan yararlanıp, tehditlerden de sakınabilirse işte o zaman; ‘DAHA İLERİ, GÜÇLÜ, GELİŞMİŞ, REKABETÇİ, ÜRETKEN VE
İTİBARLI BİR CAZİBE MERKEZİ OLARAK; BÖLGESİNDE YÜKSELEN, İYİ İNSANLARIN
YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ vizyonuna ulaşabilir.
Şu an yolun dörtte
üçünü geçmiş, önerimizin sonuna yaklaşmış durumdayız. Allah nasip ederse sıra
stratejik plan uygulamasının belli periyodlarla ‘Nasıl
değerlendirileceği ve nasıl güncelleneceğini’ ortaya koymaya, yani
‘İZLEME, DEĞERLENDİRME’ başlıklı IV.ncü ve son aşamaya geldi. Böylece
birkaç hafta sürecek bu son aşamayı de tamamladığımızda inşallah '2023-28
dönemi beş yıllık orta vadeli, Bölgesel bir stratejik alt plân' önerimiz
de bitmiş olacak.