11 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI
SORU 11:
GEÇİŞ
SÜRECİNDE KOOPERATİF GENEL KURULUNDA GEÇİCİ TOPLU YAPI YÖNETİMİ İLE BLOK (ADA)
YÖNETİCİLERİ VE DENETÇİLERİ ATANABİLİR Mİ? NASIL?
CEVAP:
MEVCUT
DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT VE SORUNLAR:
46
yıl sonra Orjanın önünde halli gereken büyük ve önemli iki temel mesele var.
İlki kooperatifle ilgili; Ana sözleşmenin 6.maddesi ve 1163 sayılı yasanın
2021’de değişen 81.maddesi uyarınca FERDİLEŞMENİN
TAMAMLANMASI. Diğeri en azından 2014’ten beri ertelenen/ötelenen,
yokmuş gibi davranılan SİTE
YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİN BAŞLATILMASI.
Ferdileşme
konusunda yapılacak şey çok açık ve basit. “Ortakların
Kat Mülkiyeti Tapularının verilerek/yada almaları sağlanarak” bu işlemin
TAPUYA TESCİLİ ile birlikte Kooperatifin 343/3 nolu anagayrimenkul
parselinden ilişiğinin tamamen kesilmesi. Bu
aşamada kooperatif amacına ulaşmış sayılır ve ya tasfiye/yada İşletme
Kooperatifine dönüşüm süreci başlamış olur. Bu da takip eden 6 ay içinde ana sözleşme
değişikliği yapılarak gerçekleşir. Böylece tasfiye zorunluluğu da ortadan kalkar.
Ticaret Bakanlığının İşletme Kooperatifleri için hazırlamış olduğu tip bir ana
sözleşme ve tabela değişikliği ile de gerekli dönüşüm tamamlanmış olur.
Bu
değişim/dönüşüme paralel olarak bir taraftan da SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ süreci başlatılacaktır. Zira; “634 sayılı kat mülkiyeti kanununun 17.
Maddesine (Ek fıkra: 13 /04 /1983- 2814/7 Md.) göre; Kat irtifakı kurulmuş
gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve "bağımsız bölümlerin üçte
ikisi" fiilen kullanılmaya başlanmışsa, "kat mülkiyetine
geçilmemiş olsa dahi" ana gayrimenkulün yönetiminde kat mülkiyeti
hükümleri uygulanır, der. Kaldı ki 1985 tarihi yönetim planı da mevcut olduğuna
göre bu şartlarda 634 sayılı kat mülkiyeti kanununun uygulanmasının önünde bana
göre bir engel yoktur”.(GT)
Bu
çerçevede önce Blok geçici Yöneticileri atanacak,
onlar da Bloklarında bir yönetici bir denetici olmak üzere Blok Yönetimlerini oluşturacaklardır. Ardından
yapılacak çağrı ile Site Yönetimi Temsilciler Kurulu toplanacak ve ilk iş
olarak 1985’ten beri mevcut olan ancak uygulanmayan/uygulanamayan Site
Yönetim Planını TOPLU YAPI YÖNETİMİNE
uygun şekilde güncelleyecektir. Kararlı ve sebatkâr olunursa bütün bu
işlemlerle her iki sürecin de eşgüdümlü olarak 7 yıllık sürede ve her yıl genel
kurullarda adım adım yön verilerek 2031 Genel Kuruluna kadar tamamlanması
mümkün olabilir.
Bu
noktada “GEÇİŞ
SÜRECİNDE KOOPERATİF GENEL KURULUNDA GEÇİCİ TOPLU YAPI YÖNETİMİ İLE BLOK (ADA)
YÖNETİCİLERİ VE DENETÇİLERİ ATANABİLİR Mİ? NASIL?” sorusu gündeme geliyor. Çalıştayımızın
11.sorusu işte bu konuyu açıklığa kavuşturmak üzere düşünüldü.
Şayet 2025 yılında yapılacak ilk Genel
Kurulda; Blok geçici Yöneticilerini atama ve Yönetim Planı
Güncelleme çalışmaları için Kooperatif yönetimine görev ve yetki verilebilirse
Orjanda SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ süreci
de başlamış olacaktır. Peki bu yasal olarak ve uygulamada mümkün müdür? Nasıl
olacaktır?
Konuyla
ilgili yapılan bir araştırma ve görüşe göre: “ADA”,
dört tarafı cadde, meydan, demiryolu, sokak, akarsu gibi yapay ve doğal
engellerle çevrilmiş “parseller topluluğuna” verilen
isimdir. ORJAN Sitesindeki kat maliklerinin güncellenmiş kat mülkiyeti
tapu senetlerinde “Ada No: 343” olarak yazılıdır. “PARSEL” sınırlanmış, ayrılmış arazi parçası
demektir. Bir parselin bir veya birden çok sahibi olabilir. ORJAN
Sitesindeki kat maliklerinin güncellenmiş kat mülkiyeti tapu senetlerinde “Parsel
No: 3” olarak yazılıdır.
“BLOK” ise Kat irtifakı veya kat mülkiyeti olan yerlerde
parsel üzerinde birden fazla blok varsa o bloğun numarasıdır. Buna göre
Orjandaki kat maliklerinin güncellenmiş kat mülkiyeti tapu
senetlerinde Blok ve Blok No.; “1‘den başlayarak 95’e kadar
numaralanmış içinde 22, 18 ve 7’li bitişik nizam bağımsız
bölümlerin bulunduğu yapı gruplarıdır”. Blokun kalk dilindeki
adı “Apartmandır.” Kat irtifakı veya kat mülkiyeti tapu senedi ve
ayrı bir numarası olan her “özel mülk” “BAĞIMSIZ BÖLÜM” olarak nitelendirilmektedir. ORJAN
Sitesindeki kat maliklerinin güncellenmiş kat mülkiyeti tapu senetlerinde
Bağımsız Bölüm ve Bağımsız Bölüm No.; “her bloktaki 2 katlı özel
mülklerdir” ve numaraları ana giriş kapısında “kırmızı” levha üzerinde
yazılı olan rakamdır. Bağımsız Bölümün halk dilindeki adı ise “Apartman
dairesi veya konuttur.” (GT)
“Geçici Toplu Yapı Yönetimini atamak için
öncelikle Genel Kurulun “1985 tarihli ORJAN Sitesi Yönetim Planının
uygulanmaya başlanması” kararını alması gerekir. Bu karar alındıktan
sonra 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 9. Bölüm: Toplu Yapılara
İlişkin Özel Hükümlerin 73’üncü maddesi gereğince, Kooperatif Yönetim
Kurulu 95 Blokun “geçici yöneticilerini” atar.
(GT)
Çünkü
634 sayılı Kanunun GEÇİCİ YÖNETİM başlıklı 73. Maddesi (Ek
madde: 14/11/2007-5711 S.K./22.Mad.) “Yönetim
plânında toplu yapı temsilciler
kurulu oluşuncaya kadar, bu kurulun görevlerini üstlenmek, yetkilerini
kullanmak ve kurulun oluşması için gerekli girişim ve çağrılarda bulunmak
üzere, bir geçici yönetim kurulması öngörülebilir” hükmünü amirdir. Bu durumda sorunun cevabı açık ve net
olarak “EVET,
ATANABİLİR” olmaktadır.
Nitekim atanan “Geçici yöneticiler bloklarının kat
malikleri kurulu içinden “yedekleriyle birlikte bir asli Yönetici ve Denetici” seçerek” (GT)
BLOK YÖNETİMLERİNİ OLUŞTURURLAR.
Bu şekilde “seçilmiş
olan 95 Blok Yönetimleri “Site Temsilciler Kurulunu” oluşturur.
Site Temsilciler Kurulu da kendi içlerinden yedekleriyle birlikte “Site
Yönetim Kurulunu” seçerler.” (GT) Böylece SİTE (TOPLU YAPI) YÖNETİMİ oluşmuş
olur.
1803 konut tek parselde (343/3) olduğu için bugün için SİTE YÖNETİMİ söz konusu. Ama 634
sayılı Kanun çok parselli oluşumlar için TOPLU
YAPI seçeneğini ortaya koymuş. (Prof.
Şeref Kısacık) DOKUZUNCU BÖLÜM: TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER
Madde 66- (Ek madde: 14 /11 /2007-5711 S.K./22.mad.) Toplu yapı, “bir veya birden çok imar parseli”
üzerinde, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılmış veya yapılacak, alt
yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların
yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı ifade eder,” der. Bu nedenle kanunun bu maddesinde geçen “bir veya birden çok imar
parseli” ifadesi ile toplu yapılar için sadece “çok parselli
oluşumların” söz konusu edilmediğini anlıyoruz. (GT)
Ayrıca maddenin
devamında “..Toplu
yapı kapsamındaki imar parsellerinin bitişik veya komşu olmaları şarttır. Ancak
bu parseller arasında kalan ve imar plânına göre yol, meydan, yeşil alan, park,
otopark gibi kamuya ayrılan yerler için bu şart aranmaz. Toplu yapı
kapsamındaki her imar parseli, kat irtifakının veya kat mülkiyetinin tesisinde
ayrı ayrı dikkate alınır…” hükmü de mevcut.
Şu haliyle “MEVCUT
YÖNETİM PLANINA GÖRE 1803 kat maliki toplanarak Kat Malikleri Kurulunu oluşturur. Toplanarak aralarında yönetim ve
denetçileri seçerler ve site yönetimi
kurulmuş olur.” (Prof. Şeref Kısacık)
Ancak Orjanın Yönetim Planının 1985 tarihli olması, bugüne
kadar uygulanmaması/uygulanamaması bu arada 634 sayılı kanunda 22 yıl sonra
2007 yılında yapılan TOPLU YAPI ÖZEL
HÜKÜMLERİ gerçekliği dikkate alınarak bu oluşum şöyle olacaktır: “İlk
Genel Kurulda alınacak karara dayanılarak öncelikle geçici Blok Yöneticileri
atanacaktır. 95 Blokun atanmış geçici yöneticileri, asli yönetici ve
deneticilerini seçmek amacıyla, kat malikleri kurulunu toplantıya davet eder ve
kendi aralarında yedekleriyle birlikte bir yönetici ve denetici seçerler.
Seçilen 95 yönetici ve 95 denetici de Site (Toplu Yapı) Temsilciler Kurulunu
oluşturur. Bu kurul toplanarak Site Yönetim ve Denetim Kurullarını seçerler.” (GT) Ancak
ilk yapılacak öncelikli ve önemli iş Yönetim planının günün şartlarına uygun
güncellenmesidir.
“Bu
halde gerek SİTE YÖNETİMİ şekliyle
yönetim planının güncellenmesi, gerekse Yönetim planının TOPLU YAPI YÖNETİMİ amaçlı değiştirilmesi için 4/5 çoğunluk gerekiyor.” (Prof.
Şeref Kısacık) “Bu nedenle 95
Bloktaki Site Temsilciler Kurulunun temsil ettikleri kat maliki sayısının
toplamı en az 1443 olmalıdır.” (GT) “Yasal dayanağı olan salt çoğunluk düzenlemesi birden
fazla parsele sahip oluşumlarda ve ilk
yönetim planı değişikliği için geçerli.” (Prof. Şeref Kısacık)
Bu nedenle “Orjanda Yönetim planının TOPLU YAPI YÖNETİMİ örgütlenmesini
mümkün kılacak şekilde değiştirilmesi en doğrusu olur. Yani böylece 95
Blokun her biri için temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısı kadar oya sahip TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU
oluşabilir.” (Prof. Şeref Kısacık)
Şu halde “Orjan’ın Toplu yapı
şeklinde örgütlenebilmesi için 634 sayılı kanunun “Toplu Yapılara İlişkin
Özel Hükümler” başlıklı DOKUZUNCU BÖLÜM’ünde yer alan ve yukarda alıntı
yapılmış bulunan 66. “Kapsam”
maddesinin dikkate alınması gerekiyor. Böylece önümüzdeki yakın
dönemde Blok Yöneticileri atanarak geçici Blok Yönetimleri oluşturulabilirse
SİTE YÖNETİMİ istikametimiz TOPLU
YAPI YÖNETİMİNE evrilmiş ve netleşmiş olacaktır.
O zaman şu
meselenin de masaya yatırılması düşünülebilir: “Bizim Ada dediğimiz 22’li,
18’li ve 7’li Bağımsız bölümden oluşan BLOKLARIN 343/3 parselde ifraz
işlemi yapılarak ayrı parseller haline getirilmesi olacak mıdır? Olmayacak
mıdır? Böyle bir yöne gidilecekse o zaman 7’li bloklar birleştirilerek 14’er bağımsız bölümlü parseller haline getirilebilir. Bu durumda da 95 Blok
diye düşündüğümüz Orjan 8 adet azıyla 87 Blok olarak örgütlenebilecektir.
Böylece Blok yönetimlerinin bir yönetici bir denetici olacağını dikkate alırsak
Orjan Toplu Yapı Temsilciler Kurulu da 190 (95 x 2) yerine 174 (87 x 2) kişiden
oluşabilir.” (YY)
Ancak bu konuda “Böyle bir düzenlemeye
ihtiyaç yoktur, çünkü 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 9’uncu Bölümündeki Toplu
Yapılarla ilgili hükümlerde böyle bir yasal düzenleme yapılması söz konusu
değildir. Sorun bloklar arasındaki yollar ise bunlar “ortak yerler” kapsamındadır
ve bunların sorumluluğu Site Yönetim Kurulunundur.” (GT) şeklindeki farklı görüşlerin de olduğu
unutulmamalı.
BU DURUMDA
HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:
Srn 11.01:ADA, PARSEL,
ANAGAYRİMENKUL, BLOK ve BAĞIMSIZ BÖLÜM kavramlarının
Orjandaki karşılıkları,
Srn 11.02: Anagayrimenkulün
YENİDEN PARSELASYONU,
Srn 11.03: BLOK YÖNETİMLERİNİN
oluşması,
Srn 11.04: TOPLU
YAPI TEMSİLCİLER KURULUNUN oluşumu,
KISA, ORTA VE UZUN VADELİ
HEDEFLER:
Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme,
tespitlerden yola çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak
üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun
vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?
Hdf 11.01:Srn 11.01 numaralı soruna çözüm olmak
üzere; 2026 Genel Kuruluna kadar BU
KAVRAMLARIN NET OLARAK TANIMLANMASI,
Hdf 11.02:Srn 11.02 numaralı soruna çözüm olmak
üzere; 2026 genel kuruluna kadar BLOK ESASINA GÖRE YENİDEN PARSELASYON olup olmayacağının netleşmesi,
Hdf 11.03:Srn 11.03 numaralı soruna çözüm olmak
üzere; 2027 Genel
Kuruluna kadar BLOK YÖNETİMLERİNİN
belirlenmesi,
Hdf 11.04:Srn 11.04 numaralı soruna çözüm olmak
üzere; 2028 Genel Kuruluna kadar TOPLU
YAPI TEMSİLCİLER KURULUNUN oluşması,
HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:
Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ
RAPORUNDA yer almak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler
olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?
Haziran 2026 genel kuruluna kadar;
Str.11.2026.01:Srn 11.01 numaralı soruna çözüm olmak ve
Hdf 11.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; Güncellenecek Yönetim Planında
tanımlanması gereken ADA (güncellenmiş kat mülkiyeti tapu senetlerinde TAŞINMAZ
BİLGİLERİ kısmında yer alan 343 numarayla gösterilmiştir), ANAGAYRİMENKUL
(bu adada 500 bin m2’lik 3 numaralı PARSEL), BLOK (BAĞIMSIZ BÖLÜM kısmı Blok/Giriş/Kat
noda belirtilen numara) ve BAĞIMSIZ
BÖLÜM (anagayrimenkul üzerinde konumlanmış Bağımsız
Bölüm No’da belirtilen yaygın stil 1803 Dubleks Mesken 2 katlı özel mülk
konutlar) kavramları 2026 Genel
Kuruluna kadar netleştirilmiş ve Yönetim planına eklenmiş olmalıdır.
Str.11.2026.02: Srn 11.02 numaralı soruna çözüm olmak ve
Hdf 11.02 hedefini gerçekleştirmek üzere; 2026 genel kuruluna kadar şu
soruların değerlendirilmesi ve netleştirilmesi gerekiyor. 1) Orjanda Toplu Yapı örgütlenmesine dayanak
olacak şekilde 22’li, 18’li ve 7’li Bağımsız bölümden oluşan 343 Ada 3
parselde ifraz işlemi yapılarak her BLOK için AYRI PARSEL
olabilir mi? 2) Şayet öyle bir yöne gidilecekse o zaman 7’li ve 14’lü bloklar için
nasıl bir çözüm mümkün? 3) Bu durumda 95 Blok diye düşündüğümüz Orjan 8 adet
azıyla 87 Blok olarak örgütlenebileceğinden Orjan Toplu Yapı Temsilciler Kurulu
da 190 (95 x 2) yerine 174 (87 x 2) kişiden oluşabilir mi?
Haziran 2027 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;
Str.11.2027.01:Srn 11.03 numaralı soruna çözüm olmak ve
Hdf 11.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; 2025 yılında yapılacak ilk Genel
Kurulda; Blok geçici Yöneticilerini
atama ve Yönetim Planı
Güncelleme çalışmaları için Kooperatif yönetimine görev ve yetki
verilebilirse Orjanda SİTE YÖNETİMİNE
GEÇİŞ SÜRECİ de başlamış olacaktır. Bu yetkiye dayanılarak 634 sayılı
Kat Mülkiyeti Kanununun 9. Bölüm: Toplu Yapılara İlişkin Özel Hükümlerin 73’üncü
maddesi gereğince, Kooperatif Yönetim
Kurulu 95 Blokun “geçici yöneticilerini” atar. Atanan geçici BLOK
YÖNETİCİLERİ de kendi bloklarında seçim yaparak yedekleriyle birlikte bir
yönetici bir denetici olmak üzere kendi BLOK
YÖNETİMLERİNİ 2027 Genel Kuruluna kadar oluştururlar. Böylece önümüzdeki iki yıllık
dönemde Blok Yönetimleri oluşturulabilirse 66. “Kapsam” maddesinin
dikkate alınması suretiyle SİTE YÖNETİMİ istikametimiz artık TOPLU YAPI YÖNETİMİNE evrilmiş
ve netleşmiş olacaktır.
Haziran 2028 genel kuruluna kadar;
Str.11.2028.01:Srn 11.04numaralı soruna çözüm olmak ve
Hdf 11.04 hedefini gerçekleştirmek üzere; Seçilen 95 yönetici ve 95 denetici Site (Toplu Yapı) Temsilciler Kurulunu
oluşturur. Bu kurul yapılan çağrı üzerine toplanarak Site Yönetim ve Denetim
Kurullarını seçerler.” Ancak
ilk yapılacak öncelikli ve önemli iş
Yönetim planının günün şartlarına uygun güncellenmesidir. Bu nedenle
Orjanda Yönetim planının TOPLU YAPI
YÖNETİMİ örgütlenmesini mümkün kılacak şekilde değiştirilmesi mümkün olur.
Böylece 95 Blokun her biri için temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısı kadar
oya sahip TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU
2028 Genel
Kuruluna kadar
oluşabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder