22 Şubat 2025 Cumartesi

22 Şubat 2025 Cumartesi 16:30 ORJAN POSTASI III...........................NE GETİRİR NE GÖTÜRÜR?

NE GETİRİR NE GÖTÜRÜR?

Uzun zamandır SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞİN NEDEN GEREKLİ OLDUĞUNU anlatmaya çalışıyoruz. Çalıştayın 16.sorusu da bu konuyla ilgili. Kooperatifin geçmiş uygulamalarına ve Mevcut duruma baktığımızda en başta bu güne kadar SİTE YÖNETİMİ KURULMADIĞINDAN MEVCUT YÖNETİMLERİN YETKİ GASPI” içinde olduğunu işin uzmanları söylüyor. Bizler de bu durumu defalarca yazdık ve yorumladık.

Aslında süreç 1985’te 634 sayılı Kat Mülkiyeti kanununun 1 ve 14.maddeleri bağlamında Kat İrtifakının tesisi ve Yönetim Planının tescili ile başlamıştı. Böylece daha ortada inşaatlar bile yokken Orjanın geleceği öngörülmüş ve genel kurullarda defalarca görüşülmüştü. Bu arada evi olan, yeni satın alan herkes tapuya tescil edilen Yönetim Planını bir taahhütname olarak imzalamıştı. Bu belge aynı zamanda kurulması gereken site yönetiminin de anasözleşmesi hükmündeydi.

1985’ten 2014’e kadar yaklaşık 30 yıl serbestlik kararları sebebiyle konutların yapımını bekledik. YAPILAR TAMAMLANIP YAPI KULLANMA İZNİ ALAN BAĞIMSIZ BÖLÜMLERİN ÜÇTE İKİSİ FİİLEN KULLANILMAYA BAŞLANDIĞINDA ise artık kanunun 17. maddesi hükmü söz konusuydu. Zira “Kat irtifakı sahibinin haklarını” düzenleyen bu maddenin 3.fıkrası “Kat irtifakı kurulmuş gayrimenkullerde YAPI FİİLEN TAMAMLANMIŞ VE BAĞIMSIZ BÖLÜMLERİN ÜÇTE İKİSİ FİİLEN KULLANILMAYA BAŞLANMIŞSA, kat mülkiyetine geçilmemiş olsa dahi ANAGAYRİMENKULÜN YÖNETİMİNDE KAT MÜLKİYETİ HÜKÜMLERİ UYGULANIRdiyordu.

İşte bu yasal alt yapıya dayalı olarak Kat İrtifakı Kurulmuş ve Yönetim Planı tescil olunarak 25.03.185 tarihinden itibaren Orjanda KAT MÜLKİYETİ HUKUKU doğmuştu. Ancak KONUTLAR FİİLEN TAMAMLANMAMIŞ OLMASINA RAĞMEN Kat İrtifaklı tapu sahipleri olarak bizler 40 yıldır 634 sayılı yasanın ve Yönetim Planının tanımladığı haklarımıza sahip çıkamadık. Hiç değilse maliki olduğumuz yapılar tamamlanıp Yapı Kullanma İzinleri alınarak fiilen kullanılan BAĞIMSIZ BÖLÜMLER 2014 yılı itibariyle 2/3 çoğunluğu sağladığında YÖNETİCİ SEÇME ve SİTE YÖNETİMİNİ KURMA hakkımız vardı bilmedik ve kullanmadık/kullanamadık. Kooperatif te kendisine düşen görevleri bilhassa yapmadı yada yapamadı. O zaman hatırlatılmış olmasına rağmen ne Kat Maliklerinden ne de Kooperatif Yönetimlerinden bu yönde herhangi bir girişim gelmedi.

Neticede bizler bu hakkımızı sorgulamadığımız için yıllarımızdan olduk. Kooperatif yönetimleri de bilinçli yada değil görev ve sorumluluklarını yerine getirmediler. 1803 ortaklı genel kurullarda bile bir araya gelmesi zor bir kitleye liderlik edip Site Yönetimi kurulmasına yardımcı olmaları beklenirdi, yapmadılar. Daha da vahimi konutların %99,7’si bittiği halde kalan birkaç subasmanı da tamamlamadı yada tamamlayamadılar. Üstüne üstlük kendi amaçlarına odaklanmaları gerekirken zaman uzadıkça bilinçli yada bilinçsiz SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ davranmaya başladılar. Çünkü Orjan fiilen bir SİTE OLMUŞ, ihtiyaç, talep ve beklentiler bir yapı kooperatifinin amaçlarını çoktan aşmıştı.

Neticede işler işleri, dolu gündemler başka gündemleri takip etti. Pandemiydi, alt yapıydı üst yapıydı, seçimdi derken on yıl geçiverdi.  Güncel meselelerin harareti ve ağırlığı ufkumuzu daralttı. Birkaç yıldan ötesini göremez hale geldik. ASLINDA SÜREKLİ ERTEME VE ÖTELEMELERLE GELECEĞİMİZİ ÇOK DAHA AĞIR BİR YÜKÜN ALTINA SOKMUŞ OLDUK.

Öte yandan YÖNETİMLER bu süreçte kooperatifin faaliyet alanı olmayan pek çok konuda SİTE YÖNETİMİNİN YETKİLERİNİ kullanarak bir tür “GASP” fiili işlediler. Bizler de yasal olmayan bu duruma herhangi bir tepki göstermeyerek kabahate ortak olmuş olduk. Neticede aradan 10 yıl, 1985 ten beri de 40 yıl geçti ama HALA KOOPERATİF OLARAK DEVAM EDİYORUZ.

Bir kez daha belirtelim ki uzman görüşleri ister KAT İRTİFAKLI ister Kat Mülkiyetli TAPU SAHİBİ OLSUNLAR 1803 bağımsız bölümün bulunduğu anagayrimenkul ve ortak alanlarını yani 343/3 PARSELİ KOOPERATİF YÖNETEMEZ. Genel kural budur. Çünkü bu durumda kooperatif yönetimi 634 sayılı kanun ve yönetim planından kaynaklı SİTE YÖNETİMİ kurulmasına müdahale etmiş, geciktirmiş/ertelemiş ve SİTE GÖREV VE YETKİLERİNİ gasp etmiş olur. Orjanda Kat malikleri anagayrimenkulde örgütlenip site yönetimi kuramadığı için bu durum halen devam ediyor. Ancak kat maliklerinin itirazı olmadığı sürece kooperatif aidat toplayabilir ve gerekli hizmetleri yürütebilir. Şu anda Orjanda olan budur şeklindedir.

Özellikle 2014 yılından bu yana “SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ YASALAR GEREĞİ TERCİH DEĞİL KANUNİ BİR ZORUNLULUK” olarak karşımızdadır. Kaldı ki Kooperatifler Kanunu'nun 81.maddesi ve anasözleşmenin 64.maddesine göre, “anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçirilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle kooperatif amacına ulaşmış sayılır” ise de, uzmanlara göresite yönetimine geçiş için tasfiyenin tamamlanmasına ilişkin bir koşul bulunmamaktadır. Ancak, kooperatif anasözleşmesinin 64/2. maddesine göre, yapı kullanma izninin (iskân ruhsatının) alınmasını müteakip bir yıl içinde, ortakların Kat Mülkiyeti Kanunu'na göre ferdi mülkiyet işlemlerini sonuçlandırmaları zorunluluğu vardır.”

Tapularımızın tümünün cins tashihi yoluyla Kat Mülkiyetine dönüşememiş olması da SİTE YÖNETİMİNE GEÇMEMEK için geçerli bir mazeret değil. Çünkü bu konu da uzmanlara göre 634 sayılı yasanın 17.maddesi açısından bir engel teşkil etmiyor. SİTE YÖNETİMİ KURULABİLMESİ için 2/3 çoğunluğun Kat İrtifaklı Tapu sahibi olması yeterli. Kaldı ki Kooperatif anasözleşmesinin 64. maddesi zaten Orjan Yönetimini FERDİ MÜNASEBETE GEÇİŞ açısından sorumlu tutuyor. Bundan kaçışı yok. Sonuçta tüm kat malikleri söz konusu kooperatif amacı çerçevesinde FERDİLEŞME SÜRECİNİN TAMAMLANMASI suretiyle eninde sonunda kat mülkiyet tapularını alacaklar. Sadece bu işlemlerin bir an önce gündeme alınarak TAMAMLANMASI GEREKİYOR.

Hâlbuki Orjan için SİTE YÖNETİMİNE GEÇMEK aynı zamanda “BİR AVANTAJDI” değerlendirilemedi. Şayet bugüne kadar geçilseydi bugüne kadar sıkça sorulan “bize ne avantajı olacak?” sorusunun cevapları yaşanarak görülmüş olacaktı. Çünkü görüşünü aldığımız uzmanlara göre “Konut Yapı Kooperatiflerinin görevi, bir ’inşaat müteahhidi gibi’’ sadece ‘’üyelerine konut ve alt/üst yapı tesislerini inşa etmektir. Bu açıdanYÖNETİM KURULLARININ, SİTEYİ YÖNETME GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUĞU YOKTUR. Buna rağmen KOOPERATİF YÖNETİM KURULLARI 1985 TARİHLİ YÜRÜRLÜKTEKİ ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANINI 40 YILDAN BERİ UYGULAMAMIŞLARDIR.

Şayet bu yönetim planı uygulansaydı, blok ve site yönetimleri kurulacak, bu planda yazılı kurallara uyulacak, 1803 konutun imar projelerine aykırı tadilatlar yapılmayacak, “ORJAN konutları yamalı bohçaya dönüşmeyecekti”. 634 sayılı yasanın 18.maddesinde yazılı “doğruluk kaidelerine uymak, özellikle birbirini rahatsız etmemek, birbirinin haklarını çiğnememek ve yönetim plânı hükümlerine uymakla karşılıklı olarak yükümlüdürler GENEL KURALINA uygun olarak ortak yerlerde ilgili kurallara uyulacaktı. Ortaklarının/kat maliklerinin veya kiracılarının “birbirleri arasında çıkan anlaşmazlıklara” KAT MÜLKİYETİ HUKUKU çerçevesinde çözüm bulunacaktı. “kurallara uymayanlar hakkında sulh hukuk mahkemelerinde dava açılmak suretiyle” tüm ortakların/kat maliklerinin ortaya konan TOPLU YAŞAM KURALLARINA uymaları sağlanacaktı.

Son olarak Orjanda sıkça karşımıza çıkan “NE GETİRİR NE GÖTÜRÜR?”sorusuna değinelim. Bu sorunun aslında “Cebimizi nasıl etkileyecek?” anlamında kullanıldığını pekâlâ biliyoruz. O yüzden önce bunu kısa ve net olarak cevaplandırıp, devamında asıl farkları ana başlıkları itibariyle özetlemeye çalışalım. Öncelikle belirtmeliyiz ki site yönetimi de aynen kooperatif gibi yıldan yıla hazırlanacak bütçeler kapsamında alınan aidatlarla yürür. Bunlarla yönetim hakkı huzurları, personel ücretleri ile ortak alan bakım, onarım, idame ve işletme giderleri karşılanır. Ayrıca öngörülen bir yatırım varsa, o projelerin maliyeti için de bütçeye konulan ek ödemeler kat maliklerinden talep edilir. Bu sistem aynen devam edecektir.

Öte yandan Site yönetimi 3 kişi + 2 denetçiden oluşmaktadır. Kooperatif yönetimleri ise 5 +2 toplam 7 kişidir. Bu anlamda site yönetiminde daha az hakkı huzur söz konusudur. Ayrıca 95 blok ve denetçiye herhangi bir ücret ödenmeyecektir. Bu açıdan site yönetiminin daha avantajlı olacağı açık. Olağanüstü bir hizmet talebi ya da gider olduğu takdirde doğal olarak aynı kooperatifte olduğu gibi yine genel kurulda görüşülecek ve karar uyarınca aidatlar bu miktar kadar artacaktır. Örneğin Orjanın ihtiyacı olan güvenlik hizmeti 5188 Sayılı Özel Güvenlik yasasına göre satın alınacaksa bu işin bedelinin bütçeye konulması ve istenmesinden tabii bir şey olamaz.   

Neden? Çünkü günümüz yaşamının bir gerekliliği olan site yaşamı, düzenli bir yönetim sistemi olmadan sürdürülemez. Toplu yaşam alanlarında huzurlu ve güvenli bir ortam sağlanması, hem bireylerin yaşam kalitesini artırır hem de mülklerin değerini korur. SİTE YÖNETİMİ, bağımsız bölümlerin, blokların, ortak alanların ve genel olarak sitenin toplu yaşam kurallarına uygun bir şekilde yönetilmesini amaçlar. Belli bir düzen içinde ihtiyaçları karşılar ve gerekli hizmetleri sunar.

Bu bağlamda Kat Mülkiyeti Kanunu ve Yönetim Planı çerçevesinde belirlenen TOPLU YAŞAM KURALLARI, site yönetimi uygulamalarının temelini oluşturmaktadır. Bu iş bir yapı kooperatifi tarafından yapılamaz. Yapılmaya çalışılsa da en ufak bir sorunda “yetkisizlik” suçlamasına muhatap olurlar. O yüzden zaten şimdiye kadar bu sorumluluğu açık açık kimse üzerlerine almadı/alamadı. Kaldı ki etkili bir site yönetimi, yalnızca günlük işleyişi düzenlemekle kalmaz, aynı zamanda sakinlere güvenli ve konforlu bir yaşam sunmak için de çalışır. Çünkü geleceği öngörmek ve ona uygun hazırlıkları ihmal etmemek de en az günün gerekleri kadar önem ve önceliklidir.

Site Yönetimi ana başlıklar itibariyle; Hukuki Uyumun Sağlanması, Düzenli ve Huzurlu Bir Yaşam Ortamı Sağlama, Maddi ve Manevi Değerlerin Korunması gibi açılardan ÖNEMLİDİR. Böylece Ortak alanların bakımı, temizlik ve güvenlik hizmetleri yapılabilir. Bunlar sürdürülebilir yaşam kalitesini doğrudan etkileyecektir. Hepimizin gözbebeği Orjanın maddi ve manevi değerlerinin korunması iyi bir yönetişim ile mümkün olur. Sitenin estetik ve yapısal bütünlüğü korunarak mülklerimizin değeri artırılabilir.

Öncelikli olarak Hukuki Uyumun Sağlanması içinde bulunduğumuz karmaşık durumdan çıkılması ve normale girilmesi için temel önemdedir. NİHAYET 634 SAYILI YASA VE YÖNETİM PLANI TEMELİNDE KAT MÜLKİYETİ HUKUKUNA UYUM SAĞLANMIŞ OLACAKTIR. Ki bu husus “bir tercih değil zorunluluk” olması hasebiyle zaten her türlü “pazarlığa” kapalıdır. Zira yasalarla “ne getirir, ne götürür” pazarlığı yapılamaz. Herhangi bir müeyyidesi olmasa bile bizatihi o yolda olmamak bile “normal değildir”. Özellikle de kooperatifimizin öyle olmadığı halde “site imiş gibi davranması” yanlış üstüne yanlıştır. Bir zaman çokça söylenen bir deyim vardı; “Doğan görünümlü şahin”. Bu kurnazlık bazılarını tatmin etse de Orjanı her an sıkıntıya sokacak gelişmelere açık. Emin olun duvara çarpmış gibi oluruz.

“Nasıl?” diye soranlara konuyu biraz yumuşatarak; Batı Karadeniz dağlarında bazı ikaz amaçlı levhaların yöre ağzıyla "ayı da çıkabülü, taş da düşebülü" şeklinde olduğunu ifade ederek karşılık verebiliriz. Bu konuda bir başka latife “kamyonu devirdikten sonra akıl veren çok olur” söylencesidir. Zamanında hazırlık yapmazsak, olması gerekenleri sürekli erteleyip/ötelersek kaçınılmaz olarak eyvah şimdi ne yapacağız? noktasına düşeriz. Çıkacak faturayı da o gün geldiğinde başkaları değil katlamalı olarak yine Orjan halkı ödeyecektir.

Hâlbuki yasal yollar uyulmak içindir ve sadece “NASIL UYUM GÖSTEREBİLİRİM?” çabalarını zorlar. Bu çabalar çıkabilecek güçlükleri yada olmazları sayarak gösterilemez. Ama KURULACAK SİTE YÖNETİMİ aidat ödemelerinden kararların uygulanmasına, toplu yaşam kuralları konulmasından uygulama müeyyidelerine ve Yönetim-kat malikleri ihtilaflarından komşuluk anlaşmazlıklarına kadar pek çok konuda yasal süreçlerin işlemesine imkân verecektir. OLMASI GEREKEN DE BUDUR. Neyi anlamıyoruz ki?

Bugün kooperatif genel kurullarının verimsizliği herkesin malumudur. 1803 ortağın vekâletlerle beraber ancak ¼’ü ile toplanıp 300-400 arasında bir oyla kararlar alıyoruz. Kalabalık ortak yapımız sebebiyle; eziyetli imza kuyruğu, sorunlu vekâlet sistemi, sıcak altında ve dar zamanda bir hengâme halinde geçiyor. Oysa site yönetiminde TEMSİLCİLER KURULU TOPLANTISI daha az bürokrasi ve en çok 190 kişiyle yapılabilecek. Yönetim kurulları uygulama sırasında 95 Blok yöneticisiyle muhatap olacak. Bu avantajı yok mu sayalım?

Bu arada “Çift başlılık ne olacak?” sorusunu duyar gibiyim. Evet, kooperatif esas görevlerini yapıp İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜNCEYE KADAR, muhtemelen 2028’e kadar bu kaçınılmaz. Ama aynı zamanda kooperatifin bir an önce FERDİLEŞMEYİ TAMAMLAMASI için de büyük bir baskı oluşturacak. Sonuç olarak bu süreç tamamlandığında anasözleşme değişikliği yoluyla İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNE dönüşeceğiz. Böyle olunca da TEMSİLCİLER KURULU TOPLANTISINDA kanuna uygun olarak “yönetici seçilmesi” mümkün olacak. Bu konu da haliyle sorun olmaktan çıkarak yönetimde tek başlılık sağlanacak.

Halâ AVANTAJIMIZ NE OLACAK?diyorsanız, aşağıda sayılan birkaç hizmeti daha örnek verebilirim. Meselâ teknik bakım, temizlik ve güvenlik gibi hizmetler, sakinlerin günlük yaşamını kolaylaştırır ve Daha Konforlu Bir Yaşam demektir. Site yönetiminin yasal araç ve yöntemlerle yapılması sakinlerin üzerindeki yükü azaltır, kurum ve kuruluşlarla ilişkileri arttırır. Böylece Zaman, para ve Enerji Tasarrufu sağlar. İyi yönetilen bir sitede evlerimizin Mülk Değerinin Artması da beklenen bir sonuçtur. Ayrıca sitemiz de itibar görür ve talep edilen bir yer haline gelir. Güvenlik ve temizlik hizmetleri iyiyse sakinler kendilerini daha güvende hissederler. Bu da Huzurlu ve Güvenli Bir Ortam demektir. Sosyal etkinlikler ve düzenli iletişim başlı başına bir avantajdır. Daha Güçlü Komşuluk İlişkileri kurulmasına ve sakinler arasında güçlü bağlar oluşmasına yardımcı olur. Bu kadarı yeterli ama daha çok ayrıntı isteyenler artık bir zahmet ÇALIŞTAY RAPORUMUZU beklesinler.

Sonuç olarak Orjan içinSİTE YÖNETİMİNE GEÇMEK MEVCUT DURUMUMUZA GÖRE ÇOK DAHA AVANTAJLIDIR”. Öncelikle Kat Mülkiyeti Hukukunun, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Yasasının ve yürürlükte olan Yönetim Planımızın gereğidir. 1163 sayılı kanuna ve anasözleşmeye göre Kooperatif olarak devam etmek ise yanlış yolda, adeta çıkmaz sokakta ısrar etmektir. Hatta 634 sayılı kanuna ve Kat Mülkiyeti hukukuna bilinçli muhalefettir. SİTE YÖNETİMİNE GEÇMEK bu açıdan her şeyden evvel yasal olmayan bu durumumuzun doğru yöne çevrilmesi ve konumumuzun yasal hale gelmesini sağlayacaktır. Düşünülecek olursa bu mesele bütün diğer avantajların önündedir.

KOOPERATİF olmaktan SİTE YÖNETİMİNE GEÇMEKLE aslında bir tür makas değiştirmiş olacağız. Ama sadece yön değiştirmiş olmayacağız, aynı zamanda içinde yol alacağımız bambaşka bir seyahate de çıkmış olacağız. Bu seyahat; avantajları, gündemleri, sorun çözme yöntemleri ve geleceğe uyum sağlama açısından kendine özgü olacaktır. Görülecektir ki o andan itibaren tartışmalı olan pek çok şey geride kalacak. Sorunlarımızı yasal olan daha doğru zeminlerde ele alabileceğiz. Zaman kaybetmeden, doğru araçlarla ve doğru çözümlerle ilerleyebileceğiz. Faaliyetlerimiz ile iş ve işlemlerimizin 634 sayılı yasa ve Yönetim Planına dayalı olarak yürümesi mümkün olabilecek. Böylece VAR OLUŞ NEDENİMİZ VE AMACIMIZ NETLEŞECEK, daha güzel ve huzurlu bir Orjan vizyonumuza doğru hızla yol almaya başlayacağız.

  

19 Şubat 2025 Çarşamba

19 Şubat 2025 ORJAN ÇALIŞTAYI; .....................SORU 15 CEVABI, HEDEFLER, STRATEJİLER VE 7 YILLIK YOL HARİTASI

 

15 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI

 

SORU 15:

634 SAYILI YASANIN 17.MADDESİ KAPSAMINDA OLMASI GEREKEN NEDİR? NİÇİN YAPILAMAMIŞTIR? KOOPERATİFİN BU KONUDA BİR SORUMLULUĞU YOK MUDUR? NE YAPILMASI GEREKİYOR?

CEVAP:

MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT VE SORUNLAR:

“Soruda ifade edilen mesele 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 17’inci maddesinde (Ek fıkra: 13 /04 /1983- 2814/7 Md.) “Kat irtifakı kurulmuş gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve bağımsız bölümlerin üçte ikisi fiilen kullanılmaya başlanmışsa, kat mülkiyetine geçilmemiş olsa dahi ana gayrimenkulün yönetiminde kat mülkiyeti hükümleri uygulanır” hükmüne ve 2014 yılından beri ORAN’da bu durumun gerçekleşmiş olmasına rağmen yönetim kurullarının “kat mülkiyeti hukukunu” uygulamamakta ısrar etmeleridir!” (GT)

Oysa bu maddeye göre, “kat mülkiyeti kurulmuş gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve bağımsız bölümlerin 2/3'ü fiilen kullanılmaya başlanmışsa kat mülkiyeti hükümleri uygulanabileceğine göre, bu aşamada kooperatif tasfiye olmadan da site yönetiminin teşekkül ettirilmesine hukuken bir engel yoktur (Av.H.Sancar KARACA) Kaldı ki bu yasaya göre hazırlanmış 1985 tarihli Yönetim Planımız da var.

Bu konuda yapılması gereken ilk şey TAPU MÜDÜRLÜĞÜNDEN Orjanda kaç adet Kat irtifaklı ve Kaç adet Kat mülkiyetli tapu sahibi olduğunun, yine bunlardan kaçının Yapı Kullanma izni almış olduğunun BELEDİYEDEN resmi yazıyla sorulmasıdır. Böylece mevcut yönetim kurulu tarafından 29 Haziran 2025 tarihinde yapılacak olağan genel kurula kadar anagayrimenkulde yapımı fiilen tamamlanmış ve kullanılmaya başlanmış bağımsız bölümlerin 2/3 çoğunluğu aşmış olduğunun tapu müdürlüğü ve Belediyeden resmen teyidinin alınması mümkün olabilir. Böylece 17.madde uygulamasında temel alınacak rakamlar açıkça ortaya çıkmış ve olabilecek yanıltmalara da son verilmiş olacaktır.

Zira özellikle son 10 yıldır 634 sayılı kat mülkiyeti yasasının 17.nci maddesinin UYGULANMAMIŞ olması çok ciddi bir sorun. Çünkü 17. Madde sadece “2/3'ü fiilen kullanılmaya başlanmışsa kat mülkiyeti hükümleri uygulanır” hükmünü getirmiyor genel olarak “B) KAT İRTİFAKI SAHİBİNİN HAKLARINI” da düzenliyor:

“Madde 17 – Kat irtifakı sahipleri, ortak arsa üzerinde yapılacak yapının, sözleşmede yazılı süre içinde başlaması ve tamamlanması için kendilerine düşen borçların yerine getirilmesini, karşılıklı olarak isteme ve dava etme hakkına sahiptirler.

(Değişik: 13/4/1983 -2814/7 md.) Kat irtifakı sahipleri yapının tamamlanması için kendi aralarından veya dışarıdan bir veya birkaç kişiyi yönetici olarak tayin edebilirler. Kat mülkiyeti yöneticisinin görev, yetki ve sorumluluklarına dair hükümler, bu yönetici hakkında da uygulanır.

(Ek: 13/4/1983 - 2814/7 md.) Kat irtifakı kurulmuş gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve bağımsız bölümlerin üçte ikisi fiilen kullanılmaya başlanmışsa, kat mülkiyetine geçilmemiş olsa dahi anagayrimenkulün yönetiminde kat mülkiyeti hükümleri uygulanır.

Görüldüğü üzere 17.maddenin ilk fıkrası Kat Maliklerinin “isteme ve dava hakkı” olduğunu ifade ediyor. İkinci fıkra yine Kat Malikleri için “kendi aralarından veya dışarıdan bir veya birkaç kişiyi yönetici olarak tayin edebilirler” diyor. 17’inci maddeye 13/4/1983 tarih ve 2814/7 kanunla eklenen 3. Fıkrası direk 15.soru ile ilgili: “Kat irtifakı kurulmuş gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve bağımsız bölümlerin üçte ikisi fiilen kullanılmaya başlanmışsa, kat mülkiyetine geçilmemiş olsa dahi anagayrimenkulün yönetiminde kat mülkiyeti hükümleri uygulanırhükmünü amir. İşte bu madde Orjanda özellikle 2014 yılı itibariyle site yönetimine geçmemiz gerektiğini söylüyor.

Çünkü 2014 yılında bitmiş ve yapı kullanma izni alınmış konutların Orjan’da 2/3 çoğunluğu sağladığı düşünülüyor. Bu durum yapılacak resmi bir yazışmayla birkaç aç içinde teyid edilmiş olacaktır. Dolayısıyla söz konusu madde “o andan itibaren Orjanda Kat Mülkiyeti Hukukunun geçerli olacağını” bir kere daha hatırlatmış.  Bu nedenle 2014 yılından bu yana SİTE YÖNETİMİNE GEÇMEK artık Orjan için “BİR TERCİH DEĞİL YASAL ZORUNLULUK” haline gelmiş. Bu gerçeği kabullenmemiz ve bir an evvel gereğini yapmamız gerekiyor. Şu halde 7 yıldır biz yanlış yerde, yanlış yoldayız. Dolayısıyla da Nasrettin hoca gibi “Kaybettiğimiz şeyi olması gereken yerde değil başka yerde arıyoruz!” Doğal olarak da havaya tartışıp duruyoruz. Aradığımız şey SİTE YÖNETİMİNDE. Demek oluyor ki şu anda olması gerekenin en az 7 yıl gerisindeyiz.

Altını kalın çizgilerle vurgulamamız gerekiyor ki; İster kat irtifaklı ister Kat Mülkiyetli tapu sahibi olsunlar 1803 bağımsız bölümün bulunduğu anagayrimenkul ve ortak alanlarını yani 343/3 PARSELİ KOOPERATİF YÖNETEMEZ. Genel kural budur. Çünkü bu durumda kooperatif yönetimi 634 sayılı kanun ve yönetim planından kaynaklı SİTE YÖNETİMİ kurulmasına müdahale etmiş, geciktirmiş/ertelemiş ve SİTE GÖREV VE YETKİLERİNİ gasp etmiş olur. Orjanda Kat malikleri anagayrimenkulde örgütlenip site yönetimi kuramadığı için bu durum halen devam ediyor. Ancak kat maliklerinin itirazı olmadığı sürece kooperatif aidat toplayabilir ve gerekli hizmetleri yürütebilir. Şu anda Orjanda olan budur. Ancak bir taraftan da yasal olmamasına rağmen Site yönetimi de kurulmadığı/kurulamadığı için kaos çıkardı.” (Prof.Dr.Av.Şeref KISACIK)

Orjan oldukça eski ve büyük bir yazlık KONUT KOOPERATİFİ. Ama neticede bir yapı Kooperatifi olarak da amaç “konutların ve kat mülkiyetli tapuların teslim ve tescili”yle sınırlı. Teşbihte hata olmaz kooperatifi bir müteahhit gibi görebiliriz. 1163 sayılı Kooperatifler kanunu ve Ana sözleşme çerçevesinde 46 yıldır varlığını sürdürüyor. Konut siteleri ise 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ve Yönetim Planına göre kurulup, yönetilmekte.

Ancak, Orjanda site yönetimi süreci daha kat irtifakı kurulurken, 1985 yılında tapuya tescil edilen YÖNETİM PLANI ile başlamıştı. Kat irtifaklı tapularımızı da sonraki yıllarda gruplar halinde veya peyderpey bireysel taleplerle aldık. Aralarında iskân raporu almış, halen konutunda oturan Kat irtifaklı tapu sahipleri de bulunan 2/3 çoğunluk bugüne kadar kendi insiyatifleriyle toplanıp site yönetimi kuramadılar. Neticede aradan 40 yıl geçti hala kooperatif olarak devam ediyoruz.

Bu durumda “aralarında iskân raporu almış, halen konutunda oturan Kat irtifaklı tapu sahipleri de bulunan 2/3 çoğunluk kendi insiyatifleriyle toplanıp site yönetimi kurabilir mi?” sorusunun cevabı da uzmanların görüşüne göre “evet”. “Yönetim oluşturabilirsiniz. Yönetim oluşturmazsanız sorun olur. Çünkü işler yürümez. (Memduh Demir) Yönetim planına uyarak tüm işlerinizi yapabilirsiniz. Ortak alan arsa dükkân varsa işlerlik kazanması gerekiyorsa Site Yönetimi oluşturup aidat ile sitenizi yaşanır hale getirin”(Kemal Dikmen)  “kat mülkiyeti hükümleri uygulanabileceğine göre, bu aşamada site yönetiminin teşekkül ettirilmesine hukuken bir engel yoktur” diye düşünüyorum. (Av.H.Sancar KARACA)

Öte yandan Kooperatifler Kanunu'nun 81.maddesine (anasözleşme md.64) göre, “anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçirilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle kooperatif amacına ulaşmış sayılır” ise de, site yönetimine geçiş için tasfiyenin tamamlanmasına ilişkin bir koşul bulunmamaktadır. Ancak, kooperatif anasözleşmesinin 64/2. maddesine göre, yapı kullanma izninin (iskan ruhsatının) alınmasını müteakip bir yıl içinde, ortakların Kat Mülkiyeti Kanunu'na göre ferdi mülkiyet işlemlerini sonuçlandırmaları zorunluluğu vardır.” (Av.H.Sancar KARACA)

Site yönetimi kurulması için 17.maddeye göre kat irtifak sahibi 2/3 çoğunluk da yeterli. Sonuçta tüm kat malikleri kooperatif amacı çerçevesinde eninde sonunda kat mülkiyet tapularını alacaklar zaten. Bu süre konutlar bitip iskân raporu alındığında işlemeye başlamıştı. Sadece sürecin TAMAMLANMASI GEREKİYOR. Ama Konutların üçte ikisi fiilen kullanılıyorsa artık site yönetimine geçme bir tercih değil, zorunluluk haline gelmiş oluyor.  

“Bizim gibi henüz ferdileşmeyi tamamlamamış ve ana gayrimenkulde hala tek malik olarak bulunan bir yapı kooperatifinde kat mülkiyeti kanunu uygulanabilir mi ?” Bir uzman “KOOPERATİFLERDE SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİ” şöyle açıklamış: Kooperatiflerde site yönetimi kurulabilmesi için 17.maddede yazılı şartların oluşması gerekmektedir. Konutların fiilen teslimi ve sitede yaşam başlamış olması site yönetimi kurulması için yeterli hukuki alt yapıyı oluşturmaz. Bu nedenle ne zaman kooperatifte KAT İRTİFAKI kurulur, 17.MADDEDEKİ ŞARTLAR tamamlanır ve tek malik olan kooperatif yönetim kurulu tarafından tapuya YÖNETİM PLANI tescil edilir ise, o zaman site yönetimi oluşturulma şartları oluşur.” “Kat irtifakı kurulmamış (dolayısıyla da Yönetim planı tapuya tescil edilmemiş) yerlerde Kat Mülkiyeti Kanunu uygulanamaz. Kat Mülkiyeti kanunu kat irtifakı kurulmuş, 2/3 oturum olan (17’inci maddeye 13/4/1983 tarih ve 2814/7 kanunla eklenen 3. Fıkrası gereği) ve en az sekiz bağımsız bölüm üzeri yerlerde uygulanabilmektedir. Site yönetimi kuruluş süreci kat irtifakı kurulurken tapuya tescil edilen site yönetim planı ile başlar. Site yönetim planına göre yönetim ve denetim kurulları oluşturulur ve ilgili organlar siteyi kat mülkiyeti kanunu ve yönetim planına göre yönetir.” (Mali Müşavir Evren Özmen)

Demek ki uzmanların görüşüne göre daha önce de SİTE YÖNETİMİ KURMAK “mümkündü”.  Çünkü “kat mülkiyeti hükümleri uygulanabileceğine göre, bu aşamada site yönetiminin teşekkül ettirilmesine hukuken bir engel yoktur”. Yönetim planına uyarak Orjanın ihtiyacı tüm işler de yapılabilirdi.

Öncelikle Site yönetimlerinin oluşturulabilmesi için de ilk olarak kat maliklerinin en az 3'te 1'inin "Genel Kurul" çağrısı üzerine toplanması gerekiyordu. Yönetim seçimi işte bu kat malikleri genel kurul toplantısında yapılacaktı. Toplantı sonrasında; yönetime seçilen kişi "Site yöneticisi" olacak birden fazla kişi seçilmesi halinde de; artık bir "Yönetim Kurulu"ndan söz edilecekti.

17.maddeye göre 2/3 çoğunluğun sağlandığı andan itibaren de ORJANDA SİTE YÖNETİMİ kurulmalıydı. Zira Kooperatif yönetimleri Orjanı KOOPERATİF OLARAK ama sanki BİR SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ yönetemezler. Bunu hala bir seçenekmiş gibi gören, düşünen pek çok insan var aramızda. Konuşurken, yazarken bu da nereden çıktı?” diyenler oldukça fazla. Neden? Çünkü, Kooperatif yönetimleri özellikle son 25 yıldır kendilerini böyle ”…miş gibi” lanse ettiler. Orjan bundan dolayı maalesef bunca yıldır bir site yönetimi altında yaşadığını sandı. Hâlbuki öyle değildi. Ertelemeler ve süre uzatmalar o kadar normal hale getirdi ki bu durumu; o kadar alıştık ki halimize sonunda başka yoldan gitmemiz gerektiğini aklımıza bile getirmiyoruz. Hatta bu konuda temelsiz münakaşalara dahi girebiliyoruz.

Oysa KAT MÜLKİYETİ HUKUKU ve SİTE YÖNETİMİ KURMA şartları Orjanda en azından 2014’ten beri var. O halde hemen, hiç vakit kaybetmeden ve ertelemeden/ötelemeden önümüzdeki genel kuruldan başlayarak SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİN BAŞLATILMASI en önemli ve öncelikli iş. 1803 konut tek parselde (343/3) olduğu için bugün için SİTE YÖNETİMİ söz konusu. Ama 634 sayılı Kanun çok parselli oluşumlar için TOPLU YAPI seçeneğini ortaya koymuş. Şu haliyle MEVCUT YÖNETİM PLANINA GÖRE 1803 kat maliki toplanarak Kat Malikleri Kurulunu oluşturur. Toplanarak aralarında yönetim ve denetçileri seçerler ve site yönetimi kurulmuş olur. Ancak ilk yapılacak öncelikli ve önemli iş Yönetim planının günün şartlarına uygun güncellenmesidir. Böyle olunca da Blok Yönetimleri ve TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU oluşabilecektir.

Başlangıç olarak 2025 Genel Kurulunda alınacak bir kararla bu işlerin yapılabilmesi için ORJAN KOOPERATİF YÖNETİMİNE bir yıllığına geçici bir görev ve yetki verilmelidir. Gelişmelere göre bu yetki 2026 genel kurulunda 2027 Genel kuruluna kadar bir yıl daha uzatılabilir. Doğru olan bu kararın “süreli” ve belli “bir amaç için geçici” nitelikte olmasıdır. Özellikle kooperatif yönetimine tartışmalı düz bir yetki vermek yerine, onu SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ için görevlendirmek hem yasal açıdan, hem de Orjanın ihtiyacı açısından daha anlamlı olabilir. O zaman karar şu anlama gelecektir: “Kooperatif yönetimi verilen yetkileri 1 yıl süre ile (1 yıl da uzatılabilir) ve SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞİ BAŞLATMAK amacıyla kullanacaktır.” Daha içi dolu olur, süre bakımından eksiği olmaz, hizmetler daha iyi yapılabilir ve en önemlisi site yönetimi konusunda sürekli ötelenen yasal adımın nihayet atılmış olmasını sağlar.

Bu teklif gündeme konulur ve genel kurulda onaylanırsa, nihayet Orjan için “küçük ama büyük bir adım” atılmış olacaktır. Zira artık niyet açıkça belli olmuş, istikamet netleşmiş olur. Bu hem yönetimin YENİ BİR VİZYONLA seçilmesini hem de Orjanın BELİRSİZLİKTEN KURTULUP geleceğine ısınmasını kolaylaştırır. Kaldı ki bu rota değişikliği Kooperatifimizin 1163 sayılı kanunun 81.maddesi uyarınca zorunlu olan “FERDİLEŞME SÜRECİNİ TAMAMLAMASINI” engellemeyeceği gibi daha da hızlandıracaktır. Bu hamle kesin çözüme doğru SİTE YÖNETİMİ SÜRECİNİ BAŞLATACAK DOĞRU BİR KARAR olarak değerlendirilebilir.

SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİ kapsamında BLOK YÖNETIMLERININ BELIRLENMESITOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULUNUN OLUŞMASI ve YÖNETİM PLANININ GÜNCELLENMESİ var. Bu işler en iyimser tahminle üç genel kurulluk bir zamanı alır. Geçici Blok Yöneticileri belirlenerek Blok yönetimlerinin kurulması ilk iş olacaktır. Eş zamanlı olarak mevcut yönetim planının uygulanması ve güncelleme çalışmalarının da başlatılması söz konusudur. 

Süreç 2025’te bir yetki kararı ile Blok yöneticilerinin atanması ve Yönetim planının güncelleme çalışmalarının başlatılması için verilen yetki kararı ile başlayacaktır. Bir yıllık sürenin sonunda gelinen aşama hakkında 2026 yılında yapılacak Genel Kurula gündem yapılarak bilgi verilmesi halinde alınan yetkinin bir yıl daha uzatılması mümkün olabilir. Aynı yıl eşzamanlı olarak 2026’da Temsilciler Kurulunun ilk toplantısını yaparak taslak Yönetim Planının görüşülmesi mümkündür. Bir yıl sonra 2027 Haziranında da Kooperatif genel kuruluna paralel olarak TEMSİLCİLER KURULUNUN toplanarak hem GÜNCELLENEN YÖNETİM PLANINI ONAYLAMASI hem de SİTE YÖNETİM VE DENETİM KURULLARINI seçmesi mümkün olabilecektir.

Böylece güncellenen yeni Yönetim Planının onaylanarak yürürlüğe girmesiyle beraber TOPLU YAPI SİTE YÖNETİMİ de belirlenmiş olacaktır. Böylece 2027 yazından itibaren 2028 genel kuruluna kadar Orjanda SİTE YÖNETİMİNİN ilk faaliyet yılını görmüş olacağız.

Kooperatif açısından bakıldığında nihai amaç olan FERDİLEŞME elbette yasal bir zorunluluk. Ana sözleşmesinin de gereği. Ancak ferdi münasebete geçiş SİTE YÖNETİMİ kurulması için bir ön şart değil. Site yönetimi kurulması için 17.maddeye göre kat irtifak sahibi 2/3 çoğunluk da yeterli. Sonuçta tüm kat malikleri kooperatif amacı çerçevesinde eninde sonunda kat mülkiyet tapularını alacaklar zaten. Bu süre konutlar bitip iskân raporu alındığında işlemeye başlamıştı. Sadece sürecin TAMAMLANMASI GEREKİYOR.

Ama Konutların üçte ikisi fiilen kullanılıyorsa artık site yönetimine geçme bir tercih değil, zorunluluk haline gelmiş oluyor.  Buna göre 2/3 çoğunluğun sağlandığı andan itibaren Orjanda SİTE YÖNETİMİNE GEÇİLMESİ ve Kat İrtifaklı tapular Kat mülkiyetine dönüşmemiş olsa dahi ANAGAYRİMENKULÜN YÖNETİMİNDE KAT MÜLKİYETİ HÜKÜMLERİNİN UYGULANMASI gerekiyordu. Ancak “Bir yaptırım ve müeyyidesi olmadığı  takdirde, yasalara uymamayı alışkanlık haline getiren mevcut yönetim kurulları40 yıldan beri yürürlükteki 1985 tarihli ORAN SİTESİ YÖNETİM PLANINI uygulamadığı gibi 2014 tarihinde gerçekleşmiş 634 sayılı KMK’nun yukardaki maddesini de uygulamamakta ısrar etmiştir.” (GT)

Bu durumda kat maliklerinden bir kişi bile itiraz edip “Kooperatifin site kurulmasına müdahalesinin önlenmesi” davası açsa kesinlikle “İPTAL” kararı çıkar. Bunun için atılacak hukuki adımlar şöyledir:  Öncelikle “Noterden İhtar” çekilir. Kooperatife “ilk genel kurulda site yönetimi kurmak üzere yetki alması ve site yönetiminin oluşmasına müdahale etmemesi” ihtar edilir.  Yönetim gündeme almazsa ve Genel kurulda böyle bir karar alınamazsa o zaman Genel Kurul Tutanağına “muhalefet şerhi” konur. Ardından da buna dayalı olarak “müdahalenin menni” davası açılır. (Prof.Dr.Av.Şeref KISACIK)

17. maddeye göre, “kat mülkiyeti kurulmuş gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve bağımsız bölümlerin 2/3'ü fiilen kullanılmaya başlanmışsa kat mülkiyeti hükümleri uygulanacağına göre, bu aşamada kooperatif henüz amaçlarına ulaşmamış olsa da Orjanda Kat Mülkiyeti Hukukunun geçerli olduğunun ANLAŞILMASI VE İKRARI GEREKİR. Kat Mülkiyeti Hukuku temel olarak 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunundan kaynaklanır. 1985 tarihli ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI da bu kapsamda uyulması gereken, uyulacağı taahhüt edilen bir anasözleşme hükmündedir.

Kat İrtifakı, Kat Mülkiyeti, Kat Malikliği, Yönetici, Kat Malikleri/Temsilciler Kurulu da bu hukukun var ettiği ana kavramlardır. Site Yönetimi yada Toplu Yapı Yönetimi ise bu kavramların çatı örgütlenmesini oluşturmaktadır. Gerek Kat Malikleri arasında gerekse Kat Malikleri ile 3.ncü şahıslar arasındaki ihtilaflar karşısında mahkemeler işte bu Kat Mülkiyeti Hukuku içinden çözüm bulup karar verirler.

Özellikle 40 yıldan bu yana YÖNETİM PLANI yürürlükte olduğu halde Yönetim Kurulları tarafından uygulanmaması çok ciddi bir sorundur. Bu noktada İster kat irtifaklı ister Kat Mülkiyetli tapu sahibi olsunlar 1803 bağımsız bölümün bulunduğu anagayrimenkul ve ortak alanlarını yani 343/3 PARSELİ KOOPERATİF YÖNETEMEZ. Genel kural budur. Çünkü bu durumda kooperatif yönetimi 634 sayılı kanun ve yönetim planından kaynaklı SİTE YÖNETİMİ kurulmasına müdahale etmiş, geciktirmiş/ertelemiş ve SİTE GÖREV VE YETKİLERİNİ gasp etmiş olur. Orjanda Kat malikleri anagayrimenkulde örgütlenip site yönetimi kuramadığı için bu durum halen devam ediyor.

Site yönetimi kurulmuş olsaydı herhalukârda yapılacak ilk iş yönetim planının güncellenmesi olurdu. Proje dışı tadilat ve eklentiler meselesi bu kadar önlenemez çapta büyümez, kontrol altına alınabilirdi. En az 8 yıl önce 2017’de uygulanabilir ve sürdürülebilir bir TOPLU YAPI YÖNETİM PLANINA kavuşurduk. Böylece en az 3 seçimli genel kuruldan geçilerek kafalardaki sorular giderilmiş, belli bir uygulama deneyimi elde edilmiş ve çıkabilecek sorunlara çözüm yolları geliştirmiş olacaktı. Meselâ Orjanda sürekli tartışılan TOPLU YAŞAM KURALLARI bile sorun olmaktan çıkabilirdi.  Doğru zeminde doğru şeyler konuşulamadığı, en başta gelen yönetimlerin kafasında yer etmediği için de olumlu katkıya dönüşemedi.

Orjanın mukadder geleceği ertelene ertelene, hatta bilinçli olsun olmasın ÖTELENEREK bu günlere geldik. Orjan halkı da yaşadığı bu “siteymiş gibi hali (!)” hiç sorgulamadı ve normal saydı. Kat Mülkiyeti Hukukundan kaynaklı HAK VE SORUMLULUKLARININ bilincinde olamadı. Haklarını kullanmayı bilemedi. Kooperatif Yönetim Kurulları yasal olarak Kat Mülkiyeti Hukukunun geçerli olduğu Orjanda  Yönetim Planını uygulamadı/uygulayamadı.

Kısa bir süre 2000’li yıllara kadar, o da konutların yoğun bir şekilde yapıldığı dönemde özellikle serbestlik kararının kontrolü bağlamında kısmen uygulandıysa da daha sonra tamamen terk edildi. Orjanda uygulanacak “KURALLAR” yazılı hale getirilip yönetim planına konulmuş. Bu haklar, borçlar (sorumlulukların) ve kurallar 40 yıldır var. Niçin var? Uyulması gerektiği için. Unutulmuş olabilir ama bu belgeyi BİR TAAHHÜTNAME OLARAK ve Orjan ortağı sıfatıyla hepimiz imzalamıştık. Aradan geçen yıllar sonra gayet tabidir ki günün şartlarına güncellenmesi lazım. Bu anlaşılabilir bir şey. Fakat en azından 2014 yılından bu yana Orjan Kat Mülkiyeti hukukuna tabi olduğuna göre görev yapan yönetimlerin bu kuralları uygulaması gerekirdi. Yetkilerini kullanmadılar, görev ve sorumluluklarını yerine getirmediler. Hatta genel kurullara gündem olmadığı gibi, Orjan ortaklarının bilgilendirilmesi bile yapılmadı.

Orjanda Kat malikleri anagayrimenkulde örgütlenip site yönetimi kuramadığı için bu çarpık durum halen devam ediyor. Bu yüzden 343/3 ana gayrimenkulde site yönetimi kurulması 634 sayılı yasaya ve Yönetim Planına göre şarttır ve kaçınılamazdır. Kooperatifin 17.nci madde gereği 2/3 çoğunluğun sağlandığını düşündüğümüz 2014 yılından bu yana amacını zorlayarak SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ hareket etmesi, buna karşılık YÖNETİM PLANINI DA UYGULAMAKTAN özellikle kaçınması uygulamada bir tür YETKİ GASPI oluşturduğundan Prof.Dr.Av.Şeref KISACIK’ın görüşüne göre kat maliklerinden bir kişi bile itiraz edip “Kooperatifin site kurulmasına müdahalesinin önlenmesi” davası açsa mahkeme Kat Mülkiyeti Hukukuna dayanarak kesinlikle “İPTAL” kararı verecektir.

Bu yüzden 2025 Genel Kurulundan itibaren SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİN BAŞLATILMASI önemli ve önceliklidir. Bu meyanda alınacak karar kapsamında elbette YÖNETİM PLANININ uygulama ve güncelleme çalışmalarının başlatılması da olacak. Yine aynı kararda geçici BLOK YÖNETİCİLERİNİN ATANMASI için bir yıllığına yetki verilmesi de söz konusu. Öte yandan bu karar ve uygulama kooperatifin SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ hareket etmesine son vereceği gibi Orjanda artık KAT MÜLKİYETİ HUKUKUNUN GEÇERLİ OLACAĞININ DA İLANI olmuş olacaktır. 

SONUÇ OLARAK ENİNDE SONUNDA SİTE YÖNETİMİNE GEÇMİŞ OLMAYACAĞIZ MI? Kooperatif olarak kalmayı sürdürmenin, kanunlara karşı direnmenin, hiçbir bir yararı yok. Bir denetim sonucunda, YASAL BİR DEĞİŞİKLİK ya da bir mahkeme kararıyla “buraya kadar!” denilirse daha mı iyi olacak. Korkularımızı ve tereddütlerimizi aşmak için öncelikle onlarla yüzleşmemiz gerekiyor. 

Orjan yönetimi 2017 yılı Olağan genel kurulunda başarısız bir deneme yaptı. 30 Haziran 2018 tarihinde daha önceden koymadıkları “Yönetimin 634 sayılı kanun ve Yönetim Planından doğan yetkileri kullanabilmesini” amaçlayan bir önergeyi son anda gündeme aldırdı. Genel kurulun 6.ncı maddesinin (b) fıkrası olarak görüşülen ve Genel Kurulda hazır bulunanlarca oy çokluğu ile kabul edilip tutanağa giren karar metni şöyleydi: Kooperatifimizin daha iyi yönetilebilmesi için 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’na dayalı olarak, kooperatif yönetim planından doğan yetkileri kullanmak üzere, kooperatif Yönetim Kuruluna yetki verilmesi, Genel kurulda müzakereye açıldı. Yapılan oylama neticesi,  Genel Kurulda hazır bulunanlarca oy çokluğu ile kabul edildi.”

Bu karar esas itibariyle “süre” belirtilmemiş olması sebebiyle usulsüzdü. Eski başkanın “Doğrudur biz bu kararı lazım olur diye aldık. Fakat ihtiyaç olmadı, uygulamadık” ifadesiyle de zaten UYGULANMADI. Ancak gerekçenin “kooperatifin daha iyi yönetilebilmesi için” şeklinde kaleme alınmış olması, Orjan için en iyi yönetim biçiminin 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ve ona dayalı Yönetim Planından doğan yetkilerden geçtiğinin itirafı aslında. 2018 de kooperatifin 40 yıllık süresi bitiyordu ve elbette bu sorun yönetimi düşündürüyordu.  2013 ten 2017 sonuna kadar tam dört yıl süren bakanlık yazışması Kooperatif yönetiminin İşletme kooperatifine dönüşerek Orjanı yönetmeye devam etme planı olduğunu gösteriyor. Kanaatimiz oradan umut azalınca daralan zaman nedeniyle 29 Haziran 2017 deki 39. Genel Kurulunda sürenin 60 yıla uzatılmasını sağladıkları yönündedir.

Uygulansaydı ne olurdu? Kuşkusuz SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ için önemli bir adım olacaktı. Böylece dikkatler hem 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu, hem de Orjan Yönetim Planı üzerine toplanacak, uygulama konusunda da önemli bazı deneyimler elde edilecekti. Orjan ise belki alıştığından farklı bir “DAHA İYİ YÖNETİM BİÇİMİYLE” tanışacak, site yönetimine ilişkin bilgi ve bilinç düzeyi de artmış olacaktı. Ama maalesef bir anlık ele geçen bu fırsat değerlendirilmedi/değerlendirilemedi ve hiç olmamışa geri dönmüş olduk.

Öte yandan karar metni önemli bir soruna da yol açabilirdi. Çünkü bu tür kararlarda “belli bir süre için yetki alınması” gerekir. Yani “geçici” ara bir karar olarak değerlendirilir. Aksine böyle süresiz alınmış yetki kararları hukuki olarak sorunlu doğarlar. Dava açılması halinde iptal edilebilirler. Bizler zaten kooperatifin 17.nci madde gereği 2/3 çoğunluğun sağlandığını düşündüğümüz 2014 yılından bu yana amacını zorlayarak SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ hareket ettiğini, buna karşılık YÖNETİM PLANINI DA UYGULAMAKTAN özellikle kaçındığını gözlemliyoruz. Zaten uygulamada bir tür YETKİ GASPI var. Bu karar ana yaklaşım değişmezse söz konusu hale kılıf olacaktı.

Doğru olan bu kararın “süreli” ve belli “bir amaç için geçici” nitelikte olmasıydı. Özellikle kooperatif yönetimine tartışmalı düz bir yetki vermek yerine, onu SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ için görevlendirmek hem yasal açıdan, hem de Orjanın ihtiyacı açısından daha anlamlı kılabilirdi. O zaman karar şu anlama gelecektir: “Kooperatif yönetimi verilen yetkileri 1 yıl süre ile ve SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞİ BAŞLATMAK amacıyla kullanacaktır.” Daha içi dolu olur, süre bakımından eksiği olmaz, hizmetler daha iyi yapılabilir ve en önemlisi site yönetimi konusunda sürekli ötelenen yasal adımın nihayet atılmış olmasını sağlar.

Yani bu tür bir yetki kararını, süreli olarak ve site yönetimi kurulana kadar, yönetim planını uygulamak kaydıyla içinde bulunduğumuz hale GEÇİCİ BİR ÇÖZÜM olarak kullanabiliriz. En azından başlangıç fitilini ateşler. Kaybedilen yıllara, Orjan kamuoyunun bugüne kadar site yönetimiyle ilgili bilgi dağarcığının boş kalmasına rağmen bu karar gelecek için umut teşkil edebilir. Nasıl mı?

Şöyle; söz gelimi ilk genel kurul 6 ay sonra muhtemelen 29 Haziran 2025 tarihinde ve seçimli olacak. Bugünkü yönetim fırtınalı denizde limana az kala yolda kalan bir gemi gibi görevi devraldı. Zamanı az, yükü ağırdı. Bereket genel kurul onu coşku ile destekledi, istediği kaynağı kabul etti ve gereken yetkileri de verdi. Şu ana kadar da canla başla çalıştıklarını görüyoruz. Ama zaman dar, kışı geçirdik mi Mayıs Haziran geldi demektir. Orjanın her şeyi düzelmiş dört dörtlük görmek istediği yaz sezonu gelip çatar.

Önerimiz şu: 29 Haziran 2025 tarihinde yapılacak seçimli genel kurul gündemine Kooperatifimizin daha iyi yönetilebilmesi, SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİN BAŞLATILMASI, YÖNETİM PLANININ UYGULANMASI ve GÜNCELLENMESİ için BİR YILLIĞINA OLMAK kaydıyla şöyle bir madde konulmalı:

“Yönetim Kuruluna halen yürürlükte olan ancak uygulanmayan 1985 tarihli Orjan Sitesi Yönetim Planının uygulanmaya başlanması ile 634 sayılı kat mülkiyeti kanununun 9. Bölüm 69 ve 71. Maddeleri gereği 95 Blokun geçici Blok Yöneticilerinin belirlenmesi, atanan blok yöneticilerinin yasa gereği blok yönetimlerini kurmasının sağlanması ve mevcut yönetim planını güncelleme çalışmalarının Çalıştay Grubu tarafından yapılması için bir yıl süre ile görev ve yetki verilmesi ile sonuçların 2026 yılında yapılacak Genel Kurula gündem yapılarak sunulması, gerekiyorsa yetkinin 1 yıl daha uzatılabilmesi”

Bu teklif gündeme konulur ve genel kurulda onaylanırsa, nihayet Orjan için “küçük ama büyük bir adım” atılmış olacaktır. Zira artık niyet açıkça belli olmuş, istikamet netleşmiş olur. Bu hem yönetimin YENİ BİR VİZYONLA seçilmesini hem de Orjanın BELİRSİZLİKTEN KURTULUP geleceğine ısınmasını kolaylaştırır. Kaldı ki bu rota değişikliği Kooperatifimizin 1163 sayılı kanunun 81.maddesi uyarınca zorunlu olan “FERDİLEŞME SÜRECİNİ TAMAMLAMASINI” engellemeyeceği gibi daha da hızlandıracaktır.

Bu hamle kesin çözüme doğru SİTE YÖNETİMİ SÜRECİNİ BAŞLATACAK DOĞRU BİR KARAR olarak değerlendirilebilir. Böylece geçici Blok Yöneticileri belirlenerek Blok yönetimlerinin kurulması ilk iş olacaktır. Eş zamanlı olarak mevcut yönetim planının uygulanması ve güncelleme çalışmalarının da başlatılması söz konusudur.

Bir yıllık sürenin sonunda gelinen aşama hakkında 2026 yılında yapılacak Genel Kurula gündem yapılarak bilgi verilmesi halinde alınan yetkinin bir yıl daha uzatılması mümkün olabilir. Bu takdirde de 2027 genel kuruluna paralel olarak ilk TEMSİLCİLER KURULU toplanarak hem GÜNCELLENEN YÖNETİM PLANINI ONAYLAYABİLECEK, hem de SİTE YÖNETİM VE DENETİM KURULLARINI seçebilecektir. Bunun anlamı 2027-2028 yılları itibariyle TOPLU YAPI YÖNETİMİ kurulmuş ve yeni yönetim planının uygulamasının başlamış olmasıdır.

Bu yüzden her fırsat ve zeminde Kooperatif ortaklarına ve kat Maliklerine şunu söylemek ve uyarmak gerekiyor:

ARKADAŞLAR, 343/3 ANA GAYRİMENKULDE SİTE YÖNETİMİ KURULMASI ŞARTTIR VE KAÇINILAMAZDIR. BİZİM GİBİ 1985’TEN BERİ KAT İRTİFAKI TESİS EDİLMİŞ VE YÖNETİM PLANI TESCİL EDİLMİŞ BİR OLUŞUMDA SİTE YÖNETİMİ BİR TERCİH DEĞİL YASAL BİR ZORUNLULUKTUR. BUGÜN DEĞİLSE YARIN BİRGÜN BU OLACAKTIR. YA BİR YASAL DEĞİŞİKLİKLE YA DA BİR MAHKEME KARARIYLA. ŞAYET ÖNCEDEN HAZIRLIK YAPMAZ, ÇABA GÖSTERMEZSEK BÖYLE BİR DURUMUN ORJAN İÇİN OLDUKÇA AĞIR SONUÇLARI OLACAKTIR.” (Prof.Dr.Av.Şeref KISACIK)

PEKİ, BİZ NE YAPTIK? 20 yıllık kooperatif süresini önce 40 yıla, daha sonra da 60 yıla çıkardık. Böylelikle de özellikle son 25 yıl içinde hem kooperatifin amacının sonlanması, hem de tapuların kat mülkiyetine dönüşmesi sorununu YILLAR İÇİNDE BİR KARTOPU GİBİ BÜYÜTTÜK. Bugün baktığımızda sorun o kadar büyük ki görülemiyor. Bu yüzden gözümüzü iyice açıp ne yapabileceğimizi vaktinden evvel düşünüp ona göre hareket etmek mecburiyetindeyiz. 

SONUÇ OLARAK ENİNDE SONUNDA SİTE YÖNETİMİNE GEÇMİŞ OLMAYACAĞIZ MI? Kooperatif olarak kalmayı sürdürmenin, kanunlara karşı direnmenin, hiçbir bir yararı yok. Bir denetim sonucunda, YASAL BİR DEĞİŞİKLİK ya da bir mahkeme kararıyla “buraya kadar!” denilirse daha mı iyi olacak. Korkularımızı ve tereddütlerimizi aşmak için öncelikle onlarla yüzleşmemiz gerekiyor. 

Konut siteleri 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ve Yönetim Planına göre kurulup, yönetilmektedir. Nitekim Site yönetimi kuruluş süreci bu yasaya göre hazırlanmış ve daha kat irtifakı kurulurken tapuya tescil edilen site yönetim planı ile başlamıştı. Ayrıca Site Yönetiminin kooperatif faaliyette iken de teşekkül ettirilmesine hukuken hiç bir engel bulunmamaktadır. Bu yüzden 17.maddeye göre 2/3 çoğunluğun sağlandığı andan itibaren ORJANDA SİTE YÖNETİMİ kurulmalıydı. Zira Kooperatif yönetimleri Orjanı KOOPERATİF OLARAK ama sanki BİR SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ yönetemezler. 

Ayrıca 1985 tarihli ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI yürürlükte olduğu halde 40 yıldan bu yana Yönetim Kurulları tarafından uygulanmamış olması yada uygulanamaması ciddi bir sorun. Ancak bir taraftan da “ORJAN KOOPERATİFİNE” ısrarla “ORJAN SİTESİ” demeye, öyle görünmeye ve böyle söylenmesine katkı vermeye devam ettiler. Özellikle de 2014’ten beri yönetimler 634 SAYILI YASA VE YÖNETİM PLANI yokmuş gibi davranarak, daha da ilginci dayanağı olmayan “SİTE YÖNETİMİ GÖRÜNÜMLÜ KOOPERATİF” gibi hareket ederek yetki gaspı içinde oldular.

Gelen yönetimler güncel sorunları aşıp geleceğe yönelik çalışmaya vakit bulamadıkları için de 634 SAYILI YASA VE YÖNETİM PLANINDAN KAYNAKLI HAK VE SORUMLULUKLAR bir kenarda unutuldu. Şayet yasadan kaynaklı haklarımızın bilincinde olsaydık, tapularımız kat irtifaklı olsa bile KAT MALİKLERİ KURULU OLARAK kooperatifi beklemez toplanır 2014’te bile site yönetimini kurabilirdik.

Aynı yönetimler bir yandan da KOOPERATİF HUKUKU ve ANASÖZLEŞMESİNDEN kaynaklı temel amaç ve görevleri konusunda bile adeta ipe un serdiler. FERDİLEŞMENİN TAMAMLANMAMASI buna en vahim ve en başta gelen örnektir. Buradaki olumsuzlukları kooperatifin amaçlarını henüz gerçekleştirmediği gerçeğini sanki bilinçli olarak SİTE YÖNETİMİNE geçmemek, KOOPERATİF OLARAK YÖNETMEYE DEVAM ETMEK için bahane olarak kullandılar.

Oysa ki 2014 yılında bitmiş ve yapı kullanma izni alınmış konutların Orjan’da 2/3 çoğunluğu sağladığı düşünülüyor. Dolayısıyla 17. madde “o andan itibaren Orjanda Kat Mülkiyeti Hukukunun geçerli olacağını” bir kere daha hatırlatmış.  Bu nedenle 2014 yılından bu yana SİTE YÖNETİMİNE GEÇMEK artık Orjan için “BİR TERCİH DEĞİL YASAL ZORUNLULUK” haline gelmiş. Bu gerçeği kabullenmemiz ve bir an evvel gereğini yapmamız gerekiyor. Bu yüzden Ne yapabileceğimizi vaktinden evvel düşünüp ona göre hareket etmek mecburiyetindeyiz. 

Kooperatif olarak kalmayı sürdürmenin, kanunlara karşı direnmenin, hiçbir bir yararı yok. Bir denetim sonucunda, YASAL BİR DEĞİŞİKLİK ya da bir mahkeme kararıyla “buraya kadar!” denilirse daha mı iyi olacak. Korkularımızı ve tereddütlerimizi aşmak için öncelikle onlarla yüzleşmemiz gerekiyor. Onun için KAT MÜLKİYETİ HUKUKUNUN geçerli olacağı Orjanda 2025 yılında yapılacak Kooperatif Genel Kurulundan itibaren kooperatifin hiçbir hukuki dayanağı olmayan SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ HAREKET ETMESİNE SON VERİLMESİ, alınacak usulüne uygun yetki ile YÖNETİM PLANININ uygulanmaya başlanması gerekiyor.

Bu nedenle Çalıştay Raporuna uygun olarak Yönetim Kurulu konuyla ilgili önerilen gündem maddesini ilk yapılacak olağan genel kurulun gündemine koymalıdır. Yapılacak 2025 Genel Kurulunda alınacak bir kararla da ORJAN KOOPERATİF YÖNETİMİNE bir yıllığına (2026 da bir yıl daha uzatılabilir); YÖNETİM PLANINI UYGULAMA, Blok Yönetimlerini oluşturmak üzere GEÇİCİ BLOK YÖNETİCİLERİNİ ATAMA, YÖNETİM PLANININ GÜNCELLENMESİNİ sağlama ve SİTE YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULUNUN oluşumunu tamamlama görev ve yetkisi verilmelidir. Bu süreç 2027 Genel kuruluna kadar sonuçlanmış olacaktır.

O zaman 2027-2028 dönemi itibariyle 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa uygun olarak Site yönetimine geçiş yapılmış, ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI güncellenmiş, Blok yönetici ve deneticileri, Toplu Yapı Temsilciler Kurulu ve Site Yönetim/Denetim kurulları oluşmuş ve Site Müdürlüğü kurulmuş olacağından 40 yıldır gasp edilen kanunsuz duruma son verilmiş olacaktır.

Orjan için 2031’e kadar önümüzdeki 7 yılda takip edilecek istikamet ve gidilecek yol apaçık belli. Bu yüzden günün güncel sorunları kadar, belki onlardan daha fazla mümkün olduğu kadar geleceğe dair düşünmeye de çalışmalıyız. Çünkü karşımızda duran, yolumuzu tıkayan sorun FERDİLEŞMENİN TAMAMLANMASI ise asıl odaklanılması gereken mesele de SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİ başlatabilmektir. Artan yoğunlukta bu konuda düşünmeye, fikir üretmeye ve birlik beraberliğe ihtiyacımız var. Neticede ORJAN’IN GELECEĞİ bu. 

BU DURUMDA HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:

Srn 15.01:   634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 17’İNCİ MADDESİ’ne 13/4/1983 tarih ve             2814/7 kanunla eklenen 3. FIKRASI’ndaki kuralın uygulanmamış olması,

Srn 15.02: Orjanda 2/3 çoğunluğun kendi insiyatifleriyle toplanıp SİTE YÖNETİMİ       kuramamış olması,

Srn 15.03: 634 sayılı KMK’nun 17’inci maddesi hükmüne göre Orjanda 2014 yılından   beri  “KAT MÜLKİYETİ HUKUKU” gerçekleşmiş olduğu halde yönetim               kurullarının bunu uygulamamakta ısrar etmeleri,

Srn 15.04: Kooperatifin 17.nci madde gereği 2/3 çoğunluğun sağlandığını düşündüğümüz 2014 yılından bu yana amacını zorlayarak SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ hareket etmesi, buna karşılık YÖNETİM PLANINI da uygulamaktan özellikle kaçınması,

KISA, ORTA VE UZUN VADELİ HEDEFLER:  

Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?

Hdf 15.01: Srn 15.01 numaralı soruna çözüm olmak üzere: Belediyeye ve Tapu   müdürlüğüne resmi başvuru yapılarak 2025 yılında yapılacak Genel Kurula   kadar 2/3 çoğunluk durumunun belgelendirilmesi,

Hdf 15.02:    Srn 15.02 numaralı soruna çözüm olmak üzere: 2/3 çoğunluğun yapamadığı site yönetimine geçiş çalışmalarının 2025 yılında yapılacak Kooperatif Genel Kurulunda verilecek BİR YETKİ KARARIYLA başlatılması,

Hdf 15.03:   Srn 15.03 numaralı soruna çözüm olmak üzere: Orjanda 2014 yılından beri var olan “KAT MÜLKİYETİ HUKUKUNUN” geçerli olduğunun 2025 yılında yapılacak Genel kurulda açıkça ilan ve taahhüt edilmesi,

Hdf 15.04:    Srn 15.04 numaralı soruna çözüm olmak üzere: Orjanda 2025 yılında yapılacak Kooperatif Genel Kurulundan itibaren kooperatifin hiçbir hukuki dayanağı olmayan SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ HAREKET ETMESİNE SON VERİLMESİ, alınacak usulüne uygun yetki ile YÖNETİM PLANININ uygulanmaya başlanması,

HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:

Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yer almak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?

Haziran 2025 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;

Str 15.2025.01: Srn 15.01 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 15.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; TAPU MÜDÜRLÜĞÜNDEN Orjanda kaç adet Kat irtifaklı ve Kaç adet Kat mülkiyetli tapu sahibi olduğunun, yine bunlardan kaçının Yapı Kullanma izni almış olduğunun BELEDİYEDEN resmi yazıyla sorulması gerekiyor. Böylece mevcut yönetim kurulu tarafından 29 Haziran 2025 tarihinde yapılacak olağan genel kurula kadar anagayrimenkulde yapımı fiilen tamamlanmış ve kullanılmaya başlanmış bağımsız bölümlerin 2/3 çoğunluğu aşmış olduğunun tapu müdürlüğü ve Belediyeden resmen teyidinin alınması sağlanmalıdır.

Str 15.2025.02: Srn 15.02 numaralı soruna çözüm olmak üzere: Aralarında iskân raporu almış, halen konutunda oturan Kat irtifaklı tapu sahipleri de bulunan 2/3 çoğunluk bugüne kadar kendi insiyatifleriyle toplanıp site yönetimi kuramadılar. Oysa bu uzmanların görüşüne göre “mümkündü”.  Çünkü “kat mülkiyeti hükümleri uygulanabileceğine göre, bu aşamada site yönetiminin teşekkül ettirilmesine hukuken bir engel yoktur”. Yönetim planına uyarak tüm işler yapılabilirdi. Konutların üçte ikisi fiilen kullanılıyorsa artık site yönetimine geçme bir tercih değil, zorunluluk haline gelmiş oluyor.  Bu şartlar Orjanda 2014’ten beri var. O halde hemen, hiç vakit kaybetmeden ve ertelemeden/ötelemeden önümüzdeki genel kuruldan başlayarak SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİN BAŞLATILMASI en önemli ve öncelikli iş. Zira SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİ kapsamında BLOK YÖNETIMLERININ BELIRLENMESITOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULUNUN OLUŞMASI ve YÖNETİM PLANININ GÜNCELLENMESİ var. Başlangıç olarak 2025 Genel Kurulunda alınacak bir kararla bu işlerin yapılabilmesi için ORJAN KOOPERATİF YÖNETİMİNE bir yıllığına geçici bir görev ve yetki verilmelidir. Gelişmelere göre bu yetki 2026 genel kurulunda 2027 Genel kuruluna kadar bir yıl daha uzatılabilir. Bu hamle kesin çözüme doğru SİTE YÖNETİMİ SÜRECİNİ BAŞLATACAK DOĞRU BİR KARAR olarak değerlendirilebilir. Böylece geçici Blok Yöneticileri belirlenerek Blok yönetimlerinin kurulması ilk iş olacaktır. Eş zamanlı olarak mevcut yönetim planının uygulanması ve güncelleme çalışmalarının da başlatılması söz konusudur. Bir yıllık sürenin sonunda gelinen aşama hakkında 2026 yılında yapılacak Genel Kurula gündem yapılarak bilgi verilmesi halinde alınan yetkinin bir yıl daha uzatılması mümkün olabilir. Neticede bu işler en iyimser tahminle üç genel kurul sürebilir. 2025’te bir yetki kararı ile Blok yöneticilerinin atanması ve Yönetim planının güncelleme çalışmalarının başlaması, 2026’da Temsilciler Kurulunun ilk toplantısını yaparak taslak Yönetim Planının görüşülmesi, 2027 Haziranında da Kooperatif genel kuruluna paralel olarak TEMSİLCİLER KURULUNUN toplanarak hem GÜNCELLENEN YÖNETİM PLANINI ONAYLAMASI hem de SİTE YÖNETİM VE DENETİM KURULLARINI seçmesi mümkün olabilecektir. Böylece güncellenen yeni Yönetim Planının onaylanarak yürürlüğe girmesiyle beraber TOPLU YAPI SİTE YÖNETİMİ de belirlenmiş olacaktır. Böylece 2027 yazından itibaren 2028 genel kuruluna kadar Orjanda SİTE YÖNETİMİNİN ilk faaliyet yılını görmüş olacağız.

Str 15.2025.03: Srn 15.03 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 15.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; 17. maddeye göre, “kat mülkiyeti kurulmuş gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve bağımsız bölümlerin 2/3'ü fiilen kullanılmaya başlanmışsa kat mülkiyeti hükümleri uygulanacağına göre, bu aşamada kooperatif henüz amaçlarına ulaşmamış olsa da Orjanda Kat Mülkiyeti Hukukunun geçerli olduğunun anlaşılması ve ikrarı gerekir. Kooperatif Yönetim Kurulları yasal olarak Kat Mülkiyeti Hukukunun geçerli olduğu Orjanda  Yönetim Planını uygulamadı/uygulayamadı. Kısa bir süre 2000’li yıllara kadar, o da konutların yoğun bir şekilde yapıldığı dönemde özellikle serbestlik kararının kontrolü bağlamında kısmen uygulandıysa da daha sonra tamamen terk edildi. Orjanda uygulanacak “KURALLAR” yazılı hale getirilip yönetim planına konulmuş. Bu haklar, borçlar (sorumlulukların) ve kurallar 40 yıldır var. Niçin var? Uyulması gerektiği için. Unutulmuş olabilir ama bu belgeyi BİR TAAHHÜTNAME OLARAK ve Orjan ortağı sıfatıyla hepimiz imzalamıştık. Aradan geçen yıllar sonra gayet tabidir ki günün şartlarına güncellenmesi lazım. Bu anlaşılabilir bir şey. Fakat en azından 2014 yılından bu yana Orjan Kat Mülkiyeti hukukuna tabi olduğuna göre görev yapan yönetimlerin bu kuralları uygulaması gerekirdi. Yetkilerini kullanmadılar, görev ve sorumluluklarını yerine getirmediler. Hatta genel kurullara gündem olmadığı gibi, Orjan ortaklarının bilgilendirilmesi bile yapılmadı. Orjanda Kat malikleri anagayrimenkulde örgütlenip site yönetimi kuramadığı için bu durum halen devam ediyor. Kooperatifin 17.nci madde gereği 2/3 çoğunluğun sağlandığını düşündüğümüz 2014 yılından bu yana amacını zorlayarak SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ hareket etmesi, buna karşılık YÖNETİM PLANINI DA UYGULAMAKTAN özellikle kaçınması uygulamada bir tür YETKİ GASPI oluşturduğundan kat maliklerinden bir kişi bile itiraz edip “Kooperatifin site kurulmasına müdahalesinin önlenmesi” davası açsa mahkeme Kat Mülkiyeti Hukukuna dayanarak kesinlikle “İPTAL” kararı verecektir. Bu yüzden 2025 Genel Kurulundan itibaren SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİN BAŞLATILMASI önemli ve önceliklidir. Bu meyanda alınacak karar kapsamında elbette YÖNETİM PLANININ uygulama ve güncelleme çalışmalarının başlatılması da olacak. Yine aynı kararda geçici BLOK YÖNETİCİLERİNİN ATANMASI için bir yıllığına yetki verilmesi de söz konusu. Öte yandan bu karar ve uygulama kooperatifin SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ hareket etmesine son vereceği gibi Orjanda artık KAT MÜLKİYETİ HUKUKUNUN geçerli olacağının da ilanı olmuş olacaktır. 

Str 15.2025.04: Srn 15.04 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 15.04 hedefini gerçekleştirmek üzere; Konut siteleri 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ve Yönetim Planına göre kurulup, yönetilmektedir. Nitekim Site yönetimi kuruluş süreci bu yasaya göre hazırlanmış ve daha kat irtifakı kurulurken tapuya tescil edilen site yönetim planı ile başlamıştı. Özellikle 17.maddeye göre 2/3 çoğunluğun sağlandığı andan itibaren ORJANDA SİTE YÖNETİMİ kurulmalıydı. Zira Kooperatif yönetimleri Orjanı KOOPERATİF OLARAK ama sanki BİR SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ yönetemezler. Ayrıca 1985 tarihli ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI yürürlükte olduğu halde 40 yıldan bu yana Yönetim Kurulları tarafından uygulanmamış olması yada uygulanamaması ciddi bir sorun. Ancak bir taraftan da “ORJAN KOOPERATİFİNE” ısrarla “ORJAN SİTESİ” demeye, öyle görünmeye ve böyle söylenmesine katkı vermeye devam ettiler. Özellikle de 2014’ten beri yönetimler 634 SAYILI YASA VE YÖNETİM PLANI yokmuş gibi davranarak, daha da ilginci dayanağı olmayan “SİTE YÖNETİMİ GÖRÜNÜMLÜ KOOPERATİF” gibi hareket ederek yetki gaspı içinde oldular. Gelen yönetimler güncel sorunları aşıp geleceğe yönelik çalışmaya vakit bulamadıkları için de 634 SAYILI YASA VE YÖNETİM PLANINDAN KAYNAKLI HAK VE SORUMLULUKLAR bir kenarda unutuldu. Aynı yönetimler bir yandan da KOOPERATİF HUKUKU ve ANASÖZLEŞMESİNDEN kaynaklı temel amaç ve görevleri konusunda bile adeta ipe un serdiler. FERDİLEŞMENİN TAMAMLANMAMASI buna en vahim ve en başta gelen örnektir. Dolayısıyla kooperatifin amaçlarını henüz gerçekleştirmediği gerçeğini sanki bilinçli olarak SİTE YÖNETİMİNE geçmemek, KOOPERATİF OLARAK YÖNETMEYE DEVAM ETMEK için bahane olarak kullandılar. Oysa ki 2014 yılında bitmiş ve yapı kullanma izni alınmış konutların Orjan’da 2/3 çoğunluğu sağladığı düşünülüyordu. Dolayısıyla 17. madde “o andan itibaren Orjanda Kat Mülkiyeti Hukukunun geçerli olacağını” bir kere daha hatırlatmış.  Bu nedenle 2014 yılından bu yana SİTE YÖNETİMİNE GEÇMEK artık Orjan için “BİR TERCİH DEĞİL YASAL ZORUNLULUK” haline gelmiş. Bu gerçeği kabullenmemiz ve bir an evvel gereğini yapmamız gerekiyor. Kooperatif olarak kalmayı sürdürmenin, kanunlara karşı direnmenin, hiçbir bir yararı yok. Korkularımızı ve tereddütlerimizi aşmak için öncelikle onlarla yüzleşmemiz gerekiyor. Onun için KAT MÜLKİYETİ HUKUKUNUN geçerli olacağı Orjanda 2025 yılında yapılacak Kooperatif Genel Kurulundan itibaren kooperatifin hiçbir hukuki dayanağı olmayan SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ hareket etmesine son verilmesi, alınacak usulüne uygun yetki ile YÖNETİM PLANININ uygulanmaya başlanması gerekiyor. Bu nedenle Çalıştay Raporuna uygun olarak Yönetim Kurulu konuyla ilgili gündem maddesini ilk yapılacak olağan genel kurulun gündemine koymalıdır. Yapılacak 2025 Genel Kurulunda alınacak bir kararla da ORJAN KOOPERATİF YÖNETİMİNE 2027 Genel kuruluna kadar iki yıllığına; YÖNETİM PLANINI UYGULAMA, Blok Yönetimlerini oluşturmak üzere GEÇİCİ BLOK YÖNETİCİLERİNİ ATAMA, YÖNETİM PLANININ GÜNCELLENMESİNİ sağlama ve SİTE YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULUNUN oluşumunu tamamlama görev ve yetkisi verilmelidir. Bu süreç 2027 Genel kuruluna kadar sonuçlanmış olacaktır. O zaman 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa uygun olarak Site yönetimine geçiş yapılmış, ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI güncellenmiş, Blok yönetici ve deneticileri, Toplu Yapı Temsilciler Kurulu ve Site Yönetim/Denetim kurulları oluşmuş ve Site Müdürlüğü kurulmuş olacağından 40 yıldır gasp edilen kanunsuz duruma son verilmiş olacaktır.