Str.3.3.4 Hedefleri
‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’ kapsamında ‘Yeşilelma’ vizyonumuzun temel ayaklarından üçüncüsü;‘AMAÇ.3-İYİ
İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ la ilgili çalışmamızı artık
bitiriyoruz. Geçen haftalarda, ‘StrA.3.1-Sürdürülebilir kalkınmayı başarmak’ şeklindeki ilk stratejik
amacımız ve onun ‘Str.3.1.1-Amaç ve güç
birliği yapma’ stratejisiyle ilgili 14 ve ‘StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh
ve itibarlı olmak’ şeklindeki ikinci stratejik amacımızın ‘Str.3.2.1-Sürekli
değişim-dönüşüm ve gelişim’ stratejisiyle ilgili 11 olmak üzere toplam 25 hedefiyle ilgili çalışmamızı
paylaşmıştık. Ayrıca ‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ başlıklı üçüncü stratejik amacımızın ‘Str.3.3.1-İnsanların sağlık, huzur ve refah içinde;
mutlu, huzurlu ve umutlu olma’ stratejisiyle
ilgili 7, ‘Str.3.3.2- Huzur içerisinde yaşanabilen, çevreye duyarlı
iyi insanlar şehri olma’ stratejisiyle
ilgili 4 ve ‘Str.3.3.3-İnsan odaklılık, gençlerini ve çocuklarını
önemseme’ stratejisiyle
ilgili de 3 olmak üzere toplam 14 hedefiyle ilgili görüşlerimizi de okumuştunuz. Bu kez ‘StrA.3.3-Yeşil
ve yaşanabilir bir Susurluk’ başlıklı stratejik
amacımızın ‘Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ şeklindeki son stratejisiyle ilgili 7 hedefinin ‘NASIL
GERÇEKLEŞEBİLECEĞİNE DAİR’ önerilerle bu bölümü noktalıyorum. İşte bu haftanın konusu hedefler: ‘01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT’ (1), ‘06- ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR’(1), ‘10-SAĞLIK’(1) ve 12- KENTLEŞME VE ÇEVRE’ (4)
olmak üzere toplam 7 adet.
Bu noktada yine belirtmiş
olalım ki; şayet vizyonumuzun temel ayaklarından biri ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ ise, onun
‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir
Susurluk’ stratejik amacının olmazsa olmazlarından biri’Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejisidir. O nedenle bu hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘NASIL?’
elbette ki bu stratejimizin uygulanmasıyla gerçekleşecek. Burada da
genel kuralımız; güçlü yönlerimize dayanmak, zayıf taraflarımızı onarmak,
fırsatlardan yararlanmak ve tehditlerden sakınmak olacak.
Bir başka deyişle Susurluk
orta vadede diğerleriyle birlikte; ‘Yaşam kalitesini yükseltme
ve çevre duyarlılığı’ stratejisine uygun hareket ederse; var olan güçlü yönlerini daha güçlü
yapmayı, zayıf taraflarını da gidermeyi başarabilecek. Bu arada dış fırsatlardan
yararlanıp, tehditlerden de sakınabilirse neticede ‘Yeşil ve
yaşanabilir bir Susurluk’ amacı ile ‘İyi İnsanların Yaşanabilir Şehri Yeşil Susurluk’ vizyonuna daha
da yaklaşabilir.
Daha önceki aşamalarda ‘01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT’’
alanında;
Susurluğun ‘GY.01.1-Henüz çok yaşlanmamış bir
nüfus’a sahip
olmasının onun için güçlü bir yön olduğunu değerlendirmiş ve ‘HDF.3.3.4.01-Gençleri üretime teşvik etmek, yaşlıları koruyup kollamak’ şeklinde 1 hedef belirlemiştik. Bu hedef
ilçemizin en azından orta vadede ‘Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ amacına ulaşabilmesi için sahip olduğu avantajdan yararlanabilmesini
öngörüyordu. Gerçekten de NÜFUS
YOĞUNLUĞU VE SANAYİLEŞME AÇISINDAN NİSPETEN DAHA BAKİR OLMASI ORTA VADEDE BELDEMİZ İÇİN BİR AVANTAJ OLABİLİR. Çünkü bir bakıma daha‘ el değmemiş, kapağı açılmamış bir Susurluk’ tan söz ediyoruz.
SAHİP OLDUĞUMUZ DEĞERLER,
EL DEĞMEMİŞ BİR DOĞA, YATIRIMLARA UYGUN ARAZİLER, HENÜZ DEĞERLENDİRİLEMEMİŞ POTANSİYELLERİMİZ VAR. Bir taraftan da sanayi, lojistik, jeotermal, güneş, rüzgâr ve biyoenerji ile alternatif Turizm konularında daha yolun başında
olduğumuz bir noktadayız. O HALDE
BUNDAN SONRASI İÇİN AKILLICA KULLANABİLECEĞİMİZ PEK ÇOK SEÇİM ŞANSIMIZ DA VAR DEMEKTİR. Böylece belki bu güne kadar arada-derede
kalmış olmamızı ‘güçlü’ bir avantaja dönüştürmemiz mümkün. Meselâ, ‘Str.3.3.4-Yaşam
kalitesini yükseltme
ve çevre duyarlılığı’ stratejisi çerçevesinde GENÇLERİN ÜRETİME
TEŞVİKİ, YAŞLILARIN KORUNUP KOLLANMASI böyle bir hedef. Bize ÇİFT
YÖNLÜ FAYDA SAĞLAR VE YAŞAM KALİTEMİZİN İYİLEŞTİRİLMESİNE KATKIDA BULUNABİLİR. Ancak elimizdeki nimetlerin kadrini bilmek ve sahip olduğumuz doğal çevreye karşı duyarlı olmak kaydıyla.
Bu haftanın ikinci konusu ‘06- ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR’ bahsi için orta vadede;‘THD.06.1- Rüzgâr enerjisi türbinlerinin çevreye zararları ile yaban
hayatına verebileceği olumsuzluklar’ ile ‘THD.06.2- Jeotermal enerjinin kullanılması
sonucu açığa çıkan atık suların ve havaya karışan zehirli gazların neden
olacağı çevre kirliliği’’ gibi bazı tehditlerle karşılaşabileceğimiz varsayımından hareketle ‘HDF.3.3.4.02-Enerji ve doğal kaynaklar alanında genel bir çevre
duyarlığı içinde olmak’ şeklinde 1 hedef öngörülmüştü.
Böylece çevre konusunda daha mukavim olunabileceği düşünülüyordu. KALKINMA VE GELİŞME ADINA DA OLSA EN BÜYÜK ZENGİNLİĞİMİZ OLAN DOĞAMIZIN
BOZULMASINA, ÇEVREMİZİN KİRLENMESİNE, HAVA VE SUYUMUZUN ZEHİRLENMESİNE RAZI
OLAMAYIZ. Kendimize olduğu kadar aynı doğayı paylaştığımız yaban
hayatına da hassasiyet göstermemiz gerekiyor. BU MANADA ELBETTE ENERJİ,
MADEN VE DOĞAL KAYNAK YATIRIMLARINDA ÖZENLİ VE SEÇİCİ DAVRANMAK ÖNCELİKLİ
HEDEFİMİZ. Ayrıca ‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir
bir Susurluk’ stratejik
amacımız çerçevesinde ‘Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejimiz de göz ardı edilmemeli. Çünkü ENERJİ
VE DOĞAL KAYNAKLAR ALANINDA GENEL BİR ÇEVRE DUYARLIĞI İÇİNDE OLMAK bu konuda
olmazsa olmaz istikametlerimizden. BÖYLECE HEM TABİİ KAYNAKLARIMIZ DEĞERLENDİRİLMİŞ, HEM DE DOĞAL
ÇEVREMİZİN KORUNMASI GÜVENCE ALTINA ALINMIŞ OLACAK. Bu
hedefler aynı zamanda gelişmek istediğimiz Enerji Ve Doğal Kaynaklar sektöründe
de olabilecek tehdit ve risklere karşı proaktif bir kalkan vazifesi görecekler.
Bu haftanın ve ‘NASIL
YAPACAĞIZ?’ bölümünün son bahsi, ‘Str.3.3.4-Yaşam
kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejisiyle ilgili olarak
‘12- KENTLEŞME VE ÇEVRE’ için daha önce ilçemizin, ‘ZY.12.4-Bazı
tesis ve işletmelerden dereye dökülen atıklardan kaynaklanan kirlilik’ ve ‘ZY.12.5-Atık yönetimi
konusunda iyi uygulama örneklerinin bulunmaması’ şeklinde orta vadede telafi edimesi icap eden zayıf yönlerimiz olduğu görülmüştü. Neticede bu bağlamda;’HDF.3.3.4.04-Susurluk
deresinin kirlenmesini önlemek amaçlı bölgesel bir plan için talep ve katkıda
bulunmak’, ‘HDF.3.3.4.05-Atıklarını Susurluk deresine deşarj eden fabrika ve
işletmelerin arıtma tesislerini sık sık denetlemek’, ‘HDF.3.3.4.06-Atık yönetimi
konusunda iyi uygulama örneklerinin çoğaltılmasına Susurluk olarak katkıda
bulunmak’ ve ‘HDF.3.3.4.07-Susurlukta bütün
kamu kuruluşları, esnaf ve halk nezdinde Sıfır Atık Projesini etkin bir şekilde
uygulamak’ şeklinde 4 hedef belirlenmişti.
Bu sebeple ‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir
bir Susurluk’ stratejik amacı ve ‘Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejisi
uyarınca öngörülen çevresel zafiyetlere
karşı ÖNCELİKLE BİR ÜNİVERSİTE LİDERLİĞİNDE KÜTAHYA, BURSA VE BALIKESİR İLLERİNİ KAPSAYAN SUSURLUK DERESİNİN KİRLENMESİNİ ÖNLEMEK AMAÇLI BÖLGESEL BİR PLAN İÇİN TALEP VE KATKIDA BULUNMAK hedefi
zorunlu gibi gözüküyor.
Ayrıca zaman zaman bu konuda suçlamalara
muhatap olan başta Şeker fabrikası olmak üzere bölgedeki
diğer fabrika ve tesisler gibi ATIKLARINI SUSURLUK DERESİNE DEŞARJ EDEN FABRİKA VE
İŞLETMELERİN ARITMA TESİSLERİNİ SIK SIK DENETLEMEK hedefi
onları varsa eksiklerini tamamlamaya ve verimli çalıştırmaya zorlayacaktır. TABİ Kİ BU DENETİMLER SONUCU GEREKTİĞİNDE CEZA DA VERİLMELİ.
AMA BU DENETİMLERİN ESAS AMACI CEZALANDIRMAKTAN ÇOK DERENİN KİRLETİLMEMESİ NOKTASINDA ORTAK BİR BİLİNÇ DÜZEYİ OLUŞTURMAK OLMALI. Öte yandan BÖLGEDEKİ BELEDİYELERDE DE ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDA İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİNİN ÇOĞALTILMASINA SUSURLUK OLARAK KATKIDA BULUNMAK hedefi
gerek derelerimizin, gerekse doğal çevremizin kirlenmemesi için son derece önemli. Son olarak SUSURLUKTA
BÜTÜN KAMU KURULUŞLARI, ESNAF VE HALK NEZDİNDE SIFIR ATIK
PROJESİNİ ETKİN BİR ŞEKİLDE UYGULAMAK hedefi çevre kirliği ile mücadelede stratejik hamleler olacaktır. BU ÇABALAR BÖLGESEL BİR PLAN KAPSAMINDA ÇOK DAHA DEĞERLİ VE ETKİN OLACAĞI GİBİ ÇEVRE KİRLİLİĞİ KONUSUNDA ZAYIF TARAFLARIMIZI
İYİLEŞTİRMEYE DE YARDIMCI OLACAKTIR. Böylece ‘yaşam kalitesini yükseltme
ve çevre duyarlılığı’ stratejimiz uygulanmış, ‘yeşil ve
yaşanabilir bir Susurluk’ stratejik
amacımıza ulaşılmış, neticede; İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK vizyonumuza
bir adım daha yaklaşmış olacağız.
Stratejik Plan yapılabilirse, 2023 yılından itibaren orta vadede ilçemizin
geleceği için vizyonumuzun üçüncü ve son ayağı ‘‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’’ ve ‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ şeklindeki üçüncü stratejik amacının en son ‘‘Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre
duyarlılığı’’ stratejisi ile ilgili yapacak çok şey var. Ancak bunun
için öncelikle geçmişten gelen değerlerimizi unutmamak gerekiyor. Meselâ ‘DEĞ.1-İyilik’ kültürü ile bir ‘Önce Vatan’ şehri
olarak ‘DEĞ.2-Vatana sadakat’imiz böyle değerler. ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’
meziyetlerimiz de öyle. Ayrıca içerde ve
dışarda; alanında deneyimli, yetenekli ve başarısını kanıtlamış ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’ımız var.
Sahiplenilmesi gereken ‘DEĞ.6-Yöresel
ürünlerimiz’, ‘DEĞ.7-El sanatlarımız’ ve ‘DEĞ.8-Fabrika,
marka ve tesislerimiz’ de bu alanda çok özel bir yere sahipler. Yine orta vadede
İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK için ‘DEĞ.9-Ulaşım
ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’
da ilçemiz için mutlaka değerlendirilmesi gereken avantajlar. ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’miz ise
bizden sonraki nesillere aktaracağımız bir emanet durumunda. ‘Yaşam
kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’’ stratejimizi uygularken bu
değerlerimizden niçin yararlanmayalım ki? Ancak bu yolculuk kesinlikle ortak
amaçlara dayalı etkin bir yaklaşım birliği ve temel ilkelere sarsılmaz bağlılıkla
yürümeyi gerektiriyor. Nitekim bu amaçla tabloda da görüldüğü gibi; Hedeflerin
gerektirdiği duruma göre işe bazen Kaymakamlık
(K), Ticaret
Sanayi Odası Borsa (TSOB), Belediye(B), İlçe Sağlık Müdürlüğü (İSM) ve Kent Konseyinin (KK)
liderlik etmesi gerekiyor. Onlara da yerine göre Siyasi Partiler (SP), İlçe Nüfus Müdürlüğü (İNM) ve
diğer Sivil Toplum Kuruluşları (STK) ile Köy
Muhtarları (KM) destek verip Susurluk için etkin bir şekilde Siyasi Güç(SG) sağlayarak; Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı (ETKB), Çevre
ve Şehircilik Bakanlığı(ÇŞB),Tarım Orman Bakanlığı (TOB), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı(STB)
ve Sağlık Bakanlığından(SB) yardım
almayı sağlayabilmeliler. Uygulamalar Stratejik Plan Ekibinin(SPE) sekretaryasında
yürütülürken, ihtiyaç duyulduğunda; 17 Eylül
Üniversitesi(ÜN), Devlet Su İşleri (DSİ) ve Balıkesir Büyükşehir Belediyesinden (BBB) de yararlanılabilmeli. Ancak bütün bu çalışmalarda olduğu gibi Stratejik Plan
Uygulamasının her alanında; ‘İLK.1-Önce
insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan, İLK.2-İstikamet üzere olma,
İLK.3-Amaç Birliğine riayet, İLK.4-Planlı değişim dönüşüm ve İLK.5-Birlikte başarmak’ yolculuğumuzun
temel ilkeleri olmak durumunda.