4 Mart 2025 Salı

04 Mart 2025 ORJAN ÇALIŞTAYI; .....................SORU 18 CEVABI, HEDEFLER, STRATEJİLER VE 7 YILLIK YOL HARİTASI

 

18 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI

 

SORU 18:

GÜNCELLENMESİ GEREKEN YÖNETİM PLANINDA ORJAN BİR "SİTE" Mİ "TOPLU YAPI" MI OLARAK TANIMLANACAK? BUNA GÖRE ÖRGÜTLENME NASIL OLMASI GEREKİYOR?

CEVAP:

MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT VE SORUNLAR:   

“Soru ile SİTE ile TOPLU YAPI kavramlarına açıklık getirilmesi isteniyor.” (GT) Uzmanlara göre apartman içerisinde birden çok kat ve daire barındıran taşınmaz konuta verilen addır. SİTE ise içerisinde birçok apartman yapısı bulunduran KONUT TOPLULUĞU olarak tanımlanmaktadır”. (Av. Sinan Sezer SANCAKLI)

Günümüzde özellikle büyükşehirlerde yapılaşma apartmanlar ve siteler üzerinden sağlanmaktadır. (GT) 1985 tarihli Yönetim Planımız da Orjanı KOOPERATİF SİTESİ olarak (https://orjan.com.tr/kurumsal/site-yonetim-plani) adlandırmış. Ancak aynı yönetim planının A-GENEL HÜKÜMLER başlıklı 1. maddesi; Orjan yapılanmasını..Balıkesir İli Burhaniye İlçesi Çoruk Köyü Çiftlik mevkiinde tapunun 343/3 parselde kayıtlı 499176 m2 yüz ölçümündeki arsa üzerinde YAYGIN STİL 1803 BAĞIMSIZ BÖLÜMLERDEN ibaret..” ifadesiyle tanımlıyor. İşte bu tanım Orjanı TOPLU YAPI nitelendirmesine daha yakın kılıyor.

Ancak tabi ki o yıllarda 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununda (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/07/20090707-2.htm)TOPLU YAPILARA ilişkin herhangi bir yasal alt yapı yoktu. Nitekim Orjanda kat irtifakının kurulması ve Yönetim Planının tescilinden 22 yıl sonra ancak bu yönde bir değişiklik yapılabildi. Kanuna 5711 sayılı KAT MÜLKİYETİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUNLA (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/11/20071128-1.htm) DOKUZUNCU BÖLÜM: TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER eklendi.

66 ile 74 arasındaki 9 madde bu düzenlemelere ilişkin. Başlangıçtaki 66.madde ise (Ek madde: 14 /11/2007-5711 sayılı kanunun 22.maddesi) TOPLU YAPIYI tarif ediyor. Bu tanıma göre: Toplu yapı, bir veya birden çok imar parseli üzerinde, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılmış veya yapılacak, alt yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı ifade eder” denilmiş.

 

Görüleceği üzere burada TOPLU YAPI; bir veya birden çok imar parseli üzerinde, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılmış, alt yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıolarak tarif ediliyor. Demek ki Orjan başlangıçta öyle adlandırılmamış olsa bile aslında BİR TOPLU YAPI olarak yapılmış. Projesinden başlayarak YAPISI, KONUMU ve ÖZELLİKLERİ itibariyle tamamen BİR TOPLU YAPI OLARAK inşa edilmiş. Ancak 1985 tarihli Yönetim Planında ORJAN KOOPERATİF SİTESİ olarak geçiyor. Neden? Çünkü 1978-1985 arası kuruluş yıllarında 634 sayılı yasada böyle bir kavram yoktu.

Peki, bir KONUT SİTESİNİN yasal olarak TOPLU YAPI OLUP OLMADIĞI nasıl anlaşılır? Bu sorunun çok basit ve özet bir cevabı var: “Toplu yapının unsurları arasında, toplu yapıyı klasik kat mülkiyetinden ayıran en önemli unsur BİR veya birden fazla imar parseli üzerinde BİRDEN FAZLA yapının olmasıdır. Bir veya birden çok parsel olabilir ancak parseller üzerinden birden çok yapı olmalıdır.”

634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’na 5711 sayılı Yasa ile eklenen ve yukarıda açıklanan 66. Maddede, bir sitede toplu yapı yönetimi kurulabilmesi için öngörülen şartlar şöyledir;

  •  Bir veya birden çok imar parseli üzerinde kurulmuş olmak.
  •  İmar parseli, belediyeler veya yetkili merciler tarafından imar mevzuatında göre yapılan imar düzenlemesi  çalışmalarından sonra oluşmuş parseller anlamına gelir.
  •  Onaylı bir yerleşim planına göre yapılmış veya yapılacak olması
  •  Bunların yanında alt yapı tesislerinin bulunması
  •  Ortak kullanım yerlerinin, sosyal tesis ve hizmetlerinin mevcut olması
  •  Bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı ifade etmelidir.
  • Yapı topluluğu tek parsel üzerinde ise bu parselde; kat irtifakı veya kat mülkiyeti kurulmuş olmalıdır. (Av. Mehmet Demir)

Bu açıklama ve şartlar Orjana tatbik edilecek olursa; anagayrimenkul olan 343/3 parsel yaklaşık 500 bin m2’lik yekpare tek parseldir ve üzerinde yaygın sitil bahçeli dubleks 1803 bağımsız konut bulunmaktadır. 343/3 anagayrimenkul belediye ve yetkili merciler tarafından imar mevzuatına göre yapılan imar düzenlemesi çalışmalarından sonra oluşmuştur. Onaylı bir yerleşim planına göre yapılmıştır. Su, kanalizasyon, elektrik, taş parke cadde ve sokaklar gibi alt yapı tesisleri bulunmaktadır. Sahil plajı, iskele, Otopark, yeşil alan ve yönetim merkezi gibi Ortak kullanım yerlerimiz vardır. Ayrıca 414, cafeler, marketler, yüzme havuzu vb. sosyal tesis ve hizmetler mevcuttur. Yönetimi bakımından bunlar birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıdır. Son olarak bu yapı topluluğu 343/3 anagayrimenkul (tek parsel) üzerinde olup 1985 yılı itibariyle kat irtifakı kurulmuştur.

Dolayısıyla Orjan 2007 yılında kanuna ilave edilen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİN 66.maddesine göre tam olarak bir TOPLU YAPI oluşumudur.

“Toplu yapı” kapsamı öncelikle, 3.4.1983 tarih ve 2814 sayılı Kanunun ek üçüncü maddesinde (https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/18018.pdf)  düzenlenmiş, daha sonra 5711 sayılı Kanunda (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/11/20071128-1.htm) da 66.ncı madde ile yer almış ve “TEK PARSEL ÜZERİNDEKİ BİRDEN FAZLA BİNALAR” dahil edilmiştir.

“Kanun koyucu 2007 yılında çıkardığı bu yasa ile “TOPLU YAPI” kavramını tanım yaparak, ilk defa, Türk Hukukuna kazandırmıştır. 634 sayılı Kanuna, 2814 sayılı Kanun ile dahil edilen ve “Birden Çok Yapılarda Uygulanacak Özel Hükümler” başlığı ile düzenlenen ek 3 üncü maddenin ilk fıkrası, “Bir arsa üzerinde birden çok yapının olması” durumuna ilişkin düzenlemeler getirmiş, ancak “Toplu yapı” kavramı ile ilgili bir açıklamada bulunmamıştır. Bir başka deyişle; ek 3 üncü madde, 5711 sayılı Kanunda yer alan “Toplu yapı” tanımına giren durumlardan sadece bir tanesini içermiş, kapsam bakımından 5711 sayılı Kanunun gerisinde kalmıştır.” (Arş. Gör. Tuğçe TUZCUOĞLU)

KAT MÜLKİYETİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN 5711 sayılı Kanun Yönetim Planımızın tescilinden 22 yıl sonra 14.11.2007 tarihinde kabul edilmiştir. Böylece 634 sayılı Kanuna 65.inci maddeden sonra gelmek üzere "TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER" başlıklı "Dokuzuncu Bölüm" altında 65-74 maddeler eklenmiş, mevcut 66 ve 67.nci maddeler, 75 ve 76.ncı maddeler olarak teselsül ettirilmiştir.

“5711 sayılı Kanundan sonra, bu Kanuna dayalı olarak “Toplu Yapılara İlişkin ayrıntılı bir uygulama Yönetmeliği” de çıkarılmıştır. “Toplu Yapı” kavramından, 16.8.2008 tarihli Resmi Gazetede (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2008/08/20080816-3.htm) yayınlanan “Toplu Yapılarda Kat Mülkiyeti ve Kat İrtifakı Tesisine Dair Yönetmelik” in “Tanımlar” başlığı altında yer alan dördüncü maddesinin (i) bendinde de bahsedilmiştir. İlgili madde; Toplu yapı: Bir veya uygulama imar planında belirlenen birden çok imar parseli üzerinde, onaylı yerleşim planına göre yapılmış veya yapılacak, alt yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri ve sosyal tesisler ve hizmetler ile bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı” hükmünü haizdir.

66.ıncı maddenin ikinci fıkrasının ikinci cümlesi okunduğunda; kanun koyucunun, toplu yapılar için “bitişik” veya “komşu” olmayı aradığı; fakat bu yapıların arasında kalan ve imar planına göre yol, meydan, yeşil alan, park, otopark gibi kamuya ayrılan yerler için bu şartı aramadığı anlaşılmaktadır. Bir başka deyişle; cümleden çıkan anlam, park, yol gibi kamuya tesis edilen yerlerin birbirine bitişik olmasının gerekmediği, bu yerlerin birbirinden farklı bölgelerde olabileceğidir. Kanun koyucu burada; toplu yapı kapsamında olan binaların aralarında yer alan, kamuya tahsis edilmiş yol, park gibi yerlerin, toplu yapıların “bitişik” veya “komşu” olmalarını etkilemeyeceğini belirtmek istemiştir.

“Yönetim” başlığını taşıyan KMK. 69.maddesine göre; “Toplu yapı kapsamında bulunan parsel ve parsellerdeki birden çok bağımsız bölümü kapsayan ana yapıda ortak yerleri bulunan blok yapıların her biri, kendi sorunlarına ve yalnız o bloğa ait ortak yerlere ilişkin olarak, o blokta bulunan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan blok kat malikleri kurulunca yönetilir. Bir parselde blok niteliğinde olmayan yapılar varsa veya bu nitelikteki yapılarla blok yapılar aynı parselde yer alıyorsa, kendi sorunlarına ve o parsele ait ortak yerlere ilişkin olarak, o parselde bulunan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan kat malikleri kurulunca yönetilir. Yönetim plânında blokların ve blok niteliğinde olmayan yapıların idare tarzı ayrıca belirtilir.”  (Arş. Gör. Tuğçe TUZCUOĞLU)

“Yönetim Planımız DEĞİŞMELİ MİDİR? NE ZAMAN? NASIL?” sorusuna cevap; bütün bu yasal oluşuma uygun olarak Elbette değişmelidir” olacaktır. Çünkü; her şeyden önce 40 yıl öncenin şartlarıyla yazılmıştır. Bugünün gerekliliklerini öngörememeleri nedeniyle eksikleri var. Düzeltilmesi gereken maddeleri var. Kaldı ki bu süre zarfında 634 sayılı temel yasada önemli bazı değişiklikler olmuştur. Misâl olarak en başta da YASAYA TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİN İLAVE EDİLMİŞ olmasını gösterebiliriz.  

Ayrıca bugün kentlerimiz yasanın çıktığı 1965 Türkiye’sinden çok farklıdır. 2024 itibarıyla 30 büyükşehir belediyemiz, 51 ilimiz ve toplam 922 ilçemiz bulunmakta ve ülkemizin %80’den fazlası şehirlerde yaşamaktadır. Apartman yaşamı beldelere bile yayılmıştır. Şehirlerimizde KONUT SİTELERİ VE TOPLU KONUT UYGULAMALARI giderek çoğalıyor. Bu yüzden insanlarımız yıllar içinde kent yaşamının gereği haline gelen en basit bir apartman yönetiminden giderek site yönetimine, daha da ötesi TOPLU YAPI sistemlerine giden sürece uyum göstermek durumunda kalmışlardır. Bu uyumu sağlayan en önemli araç YÖNETİM PLANLARIDIR ve onlar birer sözleşme olarak artık yaşamımızın bir parçası haline gelmişlerdir.

Dolayısıyla çevremizde örnek alınacak pek çok iyi uygulama, pek çok deneyim ve sorunlar için yararlanılacak pek çok teknik ve hukuki çözümler var. Bu açıdan 40 yıl sonra biz de hem yasanın son haline uyum ve uygunluğun sağlanması, hem de iyi uygulama örneklerinden yararlanmak üzere yönetim planımızı günün şartlarına göre GÜNCELLEMELİYİZ. Bu bağlamda en başta da “Orjan Yapı Kooperatifi Site Yönetim Planı” adını “ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI” olarak değiştirmeliyiz.

Ancak “1985 tarihli Yönetim Planı, 2007 yılında 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununda yapılan değişiklikten önce hazırladığından bu kanuna sonradan eklenen 9’uncu Bölümdeki Toplu Yapılara İlişkin Özel Hükümleri kapsamamaktadır”. Bu nedenle, genel kurulda alınacak “Yönetim Planını uygulama” kararından sonra güncellenmelidir.” (GT) Öte yandan “Toplu yapı kavramı, sitenin özel bir türüdür ve günlük hayatta hepsi için “site” kavramı kullanılmaktadır. Yönetim Planımız güncellense bile giriş bölümündeki tariflerde bu kavramın parantez içine alınarak; “Site (Toplu Yapı)” olarak ifade edilmesi uygun olacaktır.” (GT) Ancak adının alışkın olduğumuz üzere kısa ve net bir ifadeyle “ORJAN SİTESİ” olarak düzeltilmesi yeterlidir.

Orjanda Yönetim planının TOPLU YAPI YÖNETİMİ örgütlenmesini mümkün kılacak şekilde değiştirilmesi en doğrusu olur. Yani böylece 95 Blokun her biri için temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısı kadar oya sahip TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU oluşabilir.” (Prof.Dr.Av.Şeref KISACIK) Ayrıca güncellenecek Yönetim Planında Orjan Sitesi oluşumunun bir TOPLU YAPI YÖNETİMİ olabilmesi için gereken örgütlenme biçimi, seçilme, karar alma, görev, yetki ve sorumluluklar yer almak zorunda. Bu kapsamda Blok yönetici ve denetçileri, TOPLU YAPI TEMSİLCİLER ve YÖNETİM KURULLARINA ilişkin esaslar da olacaktır

Buna göre “Kanunun 69.uncu maddesi gereğince; yönetim planında başka türlü düzenlenmemişse, TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU,  blok yapılarda her blokta bulunan bağımsız bölüm maliklerince seçilen blok yöneticileri ve blok niteliğinde olmayan yapıların bağımsız bölüm maliklerince seçilen temsilcilerden oluşur. Toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin sayısı ve nasıl seçileceği toplu yapının özelliği dikkate alınarak yönetim plânında belirtilir.  Toplu yapı temsilciler kurulunda,  bu yöneticiler ve temsilciler yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısı kadar oy hakkına sahiptirler”

Bu değişikliğin bizim gibi gruplar halinde 95 blokta yaygın stil 1803 bağımsız konutu bulunan ve yapısı itibariyle TOPLU YAPI ÖZELLİĞİ gösteren bir sitede daha bir önemle dikkate alınması gerekiyor. Zira Yönetim Planımız 40 yıl önce Orjanda adeta tek bir apartman varmış gibi düzenlenmiştir. İçeriğinde TEMSİLCİLER KURULU İLE YÖNETİM VE DENETİM KURULLARI hakkında yeterli düzenleme bulunmamaktadır. Bazılarında ise “site yönetimi” yerine “kooperatif yönetimi“ konulmuştur.

Misâl olarak (E) bölümünde yer alan 27, 28, 29, 30 ve 31.maddeleri gösterebiliriz. Bu maddeler; Yönetici, Yönetim Kurulu ve deneticinin seçimi, iş ve hizmetleri, ücretleri, kat maliklerinin yönetim giderlerine katılımı ile Ortak yerlerde acele yapılması gereken onarım ve ıslah işleri için gereken katılma payı hakkındadır. Ancak 32.madde açık açık “YÖNETİM KURULU KAT MÜLKİYETİ VE ANA SÖZLEŞMESİNDE BELİRTİLEN GÖREVLERİN DIŞINDA AŞAĞIDAKİ İŞLERİ GÖRECEKTİR” diyor ve (a) dan (g) ye kadar 8 fıkra sayıyor. Bu sayılanlar KURULACAK SİTE YÖNETİM KURULUNUN GÖREVLERİ aslında.

Fakat maddenin giriş cümlesinde bir yazım hatası var gibi görünse de burayı  KAT MÜLKİYETİ KANUNU VE KOOPERATİF ANA SÖZLEŞMESİNDE BELİRTİLEN GÖREVLERİN DIŞINDAşeklinde okumamız gerekiyor. Bu durumda asıl maksadın Kooperatif yönetim kurulunun kendiişlerinden başka Site Yönetim Kurulunun yapması gereken BU GÖREVLERİ de üstlenmesinin istendiği ortaya çıkar.  Belki de 40 yıl önce Yönetim Planını hazırlayıp tapuya tescil ettirenler SİTE YÖNETİMİ KURULANA KADAR kendilerinden sonraki BÜTÜN YÖNETİM KURULLARININ BÖYLE BİR GÖREVLE YÜKÜMLÜ OLACAKLARINI varsaymış olmalılar.

Orjan aslında bir TOPLU YAPI niteliğinde kurulmuş olmasına rağmen mevcut Yönetim Planının 634 sayılı yasaya 2007’de ilave edilen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE göre güncellenmemiş olması ciddi bir sorundur. Bu itibarla yasada yer alan TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİN Orjan Yönetim Planına yansıması doğal bir zorunluluktur. Dolayısıyla bu soruna çözüm olmak üzere: YÖNETİM PLANI GÜNCELLEMESİNİN 2025-2027 arası iki yıllık dönemde TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE tam uyum sağlanacak şekilde gerçekleştirilmesi gerekiyor.

Güncelleme çalışmasından önce bu konu ile ilgili pek çok örnek ve uygulama değerlendirilebilir. Meselâ Güray TEKİN’in Yönetim ve denetim organlarının fonksiyonları ile örgütlenme şeması önerisi aşağıdadır:

SİTE YÖNETİM KURULU:

Site Yönetim Kurulunun sayısı 5’ten 3’e indirilir. Yönetim Kurulu, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ve güncelleştirilecek yeni Site Yönetim Planına göre hem Sitenin hem de Kooperatifin Yönetim Kurulu olarak “ikiz görev” yapar. Yönetim Kurulunda Başkana bağlı “iki Başkan Yardımcısı” olur. Bunlardan biri “Sitenin Yönetiminden” diğeri de “Kooperatifin Yönetiminden” sorumlu olur. Yönetim Kurulu sitenin “Yürütme Organı” olur ancak bu görevini Site Müdürlüğü vasıtasıyla yerine getirir ve sürekli sitede kalmalarına gerek olmaz.

YÖNETİM KURULUNA BAĞLI ORGANLAR:

“Site Yönetim Müdürlüğü, 95 blok yapının yöneticileri (Site Yönetimi Temsilciler Kurulu) ve Konut Yapı veya İşletme Kooperatifi” Yönetim Kuruluna bağlı olarak görev yapar.

SİTE YÖNETİM MÜDÜRLÜĞÜ:

Site Yönetim Müdürlüğü, sitenin “Fiili Yürütme Organı” olur, müdüre bağlı aşağıdaki şemada görülen 5 Kısım Amirliklerinden teşkil edilir ve 24 saat esasına göre görev yapar. Site Yönetim Müdürlüğü görevini, iş kanununa göre kooperatifte çalışan müdürlüğe bağlı memur ve işçi personel kadrosu ile yerine getirir.

95 BLOK YAPI YÖNETİCİLERİ VE SİTE YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULU:

95 Blok Yapı Yöneticileri, doğrudan Site Yönetim Kuruluna bağlı olarak görev yapar. Ayrıca tümü “Site Yönetimi Temsilciler Kurulunu” teşkil ederek “Yasama (Karar Alma) ve Site Yönetim Kurulunu Seçme Organı” olarak görev yapar.

KONUT YAPI VEYA İŞLETME KOOPERATİFİ:

Konut Yapı veya İşletme Kooperatifi, mevcut personel ve malzeme kadrosuyla, 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu, Ana Sözleşme ve Site Yönetim Planındaki esaslara uygun olarak Site Müdürlüğü vasıtasıyla sitenin “ortak yer ve tesislerinin bakım, onarım, işletme ve idari hizmetlerini” yerine getiren “Hizmet Organı” olarak görev yapar.

SİTE DENETİM KURULU:

Site Denetim Kurulu iki üyeden teşkil edilir, Site Yönetim Kurulunu ve yönetim kuruluna bağlı diğer organları denetleyen “Denetim Organı” olarak görev yapar. 95 Blok Yapı Deneticileri, doğrudan Site Denetim Kuruluna bağlı olarak görev yaparlar. Ayrıca tümü “Site Denetimi Temsilciler Kurulunu” teşkil ederek “Site Denetim Kurulunu seçerler”. (GT)

 

SİTE (TOPLU YAPI) YÖNETİM KURULU

1-YÖNETİM KURULU BAŞKANI

2-SİTE YÖNETİMİNDEN SORUMLU BAŞKAN YARDIMCISI

3-KOOPERATİF YÖNETİMİNDEN SORUMLU BAŞKAN YARDIMCISI

                                         I                                               I                                   I

SİTE YÖNETİM MÜDÜRLÜĞÜ

 

95 BLOK YAPI YÖNETİCİSİ/SİTE TEMSİLCİLER KURULU

 

KONUT YAPI KOOPERATİFİ

1-SİTE YÖNETİM MÜDÜRÜ.

2-GENEL SEKRETER VE İDARİ İŞLER (AİDAT, MUHASEBE, YAZI İŞLERİ, İLETİŞİM) KISIM AMİRİ.

3-FEN İŞLERİ, BAKIM VE ONARIM KISIM AMİRİ.

4-ÇEVRE KORUMA, TEMİZLİK, PARK VE BAHÇELER KISIM AMİRİ.

5-SOSYAL TESİSLER VE İŞLETMELER KISIM AMİRİ.

6-GÜVENLİK KISIM AMİRİ.

95 BLOK YAPI KAT MALİKLERİ KURULLARI

17 BLOKTA 7,

8 BLOKTA 18,

70 BLOKTA 22 BAĞIMSIZ BÖLÜM KAT MALİKLERİNDEN OLUŞUR.

SİTE YÖNETİM MÜDÜRLÜĞÜNE BAĞLI PERSONEL DAHİL KOOPERATİFİN PERSONEL VE MALZEME KADROSUNDAN OLUŞAN TÜZEL KİŞİLİKTİR.

 

SİTE DENETİM KURULU

1-DENETİM KURULU ÜYESİ

2-DENETİM KURULU ÜYESİ

ı

95 BLOK YAPI DENETİCİSİ/SİTE DENETİMİ TEMSİLCİLER KURULU

Bu nedenle 2027 Genel kuruluna kadar Yönetim Planı güncelleme çalışması kapsamında TOPLU YAPI ÖRGÜTLENMESİ ile ilgili maddelerin 634 sayılı yasaya dayalı, doğru, iyi uygulama örnekleri dikkate alınarak ayrıntılı olarak yer alması gerekiyor.

YÖNETİM PLANININ DEĞİŞTİRİLMESİ konusunda 634 sayılı Kat Mülkiyeti kanununun “B) Yönetim planı” başlıklı 28.maddesi “Yönetim planının değiştirilmesi için bütün kat maliklerinin beşte dördünün oyu şarttır” diyor. Ancak bu hüküm 1965 tarihinin şartlarına göre. Yine de “Yönetim planının değiştirilmesi için yapılan oylamalarda, kat maliklerinin beşte dört çoğunluğu sağlanamazsa, kat maliklerinin gayrimenkulün bulunduğu sulh hukuk mahkemelerinde yönetim planının iptali için dava açma hakları bulunmaktadır.” (Av. Mehmet Demir)

KAT MÜLKİYETİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN 5711 sayılı Kanun 14.11.2007 tarihinde kabul edilmiştir. Bu düzenleme Yönetim Planımızın hazırlanıp tescil edildiği 1985’ten de 22 yıl sonradır. Ancak yapılan düzenlemenin daha 2 yılı dolmadan 23.06.2009 tarihli 5912 sayılı yeni bir Yasayla da bazı değişiklerin (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/07/20090707-2.htm) daha yapıldığını görüyoruz. Bu değişiklik özellikle bizim gibi kanunun Yürürlüğe Girmesinden Önce Kurulan Toplu Yapılarla ilgili.

“5711 sayılı Kanun ile kanun koyucu, yönetim planının değiştirilebilmesi için, 634 sayılı KMK’da olduğu gibi, toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının beşte dört oranında oyunu aramaktadır. Bu nisap, oldukça ağırdır. Zira birden çok yapının bulunduğu bir sistemde, beşte dört oranını sağlamak, her zaman kolay olmayabilir. Bu nisabı emredici olarak düzenlemek, çoğu durumda hakkaniyete aykırılık teşkil edebilir.

Bu nedenle 5711 sayılı Kanun ile getirilen yeniliklerin mevcut toplu yapılara da uygulanabilmesi için geçici madde öngörülmüştür. Buna göre kanunun yürürlüğe girmesinden önce kurulan toplu yapılara ait yönetim planları, yürürlük tarihinden itibaren EN GEÇ ALTI AY İÇİNDE Kanun hükümlerine uyarlanabilecektir. Yönetim planında bu yönde değişiklik yapılması için mevcut kat malikleri kurulunun salt çoğunluğu yeterli görülmüştür. Ayrıca “mevcut toplu yapı yönetimlerinin yönetim planı değişip buna göre yönetici seçilene kadar geçici yönetim olarak görevlerini sürdüreceği” de öngörülmüştür. Diğer bir ifadeyle; yapılarda mevcut yöneticiler geçici yönetim olarak öngörülmüş, geçici yönetime yönetim planı değişikliği için gerekli hazırlıkları yapma görevi yüklenmiştir.” (Arş. Gör. Tuğçe TUZCUOĞLU)

Nitekim kanunun 5.maddesi ile 634 sayılı Kanuna eklenen Geçici 2.inci madde: “5912 sayılı Kanunun yürürlük (07/07/2009) tarihinden önce kurulan toplu yapılara ait yönetim planının Kanun hükümlerine uyarlanması amacıyla YAPILACAK İLK DEĞİŞİKLİK TALEPLERİNDE,  değişiklik için mevcut kat malikleri kurulunun SALT ÇOĞUNLUĞU İLE KARAR ALINMASI yeterlidir. Mevcut toplu yapı yönetimleri, değiştirilen yönetim planına göre yeni yöneticiler seçilinceye kadar geçici yönetim olarak görevini sürdürür. Toplu yapı yöneticisi seçimi, en geç yönetim planının değiştirilmesini takip eden üç ay içinde yapılır” hükmünü amir. TAAHHÜTNAME NİTELİĞİ ve ANASÖZLEŞME HÜKMÜNDE olması sebebiyle de doğal olarak yeni yönetim planında da mevcut kat maliklerinin imzalarının alınması gerekiyor.

Dolayısıyla Orjan Yönetim Planının 1985’te yapıldığı ve bu tarih 2009 değişikliğinden önce olduğu için YAPILACAK İLK DEĞİŞİKLİKTE kat malikleri kurulunun SALT ÇOĞUNLUĞU İLE KARAR ALINMASI mümkün olabilir. O yüzden yapılacak değişiklik/güncelleme sürecinde öngörülecek hedef, takip edilecek yol haritası ve stratejiler ile BU HUSUSUN DA DEĞERLENDİRİLMESİNİ öneriyoruz. Tabi ki bu arada konuyla ilgili çıkan Yönetmelik ve genelgeler ile konunun uzmanlarının görüşlerinin de dikkate alınması gerekiyor.

Nitekim 5711 sayılı Kanunun 68.inci maddesine dayanılarak toplu yapılarda kat mülkiyetinin ve kat irtifakının tesisinde istenilecek belgeleri ve tapuda yapılacak işlemlerin usul ve esaslarını belirlemek için "Toplu Yapılarda Kat Mülkiyeti ve Kat İrtifakı Tesisine Dair Yönetmelik" 16.08.2008 tarihli 26969 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin “Amaç” bölümü MADDE 1 –(1) “Bu Yönetmeliğin amacı; toplu yapılarda, kat mülkiyetinin ve kat irtifakının tesisinde istenilecek belgeleri ve tapuda yapılacak işlemlerin usûl ve esaslarını belirlemektir” diyor. “Sözleşme ve Tescil” bölümünde ise; MADDE 8 - (7) “28/11/2007 tarihinden önce toplu yapı ilişkisini gösteren vaziyet plânı bulunmadan kat mülkiyeti kurulan yapılarda, 28/11/2007 tarihinden itibaren altı ay içinde yönetim plânı değişikliği yapılarak, tapu siciline tescil talebinde bulunulurken; yapıların konumlarını, ortak nitelikteki yerleri ve tesisleri, bunların kullanım amaç ve şekillerini ve toplu yapı kapsamındaki parsel ve parsellerin tamamını ihtiva edecek şekilde bir bütün olarak uygulama imar plânı ve parselasyon plânına uygun olarak hazırlanmış, idarece onaylı vaziyet plânı verilir” ifadesi var.

Daha sonra zaten 5912 sayılı Kanun ile de toplu yapıya ilişkin hükümlerde bazı değişiklikler yapılmıştır. Ayrıca 2021 yılında Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından (file:///C:/Users/grundig/Downloads/Kat%20Mu%CC%88lkiyeti%20Kat%20I%CC%87rtifak%C4%B1.pdf) çıkarılan 01.09.2021 tarih 730554 sayılı “Kat İrtifakı ve Kat Mülkiyeti” konulu 2021/4 GENELGE de aynı konularla ilgilidir

Genelgenin “I-GİRİŞ” bölümü genelgenin amacını açıklamış: “23.06.1965 tarihli 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun (bundan sonra Kanun olarak anılacaktır) farklı tarihlerde değişikliğe uğraması sonucunda kat irtifakı/kat mülkiyeti tesisi sırasında istenilen belgeler ve sicilde yapılacak işlemlerde değişiklikler meydana gelmiştir. Bu değişiklikler kapsamında tapu müdürlüklerinde uygulamalara yön vermek için çeşitli tarihlerde Genelge ve Duyurular yayımlanmıştır. Bu Genelge ile tapu müdürlüklerindeki Kat Mülkiyeti Kanunundan kaynaklanan tapu işlemlerinin genel olarak açıklanması amaçlanmıştır”

Yine “b)Yönetim Planı Değişikliği” bölümünün 2.nci paragrafında; Yönetim planı değişikliğinin tapu sicilinde gösterilebilmesi için kat malikleri ve temsilcileri tarafından yeter çoğunlukta imzalı kabul beyanlarını içerir noter tasdikli kat malikleri kurulu kararının ibraz edilmesi gerekir. Tapu müdürlüğünce kat malikleri kurulunun toplanma usulü, kabulün sağlanma biçimi ve imzaların ilgililerine ait olup olmadığı vs. hususlara bakılmaksızın sadece Kanunda öngörülen kabul çoğunluğunun sağlanıp sağlanmadığının belirlenmesi yeterlidir. Yönetim planındaki imzaların ilgililerine ait olduğuna dair tescil istem belgesine yöneticinin beyanı alınır.”

Konuyla ilgili son olarak buradaki sorunu bir kez daha yineleyelim: 5711 sayılı kanundan önce kurulan TOPLU YAPILARA AİT YÖNETİM PLANLARININ kanunun yürürlük tarihinden itibaren EN GEÇ ALTI AY İÇİNDE uyarlanması mümkünken bu zamanında yapılmamış/yapılamamıştır. Dolayısıyla YÖNETİM PLANI GÜNCELLEMESİ yapılırken bu sorunun karşımıza çıkarabileceği bazı engelleri aşmak üzere 2026 yılında DAVA AÇILMASI gerekebilir. Konuyu özetleyecek olursak:

Orjan Yönetim Planının tescilinden 22 yıl sonra çıkarılan 5711 sayılı Kanun ile getirilen yeniliklerin mevcut toplu yapılara da uygulanabilmesi için 634 sayılı kanuna bir geçici madde eklenmiştir. Buna göre kanunun yürürlüğe girmesinden önce kurulan toplu yapılara ait yönetim planlarının, yürürlük tarihinden itibaren EN GEÇ ALTI AY İÇİNDE Kanun hükümlerine uyarlanabilmesi mümkünken zamanında bu yapılmamış yada yapılamamıştır. Ayrıca Yönetim planında bu yönde ilk değişikliğin yapılabilmesi için mevcut kat malikleri kurulunun SALT ÇOĞUNLUĞU yeterli görülmüştür. Öte yandan aynı düzenlemeler; “mevcut yöneticileri geçici yönetim olarak öngörmüş, bu geçici yönetime de yönetim planı değişikliği için gerekli hazırlıkları yapma görevi” yüklemiştir. Aynı geçici maddenin son cümlesi deToplu yapı yöneticisi seçiminin bu süreçte, en geç yönetim planının değiştirilmesini takip eden üç ay içinde yapılacağını” öngörmektedir.

Bu işlemlerin 2008 yılında gerçekleşmemiş olması bugün karşımıza işimizi zorlaştıracak bir sorun olarak çıkmış bulunuyor. Örneğin bu istisna kullanılmayınca 634 sayılı KMK’da olduğu gibi, Kat Malikleri kurulunun BEŞTE DÖRT oranında oyu aranacaktır. Ki bu nisap, oldukça ağırdır. Hele de 1803 Kat Malikinin 4/5’inin 1443 olduğu düşünülürse. Zira çok sayıda yapının bulunduğu sitelerde beşte dört oranını sağlamak, her zaman kolay olmayabilir. Dolayısıyla bu nisabın emredici vasfı, çoğu durumda hakkaniyete aykırılık teşkil edebilir.

Bu konuyla ilgili uzman görüşlerine göre: “Toplu yapılarla ilgili uyuşmazlıklarda da Kat Mülkiyeti Kanunu’nun ek 1.maddesi uyarınca Sulh Hukuk Mahkemeleri görevlidir. Ancak sitede henüz toplu yapı yönetimine geçilmemiş ise, uyuşmazlıkların çözümünde Kat Mülkiyeti Kanunu hükümleri değil, genel hükümler uygulanır. Bu sebeple de toplu yapı yönetimine geçilmemiş sitelerde doğan uyuşmazlıklarda Asliye Hukuk Mahkemeleri görevlidir.” (Av. Mehmet Demir)

Dolayısıyla YÖNETİM PLANI GÜNCELLEMESİ çalışmaları sırasında bu sorunun KARŞIMIZA ÇIKARABİLECEĞİ ENGELLERİ aşmak üzere 2026 yılında gerekirse usulüne göre Sulh Hukuk / Asliye Hukuk mahkemesinde dava açılması gündeme gelebilir. Dolayısıyla sürecin içinde bu hususların da DEĞERLENDİRİLMESİ gerekecektir.

BU DURUMDA HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:

Srn 18.01: Mevcut Orjan yönetim planı başlığının ORJAN YAPI KOOPERATİFİ SİTE YÖNETİM PLANIolması,

Srn 18.02:Orjan aslında bir TOPLU YAPI niteliğinde kurulmuş olmasına rağmen mevcut Yönetim Planının 634 sayılı yasaya 2007’de ilave edilen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE göre güncellenmemiş olması,

Srn 18.03:5711 sayılı kanundan önce kurulan TOPLU YAPILARA AİT YÖNETİM PLANLARININ kanunun yürürlük tarihinden itibaren EN GEÇ ALTI AY İÇİNDE uyarlanması mümkünken bunun zamanında yapılmamış/yapılamamış olması,

Srn 18.04:Yönetim Planımızda TEMSİLCİLER KURULU İLE YÖNETİM VE DENETİM KURULLARI hakkında yeterli düzenleme olmaması,

 

KISA, ORTA VE UZUN VADELİ HEDEFLER:  

Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?

Hdf 18.01: Srn 18.01 numaralı soruna çözüm olmak üzere: 2027 seçimli genel kuruluna kadar mevcut ORJAN KOOPERATİFİ SİTE YÖNETİM PLANI” başlığının ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI olarak değiştirilmesi,

Hdf 18.02:Srn 18.02 numaralı soruna çözüm olmak üzere: YÖNETİM PLANI GÜNCELLEMESİNİN 2025-2027 arası iki yıllık dönemde TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE tam uyum sağlanacak şekilde gerçekleştirilmesi,

Hdf 18.03:Srn 18.03 numaralı soruna çözüm olmak üzere: YÖNETİM PLANI GÜNCELLEMESİ yapılırken 2026 yılında bu sorunun karşımıza çıkaracağı engelleri aşmak üzere gerekirse DAVA AÇILMASI,

Hdf 18.04: Srn 18.04 numaralı soruna çözüm olmak üzere: 2027 Genel kuruluna kadar Yönetim Planı güncelleme çalışması kapsamında TOPLU YAPI ÖRGÜTLENMESİ ile ilgili maddelerin ayrıntılı olarak yer alması,

 

HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:

Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yer almak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?

Haziran 2026 olağan genel kuruluna kadar;

Str 18.2026.01:Srn 18.03 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 18.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; Str 18.2026.01:Srn 18.03 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 18.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; Orjan Yönetim Planının tescilinden 22 yıl sonra çıkarılan 5711 sayılı Kanun ile getirilen yeniliklerin mevcut toplu yapılara da uygulanabilmesi için 634 sayılı kanuna bir geçici madde eklenmiştir. Buna göre kanunun yürürlüğe girmesinden önce kurulan toplu yapılara ait yönetim planlarının, yürürlük tarihinden itibaren EN GEÇ ALTI AY İÇİNDE Kanun hükümlerine uyarlanabilmesi mümkünken zamanında bu yapılmamış yada yapılamamıştır. Ayrıca Yönetim planında bu yönde ilk değişikliğin yapılabilmesi için mevcut kat malikleri kurulunun SALT ÇOĞUNLUĞU yeterli görülmüştür. İlave olarak mevcut toplu yapı yönetimlerinin yönetim planı değişip buna göre yönetici seçilene kadar geçici yönetim olarak görevlerini sürdüreceği de öngörülmüştür. Bu işlemlerin 2008 yılında gerçekleşmemiş olması bugün karşımıza işimizi zorlaştıracak bir sorun olarak çıkmış bulunuyor. Örneğin bu istisna kullanılmayınca 634 sayılı KMK’da olduğu gibi, Kat Malikleri kurulunun BEŞTE DÖRT oranında oyu aranacaktır. Bu nisap, oldukça ağırdır. Ayrıca TAAHHÜTNAME NİTELİĞİ ve ANASÖZLEŞME HÜKMÜNDE olması sebebiyle de doğal olarak yeni yönetim planında da mevcut kat maliklerinin imzalarının alınması gerekiyor. Bu nedenle YÖNETİM PLANI GÜNCELLEMESİ çalışmaları sırasında bu sorunun KARŞIMIZA ÇIKARABİLECEĞİ ENGELLERİ aşmak üzere 2026 yılında gerekirse usulüne göre Sulh Hukuk / Asliye Hukuk mahkemesinde dava açılması gündeme gelebilir. Dolayısıyla sürecin içinde bu hususların da DEĞERLENDİRİLMESİNİ öneriyoruz. Böylece zamanında yapılmamış / yapılamamış YÖNETİM PLANI GÜNCELLEMESİNİN 2025-2027 arası iki yıllık dönemde bilhassa TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE tam uyum sağlanacak ve sorun olmayacak şekilde yapılması sağlanmalıdır.

Haziran 2027 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;

Str 18.2027.01:Srn 18.01 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 18.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; Öncelikli amaç 1985 tarihli mevcut YÖNETİM PLANININ derhal uygulanmaya başlanması, iki yıl içinde güncelleme çalışmalarının tamamlanması ve Temsilciler Kurulunun teşkil edilerek yeni yönetim planının onaylanmasıdır. Bu yüzden öncelikle kooperatif yönetimlerinin geçici ve süreli nitelikte yetki kararları ile site yönetimi oluşturma, yönetim planı uygulama ve güncelleme çalışmaları yapmalarının sağlanması gerekiyor. 2026 Genel kurulunda bu çalışmalar gözden geçirilip hazırlanan yönetim planı taslağı görüşülebilir ve çalışmaların tamamlanabilmesi için 2025 genel kurulunda verilen yetki bir yıl daha uzatılabilir. Böylece 2027 yılında çağrı üzerine yapılacak ilk TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU TOPLANTISINDA güncellenen Yönetim Planı görüşülerek onaylandığı takdirde 2027-2028 döneminde TOPLU YAPI SİTE YÖNETİMİ OLUŞMUŞ, mevcut yönetim planı GÜNCELLENMİŞ ve buna göre de UYGULAMA BAŞLATILMIŞ olacaktır. Böylece “ORJAN KOOPERATİFİ SİTE YÖNETİM PLANI” adı da “ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI” olarak değişmiş olur.

Str 18.2027.02: Srn 18.02 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 18.02 hedefini gerçekleştirmek üzere; 1985 tarihli Yönetim Planı, 2007 yılında 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununda yapılan değişiklikten önce hazırladığından bu kanuna sonradan eklenen 9’uncu Bölümdeki TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİ kapsamamaktadır. Bu nedenle, genel kurulda alınacak “Yönetim Planını uygulama” kararıyla beraber güncellenme çalışmaları da başlamalıdır. Bu değişikliğin bizim gibi gruplar halinde 95 blokta yaygın stil 1803 bağımsız konutu bulunan ve yapısı itibariyle TOPLU YAPI ÖZELLİĞİ gösteren bir sitede daha bir önemle dikkate alınması gerekiyor. Zira Yönetim Planımız 40 yıl önce Orjanda adeta tek bir apartman varmış gibi düzenlenmiştir. Bu itibarla yasada yer alan TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİN Orjan Yönetim Planına yansıması doğal bir zorunluluktur.  Dolayısıyla söz konusu değişikliklerin Yönetim Planının güncelleme çalışmalarında mutlak dikkate alınması gerekiyor ki TOPLU YAPI olabilelim. Bu nedenle Stratejimiz;2025 yılında yapılacak İLK SEÇİMLİ GENEL KURULDA kooperatif yönetimi için geçici ve süreli nitelikte bir yetki kararı alınması, alınacak kararla Yönetim Planının 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 9’UNCU BÖLÜM: TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE göre GEREKEN GÜNCELLEME ÇALIŞMALARI için GÖREV verilmesi ve Yönetim Planı güncelleme çalışmasının başlatılmasıdır. 2026 Genel kurulunda yönetim planı taslağı görüşülerek süre bir yıl daha uzatılırsa yıl içinde Blok yönetimleri de oluşabilir ve Temsilciler Kurulu teşekkül edebilir. Takip eden yıl 2027’de de çağrı üzerine yapılacak ilk TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU TOPLANTISINDA güncellenen Yönetim Planı görüşülerek onaylanabilir” şeklindedir.

Str 18.2027.03:Srn 18.04 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 18.04 hedefini gerçekleştirmek üzere; Orjan başlangıçta öyle adlandırılmamış olsa bile aslında BİR TOPLU YAPI olarak yapılmış. Projesinden başlayarak YAPISI, KONUMU ve ÖZELLİKLERİ itibariyle tamamen BİR TOPLU YAPI OLARAK inşa edilmiş. Dolayısıyla Orjan 2007 yılında kanuna ilave edilen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİN 66.maddesine göre tam olarak bir TOPLU YAPI oluşumudur. Yönetim Planımız da değişen bu yasal zemine uygun olarak elbette değişmelidir. Çünkü; her şeyden önce 40 yıl öncenin şartlarıyla yazılmıştır. Bugünün gerekliliklerini öngörememeleri nedeniyle eksikleri var. 40 yıl önce Orjanda adeta tek bir apartman varmış gibi düzenlenmiş. Bu itibarla yasada yer alan TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİN Orjan Yönetim Planına yansıması doğal bir sonuçtur.  Bu vesileyle hem yasanın son haline uyum ve uygunluğun sağlanması, hem de iyi uygulama örneklerinden yararlanarak yönetim planımızın günün şartlarına göre GÜNCELLENMESİ mümkün olacaktır. Doğal olarak güncellenecek Yönetim Planında Orjan Sitesi oluşumunun bir TOPLU YAPI YÖNETİMİ olabilmesi için gereken örgütlenme biçimi, seçilme, karar alma, görev, yetki ve sorumluluklar da yer almak zorunda. Bu kapsamda Blok yönetici ve denetçileri, TOPLU YAPI TEMSİLCİLER ve YÖNETİM KURULLARINA ilişkin esaslar da olacaktır. Zira KAT MÜLKİYETİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN 5711 sayılı Kanun Yönetim Planımızın tescilinden 22 yıl sonra 14.11.2007 tarihinde kabul edilmiştir. Böylece 634 sayılı Kanuna 65-74 maddelerle "TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER" eklenmiştir. Nitekim kanunun 69.uncu maddesi gereğince; Zira kanunun 69.uncu maddesi; “yönetim planında başka türlü düzenlenmemişse, TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU,  blok yapılarda her blokta bulunan bağımsız bölüm maliklerince seçilen blok yöneticileri ve blok niteliğinde olmayan yapıların bağımsız bölüm maliklerince seçilen temsilcilerden oluşur. Toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin sayısı ve nasıl seçileceği toplu yapının özelliği dikkate alınarak yönetim plânında belirtilir.  Toplu yapı temsilciler kurulunda,  bu yöneticiler ve temsilciler yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısı kadar oy hakkına sahiptirler” diyor. Dolayısıyla bu yöndeki değişikliklerin bizim gibi gruplar halinde 95 blokta yaygın stil 1803 bağımsız konutu bulunan ve yapısı itibariyle TOPLU YAPI ÖZELLİĞİ gösteren bir sitede daha bir önemle dikkate alınması gerekiyor. Bunun için, 2025 yılında başlayıp 2027 kurulunda onaylanmak suretiyle tamamlanması öngörülen Yönetim Planı güncelleme çalışmalarında Orjan Sitesi oluşumunun bir TOPLU YAPI YÖNETİMİ olarak örgütlenme biçimi, seçilme, karar alma, görev, yetki ve sorumlulukları yer almak zorunda. Bu kapsamda Blok yönetici ve denetçileri ile TOPLU YAPI TEMSİLCİLER ve YÖNETİM KURULLARINA ilişkin esaslar da ortaya konmuş olacaktır. Ancak Yönetim Planımız güncellense bile giriş bölümündeki tariflerde bu kavramın parantez içine alınarak; “Site (Toplu Yapı)” olarak ifade edilmesi uygun olacaktır. Bununla birlikte adının alışkın olduğumuz üzere kısa ve net bir ifadeyleORJAN SİTESİ” olarak düzeltilmesi yeterlidir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder