Str.1.1.1 Hedefleri(I)
Stratejik plan önerimizin ilk
aşamasında “Neredeyiz?” sorusu cevaplandırılmıştı. “GZFT” ya da “Durum
Analizi” denilen bu safhada Susurluğun güçlü/zayıf yönleri ile karşı
karşıya olduğu fırsat ve tehditler ortaya çıktı. Çalışmanın önemli bir yan
ürünü de bu sonuçların 12 sektör/alan başlığı altında kümelendirilmiş
olmalarıydı. Bir sonraki adım “Nereye ulaşmak istiyoruz?“ aşamasıydı.
Öncelikle dayandığımız “Değerler” ve dikkate almamız gereken
“Temel
ilkeler” belirlendi. Ardından “misyon”umuz yani yüklenilen görev
kaleme alındı. Bir sonrasında da “vizyon”umuz yani Susurluğun orta
vadeli geleceği için tasarlanan ideal; “Yeşilelma” sembolüyle netleşti. Bu
şekilde öngördüğümüz vizyonun üç temel ayağı vardı, bunlara “Temel
amaçlar” adı verildi. Her temel amaç “stratejik amaçlar”a
ayrıldı onlar da uygulama “stratejiler”ine. Böylece plan
önerimizin stratejik kavramlarının temel yapısı ortaya konulmuş oldu. İkinci
aşamanın son bölümünde ise güçlü yanların daha da güçlendirilmesini, zayıf
yönlerin telafisini, fırsatlardan yararlanmayı ve tehditlerden korunmayı
sağlayacak “hedefler” üzerinde çalışıldı. Bu hedefler aynı zamanda
ilişkilendirildikleri temel amaç ve stratejik amaçlara ulaşmak üzere ilgili
oldukları stratejilerin uygulanmasıyla gerçekleşebilecek istikametlerdi.
Nitekim bu ilişki hedeflerin sistematik kodlanmasıyla da ifade edilmiş oldu.
Yani her bir hedef hangi strateji uygulanarak, hangi stratejik amaç
çerçevesinde ve hangi temel amaca hizmet edecek şekilde gerçekleşecek, üzerinde
taşıdığı kodla belli.
Hedeflerin belirlenmesi,
beraberinde birçok proje, program ve faaliyeti de işaret etmiş vaziyette. Zira
güçlü yanların daha da güçlendirilmesi, zayıf yönlerin telafisi, fırsatlardan
yararlanıp tehditlerden korunmak; strateji, hedef, proje, program ve faaliyet
gibi araçları kullanmayı gerektiriyor. Sebebi de güçlü/zayıf yönler ile
Fırsat/tehdit değerlendirmelerine dayanıyor. Dolayısıyla aslında ikinci aşamada
hedefler belirlenirken “Ne yapacağız?” ve “Niçin
yapacağız? soruları da cevaplandırılmıştı. Öte yandan stratejik plan
önerimizin gerekçesini açıklarken “Nerede yapılacak?”, “Ne
zaman yapılacak?” ve “Kim yapacak?” sorularını da toptan
cevaplandırmıştık. “5n 1k” yöntemine göre geriye sadece “Nasıl yapacağız? sorusu
kalmış bulunuyor. İşte şimdi bu aşamada hedefleri ilişkili oldukları temel
amaç, stratejik amaç ve stratejiler bağlamında gruplar halinde ele alarak nasıl
gerçekleştirilecekleri üzerinde çalışacağız. Hiç kuşkusuz bu noktada zaman
zaman “temel değerler ve ilkelere” atıfta bulunmak işin “nasıl”ına
ışık tutacak. Ayrıca doğal olarak GZFT
analizindeki 12 temel sektör/alan başlıklarına ve yeri geldikçe de “Kim
yapacak?” sorusunun spesifik cevaplarına da yer vereceğiz. Bu noktada bir konuya yeniden vurgu yapmaya
ihtiyaç var. Stratejik plan yapılıp uygulamaya girdiğinde hareketin odak
noktası “Stratejik plan ekibi” olacak. Bu ekip Sayın Kaymakam’ın
liderliğinde ve gönüllülük esasıyla oluşmalı. Kent Konseyi çatısı altında içinde
ilçe idarecilerinden de, Siyasi partilerden de, Ticaret odası, esnaf
kuruluşları ve diğer sivil toplum kuruluşlarından alanında uzman gönüllülerden
de üye bulunmalı. Plan yapılmasında da -biraz daha genişiyle- aynı ekip görev
aldığından uygulamanın belirlenecek çekirdek kadro tarafından yürütülmesi en
doğalı. Böylece söz konusu ekip plan uygulamasının Sekretaryasını yapacak,
yürütme ve koordinasyonunu sağlayacak, ehliyetle izleyip değerlendirecek. Bu
durumda elbette hedeflerin gerçekleştirilmesinde pek çok noktada “Kim
yapacak?” sorusunun cevabını da bu ekipte bulacağız. O nedenle “Nasıl
yapacağız?” aşamasında “Stratejik Plan ekibi”nin genel
olarak “KİM?” sorusunu karşıladığını söyleyebiliriz.
“Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanma” stratejimizle bağlantılı olarak
“01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT” başlığımız altında 2, “02-KONUM” başlığında 3,
“03-KALKINMA VE TEŞVİKLER” başlığında 3, “04-ULAŞIM” başlığında 3,
“05-LOJİSTİK” başlığında 2,
“06-ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR” başlığında 4, “07-TURİZM” başlığında 11, “08-SANAYİ” başlığında 8, “09-TARIM VE HAYVANCILIK” başlığında 23, “10-SAĞLIK” başlığında 3, “11-EĞİTİM ve SPOR” başlığında 5, “12- KENTLEŞME VE ÇEVRE” başlığında 4 adet
olmak üzere toplam 71 hedef belirlenmişti.
“01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT” başlığı altında güçlü yön
“GY.01.1-Henüz çok yaşlanmamış bir nüfus” ve fırsat olarak da “FRS.01.1-Göç
baskısının olmaması” değerlendirilmişti. Bu bağlamda öngörülen “HDF.1.1.1.01-Orta
yaşın deneyimlerinden daha etkin yararlanmak” hedefi Susurluk dışında
yaşayan birikimli insanlara ve ilçede mukim halen çalışma gücü ve enerjisi
bulunan orta yaş grubundaki insanlarımıza bir çağrı yapmayı gerektiriyor. Susurluk’ta
veya dışarda “DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar” var. Henüz çok
yaşlanmamış bir nüfusa sahibiz. Bu yönümüzden niçin yararlanmayalım ki?
Özellikle yeni yatırımlar, tesisler, oluşumlar ve sivil toplum kuruluşları için
onların deneyiminden yararlanarak güç toplayabiliriz. Böyle başlanırsa kısa
sürede yetişen nitelikli gençler onlardan bayrağı devralacaklardır. Bu konudaki
ilkemiz “İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan”
olmalı. Bu alandaki ikinci hedef; aşamalı olarak “HDF.1.1.1.02-Genç nüfus oranını
arttırmak” idi. Çok geç kalınmadan yaşlanma ve genç nüfus kaybı
sorununa önlem almalıyız. Henüz çok yaşlanmamış bir nüfusun içinde %27-28’ler
civarında olan genç nüfusumuzu %30’un altına düşürmememiz gerekiyor. Bu
konudaki verilerin izlenmesi ve raporlanması ilçe Nüfus Müdürlüğü görev
alanında. Şayet bu mümkün olmaz ise orta vadede yeni iş sahalarının açılması
şimdilik fırsat gibi görünen “FRS.01.1-Göç baskısının olmaması”nı tersine
çevirebilir. Bu defa dışardan işgücü gelmesi Susurluk için sosyal hayatta da bir
tehdit haline gelebilir. Bu nedenle henüz “DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları” önümüzdeyken
ihtiyaç olan nitelikli çalışma gücünü sağlayabilmemiz gerekiyor. Burada da “İLK.4-Planlı
değişim dönüşüm” ilkemiz bize ışık tutacak. Neticede her iki hedefin de
gerçekleşebilmesi Stratejik plan ekibi, Kaymakamlık, Belediye, Sivil toplum
kuruluşları ve Siyasi partilerin “İLK.3-Amaç Birliğine
riayet” ve “İLK.5-Birlikte başarmak” ilkeleri etrafında güç ve iş birliği
yapmalarına bağlı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder