20 Ekim 2021 Çarşamba

20 Ekim 2021 Çarşamba REİS Gazetesi/sayı236..................................Özet değerlendirme

Özet değerlendirme

Geçen hafta itibariyle, ‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’nin III.ncü aşamasını hamdolsun 35 haftada tamamlamış olduk. Böylece konuyla ilgili Susurluk REİS GAZETESİNDE 24 Şubat 2021’de ‘Nasıl yapacağız?’ başlığıyla yayınlanmaya başlayan yazılarımda; ulaşmak istediğimiz stratejik menzillere ‘NASIL ULAŞABİLİRİZ?’i bütün yönleriyle her hafta düşündük ve yazdık. Bu aşamada takip ettiğimiz yöntem; vizyonumuzu oluşturan temel üçayak ile, stratejik amaç ve uygulama stratejilerine uygun olarak belirlenen hedeflerin ‘ne zaman, nerede, kim tarafından ve nasıl’ yerine getirileceğini ortaya koymaya çalışmaktı.

 Klasik ‘5n1k’ formülünün ‘Ne yapacağız?’  ve  ‘Niçin yapacağız?’ soruları daha önce II.nci aşamada ’NEREYE ULAŞMAK ISTIYORUZ?’ sorusuna karşılık gelen HEDEFLER’i belirlerken zaten cevaplandırılmıştı.’ULAŞMAK ISTEDİĞİMİZ YERE NASIL VARABİLİRİZ?’ aşamasının ‘Nerede yapacağız?’ sorusunun cevabı ise gayet açık, net ve basitti: ELBETTE SUSURLUK’TA. Zira en başta yola çıkarken ‘Susurluk için ne yapılabilir?’ diye başlamamış mıydık? Bir çıkış yolu olarak da ‘Susurluk için orta vadeli Bölgesel özellikli bir Stratejik Plan’ önerimiz işte bu noktaya kadar geldi. YÜRÜYÜŞÜMÜZ BİR ŞEHRİN İÇİNDE OLDUĞU ÇEMBERİ KIRIP, GELECEĞİ KAZANMA ÇABASI OLARAK ARTIK OLGUNLAŞMIŞ VAZİYETTE. Neticede ortaya çıkan vizyon öngörümüz de Susurluğun 2023-28 döneminde yükselmesini arzu ettiğimiz seviyeyi tasvir ediyor. Sorun nerede? Susurluk’ta. Şehir merkezinde mi? Hayır! köyleri ve mahalleleri ile birlikte tüm Susurluk’ta. Çözümü nerede arıyoruz? Elbette ki çözüm de ‘Güney Marmara’nın iki ilinden biri olan Balıkesir’in alt bölgesi olan Susurluk ilçesinden çıkacak. Bir kez daha vurgulanması gereken şey şu: YAPILMASINI ÖNERDİĞİMİZ PLÂN TÜM SUSURLUĞU KAPSAYAN BÖLGESEL BİR PLÂN OLMALI. Yani Güney Marmara Kalkınma plânıyla uyumlu bir alt plân olarak Susurluğun bütün köyleri, mahalleleri ve şehir merkezini kapsamalı. Bu cevabın peşinden gelen ‘5n1k’ formülünün ’Ne Zaman?’ sorusu ise vizyonun gerçekleşeceği zamanı netleştiriyor. Önerimiz; 2023'E SUSURLUK İÇİN BİR ALT BÖLGE STRATEJİK PLÂNIYLA GİRMEK. Bunun için gittikçe tükenen sadece bir yılımız kaldı. İLK PLÂN 2023-2028 DÖNEMİ İÇİN 5 YILLIK OLMALI. SONRA DA BEŞER YILLIK ARALARLA GÜNCELLENMELİ. Buna göre ikinci plân dönemi 2028-2033, üçüncü plân dönemi 2033-2038, dördüncü plân dönemi 2038-2043, beşinci plân dönemi 2043-2048 ve nihayet altıncı plân dönemi de 2048-2053 olarak devam edebilir.

Stratejik Plan yapılabilirse, 2023 yılından itibaren orta vadede ilçemizin geleceği için yapacak çok şey var. İşte belirlenen hedeflerin ‘kim tarafından’ yerine getirileceği sorusu bu noktada önem kazanıyor.  ‘ÖNCE İNSAN’ BAKIŞIYLA GEREK ‘STRATEJİK PLAN YAZILMASI’, GEREKSE DE ‘STRATEJİK PLAN UYGULAMASI’NDA GÖREV ALACAK KİŞİLER BAŞARI İÇİN DAHA YOLUN BAŞINDA +%50 DEMEK. Ancak bu yolculuk kesinlikle ortak amaçlara dayalı etkin bir yaklaşım birliği ve ‘TEMEL İLKELER’e sarsılmaz bağlılıkla yürümeyi gerektiriyor. Bu sebeple Stratejik Plan yazım ve uygulamasının her alanında; ‘İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan’, ‘İLK.2-İstikamet üzere olma’, ‘İLK.3-Amaç Birliğine riayet’, ‘İLK.4-Planlı değişim dönüşüm’ ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ şeklindeki temel ilkelere dayanma gereği var.  Ayrıca geçmişten gelen değerlerimizi unutmamak, onlara dayanarak güç almak ve onları geleceğe daha etkin bir şekilde taşımak da gerekiyor. Bu bağlamda; ‘DEĞ.1-İyilik’, ‘DEĞ.2-Vatana sadakat’, ‘DEĞ.3-Misafirperverlik’, ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’, ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’, ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’, ‘DEĞ.7-El sanatlarımız’, ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’, ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’, ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ ve ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’ dayandığımız TEMEL DEĞERLER. III.ncü aşamada bu nedenle tüm hedeflerin temel değerlerimiz ve ilkeler ile ilişkilendirilmesi yapılarak birer güçlü yön ve avantaj olarak onlardan mutlaka yararlanılması önerildi. Hedeflerin, kodlama suretiyle stratejik amaç ve stratejilerle bağlantısı sabitlendi. Böylece her hedefin içeriği ve gereğine göre bazen Kaymakamlık (K), bazen Ticaret Sanayi Odası Borsa (TSOB), bazen Belediye(B), bazen Kent Konseyi (KK),  bazen de İlçe Müdürlük/ kurum kuruluşlarının liderliği öngörüldü. Onlara da yine yerine göre Siyasi Partiler (SP), Muhtarlar ve diğer Sivil Toplum Kuruluşları (STK) destek verip Susurluk için etkin bir şekilde; Yöre Milletvekili, İl Teşkilatları ve Büyükşehir başkanlığından sağlanan Siyasi Güçle(SG) Ankara’daki Bakanlık/Kurum kuruluşlarından yardım almayı sağlayabilmeliler. Bütün bu işler Kaymakam başkanlığındaki Stratejik Plan Ekibinin(SPE) sekretaryasında yürütülürken, ihtiyaç duyulduğunda; Çevre Üniversiteleri (ÜN), Güney Marmara Kalkınma Ajansı (GMKA) ve Balıkesir Büyükşehir Belediyesinden (BBB) de yararlanılabilmeli. İşte tam da bu noktada III.NCÜ AŞAMADA YAPILAN TABLOLAŞTIRMALAR SAYESİNDE HEDEFLERİ TÜM BU UNSURLAR VE BAĞLANTILARIYLA BİRLİKTE  TOPLUCA İZLEME İMKANI DA VAR.

Geriye ne kalıyor: belirlenen hedeflerin ‘nasıl?’ yerine getirileceği. İşte III.ncü aşama olan;ULAŞMAK ISTEDİĞİMİZ YERE NASIL VARABİLİRİZ?’ bölümü nasıl ve kim tarafından yapılacağını da içerecek şekilde ‘NASIL YAPACAĞIZ?’ sorusunun cevaplandırılmasıyla tamamlanmış oldu. 

   

Bu bağlamda öncelikle vizyonumuzun ilk ayağı ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’ ele alındı. Onun altında;’StrA.1.1-Sosyal ve ekonomik kalkınma’, ‘StrA.1.2-İstihdamı arttırma’ ve ‘StrA.1.3-Cazibe merkezi olma’ şeklinde üç adet Stratejik amacımız var. İşte III.ncü bölümde ilk olarak bu stratejik amaçlara ait;’Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanmak’ stratejisi için 71, ‘Str.1.2.1-Üretim tesislerini çoğaltmak’ stratejisi için 17, ‘Str.1.3.1-OSB ve Lojistik bölge kurulmasını sağlamak’ stratejisi için 4 ve ‘Str.1.3.2-Konum, doğal kaynak ve çevre imkânlarını değerlendirmek’ stratejisi için 43 olmak üzere toplam 135 hedefin ‘Nasıl gerçekleşebileceği?’ üzerinde çalışıldı. Ardından vizyonumuzun ikinci ayağı olan ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’a nasıl ulaşılabileceği konusuna odaklandık. Bu alanda da dört adet Stratejik amaç vardı. Bunlar;’StrA.2.1-Değerlere dayanmak’, ‘StrA.2.2-Nitelikli insana odaklanmak’, ‘StrA.2.3-Üretkenlik ve Rekabetçilik’ ve ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ idi. III.ncü bölümde bu stratejik amaçların; ‘Str.2.1.1-Daha fazla değer üretme, Daha adil paylaşma ve Değerleri koruyup geliştirme’ stratejisi için 9, ‘Str.2.2.1-Nitelikli insan yetiştirme’ stratejisi için 4, ‘Str.2.3.1-Üretken olma’ stratejisi için 17, ‘Str.2.3.2-Rekabetçiliği benimseme’ stratejisi için 3, ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejisi için 30, ‘Str.2.4.2-Her alanda ilerleme sağlama’ stratejisi için 16 ve ‘Str.2.4.3-Güçlenme’ stratejisi için 18 olmak üzere toplam 97 hedefin ‘Nasıl gerçekleşebileceği?’ ile ilgili önerilerde bulunduk. Nihayet ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ şeklindeki vizyonumuzun üçüncü ve son ayağına sıra geldi. Bu ayak için de sırasıyla;’StrA.3.1-Sürdürülebilir kalkınmayı başarmak’, ‘StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh ve itibarlı olmak’ ve ‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ üç adet stratejik amaç öngörülmüştü. III.ncü bölümde bu stratejik amaçların da;’Str.3.1.1-Amaç ve güç birliği yapma’ stratejisi için 14, ‘Str.3.2.1-Sürekli değişim-dönüşüm ve gelişim’ stratejisi için 11, ‘Str.3.3.1-İnsanların sağlık, huzur ve refah içinde; mutlu, huzurlu ve umutlu olması’ stratejisi için 7, ‘Str.3.3.2- Huzur içerisinde yaşanabilen, çevreye duyarlı iyi insanlar şehri olma’ stratejisi için 4, ‘Str.3.3.3-İnsan odaklılık, gençlerini ve çocuklarını önemseme’ stratejisi için 3, ‘Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejisi için 7 olmak üzere toplam 46 hedefin ‘Nasıl gerçekleşebileceği?’ konusu da tamamlanmış oldu.

Böylece, vizyonumuzun ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’’ ayağına ulaşabilmek üzere;’StrA.1.1-Sosyal ve ekonomik kalkınma’ stratejik amacıyla ilgili 71, ‘StrA.1.2-İstihdamı arttırma’ stratejik amacıyla ilgili 17 ve ‘StrA.1.3-Cazibe merkezi olma’ stratejik amacıyla ilgili 47 olmak üzere toplam 135 hedefinin ‘Nasıl gerçekleşebileceği?’ madde madde açıklanmış oldu. Ardından ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ ayağına ulaşabilmek üzere;’StrA.2.1-Değerlere dayanmak’ stratejik amacıyla ilgili 9, ‘StrA.2.2-Nitelikli insana odaklanmak’ stratejik amacıyla ilgili 4, ‘StrA.2.3-Üretkenlik ve Rekabetçilik’ stratejik amacıyla ilgili 20 ve ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacıyla ilgili 64 olmak üzere toplam 97 hedefin ‘Nasıl gerçekleşebileceği?’ izah edildi. Son olarak da vizyonun üçüncü ayağı ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ için;’StrA.3.1-Sürdürülebilir kalkınmayı başarmak’ stratejik amacıyla ilgili 14, ‘StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh ve itibarlı olmak’ stratejik amacıyla ilgili 11 ve ‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ stratejik amacıyla ilgili 21 olmak üzere toplam 46 hedefin ‘Nasıl gerçekleşebileceği?’ soruları cevaplandırıldı. Yani özetle vizyonumuzun; ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’’ ayağı için 135, ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ ayağı için 97 ve ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ ayağı için 46 olmak üzere toplam 278 hedefinin ‘Nasıl gerçekleşebileceği?’ konusu tafsilatıyla açıklanmış, dolayısıyla da III.ncü aşama böylece sonlandırılmış oldu.

Bu noktada yine belirtmiş olalım ki; NASIL Kİ TEMEL AYAKLAR YOLUYLA VİZYONUMUZA ULAŞMAYI DÜŞÜNDÜYSEK, TEMEL AYAKLAR İÇİN DE STRATEJİK AMAÇLARIN KAZANILMASI GEREKİYOR. BU SÜREÇTE MERDİVENİN EN ÖNEMLİ KISMININ ‘STRATEJİLER’OLDUĞUNU DA ARTIK BİLİYORUZ. Onlar hem ‘Hedefler’i belirliyor, hem de ‘nasıl yapılacak?’ sorusunun cevaplarını üretiyorlar. Zira belirlenen hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘NASIL?’ bu stratejilerimizin işaret ettiği uygulamalar. Neticede; bu hedefler için öngörülen stratejiler uygulanarak stratejik amaçlara erişmek, sonra da ‘YEŞİLELMA VİZYONUMUZ’un sacayağını oluşturan temel amaçlara ulaşarak yolculuğumuzu gerçekleştirmeyi umuyoruz. ELBETTE BURADA DA GENEL KURALIMIZ; GÜÇLÜ YÖNLERİMİZE DAYANMAK, ZAYIF TARAFLARIMIZI ONARMAK, FIRSATLARDAN YARARLANMAK VE TEHDİTLERDEN SAKINMAK OLACAK. Bir başka deyişle Susurluk orta vadede; ‘Stratejik Plan önerimiz’de öngörülen stratejilere uygun hareket ederse; hem hedeflerini gerçekleştirebilecek hem de var olan güçlü yönlerini daha güçlü yapmayı, zayıf taraflarını da gidermeyi başarabilecek. Bu arada dış fırsatlardan yararlanıp, tehditlerden de sakınabilirse işte o zaman; ‘DAHA İLERİ, GÜÇLÜ, GELİŞMİŞ, REKABETÇİ, ÜRETKEN VE İTİBARLI BİR CAZİBE MERKEZİ OLARAK; BÖLGESİNDE YÜKSELEN, İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’  vizyonuna ulaşabilir.

Şu an yolun dörtte üçünü geçmiş, önerimizin sonuna yaklaşmış durumdayız. Allah nasip ederse sıra stratejik plan uygulamasının belli periyodlarla ‘Nasıl değerlendirileceği ve nasıl güncelleneceğini’ ortaya koymaya, yani ‘İZLEME, DEĞERLENDİRME başlıklı IV.ncü ve son aşamaya geldi. Böylece birkaç hafta sürecek bu son aşamayı de tamamladığımızda inşallah '2023-28 dönemi beş yıllık orta vadeli, Bölgesel bir stratejik alt plân' önerimiz de bitmiş olacak.

yyalcin3@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder