El-Mübdî'/Kalem sûresi 32.nci ayeti ve Fatiha sûresi
Bugün üç ayların 61 ramazanın 2.nci günü. Corona günlerinin
de 398.ncisindeyiz. Allah'ın izniyle Ramazan boyunca da her gün
bir “esma”yı
anarak ve namaz sonunda okunan dua ve zikirleri öğrenerek bu
manevi süreci
değerlendirmeye devam ediyorum.
Sırada Esma ül Hüsna’nın ellidokuzuncusu “El-Mübdî'
" var. Ayrıca bu bölümde Kur'anda geçen dualardan "Kalem
sûresi 32.nci ayeti ve Fatiha suresi"ile ilerliyoruz.
EL-MÜBDÎ': المبدئ Sözlükte “bir işe başlamak, bir işi diğerlerinden önce yapmak; yaratmak”
mânalarındaki bed’ kökünün “yaratmak” anlamındaki ibdâ’ masdarından türemiş bir
sıfat olan mübdi’ “modeli ve örneği olmaksızın ibtidâen yaratan” demekmiş. [1]
Râgıb el-İsfahânî, mübdi’ ile
onun alternatifini teşkil eden muîde “nesne ve olayların başlangıç ve bitiminde
sebep fonksiyonu icra eden varlık” mânasını vermiş. [2] Bu
durumda İsfahânî bitimi ikinci var oluşun başlangıcı saymış. [3]
Allah’a nisbet edilen bed’
veya ibdâ’ kavramı Kur’ân-ı Kerîm’de yer aldığı âyetlerin çoğunda ve doksan
dokuz esmâ-i hüsnâ listesinde muîd isminin masdar olan iâde kavramıyla birlikte
kullanılmış. Sözlükte “geri dönmek” mânasındaki avd (avdet) kökünün “tekrar
etmek, ikinci defa başlamak” anlamına gelen iâde kalıbından türemiş bir sıfat
olan muîd “tekrar eden” demek. Zât-ı ilâhiyyeye nisbet edildiğinde “yaratmayı
tekrarlayan, tekrar yaratan” mânasını taşıyor.
Kur’ân-ı Kerîm’de mübdi’ ve muîd kelimeleri geçmemekte. Allah’a nisbet
edilişlerinde aynı mânaya gelen bed’ ve ibdâ’ masdarlarından türemiş mâzi ve
muzâri sîgaları on bir âyette zât-ı ilâhiyyeye izâfe edilmiş. Bunların
dokuzunda ilk yaratmayı anlatan bed’ veya ibdâ’ kavramıyla birlikte iâde
kavramı da yer almış, bir âyette “yeniden yaratma” anlamı başka kelimelerle
ifade edilmiştir. [4]
İâde kavramı da on altı âyette
Allah’a nisbet edilmiş. Bu âyetler genellikle Allah’ın varlığını, birliğini,
evreni yaratıp yönettiğini dile getiren, insana lutfettiği sayısız nimetleri
hatırlatıp onun tabiat içindeki üstün konumuna ve dolayısıyla sorumluluğuna
dikkat çeken açıklamalar içermekte, dünya hayatının mâna ve önemine temas
etmekle birlikte Allah’tan gelen nefha ile vücut bulan insan varlığının fâni
dünya hayatıyla sınırlı olmayıp ikinci ve ebedî hayata kavuşacağına vurgu
yapmakta.
“Yaratmayı ilkin başlatan,
sonra onu tekrar eden yalnızca O’dur. Bu O’nun için pek kolaydır” meâlindeki
âyette (er-Rûm 30/27) “pek kolay” söyleminin “daha kolay” mânasına da
gelebileceğine dikkat çeken Mâtürîdî, buradaki kolaylık-güçlük nisbetinin zât-ı
ilâhiyyeye değil insanın idrakine yönelik olduğunu belirtmiştir.[5]
Allah’a nisbet edilen bed’ ve iâde kavramları tefsirlerle
esmâ-i hüsnâya dair eserlerde genellikle “ilkin yaratmak ve âhirette yaratmayı
tekrarlamak” mânasına alınmış veya yaratmanın konusu hakkında herhangi bir
belirleme cihetine gidilmemiş. Ebû Mansûr el-Mâtürîdî, diğer bazı müfessirlerin
temas ettiği gibi bu tür âyetlerin muhatapları olan putperestlerin esasen
âhiretin varlığını kabul etmediğine dikkat çekerek kendilerine karşı Allah’ın
buna muktedir olmasıyla istidlâlde bulunmanın bir yararı olmayacağını
belirtmiş. Mâtürîdî’nin kanaatine göre bu tür âyetlerde yer alan bed’ ile
(ibdâ’) iade kavramları hem tabiatı yönetmesi sırasında Cenâb-ı Hakk’ın
yaratmayı sürekli tekrar etmesi, hem de kıyametin kopacağı zamanda insanları
tekrar canlandırması anlamına geliyor. [6]
Kur’an’da bed’ ile iadenin
birlikte zikredildiği yerlerin çoğunda söz bağlamının âhiret hayatıyla ilgili
olmadığı görülür (Yûnus 10/34; en-Neml 27/64; el-Ankebût 29/19; er-Rûm 30/27;
el-Burûc 85/13). Tabiatta her şey sürekli bir değişim içinde olup ilâhî
sıfatların tecellîleri sonucu dâimî bir yaratma ve yok etme mekanizmasına tâbi.
Mübdi’ ve muîd hem İbn Mâce’nin [7] hem
Tirmizî’nin esmâ-i hüsnâ rivayetinde yer almış [8],
ayrıca bed’ ve iade kavramları çeşitli hadislerde Allah’a nisbet edilmiş. [9] [10]
'O' mahlukatı baştan, hiç yoktan maddesiz ve örneksiz
olarak ortaya koyan,Varlık veren, vâreden, bütün
varlıkları yoktan var eden, varlığı başlatan sonra onu tekrar eden, her şeyi örneksiz
ve yoktan yaratan, ondan başka yaratıcı olmayan"
anlamına geliyor.
KALEM SÛRESİ 32.NCİ AYETİ VE FATİHA SÛRESİ:
Kur’an-ı Kerim’de dua ile ilgili âyetler geniş bir yer tutmuş. İki yüz kadar âyet doğrudan doğruya dua
konusunda. Ayrıca tövbe, istiğfar gibi kulun Allah’a yönelişini ve O’ndan
dileklerini ifade eden çok sayıda âyet de geniş anlamda dua ile alakalı.
Konuyla ilgili âyetlerin bir
kısmında insanların Allah’a dua etmeleri emredilmiş, duanın usûl, âdâb ve
tesirleri üzerinde durulmuş (Bakara 2/186; Nisâ 4/32; A’râf, 7/29, 55, 180;
Yûsuf, 12/86; Mü’min, 40/60). Bazı âyetlerde şartlarına riayet edilmeyerek
yapılan duanın kabul görmeyeceği ifade ediliyor (Bakara, 2/200; Yûnus, 10/12,
22, 106; İsrâ, 17/11; Mü’minûn, 23/ 99-100; Kasas, 28/88; Fussılet, 41/51).
Bu gruptaki âyetlerin çoğunda,
dünyada iken Allah’ı ve O’nun hükümlerini tanımaktan kaçınan, ancak ahirette
gerçeği anlayıp acı akıbetleriyle yüz yüze gelince pişmanlık duyacak olanların
dünyaya yeniden döndürülmeleri için Allah’a yakarışları anlatılmıştır.
100’den fazla âyette
peygamberlerin, diğer salih insanların veya toplulukların dualarına yer
verilmiş. Bazı sûre ve âyetler de örnek dua metinleri mahiyetinde. Fâtiha sûresi buna çok
güzel bir örnek. [11]
Bu bölümde nüzul sırasına göre sûrelerde geçen böyle
dua örneklerine yer verip öğreneceğim. Ama önce idrak ettiğimiz mübarek ramazan ayı dolayısıyla Peygamber
efendimizden (sav) güzel bir dua ile başlayalım:
“Allâhümme leke sumtü ve alâ rızkıke eftartü." (Allah’ım! Senin için oruç tuttum, sana inandım, sana dayandım, Senin verdiğin rızıkla orucumu açtım. Yarının orucuna da niyet ettim, geçmiş ve gelecek günahlarımı bağışla.) [12]
KALEM SÛRESİ,
Kur'an-ı Kerim'in mushafta 68.nci, nüzul sırası itibariyle de 2.nci suresi. 52
ayet olarak Mekke döneminde inmiş. Adını ilk âyetindeki kalem kelimesinden almış ancak
Nûn sûresi diye de anılıyor.
Sûrede başlıca, Hz.Muhammed’in peygamberliğinin ispatı ve mü’minler ile
kâfirlerin akıbetlerikonu edilmiş. Muhammed
aleyhisselâmın Allah
tarafından gönderilmiş gerçek bir elçi olduğu, yüksek şahsiyeti ve Mekkeli
müşriklerin onun getirdiği mesaj konusunda yaymaya çalıştıkları tereddütler,
müşriklerdeki şahsiyet bozuklukları, nimete karşı nankörlüğün sonucunu
açıklamak amacıyla anlatılan “bahçe sahipleri kıssası”, âhiretin sıkıntılı ve
dehşetli halleri, Allah’ın müminler için hazırlamış olduğu ödüller ve kâfirlere
vereceği cezalar, sûrenin başlıca konuları. Ayrıca Hz. Peygamber’e metânetli
olması, Yûnus peygamberin yaptığı gibi sabırsızlık göstermemesi tavsiye ediliyor.
Surenin 17 ile 32. ayetleri arasında geçmişte yaşamış
bir 'bahçe sahipleri'nden bahsolunuyor. "Biz vaktiyle bahçe sahiplerine belâ verdiğimiz
gibi, bunlara da belâ verdik. Hani o bahçe sahipleri, sabah olunca bahçeyi
mutlaka devşireceklerine yemin etmişlerdi."(17), "Bir
istisna da yapmıyorlardı."(18), "Fakat onlar daha uykudayken
Rabb’inin katından gönderilen kuşatıcı
bir âfet bahçeyi sarıverdi."(19), "Bahçe kapkara kesildi."(20),
"Sabah olurken birbirine seslendiler:"(21), “Madem devşireceksiniz,
hadi erkenden mahsulünüzün başına
gidin!”(22), "Derken fısıldaşa fısıldaşa yola
koyuldular:"(23), “Aman, bugün orada hiçbir yoksul yanımıza sokulmasın!”(24), "(Yoksullara
yardım etmeye) güçleri yettiği
halde, böyle konuşarak erkenden gittiler."(25), "Fakat
bahçeyi
gördüklerinde: “Herhalde biz yolumuzu şaşırmış olmalıyız” dediler."(26), “Yok
yok! Doğrusu biz mahrum bırakılmışız.”(27), "İnsaflıları şöyle dedi: “Ben size demedim
mi? Rabb’inizi tesbih etmeniz gerekmez miydi?”(28),
“Rabb’imizi tesbih ederiz. Doğrusu biz zâlimlermişiz.” dediler."(29), "Dönüp kabahati birbirine
yüklemeye başladılar."(30), "Şöyle dediler: “Yazıklar olsun
bize! Gerçekten biz azgın kimselermişiz.”(31)
Sonra da şöyle yakardılar:
Bismillâhirrahmânirrahîm "Asâ rabbunâ en yubdilenâ hayran minhâ innâ ilâ rabbinâ râgıbûn." (Kalem/32)
"Umulur ki, Rabbimiz bize bunun yerine daha iyisini verir. Çünkü biz artık Rabbimizi arzulayanlarız." [13]
“Belki
rabbimiz bize bunun yerine daha iyisini verir. Biz rabbimizden bunu diliyoruz.” [14]
"Ama umarız ki Rabb’imiz, bunun yerine bize daha
iyisini verir. Ne de olsa biz Rabb’imizden istemekteyiz.”[15]
Dua bitiminde daima “El Fatiha!” diye okuduğumuz FATİHA SÛRESİ Kur'anda bize öğretilen
duaların hiç şüphesiz
en güzeli
ve en anlamlısı. Günde
beş vakit en az 40 defa okuyoruz. Onunla başlamadan ve “Amin!” deyip bitirmeden
olmaz.
Yedi âyetten oluşan bu sure Mekke döneminde inmiş. Kur’an-ı Kerim’in ilk sûresi
olduğu için
“başlangıç”
anlamına “Fâtiha”
adını almış. Sûrenin
ayrıca, Kitab’ın özü
anlamına gelen “Ümmü’l-Kitab”
gibi başka adları da olduğu belirtiliyor.
Fatiha Kur’an’ın hem bir mukaddimesi hem de özeti
gibi. Allahü a'lem her müminin kıldığı namazın bütün rek‘atlarında rabbi ile
konuşurcasına okunması ve bu sayede O’na yaklaşılması murat edilmiş olmalı.
Bismillahirrahmanirrahim "Elhamdulillâhi rabbil'alemin. Errahmânir'rahim. Mâliki yevmiddin. İyyâke na'budu Ve iyyâke neste'în. İhdinessirâtal mustakîm. Sirâtallezine en'amte aleyhim. Ğayrilmağdûbi aleyhim ve leddâllîn.”
“Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla. Hamd, Alemlerin Rabbi; Rahman, Rahim, hesap ve ceza gününün maliki Allah'a mahsustur. Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardım dileriz. Bizi doğru yola; kendilerine nimet verdiklerinin yoluna ilet, gazaba uğrayanlarınkine ve sapkınlarınkine değil.”
Fâtiha'nın Kur'an'ın bir özeti olduğu kabul edilirse onun bütün Kur'an sûreleriyle ilişkili bulunduğunu düşünmek de mümkün. Ayrıca Kur'an'daki en büyük sûre olduğu, Tevrat ve İncil'de bir benzerinin bulunmadığı, Bakara sûresinin son âyetleriyle birlikte "iki nûr" diye anıldığı ve geçmişte hiçbir peygambere benzerinin verilmediği, şifa niyetiyle okunduğu takdirde tesirinin görüleceğine dair hadisler olduğu belirtiliyor. [16]
Fâtiha sûresinin namazda okunmasının gerekli olduğu hususunda fakihler arasında görüş birliği bulunmakla birlikte bu gerekliliğin derecesi, namaz rek‘atlarına ve türlerine göre dinî hükmü, Fâtiha okumayı bilmeyen kimsenin durumu gibi konularda farklı görüşler ileri sürülmüş. [17]
Manasından da anlaşılacağı üzere Fatiha suresi; Allah'a edilebilecek kısa ve en güzel dua. Nitekim bu özelliği namazın her rekatında kıyamda okunması ve en sonunda "Amin!" denilmesiyle de belli.
Bu sûrenin her türlü hayırlı faaliyetlerin başında veya sonunda, çeşitli vesilelerle tertip edilen meclislerde, merasimlerde, kabir vb. yerlerde dua niyetiyle okunması zamanla köklü bir gelenek haline gelmiş. Çünkü Fatiha Suresi insanlar vefat ettikten sonra da okunan bir dua. Dolayısıyla diğer surelere göre daha farklı olarak, Fatiha Suresi Allah'ın rahmetinin ölü üzerinde olmasını istemek maksadıyla okunabiliyor.
[1]
(Lisânü’l-ʿArab, “bdʾe” md.)
[2] (el-Müfredât,
“bdʾe” md.)
[3] (Lisânü’l-ʿArab,
“ʿavd [eʿâde]” md.)
[4] (M. F.
Abdülbâkī, el-Muʿcem, “bdʾe” md.)
[5] (Teʾvîlâtü’l-Ḳurʾân,
vr. 563a; krş. Taberî, XXI, 43-45)
[6] (Teʾvîlâtü’l-Ḳurʾân,
vr. 325a)
[7] (“Duʿâʾ”,
10)
[8] (“Daʿavât”,
82)
[9] (Müsned,
III, 221, 285; IV, 287; İbn Mâce, “Zühd”, 38; Tirmizî, “Tefsîr”, 3/19, 18/5,
“Cehennem”, 10)
[11] Kaynak <https://kurul.diyanet.gov.tr/Cevap-Ara/749/kur-an-da-gecen-dua-ayetlerinin-mahiyeti-nedir->
[12] (Ebu
Davud, Savm: 22; bk. Buhârî şerhi, Feth’ul-Bâri, C 1, s. 13)
[13]
Kaynak
<https://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf/kuran-meal-2/kalem-suresi-68/ayet-32/diyanet-isleri-baskanligi-meali-1>
[15] Beyânu’l-Hak,
Prof.Dr.Zeki Duman, 1.cilt sayfa 80
[16] (bk.
Müsned, III, 450; Dârimî, "Feżâʾilü'l-Ḳurʾân", 12; Buhârî,
"Tefsîr", I/1, 15/3, "Feżâʾilü'l-Ḳurʾân", 9, "Ṭıb",
34; Müslim, "Selâm", 66; Ebû Dâvûd, "Ṭıb", 19; Nesâî,
"İftitâḥ" 26).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder