El-Mukît/İstiğfar
Bugün üç ayların 42.ncisi, Corona günlerinin de 379.ncusu. İnşallah üç aylar boyunca her gün bir “esma”yı anarak ve namazda okunan sure, dua ve zikirleri öğrenerek bu manevi süreci değerlendirmeye devam ediyorum.
Sırada Esma ül Hüsna’nın kırkikincisi “El-Mukît’' var. Yine namazdan çıkıştan sonra söylediğimiz tövbe
“İstiğfar" duası ile ilerliyoruz.
EL-MUKÎT: المقيت Sözlükte “korumak, birine hayatiyetini sürdürecek kadar gıda vermek; gücü
yetmek” mânalarındaki kavt (kıyâte) kökünün “if‘âl” kalıbından türeyen mukīt
“bedenlerin ve ruhların gıdasını veren, gücü yetip koruyan” demekmiş. Râgıb
el-İsfahânî’nin de içinde bulunduğu bir grup lugat âlimine göre mukītın asıl
anlamı “koruyup himaye eden”oluyor. Zirâ hayatiyeti sürdürecek gıdayı vermek
“birini koruyup yaşatma” anlamının vazgeçilmez sonucu.[1]
Mukīt ismi bir âyette (en-Nisâ 4/84-85) geçmekte. Kur’an’da Hz.
Peygamber’e Allah yolunda savaşması, müminleri de ölüm korkusunu yenmeleri
hususunda teşvik etmesi emredildikten ve kâfirlerin gücünün neticede Allah
tarafından kırılacağı bildirildikten sonra güzel bir şefaatte bulunan kimsenin
ondan bir nasibinin, kötü şefaatte bulunan kimsenin de bu eyleminden kendisine
dönecek kötü bir sonucun olacağı ifade edilmekte, ardından “Allah her şeye güç
yetiren ve gözetleyip koruyandır” denilmekte.
Burada şefaat kavramının
“meşrû veya gayri meşrû bir yolda savaşan kimseye eşlik etmek” mânasına
geldiğini söyleyen Taberî mukīt kelimesine de “muktedir” anlamını vermiş. [2] Dünyanın
yaratılmasını anlatan bir âyette (Fussılet 41/10) Allah’ın bu âlemde canlılar
için çeşitli gıda imkânları yerleştirdiğinden bahsedilirken bu ilâhî fiil kūt
(besin) kelimesinin çoğulu olan akvât lafzıyla belirtilmiş.
Tirmizî’nin rivayet ettiği esmâ-i hüsnâ hadisinde mukīt ismi de yer almış. [3]
Ayrıca Hz. Peygamber’in, bazan ardarda nâfile oruç tuttuğunu görüp kendisine
özenen sahâbîleri bundan menederken, “Bana özenmeyin, çünkü rabbim beni yedirip
içirir” demesi [4]
mukīt isminin bir açıklaması niteliğinde.
Yine Resûl-i Ekrem’in, ev
halkının bir anlamda sızlanmasına sebep olacak kadar sade bir hayat yaşadığını
nakleden muhaddisler onun, “Allahım, Muhammed ailesinin rızkını sadece yetecek
derecede lutfet!” şeklinde dua ettiğini kaydetmişler. [5] Burada
da mukīt sıfatı yardımcı bir fiil vasıtasıyla zât-ı ilâhiyyeye nisbet edilmiş.
Esmâ-i hüsnâ şârihleri, mukīt ismini daha çok “bedenlerin ve dolayısıyla
ruhların gıdasını veren” şeklindeki sözlük anlamına uygun biçimde açıklamışlar.[6]
'O' bilen, tayin eden, bedenlerin ve ruhların gıdasını veren, her şeyi koruyan. "Rızıkları yaratan, her çeşit rızkı hiç yoktan yaratan, vareden, Her muhtaca ihtiyacı kadar rızık veren, yarattığı her varlığın rızıklarını yaratan veren, koruyup kollayan, her şeye gücü yeten" manasına geliyor.
İSTİĞFAR: اللّهِاَسْتَغْفِرُ İstiğfarın dayalı olduğu kavram; MAĞFİRET. Günahların Allah tarafından bağışlanması anlamına geliyor. Sözlükte “örtmek, gizlemek, birinin kusurunu ifşa etmeyip bağışlamak” mânasına gelen gafr (gufrân) kökünden türemiş. Allah’a nisbet edildiğinde “kulunun günahını örtüp kusurunu bağışlaması” anlamına geliyor (Lisânü’l-ʿArab, “ġfr” md.).
Râgıb el-İsfahânî, Allah’a
izâfe edilen mağfireti kulunu azap görmekten koruması şeklinde yorumlamış. Aynı
kökten gelen ISTIĞFÂR “kişinin
kusurunun bağışlanmasını Allah’tan talep etmesi” demek. İsfahânî’ye
göre bu talebin hem söz hem fiille olması gerekir; aksi halde istiğfar kişiyi
yalancı durumuna düşürür (el-Müfredât, “ġfr” md.).
Kur’ân-ı Kerîm’de mağfiret kökünden türeyen toplam 234 kelimenin 229’u Allah’a
nisbet edilmiş (gāfir, gafûr, gaffâr, gufrân, mağfiret, istiğfâr). Bunların
kırk ikisi istiğfar kavramı etrafında şekillenmiş olup sonuç itibariyle
Allah’ın bağışlayıcı niteliğine râci.
Bu arada mağfiret kelimesi bir
yerde “başkasının kusurunu görmeme” anlamında insana (el-Bakara 2/263), yirmi
yedi âyette de Allah’a nisbet edilmiş (M. F. Abdülbâkī, el-Muʿcem, “ġfr” md.).
Mağfiret kavramı, Kur’an’ın yaklaşık 100 sûresinde yer almak suretiyle Allah’ın
engin merhamet ve bağışlayıcılığını ifade etmekte.
Ayrıca, “Şunu bilmelisin ki rabbinin bağışlayıcılığı engindir” (en-Necm
53/32) gibi müjdeleyici beyanlardan başka mağfiret kavramının geçtiği âyetlerin
çoğunda mağfiretle birlikte büyük ecir, nicelik ve nitelik açısından üstün
değerli rızık ve cennetlerin verileceği beyan edilmekte.
İnsan ne kadar çaba sarfetse de kendi ölçüleri çerçevesinde bile
ideal bir kişi olamaz. Bu açıdan bakıldığında en büyük saygıya lâyık olan
Allah’ın kendisine karşı işlenen hataları affetmesi kişinin hayata bağlanmasını
sağlamakta, ebedî âlem hususunda ümitsizliğe kapılmasını önlemekte ve onu
yapıcı bir psikolojiye yükseltmektedir.
Bu konudaki âyetlerin genel
muhtevasından anlaşılacağı üzere affedicilik geniş kapsamlı ilâhî bir vasıf
olmakla birlikte gerçekleşmesi insanda bulunması gereken bazı niteliklere bağlı.
Bunların başında tereddütsüz iman geliyor. Birçok âyette buna yararlı
davranışlar da (amel-i sâlih) eklenmiş.
Enfâl sûresindeki âyetlerde
(8/2-4) Allah katında yüksek dereceler, mağfiret ve tükenmez rızkın vaad
edildiği tereddütsüz imanın vasıfları şöyle sıralanmış: Allah’ın anılması
halinde kalbin korkuya yaklaşan bir saygıya bürünmesi, Kur’an âyetlerine vâkıf
olunduğu oranda imanın pekişmesi, Allah’a tevekkül edilmesi, namazın kılınması
ve Allah yolunda harcama yapılması.
Kur’an ve sahih hadislerden
oluşan naslarda Allah’tan samimiyetle mağfiret dilenmesi halinde şirk dışındaki
bütün günahların affedileceği belirtiliyor. [7] Ebû
Zer el-Gıfârî’den rivayet edilen kutsî bir hadise göre Cenâb-ı Hak, kendisinin
özel olarak koruduğu kimseler hariç bütün insanların hatalı olduğunu bildirmiş,
bu sebeple zâtından mağfiret dilenmesi halinde kusurları bağışlayacağını vaad
etmiş. [8]
İlgili hadislerde Hz. Peygamber’in belli şahıslar, muhacir ve ensar grupları ve
bütün ümmeti için bağışlanma duasında bulunduğu nakledilmiş (a.g.e., IV,
534-535).
Resûlullah (sav) selâm verip namazdan çıkınca üç defa "Estağfirullah"
diyerek istiğfâr edermiş.
[9] Efendimiz’in sünnetine
uyarak, kıldığımız farz veya sünnet namazlardan sonra “Allâhümme ente’s-selâm”ı
okuruz. Ama bu zikirden önce üç defa, “Allah’tan beni bağışlamasını dilerim”
anlamında “estağfirullah” deme âdeti pek yaygın değil. Resûl-i Ekrem’in farz
namazlardan hemen sonra okuduğu bu istiğfârı, biz de hiç değilse tek başına
kıldığımız namazlardan sonra okumalıyız.
Çünkü insan namazdan çıkınca Rabbinin huzurundan
ayrılmış oluyor. Namazdan sonra istiğfâr etmekle, “Rabbim! Sana sunmam gereken
kulluğu gereği gibi yapamadım; beni bağışla!” diyerek bu kul-Rab ilişkisini pek
güzel bir şekilde sürdürmüş olur.
Demek ki: Namazdan sonra istiğfâr etmek, yapılan o ibadetin,
kusuruyla birlikte kabulünü Cenâb-ı Mevlâ’dan niyaz etmek demek. Selâm vererek
namazdan çıkınca “Allâhümme ente’s-selâm” zikri okunmak sünnet.[10]
Bu konuda Sevbân (ra) dan nakledilen bir hadise göre: "Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem, selâm verip namazdan çıkınca üç defa istiğfâr eder ve “Allâhümme
ente’s-selâm ve minke’s-selâm tebârekte yâ ze’l-celâli ve’l-ikrâm: Allah’ım
selâm sensin. Selâmet ve esenlik sendendir. Ey azamet ve kerem sahibi Allahım,
sen hayır ve bereketi çok olansın” derdi.
Hadisin râvilerinden biri olan Evzâî’ye:
"İstiğfâr nasıl yapılır?" diye sorulunca: "Estağfirullah, estağfirullah
demektir" demiş.[11] Aynı hadisi Hz. Âişe de rivayet
etmiş. Ancak Sevbân mutlak bir ifadeyle Hz. Peygamber’in “selâm verip namazdan çıkınca
üç defa istiğfâr ettiğini” söylemekte, Hz. Âişe ise “selâm verip namazdan
çıktıktan sonra Allâhümme ente’s-selâm’ı okuyacak kadar oturduğunu” belirtmiş. [12]
Ali el-Kârî bu rivayet farkını
dikkate alarak şöyle bir yorum getirmekte: "Şayet öğle, akşam ve yatsı
namazlarında olduğu gibi farz namazdan sonra bir sünnet-i müekkede varsa,
istiğfâr etmeyip sadece Allâhümme ente’s-selâm okunmalı ve sonra da o müekked
sünnete başlamalıdır. Şayet sabah ve ikindi namazlarında olduğu gibi farzdan
sonra bir sünnet kılınmıyorsa, o zaman önce üç istiğfâr getirmeli, sonra
Allâhümme ente’s-selâmı okumalıdır."[13]
Getirilen istiğfarla namazdaki eksiklikler için Allah’tan bağışlanma dilenmiş
olur. Bu itibarla, kılınan namazın akabinde imam ve cemaatin münferiden
“estağfirullah…” demesi sünnete uygun bir davranış.[14]
İstiğfar, işlenen günahlardan ve hatalardan dolayı Allah’tan af ve mağfiret niyaz etmek demek. Tevbe ise, haram işledikten sonra, pişman olup, Allahü teâlâdan korkmak, bir daha yapmamaya azmetmek, karar vermek, bir daha da yapmamak oluyor. Tevbe; kalp ile İstiğfar dil ile olur. Tevbe; kalbi günah kirlerinden temizler. İstiğfar; amel defterini günahlardan temizler. Tevbe; insanın yalnız kendi nefsi içindir. İstiğfar; hem kendisinin hem de başkasının nefsi için olur. Tevbe; geçmişte olan günahından nadim olup, gelecekte olacaktan sakınmaya azmetmektir. İstiğfar; işlenmiş olan günahlardan bağışlama dilemektir.Tevbe; zordur. İstiğfar; kolaydır.
Günahtan hemen sonra tevbe etmek farzmış. Dayanağı ise Kur'an-ı Kerimin
"Allah’a tevbe edin!" [Nur 31], "Allahü teâlâ, tevbe edenleri sever."[Bakara 222],
"Allah’a tevbe-i nasuh yapınız!"[Tahrim 8] ayetleri. Ayrıca Kur’an-ı Kerim’de
işledikleri kötülüklerden pişman olup tövbe-istiğfarda bulunanlar övülmekte
(Âl-i İmrân, 3/135).
Tevbe için üç şart öngörülmüş: Kalpden büyük bir pişmanlık duymak, Dil
ile Allah-u Zülcelal' e tevbe
etmek ve Âzâları günahların üzerinden çekmektir. Bu yüzden
İnsan pişman olmuş bir kalp, tevbe eden bir dil ve günahlardan korkan ve uzak durmaya gayret eden bir
vücut ile Allah-u Zülcelal' in huzuruna çıkarsa, Allah-u Zülcelal de ona
merhamet ederek, af ve mağfiret eder deniliyor.
Kuran’da Mümin suresinin 60. ayetinde “bana dua edin, size icabet edeyim” buyrulmuş.
Bakara suresinin 222. ayetinde de “Allah, çok tevbe edenleri ve temizlenenleri
kabul eder” buyruluyor. Bu nedenle, “benim günahım büyük, Allah
affetmez”, kuşkusuna kapılmadan günahtan tevbe ederek, bol bol istiğfar duası
edilirse iman kuvvetlenecek ve ibadet sevabı kazanılacak.
Peki, tevbe istiğfar duası nasıl oluyor? Kaynaklarda içeriği bakımından
“istiğfar” anlamı taşıyan pek çok dua var. Aslında
kişinin Rabbine yönelerek içinden
geldiği gibi dile getirdiği her türlü bağışlanma duası zaten bir istiğfardır. Ancak
Hz. Peygamberin (s.a.s.) “Seyyidü’l-istiğfâr”
(İstiğfârın en güzeli) diye nitelediği dua şöyle:
"Allahümme ente Rabbî lâ ilahe illâ ente halaktenî ve ene abdüke ve ene alâ ahdike ve vâ’dike mes’tetâtü eûzü bike min şerri mâ sanâtü ebû’ü leke bi-nîmetike aleyye ve ebû’ü bizenbî fağfirlî feinnehû lâ yağfıruz-zünûbe illâ ente."
"Allah’ım! Sen benim Rabbimsin! Senden başka hiçbir ilâh yoktur. Beni sen
yarattın. Ben Senin kulunum; gücüm yettiği kadarıyla Senin ahdin ve va’din üzere
bulunuyorum. Yaptığım fenalıkların şerrinden Sana sığınırım. Üzerimde olan
nimetlerini itiraf ederim; günahımı da itiraf ederim. Beni bağışla; çünkü
Senden başka hiçbir kimse günahları bağışlamaz." (Buhârî, Deavât, 2)
Seyyidül istiğfar haricinde “Estağfîrullahel’azîm ellezî lâ ilâhe illâ huv el-hayyel-kayyûme ve etebü ileyh” şeklinde kısa olarak okunabileceği gibi uzun olarak da okunabilen bir tevbe duası daha bulunuyor. En çok bilinen ve okunan dua bu:
"Estağfirullah. Estağfirullah. Estağfirullahe'l-azîm el-kerîm, ellezî lâ ilâhe illâ hüve'l-hayyü'l-kayyûmü ve etûbü ileyhi, tevbete abdin zâlimin li-nefsihî, lâ yemlikü li-nefsihî mevten velâ hayâten velâ nüşûrâ. Ve es-elühü't-tevbete ve'l-mağfirete ve'l-hidâyete lenâ, innehû, hüve't-tevvâbü'r-rahîm."
“Ya rabbi! Bu ana gelinceye kadar benim elimden, dilimden, gözümden, kulağımdan, ayağımdan ve elimden bilerek veya bilmeyerek meydana gelen bütün günah ve hatalarıma tevbe ettim, pişman oldum. Küfür, şirk, isyan, günah ve kusur her ne türlü hâl vaki oldu ise, cümlesine tevbe ettim, pişmanlık duydum. Bir daha yapmamaya azm ü cezm ü kast ettim. Sen bu tevbemi kabul eyle. Nefsime uyup, şeytana tabi olup da aynı günah ve kusurları bir daha tekrar etmeme imkan verme, yâ Rabbi. Bir daha iman ve ikrar ediyorum ki, Peygamberlerin evveli Âdem Aleyhisselâm, ahiri ise Hazret-i Muhammed Aleyhisselâm, bu ikisi arasında her ne kadar peygamber gelip geçtiyse, Bunların cümlesine inandım, iman ettim, hepsi de haktır ve gerçektir. Bütün peygamberlere, onlara gönderilmiş olan İlâhi kitaplara ve içindeki emirlere şeksiz ve şüphesiz iman ettim, dilimle ikrar, kalbimle tasdik ediyorum ve yine iman ve ikrar ediyorum ki en son kitap Kur’ân-ı Azimüşşân ve en son Peygamber de Hazret-i Muhammed Aleyhisselâm’dır.”
[1] (el-Müfredât, “ḳvt” md.;
Tâcü’l-ʿarûs, “ḳvt” md.; krş. Kāmus Tercümesi, “ḳvt” md.)
[2] (Câmiʿu’l-beyân,
V, 253-256)
[3] (“Daʿavât”,
82)
[4] (Buhârî,
“Ṣavm”, 48; Müslim, “Ṣıyâm”, 57)
[5] (Müsned,
II, 232, 446; Buhârî, “Riḳāḳ”, 17; Müslim, “Zühd”, 18-19; krş. el-Ahzâb 33/28-29)
[8] (İbn Mâce, “Zühd”, 30)
[9] (Müslim, Mesâcid, 135; Tirmizî, Salât, 112).
[10] Kaynak: Riyazüs Salihin, Erkam Yayınları
[11] (Müslim, Mesâcid 135. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Vitir 25;
Tirmizî, Salât 108; Nesâî, Sehv 81, 82; İbni Mâce, İkâme 32)
[12] (Müslim, Mesâcid 136)
[13] (Mirkat, III, 39-40)
[14] Kaynak <https://kurul.diyanet.gov.tr/Cevap-Ara/245/farz-namazlardan-sonra--estagfirullah--demenin-dayanagi-nedir-?enc=QisAbR4bAkZg1HImMxXRn5PJ8DgFEAoa2xtNuyterRk%3d>
CORONA NOTLARI:
Türkiye'de toplam
vaka sayısı 3 milyonu (3.149.094) aşmış durumda. Vefat sayısı ise 31 bin
(30.772) sınırında. Ancak ölüm oranı yüzde birin altına düşmüş (%0,98)
görünüyor.
Ülkemizde Mart
ayında yeni mutasyonlardan kaynaklı bir vaka artışı yaşanıyor. 28 Şubatta 8.424
olan vaka sayısı 15 Martta 15.503'a 26 Marta da 29.081'e yükselmiş bulunuyor.
Artış %245, bu çok çok ciddi bir yükseliş.
Soğukkanlı olmak
gerek. Vaka/test oranına bakacak olursak bu artışı daha doğru bir şekilde
görebiliyoruz. %7,7'den %10,26'ya 26 Martta da %13,2'ye ulaşmış. Yani test olan
her 100 kişinin 13'ünden fazlası pozitif çıkıyor.
Tablodan da
görülebileceği üzere artış hasta sayılarını daha az etkilemiş durumda. Ancak 28
Şubatta günlük 610 sayısındaydık, 15 Martta bu rakam 858'e çıkmıştı, 26 Martta
da 1.253'e ulaştık. Artış %100 bu da ciddi bir durum.
Maalesef daha
yavaş olmakla birlikte ağır hastalarda da artış var. 1.191'den 15 Martta
1.425'a yükselmiş bulunuyor. 26 Martta da 1.810'a ulaşmış durumda. Bu da %52
artış demek.
Bu vaziyet
vefatlara da yansımış görünüyor. 15 Marta kadar ortalama 65 dolayındaydı. 11
gün içinde 153'e yükselmiş görünüyor. Bu da günde ortalama 111 demek. Bunun
anlamı vefatlarda da %100'ün üstünde bir artış olduğu.
İyileşenlerin
oranı ise %95,3'ten 15 Martta %93,9'a düşmüş görünüyordu. 26 Martta ise %92,8'e
kadar inmiş.
15 Marttaki
kabine toplantısında alınan karar bu yükselişe dikkat çekerek uyarı mahiyetinde
“Bir süre daha izleyelim" şeklinde olmuştu. Türkiye risk haritasında
olumsuz yönde değişmeler olduğu anlaşılıyor. İller kendi çaplarında
bölgelerinde tedbir almaya çalışıyorlar ama yeterli olacak mı göreceğiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder