12 Ocak 2025 Pazar

13 Ocak 2025 ORJAN ÇALIŞTAYI; .....................SORU 8 CEVABI, HEDEFLER, STRATEJİLER VE 7 YILLIK YOL HARİTASI

 

08 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI

SORU 8:

KOOPERATİFİN SÜRESİ 2018 YILINDA 20 YIL DAHA UZATILDI. ÜÇÜNCÜ DÖNEM OLAN 60. YIL 2038 DE DOLACAK. O GÜNE KADAR YAPILACAK ŞEYLER YOK MU? O GÜN GELSİN BAKARIZ MI DİYECEĞİZ?

CEVAP:

MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT VE SORUNLAR:

39.Olağan Genel Kurul 29 Haziran 2017 tarihinde yapıldı. Gündemin 11.sırasında Kooperatifin süresinin 60 yıla çıkarılması vardı. Gerekçe oldukça ilginç ve düşündürücü. “Kooperatifimiz üyelerinin kura ile almış olduğu yerlerinin tapularının ve yapı kullanım izin belgelerinin tamamının alınamamış olması sebebi ile İşletme Kooperatifine geçilemediğinden kooperatifimiz faaliyet süresinin 06.02.2018 tarihinde sona erecek olması nedeni ile Ana sözleşmenin 5.maddesinin aşağıdaki şekilde değiştirilmesinin görüşülerek karara bağlanmasına…”

Bu ifadeler karar tutanağında da aynen var. Böylece ana sözleşme değişikliği ile Orjan Kooperatifinin 40 yıl olan süresi 20 yıl daha uzatılarak 60 yıla çıkarılmış oldu. Yani 2038’e.  Bu değişikliğin üzerinden 7 yıl 6,5 ay geçmiş durumda. Geriye kalan süre ise 12 yıl 5,5 ay. Sürenin uzatılmasına neden gösterilen gerekçe ne diyordu: “tapuların ve yapı kullanım izin belgelerinin tamamının alınamamış olması sebebi ile İşletme Kooperatifine geçilemediğinden..” Yani 1)verilmesi gereken tapular verilememiş, 2) Yapı kullanım izin belgelerinin tamamı alınamamış ve bu nedenle de 3) İşletme Kooperatifine geçilememiş.

8.Çalıştay sorusunun içinde “Üçüncü dönem olan 60. Yıl 2038 de dolacak. O GÜNE KADAR YAPILACAK ŞEYLER YOK MU?” diye soruluyor. Aslında 2017 Haziranında sürenin uzatılmasına gerekçe gösterilen üç sorun süre sonu gelmeden yapılacak şeyleri özetlemiş zaten. Öncelikle 1163 sayılı yasanın 81.maddesinde bahsedilen tapular Kat İrtifakından (Mavi renkli) KAT MÜLKİYETİNE (Kırmızı renkli) dönüşmüş tapular. Kanun buna FERDİ MÜLKİYETE GEÇME (FERDİLEŞME) diyor ve “konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle” sonlandırıyor.

Dolayısıyla da bu sürecin tamamlanmasıyla Yapı Kooperatifinin amacına ulaşmış sayılacağı“ ve “dağılacağına” hükmediyor. Çünkü anılan madde; (Değişik birinci cümle:21/10/2021-7339/11 md.) “Yapı kooperatifleri, anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ve/veya işyerlerinin ortaklar adına tescil edilmesiyle amacına ulaşmış sayılır ve dağılır” diyor.

Hemen peşinden (Değişik ikinci cümle:21/10/2021-7339/11 md.) “Ancak tescil işleminden sonra usulüne uygun şekilde anasözleşme değişikliği yapılarak kooperatifin amacının değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm uygulanmaz” hükmü gelmiş. Bu kısım da tasfiye edilmeyip tür değişikliği suretiyle İŞLETME KOOPERATİFİ kurulabilmesiyle ilgili.  

Yine maddenin devamında bu süreçle ilgili bir de süre konulmuş: (Ek cümle:3/6/2010-5983/2 md.) “…Konut kooperatiflerinde YAPI KULLANMA İZNİNİN ALINMASINI MÜTEAKİP EN GEÇ BİR YIL İÇİNDE ortakların Kat Mülkiyeti Kanununa göre ferdi münasebet işleri sonuçlandırılır”.

Buradan çıkan sonuç şu: Orjan Kooperatifi 1998’den 2018‘e kadar kendisine tanınan 20 yıl içinde “FERDİ MÜLKİYETE GEÇİLİP KONUTLARIN ORTAKLAR ADINA TESCİL EDİLMESİNİ” başaramamış. Bunun içinde Yapı Kullanma İzin belgeleri (İskân Raporu) konusu da var. Çünkü sürenin 60 yıla uzatılma gerekçesinde “tapuların ve yapı kullanım izin belgelerinin tamamının alınamamış olmasını” Kooperatif yönetimi bizzat kendisi itiraf ediyor. Dolayısıyla yönetim 2013 ten itibaren Şehircilik Bakanlığı ile yazışarak talep ettiği İŞLETME KOOPERATİFİ kurulabilmesi iznini de alamamış. Bu durumda süreyi 20 yıl daha uzatmaktan başka seçenekleri kalmadığı için mecburen Genel Kuruldan bu kararı çıkarmışlar.

Orjan bir Yapı kooperatifi olarak kurulmuştur. Dolayısıyla binaların inşaatları bitmiş olmasına rağmen bazı üyelerin subasmanı tamamlamadıkları, iskân ve Kat Mülkiyeti Tapusu için gerekli işlemleri yapmamaları bahane edilerek kooperatifin süresinin 2038 yılına kadar uzatmak yanlıştı.  Ama oldu. Bu yıla kadar da geçmiş yönetimlerin bu vaziyeti halletmemeleri hatanın tekrarı olmuştur. (SY)

Çalıştay olarak BAKANLIĞA bu konuyla ilgili şu soruyu sorduk: “Kooperatifin süresi 2018 yılında 20 yıl daha uzatıldı. Üçüncü dönem olan 60. yıl da 2038 de dolacak. FERDİLEŞME ve KOOPBİS sistemine uyum dahil o güne kadar yapılacak şeyler yok mu? O gün geldiğinde bir 20 yıl daha süre uzatımını uygun bulur musunuz?” 

 

Bakanlığın yazılı başvurumuza 11 Kasımda verdiği resmi cevap ise aynen şöyle oldu: “1163 sayılı Kooperatifler Kanunu ve ilgili mevzuat çerçevesinde kooperatiflerin faaliyet sürelerini idare eliyle sınırlanmasını düzenleyen bir hüküm bulunmamaktadır. Bu süre kooperatif anasözleşmesiyle belirlenmekle birlikte, yapılan yatırım planlanmasının hayata geçirilmesi ve kooperatif amacına ulaşılmasıyla gerçekleşmesi sağlanmaktadır. Dolayısıyla kooperatif faaliyetleri devam ettiği müddetçe süre uzatmasının mümkün olacağı değerlendirilmektedir. Ferdileşmeye ilişkin daha önceki maddelerde bilgi verilmekle birlikte kooperatifin asli amacini oluşturduğu, faaliyette olduğu müddetçe ANASÖZLEŞMESI'NIN "AMAÇ VE FAALIYET KONULARI" başliği altindaki 6'nci maddesinde belirtilen faaliyetler çerçevesinde hareket ederek AMACA ULAŞMANIN HEDEFLENMESI GEREKMEKTEDIR.(BAKANLIK)

Bu görüşe göre; “bir yapı kooperatifinin faaliyet süresi kooperatif anasözleşmesiyle belirlenmekle birlikte, yapılan yatırım planlanmasının hayata geçirilmesi ve kooperatif amacına ulaşılmasıyla gerçekleşir”, Ferdileşme kooperatifin asli amacını oluşturur” ve “Kooperatif faaliyette olduğu müddetçe anasözleşmesinin "amaç ve faaliyet konuları" başlığı altındaki 6'ncı maddesinde belirtilen faaliyetler çerçevesinde hareket ederek amaca ulaşmanın hedeflenmesi gerekmektedir.”

Bu noktada ana sözleşmenin “Süre” başlıklı 5.maddesi ile "amaç ve faaliyet konuları" başlıklı 6'ncı maddesinin il üç fıkrasını bir kez daha hatırlamakta yarar var: SÜRE, Madde 5- Kooperatifin süresi, 20 yıldır. AMAÇ VE FAALİYET KONULARI, Madde 6- Kooperatifin amacı ortaklarının konut ihtiyaçlarını karşılamaktır. Bu amaçla kooperatif: 1- Arsa ve arazi satın alır, birleştirir imar planına uygun biçimde böldürerek altyapı, plan, proje ve maliyet hesapları hazırlar ve ortaklarına konut yaptırır. 2- Yaptırılan konutların mülkiyetini bu ana sözleşmede yazılı esaslara göre ortaklarına aktarır. 3- Ortaklarının sosyal, kültürel ve ekonomik ihtiyaçlarını karşılamak üzere gerekli tesisleri kurar, bu tesisleri işletir veya kiraya verir.

Ana sözleşme gayet açık. Kooperatif 20 yıl süreyle kurulmuş. Sonrasında iki defa uzatılarak bu süre 60 yıla çıkarılmış. Oysaki bize göre “Kooperatif amacına ulaşmış, %99,8 çoğunluğun yapıları bitmiş ve tapu işlemleri yapılmıştır.” (SY)Kooperatifin amacı ortaklarının konut ihtiyaçlarını karşılamaktırve YAPTIRILAN KONUTLARIN MÜLKİYETİNİ BU ANA SÖZLEŞMEDE YAZILI ESASLARA GÖRE ORTAKLARINA AKTARIR.” Bu çok açık bir amaç ve hedef. Kaldı ki 46 yıllık bir kooperatifte hala bitmeyen subasmanlar olmasının ya da alınmamış iskân raporları sorununun izah edilebilir hiç bir yanı yok.

“Üstelik hala BEKLEYEN SUBASMANLARIN sahipleri tapuları almadığı için emlâk vergileri kooperatifce ödenmiştir. Subasman sahiplerinin adreslerinin belli olmadığı ifade edilmektedir. Bunun için takip edilmesi gereken yasal prosedür bellidir: Öncelikle onların elimizdeki adreslerine birer iadeli taahhütlü mektep gönderilir. Mektubun geri geleceği muhakkaktır. Bu mektup ve ptt belgesi muhafaza edilmelidir. İlâveten mahalli gazetede onlara hitaben ilan verilerek belli bir sürede netice alınmazsa kendilerinin üyelikten çıkarılacağına ve gayrimenkulün satılacağına dair noterden ihtarname gönderilmelidir. (Bu arada dolandırıcılar da çıkabilir, tedbiri düşünmelidir) İhtarname de geri gelecektir. Devamında bu belgelere dayanarak avukat icra davası açmalı ve yıllık aidatların, alt ve üst yapıda hisselerine düşen masraflar talep edilmelidir. Yasal süreler beklenildikten sonra İlk Genel Kurulda Ortaklıktan çıkarılmalı ve gayrimenkulün de satışı yapılmalıdır.” (SY) Neticede yeni sahiplerinin aldıkları yeri 1 yıl içinde bitirmeleri ve bu sorunun tamamen gündemimizden çıkması sağlanmalıdır.

Ayrıca “Binasını yapmış ancak TAPUDA CİNS TAHSİSİ YAPTIRMAMIŞ OLANLAR için de genel kurulda bir karar maddesi konup kendilerine bir müddet (azami bir ay) verilerek tapu muamelelerini yapmaları istenmelidir. Bu ihmal edilirse kendileri yüzünden işletme kooperatifine geçişin engellenmiş olduğu izah edilmeli ve uğranılan zararların kendilerinden tahsili cihetine gidileceği bildirilmelidir.” (SY)

Sonuç olarak özetle; Kooperatifin amacı öncelikle “ortaklarına konut yaptırmak” ve “Yaptırılan konutların mülkiyetini ortaklarına aktarmaktır.” Dolayısıyla 2038’e kadar YAPILACAK ŞEYLER de bunlar. Bakanlığın dediği gibi “Orjan yönetimlerinin kooperatif faaliyette olduğu müddetçe anasözleşmenin "amaç ve faaliyet konuları" başlığı altındaki 6'ncı maddesinde belirtilen faaliyetler çerçevesinde hareket ederek amaca ulaşmayı hedeflemeleri” gerekiyor. Ki sonrasında da ana sözleşme değişikliği suretiyle İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜM aşamasına geçilebilsin.

Bu arada 21/10/2021 tarihinde 1163 sayılı Kanunda değişiklik yapan 7339 sayılı kanun gerekleri de yerine getirilmelidir. 81. Maddede yapılan değişiklik ile KOOPBİS sistemi de bu kapsamda değişiklikler. Bakanlık yazılı başvurumuza verdiği cevapta KOOPBİS konusuna açıklık getirmiş: “21.10.2021 tarihli ve 7339 sayılı Kanun doğrultusunda 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu'na eklenen Ek 5 inci madde ile düzenlenen "Kooperatif Bilgi Sistemi"nin  (KOOPBİS) kurulumu tamamlanmış ve faaliyete alınmış olup, her bir kooperatifin Kooperatif Bilgi Sistemi Yönetmeliği çerçevesindeki görevlerini yerine getirerek kooperatife ve ortaklarına dair bilgilerini güncel tutmaları gerekmektedir.” (BAKANLIK)

Öte yandan geçen her yıl yeni sorunlar, yeni talepler ve farklı projeler gündeme gelebiliyor. Örneğin 2019’dan sonar gündeme gelen ve 2025’e kadar süren Kanalizasyon, Yağmur suyu kanalları ve doğalgaz alt yapıları ile bozulan alt yapı nedeniyle komple yenilemek zorunda kaldığımız üst yapı ve peyzaj işleri böyle ortaya çıktı. Önümüzdeki süreçte su konusunda artan sıkıntılara çözüm bulunması amacıyla gündeme gelebilecek projeler de söz konusu olabilecek.

Bu arada ana sözleşmenin AMAÇ VE FAALİYET KONULARI başlıklı 6.Maddesi bağlamında  Ortaklarının sosyal, kültürel ve ekonomik ihtiyaçlarını karşılamak üzere gerekli tesisleri kurar, bu tesisleri işletir veya kiraya verirhükmü bağlamında farklı projeler de mümkün. Meselâ eski gazinonun bir proje kapsamında tadil veya yeniden inşası suretiyle ORJAN KÜLTÜR MERKEZİ yapılması hiç de uzak ihtimal değil.

Bunlar Orjanın bir Yapı Kooperatifi olarak önümüzdeki 7 yıla yayılabilecek iş ve meşguliyetleri. Öte yandan Orjanın en az bunlar kadar önemli ve öncelikli başka yapılacak işleri de var.

Bunlar 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunundan kaynaklı zorunluluk ve sorumluluklar. Öncelikle iyice anlaşılması gereken şey şu: Kooperatif konutların ve sosyal tesislerin inşaatını yapan şirket yada müteahhit gibidir. İster site yönetimine henüz geçilemediğinde, ister hemen geçildiğinde, ister sonra geçildiğinde 1803 bağımsız konut ve ortak alanların bulunduğu anagayrimenkulü yönetemez. Yasal prosedür budur. Kat malikleri anagayrimenkulde örgütlenip site yönetimi kuramadığı için bu durum halen devam ediyor. Kat maliklerinden bir kişi bile itiraz edip “Kooperatifin site kurulmasına müdahalesinin önlenmesi” davası açsa kesinlikle “İPTAL” kararı çıkar.” (Prof.Dr.Av. M.Şeref KISACIK)

Aynı uzman bu nedenle şöyle devam ediyor: “İster kat irtifaklı ister Kat Mülkiyetli tapu sahibi olsunlar 1803 bağımsız bölümün bulunduğu anagayrimenkul ve ortak alanlarını yani 343/3 PARSELİ KOOPERATİF YÖNETEMEZ. GENEL KURAL BUDUR. Çünkü bu durumda kooperatif yönetimi 634 sayılı kanun ve yönetim planından kaynaklı SİTE YÖNETİMİ kurulmasına müdahale etmiş, geciktirmiş/ertelemiş ve SİTE GÖREV VE YETKİLERİNİ gasp etmiş olur. Ancak kat maliklerinin itirazı olmadığı sürece kooperatif aidat toplayabilir ve gerekli hizmetleri yürütebilir. Şu anda Orjanda olan budur.”

Ancak bir taraftan da yasal olmamasına rağmen şu ana kadar Site yönetimi de kurulmadığı/kurulamadığı için kaos çıkabilirdi. Öte yandan kooperatif ortaklarına ve kat Maliklerine şunu söylemeli ve uyarmalıyız: “Mutlaka Site Yönetimine geçiş yapılmalıdır. (GT)  “ARKADAŞLAR, 343/3 ANA GAYRİMENKULDE SİTE YÖNETİMİ KURULMASI ŞARTTIR VE KAÇINILAMAZDIR. BİZİM GİBİ 1985’TEN BERİ KAT İRTİFAKI TESİS EDİLMİŞ VE YÖNETİM PLANI TESCİL EDİLMİŞ BİR OLUŞUMDA SİTE YÖNETİMİ BİR TERCİH DEĞİL YASAL BİR ZORUNLULUKTUR. BUGÜN DEĞİLSE YARIN BİRGÜN BU OLACAKTIR. YA BİR YASAL DEĞİŞİKLİKLE YA DA BİR MAHKEME KARARIYLA. ŞAYET ÖNCEDEN HAZIRLIK YAPMAZ, ÇABA GÖSTERMEZSEK BÖYLE BİR DURUMUN ORJAN İÇİN OLDUKÇA AĞIR SONUÇLARI OLACAKTIR.”

Şimdi doğal olarak akla şu soru gelebilir: “Bizim gibi henüz ferdileşmeyi tamamlamamış ve ana gayrimenkulde hala tek malik olarak bulunan bir yapı kooperatifinde kat mülkiyeti kanunu uygulanabilir mi ?” Başka uzmanların bu konudaki görüşlerine de bakalım. Kooperatif Site Yönetimi Danışmanı Mali Müşavir Evren Özmen şöyle demiş: “Kat irtifakı kurulmamış (dolayısıyla da Yönetim planı tapuya tescil edilmemiş) yerlerde Kat Mülkiyeti Kanunu uygulanamaz. Kat Mülkiyeti kanunu kat irtifakı kurulmuş, 2/3 oturum olan (17.madde) ve en az sekiz bağımsız bölüm üzeri yerlerde uygulanabilmektedir. Site yönetimi kuruluş süreci kat irtifakı kurulurken tapuya tescil edilen site yönetim planı ile başlar(634 Sayılı Kat Mülkiyeti kanunu madde 10-Kat mülkiyeti ve kat irtifakı resmi senetle ve tapu siciline tescil ile doğar) Site yönetim planına göre yönetim ve denetim kurulları oluşturulur ve ilgili organlar siteyi kat mülkiyeti kanunu ve yönetim planına göre yönetir.”

Peki aynı uzman “Kooperatiflerde site yönetimine geçiş sürecini” nasıl açıklamış: Kooperatiflerde site yönetimi kurulabilmesi için yukarıda yazılı şartların oluşması gerekmektedir. Konutların fiilen teslimi ve sitede yaşam başlamış olması site yönetimi kurulması için yeterli hukuki alt yapıyı oluşturmaz. Bu nedenle ne zaman kooperatifte KAT İRTİFAKI kurulur, 17.MADDEDEKİ ŞARTLAR tamamlanır ve tek malik olan kooperatif yönetim kurulu tarafından tapuya YÖNETİM PLANI tescil edilir ise, o zaman site yönetimi oluşturulma şartları oluşur.” (Mali Müşavir Evren Özmen-Kooperatif Site Yönetimi Danışmanlığı, Özmen Mali Müşavirlik)

Bu şartlar Orjanda 2014’ten beri var. O halde hemen, hiç vakit kaybetmeden ve ertelemeden/ötelemeden önümüzdeki genel kuruldan başlayarak SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİN BAŞLATILMASI en önemli ve öncelikli iş. Kapsamında BLOK YÖNETIMLERININ BELIRLENMESI, TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULUNUN OLUŞMASI ve YÖNETİM PLANININ GÜNCELLENMESİ var. Bu süreç en iyimser tahminle üç genel kurul sürer. 2025’te bir yetki kararı ile Blok yöneticilerinin atanması ve Yönetim planının güncelleme çalışmalarının başlaması, 2026’da Temsilciler Kurulunun ilk toplantısını yaparak taslak Yönetim Planının görüşülmesi, 2027 Haziranında da güncellenen yeni Yönetim Planının onaylanarak yürürlüğe girmesiyle beraber Site Yönetiminin belirlenmesi mümkün. Böylece 2027 yazından itibaren Orjanda SİTE YÖNETİMİ kurulmuş olabilir.

2028 Genel Kurulundan itibaren Site Yönetimi Temsilciler Kurulu kararları ile Orjan yönetilmeye başlanır. Kooperatif yönetimi de sadece FERDİLEŞMENİN TAMAMLANMASI çalışmalarına odaklanabilir. Bir taraftan da Site Yönetimi kararlarına uyumlu olacak şekilde hizmetlerini yürütür. İşletme kooperatifine dönüşüm çalışmaları da 2028’de başlayabilir. Bu süreç de 2029 ve 2030 genel kurullarında tamamlanabilirse daha sonrasında çift başlılığı önlemek üzere kurulacak İşletme Kooperatifi tüzel kişiliğinin “Yönetici” olarak seçilmesi gündemde olacaktır.

Peki kimsenin istemeyeceği çift başlılığı nasıl önleyeceğiz? Mevcut durumda iki başlılığı önlemek için Kooperatif yönetimine “site yönetimine geçişi başlatmak”, “geçici ve 2 yıllığına olmak” üzere Genel Kuruldan yetki alınması bir çözüm olabilir.” (Prof.Dr.Av. M.Şeref KISACIK) Bir başka uzman Mali Müşavir Evren Özmen’e göre de: “Site yönetim planına kanuni süreler içinde kalmak şartı ile site dahilinde çift başlılık oluşmaması adına GEÇİCİ YÖNETİM VE DENETİM KURULLARI OLARAK kooperatif yönetim ve denetim kurulları atanabilir. Bu kurullar süreleri dolmadan önce mutlaka kat maliklerine çağrı yaparak kat malikleri toplantısını gerçekleştirmeleri gerekmektedir. Geçici yönetimin amacı geçiş döneminde sitenin ve kooperatifin iş ve işlemlerinin aksamamasıdır. Ayrıca İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜLMESİ halinde de gerekli işlemler yapılarak kooperatif tarafından siteye hizmet verilmesi mümkündür.” İşte bütün bu görüşler ışığında 2031 yılı genel kurulunda da bu sorunun çözülmesi mümkün.

Bu arada 2028 genel kurulunda başlatılabilecek bir başka süreç işlemeye başlayacak. Bu süreç; Orjanda arazinin Toplu Yapı (Site) Yönetimi-İşletme Kooperatifi yapılanmasına uygun olarak ifraz tevhid ve parselasyonla yeniden düzenlenmesi, kamuya devredilmesi gereken ve takas edilecek alanların belirlenmesi ile bu bağlamda MEVZİ İMAR PLANININ GÜNCELLENMESİ çalışmalarıdır. Bu konular da 2028 ve 2029 genel kurullarında olgunlaştırılarak, 2030’da hayata geçirilebilir. 

Yine önümüzdeki süreçte su sorununun halli ve ORJAN KÜLTÜR MERKEZİNİN projelendirilmek suretiyle yapılması da gündemde olacak. İşte bütün bunlar; Orjanda yapılması gereken işlerin ve görülmesi gereken hizmetlerin yürütülmesi ile beraber yapı kooperatifinin sonlanması-Site Yönetiminin kurulması ve işletme Kooperatifine dönüşüm süreçlerinin birbiriyle EŞGÜDÜM İÇİNDE yapılmasını gerektiriyor.  Neticede 2031 yılı yazından itibaren Orjanda SİTE YÖNETİMİNDE, İŞLETME KOOPERATİFİ HİZMET VE İŞLETMECİLİĞİNDE yeni bir dönem yaşanmaya başlanacaktır.

BU DURUMDA HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:

Srn 08.01:Orjanda yapılacak önemli işler ve görevler var. Beklenmemeli,

Srn 08.02:En geç 2026’ya kadar 21.10.2021 tarihli 7339 sayılı Kanuna uyumun sağlanması,

Srn 08.03:Kooperatifin ana sözleşmenin 6.maddesi ve 1163 sayılı kanunun 81.maddesi gereği amacını sonlandırması gerekiyor,

Srn 08.04:634 sayılı kanun kapsamında artık daha fazla ertelenmemesi/ötelenmemesi gereken görev ve sorumluluklar var,

Srn 08.05:Orjanda önümüzdeki yedi yıl içinde yapılacaklar mutlak bir koordinasyon gerektiriyor,


KISA, ORTA VE UZUN VADELİ HEDEFLER:  

Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?

Hdf 08.01:Srn 08.01 numaralı soruna çözüm olmak üzere; Süreç 2025 yılı Genel Kuruluyla başlamalı,

Hdf 08.02:Srn 08.02 numaralı soruna çözüm olmak üzere; En geç 2026’ya kadar ana sözleşme değişikliği gerçekleştirilmeli,

Hdf 08.03:Srn 08.03 numaralı soruna çözüm olmak üzere; Kooperatifin 2028’e kadar amacını sonlandırması gerekiyor,

Hdf 08.04:Srn 08.04 numaralı soruna çözüm olmak üzere; 634 sayılı kanun kapsamında yapılması zorunlu işler ilk genel kurulda başlatılmalı ve 2031’e kadar tamamlanmalı,

Hdf 08.05:Srn 08.05 numaralı soruna çözüm olmak üzere; Orjanda 2025 yılından başlayarak 2031’e kadar önümüzdeki yedi yıl içinde yapılacaklar mutlak bir koordinasyon içinde yürütülmeli,


HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:

Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yeralmak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?

Haziran 2025 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;

Str.08.2025.01:Srn 08.01numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 08.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; 2038 beklenmeden hatta daha önce 2031’e kadar tamamlanmak üzere hem 1163 açısından hem de 634 sayılı yasa kapsamındaki süreçler 2025 yılı Genel Kurulunda yeni yönetime yetki, görev ve sorumluluk vererek başlamalı. Zira önümüzde hem 1163 hem de 634 sayılı kanun kapsamında ilk genel kuruldan başlamak üzere artık daha fazla ertelenmemesi/ötelenmemesi gereken görev ve sorumluluklar var.

Str.08.2025.02: Srn 08.05 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 08.05 hedefini gerçekleştirmek üzere; Orjanda günlük yapılması gereken işler ve görülmesi gereken hizmetler ile Kooperatif ve Site yönetimi konusunda önümüzdeki yedi yıl içinde yapılması zorunlu olan hususlar MUTLAK BİR KOORDİNASYON gerektiriyor.       

Haziran 2026 genel kuruluna kadar;

Str.08.2026.01:Srn 08.02 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 08.02 hedefini gerçekleştirmek üzere; KOOPBİS sistemine uyum dahil 21.10.2021 tarihli 7339 sayılı Kanun gerekleri için en geç 2026’ya kadar ana sözleşme değişikliği gerçekleştirilmelidir.

Haziran 2028 genel kuruluna kadar;

Str.08.2028.01:Srn 08.03numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 08.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; Bu konuda kalan Subasmanların ve FERDİLEŞMENİN TAMAMLANMASI öncelikli mesele.Özellikle tamamlanamamış subasmanlar mevzuu yaptırımıyla birlikte açık net bir gündem maddesi ile izah edilerek karar bağlanmalıdır.” (SY) “Binasını yapmış ancak tapuda cins tahsisi yaptırmamış olanlar için de genel kurulda bir karar maddesi konup kendilerine bir müddet (azami bir ay) verilerek tapu muamelelerini yapmaları istenmelidir. (SY) Ayrıca Su sorununa çözüm olmak ve KÜLTÜR MERKEZİ ihtiyacını karşılamak için GELİŞTİRİLECEK PROJELER ve İMAR PLANI DEĞİŞİKLİĞİ GİBİ KONULAR da dahil olmak üzere ana sözleşmesinin 6.maddesi ve 1163 sayılı kanunun 81.maddesi gereği Kooperatifin 2028’e kadar amacını sonlandırması ve İşletme kooperatifine geçmek üzere ana sözleşme değişikliğini yapması gerekiyor.

Haziran 2031 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;

Str.08.2031.01: Srn 08.04 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 08.04 hedefini gerçekleştirmek üzere; 634 sayılı kanun kapsamında artık daha fazla ertelenmemesi/ötelenmemesi gereken; BLOK YÖNETIMLERININ BELIRLENMESI, TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULUNUN OLUŞMASI ve YÖNETİM PLANININ GÜNCELLENMESİ gibi temel görev ve sorumluluklar var. Bu arada “Bakanlık görüşleri dikkate alınarak 2038 yılını beklemeden sözleşme değişikliği yaparak işletme kooperatifine geçiş sağlanmalıdır.(SY) Böylece bu kapsamda yapılması zorunlu işler 2025 yılında yapılacak ilk genel kuruldan başlatılarak ve 2031’e kadar tamamlanmış olmalıdır.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder