Sağlık
‘Nereye ulaşmak istiyoruz?’ bahsinde bu hafta Susurluğun ’GZFT.10-SAĞLIK’ açısından güçlü ve zayıf yönleri ile gelecekte
karşı karşıya olabileceği fırsat ve tehditleri ele alacağız. Elbette söz konusu
faktörler bugüne ait olduğu kadar orta vadede de söz konusu olabilecek
hususlar. Susurluğun gelişmesini olumlu/olumsuz etkileyebileceği varsayılan ya
da gelecekte karşı karşıya kalabileceğimiz avantaj ve riskler.
Değerlendirmelerimiz sonucunda; güçlü yönlerin daha da güçlendirilmesi,
fırsatlardan yararlanılması, zayıflıkların telafisi ve tehditlerden sakınılması
için yeni bazı hedefler öngörmeye çalışacağız.
Daha önce yapılan tarama ve durum analizi çalışmasında
Susurluk için ’SAĞLIK’ alanında ’Güçlü yön’; ‘GY.10.1-Yakın iki ilde de
üniversite hastanesi olması’ olarak belirlenmişti. Vizyonumuzun üç ayağından biri olan
‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’ için
‘StrA.1.1-Sosyal ve ekonomik kalkınma’ stratejik amacımız ile ‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanmak’ stratejimiz çerçevesinde ‘GY.10.1-Yakın iki ilde de üniversite hastanesi olması ’ve ‘Susurluğun diğer il ve ilçelere
ulaşım sorununun olmaması’nı sahip olduğumuz güçlü yönler olarak değerlendirebiliriz. Kuşkusuz ‘SAĞLIK’ açısından Güçlü
bir yön olarak Yakın iki ilde de üniversite hastanesi olması ilçemiz
için önemli bir avantaj. Gerçekten de hem Kuzey doğumuzda hem de güney
batımızda yakın mesafede iki büyükşehir bulunuyor. Bunlardan Bursa Uludağ
Üniversitesi Tıp Fakültesi 57 dakikada gidilebilen 91 km. uzaklıkta. Ayrıca
orada 2020 yılında yeni açılan büyük bir şehir hastanesi de var. Ona da aynı
yoldan 53 dakikada ulaşmak mümkün. Her ikisi de günümüzün en önemli ve modern
sağlık tesislerinden. Balıkesir Tıp Fakültesi Üniversitenin Bigadiç yolu
üzerindeki Çağış Kampüsünde. Oraya gidilmek istenirse de 60 Km’lik yolu 45
dakikada almak mümkün. Ayrıca Bursa gibi Balıkesir’in de 48 km’lik mesafede 38
dakikada ulaşılabilen büyük bir şehir hastanesi var. Bursa Görükle kampüsündeki
1000 yataklı Tıp Fakültesi 1992 yılından beri eğitim-öğretim ve araştırma hastanesi
olarak hizmet veriyor. 2009 yılında faaliyete geçen Balıkesir Tıp Fakültesi ise
200 yataklı Sağlık uygulama ve araştırma hastanesi olarak faaliyet gösteriyor.
2017 yılında 196.071 metrekare kapalı alan ile yeniden inşa edilen Balıkesir
Atatürk Şehir Hastanesi 1100 yatak kapasitesinde. Kamu Özel İşbirliği modeli
ile Temmuz 2019 yılında 470.000 m2 toplam inşaat alanına kurulmuş Bursa Şehir
Hastanesi ise 1.355 yataklı. Sadece Bursa’ya değil çevre illerine de dünya
standartlarında sağlık hizmeti sunabilecek vasıfta. Öte yandan Susurluğun
diğer il ve ilçelere ulaşım sorununun olmaması da güçlü bir yön olarak öne çıkıyor. Bu bağlamda bölgede çok değerli bir
konuma ve ulaşım açısından elverişli imkânlara sahibiz. Çevre illere, ilçelere
ve mahallelerimize ulaşımda dört mevsim herhangi bir sıkıntımız bulunmuyor.
Daima açık, işleyen bir ulaşım ağının ortasındayız. Bu sebepten, gerektiğinde
sağlık ihtiyaçlarımız için de en uygun noktaya en kısa sürede erişmek
mümkün. Bu nedenle ‘HDF.1.1.1.60-Sağlık alanında yakın iki üniversite
hastanesi ile işbirliği içinde olmak’ ve ‘HDF.1.1.1.61-Susurluğun diğer il ve ilçelere ulaşım
sorununun olmaması avantajından sağlık alanında da yararlanmaya devam etmek’ hedefleri ‘Güçlü yanları
ve fırsatları kullanmak’ stratejimize uygun olarak; ‘Sosyal ve ekonomik
kalkınma’ stratejik amacımıza erişmemize katkı sağlayacak. Ayrıca bu hedeflerin sağlıkta
zaten güçlü olduğumuz hususlarda daha da güçlenmemize yardımcı olacağını
bekleyebiliriz.
İlçemiz termal sağlık açısından da bazı imkânlara sahip. Gerek Ilıcaboğazı’ndaki
çamur banyoları, gerekse de Kepekler ve Yıldızdaki jeotermal kaynaklar bu anlamda önemli bir potansiyel. Bu sebeple ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ
ÜRETKEN BİR SUSURLUK’ için ’StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacımız
bağlamında ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejimizi uygulamaya
koyarak ‘Termal tesislere yapılacak yeni yatırım imkânlarının destekleniyor
olması’ fırsatını değerlendirebiliriz. Bu manada geçmişten gelen Termal sağlık tesislerimiz ve
ülkemizde bu alana yapılacak yeni
yatırım imkânlarının destekleniyor olması Susurluk için turizm
sektörü kadar sağlık alanında da birer avantaj olacak. Kuşkusuz özellikle
Yıldız ve Ilıcaboğazı’ndaki mevcut güçlü yönlerin yenilenerek büyütülmesi kadar
teşvik kapsamında yeni bazı yatırımların yapılması da ilçenin orta vadede
gelişmesine ve kalkınmasına katkıda bulunacaktır. Bu yüzden: ‘HDF.2.4.1.26-Teşvik kapsamında
yeni termal tesis yatırımlarında en az üç yıldızlı 300 yatağa ulaşmak’’hedefi
özgün bir model ortaya koymak açısından etkin bir işlev görebilir.
Yine ilçemizin bölgede ‘Güçlü ulaşım ağları
üzerinde merkezi bir konumda bulunması’ ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ için ‘StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh ve
itibarlı olmak’ stratejik
amacımız bağlamında ve ‘Str.3.2.1-Sürekli değişim-dönüşüm ve gelişim’ stratejimiz istikametinde
değerlendirilmesi gereken kıymetli bir fırsat. Susurluk İlçemiz ulaşım
ağı bakımından gerçekten de önemli bir konumda. Karayolu olarak Bandırma’ya 55
km Balıkesir İl Merkezine 45 km ve Bursa iline uzaklığı ise 108 km. mesafede
yer alıyor. Öte yandan İzmir -Bandırma demiryolu da ilçeden geçmekte olup,
Bursa ve Balıkesir sivil hava alanlarına da yakın. 1998 yılında başlatılan
İstanbul-Bandırma arasındaki hızlı feribot ve deniz otobüsü seferleri ulaşımda
büyük kolaylık sağlamaya devam ediyor. Mevcut ulaşım araçları her daim
çalışmakta. Yeni yapılan İstanbul-İzmir otoban yolu da ilçemizden geçiyor. Bu
bağlamda oldukça gelişmiş bir ulaşım ağı içindeyiz. İşte ilçemizin İstanbul,
Bursa ve İzmir gibi büyük merkezler arasındaki konumu, güçlü ulaşım ağları
içinde bulunmamız, Bandırma limanına yakınlığımız bize orta vadede de pek çok
açıdan avantaj sağlayacak. Ayrıca Susurluk merkezinden çevre il, ilçe ve
köylerin hepsine ulaşım mümkün. İlçenin gelişmesini hızlandıracak ve
destekleyecek bir dış 'Fırsat’ da çevremizde halen yürütülmekte
olan ‘Ulaşım ağını güçlendirmeye yönelik altyapı projeleri’. Neticede
kuzeye, batıya, doğuya ve güneye yani dört yöne de otoyol bağlantısı Susurluğa
önemli bir avantaj sağlamış olacak. Bu arada 2023 yılına kadar yapımı
planlanan yüksek hızlı demiryolu hatlarından biri de Bursa-Balıkesir-İzmir
hattı. Bu Hızlı Tren Hattı ile Ankara, İzmir, İstanbul ve Bursa gibi
metropollerin arasındaki ulaşımın kolaylaştırılması ve seyahat süresinin
azaltılması hedefleniyor. Bu açıdan ‘HDF.3.2.1.05-Sağlık alanında güçlü ulaşım ağları üzerinde bulunmamızdan
maksimum oranda yararlanmak ’hedefi Susurluğun sürekli değişim-dönüşüm ve
gelişimi noktasında katkısı olduğu kadar; büyümüş, müreffeh ve itibarlı bir Susurluk
için de fayda sağlayacaktır.
Nitekim tarama çalışmasında bir başka zayıf yönümüz olarak ‘ZY.10.6-Maddi imkânı olmayanların sağlık hizmetlerine erişmekte yaşadığı sıkıntılar’ tespit edilmişti. Zira günümüzde her ne kadar sağlık hizmetleri ücretsiz dense de her durumda bunun böyle olmadığını da biliyoruz. Şayet önlem alınmazsa maddi imkânı olmayanların sağlık hizmetlerine erişmekte yaşadığı sıkıntılar şimdi olduğu gibi orta vadede de ilçemizin zayıflığı olacak. Nihayetinde ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ istiyoruz değil mi? Bunun öncelikle ‘StrA.2.1-Değerlere dayanmak’ stratejik amacımızla alakalı olduğunun da farkındayız. Söz konusu amaç için ‘Str.2.1.1-Daha fazla değer üretme, Daha adil paylaşma ve Değerleri koruyup geliştirme’ stratejimizin uygun olduğunu düşünüyorum. Peki, bu istikamette ne yapmak gerek? Ne yaparsak hem değerlere dayanmış, hem de daha fazla değer üreterek, daha adil paylaşarak ve değerleri koruyup geliştirerek yol alabiliriz. Susurluk’ta yardım ve dayanışma duygularının güçlü olduğunu biliyoruz. Örneğin ‘Susurluk aşevi vakfı’ buna en güzel misal. O halde ‘HDF.2.1.1.08-Maddi imkânı olmayanların sağlık hizmetlerine erişmesini kolaylaştırmak üzere benzeri bir vakfın kurulmasını sağlamak’ hedefi de başarılabilir.
Sağlık alanında ilçemizin bir başka zayıf yönü de
‘ZY.10.1-Kişi başına düşen yatak
ve uzman hekim sayısının düşük olması ‘olarak değerlendirilmişti. Bunun için de ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacımızın ‘Str.2.4.2-Her alanda ilerleme
sağlama’ stratejisini izleyebiliriz. 2020 yılı verilerine göre
Türkiye’de bir doktor başına düşen kişi sayısı 498,2 iken OECD ülkelerinde bu
sayı, ortalama 341,3. Balıkesir ili bazında ise 2023 sonrası bu sayının 650
civarında olması bekleniyor. OECD’nin en son açıkladığı 2018 yılı verilerine
göre Türkiye’de bin kişiye düşen yatak sayısı 2,85. Türkiye bu alanda 37 ülke
içinde 29. sırada yer alıyor. Avrupa ülkelerinden Almanya’da bin kişiye 8 yatak düşüyor. Bu oranlar
Macaristan’da 7,01; Polonya’da 6,54 ve Fransa’da 5,94. Bu bağlamda Susurluğun orta vadede bin kişi başı
yatak sayısının 0,10 olacağını tahmin edebiliriz. Balıkesir ilinin tümünde bu
rakam 0,325 olabilir. Görünen o ki Kişi başına düşen yatak ve uzman hekim
sayısının düşük olması Susurluk
için olduğu kadar il bazında da önemli bir sorun. O yüzden öncelikle ‘HDF.2.4.2.15-Bin kişi başına
düşen yatak sayısını 0,05’e, hekim başına kişi sayısını da 200’e çıkarmak’ gibi iddialı bir hedefe odaklanabilmeliyiz.
Sağlık konusunda ‘ZY.10.4-Hastane fiziki şartlarının kötü olması’ da zayıf bir yön. Onun da güçlendirilebilmesi
için ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü
olmak’ stratejik amacımızın ‘Str.2.4.3-Güçlenme’ stratejisini izlememiz
gerekiyor. Bu konuda öncelikle mevcut hastanemizin ve sağlık ocaklarımızın
fiziki şartlarını iyileştirmek gerekiyor. Bu arada yeni yapılacak devlet
hastanemizin en iyi şartlarda tesisi için çaba göstermek gerekiyor. Böylece
2023 sonrası için de ‘HDF.2.4.3.19-Fiziki şartları kötü olan hiçbir hastane bırakmamak’ hedefine daha kolay
yönelebiliriz.
Son olarak şayet ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN
YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ ise, eğer ‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk ’istiyorsak ‘ZY.10.3-Doktor ya da araç gereç
cihaz donatım eksikliği’ şeklindeki
zayıf yönümüzü de güçlendirmek üzere ‘Str.3.3.4-Yaşam kalitesini
yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejimizi uygulayacağız demektir. Yaşanabilir bir şehir, yaşam kalitesi yüksek bir ilçede yaşamak
istiyorsak Sağlık alanında ‘HDF.3.3.4.03-Doktor ya da araç gereç cihaz donatım eksiği kalmamasını sağlamak’ hedefini de tutturmamız
gerekiyor.
Sağlık
konusunda gelecekte Susurluğun gelişmesini zorlaştıracak, engelleyecek ve zarar
verebilecek dış 'Tehdit’ ler de var. Bunlardan
biri Coronavirüs gibi küresel salgınlar, pandemiler. ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN
YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ arzu ediyor ve ‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk‘ istiyorsak ‘Str.3.3.1-İnsanların sağlık, huzur ve refah içinde; mutlu, huzurlu ve
umutlu olması’ stratejimiz çerçevesinde gelecekte de Coronavirüs gibi küresel salgınlar la
mücadele etmemiz icap edecek. ‘SAĞLIK’ sektöründe
tespit edilen ‘Zayıf yanlar’ımızı
değerlendirirken şu an itibari ile yaşadığımız pandemi süreci gibi salgın tehditlerinin de insanımız için
ne büyük bir risk oluşturabildiğini unutmamamız gerekiyor. Hele de Covid-19
gibi küresel düzeyde salgınların ilaveten yaygın ekonomik krizlere, bölgesel ve
küresel sosyal-siyasi olumsuz gelişmelere neden olabildiğini dikkate
alırsak. Bu nedenle her halukarda’HDF.3.3.1.03-Pandemik küresel salgınlara karşı yüksek bilinç düzeyi, güçlü
sağlık alt yapısı ve sağlam ekonomik yapıya erişmek’ hedefi önümüzde durmalı. Ki böylece ilçemizde
insanların sağlık, huzur ve refah içinde; mutlu, huzurlu ve umutlu yaşaması
mümkün olabilsin.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder