Str.1.3.2 Hedefleri (I)
‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’ kapsamında ‘Yeşilelma’ vizyonumuzun temel amaçlarından ilki olan ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE
ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’ üzerinde çalışmayı
sürdürüyoruz. Şu anda sırada ‘StrA.1.3-Cazibe merkezi olma’ stratejik amacımız ve onun 2 stratejisi olan ‘Str.1.3.1-OSB ve Lojistik bölge kurulmasını sağlamak’ ve ‘Str.1.3.2-Konum, doğal
kaynak ve çevre imkânlarını değerlendirmek’ var. İlkinin 4, diğerinin se 43 hedefi söz
konusu. Geçen hafta ‘Str.1.3.1-OSB ve Lojistik
bölge kurulmasını sağlamak’ stratejimizle başlamış, bu alanda daha önce tespit edilmiş bulunan ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ alanında 2 ve ‘05- LOJİSTİK’ alanında da 2 olmak üzere
toplam 4 hedefin ‘Str.1.3.1’ stratejimize
uygun olarak ‘‘NASIL?’ gerçekleşebileceği konusundaki görüşlerimizi
paylaşmıştık. Bu kez yazımızın başlığını oluşturan ‘‘Str.1.3.2-Konum,
doğal kaynak ve çevre imkânlarını değerlendirmek’’ stratejimize geçmiş bulunuyoruz.
Öncelikle belirtmeliyiz ki; şayet ‘AMAÇ.1- BÖLGESİNDE
YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’ amaçlamışsak
onun olmazsa olmaz güçlü bir ayağı ‘StrA.1.3-Cazibe merkezi
olma’ durumudur. O nedenle istikamet üzerindeki hedeflerin
gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘NASIL?’ yazımızın başlığını oluşturan ‘‘Str.1.3.2-Konum,
doğal kaynak ve çevre imkânlarını değerlendirmek’’ stratejimizin uygulanması
olacak. Bir başka deyişle Susurluk; ‘Konum, doğal kaynak ve çevre imkânlarını
değerlendirerek’ neticede ‘cazibe merkezi olma’ stratejik amacına ulaşmaya
çalışacaktır. Bu sebeple söz konusu stratejiye uygun belirlenmiş toplam 43 hedefin
gerçekleşmesi Susurluk için gerçekten stratejik önemde. Bu alanda daha önce tespit edilmiş bulunan toplam
43 hedefin 1’i ‘01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT’
başlığına, 5’i ‘02-KONUM’ alanına, 2’si ‘03-KALKINMA
VE TEŞVİKLER’ alanına, 2’si ‘04-ULAŞIM’ sektörüne, 2’si ‘05- LOJİSTİK’ sektörüne, 4’ü ‘06-ENERJİ VE DOĞAL
KAYNAKLAR’ sektörüne, 7’si ‘07-TURİZM’ sektörüne, 2’si ‘08-SANAYİ’ sektörüne, 6’sı ‘09-TARIM
VE HAYVANCILIK’ sektörüne, 1’i ‘10-SAĞLIK’, 1’i
‘11-EĞİTİM ve SPOR’ ve 10 tanesi de ‘12-KENTLEŞME
VE ÇEVRE’ alanlarına ait. Şimdi sırasıyla bu hedeflerin ‘Str.1.3.2-Konum, doğal kaynak ve çevre imkânlarını değerlendirmek’’’ stratejimize uygun
olarak ‘‘NASIL?’ gerçekleşebileceği konusundaki görüşlerimize geçelim. Elbette
ki burada da genel kuralımız; güçlü yönlerimize dayanmak, zayıf taraflarımızı
onarmak, fırsatlardan yararlanmak ve tehditlerden sakınmak olacak.
Şimdi Allah’ın izniyle bu hafta Susurluğun ‘01-NÜFUS VE SOSYAL
HAYAT’ konusuyla başlıyoruz. Daha önce bu alanda ’Boşalan köyler’,‘Yaşlanma’ ve ‘Üretememe’ sorunu
giderek büyüyen bir tehdit olarak değerlendirilmişti.
Bu sebeple belirtilen ’Str.1.3.2’stratejisine uygun ve ‘StrA.1.3-Cazibe merkezi olma’ stratejik
amacımıza ulaşmak üzere; ‘HDF.1.3.2.01-Altyapı,
ekonomi ve sosyal alanlarda her köyde en az üç proje geliştirmek’ şeklinde bir hedef öngörülmüştü.
Bu haftanın ikinci bahsi ‘02-KONUM’ hedefleri. Daha önce bu alanda
iki
güçlü yön; ’GY.02.2-Beldemizin diğer ilçelerle karşılaştırıldığında
nispeten daha bakir olması’ ve ’GY.02.3-İstanbul sanayisinden ilçemize kayacak
olanlar için oldukça uygun bir konum’ olarak belirlenmişti. Ayrıca; ‘FRS.02.2-Yol üstü konum’ ve ‘FRS.02.3-Ulaşım ağlarının güçlendirilecek
olması’ şeklinde iki fırsat ve ‘ZY.02.1-Deniz
ve sahil sınırının olmaması ’da zayıf yön olarak değerlendirilmişti.
Sonuçta belirtilen ’Str.1.3.2’stratejisine uygun ve ‘StrA.1.3-Cazibe merkezi olma’ stratejik
amacımıza ulaşmak üzere bu alanda; ‘HDF.1.3.2.02-Uygun
yatırım alanlarını belirlemek’, ‘HDF.1.3.2.03-Koruma alanlarını ilan etmek’, ‘HDF.1.3.2.04-Otoyol
ve demiryolu bağlantılı üretim pazarlama projeleri geliştirmek’, ‘HDF.1.3.2.05-Çift
taraflı yöresel ürün ve el sanatları stantları açmak’ ve ‘HDF.1.3.2.06-Dinlenme
tesis geleneğimizi yenileyerek sürdürmek’ şeklinde 5
hedef öngörülmüştü.
Bu haftanın bir diğer konusu ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ alanında belirlenmiş olan 2 hedef. Daha önce bu alanda biri fırsat; ‘FRS.03.3-Güney Marmara Kalkınma Ajansı’ diğeri de ‘THD.03.3-Bölge ekonomisinin çeşitliliğinin az olması’ şeklinde tehdit olmak üzere iki faktör belirlenmiş ve üzerinde
çalışılmıştı. Sonuçta belirtilen ’Str.1.3.2’stratejisine
uygun ve ‘StrA.1.3-Cazibe merkezi olma’ stratejik amacımıza ulaşmak üzere bu alanda; ‘HDF.1.3.2.07-Güney Marmara Kalkınma Ajansı ile yapılabilecek işbirliği
ve müşterek proje imkânlarını değerlendirmek’ ve ‘HDF.1.3.2.08-Teşvikler
kapsamına giren mukayeseli üstünlüklerimize odaklanmak’ şeklinde
2 hedef öngörülmüştü.
Bu haftanın son konusu ‘04-ULAŞIM’ alanında belirlenmiş olan 2 hedef daha. Daha önce bu alanda; ‘ZY.04.1-İç yolların kalite ve güvenliğinin düşük olması’ ile ‘ ZY.04.2-Havayolu imkânının uzaklığı’ iki zayıf faktör olarak belirlenmişti.
Yapılan çalışmada;’Str.1.3.2’stratejisine
uygun ve ‘StrA.1.3-Cazibe merkezi olma’ stratejik amacımıza ulaşmak üzere bu alanda; ‘HDF.1.3.2.09-Büyük şehir nezdinde gerekli ulaşım planlamalarına katkı
vermek’ ve ‘HDF.1.3.2.10-Balıkesir havaalanına yakınlık avantajımızı kullanmak’
şeklinde 2 hedef düşünülmüştü.
Yapılan
tarama çalışması ve katkılar sonucu ulaşım sektöründe tespit edilen ‘Zayıf yanlar’ımız;
İç yolların kalite ve güvenliğinin düşük olması ve Havayolu
imkânının uzaklığı olarak belirlenmişti. Bölgede karayolu
ulaşımı bugün için yeterli görünmekle birlikte ORTA VADEDE BÖLGENİN ERİŞİLEBİLİRLİĞİNİ ARTIRMAK ÜZERE İLAVE DÜZENLEME
VE YATIRIMLARA İHTİYAÇ DUYULABİLİR. Zira özellikle ÜRETİM YAPILAN KIRSAL ALANLARDAKİ ’İÇ YOLLARIN
KALİTE VE GÜVENLİĞİNİN DÜŞÜK OLMASI’ GEREK ULAŞIM GEREKSE LOJİSTİK AÇIDAN
GELECEKTE SORUN POTANSİYELİ TAŞIYOR. Bu orta
vadede Susurluğun topyekûn gelişmesini engelleyebilecek bir zafiyet olabilir.
Bu arada yıldan yıla artan araç trafiği ve üretim faaliyetleri sırasındaki
hareketlilik göz önünde bulundurularak MEVCUT İÇ YOLLARDAKİ İYİLEŞTİRME ÇALIŞMALARININ DA KESİNTİSİZ
SÜRDÜRÜLMESİ VE SORUNUN BÜYÜMESİNE MEYDAN VERİLMEMESİ GEREKİYOR. Ayrıca
geleceğe yönelik olarak da İLÇEMİZDE
TEKNİK ALTYAPI EKSİKLİKLERİ BULUNAN MEVCUT YOLLARIN KALİTE VE GÜVENLİK
AÇISINDAN YETERLİ SEVİYEYE ÇIKARILMASI İÇİN ŞİMDİDEN GEREKLİ PLANLAMALARININ
YAPILMASI gerekiyor. Zaten stratejik plan yaklaşımı; sürekli olarak
‘Güçlü’ yönlerin daha da güçlendirilmesini, ‘Zayıf’ tarafların da en azından bu
zafiyetinden kurtarılarak güçlü yöne doğru evrilmesini amaçlar. Örneğin;
Mevcut iç yollarla ilgili BÜYÜK ŞEHİR NEZDİNDE GEREKLİ ULAŞIM PLANLAMALARINA KATKI VERMEK VE AKTİF
İŞBİRLİĞİ SURETİYLE bu
alandaki zafiyet süratle giderilebilir. Kara,
deniz ve demiryolu imkânları bakımından ilçemiz çok elverişli bir konumda
olmasına rağmen en yakın Bursa sivil hava alanına 108 Km. uzaklıkta. Koca Seyit
Havalimanı ise hem daha uzak, hem de daha ziyade turizm amaçlı. Bu nedenle
’HAVAYOLU İMKÂNININ UZAKLIĞI’ ŞU
AN İTİBARİYLE İLÇEMİZ İÇİN BİR DEZAVANTAJ gibi
görünüyor. Bu arada yılda 1 milyon yolcuya hizmet vermesi planlanan
Balıkesir Merkez Havalimanı inşaatı tamamlanmış olmasına rağmen Bursa havaalanı
seviyesine ulaşması zaman alabilir. Yine de BİZE 45 KM. UZAKLIKTAKİ YENİ HAVALİMANININ 420 DÖNÜMLÜK BİR ARAZİ
ÜZERİNDE, 6 BİN 500 METREKARELİK TERMİNAL BİNASI VE 28 BİN 800 METREKARELİK 4
UÇAK KAPASİTELİ BİR APRONA SAHİP olduğunu
kaydedelim. Bu kapasite, havaalanının orta vadede bölgenin her türlü ihtiyacına
cevap verebilecek şekilde donatıldığı anlamına geliyor. Şayet BİR NOKTADA ZAYIFLIK VARSA DOĞAL OLARAK İLK DÜŞÜNÜLECEK
ŞEY BU ZAAFİYETİN GÜÇLENDİRİLMESİ, HİÇ DEĞİLSE ZARAR VERMEMESİ İÇİN TEDBİR
ALINMASIDIR. Bu açıdan ‘StrA.1.3-Cazibe merkezi olma’ stratejik
amacımızın ‘Str.1.3.2-Konum, doğal kaynak ve çevre imkânlarını
değerlendirmek’ şeklindeki stratejimiz çerçevesinde Bursa havaalanının
uzaklığına karşılık BALIKESİR HAVAALANINA YAKINLIK AVANTAJIMIZI KULLANMAK (Turizm,
Ticaret, Sosyal etkinlikler ve ekonomik açıdan kişi sayısı, düzenlenen etkinlik
hacmi, parasal gelir miktarı vb. somut göstergelerle kazanca
dönüştürmek) orta vadede üzerinde düşünülmesi ve değerlendirilmesi
gereken bir konu.
Susurluklular için ‘DEĞ.2-Vatana sadakat’ çok
önemli bir değerdir. Köyleri ve konumuyla bu hep böyle oldu, öyle de sürecek.
Hiç kuşkusuz bölgesinde cazibe merkezi olma yolunda bir Susurluk bu duygularını
daha da ateşleyecektir. Bu nedenle Susurluklular konumlarının, doğal kaynak ve
çevre imkânlarının değerini gelecekte daha fazla bilecekler. Yapılması gereken
stratejik hamleler için elbette ki içerde ve dışarda; alanında deneyimli,
yetenekli ve başarısını kanıtlamış ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’ımıza ihtiyacımız var. Onların bu sürece dahil olmaları
ve aktif destekleri gerçekten önemli. Bölgede halen var olan ve çalışan ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’in de bu süreçte hiç kuşkusuz oldukça stratejik bir
değeri olacak. Kaldı ki her konuda ‘DEĞ.9-Ulaşım
ağları üzerindeki konumumuz’ ilçemiz için var olmaya devam ediyor. Yine orta ve uzun vadede ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ sebebiyle
ilçemizin bir cazibe merkezi olacağını ümit ediyor ve diliyoruz. Ancak
Susurluğun bir yandan bölgede cazibesi artarken diğer yandan da ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’sini özenle koruması gerekiyor. Aslında bütün bu değerler
öngördüğümüz hedeflerin gerçekleşmesinde bize hayat ve güç verecek unsurlar.
Onlarsız geleceğe sağlıklı ve etkin bir yolculuk düşünemeyiz. Köklerine
yaslanmayan hiçbir hareketin geleceği de olmaz. Ancak bu yolculuk kesinlikle
ortak amaçlara dayalı etkin bir yaklaşım birliği ve temel ilkelere sarsılmaz
bağlılık gerektiriyor. Nitekim bu amaçla; Kaymakamlık (K) liderliğinde; Tic.San.Odası Borsa (TSOB), Kent Konseyi (KK), Siyasi Partiler (SP), Belediye
(B) ve Stratejik Plan Ekibinin (SPE) birlikte hareket etmeleri lazım. Elbette, Köy Muhtarları (KM), Esnaf sanatkâr Odası (ESO) ve
Dernek, Sendika vb. diğer Sivil Toplum Kuruluşları (STK) da bu işbirliğine aktif olarak katılmalı. Elbette yerine
göre üst seviyeden Siyaset
gücüne (SG), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına (STB), Ticaret Bakanlığına (TB),
Kalkınma Bakanlığına (KB), Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına (UAB), Turizm
Bakanlığına (TZB), Tabiat varlıklarını Koruma Kuruluna (TVKK) da ihtiyacımız olacak.
Ancak, Güney Marmara Kalkınma
Ajansının (GMKA) proje
destekleri ve daima yanımızda olması gereken Büyükşehir Belediyesinin (BBB) siyasi, idari ve yatırım gücü olmadan asla başarılı olamayız. Her konuda olduğu gibi Stratejik Plan
Uygulamasının her alanında; ‘İLK.1-Önce
insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan, İLK.2-İstikamet üzere olma,
İLK.3-Amaç Birliğine riayet, İLK.4-Planlı değişim dönüşüm ve İLK.5-Birlikte
başarmak’ yolculuğumuzun temel
ilkeleri durumunda.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder