25 Şubat 2015 Çarşamba

216 25 Şubat 2015 Çarşamba 20:30 SİTE YÖNETİMİ........................Dönem sonu işlemleri, mali tablolar ve kesin hesap

Dönem sonu işlemleri, mali tablolar ve kesin hesap


Bir yılı daha geride bıraktık. Yeni bir yıla girerken hem geçmiş yılın hesabını hem de bu yeni dönemin plan ve programını yapmak zorundayız.

Hayat ve zaman devam ediyor. Yılın son günü ve yeni yılın ilk günü arasında yalnızca sanal bir çizgi var. Ancak zamanı dilimlere bölmek, yaptıklarımızı ve yapacaklarımızı buna göre düşünmek çok eski, neredeyse kadim bir bilgi. Aynı zamanda da büyük bir kolaylık tabi ki. 

Bu yöntem hiç kuşkusuz faaliyetlerin mali boyutunu takip ettiğimiz muhasebe işlemlerinde de geçerli.

Bu anlamda hesap döneminin takvim yılı şeklinde uygulandığını bir kez daha hatırlamalıyız. Takvim yılı ise bilindiği üzere, ocak ayının birinci günü başlıyor ve aralık ayının son günü bitiyor.

Doğal olarak Muhasebe kayıt ve hesapları da mali yıl esasına göre tutulmakta. Sonuçta para cinsinden ifade edilebilen her türlü ekonomik ilişki muhasebe işlemlerinin de konusu. Blok/Ada/Site Yönetimlerinin de bu anlamda kendi içinde, birbirleriyle, kat malikleriyle yada diğer üçüncü kişilerle muhtelif şekil ve nitelikte ilişkileri var.

Parayla ifade edilebilen bir ekonomik değer; herhangi bir ilişkiden doğduğunda, başka bir şekle dönüştüğünde, el değiştirdiğinde veya yok olduğunda muhasebeleştirilmesi gerekir. Böylece faaliyet gelir ve giderleri ile diğer muhasebe işlemleri tahakkuk ettirildikleri mali yılın hesaplarında gösterilmiş olurlar. Bir başka deyişle bütçe gelirleri tahsil edildiği, bütçe giderleri ise ödendiği yılda muhasebeleştirilirler. Ayrıca bunlar belli aralık ve şekillerde de raporlanırlar.

Nakit esaslı muhasebe işlemlerinde sadece giren ve çıkan paralar kayda geçer. Bu sistemde nakde dönüşmeyen alacak, borç ilişkileri ve diğer tahakkuk işlemleri görünmez. Bu sebeple böyle durumlar dönem sonlarında ayrıca çıkarılıp, liste ya da tablolaştırılmak suretiyle raporlanır.

Tahakkuk esaslı muhasebe işlemleri ise her şeyden önce çift taraflı bir kayıt sistemidir. Çünkü bir hesaba borç veya alacak kaydedilen tutar, mutlaka başka hesap ya da hesaplara alacak veya borç kaydedilmelidir. 

Ayrıca, muhasebe kayıtları ancak yeni bir muhasebe kaydı ile düzeltilebilirler. Düzeltme işleminin gerekçesi ise o muhasebe işlemi belgesinde açıklanır.

Muhasebe işlemleri, bu konuda çalışan muhasebe görevlileri tarafından, gerçekleşme sırasına göre düzenli bir şekilde; hesap dönemi başında "1" den başlamak üzere hesap döneminin sonuna kadar numaralandırarak kaydederler.

Çok önemli olan bir diğer husus da Blok/Ada/Site Yönetimleri bütçe ödeneklerine ilişkin her türlü muhasebe işleminin, bütçelerindeki sınıflandırmaya uygun olarak ve muhasebe sisteminde belirlenen standart hesaplarda izlenmesidir.

Aynı şekilde bütçe uygulama sonuçlarını gösteren kesin hesaplar da, bütçelerindeki sınıflandırmaya uygun olarak yine o muhasebe kayıtlarından çıkarılırlar. Bu hususlar muhasebe işlemlerinin önceliği, olmazsa olmaz kaidelerindendir.

Ayrıca bütün muhasebeleştirme işlemlerinin elbette ki belgelere dayandırılması zorunludur. Bu belgeler, muhasebeleştirme işlemi gerektirirler ve neler (tahsilat makbuzu, ödeme belgesi, banka dekontu, muhasebe fişi vb.) oldukları ilgili mevzuatında gösterilmişlerdir.

634 sayılı KMK kapsamındaki Blok/Ada/Site Yönetimlerinde, başta bu kanun, ilgili mali mevzuat ve yönetim planlarına uygun şekilde kullanılacak standart belge düzeninin oluşturulması Toplu Yapı Temsilciler Kurulu yetki ve sorumluluğundadır. [1]

Hesaplar mali yıl esasına göre tutulur demiştik. Yani, işletme, kurum ve kuruluşlarına ait gelir-giderler tahakkuk ettirildikleri, tahsil edildikleri ya da ödendikleri mali yılın hesaplarında gösterilirler.

Blok/Ada/Site Yönetimi faaliyetlerine ilişkin gelir-gider işlemleri de, tahakkuk esasına dayalı olarak belirlenmiş gelir ve gider hesaplarında izlenir. Gelir ve gider hesapları ise, bütçe ile ilgili olsun veya olmasın, genel kabul görmüş muhasebe ilkelerine uygun olarak tahakkuk eden her türlü gelir ve giderin kaydına mahsustur.

Gerçekleşmemiş gelir veya giderler gerçekleşmiş gibi ya da gerçekleşenler gerçek tutarından farklı gösterilemez. Belli bir dönem ya da dönemlerin gerçeğe uygun faaliyet sonuçlarını göstermek için, dönem ya da dönemlerin başında ve sonunda hesap kesimi işlemleri yapılır.

Maddi ve maddi olmayan duran varlıklar ile özel tükenmeye tabi varlıklar ve diğer duran varlıklar için amortisman ve tükenme payı ayrılır. Diğer taraftan arızi ve olağanüstü niteliğe sahip gelir ve giderler de meydana geldikleri dönemde tahakkuk ettirilir. Yine ihtiyatlılık ilkesi gereği tahsili şüpheli hale gelen alacaklar için hesaplanan karşılıklar da gider olarak muhasebeleştirilirler. Ancak, bu tür giderler normal faaliyet sonuçlarından ayrı (faaliyet dışı giderler) hesaplarda gösterilir.

Her faaliyet döneminin sonunda, yönetici/yada yönetim kurulları, dönem sonu işlemlerini yaparak yeni faaliyet döneminin açılış kaydına esas alınacak kesin mizanın çıkarılmasını sağlarlar. 

Dönem sonu işlemleri işte bu [2] geçici mizanın çıkarılmasından sonra yapılır.

Mizan cetvelleri, yevmiye defteri ile yardımcı defterlerden (Bilgisayar kayıtlarından) yararlanılarak ayrıntılı olarak, ana hesap bazında ve her ayın sonu itibarıyla düzenlenirler. Blok/Ada/Site yönetimlerince de aynı şekilde detaylı, tek tip hesap planında yer alan hesaplardan aylık mizan ve yıllık geçici ve kesin mizanlar düzenlenmiş olur.

Mizan cetvellerinde; her hesabın borç ve alacak sütunlarındaki tutarların, yevmiye ve yardımcı defterlerindeki borç ve alacak toplamlarına ve borç sütunu toplamı ile alacak sütunu toplamının birbirine eşit olması gerekir.

Geçici mizan dönem sonu işlemleri yapılmadan önceki mizan cetvelidir. Dönem sonu işlemleri bunu takiben yapılır. Dönem sonu işlemleri tamamlandıktan sonra sıra artık kesin mizanın düzenlenmesine gelmiştir.

Kesin mizanda faaliyet ve bütçe hesapları bakiye vermez. Yani, gelir ve gider hesapları görülmez. Faaliyet hesaplarında kayıtlı gelir ve giderler farkı (kar-zarar, fazlalık ya da eksiklik) faaliyet sonucunu belirler. Bu karşılaştırma gelir tablosu dediğimiz mali tabloyu oluşturur. 

Neticede bu (+) (-) faaliyet sonucu da öz kaynaklar hesap grubundaki dönem faaliyet sonuçları hesaplarından ilgili olanına aktarılarak faaliyet hesapları kapatılmış olur. Bu işlem aynı zamanda Muhasebe döneminin de kapatılması anlamına gelmektedir. 

Öte yandan bu işlemden sonra çıkarılan kesin mizanda borç ve alacak kalanı veren hesaplar hem dönem bilançosunu oluştururlar, hem de yeni muhasebe döneminin “1” numaralı açılış kaydı olarak muhasebeleştirilirler.

Dönem sonlarında diğer işletme, kurum ve kuruluşlar gibi Blok/Ada/Site yönetimlerince de aşağıda sayılan temel mali tabloların [3] hazırlanması söz konusudur.  

Bunlar tahakkuk esaslı muhasebe sisteminde Bilanço, Faaliyet Sonuçları (Gelir-Gider)Tablosu, Bütçe Uygulama Sonuçları Tablosu, Nakit Akım Tablosu, Mali Varlık ve Yükümlülükler Tablosu, Bütçe Giderleri ve Ödenekler Tablosu gibi raporlardır. Çıkarılan mizanlar da, bu mali tablolarla birlikte belirlenen sürelerde bilgi, denetim ve onaya sunulmak üzere hazırlanmış olurlar.

Kesin mizanla birlikte ortaya çıkan Bilanço, tahakkuk esaslı muhasebe sisteminin dönem sonu belgelerinden, Gelir tablosu ile birlikte belki de en önemlilerindendir.

Faaliyetlere ilişkin dönem sonunda çıkarılan Bilançoların amacı; Blok/Ada/Site Yönetimi tasarrufundaki kaynaklar ile bunlarla elde edilen varlıkların muhasebe kayıtlarının yapılması, mali tablolarının hazırlanması ve raporlanmasıdır. Böylece, belli bir tarihte işletmenin/kurum ya da kuruluşun mali durumu ilgililer için saydam ve gerçeğe uygun olarak yansıtılabilmektedir.

Bilançolar, kabul görmüş muhasebe ilke ve standartlarına uygun olarak hazırlanır. Bu alandaki mevzuat, en başta VUK ve tek tip hesap planı olmak üzere kabul görmüş ve yerleşmiş muhasebe usullerini düzenlemektedir. 

Bilanço, işletme, kurum ve kuruluşların belli bir tarihteki varlıklarını, yabancı kaynaklarını ve öz kaynaklarını gösteren tablolardır. 

Sol tarafında varlıklar, sağ tarafında ise yabancı kaynaklar ve öz kaynaklar hesap adlarıyla yer alır. Bu anlamda kesin mizanda yer alan hesapların borç kalanları bilançonun aktif hesaplarını, alacak kalanları da bilançonun pasif hesaplarını oluşturur.

 Bilançolar, dönemler arasında karşılaştırma yapılabilmesini sağlamak üzere en az bir önceki faaliyet dönemine ilişkin verileri de kapsayacak şekilde hazırlanır.

Bütün varlıklar, yabancı kaynaklar ve öz kaynaklar bilançoda gayrisafi değerleriyle gösterilir. Bu ilke, bilançonun net değer esasına göre düzenlenmesine bir engel oluşturmaz. Bu doğrultuda indirim kalemleri ilgili oldukları hesapların altında (-) işaretli olarak açıkça gösterilirler.

Tahakkuk esaslı olmayan Blok/Ada/Site Yönetimi bütçe uygulama sonuçları ise, dönem sonlarında yönetici/yada yönetim kurulları tarafından hazırlanan kesin hesap cetvelleri ile gösterilir.

Kesin hesap tabloları bütçe ve muhasebe döneminin uygulama sonuçlarını karşılaştırmalı olarak gösteren raporlardır. Yani, Faaliyet sonuçları tablosu ile Bütçe uygulama sonuçları tablosunun birleşiminden oluşurlar.

Hesap döneminin sonunda, bütçe sınıflandırmasına uygun olarak,  muhasebe sistemindeki kayıtlardan ve son bir yıllık uygulama sonuçlarını gösterecek şekilde hazırlanırlar.

Faaliyet sonuçları tablosu, işletme, kurum ve kuruluşlarının bir faaliyet döneminde elde ettiği gelirleri, yaptığı giderleri, mali ve mali olmayan varlıkların yönetimi ile yükümlülüklerine ilişkin işlemlerinden kaynaklanan gelir ve giderleri gösteren ve bunlar hakkında detaylı bilgi sağlayan mali tablolardır.

Bütün gelir ve giderler, tahakkuk ettikleri dönemin faaliyet sonuçları tablosunda gösterilir. Tablo, dönemler arası karşılaştırma yapılabilmesini sağlamak üzere en az bir önceki faaliyet dönemine ilişkin verileri kapsayacak şekilde hazırlanmalıdır.

Bütçe uygulama sonuçları tablosu ise, işletme, kurum ve kuruluşlarının bütçe uygulamaları sonucunda belirli raporlama dönemlerinde elde ettiği bütçe gelirleri ve yaptığı bütçe giderlerini gösteren ve bunlar hakkında detaylı bilgi sağlayan mali tablodur.

Bütçe uygulama sonuçları tablosu, bütçe gelir ve bütçe giderleri (ret, iade ve düzeltmeler dahil) grubundaki hesaplardan üretilir.

Tablo, dönemler arası karşılaştırma yapılabilmesini sağlamak üzere en az bir önceki mali yıla ilişkin verileri kapsayacak şekilde hazırlanmalıdır. Varsa değerlerin ve farkların nerelerden kaynaklandığı ile bunların faaliyet sonucunu nasıl etkilediği gibi ayrıntı hususlar tablonun açıklamalar kısmında belirtilebilir.

Kesin hesaplar mevzuatta belirtilen usule uygun olarak konut malikleri ile temsilciler kurulu üyelerinin bilgisine,  denetim kurulu üyelerinin denetimine ve kurul onayına sunulurlar. 

Böylece kesin hesap cetvellerinin onaylanması, bütçenin onaylanmasındaki usule göre yapılmış olur.

Mali raporlama kapsamında hazırlanan tüm bu Mali tablolar, belirlenmiş, ya da kabul görmüş genel esas, ilke ve standartlara uygun olmak durumundadır. Belirlenen sürelerde de ilgililerin bilgi, denetim ve onayına sunulurlar.

Blok/Ada/Site yönetimine ait mali tabloların çıkarılması yönetici/yada yönetim kurulları tarafından sağlanacaktır. Bu anlamda mali tabloların belirlenen standartlara uygun olarak hazırlanmasından ve belirlenen süreler içinde bilgiye, denetime ve onaya sunulmasından sorumludurlar.

Ancak, elbette ki; bütünlük, güvenilirlik, kullanışlılık, yöntemsel geçerlilik ve ulaşılabilirlik ilkeleri çerçevesinde, yeterli mesleki eğitim almış personel tarafından ve muhasebe kayıtlarındaki verilere dayanılarak hazırlanırlar.

Tablo ve üzerindeki değerlerin; mevcut mali durumu, faaliyetleri, hesaplar arasındaki karmaşık ilişkileri belirtmekte yetersiz kalması halinde dipnot şeklinde ilave açıklamalara yer verilmesi uygun olur.

Mali raporlamalar yolu ile genel olarak kaynakların dağılımı açıklanmış olur. Faaliyetlerin nasıl finanse edildiği ve nakit ihtiyacının nasıl karşılandığı anlaşılır. Faaliyetlerini finanse edebilme, sorumluluk ve taahhütlerini yerine getirebilme yeteneği izlenir. Mali durum ve mali durumdaki değişiklikleri gösterir. 

Diğer taraftan Blok/Ada/Site Yönetimlerinin mali durumları, performansları ve nakit akımları hakkında da kapsamlı bilgi sağlanmış olur. İleriye yönelik proje oluşturulması ve karar verilmesi kolaylaşır.  

Ayrıca mali tablolar faaliyet performansının, yönetimin etkinlik ve başarısının ölçülmesinde de kullanılabilirler. Yönetimin kendilerine sağlanan kaynakları bütçelerine uygun ve yasal şekilde kullanıp kullanmadıklarını, mali işlemlerinde saydam olup olmadıklarını ve hesap verilebilirliğini de gösterirler.

Mali tabloların, kullanıcıların karşılaştırma yapabilmelerini mümkün kılmak için en azından son dönem verilerini de içerecek şekilde hazırlanmaları beklenir. Ayrıca, herkes tarafından anlaşılabilecek şekilde açıklamalı olmalıdırlar.


[1] Bu anlamda kayıt, denetim, kontrol ve takip açısından kullanılacak belgelerle ilgili usul ve esaslar Blok ve Ada Yönetimlerinin görüşleri alınmak suretiyle hazırlanır ve uygulanır. Örneğin Muhasebeleştirme belgesi olarak uygulanmak üzere örnek Ödeme Emri Belgesi ve Muhasebe İşlem Fişleri belirlenebilir.
[2] Dönem sonu işlemleri; Bütçe gelir ve bütçe gider hesapları hesap grupları ile bütçe gelirlerinden ret ve iade hesapları hesap grubunda yer alan hesapların bütçe uygulama sonuçları hesabıyla karşılaştırılıp bütçe uygulama sonucunun belirlenmesi, Kullanılmayan ödeneklerin iptal edilmesi veya mahsup dönemine aktarılması, Yeniden değerlemeye tabi tutulacak varlıkların değerlemeye tabi tutulması, Amortismana tabi varlıklar için amortisman hesaplanması, Muhasebe birimlerince izlenen varlıkların sayılması ve gerekli tutanakların düzenlenmesi, Gelir ve gider hesapları hesap grupları ile indirim, iade ve iskonto hesapları hesap grubunda yer alan hesapların faaliyet sonuçları hesabıyla karşılaştırılıp faaliyet sonucunun belirlenmesi ve benzeri işlemlerdir.
[3] Site yönetiminde yukarıda belirtilen mali tabloların şekilleri üzerinde değişiklik yapmaya, Blok/Ada/Site yönetimleri itibarıyla türlerini belirlemeye veya ihtiyaç duyulması halinde yeni mali tablolar oluşturmaya ve elektronik ortamda alınmasıyla ilgili düzenlemeler yapmaya da Yoplu Yapı Temsilciler Kurulu yetkilidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder