12 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI
SORU 12:
SİTE YÖNETİMİ (TOPLU YAPI) KURULDUĞUNDA KOOPERATİF ORJANI YÖNETMEYE DEVAM
EDEBİLİR Mİ? AKİBETİ TASFİYE Mİ İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜM MÜ OLACAK? NASIL?
CEVAP:
MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT
VE SORUNLAR:
12.sorunun ilk cümlesi “SİTE YÖNETİMİ (TOPLU YAPI) KURULDUĞUNDA
KOOPERATİF ORJANI YÖNETMEYE DEVAM EDEBİLİR Mİ?” idi. Resmi ve uzman görüşleri bu konuda açık ve
net: “Yapı
kooperatifi yasal olarak site ve apartman yöneticiliği yapamaz!” (Av.
İrfan KÖK) Kooperatif
konutların ve sosyal tesislerin inşaatını yapan şirket yada müteahhit gibidir.
İster site yönetimine henüz geçilemediğinde, ister hemen geçildiğinde, ister
sonra geçildiğinde “1803 bağımsız konut ve ortak alanların bulunduğu anagayrimenkulü
yönetemez. Yasal prosedür budur.” (Pof. Dr. Şeref KISACIK)
Bu görüşün bir
dayanağı da Yargıtay 5.Hukuk Dairesinin E 1982/5014, K 1982/5200 ve T 25.5.1982
sayılı kararı. Özetle söz konusu karar Yapı Kooperatiflerinin Tapuları
verdikten sonra siteyi yönetemeyeceklerine dair.
“Site ve apartman sakinleri toplanıp 634 sayılı yasa gereği yönetim ve
denetim kurulu oluşturması yasa gereğidir.” (Av. İrfan KÖK) Nitekim
Çevre ve Şehircilik Bakanlığının görüşü de bu yönde: “634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu'nun
"Kat irtifakının kurulması"
başlıklı 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında anılan yönetim planı
kapsamında kat maliklerince kooperatif yönetiminden tamamen ayrı bir şekilde
bir site yönetiminin oluşturulması mümkündür.” Bu
sorunun Orjanda hala aşılamamış olmasının nedeni “Kat maliklerinin
anagayrimenkulde örgütlenip site yönetimi kuramamış olmalarıdır. Bu durum halen
devam ediyor”. (Pof. Dr. Şeref KISACIK).
“İster kat irtifaklı
ister Kat Mülkiyetli tapu sahibi olsunlar 1803 bağımsız bölümün bulunduğu
anagayrimenkul ve ortak alanlarını yani 343/3 PARSELİ KOOPERATİF YÖNETEMEZ.
Genel kural budur. Çünkü bu durumda kooperatif
yönetimi 634 sayılı kanun ve yönetim planından kaynaklı SİTE YÖNETİMİ
kurulmasına müdahale etmiş, geciktirmiş/ertelemiş ve SİTE GÖREV VE YETKİLERİNİ
gasp etmiş olur. Ancak kat
maliklerinin itirazı olmadığı sürece kooperatif aidat toplayabilir ve gerekli
hizmetleri yürütebilir. Şu anda Orjanda olan budur.”
(Pof. Dr. Şeref KISACIK).
Kat maliklerinden bir
kişi bile itiraz edip “Kooperatifin site kurulmasına
müdahalesinin önlenmesi” davası açsa kesinlikle “İPTAL” kararı çıkar. Ancak yasal
olmamasına rağmen böyle bir iptal durumunda Site yönetimi de
kurulmadığı/kurulamadığı için kaos olur. Bu yüzden kooperatif ortaklarına ve
kat Maliklerine şu söylenmeli ve uyarılmalıdırlar:
“343/3 ana gayrimenkulde site yönetimi kurulması
şarttır ve kaçınılamazdır. Bizim gibi 1985’ten beri kat irtifakı tesis edilmiş
ve yönetim planı tescil edilmiş bir oluşumda site yönetimi bir tercih değil
yasal bir zorunluluktur. Bugün değilse yarın birgün bu olacaktır. Ya bir yasal
değişiklikle ya da bir mahkeme kararıyla. Şayet önceden hazırlık yapmaz, çaba
göstermezsek böyle bir durumun orjan için oldukça ağır sonuçları olacaktır.”
Çalıştay olarak
bu konuyu Çevre ve şehircilik bakanlığına da sorduk. Sorumuz şöyleydi:”6- Toplu yapı yönetimi kurulana kadar bu süreçte kooperatif Orjan'ı bir site yönetimi imiş gibi
yönetebilir mi? Site yönetimi kurulduğunda da yönetmeye devam edebilir
mi?” Bakanlığın bize verdiği 11.11.2024 tarih ve E-28526468-345.99-10916577
sayılı cevabı şöyle oldu:
“Konut yapı
kooperatiflerinin ortaklarına teslim ettikleri
konutlarla ilgili olarak konut tesliminin dışında kalan ve 634 sayılı Kat
Mülkiyeti Kanununa göre yürütülmesi gereken işleri üstlenmeleri uygun
bulunmamakta olup kooperatif konutları için yapı kullanma izni alınmış ve
üzerinden en az bir yıl geçmiş olması durumunda, 634 sayılı Kat Mülkiyeti
Kanunu çerçevesinde ferdi münasebet işlemlerinin sonuçlandırılarak site yönetiminin oluşturulması ve
kooperatif konutlarının bulunduğu siteye
ilişkin hizmetlerin bu Kanun kapsamında oluşturulacak site yönetimince
yürütülmesi gerektiği değerlendirilmektedir.
634 sayılı
Kat Mülkiyeti Kanunu'nun "Kat irtifakının
kurulması" başlıklı 14 üncü maddesinin
birinci fıkrasında; "Henüz yapı yapılmamış veya yapısı
tamamlanmamış bir arsa üzerinde kat irtifakının kurulması ve tapu siciline
tescil edilmesi için o arsanın malikinin veya bütün paydaşlarının buna ait
istem ile birlikte 12 nci maddenin (a) bendine uygun olarak düzenlenen proje
ile (b) bendindeki yönetim plânını tapu idaresine vermeleri lazımdır. Kat
mülkiyetine geçişte ayrıca yönetim plânı istenmez. " hükmü uyarınca, anılan yönetim planı kapsamında kat maliklerince kooperatif
yönetiminden tamamen ayrı bir şekilde bir site yönetiminin oluşturulması
mümkündür.
1163 sayılı
Kooperatifler Kanunu kapsamında yapı kooperatifleri, Ana sözleşmelerinde
hedeflenen amacın gerçekleştirilmesi ile dağılır ya da tür değiştirerek başka
bir tür kooperatif olarak faaliyetlerine devam edebilmektedir. Yapı kooperatifi
unvanı altında yapılacak iş ve işlemler ile yöneticilerin yetki ve
sorumlulukları da Kooperatifler Kanunu ve kooperatif anasözleşmesinde
belirtilen sınırlar dahilinde kalacağından kooperatif yönetim kurulunun 634
sayılı Yasa ile tarif edilen site yönetimi yerine geçerek hareket etmesi mümkün
değildir.
634 sayılı Yasa ile
tarif edilen site yönetimi kurulması halinde toplu yaşama dair ihtiyaçlar
çerçevesinde hareket etmek site yönetiminin,
yapı kooperatifine dair yetki ve görevler de kooperatif yönetiminin
uhdesinde kalacaktır.” (Çevre ve Şehircilik Bakanlığı)
Özetle; “Site yönetimi kurulduğunda
kooperatif ORJAN'ı yönetemez, çünkü yasal görevi, yetkisi ve sorumluluğu
yoktur.” (GT) Çünkü Çevre ve Şehircilik Bakanlığının cevabında
da açıkça ifade edildiği gibi; “Konut yapı kooperatiflerinin ortaklarına
teslim ettikleri konutlarla ilgili olarak konut tesliminin dışında kalan ve 634
sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa göre yürütülmesi gereken işleri üstlenmeleri
uygun bulunmamakta” olup “kooperatif konutları için yapı kullanma
izni alınmış ve üzerinden en az bir yıl geçmiş olması durumunda, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu çerçevesinde
ferdi münasebet işlemlerinin sonuçlandırılarak site yönetiminin oluşturulması
ve kooperatif konutlarının bulunduğu
siteye ilişkin hizmetlerin bu Kanun kapsamında oluşturulacak site yönetimince
yürütülmesi gerektiği” değerlendirilmektedir.
Bu ciddi bir
sorundur ve 2025 yılında yapılacak ilk genel Kurulda SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİ
başlatılarak normale dönülmesi gerekiyor. Mademki Konut yapı kooperatiflerinin
ortaklarına teslim ettikleri konutlarla ilgili olarak konut tesliminin dışında
kalan ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa göre yürütülmesi gereken işleri
üstlenmeleri uygun bulunmamaktadır, madem ki yasal prosedür kooperatifin 1803
bağımsız konut ve ortak alanların bulunduğu anagayrimenkulü yönetemeyeceği
şeklindedir, madem ki Toplu yapı yönetimi kurulana kadar bile kooperatif
Orjan'ı bir site yönetimi imiş gibi yönetemez, madem ki Site yönetimi
kurulduğunda da yönetmeye devam edemez o
zaman bu durumda kooperatif yönetimi 634 sayılı kanun ve yönetim planından
kaynaklı SİTE YÖNETİMİ kurulmasına müdahale etmiş, geciktirmiş/ertelemiş ve
SİTE GÖREV VE YETKİLERİNİ gasp etmiş duruma düşmektedir. Çünkü kat
malikleri de bugüne kadar anagayrimenkulde örgütlenip bir site yönetimi
kuramamışlardır. O halde karşımıza çıkabilecek olası gelişmelere acil tedbir
gerekir. Açılabilecek tek bir “Kooperatifin site kurulmasına müdahalesinin
önlenmesi” davası bile kesinlikle “İPTAL” kararı olarak çıkabilir. Böyle bir iptal durumunda Site yönetimi de
kurulmadığı/kurulamadığı için kaos olur. Halbuki 343/3 ana gayrimenkulde
site yönetimi kurulması şarttır ve kaçınılamazdır. Bizim gibi 1985’ten beri kat
irtifakı tesis edilmiş ve yönetim planı tescil edilmiş bir oluşumda site
yönetimi bir tercih değil yasal bir zorunluluktur. Bugün değilse yarın bir gün
bu olacaktır. Ya bir yasal değişiklikle ya da bir mahkeme kararıyla. Şayet önceden hazırlık yapmaz, çaba
göstermezsek böyle bir durumun orjan için oldukça ağır sonuçları olacaktır.
Öte yandan kooperatif konutları için yapı kullanma izni alınmış ve
üzerinden en az bir yıl geçmiş olması durumunda, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu çerçevesinde
ferdi münasebet işlemlerini sonuçlandırarak site yönetimini oluşturması
gerekiyordu. Kaldı ki yönetim planı kapsamında kat maliklerince kooperatif
yönetiminden tamamen ayrı bir şekilde bir site yönetiminin oluşturulması da
mümkündür. Normali budur ve kooperatif
konutlarının bulunduğu siteye ilişkin hizmetler oluşturulacak site yönetimince
634 sayılı Kanun ve Yönetim Planı çerçevesinde yürütülecektir. Dolayısıyla
bir an evvel yasal olmayan “doğan görünümlü şahin” biçimindeki yanlış uygulama
sona ermeli ve sorunun daha da büyümesi engellenmelidir.
Kooperatif anasözlesmemizde kooperatifin
kuruluştaki suresi 20 yıldı. Daha sonra 1998 ve 2018 yıllarında iki kez daha
20’şer yıl süre uzatımı yapıldığından 60 yıla çıktı. Bu durumda süre 2038’de
bitecek. İşte 12.sorunun ikinci kısmı da bunu soruyor: Kooperatifimizin “AKİBETİ
TASFİYE Mİ İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜM MÜ OLACAK? NASIL?”
Şu anda kooperatifin tamamen
“anasözleşmede gösterilen işlerin
tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ve/veya işyerlerinin
ortaklar adına tescil edilmesine” odaklanması gerekiyor. Zira 1163
sayılı Kooperatifler yasasının 21/10/2021 tarihinde çıkan 7339 sayılı kanunun
11 md.ile (değişik birinci cümlesi) değişen 81.maddesi “Yapı kooperatifleri, anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve
ferdi mülkiyete geçilip konutların ve/veya işyerlerinin ortaklar adına tescil
edilmesiyle amacına ulaşmış sayılır..” diyor. Ardından bu cümle “..sayılır
ve dağılır” hükmü ile noktalanıyor.
Dolayısıyla bu iki
kelime yapı kooperatiflerinin ferdi mülkiyete geçilip konutların ortaklar adına
tescil edilmesiyle (FERDİLEŞME) amacına ulaşmış sayılacağını ve dağılacağını
çok açık bir şekilde belirtmiş. Demek ki tüm bağımsız bölümlerin ortaklar adına
tahsis ve tescil işlemi bittikten sonra genel Kurulun toplanarak tasfiye kararı
alması ve kooperatifin tasfiye sürecine girmesi gerekiyor.
Tasfiye süreci özellikle
bizim gibi büyük ve kapsamlı bir yapılanmada zor ve uzun bir yol. Nitekim bu
yolda“ TÜM borçlar ödenip TÜM
alacaklar tahsil edilmelidir. Dolayısıyla mahkeme kararları kesinleşmiş, Asgari
tasfiye süreci dolduktan ve borç alacaklar SIFIRLANDIKTAN sonra tasfiyeyi
bitirmek üzere SON bir genel kurul daha yapılıp İl Ticaret Sicil Müdürlüğünde
(Sanayi Ticaret Bakanlığı değil) tescil ve ilan edilir. Tasfiye Memurları
ayrıca seçilmediyse bu işi yönetim kurulu yapar”. (Serdar USTA)
Şayet “kooperatifin tasfiyesini yaparak, kooperatifin
ticaret sicilinden kaydını sildirip, vergi dairesinden ilişiğini kesmesi ile
beraber Çevre ve şehircilik bakanlığına tasfiye başlangıç ve tasfiye sonu
belgelerini ve tasfiye sonu genel kurul kararını verir. Kooperatifin dosyası çevre
ve şehircilik müdürlüğünde ve Ticaret Sicil memurluğundan kapattırıldığı zaman da
kooperatif ömrünü tamamlamış olur”. (Av.
İrfan KÖK)
Ancak 21/10/2021
tarihinde çıkan 7339 sayılı kanunun 11 md. (değişik ikinci cümlesi) ile değişen
81. madde tasfiye sürecinin şu şarta bağlı olarak uygulanmayacağını da hükme
bağlamış bulunuyor: ”Ancak tescil işleminden sonra usulüne uygun şekilde anasözleşme değişikliği
yapılarak kooperatifin amacının değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm
uygulanmaz.” İşte bu madde
anasözleşmenin 6 ay içinde İŞLETME
KOOPERATİFİ olarak değiştirilmesi halinde tasfiye edilmeden yola devam
edilebileceğinin yolunu açmıştır. Bu durumda Kooperatif "İşletme
kooperatifine" dönüşüp sadece "ortak yerlerin bakım,
onarım ve işletmesini" yapmalıdır.” (GT)
Bunun için T.C.
Ticaret Bakanlığı tarafından 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 88 inci
maddesi uyarınca hazırlanıp yayımlanan TİP
İŞLETME KOOPERATİFİ ANASÖZLEŞMESİ var. Bu bağlamda Site İşletme Kooperatifi süresiz olarak
(5.madde) kuruluyor ve Anasözleşmesi'nin Amaç
ve Faaliyet Konuları başlıklı 6'ncı
maddesinde de kooperatifin amaç ve işlevleri açıkça belirtilmiş.
(1)
KOOPERATİFİN AMACI;
ortaklarının ekonomik, sosyal ve
kültürel ihtiyaçları ile ekonomik faaliyetleri kapsamında yer alan mal ve
hizmet üretimi ve ticaretine yönelik ihtiyaçlarını karşılamak, girişimlerini desteklemek, üretim
becerilerini geliştirmek, böylece ortaklarının
ekonomik menfaatlerini korumaktır.
(2)
Kooperatif bu amaçları
gerçekleştirmek üzere aşağıdaki çalışmaları yapar:
b)
Ortaklarına ekonomik, sosyal,
kültürel ihtiyaçlarını karşılamak üzere diğer kurum ve kuruluşlardan
verilecek krediye aracı olur, ortakları
ve personel için yardım fonu oluşturur, ortaklarının özel sigorta ihtiyaçlarına aracı olur.
c)
Kooperatifin amaç ve konusunun
gerektirdiği işletmeler, imalathaneler, atölyeler, sosyal tesisler
ve benzeri tesisler kurar ve işletir veya işletilmesini sağlar. ç) Kooperatif amaçları doğrultusunda
taşınır ve taşınmaz mallar edinir, bina/arsa alır, kiralar ya da yaptırır,
gerektiğinde satar, ayni haklar tesis eder, işletme devralır, kooperatif
yatırımları için gerekli tesisleri yapar ya da yaptırır. d) Faaliyetlerini sürdürebilmek için gelir
getirici ticari faaliyetlerde bulunur, ticari işletmelere iştirak
eder; ticari işletme kurar ve işletir. e) Ortaklarının ve onların
yakınlarının ihtiyacı olan mal ve
hizmetlerin üretimini yapar ve/veya alım, satımına aracı olur.
ı)
Ortaklarının ihtiyaç duyacağı
danışmanlık (sosyal, kültürel, hukuki, teknolojik, üretimin
geliştirilmesi ve sair) hizmetlerini organize eder ve bu amaçla gerekli
personeli istihdam eder. i) Faaliyetleri
uygulamak için hizmet alımı yapar. j) Ortaklarının üretiminde
kullanacakları araç, gereç ve her
türlü ihtiyaç maddelerini iç ve dış piyasalardan temin eder ve uygun
fiyatlarla ortaklarına intikal ettirir
Hiç
kuşkusuz Orjan kooperatifinin tüm
aktif pasifini devralarak kurulacak olan İŞLETME KOOPERATİFİ ORJAN SİTESİ TEMSİLCİLER KURULU
KARARLARI çerçevesinde düzenlenecek anasözleşmesine uygun olarak görev
yapacaktır. Kaldı ki güncellenecek yeni YÖNETİM PLANINA göre ve TEMSİLCİLER
KURULU KARARLARI ile YÖNETİCİ olarak
atandığı takdirde Site yönetiminin
ortak yerlerinin bakım, onarım, idame, yenileme ve işletme faaliyetleri de
İşletme kooperatifi tarafından yürütülebilecektir. Sitenin ihtiyaç duyduğu hizmetler görülebilir, toplu yaşam gerekleri
karşılanabilir, ekonomik ve sosyal kültürel faaliyetler de yapılabilir
olacaktır. Doğal olarak bu bağlamda
tüm muhasebe ve iletişim hizmetleri, dışarıdan temin edilmesi gereken hizmet
alımları ile satın almalar da yine aynı işletme kooperatifince yerine
getirilebilir.
SİTE İŞLETME KOOPERATİFİ (ÖRNEK TİP
)ANASÖZLEŞMESİ
Şu anda kooperatifin tamamen “anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ve/veya işyerlerinin ortaklar adına tescil edilmesine” odaklanması gerekiyor. 81.madde yapı kooperatiflerinin ferdi mülkiyete geçilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle (FERDİLEŞME) amacına ulaşmış sayılacağını ve dağılacağını çok açık bir şekilde belirtmiş. Demek ki tüm bağımsız bölümlerin ortaklar adına tahsis ve tescil işlemi bittikten sonra genel Kurulun toplanarak tasfiye kararı alması ve kooperatifin tasfiye sürecine girmesi gerekiyor. Tasfiye süreci özellikle bizim gibi büyük ve kapsamlı bir yapılanmada zor ve uzun bir yol. Ancak aynı 81.madde ”tescil işleminden sonra usulüne uygun şekilde anasözleşme değişikliği yapılarak kooperatifin amacının değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm uygulanmaz” diyor. Dolayısıyla İşte bu madde anasözleşmenin 6 ay içinde İŞLETME KOOPERATİFİ olarak değiştirilmesi halinde tasfiye edilmeden yola devam edilebileceğinin yolunu açmış. Bu durumda Kooperatif "İşletme kooperatifine" dönüşüp sadece "ortak yerlerin bakım, onarım ve işletmesini" yapabilecektir. Bunun için T.C. Ticaret Bakanlığı tarafından 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 88 inci maddesi uyarınca hazırlanıp yayımlanan TİP İŞLETME KOOPERATİFİ ANASÖZLEŞMESİ var. Bu bağlamda Site İşletme Kooperatifi süresiz olarak (5.madde) kuruluyor ve Anasözleşmesi'nin Amaç ve Faaliyet Konuları başlıklı 6'ncı maddesinde de kooperatifin amaç ve işlevleri açıkça belirtilmiş. Hiç kuşkusuz Orjan kooperatifinin tüm aktif pasifini devralarak kurulacak olan İŞLETME KOOPERATİFİ ORJAN SİTESİ TEMSİLCİLER KURULU KARARLARI çerçevesinde düzenlenecek anasözleşmesine uygun olarak görev yapacaktır. Kaldı ki güncellenecek yeni YÖNETİM PLANINA göre ve TEMSİLCİLER KURULU KARARLARI ile YÖNETİCİ olarak atandığı takdirde Site yönetiminin ortak yerlerinin bakım, onarım, idame, yenileme ve işletme faaliyetleri de İşletme kooperatifi tarafından yürütülebilecektir. Sitenin ihtiyaç duyduğu hizmetler görülebilir, toplu yaşam gerekleri karşılanabilir, ekonomik ve sosyal kültürel faaliyetler de yapılabilir olacaktır. Doğal olarak bu bağlamda tüm muhasebe ve iletişim hizmetleri, dışarıdan temin edilmesi gereken hizmet alımları ile satın almalar da yine aynı işletme kooperatifince yerine getirilebilir.
Yukarıda açıklandığı üzere bütün bu
faaliyetler tip anasözleşmenin Amaç
ve Faaliyet Konuları başlıklı 6.maddesi kapsamındadır. O zaman geriye
çözülmesi gereken bir tek potansiyel sorun kalıyor. O da: “Ortaya çıkacak çift başlılık nasıl önlenebilir?” sorusudur.
Çevre ve şehircilik bakanlığına bu konuyu da
sorduk. Aldığımız cevap şöyle oldu: “Ticaret Bakanlığı tarafından yayımlanan Site İşletme Kooperatifi
Anasözleşmesi’nin Amaç ve Faaliyet Konuları başlıklı 6'ncı maddesi kooperatifin
amacı ve işlevi belirtilmiş olup,
kooperatif tüzel kişiliği devam ederken site yönetiminin kurulması
halinde ilgili organların bağlı oldukları mevzuat çerçevesinde yetki ve
görevlerini sürdürmeleri gerektiği, değerlendirilmektedir.”
Bir başka uzman Prof.Dr. Şeref KISACIK’ın
bu soruna ilişkin bize özel görüşü ise “İşletme
kooperatifi’nin amaçları arasında bu sitenin ve maliki olduğu diğer iki
parselin iyi yönetilmesi, işletilmesiyle ilgili her şey olabilir. Ama konutların olduğu parselin TEMSİLCİLER
KURULUNDA yetki ve görev verilirse ancak YÖNETİCİ
OLABİLİR. Bunu ana sözleşmeye yazmaya Site yönetim planında da bu kadar detaya
gerek yok. Yönetim kurulu seçilmesi bölümüne; “site yönetimi … kişiden
oluşur, genel kurulda bir yönetim şirketi veya işletme kooperatifi de yönetici
olarak seçilebilir” demek yeterli” şeklinde oldu. Demek
ki “bu amaçla İşletme kooperatifi ANA SÖZLEŞMESİ AMAÇ MADDESİNE; “343/1,
343/2 ve …./.. parselleri mülkiyet sahibi olarak yönetmek ve 1803 bağımsız
konutun bulunduğu anagayrimenkul (343/3 parsel) ve ortak alanların da işletme
ve hizmetlerini yürütmek” ibaresini koymak gerekiyor.
Çevre ve şehircilik bakanlığı “Ticaret
Bakanlığı tarafından yayımlanan Site İşletme Kooperatifi Anasözleşmesi’nin Amaç
ve Faaliyet Konuları başlıklı 6'ncı maddesi kooperatifin amacı ve işlevi
belirtilmiş olup, kooperatif tüzel
kişiliği devam ederken site yönetiminin kurulması halinde ilgili organların
bağlı oldukları mevzuat çerçevesinde yetki ve görevlerini sürdürmeleri
gerektiği” ifade edilmiştir. Bir başka uzman Prof.Dr.
Şeref KISACIK’ın bu soruna ilişkin bize özel görüşü ise “İşletme
kooperatifi’nin amaçları arasında bu sitenin ve maliki olduğu diğer iki
parselin iyi yönetilmesi, işletilmesiyle ilgili her şey olabilir. Ama konutların olduğu parselin TEMSİLCİLER
KURULUNDA yetki ve görev verilirse ancak YÖNETİCİ
OLABİLİR. Bunu ana sözleşmeye yazmaya Site yönetim planında da bu kadar detaya
gerek yok. Yönetim kurulu seçilmesi bölümüne; “site yönetimi … kişiden
oluşur, genel kurulda bir yönetim şirketi veya işletme kooperatifi de yönetici
olarak seçilebilir” demek yeterli” şeklinde oldu. Demek
ki “bu amaçla İşletme kooperatifi ANA SÖZLEŞMESİ AMAÇ MADDESİNE; “343/1,
343/2 ve …./.. parselleri mülkiyet sahibi olarak yönetmek ve 1803 bağımsız
konutun bulunduğu anagayrimenkul (343/3 parsel) ve ortak alanların da işletme
ve hizmetlerini yürütmek” ibaresini koymak gerekiyor. Böylece hem Site
Yönetimi hem de İşletme Kooperatifi kurulduğunda “Ortaya çıkacak çift başlılığın nasıl önlenebileceği”
meselesi kalıcı olarak çözülebilir.
Hem
Site Yönetimi hem de İşletme Kooperatifi kurulduğunda potansiyel olarak KOOPERATİF ORTAKLIĞI İLE KAT MALİKLİĞİ FARKLILIĞININ ortaya çıkarabileceği ciddi meseleler olacaktır. Bu sebeple anasözleşmede “Ortakların aynı zamanda 1803 bağımsız konut malikleri olduğu”
ifadesi yer almalı ve “dışardan ortak
girmesinin önlenmesine dair” yasak bulunmalıdır. Ayrıca “Kat malikleri bağımsız bölümlerini
satmaları yada devretmeleri halinde kooperatif ortaklıklarını da aynı kişiye
devretmek zorunda” olmalılar. Şayet böyle olmazsa satan kişinin
kooperatif ortaklığı sona erer. Alan da Kat Maliki olup ortak olmayınca Kooperatif
Ortakları ile kat malikleri yapıları farklılaşır. Doğru olmaz, sorunlar
çıkar.” Şayet İşletme Kooperatifi ana sözleşmesi ve Yönetim
Planında birbirine uygun gerekli düzenlemeler yapıldığı takdirde KOOPERATİF
ORTAKLIĞI İLE KAT MALİKLİĞİ FARKLI olmayacaktır. Dolayısıyla da sorunlar doğmadan
engellenmiş olur.
BU
DURUMDA HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:
Srn 12.01: Konut Yapı kooperatifleri SİTE YÖNETİCİLİĞİ YAPAMAZ. Yaparsa bu bir sorundur.
Srn 12.02: Kooperatifimizin AKİBETİ ne olacak? Tasfiye mi tür değişikliği mi?
Srn 12.03: Ortaya çıkacak ÇİFT BAŞLILIK sorunu nasıl çözülecek?
Srn 12.04: KAT MALİKLİĞİ ve KOOPERATİF ORTAKLIĞI farklılığı sorunu,
KISA, ORTA VE UZUN VADELİ
HEDEFLER:
Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola
çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak
üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun vadede (2030-2037)
“HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?
Hdf 12.01: Srn 12.01 numaralı soruna çözüm olmak üzere; 2025 yılında yapılacak ilk
genel Kurulda BU UYGULAMADAN
VAZGEÇİLMELİ ve sorunun daha da büyümesi önlenmelidir.
Hdf 12.02: Srn 12.02 numaralı
soruna çözüm olmak üzere; 2028 yılı Genel Kurulunda İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜM kararı alınmalı, 2029 yılı Genel
Kurulunda site hizmetlerini görecek şekilde düzenlenen İŞLETME KOOPERATİFİ ANASÖZLEŞMESİ kabul edilerek dönüşüm gerçekleşmelidir.
Hdf 12.03: Srn 12.03 numaralı soruna çözüm olmak üzere; 2030 yılı Genel Kurulunda güncellenen
TOPLU YAPI YÖNETİM PLANI
uyarınca İŞLETME KOOPERATİFİNİN Orjan Sitesinin (Toplu Yapı) YÖNETİCİSİ OLARAK atanması sağlanmalıdır.
Hdf 12.04: Srn 12.04 numaralı soruna çözüm olmak üzere; 2029 genel kuruluna kadar İşletme Kooperatifi
ana sözleşmesinde gerekli düzenleme yapılarak KOOPERATİF ORTAKLIĞI İLE
KAT MALİKLİĞİ FARKLILIĞININ ortadan kaldırılması sağlanmalıdır.
HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:
Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yeralmak
üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler
olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?
Haziran 2025 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;
Str.12.2025.01:Srn 12.01numaralı soruna
çözüm olmak ve Hdf 12.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; Yapı kooperatifi
unvanı altında yapılacak iş ve işlemler ile yöneticilerin yetki ve
sorumlulukları Kooperatifler Kanunu ve anasözleşmede belirtilmiştir. Bu nedenle kooperatif yönetim
kurulunun 634 sayılı Yasa ile tarif edilen site yönetimi yerine geçerek hareket
etmesi mümkün değildir. 634
sayılı Yasa ile tarif edilen site yönetimi kurulması halinde dahi toplu yaşama
dair ihtiyaçlar çerçevesinde hareket etmek site yönetiminin, yapı kooperatifine dair yetki ve görevler ise
kooperatif yönetiminin uhdesinde yürütülecektir. Yani Site yönetimi
kurulduğunda da kooperatif ORJAN'ı yönetemez, çünkü yasal görevi, yetkisi ve
sorumluluğu yoktur. Bu yüzden 2025 yılında yapılacak ilk genel Kuruldan
itibaren BU UYGULAMADAN
VAZGEÇİLMELİ alınacak
BİR YETKİ KARARIYLA SİTE
YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİ başlatılarak sorunun daha da büyümesi önlenmelidir.
Haziran 2028 genel kuruluna kadar;
Str.12.2028.01:Srn 12.02 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 12.02 hedefini gerçekleştirmek
üzere; Kooperatifimizin
2 yıl içinde anasözleşmede belirtilen amacı gerçekleştirip durumunu tescil
ettirdikten sonra 6 ay içinde anasözleşme değişikliği yoluyla İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜM çalışmasını
başlatması gerekiyor. Bu bağlamda Orjan sitesi için ihtiyaç duyulan tüm
faaliyetler tip anasözleşmenin Amaç ve Faaliyet Konuları başlıklı 6.maddesi
kapsamında düzenlenebilir. Neticede 2028 yılı Genel Kurulunda İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜM kararı
alınabilirse, 2029
yılı Genel Kurulunda site hizmetlerini görecek şekilde düzenlenen İŞLETME KOOPERATİFİ ANASÖZLEŞMESİ
de kabul edilerek tür değişikliği gerçekleşmelidir.
Haziran 2029 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;
Str.12.2029.01: Srn 12.03 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 12.03 hedefini gerçekleştirmek
üzere; Hem
Site Yönetimi hem de İşletme Kooperatifi kurulduğunda “Ortaya çıkacak çift başlılığın nasıl önlenebileceği”
meselesi hem ana sözleşmede hem yönetim planında eşgüdümlü düzenlemelerle
çözülebilir. Bu durumda İŞLETME
KOOPERATİFİ ANASÖZLEŞMESİNİN AMAÇLARI ARASINA Orjan sitesinin ve maliki olduğu
diğer iki parselin iyi yönetilmesi, işletilmesiyle ilgili her şey konabilir. Aynı
şekilde güncellenecek ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANINDA da “Temsilciler kurulunda bir yönetim şirketi veya işletme kooperatifi de
yönetici olarak seçilebilir” şeklinde bir düzenleme mümkün. Böylece 2030 yılı Genel Kurulunda güncellenen
TOPLU YAPI YÖNETİM PLANI
uyarınca İŞLETME KOOPERATİFİNİN Orjan Sitesinin (Toplu Yapı) YÖNETİCİSİ OLARAK atanması sorunu
kalıcı olarak çözebilecektir.
Str.12.2029.02: Srn 12.04 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 12.04 hedefini gerçekleştirmek üzere; 2029 genel kuruluna kadar İşletme Kooperatifi ana sözleşmesinde ve Yönetim Planında birbirine uygun gerekli düzenlemeler yapıldığı takdirde KOOPERATİF ORTAKLIĞI ile KAT MALİKLİĞİ farklılığının ortaya çıkarabileceği sorunlar önlenebilecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder