29 Haziran 2021 Salı

30 Haziran 2021 Çarşamba REİS Gazetesi/sayı220...............................Str.2.3.1 Hedefleri (I)

Str.2.3.1 Hedefleri (I)

‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’ kapsamında Yeşilelma’ vizyonumuzun temel amaçlarından ikincisi olan ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ la ilgili çalışmamızı sürdürüyoruz. Geçen haftalarda ‘StrA.2.1-Değerlere dayanmak’ stratejik amacı yolunda ‘Str.2.1.1-Daha fazla değer üretme, Daha adil paylaşma ve Değerleri koruyup geliştirme’ stratejimize ait 9 hedef ile ‘StrA.2.2-Nitelikli insana odaklanmak’ Stratejik amacı çerçevesinde ‘Str.2.2.1-Nitelikli insan yetiştirme’ stratejisine ait 4 hedefin ‘NASIL GERÇEKLEŞEBİLECEĞİNE DAİR’ önerilerimizi okumuştunuz. Şimdi sırada aynı temel amacın bu defa ‘StrA.2.3-Üretkenlik ve Rekabetçilik’ Stratejik amacı ve onun ‘Str.2.3.1-Üretken olma’ stratejisi var. Bu bölümde;  1’iü ‘‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’, 6’sı ‘06- ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR’, 1’i de ‘08-SANAYİ sektörüyle alakalı toplam 8 hedefin ‘NASIL?’ gerçekleşebileceği üzerinde duracağız. Konuya geçmeden evvel yine belirtelim ki; şayet temel amaçlarımızdan biri ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’ ise onun olmazsa olmaz Stratejik Amaçlarından biri ‘‘StrA.2.3-Üretkenlik ve Rekabetçilik’ ve onun da aracı Str.2.3.1-Üretken olma’ stratejisidir. O nedenle bu istikamet üzerindeki hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘NASIL? elbette ki bu stratejimizin uygulanmasıyla gerçekleşecektir. Burada da genel kuralımız; güçlü yönlerimize dayanmak, zayıf taraflarımızı onarmak, fırsatlardan yararlanmak ve tehditlerden sakınmak olacak. Bir başka deyişle Susurluk orta vadede; ‘Üretkenlik ve Rekabetçilik’ yaklaşımı ve ‘Üretken olma’’ stratejisi sayesinde var olan güçlü yönlerini daha güçlü yapmış, zayıf taraflarını da gidermiş olacak. Bu arada dış fırsatlardan yararlanıp, tehditlerden de sakınabilirse neticede ‘Kalkınmayı başarmış üretken bir Susurluk’ temel amacına ulaşabilir.

               

            Bu yazımıza öncelikle başlık içeriği ’Str.2.3.1’stratejisi çerçevesinde belirlenmiş ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ sektörü hedefleri ile başlıyoruz. Birinci aşamada Susurluğun bu alanda orta vadede ‘THD.03.5-Üretimde gerilemeler’ gibi bir tehditle karşı karşıya olabileceği açıklanmıştı. Sonuçta bu tehditten sakınabilmek ve StrA.2.3-Üretkenlik ve Rekabetçilik’ stratejik amacımıza ulaşmak üzere; ‘Str.2.3.1-Üretken olma’’ stratejisi çerçevesinde ‘HDF.2.3.1.01-Üretimi izleme ve geliştirme birimi kurmak‘ şeklinde 1 hedef öngörülmüştü. Gerçekten de Üretimde gerilemeler sorunu şu anda var olan, geleceğimizi de tehdit eden kronik risklerden biri. Günümüz şartlarında rekabetçi olunması gereken bir ortamda yaşanan böylesi üretim sorunları meseleyi daha da vahim hale getiriyor. ÖZELLİKLE ŞEKER FABRİKASININ TEKLEMESİ VE YÖRSANIN İFLASI İLE ÜZERİNE GELEN PANDEMİ SÜRECİ DURUMU İYİDEN KÖTÜLEŞTİRDİ. BU TABLOYA SON GÜNLERDE SATIŞI YAPILAN ASSAN GIDA DA EKLENMİŞ OLDU. Doğal olarak bu olumsuz gelişmeler StrA.2.3-Üretkenlik ve Rekabetçilikamacımızın ve Str.2.3.1-Üretken olma’ stratejimizin önünde şimdiden dikilmiş birer engel durumunda. BU RİSKİN DAİMİ OLMAMASI İÇİN EN AZINDAN ŞEKER FABRİKASI, YÖRSAN, ASSAN GIDA VE DİĞER ÜRETİM TESİSLERİMİZE İLÇE OLARAK SAHİP ÇIKMAMIZ ŞART. Geleceğe umutla bakabilmek için elimizdekilerin de kayıp gitmesine seyirci kalmamalıyız. Meselâ TİCARET SANAYİ ODASINDA MEVCUT TESİSLER VE TEŞVİKLER KAPSAMINDA DAVET EDİLECEK YENİ YATIRIMCILAR İÇİN BIR ÜRETİM İZLEME VE GELİŞTİRME BİRİMİ KURULABİLİR. Bu birimde Susurluğun üretim değerleri takip edilip; tesis ilgilileri, plan yönetimi ve Susurluk kamuoyu ile paylaşılabilir. HER SORUNUN NEDENLERİ, NEDENLERİN SONUÇLARI, SONUÇLAR İÇİN DE YENİ YENİ KAPILAR VARDIR. Nihayetinde üretimde gerileme ve rekabetçilikteki zaaflar şifası olmayan dertler değil. Her derdin devası olduğu gibi bunların da illaki çözümleri bulunur.  Meselâ; İZLEME DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİ KULLANILARAK BAZI ÇÖZÜM ÖNERİLERİ GELİŞTİRİLEBİLİR. ÖNE ÇIKAN ÖNERİLER DOĞRULTUSUNDA DA GÜÇ BİRLİĞİ YAPILABİLİR. Gerektiğinde temas, görüşme ve işbirliği komiteleri kurulup harekete geçilebilir. 

İkinci olarak Susurluğun yazımızın da başlığı olan ’Str.2.3.1’stratejisi çerçevesinde belirlenmiş ‘06- ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR’ sektörü hedefleri ile devam ediyoruz. Daha önce Susurluğun bu alanda ‘ZY.06.1-İlçenin maden çıkarma bakımından geride kalması’ gibi bir sorunu olduğu görülmüştü. Sonuçta bu konuya yönelik olarak; StrA.2.3-Üretkenlik ve Rekabetçilik’’ stratejik amacımıza ulaşmak üzere ve ‘Str.2.3.1-Üretken olma’’’ stratejisi çerçevesinde; ‘HDF.2.3.1.02-Alınmış maden ve doğal kaynak arama, çıkarma ve işletme ruhsatlarını gözden geçirmek’, ‘HDF.2.3.1.03-Ekonomik olmayan maden ve doğal kaynak rezerv sahaları ile ilgili ruhsatların iptal edilmesini sağlamak’, ‘HDF.2.3.1.04-Ekonomik maden ve doğal kaynak rezervlerinin neden işletilmediğini sorgulamak,’HDF.2.3.1.05-Maden çıkarma ve doğal kaynak işletme ruhsatı bulunan firmaları üretime ve istihdama zorlamak’, ‘HDF.2.3.1.06-Çıkarılacak Maden ve doğal kaynakların ilçemizde işlenmesiyle ilgili girişimleri teşvik etmek’ ve ‘HDF.2.3.1.07-İşletilebilecek maden ve doğal kaynak rezerv sahaları için yatırımcı bulup davet etmek’ şeklinde 6 hedef tespit edildi. Şimdi genel olarak maden rezervlerimiz ve doğal kaynaklarımız açısından ve özellikle de; İlçenin maden çıkarma bakımından geride kalması şeklindeki zayıf yönümüzün telafisi ve güçlendirilmesine yönelik neler yapılabilir, buna bakalım. Öncelikle bu konuların ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ ve ‘StrA.2.3-Üretkenlik ve Rekabetçilik’ stratejik amacımızla ilgili olduğunu ve tedavisinin de ‘Str.2.3.1-Üretken olma’ stratejisiyle mümkün olabileceğini belirtelim. Meselâ ilçemizin maden çıkarma bakımından geride kalması konusunda; ALINMIŞ MADEN VE DOĞAL KAYNAK ARAMA, ÇIKARMA VE İŞLETME RUHSATLARINI GÖZDEN GEÇİRMEK bu noktada yapılacak ilk şey olmalı. Yapılacak değerlendirmeler sonucunda; EKONOMİK OLMAYAN MADEN VE DOĞAL KAYNAK REZERV SAHALARI İLE İLGİLİ RUHSATLARIN İPTAL EDİLMESİ gerekebilir. Elbette bu süreçte EKONOMİK MADEN VE DOĞAL KAYNAK REZERVLERİNİN NEDEN İŞLETİLMEDİĞİNİ SORGULAMALIDIR. Sorgulamalıdır ki ilçemizin zarar verecek şekilde atıl vaziyette kalmasınlar. Bu sorgulama neticesinde bazı MADEN ÇIKARMA VE DOĞAL KAYNAK İŞLETME RUHSATI BULUNAN FİRMALARI ÜRETİME VE İSTİHDAMA ZORLAMAKTAN daha doğal bir şey olamaz. Diğer taraftan ÇIKARILACAK MADEN VE DOĞAL KAYNAKLARIN İLÇEMİZDE İŞLENMESİYLE İLGİLİ GİRİŞİMLERİ DE TEŞVİK ETMELİDİR. Kaldı ki İŞLETİLEBİLECEK MADEN VE DOĞAL KAYNAK REZERV SAHALARI İÇİN YATIRIMCI BULUP DAVET ETMEK  ’Kalkınmayı Başarmış Üretken Bir Susurluk’ için orta vadede her alanda olmazsa olmaz bir çaba olacak. Böylece ‘Üretken olma’ stratejisi uygulanarak gerek Bor vb. madenlerde, gerek granit, tüf taşı, dere kumu, jeotermal ve maden suyu gibi doğal kaynaklardaki zayıflıklarımızı telafi etme yönünde gerekli adımlar atılmış olur. 

              

            Bu hafta üçüncü ve son konumuz ’Str.2.3.1’ stratejisi çerçevesinde belirlenmiş ‘08-SANAYİ’’ sektörüyle ilgili hedefler. Daha önce Susurluğun orta vadede ‘ZY.08.7-Mevcut fabrika, tesis ve İşletmelerin üretim kapasitelerinin düşüklüğü’ gibi bir sorunu olabileceği değerlendirilmiş ve bu konuya yönelik olarak ve StrA.2.3-Üretkenlik ve Rekabetçilik’ stratejik amacımıza ulaşmak üzere; ‘Str.2.3.1-Üretken olma’’ stratejisi çerçevesinde; ’HDF.2.3.1.08-Tüm fabrika, tesis ve İşletmelerimizin üretim kapasitelerini arttırmak’ ‘şeklinde 1 hedef daha önerilmişti. Nitekim Str.2.3.1-Üretken olma stratejisini sanayi konusundaki zayıflıklarımıza uygularsak doğal olarak öncelikle TÜM FABRİKA, TESİS VE İŞLETMELERİMİZİN ÜRETİM KAPASİTELERİNİ ARTTIRMAK gereğiyle karşı karşıya olduğumuzu çok açık görebiliriz. MEVCUT TESİSLERDEKİ ÜRETİMİ ARTTIRMAK, EN AZINDAN DÜŞÜRMEMEK SIFIRDAN YENİ BİR TESİS KURMAKTAN ÇOK DAHA KOLAY. Neticede ‘üretim’ dediğimiz şey iki yönlü olarak bize yararlı: Birincisi, TARIM VE HAYVANCILIĞA DAYALI SANAYİ ÜRETİMİ Kİ AYNI ZAMANDA SEKTÖRÜN GELİŞMESİNİN DE GÜVENCESİDİR. Emme basma tulumba gibi her ikisi de birbirlerine katkıda bulunur ve güçlendirirler. İkincisi ÜRETİM ARTIŞI YATIRIMLA DOĞRUDAN İLGİLİDİR, YATIRIMLA GERÇEKLEŞİR VE DAHA FAZLA YATIRIM YAPMAYI GEREKTİRİR. Yatırım ise kapasite büyütmek, daha da güçlenmek demektir. Bu nedenle sektördeki zayıflığımızı gidermenin akla gelen en baskın yolu BİR SEFERBERLİK RUHU İÇİNDE ÜRETİM, YİNE ÜRETİM, DAHA FAZLA ÜRETİM olmak zorunda. 

Kuşkusuz orta vadede ilçemizin geleceği için yapılacak çok şey var. ‘Üretkenlik ve Rekabetçilik’ konusunda da öyle. Ancak geçmişten gelen değerlerimizi esas almadıkça ve onlara dayanmadıkça sağlıklı yol alınamayacağını da biliyoruz. Meselâ bir ‘Önce Vatan’ şehri olarak mevcut ‘DEĞ.2-Vatana sadakat’  da böyle bir değer. Madeni de böyle, ürünleri de böyle, tesisleri de. Ayrıca içerde ve dışarda; alanında deneyimli, yetenekli ve başarısını kanıtlamış ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’ımız var elbette. Niçin onlardan yararlanmayalım ki? Ayrıca sahiplenmesi gereken ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’, ‘DEĞ.7-El sanatlarımız’  ve ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’ de bu alanda çok çok özel bir yere sahipler. Yine orta vadede KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK için DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’  da ilçemiz için mutlaka değerlendirilmesi gereken birer avantaj. Ancak bu yolculuk kesinlikle ortak amaçlara dayalı etkin bir yaklaşım birliği ve temel ilkelere sarsılmaz bağlılıkla yürümeyi gerektiriyor. Nitekim bu amaçla tabloda da görüldüğü gibi; Ticaret Sanayi Odası Borsa (TSOB) ve Kaymakamlık (K) liderliğinde; yerine göre Belediye (B) ve Şeker Fab.Müd. (ŞFM) katılımına ve Stratejik Plan Ekibinin (SPE) sekretaryasında Esnaf Sanatkârlar Odası (ESO) ile Siyasi Partilerin (SP) desteğine ihtiyaç olacak. Yine yerine göre Maden Tetkik Arama Enstitüsü (MTA) ve Şeker Fabrikaları Genel Müdürlüğünün (ŞFGM) yardımı gerekecek. Özellikle zafiyet ve tıkanma noktalarında Siyasi gücün (SG), Kalkınma Bakanlığı (KB) ve Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığının (ETKB) himayesinden yararlanmak zorundayız. Ancak bütün bu çalışmalarda olduğu gibi Stratejik Plan Uygulamasının her alanında; ‘İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan, İLK.2-İstikamet üzere olma, İLK.3-Amaç Birliğine riayet, İLK.4-Planlı değişim dönüşüm ve İLK.5-Birlikte başarmak’ yolculuğumuzun temel ilkeleri olmak durumunda. 

yyalcin3@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder