YOL HARİTAMIZ
Site yönetimine geçişte en
çok merak edilen konulardan biri 634 sayılı kat mülkiyeti kanununa göre siteyi
yönetecek olan yönetici ve deneticiler ile yönetim, kat malikleri ve
temsilciler kurullarının “NASIL
OLUŞACAĞI?” dır. Bu
oluşumların Orjanda “NASIL
ÇALIŞACAKLARI?” da elbette
merak konusu. Dolayısıyla şu anda buna elvermeyen mevcut
yönetim planının yetersizliğinin “NASIL
GİDERİLECEĞİ?” nin de
açıklanması bekleniyor. İşte Çalıştay sorularının 21.ncisi bu meselelerle
ilgili.
Sorunun temelinde mevcut “Orjan Yapı Kooperatifi Site Yönetim Planının” 1985 yılı
şartlarında 1803 konutlu bir apartmanmış gibi düzenlenmesi yatıyor. Daha en
başta 3.madde ile anagayrimenkul “Bu taşınmaz mal üzerindeki yapılar 1803
zemin ve birinci kattan ibaret 1803 Dubleks meskenden ibaret olup…”
ifadesiyle tanımlanmış. Yani Orjanın tek parselde 95 bloklu öbekler halinde
inşa edileceği belirtilmemiş. Bu nedenle de sadece “Kat malikleri, “Kat
Malikleri Kurulu” ile “Yönetici,
Yönetim Kurulu ve denetçilere” yer veriyor.
Mevcut Yönetim Planının kat maliklerine ilişkin 7 ile
19.maddeleri “B-KAT MALİKLERİNİN HAKLARI
VE BORÇLARI” kapsamında ele alınıp düzenlenmiş. Haklar sınırlı ancak daha
çok sorumluluklar var. Bu yasaklar
8, 9, 10, 11 ve 12.maddelerde KURAL denilebilecek ayrıntılarla devam ediyor. 13
ve 14. Madde SİGORTA İŞLERİ ile ilgili. Takip eden “Ç-GENEL GİDERLERE KATILMA”
bölümünün içeriğinde yer alan 15, 16, 17 ve 18.maddeler “ortak giderleri” sıralıyor. Dolayısıyla 7.maddenin ilk cümlesi
hariç bütün bu düzenlemeler KAT MALİKLERİNİN BORÇLARI adı altında aslında YASAK, KURAL, ÖDEV VE SORUMLULUKLARA
yer vermiş.
Yönetim Planı tek dereceli hazırlandığı için 21.madde KAT
MALİKLERİ KURULUNUN oluşumuna yer vermemiş. Çünkü 1803 bağımsız bölüm sahibi olan herkes kurulun tabii üyesi olmuş
oluyor. Çağrı yapıldığında toplantıya katılabiliyorlar ve bir tek oy hakkına
sahipler. 25.maddede “yönetici
seçiminden” söz ediliyor: 26.madde ise “Yönetim Kurulu”
ile ilgili. E-YÖNETİCİ VE DENETÇİLER bölümünde yer alan 27-32 maddeler “Yönetim
Kurulu ve denetçilerin” görev, yetki
ve sorumluluklarını sıralamış.
Özetle mevcut yönetim planında gerek yönetici/yönetim
kurulu gerekse denetçiler için seçimle ilgili olarak (madde-26)
fazla bir ayrıntı bulunmuyor. Bu yüzden bizim için yeterli değil. Çünkü Orjan bir apartman gibi yönetilemez.
500 bin metrekarelik bir alanda normal büyüklükte 24 daireli 75 blokla
eşdeğer 1803 bağımsız bölümden söz ediyoruz. Ortak alanlar, tesisler ve
işletmelerle birlikte devasa bir büyüklük bu.
Dolayısıyla ister istemez (Madde–6) 634 sayılı kat
mülkiyeti kanununa dönüyoruz. Bu sorunun daha Orjanın kuruluşunda
TOPLU YAPI kavramının kanunda bulunmamasından kaynaklandığı açık. Zaten bu
nedenle mevcut YÖNETİM PLANI Orjan sanki
tek bir apartmanmış gibi düzenlenmiş.
Dolayısıyla kuruluşu itibariyle 7’li, 18’li ve 22’li bloklu kompleks bir TOPLU YAPI ÖZELLİĞİ GÖSTEREN ORJANDA
siteyi yönetecek olan yönetici, denetici, yönetim ve temsilciler kurullarının
nasıl oluşacağı 1985 şartlarında öngörülmemiş/öngörülememiş. Neden? Çünkü bu konunun ancak 22 yıl sonra 2007
yılından itibaren yasaya ve hukukumuza kazandırıldığını biliyoruz.
Doğal olarak yönetim planında 22 yıl önce yasada
bulunmayan TOPLU YAPI örgütlenmesine ilişkin bir düzenleme olmamasına şaşmamak
lazım. Sadece bizde değil o yıllarda yapılmış benzer sitelerin yönetim planında
da bu yönde herhangi bir düzenleme yoktu. TOPLU
YAPI kavramı ancak 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 2007’de 5711
sayılı kanunla eklenen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER kısmı DOKUZUNCU
BÖLÜM Kapsam başlıklı 66.maddesinde tarif edilmiştir. Buna göre Orjan Yönetim
Planının tapuya tescil edildiği 1985
tarihi itibariyle, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılacak,
alt yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile
bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapı şeklinde
projelendirilip, anagayrimenkul olan 343/3 tek parsel üzerinde kat irtifakı
tesis edilmişti. Dolayısıyla daha o günden 1803 bağımsız bölüm, yönetim
merkezi, günübirlik tesisler ve ortak alanlarla birlikte yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok
yapıyı barındıran bir toplu yapı olarak inşa edilmeye başlandığını
söyleyebiliriz.
Bu nedenle SİTE ÖRGÜTLENMESİNİ günümüzün
şartlarında ve kanunun TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİNE göre
gerçekleştirmemiz gerekiyor. Çünkü kanunun TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL
HÜKÜMLERİNE göre her blokta Kat Malikleri Kurulunun teşkili, yönetici ve
denetici seçilmesi gerekiyor. İşte 69.madde bu hususu açıklıyor ve “Yönetim
plânında blokların ve blok niteliğinde olmayan yapıların idare tarzı ayrıca
belirtilir” diyor.
Demek ki yönetim planının güncellenme çalışması sırasında bu
maddeye göre 7’li, 18’li ve 22’li toplam 95 bloklu, ortak yerler, tesisler ve
işletmelerle TOPLU YAPI ÖZELLİĞİ gösteren Orjanın KENDİNE ÖZEL İDARE
TARZININ ayrıntılı olarak belirtilmesi gerekiyor. Bu tasarımı yaparken
temelde ana gayrimenkul olan 343/3 parselde apartman tipi dikey değil de farklı sayılarda yaygın stil bloklar halinde inşa edilmiş
95 Bloklu 1803 bağımsız bölüme uygun bir örgütlenme düşünmemiz gerekiyor.
Zaten bu yüzden önümüzdeki süreçte Blok tanımının yapılması, ortak
yerlerin belirtilmesi, Blok Kat Malikleri Kurullarının oluşumu, Blok yöneticisi
ve deneticilerinin (Toplu yapı Temsilciler Kurulu üyeleri) seçilmesi ile görev,
yetki ve sorumluluklarının Yönetim planımızda yerini alması kaçınılmaz. Bu
nedenle Yönetim Planımızın 634 sayılı kat mülkiyeti kanununun TOPLU YAPILARA
İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİNE (66-74 maddelere) göre uyarlanması, yani güncellenmesi
şart.
Toplu Yapının “Yönetimi”
69.maddede düzenlenmiş. “TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU ÜYELERİNİN SAYISI VE NASIL SEÇİLECEĞİ
TOPLU YAPININ ÖZELLİĞİ DİKKATE ALINARAK YÖNETİM PLÂNINDA BELİRTİLİR”
hükmü var.
Dolayısıyla mevcut yönetim planının bu konudaki
yetersizliği son derece açık ve elbette giderilmesi gerekiyor. Doğal olarak bu da 634 sayılı kat mülkiyeti
kanununa, özellikle de “TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE” uyum
sağlanması suretiyle olacak.
“Yönetim
plânı ve değiştirilmesi” konusu 70.maddede yer alıyor. Maddeye
göre Yönetim plânında başka türlü düzenlenmedikçe doğal olarak tüm Bloklarda Kat Malikleri Kurulları bağımsız
bölüm sahiplerinden oluşur. Aralarından Blok
yönetici ve denetçileri atanacaktır. Bunlar da toplu yapı temsilciler kurulunu oluştururlar. Orjan Yönetim plânında yapılacak
güncelleme çalışmasında bize özgü olarak farklı sayıdaki bloklardaki
yönetici ve denetçi atamaları ile TOPLU
YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU oluşumu ayrıntılandırılacaktır. Ayrıca
toplanma, karar verme, seçme ve oy kullanma ile görev, yetki ve sorumluluklar
hakkında da maddeler olacaktır.
Dolayısıyla hedef siteyi yönetecek olan yönetici, denetici, yönetim, kat malikleri ve site
temsilciler kurullarının nasıl oluşacağı ve nasıl çalışacakları yönetim
planının güncellenmesi çalışmasıyla netleşecektir. Görüldüğü
gibi bu sürecin en önemli ayağı mevcut yönetim planının güncellenmesi. Bu
yüzden bütün bu yenilenmeyi kısmi bir YÖNETİM PLANI DEĞİŞİKLİĞİ olarak göremeyiz.
Yapılacak GÜNCELLEMENİN komple
yenilenme şeklinde olabilmesi için de 2025 seçimli genel kurulunda alınacak süreli ve geçici
bir yetki kararıyla tüm alt yapısı ile Orjanda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİNE GEÇİŞ
SÜRECİNİN başlatılması gerekiyor.
Böylece 7
YIL SÜRECEK 3 AŞAMALI VE KENDİ İÇİNDE KATMANLI BİR YOL HARİTASI söz
konusu olacak. İlk aşama
2025-2027 arası 3 yıllık bir dönem. Bu dönemdeki çalışmalar süreli ve geçici
nitelikte yetki kararları ile ve KOOPERATİF YÖNETİM KURULUNUN sorumluluğunda
yürütülecektir. Çalışmalar bittiğinde, GÜNCELLENEN yeni yönetim planının
onaya sunulması, 95 BLOK YÖNETİCİ ve DENETİCİLERİNİN SEÇİLMESİ suretiyle blok
oluşumlarının sağlanması ve TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULUNUN
toplantıya çağrılabilir hale gelmesi mümkün olacaktır.
2027-2029 arası ikinci
aşama 2 yıllık bir dönem olacak ve çalışmalar yine süreli ve geçici nitelikte görev ifa edecek KOOPERATİF
YÖNETİM KURULU tarafından yürütülecektir. Bu dönemde yeni yönetim planı
uygulanacak, TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULU her yıl kendi
gündemiyle toplanıp Orjanın yönetimi için gerekli kararları alacak ve seçilen KOOPERATİF
YÖNETİM VE DENETİM KURULLARI iki yıllık geçici bir süre için TOPLU YAPI (SİTE)
YÖNETİM ve DENETİM KURULLARI olarak görevlendirileceklerdir. Ayrıca bu süre
içinde Kooperatifin İşletme ve Yönetim Kooperatifine dönüşebilmesine imkân tanınmış
olacaktır.
Çünkü bu noktada artık 634 Sayılı Kat Mülkiyeti
Kanununa uygun olarak ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI güncellenmiş, Blok yönetici ve deneticileri
belirlenmiş, Toplu Yapı (site) Temsilciler Kurulu teşekkül etmiş, geçici Site Yönetim/Denetim
kurulları oluşmuş olduğundan Orjanda
TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİNE geçiş için kooperatifin İŞLETME VE YÖNETİM
KOOPERATİFİNE dönüşümü haricinde herhangi bir engel kalmamış olacaktır. Bu dönüşüm için de kooperatife 2029
genel kuruluna kadar süre verilmiş, hizmet engellenmemiş ve çifte başlılığa da
meydan verilmemiş olur. Ancak bu sürenin 2029’a kadar sınırlı olduğu ve
yapılan görevlendirmenin geçici olduğu unutulmamalıdır.
Bu süre aynı zamanda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİNİN yürütülen iş ve hizmetleri herhangi
bir soruna yol açmadan usulü ile devre hazırlanması, idari ve mali konuların
düzenlenmesi, muhasebe işlemlerinin adaptasyonu ve Site (İşletme) Müdürlüğünün
kurulması gibi detay konular için de gereklidir. Sonuçta hedef 2029 yılı Genel
kurulunda ana sözleşme değişikliği yapılarak İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNİN kurulması, aynı gün toplanan
Toplu Yapı (site) Temsilciler Kurulunca yönetim planına dayanılarak YÖNETİCİ olarak seçilmesidir.
Böylece 2025’ten
2029 Haziranına kadar 5 yıl içinde Kooperatifin
ferdileşmenin tamamlanması, imar planı değişiklikleri ve işletme
kooperatifine dönüşüm işlemleri dahil site yönetimine geçişle ilgili öngörülen
bütün bu süreçler tamamlanmış, TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ, İŞLETME VE YÖNETİM
KOOPERATİFİ ile SİTE (İŞLETME) MÜDÜRLÜĞÜ kurulmuş olacaktır. Dolayısıyla 2029
haziranından itibaren Orjanda gerekli idari ve mali devirler sağlanarak yeni bir dönem başlamış ve yönetim
planı bütün gerekleriyle uygulamaya konulmuş olur.
Üçüncü
aşamada yani 2029 Haziranından 2031 Mayısına
kadar olan son 2 yıllık dönem içinde de Kültür merkezi inşası, imar planı değişiklikleri ile uygulamadan
kaynaklı sorunların çözülmesi ve toplu
yaşamla ilgili site kuralları ile ilgili yönergenin hazırlanarak uygulanması
gibi meselelere odaklanılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder