27 Ocak 2022 Perşembe

27 Ocak 2022 Perşembe 13:00 ORJAN POSTASI..................................Orjan nasıl yönetilecek?

Orjan nasıl yönetilecek?

43 yıldır Orjan kooperatifi yaşamlarımızın ayrılmaz bir parçası oldu. Bu süre zarfında “Kooperatif, 1163 sayılı kanun, Ana sözleşme, Ortak, Genel Kurul ve Yönetim Kurulu” kavramlarıyla tanımlandık ve iş gördük. Bu süre belki 5-6 yıl daha sürebilir. Neticede 2038’de bitecek 3.ncü 20 yıllık süre içindeyiz. Uzak veya yakın eninde sonunda SİTE YÖNETİMİNE geçmiş olacağız. Bu sebeple son bir aydır elimizin altındaki YÖNETİM PLANINA bakmaya ve anlamaya çalışıyoruz.

Çünkü karşımızda “634 sayılı kanun, Yönetim Planı, Ana gayrimenkul, bağımsız bölümler, kat maliki, Kat Malikleri Kurulu, Yönetici ve Yönetim Kurulu” kavramları var. Elbette iki farklı dünya ve iki farklı düzenlemeden bahsediyoruz. Bir mecburi istikamet üstündeyiz ama yine de bilmek, anlamak gerekiyor. Geçiş bu geceden sabaha, bugünden yarına, hiçbir emek sarf etmeden olmayacak. Bu yüzden çalışmamıza yönetim planının “Anagayrimenkulün Yönetimi” adlı bölümünün son derece önemli “YÖNETİCİ VE DENETÇİLER” ve “GENEL HÜKÜMLER” kısmıyla devam ediyoruz

Yönetim planımızın “E-YÖNETİCİ VE DENETÇİLER” bölümü Yönetici, Yönetim Kurulu ve Denetçilerin görev, yetki ve sorumluluklarını belirliyor:

Madde-27) Yönetim Kurulu ve denetçiler kanunla veya kat malikleri kurulu kararıyla kendilerine tebliğ edilen işleri ve hizmetleri görür. Yönetim kurulun sorumluğu KAT MÜLKİYETİ YASASINDA düzenlendiği gibidir.

Görüldüğü üzere 27.nci madde bu konuda DOĞRUDAN 634 sayılı kat Mülkiyeti kanununu işaret ediyor. İlave olarak “kat malikleri kurulu kararıyla kendilerine tebliğ edilen işleri ve hizmetleri görür” şeklinde bir ibare daha var. Demek, yönetim planında sadece bir ana çerçeve var. Görev ve hizmetler konusunda esas olan kanun. İçerikle ayrıntılar; konum, şartlar ve ihtiyaçlara göre kat malikleri kurulu kararlarıyla şekillenecek.

Ancak yönetim planımızın 32.nci maddesi bu işin ön taslağını ortaya koymuş gibi. Yönetim Kurulunun (kat mülkiyeti ve ana sözleşmesinde) belirtilen görevler dışında aşağıdaki işleri de göreceği açıklanmış:

a) Kat malikleri kurulunca verilen kararların uygulanması,

b) Ana gayrimenkulün amacına uygun olarak kullanılması, korunması, bakımı ve onarımı için gerekli tedbirlerin alınması,

c) Kat malikleri kurulunca karar verilmişse sitenin sigorta ettirilmesi,

ç) Gelir ve giderlerin kaydı için noterlikçe onaylanmış bir işletme defterinin tutulması ve bu defteri her yıl ocak ayı içinde notere kapattırılması, defter ve belgelerin en az beş yıl süreyle saklanması,

d) Sitenin yönetimi, bakımı ve onarımı için gerekli paraların avans olarak toplanması, borçların ödenmesi, borç ve yükümlülüklerini yerine getirmeyen kat malikleri hakkında dava ve icra takibinin yapılması.

e) Kat malikleri kurulunun toplantıya çağrılması ve gündemin hazırlanması,

f) Seçimi izleyen on gün içinde işletme projesini hazırlayarak kat malikleri kuruluna sunulması, on beş gün içinde bir itiraz vukuu bulmadıysa projenin uygulanması,

g) Yönetim kurulu seçimi müteakip aralarında görev bölümü yaparlar.  

Bu maddenin biraz alelacele yazıldığı baş tarafındaki “kat mülkiyeti ve ana sözleşmesinde” ifadesindeki kafa karışıklığından belli. Aslı 634 sayılı kanunun “II - Yöneticinin görevleri” bölümü ve 35.nci maddesine dayanıyor. Oradaki ayrıntılar yukarda sayılanların daha teferruatlı şekli. Yalnız 35.nci maddenin girişindeki şu cümleye dikkat çekmek isterim: “Yöneticinin görevleri, yönetim planında belirtilir; yönetim planında aksine hüküm olmadıkça, yönetici aşağıdaki işleri görür” diyor ve ondan sonra ayrıntıları bendler halinde sayıp döküyor.

Yine “Defter tutulması ve belgelerin saklanması” ile “İşletme projesinin yapılması” konusu aynı bölümün 36 ve 37.nci maddelerinde ayrıntılandırılmış. Sorun değil. Site yönetimine geçildiğinde zaten ilk yapılacak şeylerden biri de yönetim planının güncellenmesi olacak. Yukarıda da ifade ettik, ilave ayrıntılar uygulamada kat malikleri kurulu kararlarıyla şekillenecek. Bu arada maddenin (f) bendinde sözü edilen işletme projesinin BÜTÇE demek olduğunu da unutmadan belirtmiş olalım.

28’den başlayarak 29,30,31 ve 32.nci maddeler Yönetici ve Yönetim Kurulunun yetki ve sorumlulukları ile ilgili:

Madde-28) Yönetici ve Yönetim Kurulunun ücretleri genel kurulca tespit edilir.

Madde-29) Yönetim Kurulunun bekçi, bahçıvan vs, hizmetlilerle olan ilişkilerine kat malikleri hiç bir şekilde müdahale edemezler bunların işe alınmaları, ücretleri, işten çıkarılmaları yönetim kurulu tarafından düzenlenir.

Madde-30) Her kat maliki yönetim giderlerine arsa payı oranında katılmaya mecburdur. Bu hükme hiçbir ayrıcalık getirilemez.

Madde-31) Ortak yerlerde acele yapılması gereken onarım ve ıslah işleri için gereken katılma payını yönetim kurulu tayin eder. Yönetim kurulunun bu kararına karşı itiraz etmek kat malikleri kurulunca yapılabilir.

Görüldüğü gibi yetkiler gayet açık ve net. Sadece bir yanlış anlaşılmaya meydan vermemek için 28.nci maddede geçen “yönetici” kavramını 634 sayılı kanunun 34.ncü maddesi ile açıklayalım.  Orada “Kat malikleri, anagayrimenkulün yönetimini kendi aralarından veya dışardan seçecekleri bir kimseye veya üç kişilik bir kurula verebilirler; bu kimseye (Yönetici), kurula da (Yönetim kurulu) denir” ifadesi var. Buna göre yönetici, apartman yöneticiliğine benzer şekilde tek kişi olabileceği gibi, yönetim kurulu olması halinde de onun başındaki kişiye deniyor.

Yönetici “Sorumluluğu” (Madde 38) ve “Hesap Verme”(Madde 39) ve “Hakları” (Madde 40) ise aynı kanunda yazılı. Yönetim planının takip eden 33.ncü maddesi “DENETÇİLER”in seçimi ve göreviyle alakalı:

Madde-33) Denetçiler kat malikleri kurulunca seçilir. Olağan toplantılarda kat malikleri kuruluna vereceği bir raporla denetimin sonucunu ve düşüncelerini belirtir. Bu rapor çoğaltılarak bir örneği taahhütlü mektupla ve toplantıdan en az bir hafta önce kat maliklerine gönderilir veya imza karşılığında verilir.

Bu maddenin kanundaki karşılığı ise “E) Yönetimin denetlenmesi” bölüm başlıklı 41.nci madde. Orada dikkat çekiçi şu ifadeler var: “…Hesapların denetlenmesi için yönetim planında, belli bir zaman konulmamışsa; bu denetim her üç ayda bir yapılır; bununla beraber haklı bir sebep çıkarsa, hesap denetlenmesi her zaman yapılabilir. Kat malikleri kurulu denetim işini, kendi aralarından sayı ve arsa payı çoğunluğuyla seçecekleri bir denetçiye veya üç kişilik bir denetim kuruluna verebilir; bu halde denetçi veya denetim kurulu yönetim planında yazılı zamanlarda, eğer zaman yazılmamışsa, her takvim yılının birinci ayı içinde kat malikleri kuruluna verecekleri bir raporla denetimin sonucunu ve anagayrimenkulün yönetim tarzı hakkındaki düşüncelerini bildirir;…

Yönetim planının 34, 35, 36 ve 37.nci maddeleri herhangi bir başlığı olmamasına karşılık GENEL HÜKÜMLER içeriyor:

Madde-34) Kat malikleri ve kiracıları değiştikçe bunların kimliklerini ve iş adresini bildirmeye ve yazılı sözleşme yapmış ise bunun bir suretini yönetim kuruluna tevdii etmeye mecburdur.

Madde-35) Kat malikleri kendi bağımsız bölümlerinde oturanlardan borç ve yükümlülüklerini yerine getirmeyen ile müteselsilen sorumludurlar.

 Görüldüğü gibi 34 ve 35.nci maddeler kat malikleri ve kiracılarıyla ilgili. Değişim halinde kimliklerin, iş adreslerinin ve yazılı sözleşmelerin bir suretinin yönetim kuruluna verilmesi zorunlu tutulmuş. Ayrıca kat malikleri kendi bağımsız bölümlerinde oturanların borç ve yükümlülüklerinden müteselsilen sorumlu oluyorlar.

36.ncı madde çok genel bir kaide. Yönetim planında bulunmayan veya yazılmayan hususlarda 634 sayılı kanun hükümleri geçerli:

Madde-36) İş bu yönetim planında bulunmayan veya yazılmayan hususlar kat mülkiyeti kanununda belirtilen hükümlere uyulur.

Bir alt madde yönetim planının bu şekliyle 25.03.1985 tarihinde düzenlendiğini gösteriyor. Doğal olarak aradan geçen 36 sene zaten güncellenmesini gerektiriyor. Ama bu yıllarda değişikliklere uğramış kanun boşluk bırakmıyor.

Son maddeler birer beyan ve “TAAHHÜTNAME” niteliğinde:

Madde-37) 25.03.1985 Tarihinde düzenlenen iş bu yönetim planının metin ve muhtevası yazılı taşınmaz malın bütün maddeleri ile okunarak arzularına uygunluğunu imzalarıyla kabul ve beyan ederler.

Madde-38) Konut Kredisi alma konusunda gerek Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı Yönetimi ve gerekse diğer Kredi Kuruluşlarınca istenen şartlara Yönetim Kurulunca verilen kararlar doğrultusunda uymayı kabul ediyorum. Kooperatifimizin genel kurullarında alınacak bütün kararlara uyacağımı ve bu kararların yükleyeceği bütün vecibeleri yerine getireceğime mülkiyetimin devri halinde kooperatif yönetim kurulunun muafakatını alacağımı şartsız taahhüt ederim.

 Orjan’da Toplu Konut Kredisi hiçbir zaman kullanılmadı. Ancak bankalardan alınan ferdi konut kredisi uygulamaları da 38.nci maddeye tabi. Özellikle maddenin son cümlesi oldukça önemli ve bir kez daha vurgulanmış. Ortaklar bu yönetim planıyla, kooperatif genel kurullarında alınacak bütün kararlara uyacaklarını ve bu kararların yükleyeceği bütün vecibeleri yerine getireceklerini ve mülkiyetin devri halinde de kooperatif yönetim kurulunun muvafakatını alacaklarını şartsız taahhüt etmiş oluyorlar.

Böylece yönetim planımızı dört haftada açıklayıp yorumlamış olduk. Bu çalışmadan şu 6 temel sonuç çıkıyor:

  1. Yönetim planı [1] 25.03.1985 tarihinde yani neredeyse 37 yıl önce düzenlenerek Tapu kayıtlarında -Balıkesir İli Burhaniye İlçesi Çoruk Köyü Çiftlik mevkiinde tapunun 1303 parselde kayıtlı 499176 m2 yüz ölçümündeki arsa üzerinde yaygın stil 1803 bağımsız bölümlerden ibaret OR-JAN Turizm ve Yapı kooperatifi adlı ana gayrimenkul- kat mülkiyeti kütüğünün (Beyanlar) hanesinde gösterilmiş ve kat mülkiyetinin kuruluş belgeleri arasında bu güne kadar saklanmış.
  2.  Yönetim planı SİTENİN yönetim tarzını, kullanma maksat ve şekli ile yönetime ait diğer hususları düzenleyen, bütün yönetici, denetici ve kat maliklerini bağlayan bir ana sözleşme hükmünde. Yönetim planında hüküm bulunmayan hallerde ise, 634 sayılı kanun [2]ve genel hükümlere göre hareket ediliyor.
  3.  Bu güne kadar uygulama imkânı bulamayan Yönetim Planı geçen 37 sene zarfında bir güncelleme zorunluluğu ile de karşı karşıya. Bunu da elbet teşekkül edecek ilk kat malikleri kurulu yapacak.  Bunun için de bütün kat maliklerinin beşte dördünün oyu şart.
  4. Yönetim planı ile getirilen kural ve yasaklara tüm kat malikleri uymak zorunluluğunda. Ayrıca bütün kat malikleri ile onların varisleri veya o bağımsız bölümü sonradan iktisap edenler yahut o bağımsız bölümde kiracı veya başka nedenlerle oturanlar veya faydalananlar ile yönetici ve denetçiler kat malikleri kurulu kararlarına da uymakla yükümlüler.
  5. Yönetim planı kooperatif arşivinde yıllardır muhafaza edilen önemli bir belge. Tapuya da tescil edilmiş bu kıymetli evrak aynı zamanda gelecekte uygulanacağı günü bekliyor. Gerekli adımlar atılmadığı için “KOOPERATİF ORTAKLIĞINDAN” ferdi mülkiyet sahibi “KAT MALİKLERİ” aşamasına geçememişiz. Doğal olarak da yönetim planının içerdiği “yöneticilik/Yönetim kurulu” ve de “kat malikleri kurulu” teşekkül etmemiş.  Nihayetinde elbet bir gün kooperatif işlevini yitirip dağılacak. Ama Orjan bu YÖNETİM PLANI VE SİTE YÖNETİMİ yapılanması ile yoluna devam edecek. 
  6. Tapular alınırken her birimizce de imzalanan bu belge Orjan’ın geleceği. Bir tercih değil, kaçınılmaz yasal bir zorunluluk. “NE GETİRİR NE GÖTÜRÜR?” sorusu boşuna zahmet. Odaklanılması gereken konu site yönetimine geçiş süreci. Kolay olmayacak, hazırlık yapmak gerek. Fakat geçişi ertelediğimiz, süre uzatıldı bahanesiyle oyalandığımız her sene yükümüzü daha da arttırıyor. YAPILMAMASI GEREKEN ŞEY BU.

Bu yüzden önümüzdeki hafta “SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİ” konusuyla devam edeceğiz. Sağlıkla ve esenlikle kalın.

24 Ocak 2022 Pazartesi

24 Ocak 2022 23:30 Pazartesi CORONA GÜNLERİ...............................Bu yaşadığımız son dalga mı olacak?

Bu yaşadığımız son dalga mı olacak?

Bugün 24 Ocak 2022 Pazartesi. Dünyada Virüsün ortaya çıkmasının üzerinden 762 gün geçti. Coronavirüs salgını ülkemizde de 683.ncü gününde. Omicron varyantı nedeniyle artan vakalar bütün ülkelerde rekor üstüne rekor kırıyor. 19 Ocakta bir günde 4.232.499 vaka ile tüm zamanların zirvesi yaşandı. Dün itibariyle 7 günlük ortalama 3.290.395 oldu.

İki yıllık grafik bu dalganın diğer üçünü çoktan ezip geçtiğini gösteriyor. İlkinde zirve 15 Ocak 2021 de 774.255 olmuştu. İkincisi 22 Nisanda 905.893 olarak gerçekleşti. Üçüncü dalganın zirvesi ise 20 Ağustosta 784.811 idi. Omicron varyantının vaka sayılarını 27 Aralıkta 1.281.977 ile başlayarak 4 milyonlara sıçrattığı ve bu yükseltinin diğer tüm dalgaların neredeyse 4-5 katı olduğu açıkça görülüyor.

Bazı uzmanlar şubat sonlarında vakaların nihayet bir plato çizeceğini, sonra da düşüşe geçeceğini söylüyorlar. Rakamlara bakılırsa buna inanmak çok zor, ama güzel günler özlemimiz o kadar çok ki yine de inanmak istiyoruz işte.

Dr. Fahrettin Koca da bu umudu taşıyanlardan. Bugün yaptığı bir paylaşımda: "Omicron varyantı salgının son bulmasının umudu olabilir. Bilimsel çalışmaların sonuçlarına göre aşı olmuş kişiler omicron ile karşılaştıklarında hem hastalığı kolay atlatıyor hem de bağışıklık seviyesi yükseliyor. Aşınızı olarak yarın için umutlu olun. Salgın gündemden çıkacak" demiş. İnşallah.

Bu arada dünyada bugüne kadarki toplam vaka sayısı 353 milyonu (353.280.402), can kayıpları da 5,5 milyonu (5.617.615) geçmiş durumda. Bizde de toplam vakalar 10 milyonu (10.138.245), vefatlar ise 86 bini (86.562) geçmiş bulunuyor. Ne kadar rahatlatır bilmiyorum ama dünyada ölüm oranı (5.617.615/353.280.402) %1,59 iken bizde bu oran (86.562/10.138.245) %1'in altında yani binde 8,5 olarak gözüküyor.

Dr. Fahrettin Koca 19 Ocakta yaptığı bir paylaşımda: "Son verilere göre, 65 yaş ve üstü, vakaların %8’ini oluşturuyor. Tüm vakalar içinde hastaneye yatış oranı %1,45 iken bu gruptakilerin hastaneye yatış oranı %10’un üzerinde. 65 yaş üstünün riskten kaçınması, yatırılarak tedavi gerektiren bir hastalıktan kendini koruması gerekir" demiş.

21 Ocakta İlk ve ortaöğretimde okullar yarıyıl tatiline girdiler. Doğal olarak iki haftalık bu süre ülke genelinde bir hareketliliğe sebep olacak. Umarız tedbirler unutulmaz ve özellikle istanbul’da yoğunlaşan vaka sayıları daha önce olduğu gibi tüm Anadolu’ya yayılmaz.

Çünkü 22 Ocakta Dr. Fahrettin Koca: "Son haftalarda günlük vaka sayısının yaklaşık yarısı İstanbul’da tespit ediliyor. İstanbul, şartları sebebiyle hastalığın kolay yayılabildiği bir şehir, tedbirlerin büyük bir ciddiyetle uygulanması gerekiyor. Maske, mesafe kuralına uyup, hatırlatma dozu aşımızı yaptıralım" diye uyarmış.

Ülkemizde bugün itibariyle 1.doz aşı yapılma oranı % 92,39'u 2.doz aşı yapılma oranı da % 84,23'ü bulmuş durumda. Buna göre 1.doz uygulanan 57.349.728, 2.doz uygulanan 52.282.544, 3.doz uygulanan 24.393.523, 1.,2. VE 3.doz toplamı ise 140.938.758'i geçmiş bulunuyor.

Geçen hafta 1 doz aşı olmuş 18 yaş üzeri nüfus 92,24%, 2. doz ortalaması ise 83,98% olmuştu. Ayrıca toplamda 139.230.188 doz aşıya ulaşılmıştı. Bu sayılara bakılırsa oransal artış çok düşük. Bir hafta içinde (140.938.758-139.230.188) 1.708.570 doz aşı yapıldığı bununda ortalama olarak bir günde (1.708.570/7) 244.081 doz aşıya denk geldiği görülüyor. Oysa geçen hafta bu sayı 333.044 idi. Aşılama hızında bir gerileme olduğu çok açık. 

Sağlık bakanımızın hemen hergün yaptığı uyarılar pek etkili olmuyor anlaşılan. Mesela 18 Ocakta: "Birçok bölgede, kış şartları sebebiyle sağlık kurumlarına ulaşma imkânı olmayan vatandaşlarımız ekiplerimizi davet ediyor ve köylerine, kapılarına kadar giderek aşılarını yapıyoruz. Sağlık kurumlarına kolayca ulaşma ve aşı yaptırma imkânı olanlar lütfen aşılarını ertelemesin" demiş.

Sağlık bakanımızın da dediği gibi; Küresel salgının ulaştığı nokta ve hastalığın yayılma hızı dikkate alındığında, maske kullanımı ile sosyal mesafeye, hijyen kurallarına uyulmasının önemi daha çok artmış durumda. Hatırlatma dozu aşılarının da aynı şekilde Omicron varyantına karşı önemli bir tedbir olduğu unutulmamalı.

Havalandırması yetersiz mekânlarda uzun süre bir arada kalınmaması, evlerimizde konuk ağırlarken daha dikkatli olunması, yarıyıl tatilinde sosyal hareketliliği biraz azaltılması lazım. Mevsim şartları malum. Bu riski tedbirlerle lehimize çevirmek gerekiyor. Görüldüğü gibi Omicron çok kolay ve hızlı yayılıyor ama bizim yapmamız gerekenler de o kadar zor değil.

Ülkemiz son birkaç gündür ciddi bir kar yağışı altında. Her taraf beyaz bir örtüye büründü. Haberler kapanan, açılan yollar ve kaza haberleriyle dolu. En son 1953’te böyle karlı bir kış yaşanmış. İnşallah kar bütün çirkinlikleri örttüğü gibi, grip, covid vs. hastalıkları da toprağa gömer. Kuraklığı gündemimizden çıkarır ve bereket kaynağı olur.

Şimdi konuyu burada kesip biraz da güzel şeylerden bahsedelim. Salgın, kriz ve artan fiyatlar…Hep bunlardan söz edip sıkıntımızı daha da arttırmayalım. Sizin için bu hafta 2021 yılında ülkemizde göğsümüzü kabartacak gelişmeleri derledim. Umarım moral bulursunuz.

Ocak

2 Ocak - Elazığ ile Malatya arasındaki Karakaya Baraj Gölü üzerinde yapımı tamamlanan Kömürhan Köprüsü ve bağlantı tüneli ulaşıma açıldı.  1980'li yıllarda Karakaya Barajı'nın yapılmasıyla su altında kalan köprünün yerine 1983 yılında yapımına başlanan köprü, eski köprü su altında kalmadan önce trafiğe açıldı.

8 Ocak - Türksat 5A uydusu, Türkiye saati ile 05:15'te uzaya gönderildi. Türkiye'nin 5'inci nesil haberleşme uydusu Türksat 5A, milli imkanlarla Türkiye'de birleştirilip, Space X firmasına ait Falcon 9 roketiyle ABD'nin Florida eyaletinde bulunan Cape Canaveral Üssü'nden fırlatıldı. Türksat 5A,  uzaya gönderilen ilk haberleşme uydumuz.

29 Ocak - Rusya'ya gidecek ihracat trenleri bugün Ankara'dan yola çıktı. Demir yollarında yük taşımacılığına önem verdiklerini ifade eden Karaismailoğlu, Çin'in ardından Rusya'ya da ihracat blok trenini uğurladıklarını, bu hatla her iki ülkenin ihracat ve ithalatçılarının ürünlerini demir yolu üzerinden güvenle taşımasının sağlanmasını hedeflediklerini anlattı.

Şubat

6 Şubat - Malatya-Sivas karayolu Karakaya Barajı üzerinde, 2017 yılında yapımına başlanan 517,5 metre uzunluğundaki 'Tohma Şehit Gaffar Güneş Köprüsü' Bakan Karaismailoğlu ve Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın video konferans yöntemiyle katıldığı törenle hizmete açıldı.

12 Şubat - Nijerya'da kaçırılan Türk gemiciler serbest bırakıldı. Nijerya açıklarında 23 Ocak tarihinde saldırıya uğrayarak kaçırılan ve yaklaşık 3 hafta sonra serbest bırakılan 15 Türk gemici güvenlik güçlerinin kontrolünde başkent Abuja'da Türk Büyükelçiliği'ne ulaştı. Baskından kurtulan 3 Türk denizci ise 30 Ocak'ta Türkiye'ye getirilmişti.

Mart

7 Mart - Doğu Akdeniz'de Osmanlı tokadı ve EastMed'in çöküşü. Türkiye'nin Mavi Vatan doktrini çerçevesinde Doğu Akdeniz'de devreye soktuğu stratejiler ve yaptığı hamleler başını ABD, İsrail, Yunanistan ve Mısır'ın çektiği Doğu Akdeniz Boru Hattı Projesi'nin (East- Med) kadük kalmasına yol açtı. Ülkemizi çevremizdeki denizlerde yer alan zengin enerji kaynaklarından yoksun bırakmayı ve bizi Antalya Körfezi'ne hapsetmeyi planlayan East-Med projesinin çöküşünde Türkiye etkisini görmezden gelen birçok analizci, küresel enerji piyasalarındaki faktörleri daha çok öne çıkarıyor. Asia Times'ta 4 Mart'ta "Akdeniz boru hattı hayalinin sahipleri küresel arz fazlası ile karşı karşıya" başlıklı bir analiz kaleme alan Jonathan Gorvett de bu isimlerden biri. "Kıbrıs, İsrail ve Mısır gazını Avrupa'ya ulaştırmayı planlayan ABD destekli 7 milyar dolarlık East-Med boru hattı projesi büyük ihtimalle hayata geçemeyecek" demiş. Nitekim Yunanistan, Güney Kıbrıs'ın Doğu Akdeniz'deki enerji kaynaklarının Türkiye'siz bir şekilde Avrupa'ya taşınması hayali olan ütopik EastMed projesi 18 Ocak 2022 de ABD'nin bu projeye verdiği destekten vazgeçtiğini açıklaması ile adeta çöp oldu.

10 Mart - Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Rusya devlet başkanı Vladimir Putin'in video konferans yöntemiyle katıldığı törenle Akkuyu Nükleer Güç Santrali'nde 3. reaktörün temeli atıldı.

12 Mart - Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan Ekonomi Reform paketini açıkladı.

20 Mart 2021: İstanbul Sözleşmesi feshedildi. Resmî Gazete'de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile İstanbul Sözleşmesi'nin Türkiye bakımından feshedilmesine karar verildi.

20 Mart - ANKA-Aksungur İnsansız Hava Aracı (İHA), ilk uçuşunu gerçekleştirdi. Servis tavanı 40.000 feet olarak belirtilen ANKA-Aksungur 700 kg'nin üzerinde faydalı yük taşıma kapasitesine sahip.

29 Mart - Türk Havacılık ve Uzay Sanayii, F-16 Yapısal İyileştirme Projesi kapsamında iyileştirilen 5’inci uçağı Hava Kuvvetleri Komutanlığına teslim etti.

Nisan

17 Nisan - Türkiye'nin en uzun köprüleri arasında yer alan Hasankeyf-2 Köprüsü, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın da katılımıyla hizmete açıldı.  Dicle nehri üzerine inşa edilen Hasankeyf-2 Köprüsü, 1001 metre uzunluğu ile bölünmüş yol standartlarında ülkemizin en uzun köprüleri arasında.

Mayıs

25 Mayıs - Asya ve Avrupa kıtalarının birbirine bağlanmasını sağlayacak olan Kuzey Marmara Otoyolu'nun son kesimi hizmete sunuldu.

Haziran

4 Haziran - Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan Karadeniz'de 135 milyar m3 doğalgaz bulunduğunu açıkladı. Fatih Sondaj Gemimizin Sakarya Amasra-1 kuyusunda 135 milyar metreküplük doğalgaz keşfi ile toplam rezerv 540 milyar metreküpe ulaştı.

4 Haziran - Filyos Limanı, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu'nun, katıldığı törenle hizmete açıldı. Karadeniz’in lojistik üssü olacak yıllık 25 milyon tonluk kapasiteye sahip Filyos Limanında aynı anda farklı boyutlardaki 13 geminin elleçlenmesi yapılabilecek. 

7 Haziran - Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, Marmara Denizi'nde deniz salyasıyla mücadele amacıyla 22 maddelik bir eylem planı açıkladı.

17 Haziran - Taşınabilir Sabit Kanatlı Vurucu İHA Sistemi Alpagu, mühimmatlı test atışını başarıyla gerçekleştirdi,

25 Haziran - AB'den Suriyeli sığınmacılar için Türkiye'ye 3 milyar euro ek destek. Avrupa Birliği Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen, Türkiye'de bulunan Suriyelilerin desteklenmesi için 2024 yılına kadar 3 milyar euroluk AB bütçesi ayrılacağını açıkladı.

26 Haziran- Türkiye'nin mega projelerinden Kanal İstanbul'da çalışmalar hızlandı. 7 yılda tamamlanması beklenen Kanal İstanbul projesinde ilk kazma Sazlıdere Köprüsünün temeli ile vuruldu. İstanbul'u içinden iki deniz geçen bir şehre dönüştürecek Kanal İstanbul'da ilk köprünün temelinin atılmasıyla 'çılgın proje' fiilen hayata geçirilmeye başlanacak. Kanal İstanbul'un uzunluğu yaklaşık 45 kilometre, taban genişliği minimum 275 metre ve derinliği 20.75 metre olacak. Küçükçekmece-Sazlıdere Barajı-Terkos doğusunu takip eden güzergah en uygun koridor olarak belirlendi. Kanal İstanbul için 1 yat limanı, konteyner limanları, rekreasyon alanı ve lojistik merkezi yapılması planlanıyor. İnşaat maliyeti 75 milyar lira olarak öngörülen projenin, kamu-özel işbirliği kapsamında yapılması planlanıyor. Kanal İstanbul'un geçeceği güzergah toplam 152 milyon metrekarelik bir alanı kapsıyor. Bu alanın 37.5 milyon metrekaresi su yolu için kullanılacak. proje Küçükçekmece Gölü, Sazlısu Barajı ve Terkos Barajı güzergahlarından geçecek. Kanalın uzunluğu 40–45 km; genişliği yüzeyde 145–150 m, tabanda ise yaklaşık 125 m olacak. Suyun derinliği 25 m olacak.  Dev projenin iki yanına kurulacak şehirlerdeki nüfus 500 bini geçemeyecek.

28 Haziran - Gökbey Helikopteri'nin 3'üncü prototipinin ilk uçuşu başarıyla tamamlandı.

Temmuz

17 Temmuz - Göktürk-1 Uydu Sistemi Yenileme Keşif Gözetleme Uydu Sistemi Geliştirme Projesi sözleşmesi imzalandı.

18 Temmuz - TUSAŞ bir savaş uçağını daha TSK Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na teslim etti. Bu uçak F-16 Yapısal İyileştirme Projesi kapsamında yapısal iyileştirmesi tamamlanan sekizinci F-16 Blok-3 uçağı.

19 Temmuz - Hibrit motor teknolojisiyle geliştirilen Sonda Roket Sistemi'nin uçuşlu testi başarıyla gerçekleştirildi.

20 Temmuz - Muharip İnsansız Uçak Sistemi MİUS'un kavramsal tasarımı tamamlandı.

31 Temmuz - Tokyo Olimpiyatları'nda ilk altın Mete Gazoz'dan. 2020 Tokyo Olimpiyat Oyunları'nda final maçında milli okçu Mete Gazoz, İtalyan Mauro Nespoli'yi yenerek olimpiyat şampiyonu oldu. Klasik yay bireysel kategoride mücadele eden Mete Gazoz'un şampiyonluğu ile Türkiye olimpiyat tarihinde ilk kez okçulukta altın madalya kazandı.

Ağustos

7 Ağustos - Boks'ta ilk altın Busenaz Sürmeneli'nin. 2020 Tokyo Olimpiyat Oyunları'nda boksta kadınlar 69 kiloda Busenaz Sürmeneli, altın madalya kazandı. Böylece Türkiye, Mete Gazoz'un okçulukta altın madalya almasının ardından olimpiyat tarihindeki ilk altın madalyasını da boksta elde etti.

28 Ağustos - Türkiye'nin en yüksek barajı tamamlandı. Artvin’de Çoruh Nehri üzerine yapılan Yusufeli Barajı'nın gövde inşaatı tamamlandı. 275 metre ile Türkiye'nin en yüksek barajı olan Yusufeli Barajı sayesinde 2,5 milyon kişinin elektrik ihtiyacı karşılanacak.

Eylül

4 Eylül - Ankara-Niğde Otoyolu'nun tamamı hizmete girdi. Türkiye’nin en akıllı yolu olma özelliğini taşıyan 330 kilometre uzunluğundaki Ankara-Niğde Otoyolu'nın 1, 2 ve 3. kesimlerinin açılmasıyla birlikte otoyolun geçiş ücretleri de belli oldu.

5 Eylül - 'Filenin Sultanları' Avrupa üçüncüsü. 2021 Avrupa Şampiyonası'nın üçüncülük maçında Hollanda'yı 3-0 yenen Türkiye A Milli Kadın Voleybol Takımı bronz madalyanın sahibi oldu. A Milli Voleybol Takımı Sırbistan, Romanya, Hırvatistan ve Bulgaristan'ın ortaklaşa düzenlediği şampiyonadaki ilk maçında Romanya'yı 3-1, Ukrayna'yı set vermeden 3-0, 8'li finallerde Çekya'yı 3-1- ve, çeyrek finalde ise Polonya'yı yine set vermeden 3-0 yenmişti.

20 Eylül - Ampute Futbol Milli Takımı üst üste ikinci kez Avrupa şampiyonu oldu. Ampute Futbol Milli Takımı, Avrupa Şampiyonası finalinde İspanya'yı 6-0 yenerek üst üste ikinci kez şampiyonluğa uzandı. İstanbul'da düzenlenen 2017 Avrupa Şampiyonası'nda kupanın sahibi olan milliler, 2021'de de zirveye yerleşerek bu mutluluğu üst üste ikince kez yaşadı.

21 Eylül, 26 Eylül - Teknofest 2021 Atatürk Havalimanı'nda düzenlendi.

23 Eylül - Merkez Bankası faizleri düşürmeye başladı. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası yüzde 19 olan faizleri eylül ayından itibaren kademeli olarak düşürmeye başladı ve yılı yüzde 14 ile tamamladı. Merkez Bankası'nın kararları zincirleme olarak suni reaksiyonlara yol açtı. Döviz kurları rekor seviyelere çıkmaya başladı. Hükümete göre ise, düşük faiz politikası, TL'de büyük değer kaybına yol açsa da, bu sayede Türkiye'de üretim ve ihracat artacak, yabancı yatırımlar için çok cazip bir ülke haline gelecek. İktidar bu politikalarla, Türkiye'nin dünyanın en önemli üretim ve ticaret üslerinden biri haline gelineceğini savunuyor.

25 Eylül - Mühendislik, teknoloji ve danışmanlık alanlarındaki çözümleriyle savunma sanayinin öncülerinden STM'nin Taktik Mini İHA Sistemleri ailesinin en yeni üyesi mühimmat bırakan BOYGA test atışını başarıyla gerçekleştirdi.

26 Eylül - Almanya'da federal seçimleri Almanya Sosyal Demokrat Partisi kazandı. Geçen seçimde 14 olan Türkiye kökenli milletvekili sayısı bu seçimde 18'e yükseldi.

30 EYLÜL- TBMM Genel Sekreteri Mehmet Ali Kumbuzoğlu, Meclis Genel Kurulundaki elektronik sistemin, Savunma Sanayii Başkanlığı ve TBMM teknik personelinin iş birliğiyle yenilendiği söyledi.

Ekim

17 Ekim - Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Afrika turu kapsamında 17-20 Ekim tarihlerinde Atlas Okyanusu kıyısındaki Orta Afrika ülkesi Angola ile Batı Afrika ülkelerinden Togo ve Nijerya'ya gitti. Erdoğan bu temaslarıyla birlikte Afrika'daki 54 ülkeden 30'unu ziyaret etmiş oldu. Afrika'ya yaptığı son turunu geçen sene Cezayir, Gambiya ve Senegal'e düzenleyen Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın, Angola, Togo ve Nijerya ziyaretleri, Afrika ülkeleriyle ilişkilerin geliştirilmesi bakımından çok önemli bir adım.

Kasım

2 Kasım - Türkiye’nin ekim ayı ihracatı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 20,2’lik artışla 20,8 milyar dolara ulaştı. Son 12 aylık ihracat da 215,7 milyar dolar oldu. Böylece hem aylık hem de 12 aylık ihracatta rekor kırıldı. Nitekim 3 Ocakta Cumhurbaşkanı Erdoğan Türkiye'nin ihracatının 2021'de 225,4 milyar dolara çıkarak rekor kırıldığını açıkladı. Dış ticaret açığı geçen yıl yüzde 7,8 azalışla 45,9 milyar dolar olarak kayıtlara geçti. Erdoğan, "2022 ihracat hedefimizi 250 milyar dolar olarak revize ediyoruz" dedi.

8 Kasım - Karabağ'daki tarihi zaferin üzerinden bir yıl geçti. Azerbaycan, yaklaşık 30 yıl Ermeni işgali altında kalan topraklarının büyük bölümünü 1 yıl önce kurtarmıştı. Zafer Türkiye'nin yardımıyla 44 günde geldi. Azerbaycan Şuşa'nın kurtuluş günü olan 8 Kasımı "Zafer Günü" ilan etmişti.

10 Kasım - Savunma Sanayi Jandarma Genel Komutanlığı’na T-129 ATAK FAZ-2 taarruz helikopteri teslimatlarına devam etti.  Haberi Savunma Sanayi Başkanı İsmail Demir duyurdu. Bu teslimat ile Jandarma’nın envanterindeki toplam ATAK sayısı 9’a yükselmiş oldu.

12 Kasım - Yerli milli otomobil TOGG fabrikası Mayısta bitecek, üretim Ağustosta.

14 Kasım - Artvin’in Yusufeli ilçesinde Çoruh Nehri üzerinde yapımı devam eden Yusufeli Barajı çalışmaları kapsamında elektromekanik teçhizat işleri baraj inşaatına paralel olarak devam ediyor. Ünite-1’e ait 80 ton ağırlığındaki Türbin Şaftı ve Çarkı montajlanmış halde santral binasında ünite bloğuna yerleştirildi. Yusufeli Barajı ve HES inşaatında elektromekanik işlerde Fiziksel gerçekleşme % 90 seviye ulaştı.

Aralık

1 Aralık - Antalya Havalimanı'nın kapasite artırımı ve 25 yıllığına kiralanması işi için Vnucovo Uluslararası Havalimanı AŞ-İntekar Yapı Turizm iş ortaklığı 5 milyar 250 milyon avro, TAV Havalimanları AŞ-Fraport AG iş ortaklığı ise 5 milyar 750 milyon avro teklif verdi. Dünyada yaşanan ekonomik duraksamaya karşın yatırımcıların Türkiye'ye ilgisinin devam ettiğine dikkati çeken Karaismailoğlu, "Antalya Havalimanı Kapasite Artırımı ve 25 Yıllığına Kiralanması İhalesi"nin Türkiye için önemli bir kazanım olduğunu dile getirdi.

4 Aralık - Siirt'i Eruh ve Şırnak'a bağlayan yol üzerinde inşa edilen Zarova Köprüsü, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla düzenlenen toplu açılış töreni kapsamında halkımızın hizmetine sunuldu.

8 Aralık - Türkiye'yi hızlı tren ağıyla örme hedefi kapsamında, Ankara-Sivas YHT Hattı'nın altyapı çalışmalarında yüzde 95, Ankara-İzmir Hızlı Tren Hattı'nda yüzde 47 ilerleme sağlanırken bazı projelerde etap etap sona yaklaşılıyor. Son 19 yılda demir yollarına toplam 220,7 milyar lira yatırım yapıldı. YHT işletmeciliğiyle tanışan Türkiye'de, 1213 kilometre YHT hattı inşa edildi. Demir yolu ağı yüzde 17 artışla 12 bin 803 kilometreye ulaştı.

Ankara-Eskişehir-İstanbul ve Ankara-Konya YHT'nin vatandaşlara hizmet vermeye devam ettiğine dikkati çeken Karaismailoğlu, “Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren Demir Yolu Projesi, Ankara–Afyon-Uşak-İzmir Hızlı Tren Demir Yolu Projesi, Bursa-Yenişehir-Osmaneli Hızlı Tren Demir Yolu Projesi, Halkalı-Ispartakule Arası Demir Yolu Projesi devam ediyor. Aksaray-Ulukışla-Yenice Hızlı Tren Demir Yolu ve Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Demir Yolu projelerinin ihaleleri yapıldı." diye konuştu.

Demir yollarının yatırımlardaki payının arttığını belirten Karaismailoğlu, şunları kaydetti: “Ülkemizi yeniden demir ağlarla örme hedefi kapsamında demir yolu uzunluğumuzu 2021 yılı itibarıyla 12 bin 803 kilometreye çıkardık. 1213 kilometresi yüksek hızlı, 11 bin 590 kilometresi konvansiyonel olmak üzere toplam 12 bin 803 kilometrelik demir yolu ağında halkımıza hizmet veriliyor. Hatların yüzde 47’sine tekabül eden 5 bin 986 kilometresini elektrikli hatta çevirdik. Halen yaklaşık 847 kilometre demir yolunda elektrifikasyon yapım çalışmalarımız devam ediyor. Hızlı ve güvenli hizmetin önemli unsuru olan sinyalli hatlar 6 bin 828 kilometreye ulaştı. Sinyalli hatların oranını yüzde 53’e yükselterek zaman ve emniyette önemli mesafeler elde edildi."

Karaismailoğlu, dünyayı etkisi altına alan salgın sonrasında zorunlu olarak ara verilen Turistik Doğu Ekspresi seferlerini yeniden başlattıklarını anımsatarak, "Ankara'dan Kars'a uzanan serüvende, Anadolu'nun eşsiz tarihi ve coğrafyasını seyahatseverlere tanıtıyoruz." değerlendirmesinde bulundu.

Ankara-İzmir Hızlı Tren hattında yıllık 13,5 milyon yolcu taşınacak. Ankara-İzmir Hızlı Tren Hattı altyapı çalışmalarında da yüzde 47 fiziksel ilerleme kaydedildi. Ankara-İzmir hattında 14 saat olan demir yoluyla seyahat süresi 3,5 saate düşürülecek. Proje tamamlandığında 525 kilometrelik mesafede yılda yaklaşık 13,5 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşınması hedefleniyor.

Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Projesi, İpek Demir Yolu güzergahının ülkeden geçen bölümünün Avrupa bağlantısını oluşturan en önemli halkalardan birini teşkil ediyor. Projeyle Halkalı-Kapıkule (Edirne) kesiminde yolcu seyahat süresinin 4 saatten 1 saat 20 dakikaya, yük taşıma süresinin ise 6,5 saatten 2 saat 20 dakikaya düşmesi planlanıyor.

Bursa-Yenişehir-Osmaneli Hızlı Tren Hattı altyapı çalışmalarının yüzde 82'si tamamlandı. Ankara-İstanbul YHT Hattı'na bağlantılı 106 kilometrelik Bursa-Yenişehir-Osmaneli Hızlı Tren Hattı'nın üstyapı inşasına başlandı. Proje tamamlandığında hem Ankara-Bursa hem de Bursa-İstanbul arasında ulaşım yaklaşık 2 saat 15 dakika olacak.

Konya-Karaman-Ulukışla Hızlı Tren Hattı'nda, Konya-Karaman kesiminin son testleri yapılıyor. Bu kesim 8 Ocak 2022 günü işletmeye açıldı.

Altyapı yapım çalışmalarında yüzde 83 fiziki ilerlemenin sağlandığı Karaman-Ulukışla hattının açılmasıyla yaklaşık 6 saat süren Konya-Adana kesimindeki ulaşım, 2 saat 20 dakikaya düşecek.

Toplam 192 kilometrelik Aksaray-Ulukışla-Yenice Hızlı Tren Projesi, dış finansman yoluyla tamamlanacak. Ana yük koridorunun kuzey-güney aksında ihtiyaç duyulan kapasite böylece temin edilecek.

Mersin'den Gaziantep'e uzanan hızlı tren çalışmaları sürüyor

Mersin'den Gaziantep'e uzanan hızlı tren hattındaki çalışmalar da devam ediyor. 312 kilometrelik uzunluğa sahip projedeki inşaat çalışmaları 6 kesimde ilerliyor. 2024'te tamamlanması planlanan projeyle Adana ile Gaziantep arasında seyahat süresi 6,5 saatten 2 saat 15 dakikaya inecek.

Adapazarı-Gebze-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul Havalimanı-Halkalı Hızlı Tren Projesi üzerinde önemle duruluyor. Türkiye açısından ekonomik anlamda birden fazla kritik değere sahip Yavuz Sultan Selim Köprüsü demir yolu ulaşımıyla iki kıtayı birbirine bir kez daha entegre edecek.

Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hattı ile 1,5 milyon Kayserili YHT hattına dahil edilmiş olacak. İç Anadolu'nun önemli ticaret merkezlerinden Kayseri de YHT seferberliğinden payına düşeni alacak.

16 Aralık - Meltem-3 Projesi kapsamında iki adet P-72 Deniz Karakol Uçağı daha Deniz Kuvvetleri Komutanlığına teslim edildi. Böylece Mavi Vatan'ın çelik kanatlı bekçilerine yenileri eklendi.

20 Aralık - TOGG batarya üretimi için Amerikan menşeli Çin şirketi Farasis ile birlikte SiRO adında yeni bir şirket kurdu. TOGG ve Farasis ortaklığında SIRO, 15 gigawatt saatlik batarya hücresi ve modül üretimi yapacak.

23 Aralık- Türk savunma sanayisinin milli imkanlarla geliştirdiği ve yerli imkanların üst düzeyde kullanıldığı MİLGEM Projesi'nde 6, 7 ve 8'inci gemilerin ihale süreci başladı. Projeyle Deniz Kuvvetleri Komutanlığına keşif ve gözetleme, hedef tespit, teşhis ve tanıma, erken ihbar görevleri ile üs ve liman savunması, denizaltı savunma harbi, su üstü harbi, hava savunma harbi, amfibi harekat ve karakol faaliyetlerini icra edecek gemiler üretilecek.

Milgem projesi ile, Türkiye ilk defa korvet tipi bir askeri geminin tasarımı milli olarak gerçekleştirildi. Böylelikle gemi tasarımı, tekne inşası ile sistem entegrasyonunda dışa bağımlılık azaltılmış ve askeri tersaneler ile özel sektördeki gemi tasarım, inşa imkânları ve kabiliyetlerinin entegrasyonu suretiyle, özel sektörün harp gemisi inşası alanında gerekli bilgi birikimi, tecrübe ve altyapı ile donatılması sağlanmış oldu.

Proje kapsamında milli olarak tasarlanan ve inşa edilen gurur kaynağı gemilerimizden TCG-HEYBELİADA 2011 yılında, TCG-BÜYÜKADA 2013 yılında, TCG-BURGAZADA 2018 yılında ve TCG-KINALIADA 2019 yılında Deniz Kuvvetleri Komutanlığı hizmetine alınmıştır.

Projenin korvet sınıfı olan ilk dört gemisinden farklı olarak devam gemilerin (5-8.Gemiler)  hava savunma kabiliyetini de içeren fırkateyn sınıfı gemi olacak şekilde tasarlanması ve inşa edilmesine yönelik çalışmalar sürdürülüyor. Projenin 5'inci gemisi, aynı zamanda Türkiye'nin ilk milli fırkateyni "İstanbul". İstanbul Fırkateyni'nin, yüzde 75 yerlilik oranıyla 2023 yılında Deniz Kuvvetleri Komutanlığına teslim edilmesi planlanıyor.

Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı, MİLGEM 6, 7 ve 8'inci Gemilerin Tedariki Projesi'ne dair Teklife Çağrı Dosyası'nı yayımlayarak ihale sürecini başlattı. Bunlar da Mavi vatanda vurucu güç olacaklar.

27 Aralık - Yerli otomobil TOGG'un logosu belli oldu. Türkiye Otomobil Girişim Grubu (TOGG) yeni logosunu tanıttı.

29 Aralık - DOĞU'yu Karadeniz'e bağlayarak, zorlu kış şartlarında hızlı ve kesintisiz hizmet sağlayacak olan Erzurum- Artvin arasında yapılan 2 bin 272 metre uzunluğundaki Pirinkayalar Tüneli, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın video konferansla katıldığı törenle açıldı.

30 Aralık - Ankara'nın Kalecik ilçesinde İHA sistemleri için Test ve Değerlendirme Merkezi'nin kurulumuna başlandı. Türk savunma sanayiinin marka projelerinden biri olan Milli Muharip Uçak (MMU) için geri sayım sürüyor. Milli Muharip Uçak Mühendislik Merkezi ve Kompozit Üretim Binası'nın da aralarında bulunduğu tesisler Ocak ayının ilk haftasında Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın da katılmasıyla açıldı.

30 Aralık - Yapısal iyileştirmeleri tamamlanan 7 adet F-16 Blok-30 Uçağı'nın Hava Kuvvetleri Komutanlığına teslimatı yapıldı. Retrofiti (güçlendirme) yapılan ilk A400M Uçağı göreve başladı. Milli Muharip Uçak Projesi'nde sistem gereksinimleri fazı tamamlandı, alt sistem sözleşmeleri imzalandı. Kısa pistli gemilere iniş ve kalkış yapabilecek Bayraktar TB3 SİHA Projesi başlatıldı. Milli insansız hava araçları (İHA) Bayraktar TB2 ve Anka ile Taşınabilir Döner Kanatlı Vurucu İHA Sistemi Kargu'nun teslimatlarına devam edildi. Havacılık ve uzay alanında yürütülen çalışmalar kapsamında, Bayraktar Akıncı Taarruzi İnsansız Hava Aracı (TİHA) ve Aksungur Silahlı İnsansız Hava Aracı'nın (SİHA) ilk teslimatları yapıldı.

31 Aralık - Türkiye'nin yerli otomobili Togg'un yeni Sedan modeli, ABD'nin Las Vegas fuarında görücüye çıktı

31 Aralık - Modernizasyonu tamamlanan ve test uçuşları gerçekleştirilen 3 adet C-130E/B Uçağı daha teslim edildi.

31 Aralık - Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2021 yılı yatırımlarına ilişkin değerlendirmede bulundu.

Dağları tünellerle, vadileri viyadüklerle aştıklarını ifade eden Karaismailoğlu, bir yıl içinde Türksat 5A ve Türksat 5B uydularını uzaya gönderdiklerini Türksat 6A’nin ise test süreçlerinin sürdüğünü bildirdi. Karaismailoğlu, "Türksat 6A’nın tamamen milli imkanlarla entegrasyon ve test çalışmaları TUSAŞ’ta sürüyor. Türksat 6A’yı, 2023 yılında fırlatmayı planlıyoruz." dedi.

“Lojistik süper güç olma yolunda ilerliyoruz” diyen Karaismailoğlu, "Antalya Havalimanı Kapasite Arttırma İhalesi"ne gösterilen ilginin Türkiye ekonomisine güvenin göstergesi olduğunu bildirdi. Kara yolları yatırımlarına dikkati çeken Karaismailoğlu, 2003'te 6 bin 101 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğunu 28 bin 400 kilometrenin üzerine çıkardıkları bilgisini verdi. Karaismailoğlu, 2003 öncesi 50 kilometre olan toplam kara yolu tünel uzunluğunu yüzde 1164 artırarak 617 kilometreye çıkardıklarını, otoyol uzunluğunun da 3 bin 532 kilometreye ulaştığını dile getirdi.

2022'de köprü ve tünel yatırımları sürecek. "Asrın projeleri" arasında gösterilen 1915 Çanakkale Köprüsü'nün de dahil olduğu Malkara-Çanakkale Otoyolu Projesi'nin tamamlanmasına az kaldığını anımsatan Karaismailoğlu, "Ülkemizin gurur projelerinden biri olan 1915 Çanakkale Köprüsü’nün de 2022 yılının ilk çeyreğinde hizmete açılması hedeflenmektedir." diye konuştu. "Dağları tünellerle aşıyor, derin vadileri viyadüklerle geçiyoruz." diyen Karaismailoğlu, Kömürhan, Hasankeyf-2, Tohma, Zorava, Pirinkayalar köprülerinin de aralarında yer aldığı köprü ve viyadükleri hizmete aldıklarını anlattı.

Karaismailoğlu, 2003-2021 yıllarında 600 kilometre uzunluğunda 382 tünel yaptıklarını, bugün itibarıyla tüm yollarda toplam 650 kilometre uzunluğunda 465 tünelin hizmet verdiğini belirterek, "2023'e kadar yol ağımızda toplam 720 kilometre uzunluğunda tüneli vatandaşımızın hizmetine açmayı hedefliyoruz." ifadelerini kullandı.

"Sel bölgesinde rekor sürede kalıcı köprüleri inşa ettik" Kastamonu, Bartın ve Sinop’ta 1 Ağustos’ta son yılların en büyük sel afetinin yaşandığını anımsatan Karaismailoğlu, şu değerlendirmede bulundu: "Yaşanan sel felaketinde, Kastamonu, Bartın ve Sinop'ta toplam 1228 kilometrelik yol ağımızın 115 kilometrelik bölümü hasar gördü. Üç ilimizde köprülerimiz yıkıldı, yollarımız hasara uğradı. Hasar gören köprülerimizin alternatiflerini 1-2 gün içinde açtık. Bölgedeki ulaşımın devamlılığı için yıkılan köprülerin yerine, 48 saat içinde prefabrik menfezlerle geçici köprüler inşa ettik. Mobil çelik köprülerle ulaşımı acilen sağladık. Selin ertesi gününden itibaren ulaşımı başlattık. Yıkılan köprülerin yerine kısa sürede kalıcı köprüleri inşa ettik. 52 gün gibi rekor bir sürede tamamlanan Çatalzeytin Köprüsü’nün ardından Ayancık Terminal Köprüsü, Kumluca-2, Şevki Şentürk köprülerini de vatandaşlarımızın hizmetine sunduk."

"İstanbul’da metro çalışmaları sürüyor” Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından 13’ü kent içi raylı sistemler, 5’i demir yolu, 20’si kıyı yapıları, 6’sı hava yolu ve haberleşme olmak üzere toplam 44 projenin yapımının devam ettiği bilgisini veren Karaismailoğlu, şöyle konuştu: "Türkiye genelinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız tarafından 312,2 kilometre kent içi raylı sistem işletmeye alınırken 7 farklı şehrimizde yürütülen 14 projede toplam 184,7 kilometre hattın ise yapım çalışmaları sürüyor. İstanbul’da yapımı devam eden Gayrettepe-Kağıthane-İstanbul Havalimanı Metrosu, Halkalı-İstanbul Havalimanı Metrosu, Tavşantepe-Sabiha Gökçen Havalimanı Metrosu, Bakırköy (İDO)-Kirazlı Metrosu, İstanbul Başakşehir-Çam ve Sakura Şehir Hastanesi-Kayaşehir Metrosu, İstanbul Altunizade-Ferah Mahallesi-Çamlıca-Bosna Bulvarı Metrosu ve İstanbul Kazlıçeşme-Sirkeci Kentsel Ulaşım ve Rekreasyon projelerinin 2022 ve 2023 yıllarında bitirilmesi hedefleniyor."

Hava yolunu "halkın yolu" yaptıklarını vurgulayan Karaismailoğlu, 2003’te 26 olan aktif havalimanı sayısının 56'ya çıktığını söyledi. Karaismailoğlu, gelecek yıl bu sayının yeni açılacak havalimanlarıyla 61’e yükseleceği bilgisini verdi.

Bakan Karaismailoğlu, dünya ticaretinin yüzde 90'ının deniz yoluyla gerçekleştiğini ifade ederek, lojistik süper güç olma yolunda ilerleyen Türkiye'nin bu konuda iddialı projeler ortaya koyduğunu anlattı.

31 Aralık - Son yıllarda kabiliyetlerini önemli ölçüde artıran savunma sanayisi şirketleri, Kovid-19 salgını önlemleri, çip krizi ve tedarik zincirinde yaşanan sorunlara rağmen yurt içindeki ihtiyaçları karşılamak ve ihracat hedefiyle yoğun bir yıl geçirdi. Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı koordinasyonunda güvenlik güçlerine daha önce başlayan teslimatlar devam ederken, 2021 yılında bunlara yeni araç ve ürünler eklendi.

Milli mühimmatlar çeşitlendi: Hava savunma, silah ve mühimmat projeleri kapsamında Alçak İrtifa Hava Savunma Füze Sistemi HİSAR-A+ tüm unsurlarıyla teslim edildi. Orta İrtifa Hava Savunma Füze Sistemi Hisar O+'nın kabul faaliyetleri tamamlandı ve sistem teslimata hazır hale geldi. Uzun Menzilli ve Çok Katmanlı Milli Hava Savunma Sistemi Siper'in test atışları yapıldı. 35 milimetre Hava Savunma Sistemi Modernizasyonu ve Parçacıklı Mühimmat Projesi kapsamında üretilen Ateş İdare Cihazı ve Modernize Çekili Top Sistemlerinin Türk Silahlı Kuvvetlerine teslimatları sürdü. Portatif Hava Savunma Sistemi SUNGUR, azami menzil ve irtifada hareketli hedefe karşı test atışı gerçekleştirdi. Türkiye'nin ilk milli gemisavar füzesi Atmaca envantere girmeye hazır hale geldi. Göktuğ Projesi kapsamında geliştirilen Görüş İçi Hava-Hava Füzesi Bozdoğan, ilk atışta hedefi tam isabetle vurdu. Şimşek hedef uçağı, GPS güdümlü otonom uçarak, uzun mesafelerdeki hedefleri vuran füze haline geldi. 76/62 Milimetre Milli Deniz Topu'nun ilk test atışları başarıyla tamamlandı.

MAM-T, MAM-L, MAM-C akıllı mühimmatları, OMTAS, UMTAS, L-UMTAS tanksavar füzelerinin teslimatları sürdü. AKYA eğitim torpidosu ilk kez envantere girdi. Denizaltı Savunma Harbi (DSH) roketlerinin teslimatına devam edildi. 7,62 Milimetre Makineli Tüfek PMT 7,62'nin ilk teslimatları gerçekleştirildi. Birden fazla çeşit mühimmat atabilen Türkiye'nin ilk çoklu bomba atarı TG40-BA göreve hazır hale getirildi. Lazer Güdümlü Mini Füze METE geliştirildi, sistemin testlerine başlandı. Dünyada sadece 2 ülke ordusu için üretilen 60'lı Yüksek Kapasiteli Şarjör teslimatı yapıldı.