Bir İşletme Projesi olarak bütçe, görüşülmesi, hak ve sorumluluklar
Ortak
hizmetler, kişilerin tek başlarına yapamayacakları ancak karşılanması zorunlu
olan ihtiyaçlardır. Bu ihtiyaçlar da ancak bu amaçla oluşturulmuş yönetim
organlarınca yerine getirilebilir. Zira bu hizmetlerin yerine getirebilmesi birtakım
harcamalar yapılması ve bunun için yeteri kadar gelir toplanmasını gerektirmektedir.
Doğal
olarak da yöneticiler bu hizmetler için ne kadar harcama yapabileceklerini,
harcamanın hangi gelir kaynaklarıyla sağlanacağını bilmek durumundadırlar.
İşte
Bütçe dediğimiz şey, gelecek yıl için gerçekleşmesi öngörülen gelir ve
giderlerin tahmin edilmesi olarak karşımıza çıkar. Bir tablo olarak
düzenlendiğinde öngörülen giderlerin ve bu harcamayı karşılayacak kadar gelirin
birbirine denk olması demektir. Bu dengenin adı kısaca bütçedir.
Bütçe
yaparken önce giderler tahmin edilir. Böylece zorunlu ihtiyaçlar tespit edilmiş
olur. Ardından, bu giderlerin yapılabilmesi için gerekli gelirin nereden ve ne
kadar sağlanabileceği üzerinde düşünülür. Ancak bütün bu çalışmalar birkaç ay
öncesinden başlayan bir hazırlık sürecini gerektirir. Rakamların netleşmesi bir
takım ön çalışmalara, projelere, mutabakatlara, hesaplamalara, bazen de prensip
kararlarına ihtiyaç gösterir.
634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 37. Maddesi [1]“Kat Malikleri Kurulu tarafından kabul edilmiş bir İşletme Projesi yoksa, Yönetici veya Yönetim Kurulu tarafından gecikmeksizin İşletme Projesi yapılır” der. Burada sözü geçen İşletme Projesinden maksat, anagayrimenkulün, Kat Maliklerinin ya da bunların oluşturduğu site yönetimi organlarının (Blok, Ada, Toplu Yönetim) bütçeleridir.
634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 37. Maddesi [1]“Kat Malikleri Kurulu tarafından kabul edilmiş bir İşletme Projesi yoksa, Yönetici veya Yönetim Kurulu tarafından gecikmeksizin İşletme Projesi yapılır” der. Burada sözü geçen İşletme Projesinden maksat, anagayrimenkulün, Kat Maliklerinin ya da bunların oluşturduğu site yönetimi organlarının (Blok, Ada, Toplu Yönetim) bütçeleridir.
Bütçe, yönetici ya da yönetim kurullarının gelecek dönem
harcamalarını ve gelirlerini tahmin etmelerine yarayan hukukî, malî bir
belgedir. Harcama ve gelirleri ayrıntılı biçimde gösterir. Onlara belli bir
dönem için harcamaların yapılması, gelirlerin toplanması konusunda yetki ve
izin verir.
Bu çerçevede İşletme Projelerinde Anataşınmaz yönetiminin bir yıllık
tahmini giderleri (görevli ücretleri, kıdem tazminatı fonu, bakım onarım
giderleri, su, elektrik, temizlik malzemesi, kırtasiye ve yönetim giderleri
vs.) ile gelirler (aidat, avans, kira vs.)
yer alır.
Yıllık
bütçelerin görüşüldüğü toplantılarsa, sonuçta hukuki
bir belge üreten her yıl tekrar eden karar süreçleridir. Bütçenin görüşülüp
karara bağlanması yönetici ya da yönetim kurulları için bir yetki ve izin
kaynağıdır. Aynı zamanda yıllık çalışma programı ve sorumluluklarını da
belirler.
Toplantıda
konuşulacak konuların önceden belirlenmesi ve önceden katılacaklara
bildirilmesi toplantının verimli geçmesine yardımcı olur. Aksi takdirde davet
edilen katılımcılar, bütçe gibi önemli bir konuya hazırlıksız geleceği için
toplantı karışıklık, belirsizlik ve güvensizlik içinde geçer.
İnsanların
gelecek dönemde ne ödeyecekleri ve karşılığında hangi ortak ihtiyaçlarının
karşılanıp, hangi hizmetleri alacaklarının görüşüldüğü kritik bir toplantıda toplantı
adabına uymak herkes için bir zorunluluktur. Katılanlar, bütçe gündemine uymadıklarında
toplantı tam bir zaman kaybı olur ve iş askerlik hatıralarının anlatılmasına
kadar gidebilir.
Toplantıda
herkesin aynı dilden konuşması önemlidir. Bu da toplantı öncesi dağıtılacak bütçe
taslağı ve açıklamaları ile sağlanabilir. Zira herkes için faydalı olanın
anlaşılması, daha fazla bilgi ve şeffaflık gerektirir. Bu yönde ortak bir özen
ve çaba olmazsa bu tür toplantılar yalnızca daha fazla sorun üretirler.
İnsanlar
bir araya geldiğinde hep geçmişi ele almaya ve hesap sormaya eğilimlidir. Ancak
hep geçmiş konuşulursa, eleştiriler ve suçlamalar başlar ve gündemden sapılmış
olur. Toplantılarda geçmişten ziyade geleceğe yönelinmelidir. Belki, geçmişin
sorunları kısaca ele alınıp analiz edildikten sonra geleceğin risk ve
fırsatlarına yönelmek daha iyi sonuçlar verecektir.
Toplantı
kararının imzalanması ile Bütçe yani İşletme Projesi kesinleşmiş olur. 634 sayılı
KMK’nun 37. maddesi bu projenin, kat maliklerine veya bağımsız bölümden
yararlananlara, imza karşılığında veya taahhütlü mektupla bildirilmesini
öngörmektedir. Yedi gün içinde projeye itiraz edilirse durum kat malikleri
kurulunda incelenecek ve hakkında nihai karar verecektir. Bu gerekiyorsa yeni
bir proje yapılmasını da içerir.
Bütçe
konusu bir toplu yapı sistemi organı olan Ada temsilciler kurulu için Park
Eymir Toplu Yapı Yönetim Planının 22. Madde e) fıkrasında “e) Kat maliklerinin ortak gidere katılım paylarını (aidatı) da
belirleyen yıllık İşletme Projesini (bütçeyi) görüşüp karara bağlar. Bu konuda
karar verilirken Toplu Yapı Temsilciler Kurulunca kabul edilmiş toplu yapı
bütçesi giderlerinden Adaya düşen pay kesinlikle hesaba katılır” [2] şeklinde
ifade edilmiştir.
Aynı
şekilde Toplu Yapı Temsilciler Kurulu da gerek aidat hesaplarının tutulması, gerekse
diğer muhasebe hizmetleri ve bütçe bakımından merkezi bir role sahiptir. Bu
konu yönetim planının 28. maddesinde “…Ada Yönetim Kurullarının aidat hesaplarının
tutulması, muhasebe hizmetlerine benzer görevlerinin her Ada'da ayrı ayrı
örgütlenip izlenmesinin maliyet artırıcı özelliğinden ötürü, Toplu Yapı
Temsilciler Kurulu ilke kararlarının ışığı altında Toplu Yapı Yönetim Kurulu
yönetimindeki bir merkezden sürdürülür. Toplu Yapı Temsilciler Kurulu her yıl
Ada Yönetim Kurullarının bütçelerini hazırlamalarından önce Toplu Yapı Yönetim
Kurulunun hazırlayacağı Toplu Yapı Yönetimi Bütçesini görüşüp karara bağlar.
Ada Yönetimi Bütçeleri bu bütçe dikkate alınarak hazırlanır. Yani Ada
Yönetimleri bütçeleri Toplu Yapı Yönetimi Bütçesini de içerir, kapsar” [3] şeklinde
yer almaktadır.
Görüldüğü
üzere site yönetiminde bütçe süreci Bloklar, Ada ve Toplu Yönetim organlarının birbirine
bağlı, biri diğerini etkileyen koordineli kararlarıyla oluşmaktadır. Hem bu açıdan hem de tabiatı itibariyle toplantılar
demokratik platformlardır. Demokratik teamüllere uygun işlemeli, adil bir
şekilde yönetilip sonuçlandırılmalıdırlar.
Örneğin
Ada ya da Toplu yönetimi dikkate almayan bir Blok yöneticiliği sözkonusu
olamaz. Aynı şekilde, Bloklardaki kat maliklerinin çıkarlarını ve haklarını gözetmeyen
üst kurul toplantıları geçerli olsa bile demokratik olmaz.
Böyle
toplantılar konuşma sırasını, makama, zenginliğe ya da protokole uygun veren
resmi toplantılara benzer. Orta ve alt kademe katılımcılar için yalnızca "dinleyici"
hatta figüran rolü verilmiştir. Böyle bir yönetimden hakkaniyetli sonuçlar
beklenemez. Yaptıkları antidemokratik toplantılar da bilinen çözümleri tekrarlar,
herkes için yararlı yeni fikir ve projeler ortaya çıkaramazlar. Sonuç tam bir
kakafonidir.
Öte
yandan sadece bütçe değil tüm toplantılarda kişiler ya da olaylar değil somut öneriler
tartışılmalıdır. Gündemdeki konulardan sapılırsa o zaman toplantı odasının bir
mahkeme salonuna dönüşmesi tehlikesi vardır. Zaten toplantıya tedirgin, vehimli
ve şüpheler içinde gelen insanlarla verimli ve üretken bir görüş alışverişi
yapılamaz.
Kaldı
ki kanunun 38. maddesine [4] göre
Yönetici, kat maliklerine karşı aynen bir hukuki vekil gibi sorumludur. Bu
sebeple Kat malikleri kurulu, ada temsilciler kurulu veya toplu yapı
temsilciler kurulu kararlarının iptaline ilişkin davalar, kat maliklerini
temsilen yöneticiye, toplu yapılarda ise ada temsilciler kurulu veya toplu yapı
temsilciler kurulunca seçilen yöneticiye husumet yöneltilmesi suretiyle
açılabilir. Yönetici, açılan davayı bütün kat maliklerine ve ada veya toplu
yapı temsilciler kuruluna duyurur.
Yönetici,
yönetim planında yazılı zamanlarda eğer böyle bir zaman yazılmamışsa her takvim
yılının birinci ayı içinde kat malikleri kuruluna, o tarihe kadar elde edilen
gelirlerin ve yapılmış olan giderlerin hesabına vermekle yükümlüdür. Kat
maliklerinin yarısı isterse, bunların arsa payları ne olursa, olsun yönetim
planında yazılı zamanlar dışında da hesabın gösterilmesi yöneticiden
istenebilir.
Sorumluluk
maddesinde olduğu gibi hak konusunda da Yönetici, kaide olarak vekilin
haklarına sahiptir. 40. Madde [5] yöneticinin
haklarını düzenlemektedir. Bu nedenle Kat malikleri, kendilerine düşen borçları
ve yükümleri yerine getirmezlerse, yönetici, kendine ait sözleşmeyi feshedip
yöneticilikten çekilerek bu yüzden uğradığı zararın tazminini kat maliklerinden
isteyebilir. Ayrıca yönetici, yönetim planında veya kendisiyle yapılan
sözleşmede bir ücret tayin edilmemiş olsa bile, kat maliklerinden uygun bir
ücret isteyebilir.
Kat
malikleri kurulu, kat malikleri arasından atanmış yöneticinin normal yönetim
giderlerine katılıp katılmayacağı, katılacaksa, ne oranda katılacağını
kararlaştırır. Bu yolda, bir karar alınmamış ise, yönetici yönetim süresince
kendisine düşen normal yönetim giderlerinin yarısına katılmaz.
[1] 3.
İşletme projesinin yapılması: Madde 37 – (Değişik: 13/4/1983 - 2814/12 md.) Kat
malikleri kurulunca kabul edilmiş işletme projesi yoksa, yönetici gecikmeksizin
bir işletme projesi yapar.
Bu projede özellikle:
a)Anagayrimenkulün bir yıllık yönetiminde tahmini
olarak gelir ve gider tutarları;
b)Tüm giderlerden her kat malikine, bu Kanunun 20 nci
maddesindeki esaslara göre düşecek tahmini miktar;
c)Tahmini giderlerle diğer muhtemel giderleri
karşılamak üzere her kat malikinin 20 nci maddedeki esaslara göre vermesi
gereken avans tutarı;
Gösterilir.
Bu proje, kat maliklerine veya bağımsız bölümden fiilen
yararlananlara, imzaları karşılığında veya taahhütlü mektupla bildirilir.
Bildirimden başlayarak yedi gün içinde projeye itiraz edilirse durum kat
malikleri kurulunda incelenir ve proje hakkında, karar verilir, gerekirse yeni
bir proje hazırlanır.
Kesinleşen işletme projeleri veya kat malikleri kurulunun
işletme giderleri ile ilgili kararları, İcra ve İflas Kanununun 68 inci
maddesinin 1 inci fıkrasında belirtilen belgelerden sayılır.
[2] PARK
EYMİR TOPLU YAPI YÖNETİM PLANI, III. KISIM YÖNETİM ORGANLARI, 2. BÖLÜM, Ada
Yönetimi, A- ADA TEMSİLCİLER KURULU, Oluşması, Yetki Alanı ve Görevleri, Madde
22- e)
[3] PARK EYMİR TOPLU YAPI YÖNETİM PLANI, III.
KISIM YÖNETİM ORGANLARI, 3. BÖLÜM, Toplu Yapı Yönetimi, A- TOPLU YAPI
TEMSİLCİLER KURULU, Oluşması, Yetki ve Sorumlulukları, Madde 32-1)
[4] III -
Sorumluluğu: 1.Genel kural: Madde 38 –
Yönetici, kat maliklerine karşı aynen bir vekil gibi sorumludur. (Ek fıkra:
14/11/2007-5711/19 md.) Kat malikleri kurulu, ada temsilciler kurulu veya toplu
yapı temsilciler kurulu kararlarının iptaline ilişkin davalar, kat maliklerini
temsilen yöneticiye, toplu yapılarda ise ada temsilciler kurulu veya toplu yapı
temsilciler kurulunca seçilen yöneticiye husumet yöneltilmesi suretiyle
açılabilir. Yönetici, açılan davayı bütün kat maliklerine ve ada veya toplu
yapı temsilciler kuruluna duyurur. Kurul kararının iptali halinde bu konudaki
yargılama giderleri ortak giderlerden karşılanır.
[5] IV -
Hakları: Madde 40 – Yönetici, kaide olarak vekilin haklarına sahiptir.
Kat malikleri, kendilerine düşen borçları ve yükümleri
yönetici tarafından noterlikçe yaptırılan ihtara rağmen vaktinde ve tamamen
yerine getirmezlerse, yönetici, hiçbir tazminat ödemeye mecbur olmaksızın,
kendine ait sözleşmeyi feshedip yöneticilikten çekilerek bu yüzden uğradığı
zararın tazminini kat maliklerinden isteyebilir.
Yönetici, yönetim planında veya kendisiyle yapılan
sözleşmede bir ücret tayin edilmemiş olsa bile, kat maliklerinden uygun bir
ücret isteyebilir, (Değişik: 13/4/1983 - 2814/13 md.) Kat malikleri kurulu, kat
malikleri arasından atanmış yöneticinin normal yönetim giderlerine katılıp
katılmayacağı, katılacaksa, ne oranda katılacağını kararlaştırır. Bu yolda, bir
karar alınmamış ise, yönetici yönetim süresince kendisine düşen normal yönetim
giderlerinin yarısına katılmaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder