6 Ocak 2025 Pazartesi

06 Ocak 2025 ORJAN ÇALIŞTAYI; .....................SORU 7 CEVABI, HEDEFLER, STRATEJİLER VE 7 YILLIK YOL HARİTASI

 

07 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI

SORU 7:

2017 YILI GENEL KURULUNDA (6.NCI MADDE (b) FIKRA) ALINAN KARAR NEYDİ? NİÇİN ALINDI? UYGULANDI MI? UYGULANMADIYSA SEBEBİ NEDİR? İÇİNDE BULUNDUĞUMUZ HALE GEÇİCİ BİR ÇÖZÜM OLABİLİR Mİ?

CEVAP:

MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT VE SORUNLAR:

Orjanın 40.ncı 2017 yılı Olağan genel kurulu 30 Haziran 2018 tarihinde yapıldı. Gündeme geçilmeden Divan Başkanlığına zamanın Kooperatif Yönetimi tarafından verilen bir önerge ile gündeme bir madde ilave edilmesi ve görüşülmesi oy birliği ile kabul edildi. Dolayısıyla önceden öngörülmeyen bir konu son anda gündeme alınmış oldu. Anlaşıldığına göre konu özetle “Yönetimin 634 sayılı kanun ve Yönetim Planından doğan yetkileri kullanabilmesini amaçlıyordu”.

Genel kurulun 6.ncı maddesinin (b) fıkrası olarak görüşülen ve Genel Kurulda hazır bulunanlarca oy çokluğu ile kabul edilip tutanağa giren karar metni şöyleydi: Kooperatifimizin daha iyi yönetilebilmesi için 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’na dayalı olarak, kooperatif yönetim planından doğan yetkileri kullanmak üzere, kooperatif Yönetim Kuruluna yetki verilmesi, Genel kurulda müzakereye açıldı. Yapılan oylama neticesi,  Genel Kurulda hazır bulunanlarca oy çokluğu ile kabul edildi.”

Bu karar esas itibariyle “süre” belirtilmemiş olması sebebiyle usulsüzdü. Eski başkanın ifadesiyle de zaten UYGULANMADI. Ancak bizler kooperatifin 17.nci madde gereği 2/3 çoğunluğun sağlandığını düşündüğümüz 2014 yılından bu yana amacını zorlayarak SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ hareket ettiğini, buna karşılık YÖNETİM PLANINI DA UYGULAMAKTAN özellikle kaçındığını gözlemliyoruz. Zaten uygulamada bir tür YETKİ GASPI var. Bu karar ana yaklaşım değişmezse söz konusu hale kılıf olacaktı.

Aslında bu karar pek çok bakımdan enteresan. Ayrıca bazı eksik ve yanlışlıkları da olduğu gerçek. Neden enteresan? Çünkü, ilk olarak önceden gündemde olmadığı halde son anda verilen bir önerge ile gündeme alınıyor. İkincisi kooperatif genel kurullarında ilk kez 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ve Yönetim Planı gündeme gelip müzakere edilmiş. Üçüncüsü burada 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’na dayalı olarak, kooperatif yönetim planından doğan yetkilerden bahsediliyor. Son olarak da yönetim bu yetkileri “KOOPERATİFİMİZİN DAHA İYİ YÖNETİLEBİLMESİ İÇİN” diye talep etmiş.

Önceden gündemde olmadığı halde sonradan dahil edilmesinin nedenini bilmiyoruz. Ancak, gerekli görülmüş ki yönetim olarak bu önergeyi verip kabul edilmesini sağlamışlar. Ancak zamanın başkanına son genel kurul öncesi yapılan tanıtım toplantısında “2017 YILI GENEL KURULUNDA (6.NCI MADDE (b) FIKRA) ALINAN KARAR NEYDİ? NİÇİN ALINDI? UYGULANDI MI? UYGULANMADIYSA SEBEBİ NEDİR?” diye sorulduğunda verdiği cevap konuyu daha da ilginç hale getirdi. Sayın Başkan aynen şöyle dedi: “Doğrudur biz bu kararı lazım olur diye aldık. Fakat ihtiyaç olmadı, uygulamadık”.

Demek ki 30 Haziran 2018’den sonra “LAZIM OLACAĞINI” düşünmüşler. Sebebi 30 Haziran 2017 tarihinde yapılan bir önceki Genel kurulda kooperatifin süresinin 60 yıla çıkarılması kararı ile Çevre ve şehircilik bakanlığının Aralık 2017’de Kooperatife yazdığı yazıyla ilgili olabilir. 2018 de kooperatifin 40 yıllık süresi bitiyordu ve elbette bu sorun yönetimi düşündürüyordu.  2013 ten 2017 sonuna kadar tam dört yıl süren bakanlık yazışması Kooperatif yönetiminin İşletme kooperatifine dönüşerek Orjanı yönetmeye devam etme planı olduğunu gösteriyor. Ama oradan umut azalınca daralan zaman nedeniyle 29 Haziran 2017 deki 39. Genel Kurulunda sürenin 60 yıla uzatılmasını sağladılar.

Peki o zaman 30 Haziran 2018 tarihinde yapılan 40.ncı Olağan genel kurulunda gündemde olmadığı halde verilen bir önerge ile “Yönetimin 634 sayılı kanun ve Yönetim Planından doğan yetkileri kullanabilmesi” amaçlı karar ne için alındı? Eski başkanın ifadesiyle “lazım olur” diye almışlar. Neye lazım olacaktı? “Kooperatifin daha iyi yönetilebilmesine.” Burası önemli. Gerekçenin “kooperatifin daha iyi yönetilebilmesi için” şeklinde kaleme alınmış olması, Orjan için en iyi yönetim biçiminin 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ve ona dayalı Yönetim Planından doğan yetkilerden geçtiğinin itirafı aslında.

“Doğrudur. Biz bu kararı lazım olur diye aldık. Fakat ihtiyaç olmadı, uygulamadık” itirafı ise büyük ihtimalle Bakanlık yazışmasının İşletme kooperatifine geçiş talebine red cevabıyla sonuçlanması ve sürenin 60 yıla çıkarılmasıyla ilgili. Neticede sürenin uzaması ve işletme kooperatifine geçiş için kooperatifin FERDİLEŞME işlemini bitirmesinin istenmesi “eski tas eski hamam” yönetim biçimine geri dönmeyle sonuçlanmış belli ki.

Uygulansaydı ne olurdu? Kuşkusuz SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ için önemli bir adım olacaktı. Böylece dikkatler hem 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu, hem de Orjan Yönetim Planı üzerine toplanacak, uygulama konusunda da önemli bazı deneyimler elde edilecekti. Orjan ise belki alıştığından farklı bir “DAHA İYİ YÖNETİM BİÇİMİYLE” tanışacak, site yönetimine ilişkin bilgi ve bilinç düzeyi de artmış olacaktı. Ama maalesef bir anlık ele geçen bu fırsat değerlendirilmedi/değerlendirilemedi ve hiç olmamışa geri dönmüş olduk.

Öte yandan karar metni önemli bir soruna da yol açabilirdi. Çünkü bu tür kararlarda “belli bir süre için yetki alınması” gerekir. Yani “geçici” ara bir karar olarak değerlendirilir. Aksine böyle süresiz alınmış yetki kararları hukuki olarak sorunlu doğarlar. Dava açılması halinde iptal edilebilirler.

Bu sebeple anılan karar hakkında; “Kooperatif Yönetim Kuruluna gerektiğinde 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununu ve bu kanuna göre hazırlanmış 1985 tarihli ORAN SİTESİ YÖNETİM PLANINI uygulama yetkisi verilmesi yasalara aykırıdır. Çünkü bir kooperatif yönetim kuruluna 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununda yazılı olmayan görev ve yetkiler verilemez ve bu nedenle bu karar asla yeniden genel kurul gündemine alınamaz!” (GT) şeklinde görüşler de var.

Doğru olan bu kararın “süreli” ve belli “bir amaç için geçici” nitelikte olmasıydı. Özellikle kooperatif yönetimine tartışmalı düz bir yetki vermek yerine, onu SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ için görevlendirmek hem yasal açıdan, hem de Orjanın ihtiyacı açısından daha anlamlı kılabilirdi. O zaman karar şu anlama gelecektir: “Kooperatif yönetimi verilen yetkileri 1 yıl süre ile ve SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞİ BAŞLATMAK amacıyla kullanacaktır.” Daha içi dolu olur, süre bakımından eksiği olmaz, hizmetler daha iyi yapılabilir ve en önemlisi site yönetimi konusunda sürekli ötelenen yasal adımın nihayet atılmış olmasını sağlar.

Yani bu tür bir yetki kararını, süreli olarak ve site yönetimi kurulana kadar, yönetim planını uygulamak kaydıyla içinde bulunduğumuz hale GEÇİCİ BİR ÇÖZÜM olarak kullanabiliriz. En azından başlangıç fitilini ateşler. Kaybedilen yıllara, Orjan kamuoyunun bugüne kadar site yönetimiyle ilgili bilgi dağarcığının boş kalmasına rağmen bu karar gelecek için umut teşkil edebilir. Nasıl mı?

Şöyle; söz gelimi ilk genel kurul 6 ay sonra muhtemelen 29 Haziran 2025 tarihinde ve seçimli olacak. Bugünkü yönetim fırtınalı denizde limana az kala yolda kalan bir gemi gibi görevi devraldı. Zamanı az, yükü ağırdı. Bereket genel kurul onu coşku ile destekledi, istediği kaynağı kabul etti ve gereken yetkileri de verdi. Şu ana kadar da canla başla çalıştıklarını görüyoruz. Ama zaman dar, kışı geçirdik mi Mayıs Haziran geldi demektir. Orjanın her şeyi düzelmiş dört dörtlük görmek istediği yaz sezonu gelip çatar.

Önerimiz şu: 29 Haziran 2025 tarihinde yapılacak seçimli genel kurul gündemine Kooperatifimizin daha iyi yönetilebilmesi, SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİN BAŞLATILMASI, YÖNETİM PLANININ UYGULANMASI ve GÜNCELLENMESİ için BİR YILLIĞINA OLMAK kaydıyla şöyle bir madde konulmalı:

“Yönetim Kuruluna halen yürürlükte olan ancak uygulanmayan 1985 tarihli Orjan Sitesi Yönetim Planının uygulanmaya başlanması ile 634 sayılı kat mülkiyeti kanununun 9. Bölüm 69 ve 71. Maddeleri gereği 95 Blokun geçici Blok Yöneticilerinin belirlenmesi, atanan blok yöneticilerinin yasa gereği blok yönetimlerini kurmasının sağlanması ve mevcut yönetim planını güncelleme çalışmalarının Çalıştay Grubu tarafından yapılması için bir yıl süre ile görev ve yetki verilmesi ile sonuçların 2026 yılında yapılacak Genel Kurula gündem yapılarak sunulması”

Bu teklif gündeme konulur ve genel kurulda onaylanırsa, nihayet Orjan için “küçük ama büyük bir adım” atılmış olacaktır. Zira artık niyet açıkça belli olmuş, istikamet netleşmiş olur. Bu hem yönetimin YENİ BİR VİZYONLA seçilmesini hem de Orjanın BELİRSİZLİKTEN KURTULUP geleceğine ısınmasını kolaylaştırır. Kaldı ki bu rota değişikliği Kooperatifimizin 1163 sayılı kanunun 81.maddesi uyarınca zorunlu olan “FERDİLEŞME SÜRECİNİ TAMAMLAMASINI” engellemeyeceği gibi daha da hızlandıracaktır.

BU DURUMDA HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:

Srn 07.01:  Yönetimin 634 sayılı kanun ve Yönetim Planından doğan yetkileri istemesi,

Srn 07.02: Genel kuruldan talep edilen YETKİ KARARLARININ “süre” belirtilmeden alınması,

Srn 07.03:  Kooperatif yönetiminin Yönetim Planını uygulamadan amacını zorlayarak SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ hareket etmesi,

Srn 07.04:  634 sayılı kanun ve Yönetim Planına dayanılarak DAHA İYİ YÖNETİM olacaksa site yönetimine geçişin sürekli ötelenmesi,

 

KISA, ORTA VE UZUN VADELİ HEDEFLER:  

Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?

Hdf 07.01:  Srn 07.01 numaralı soruna çözüm olmak üzere; Yönetimin yetki istemek yerine Yönetim Planıyla ilgili sorumluluğunu hatırlaması,

Hdf 07.02: Srn 07.02 numaralı soruna çözüm olmak üzere; Genel kuruldan talep edilen YETKİ KARARLARININ “süre” belirtilerek alınması,

Hdf 07.03:  Srn 07.03 numaralı soruna çözüm olmak üzere; Kooperatif yönetiminin artık SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ hareket etmeyi bırakması,

Hdf 07.04:  Srn 07.04 numaralı soruna çözüm olmak üzere; Orjan yönetimlerinin DAHA İYİ YÖNETİM için bilinçli hareket etmesi,

 

HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:

Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yeralmak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?

Haziran 2025 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;

Str.07.2025.01:Srn 07.01 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 07.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; Yönetimin genel kuruldan usulsüz yetkiler istemek yerine önce 634 sayılı yasa ve Yönetim Planıyla ilgili sorumluluğunu görüp ikrar ederek; Genel kuruldan SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİ, YÖNETİM PLANININ UYGULANMASINI VE GÜNCELLEME ÇALIŞMALARINI BAŞLATACAK bir karar çıkarması gerekiyor.

BUNUN İÇİN ÖNERDİĞİMİZ GÜNDEM MADDESİ ŞÖYLEDİR:

“Yönetim Kuruluna halen yürürlükte olan ancak uygulanmayan 1985 tarihli Orjan Sitesi Yönetim Planının uygulanmaya başlanması ile 634 sayılı kat mülkiyeti kanununun 9. Bölüm 69 ve 71. Maddeleri gereği 95 Blokun geçici Blok Yöneticilerinin belirlenmesi, atanan blok yöneticilerinin yasa gereği blok yönetimlerini kurmasının sağlanması ve mevcut yönetim planını güncelleme çalışmalarının Çalıştay Grubu tarafından yapılması için bir yıl süre ile görev ve yetki verilmesi ile sonuçların 2026 yılında yapılacak Genel Kurula gündem yapılarak sunulması”

Str.07.2025.02: Srn 07.04 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 07.04 hedefini gerçekleştirmek üzere; 2025 Genel Kurulunda seçilecek yeni Orjan Yönetiminin 81.madde bağlamında Konut Yapı Kooperatifi olarak faaliyeti sonlanana kadar DAHA İYİ YÖNETİM İÇİN kendini reforme etmesi, bu yönde daha etkin ve verimli uygulamalara yönelmesi gerekiyor.

Haziran 2026 genel kuruluna kadar;

Str.07.2026.01:Srn 07.02 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 07.02 hedefini gerçekleştirmek üzere; Genel kuruldan talep edilecek herhangi bir YETKİ KARARININ mutlak surette dayanak, amaç ve süre belirtilerek alınması zorunludur.

Str.07.2026.02:Srn 07.03 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 07.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; Kooperatif yönetiminin geçmişte yaptığı gibi Kat Mülkiyeti hukukunu göz ardı edip Yönetim Planını da uygulamaktan kaçınarak SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ hareket etmeyi bırakması gerekiyor. Doğru olan; faaliyetlerini 1163 sayılı yasanın 3.maddesiyle ana sözleşmeye bırakılan ve bu bağlamda anasözleşmenin 5.maddesiyle düzenlenen AMAÇ VE FAALİYET KONULARI ile yasanın KOOPERATİFLERİN DAĞILMASI başlıklı 81.maddesine odaklanarak yürütmektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder