24 Kasım 2014 Pazartesi

201 15 Kasım 2014 Cumartesi 23:00 SİTE YÖNETİMİ........................Yöneticilikte görev, yetki, sorumluluk ve haklar

Yöneticilikte görev, yetki, sorumluluk ve haklar


634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu “Yönetici” kavramını esas almış, Blok, Ada ve Toplu Yapı Yönetimlerini bu ortak başlık altında düzenlemiştir. 

Nitekim Yöneticinin Atanması ile ilgili 34. Madde “Kat malikleri, anagayrimenkulün yönetimini kendi aralarından veya dışardan seçecekleri bir kimseye veya üç kişilik bir kurula verebilirler; bu kimseye (Yönetici), kurula da (Yönetim kurulu) denir” şeklindedir.

Ayrıca,  Yöneticinin görevleri: Genel yönetim işlerinin görülmesi” ile ilgili, 35.Maddede “Yöneticinin görevleri, yönetim planında belirtilir” demek suretiyle işin odak noktasına yönetim planları yerleştirilmiştir. Buna göre “yönetim planında aksine hüküm olmadıkça, yönetici aşağıdaki işleri görür” denilerek 35. Maddede sayılan görevler asgari ortak işler olarak sayılmıştır.

Bu nedenle yönetici denildiğinde bu tanımlamadan salt Blok yöneticiliğini değil aynı zamanda Blok, Ada ve Toplu Yapı Yönetim kurulları da anlaşılmalıdır. Bir başka deyişle 634 sayılı KMK’da yer alan görev, yetki ve sorumluluklar tüm yönetici ve yönetim kurulları içindir.

Örneğin Yönetim Planımızın B- BLOK YÖNETİCİSİ, Görev, Yetki ve Sorumlulukları Madde 19-2) fıkrasında geçen “Blok Yöneticisi, Kat Mülkiyeti Kanununun 35, 36, 37 ve diğer maddelerinde öngörülen görevleri ve özellikle aşağıda belirtilen işleri yapar” ifadesi hem Blok yöneticileri (ya da yönetim Kurulları), hem de site yönetimi gereği oluşmuş bulunan Ada ve Toplu Yapı Yönetim kurulları için geçerli bir genelleme şeklindedir.

Ancak kanunda da belirtildiği üzere Park Eymir Toplu Yönetim Planımızda Görev, Yetki ve Sorumluluklar hem Blok Yöneticisi (19. Madde), hem Ada Yönetim Kurulları (29. Madde), hem de Toplu Yapı Yönetim Kurulları (39. ve 41 madde) için özel olarak ayrı ayrı düzenlenmiş bulunmaktadır.

Bunlardan bazıları kanundaki ifadelerle hemen hemen aynı mahiyettedir. Örneğin kurul kararlarının yerine getirilmesi bunlardan biridir. Bu husus Blok yöneticisi için (19. Maddenin 2/a fıkrası) a- Blok Kat Malikleri Kurulu ile Ada Yönetim Kurulu ve Toplu Yapı Yönetim Kurulunca verilen kararları yerine getirir, çağrılara uyar şeklinde yer almış, Ada Yönetim Kurulu için (29. Maddenin 2/a fıkrası ) a- Ada Temsilciler Kurulunca verilen kararları yerine getirir” şeklinde ifade edilmiş, Toplu Yapı Yönetim Kurulu için de (41. Maddenin b fıkrası) b-Toplu Yapı Temsilciler Kurulunun kararlarını yerine getirir” şeklinde düzenlenmiştir. Bunların Kanundaki karşılığı ise (35. Maddenin a fıkrası) a) Kat malikleri kurulunca verilen kararların yerine getirilmesi;” şeklindedir. 

Yine kanunun 38. Maddesinde (Ek fıkra: 14/11/2007-5711/19 md.) yer alan Yönetici, kat maliklerine karşı aynen bir vekil gibi sorumludur” ifadesiyle bu ilkenin yöneticilerin sorumluluğu konusunda genel bir kural olduğunu anlıyoruz. Nitekim Blok Yöneticisi (19. Maddenin 1. fıkrası) için “1-Blok Yöneticisi kat maliklerine karşı aynen bir vekil gibi sorumludurdenilmiş, Ada Yönetim Kurulları (29. Maddenin 1. fıkrası) için “1-Ada Yönetim Kurulları aynen bir vekil gibi görevli ve sorumludur” ifadesi kullanılmış,  Toplu Yapı Yönetim Kurulu (39. maddesi) için de kısaca  “Toplu Yapı Yönetim Kurulu aynen bir vekil gibi sorumludur” cümlesi tercih edilmiştir.

Tebligatların kabul edilmesi de Yönetim Planımızda kısmen (sadece Toplu Yapı Yönetim Kurulu için böyle bir görev ve sorumluluk yüklenmemiş) böyle bir ortak görev ve sorumluluk olarak düzenlenmiş. Bu husus Blok Yöneticisi (19. Maddenin 2/d fıkrası) için“d- Blok yapının tümünü ilgilendiren tebligatı kabul eder” şeklinde, Ada Yönetim Kurulları (29. Maddenin 2/h fıkrası ) için de “h-Ada'yı ilgilendiren tebligatı kabul eder”şeklindedir. Kanunda (35. Maddenin f fıkrası) bu konu f) Anagayrimenkulün tümünü ilgilendiren tebligatın kabulü;” olarak geçmektedir.

Yönetim Planımızda farklı ifadelerle de olsa kanuna benzer ifadelerle ona paralel olarak düzenlenmiş bir başka önemli görev ve sorumluluk konusu ise işletme projesi yapılması hususudur. Kanunun İşletme projesinin yapılması ile ilgili 37. Maddesi Kat malikleri kurulunca kabul edilmiş işletme projesi yoksa, yönetici gecikmeksizin bir işletme projesi yapar hükmü ile başlamaktadır.

Bu konu Blok Yöneticisi (19. Maddenin 2/b fıkrası) için “b- Blok Kat Malikleri Kurulunca kabul edilmiş (gerekiyorsa) işletme projesi (bütçe) yok ise, seçimini izleyen 15 gün içinde bir işletme projesi hazırlar şeklindedir.  Aynı amir hüküm Ada Yönetim Kurulları (29. Maddenin 2/c fıkrası) için de “c-Göreve başladığında, gelecek zamanı kapsayan, bir işletme projesi (bütçe) yok ise, 15 gün içinde yenisini hazırlar. Varsa onu uygulamayı sürdürür” şeklinde geçmektedirToplu Yapı Yönetim Kurulu (41. Maddenin c ve d fıkraları) için de öncelikle c-Ada Yönetim Kurullarının işletme projeleri (bütçeleri) hazırlamalarına yardımcı olur” denilmiş, ardından “d-Toplu Yapı Yönetimi için işletme projesi (bütçesi) hazırlar. Bu bütçeyi, Ada yönetimlerinin bütçelerinden önce hazırlayarak, kendi bütçesinin giderlerini, o bütçelerden "gelir" olarak karşılar şeklinde bir düzenleme yapılmıştır.

Kanunun 37. Maddesinin a, b ve c fıkraları işletme projesinin (bütçe) nasıl hazırlanacağını “Bu projede özellikle: a) Anagayrimenkulün bir yıllık yönetiminde tahmini olarak gelir ve gider tutarları; b)Tüm giderlerden her kat malikine, bu Kanunun 20 nci maddesindeki [1] esaslara göre düşecek tahmini miktar; c) Tahmini giderlerle diğer muhtemel giderleri karşılamak üzere her kat malikinin 20 nci maddedeki esaslara göre vermesi gereken avans tutarı; gösterilir” şeklinde açıklamaktadır.

Bu konu Yönetim Planımızda Blok Yöneticisi (19. Maddenin 2/b-1,2 ve 3. fıkraları) için “Bu projede özellikle; b-1) Bir yıllık tahmini gelir ve gider tutarlarını, b-2) Ada ve toplu yapı yönetim giderleri dışında kalan blok ortak giderlerinden, bu yönetim planına ve KMK. 20'ye göre her kat malikine düşecek muhtemel miktarı, b-3) Tahmini ve muhtemel giderleri karşılamak üzere her kat malikinin vermesi gereken avans tutarını gösterir” ifadesiyle yer almaktadır.

Benzer konular Ada Yönetim Kurulları (29. Maddenin 2/c fıkrası) için de “İşletme Projesi (bütçe) hazırlanırken önce bir yıllık giderlerin çeşidi ve tutarı tahmin edilir. Buna Toplu Yapı Yönetim Kurulu Bütçesinden o Adaya isabet eden pay eklenir. Böylece belirlenecek yıllık gider, KMK.'nun 20. maddesi uyarınca, Ada'da bulunan bağımsız bölüm sahiplerine (kat maliklerine) aidat ortak gider payı olarak dağıtılarak karşılanır” şeklinde geçmektedir

Toplu Yapı Yönetim Kurulu (41. Maddenin d fıkrası) için de öncelikle Toplu Yapı Yönetimi bütçe giderleri, Ada yönetimlerinin aidat tahakkuk ve tahsilatının sağlanmasına,  muhasebesinin tutulmasına ilişkin her türlü büro hizmetlerini kesinlikle içerir. Ayrıca, kararlaştırılacak Adalar arası ortak öteki hizmetlerin karşılanmasına yönelik giderleri de kapsar. Toplu Yapı Yönetimi bütçe giderleri, her Ada yönetiminin bütçesine, o Adanın bölümler m2'leri toplamı ile bağımsız bölüm sayısı esas alınarak Kat Mülkiyeti Kanununun 20.maddesindeki kurallara göre dağıtılır” şeklinde  düzenlenmiştir.

İşletme projesinin (bütçe) duyurulması ve kesinleşmesi ise kanunda Bu proje,kat maliklerine veya bağımsız bölümden fiilen yararlananlara, imzaları karşılığında veya taahhütlü mektupla bildirilir. Bildirimden başlayarak yedi gün içinde projeye itiraz edilirse durum kat malikleri kurulunda incelenir ve proje hakkında, karar verilir, gerekirse yeni bir proje hazırlanır” şeklinde açıklanmıştır.

Bu konu Yönetim Planımızda Blok Yöneticisi (19. Maddenin 2/b-3. fıkraları) için “İşletme projesi (bütçe), kat maliklerine ve bağımsız bölümden fiilen yararlananlara (kiracı vs.) imzaları karşılığında veya taahhütlü bir mektupla bildirilir. Bildirimden başlayarak 7 gün içinde projeye kat maliklerince itiraz edilirse itiraz Blok Kat Malikleri Kurulunca bir hafta içinde incelenir ve proje hakkında karar verilir, gerekirse yeni bir proje hazırlanır. İtiraz olmazsa proje kesinleşir” ifadesiyle yer almaktadır.

Benzer konular Ada Yönetim Kurulları (29. Maddenin 2/c fıkrası) için de “İşletme projesi, Ada Temsilciler Kurulu üyelerine imza karşılığı duyurulup kurulun bunu görüşmek üzere toplanması sağlanır. Ada Temsilciler Kurulu, İşletme Projesini kesinleştirir” şeklinde geçmektedir

Toplu Yapı Yönetim Kurulu (41. Maddenin d fıkrası) için de öncelikle Böylece hazırlanacak Toplu Yapı Yönetim bütçesi, Ada Yönetim Kurulu ile Ada Denetim Kurulu Başkanlarına (Toplu Yapı Temsilciler Kurulu Üyelerine) imza karşılığı sunulduktan 7 gün sonra toplanıp, görüşülerek kararlaştırılması sağlanır” şeklinde düzenlenmiştir.

Anagayrimenkulün, Blok yapının ve Ada kapsamı içinde kalan ortak yerlerin  gayesine uygun olarak kullanılması, korunması, bakımı, işletilmesi ve onarımı konusunda yönetim planımızda (19. Madde 2/c fıkrası) Blok yöneticisi için c- Blok yapının ve ortak yerlerin amacına uygun olarak kullanılması, korunması, bakımı, işletilmesi ve onarımı için gerekli olağan tedbirleri alır ve bu tedbirlerin gerektirdiği sözleşmeleri yapar” denilmektedir. 

Bu husus Ada Yönetim Kurulu için (29. Madde 2/b fıkrası) b-Ada kapsamı içinde bloklar dışında kalan ortak yerler ile ortak kullanıma açık olan alanların amacına uygun olarak kullanılması, korunması, bakımı ve onarımı için gerekli önlemleri alır. Bu önlemlerin gerektirdiği (kapıcı, bekçi, bahçıvan, elektrikçi, tesisatçı vb.) hizmet sözleşmelerini imzalar; bu kişilerin çalışmalarını düzenler, onları yönetir ve denetler. Ada Yönetim Kurulu, blok kapıcılarını işe alır, çalışmalarını düzenler, onları yönetir ve denetlerifadesi ile yer almıştır. 

Toplu Yönetim Kurulu için (39. Madde) Park Eymir Toplu Yapı Alanındaki ticaret merkezi, konut adaları ile öteki plan/yapı adaları ve yeşil alanlardan oluşan bu yönetim planında gösterilen sınırlarla çevrili Adalarda yetkili ve görevlidir“ şeklinde bir görev ve yetki çerçevesi çizilmektedir.

Esasen bu konu, kanunda (35. Maddenin b, c ve h fıkraları) yer alan b) Anagayrimenkulün gayesine uygun olarak kullanılması, korunması, bakımı ve onarımı için gereken tedbirlerin alınması; c) Anagayrimenkulün sigorta ettirilmesi; h) Anagayrimenkulün korunması ve bakımı için kat maliklerinin yararına olan hususlarda gerekli tedbirlerin, onlar adına alınması; şeklindeki görev ve yetkilerle de desteklenmektedir.

Site yönetiminde önemli konulardan bir tanesi de Defter tutulması ve belgelerin saklanması ile ilgilidir. Bu husus 36. Maddede “Yönetici, kat malikleri kurulunun kararlarını protokolleri, yapılan ihtar ve tebligatın özetini ve tarihlerini ve bütün giderleri, 32 nci maddede [2] sözü geçen deftere tarih sırasiyle yazmaya ve bu defteri ve giderlerin belgeleriyle diğer bütün belgeleri bir dosyada saklamaya mecburdur. Bu defterin, her takvim yılının bitmesinden başlıyarak bir ay içinde yönetici tarafından notere kapattırılması mecburidir. Bu maddede yazılı görevleri yerine getirmiyen yöneticiye 33 üncü maddenin son fıkrasında yazılı cezalar uygulanır” şeklinde yer almıştır.

32 nci maddede sözü geçen defter kat malikleri kurulu karar defteridir. Orada bu husus “Kat malikleri kurulu kararları (1) den başlayıp sırayla giden sayfa numaraları taşıyan her sayfası noter mühüriyle tasdikli bir deftere yazılarak, toplantıda bulunan bütün kat maliklerince imzalanır; karara aykırı oy verenler bu aykırılığın sebebini belirterek imza koyarlar. Bir husus hakkında ilerde çıkan anlaşmazlıklar, karar defterinde aynı hususa dair daha önce verilmiş bir karar varsa kaide olarak ona göre çözülür” şeklinde düzenlenmiştir. 

Ancak 36. Maddede bu deftere atıfta bulunulması tüm yöneticiler için benzer usulde bir karar defteri tutulması gerektiğine işaret etmektedir. Nitekim Yönetim planında Noter tasdiki ile ilgili Blok yöneticisinin görev ve sorumlulukları kapsamında (19. Madde 1. Fıkrasında) Karar defteri, her takvim yılının bitmesinden başlayarak bir ay içinde yönetici tarafından notere kapattırılması mecburidir şeklinde ifade edilen zorunluluk bu hususu teyid etmektedir.

Yönetim Planının Ada Yönetim Kurulu seçimini düzenleyen 28 maddesinin b fıkrası karar defterinin tutulması ve tasdiki hakkındadır. b- Yönetim Kurulu, … Kararlarını salt çoğunlukla alır ve kararlar Yönetim Kurulu Karar Defterine yazılır. Bu defterin eksiksiz tutulmasından ve saklanmasından başkan şahsen sorumludur. Bu defter eski ve yeni yönetim kurulları arasında tutanakla devir teslim edilir. …Bu defterin, her takvim yılının bitmesinden başlayarak bir ay içinde notere kapattırılması mecburidir.” 

Bu konu Toplu Yapı Yönetim Kurulu için 38. Maddede Yönetim Kurulunun kararları her sayfası noterce onaylanmış Toplu Yapı Yönetim Kurulu Karar Defterine yazılır; toplantıya katılanlar tarafından imzalanır. Aykırı oyu olanlar ise bunu belirterek imzalamak zorundadır. Bu defter, Toplu Yapı Yönetimi Kurulu Başkanının kişisel sorumluluğu altında saklanır. Değişen başkanlar arasında tutanakla devir teslim edilir, durum kurulun bilgisine sunulur. Tutanak dosyasında saklanır. Bu defterin, her takvim yılının bitmesinden başlayarak bir ay içinde notere kapattırılması mecburidir” ifadeleriyle yer almış bulunmaktadır.

Ancak, kanunun 36. Maddesinde geçen “..ve bütün giderleri, 32 nci maddede sözü geçen deftere tarih sırasiyle yazmaya ve bu defteri ve giderlerin belgeleriyle diğer bütün belgeleri bir dosyada saklamaya mecburdur. Bu defterin, her takvim yılının bitmesinden başlıyarak bir ay içinde yönetici tarafından notere kapattırılması mecburidir hükmünün sadece karar defteriyle ilgili olmadığı, mali faaliyetlerle de ilgili olduğu anlaşılmaktadır. 

Nitekim Yönetim Planımızın  19. Maddesinin 1. fıkrasında geçen “…Yönetici bu amaçla gelir ve gider durumunu gösteren bir raporu toplantı çağrısıyla birlikte kat maliklerinin bilgisine sunar. Yönetici yaptığı giderleri belgeleri ve bütün gider belgelerini gerektiğinde incelenmek üzere bir dosyada saklar” ifadesinden de bu konunun teyid edildiği görülmektedir. Kaldı ki Ada Yönetim kurulu için yönetim Planının 29. Maddesinin 1. fıkrasında yer alan Yönetim Kurulu, gelir gider hesabının KMK. ile mevzuata göre usulünce tutulmasını, Başkanı kanalı ile sağlarifadesi bu konuyu yeterince açıklamaktadır.  

Bu husus dışındaki diğer Mali işler Kanunda yöneticinin hem görevi hem de hesap verme sorumluluğu başlıkları altında düzenlenmiş bulunmaktadır. Bu bağlamda 35. Maddenin d, e ve j fıkraları  d) Anagayrimenkulün genel yönetim işleriyle korunma, onarım, temizlik gibi bakım işleri ve asansör ve kalorifer, sıcak ve soğuk hava işletmesi ve sigorta için yönetim planında gösterilen zamanda, eğer böyle bir zaman gösterilmemişse, her takvim yılının ilk ayı içinde, kat maliklerinden avans olarak münasip miktarda paranın toplanması ve bu avansın harcanıp bitmesi halinde, geri kalan işler için tekrar avans toplanması; e) Anagayrimenkulün yönetimiyle ilgili diğer bütün ödemelerin kabulü, yönetim dolayısiyle doğan borçların ödenmesi ve kat malikleri tarafından ayrıca yetkili kılınmışsa, bağımsız bölümlere ait kiraların toplanması; j) Topladığı paraları ve avansları yatırmak ve gerektiğinde almak üzere muteber bir bankada kendi adına ve fakat anagayrimenkulün yönetici sıfatı gösterilmek suretiyle, hesap açtırılması;” şeklinde temel bazı hususları içermektedir.

Bu konu Ada Yönetim kurulu için yönetim Planının 29. Maddesinin 1, 2/e ve 3. Fıkralarında Yönetim Kurulu, gelir gider hesabının KMK. ile mevzuata göre usulünce tutulmasını, Başkanı kanalı ile sağlar. e- Ada Yönetim Kurulu, her türlü gelir-gider izlemelerini, bunların belgelenmesini, muhasebesinin tutulmasını, banka hesabını, nakit, çek, ödeme talimatı kullanılmasını Toplu Yapı Yönetim Kurulunun yönetmekte olduğu görevliler eliyle sürdürür. 3- Ada Yönetim Kurulu bu maddenin 2/c fıkrasında sayılan görevlerin dışında kalan görevlerin yürütülmesi için, Başkanına yetki verebilir. Yetkilendirme kararında yetkinin sınırı, borçlandırma ve harcamalarda gösterilerek açık seçik belirtilir. Bu tür yetkilendirmenin dışında kalan bütün borçlandırma ve harcamalar karara dayandırılır. Her türlü belgeler ile Ada Yönetiminin hesaplarından para çekilirken en az iki imza kullanılması zorunludur” şeklinde geçmektedir. 

Bu hizmetler 29. Maddenin 4. Fıkrasına göre 4-Ada Yönetim Kurulu tarafından yerine getirilmesi öngörülen yukarıdaki hizmetler, Ada Temsilciler Kurulunca yetki verildiği takdirde sözleşme yapılarak bir gerçek ya da tüzel kişiye yaptırılabilir.”

Mali işlerle ilgili hesap verme sorumluluğu Kanunun 39. ve 41 maddelerinde yer almaktadır. Hesap verme başlıklı 39. Madde Yönetici, yönetim planında yazılı zamanlarda eğer böyle bir zaman yazılmamışsa her takvim yılının birinci ayı içinde kat malikleri kuruluna, anagayrimenkul dolayısiyle o tarihe kadar elde edilen gelirlerin ve yapılmış olan giderlerin hesabına vermekle yükümlüdür” şeklindedir. 

Yönetimin denetlenmesi ne ilişkin 41. Maddesinde ise Kat maliklerinin yarısı isterse, bunların arsa payları ne olursa, olsun yönetim planında yazılı zamanlar dışında da hesabın gösterilmesi yöneticiden istenebilir ifadesi vardır.

Yönetim Planımızın Blok Yöneticiliği ile ilgili 19. Maddesinin 1. Fıkrasında bu sorumlulukYönetici, her yıl Haziran ayında yapılacak toplantıda o tarihe kadar elde edilen gelirlerin ve yapılmış olan giderlerin hesabını vermekle yükümlüdür, (bütçe yapılmamışsa) Yönetici bu amaçla gelir ve gider durumunu gösteren bir raporu toplantı çağrısıyla birlikte kat maliklerinin bilgisine sunar. Yönetici yaptığı giderleri belgeleri ve bütün gider belgelerini gerektiğinde incelenmek üzere bir dosyada saklar şeklinde düzenlenmiştir.

Bu konu Yönetim Planımızın 29. Maddesinin 1. Fıkrasında Ada Yönetim Kurulu için Ada Yönetim Kurulu en geç iki yılda bir Ada Temsilciler Kurulunun yapacağı ilk olağan toplantıda o tarihe kadar görülen hizmetlerin, elde edilen gelirlerle yapılan giderlerin hesabını vermekle yükümlüdür. Bu amaçla gelir-gider durumunu gösteren bir raporu, Ada Temsilciler Kurulu üyelerinin bilgisine toplantıdan en az bir hafta önce imza karşılığı sunar. Bu raporu, toplantıdan yine bir hafta önce her bloğun duyuru tahtasına asarak öteki kat maliklerinin de bilgisine sunar. Bu hesaplara ilişkin her türlü belgenin Toplu Yapı Yönetim Kurulu sorumluluğunda yasal süresi boyunca saklanmasını, Başkan gözetir. Devir teslim tutanaklarının da birer örneğini saklar ifadeleriyle yer almış bulunmaktadır.

Yönetim Planımızda yer alan bazı hususlar sadece Ada yönetim kurulu içindir. Bunlardan birisi ortak gider payı (aidat) ve gecikme tazminatının istenmesi ile ilgilidir. (29. Maddenin d fıkrası) d-Ada Yönetim Kurulu ortak gider payını (aidatını) ve gecikme tazminatını KMK.'na dayanarak, bağımsız bölümden kiracı olarak veya başka sebeple devamlı olarak yararlanandan da isteyebilir. Ancak kiracının sorumluluğu ödemekte olduğu kira bedeli ile sınırlıdır. Kiracı yaptığı ödemeyi kira borcundan düşer. Ortak gider payının (aidatın) ödeme yükümlüsü kat maliki olduğundan yukarıdaki fıkraya göre tahsilat takibi yapılıyor olması, bağımsız bölüm sahibinden de yükümlülüğü yerine getirmesini istemeye engel değildir. Onun sorumluluğu ortadan kalkmaz.” 

Diğeri dava açma yetkisini düzenlemektedir. (29. Maddenin f fıkrası) f-Ada Yönetim Kurulu kat mülkiyetine ilişkin borç ve yükümlülüklerini yerine getirmeyen kat maliklerine ve yürütmeye yetkili olduğu hizmetler nedeniyle üçüncü kişilere karşı Ada'daki bütün kat maliklerini temsilen dava açar, icra takibinde bulunur. Bu çerçevede açılacak davalarda, davalı olarak Ada'yı temsil eder. Bu davaların gerektirdiği avukatlık ücreti ile her türlü yargılama giderleri ortak giderden karşılanır.” 

Bir diğeri sözleşmesi feshedilen veya sona eren kapıcı, bekçi vb. görevlilerle ilgilidir. (29. Maddenin g fıkrası) "g-Ada Temsilciler Kurulu kararı ile veya bunun kurulun verdiği yetkiye dayanarak kendisi tarafından sözleşmesi feshedilen veya sona eren kapıcı, bekçi vb. görevlilerin oturdukları yerlerin 15 gün içinde boşaltılmasını sağlar; bu amaçla yerel mülki amirliğe başvurur.”

Yönetim Planımızda yer alan diğer bazı hususlar da Toplu Yapı yönetim kurulu içindir. Örneğin 41. Maddenin ı fıkrası seçimlerin koordinasyonu hakkındadır. ı-Seçim dönemlerinde, blok ve Ada'larda yapılacak seçimler için takvim yapar; eşgüdüm amacıyla tutanak ve vekalet gibi kırtasiyeleri tek biçimde belirler, dağıtır” 

Benzer bir görevi de  41. Maddenin i fıkrasında i-Toplu Yapı Yönetim Kurulunun kararlarına uymayan, uymakta geciken, aykırı karar alan veya eylemde bulunan Ada Kurullarının, bu davranışlarını değerlendirmeleri için o Ada'ların Temsilciler Kurullarını toplar. Toplama nedenine göre düzenlenecek gündemin sonunda, Temsilciler Kurulunun Yönetim Kurulu hakkında göreve devam edip etmeyeceğine ilişkin karar alınmasını ister” şeklinde geçmektedir.

Toplu Yapı yönetim kurulunun 41. Maddenin a fıkrası ile düzenlenen a-Kat Mülkiyeti Kanunu ile bu yönetim planının, blok yönetimlerinde, Ada yönetimlerinde yanlışsız ve eksiksiz uygulanmasını gözetir, izler, sonuç alınmasına çalışır” şeklinde ifade edilen Site Yönetimine has gözetme, izleme ve sonuç alınmasını yönlendirme görevi bulunmaktadır. 

Benzer bir konu bürokratik ve merkezi hizmetlerle ilgili olarak 41. Maddenin e fıkrasında yer almaktadır. e-Ada yönetimlerinin bürokratik hizmetlerini sağlayıcı düzenlemeler yapar, bu amaçla görevliler çalıştırır. Ada Yönetim Kurulu Başkanlarının bu tür hizmetlerden yararlanması, kesinlikle Toplu Yapı Yönetim Kurulu Başkanı aracılığı ile ve O'nun yönergelerine uygun sağlanır. Toplu Yapı Yönetim Kurulu Başkanı, merkezi hizmetleri görür, sürdürür, Ada Yönetim ve Denetim Kurulu Başkanlarının ihtiyaç ve dileklerini dinler, çözümler üretir; her Ada Başkanının görevliler üzerinde ayrı ayrı üstlük davranışları sergilemesine engel olur.”

Son olarak Yönetim Planımız 41. Maddenin f,g ve h fıkraları ile Toplu Yapı yönetim kuruluna temsil, ortak kullanım yapı ve alanlarının işletilmesi ve kamuya açık alanların bakım-onarım ve temizliği konusunda da görevler vermiş bulunuyor. 

Nitekim bu hususlar f- Park Eymir Toplu Konutlarını üçüncü kişiler önünde Toplu Yapı Yönetim Kurulu Başkanı temsil eder. Bu sıfatla gerektiğinde davalar açar; açılacak davalarda taraf olur. g-Ortak kullanım yapı ve alanlarının işletilmesine yönelik çalışmalara katılır; hukuksal ilişkilerin elverdiği oranda, bu amaçla yapılacak düzenleme ve sözleşmelerde görüş bildirir. h-Kamuya açık alanların bakım-onarım ve temizliğinde ilgili idarelerle işbirliği kurarak hizmet verir şeklinde ifade edilmişler.

Yönetim Planımızda yer almayan ancak kanunda ifade edilmiş amir hükümler de vardır. Bunların Yönetim Planımızda herhangi bir şekilde yer almaması uyulmayacağı anlamına gelmez. Aksine, kanundaki “yönetici” kavramı site yönetiminde Blok, Ada ve Toplu Yapı yönetimleri için de esas alınması gereken ortak bir kavramdır. Zaten kanunun düzenleniş biçimi genel bir çerçeve niteliğinde olduğundan yönetim planında olmasa bile bu görev, yetki ve sorumluluklar hepsi için geçerlidir. Kaldı ki bunlar daha ziyade hukuki konulardır.

Örneğin İşletme projesinin yapılması ile ilgili 37. Maddesinde (Değişik: 13/4/1983 - 2814/12 md.) Kesinleşen işletme projeleri veya kat malikleri kurulunun işletme giderleri ile ilgili kararları, İcra ve İflas Kanununun 68 inci maddesinin 1 inci fıkrasında belirtilen belgelerden sayılır” denmektedir. 

Bir başkası 35. Maddenin g fıkrasında g) Anagayrimenkulü ilgilendiren bir sürenin geçmesinden veya bir hakkın kaybına meydan vermiyecek gerekli tedbirlerin alınması;” şeklinde geçmektedir. Diğeri de bu kez aynı maddenin i fıkrasında “i) Kat mülkiyetine ilişkin borç ve yükümlerini yerine getirmiyen kat maliklerine karşı dava ve icra takibi yapılması ve kanuni ipotek hakkının kat mülkiyeti kütüğüne tescil ettirilmesi;” ifadesiyle yer almaktadır.

Görev, yetki ve sorumluluklar bahsini burada kapatırken, haklarla ilgili de bir kaç hususu kısaca belirtmekte yarar vardır.  Zira hakları, yöneticinin görev, yetki ve sorumlulukları gibi hukuk açısından tüm yöneticiler için geçerli aynı çerçeve içinde değerlendirmek gerekir. 

Örneğin 35. Maddenin k fıkrası yöneticilere k) Kat malikleri kurulunun toplantıya çağırılmasıolarak ifade edilen ortak bir görev ve yetki sağlamaktadır. Yine 38. Maddeyle düzenlenen yöneticilerin hukuki sorumluluklarıyla ilgili genel kural Yönetici, kat maliklerine karşı aynen bir vekil gibi sorumludur. Kat malikleri kurulu, ada temsilciler kurulu veya toplu yapı temsilciler kurulu kararlarının iptaline ilişkin davalar, kat maliklerini temsilen yöneticiye, toplu yapılarda ise ada temsilciler kurulu veya toplu yapı temsilciler kurulunca seçilen yöneticiye husumet yöneltilmesi suretiyle açılabilir. Yönetici, açılan davayı bütün kat maliklerine ve ada veya toplu yapı temsilciler kuruluna duyurur. Kurul kararının iptali halinde bu konudaki yargılama giderleri ortak giderlerden karşılanır” şeklindedir.

Aynı şekilde yöneticilerin hakları da 40. Maddede düzenlenmiştir. Buna göre sorumluluğu gibi “Yönetici, kaide olarak vekilin haklarına sahiptir.” Yani “Kat malikleri, kendilerine düşen borçları ve yükümleri yönetici tarafından noterlikçe yaptırılan ihtara rağmen vaktinde ve tamamen yerine getirmezlerse, yönetici, hiçbir tazminat ödemeye mecbur olmaksızın, kendine ait sözleşmeyi feshedip yöneticilikten çekilerek bu yüzden uğradığı zararın tazminini kat maliklerinden isteyebilir.” 

Ayrıca “Yönetici, yönetim planında veya kendisiyle yapılan sözleşmede bir ücret tayin edilmemiş olsa bile, kat maliklerinden uygun bir ücret istiyebilir, (Değişik: 13/4/1983 - 2814/13 md.) Kat malikleri kurulu, kat malikleri arasından atanmış yöneticinin normal yönetim giderlerine katılıp katılmayacağı, katılacaksa, ne oranda katılacağını kararlaştırır. Bu yolda, bir karar alınmamış ise, yönetici yönetim süresince kendisine düşen normal yönetim giderlerinin yarısına katılmaz.”




[1] III - Anagayrimenkulün genel giderlerine katılma : Madde 20 – (Değişik birinci fıkra: 13/4/1983 - 2814/9 md.) Kat maliklerinden her biri aralarında başka türlü anlaşma olmadıkça:
a) Kapıcı, kaloriferci, bahçıvan ve bekçi giderlerine ve bunlar için toplanacak avansa eşit olarak;
b) Anagayrimenkulün sigorta primlerine ve bütün ortak yerlerin bakım, koruma, güçlendirme ve onarım giderleri ile yönetici aylığı gibi diğer giderlere ve ortak tesislerin işletme giderlerine ve giderler için toplanacak avansa kendi arsa payı oranında; (1)  Katılmakla yükümlüdür.
c) Kat malikleri ortak yer veya tesisler üzerindeki kullanma hakkından vazgeçmek veya kendi bağımsız bölümünün durumu dolayısıyla bunlardan faydalanmaya lüzum ve ihtiyaç bulunmadığını ileri sürmek suretiyle bu gider ve avans payını ödemekten kaçınamaz. (Değişik: 13/4/1983 - 2814/9 md.) Gider veya avans payını ödemeyen kat maliki hakkında, diğer kat maliklerinden her biri veya yönetici tarafından, yönetim planına, bu Kanuna ve genel hükümlere göre dava açılabilir, icra takibi yapılabilir. Gider ve avans payının tamamını ödemeyen kat maliki ödemede geciktiği günler için aylık yüzde beş hesabıyla gecikme tazminatı ödemekle yükümlüdür. (1)
Birinci fıkradaki giderlere, kat maliklerinden birinin veya onun bağımsız bölümünden herhangi bir suretle faydalanan kişinin kusurlu bir hareketi sebep olmuşsa, gidere katılanların yaptıkları ödemeler için o kat malikine veya gidere sebep olanlara rücu hakları vardır. 
[2]IV - Kararlar: Madde 32 – Anagayrimenkul kat malikleri kurulu tarafından, sözleşme, yönetim planı ve kanun hükümleri uyarınca verilecek kararlara göre yönetilir.
Bütün kat malikleriyle külli ve cüzi halefleri, yönetici ve denetçiler, kat malikleri kurulunun kararlarına uymakla yükümlüdürler.
Anagayrimenkulün kullanılmasından veya yönetiminden dolayı kat malikleri arasında veya bunlarla yönetici ve denetçiler arasında veya denetçilerle yöneticiler arasında çıkan anlaşmazlıklar, kat malikleri kurulunca çözülür ve karara bağlanır.
Kat malikleri kurulu kararları (1) den başlayıp sırayla giden sayfa numaraları taşıyan her sayfası noter mühüriyle tasdikli bir deftere yazılarak, toplantıda bulunan bütün kat maliklerince imzalanır; karara aykırı oy verenler bu aykırılığın sebebini belirterek imza koyarlar.
Bir husus hakkında ilerde çıkan anlaşmazlıklar, karar defterinde aynı hususa dair daha önce verilmiş bir karar varsa kaide olarak ona göre çözülür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder