21 Ağustos 2023 Pazartesi

21 Ağustos 2023 Pazartesi 16:00 ORJAN SİTE YÖNETİMİ...................ANASÖZLEŞME/YÖNETİM PLANI İNCELEMESİ

S.S. ORJAN TURİZM VE KONUT YAPI KOOPERATİFİ ANASÖZLEŞMESİ İLE ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANININ (SORULU-CEVAPLI) İNCELEMESİ

1- S.S ORJAN TURİZM VE KONUT YAPI KOOPERATİFİ ANASÖZLEŞMESİ:

a-Kooperatifin amacı nedir?

Kooperatifin amacı; ortaklarının konut ihtiyaçlarını karşılamaktır. Bu amaçla kooperatif; arsa ve arazi satın alır, birleştirir imar planına uygun biçimde böldürerek altyapı, plan, proje ve maliyet hesapları hazırlar ve ortaklarına konut yaptırır. Yaptırılan konutların mülkiyetini bu ana sözleşmede yazılı esaslara göre ortaklarına aktarır. (Md.6)

b-Yönetim kurulunun konut yapmaya yönelik görev ve sorumlukları nelerdir?

Kooperatifin amaçlarına, ortakların menfaatlerine ve genel kurulca belirlenen esaslara uygun arsa bulmak, arsa alımına ilişkin işlemleri yürütmek, arsayı tapu devri veya tapuya şerh verdirilecek satış vaadi sözleşmesi ile satın almak, imar planı ile arsaların parselasyonunu yaptırmak; alınan arsada yaptırılacak konutlar ve diğer tesisler için gerekli plan, proje ve haritalar yaptırmak; satın alınacak arsa ile bunlar üzerinde yapılacak konutların bedellerini gerek sermaye mevcudundan gerekse ortakların veya kredi kuruluşlarının verdikleri paralardan ödemektir. (Md.44)

YORUM: Bu maddede yönetim kuruluna konut yapma ilgili görev ve sorumluluğun ‘’sehven’’ verilmediği tahmin edilmektedir. Bu hata 6.Olağan Genel Kurul toplantısında düzeltilmiştir.

c-Konutları kim nasıl yaptırır?

Alınan arsaya ilişkin proje, altyapı ve inşaat işlerinin yaptırılma usulü genel kurulca tespit edilir. Yukarıdaki işlerin yaptırılmasında; ihale veya emanet usulünden hangisinin uygulanacağı, ihale usulünün kabulü halinde bunun kapalı teklif usulü, açık teklif usulü, pazarlık usulü veya yarışma usulü suretiyle yürütüleceği, ihale komisyonunun nasıl teşkil edeceği, emanet usulünün tercih edilmesi halinde ise emanet komisyonunun kimlerden oluşturulacağı hususları genel kurul kararında belirtilir. Sözü geçen işlerin belirlenen usule, proje, şartname ve iş programlarına göre yürütülüp sonuçlandırılmasından yönetim kurulu üyeleri müteselsil en sorumlu olup, denetim kurulu üyeleri de buna ilişkin hesap ve işlemleri tetkik ve denetlemekle yükümlüdür. (Md.44)

d-Kooperatif genel kurulunun ‘’konut yapma’’ amacını gerçekleştirmek üzere almış olduğu önemli kararları nelerdir?

Kooperatif arazisinin parselasyonu müteakip kooperatif arazisinde yaptırılabilecek bina tipleri genel kurullarca tayin tespit ettirilerek yetkili imar mercilerine tasdik ettirilecektir. Üyelerimiz alt yapı yatırımlarına iştirak etmek zorunda olup, kooperatifçe yaptırılacak toplu konut inşaatına iştirak edip etmemekte serbesttirler. Ancak üyelerimizden herhangi biri arsasına konut yaptırmak istediğinde, genel kurulca tayin ve tespit edilmiş olan ve tasdik edilen projeyi uygulamak zorundadır.

(26.03.1978 GÜNÜ YAPILAN İLK OLAĞAN GENEL KURUL TOPLANTISI)

Alt yapı tesisleri ile binaların yapımını kapsamına alan bilcümle işlemlerin yapılması ile ihale yapılmasına karar alınması görüşülmüş ve sonuç olarak binaların yapımı hariç, alt yapı tesislerini kapsamına alan bilcümle işler ve işlemlerin yapılması ve ihale edilebilmesi için oy birliği ile karar alınmış olup çalışmalar için yönetim kuruluna görev verilmiş ve başarı dileklerinde bulunulmuştur. Genel kurulda bulunan üyelerimizin büyük bir çoğunluğunun isteği üzerine, üyeler adına düzenlenecek bağımsız tapuların alt yapının bitirilmesinden sonra verilmesi teklifi oylamaya sunulmuş ve büyük bir ekseriyetle kabul edilmiştir. (3. Olağan Genel Kurul Tutanağı 04.07.1981)

Kura tarihine kadar borcunu ödemeyenlerin kuraya dâhil edilmemelerine karar verilmiştir. Ortaklara kura sonu isabet eden alt yapısı garanti altına alınmış arsaların tapularının verilmesinin yukarıdaki şartlar çerçevesinde olumlu karşılandığı tespit edilmiştir. (5. Olağan Genel Kurul Tutanağı 09.07.1983)

Ana sözleşmenin 3. maddesinin; a.) Arsa ve arazi satın alır, gerekirse bunları parsellere bölerek ortaklarına konut yaptırır. Konut yapımının mümkün olmaması halinde mevcut taşınmazı parselleyip müstakil parseller halinde ortaklarına hisseli olarak dağıtabilir şeklinde değiştirilmesi oya sunuldu, yukarıda yazılan şekilde değiştirilmesi oy çokluğu ile kabul edildi. İnşaatın su basman seviyesine kadar olan kısmının üyelerin isteğine bağlı tutulmasına, isteyenlerin kooperatif aracılığı ile isteyenlerin kendisinin yaptırmasına, yaptırmak istemeyenlerin de serbest bırakılmasına ilişkin görüşüldü. Oylandı. Yukarıda yazılı şekilde uygulanmasına oy çokluğu ile karar verildi. (6. Olağan Genel Kurul Tutanağı 09.12.1984)

Vecibelerini yerine getirmeyen ve borçlarını zamanında ödemeyen üyelere eşitlik ilkesi doğrultusunda ihbar tarihinden itibaren aylık %5 faiz uygulaması ve sitedeki ortak hizmetlerden yararlandırılmaması, kaba inşaatların 2 yıl içinde 31.12.1992 tarihine kadar ortakların kendi imkânları veya kooperatif aracılığı ile yaptırılması, projeye aykırı olarak yaptırılan binalara oturma izni verilmemesi ve yıktırılması oy birliği ile kabul edilerek Yönetim Kurulu yetkili kılındı. (13.Olağan Genel Kurul Tutanağı 11.03.1991)

Sitede proje dışı yapılan yapıların yıktırılması için girişimlerde bulunması konusunda yönetime oy birliği ile yetki verildi. (15-2 Olağan Genel Kurul Tutanağı 11.07.1993)

İnşaat onarım işlerinin emanet usulü yapılmasına ve emanet komisyonunun teşkili için yönetim kuruluna oy birliği ile yetki verildi. Yap işlet devret modelinin uygulanmasına oy birliği ile karar verildi. (16. Olağan Genel Kurul Tutanağı 19.06.1994)

Balıkesir valiliği il sanayi ve ticaret müdürlüğünün 21.Ekim.1997 tarih ve 8246 sayılı izin yazıları gereğince kooperatif ana sözleşmesinin 5. maddesinin değiştirilerek kooperatif süresinin 40 yıl olarak uzatılmasına ve alınan izin yazısı ekindeki tadil metninin kabulüne oy çokluğu ile kabul edildi.

Eski Şekli: SÜRE: Madde 5 Kooperatifin süresi 20 yıldır. Yeni Şekli: SÜRE: Madde 5 Kooperatifin süresi 40 yıldır. (28.12.1997 Olağan Üstü Genel Kurul Tutanağı)

Kooperatife yüzme havuzu yaptırılmasına oy birliği ile karar verildi. (20. Olağan Genel Kurul Tutanağı 21.06.1998)

Site içerisindeki su basman ve kaba inşaatların yaptırılması için gerekli müeyyidenin kullanılması için Yönetim Kuruluna yetki verildi. (25. Olağan Genel Kurul Tutanağı 29.06.2003)

Yüzme havuzu yapılmamasına 5 ret oya karşılık oy çokluğu ile karar verildi. (26. Olağan Genel Kurul Tutanağı 27.06.2004)

Ortaklardan Tevfik Baltacı deniz kirliliğinden dolayı siteye bir havuz yapılması teklifinde bulundu. Teklif oya sunuldu 162 kabul oyuna karşılık katılan diğer ortakların ret oyu ile havuzun yapılmaması oy çokluğuyla kabul edildi. (29. Olağan Genel Kurul Tutanağı 15.07.2007)

e-Kooperatif hangi durumlarda dağıtılır?

Genel kurul, kooperatifin konu ve amaçları ile ilgili diğer bir kooperatifle birleşmesine veya bir kamu tüzel kişisine, ya da herhangi bir derneğe devredilmesine karar verebilir (Md.84). Ortak sayısının 7‘den aşağı düşmesi üzerine, genel kurul kararıyla, iflasın açılmasıyla, kanunlarda öngörülen diğer hallerde, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının mahkemeden alacağı karar üzerine, diğer bir kooperatifle birleşmesi veya devralınması suretiyle, üç yıl olağan genel kurul toplantısını yapmaması halinde, amacına ulaşma imkânının kalmadığının Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca tespiti halinde mahkemeden alacağı kararla dağılır. Ayrıca, kooperatif ana sözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle amacına ulaşmış sayılır ve dağılır. Ancak, tescil tarihinden itibaren altı ay içerisinde usulüne uygun şekilde ana sözleşme değişikliği yapılarak kooperatifin amacının ve türünün değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm uygulanmaz. (Md.85)

f-Kooperatif, 1978 yılında kurulduğunda süresi 20 yıl iken bu süre neden genel kurul kararı ile 40 yıla uzatılmıştır ve dağıtılmamıştır? (Dağıtılma tarihi: 2018)

YORUM:

(1) Kooperatif ana sözleşmesinin yukarıdaki 85nci maddesine göre, 1803 konutun tamamının ortaklar adına tescil edilememesi veya kat mülkiyeti tapularının çıkarılamamasının en önemli sebebinin, ‘’genel kurulda alınan yanlış kararlar ve yönetim kurulunun alınan doğru kararlardaki müeyyideleri uygulamaması olduğu (Md.14-Ortaklıktan çıkarma)’’ değerlendirilmektedir.

(2) Kooperatifin kurulduğu ilk yılda (1978), konutların yaptırılması ile ilgili;

’’Üyelerin kooperatifçe yaptırılacak toplu konut inşaatına iştirak edip etmemekte serbest olması ve üyelerden herhangi birinin arsasına konut yaptırmak istediğinde genel kurulca tayin ve tespit edilmiş olan ve tasdik edilen projeyi uygulamak zorunda olması konusundaki ilk genel kurul kararının yanlış olduğu 34 yıl sonra ortaya çıkmıştır. Şayet bütün konutları (DENETKO Kooperatifi gibi) kooperatif yaptırsaydı; hepsinde de aynı tasdik edilmiş standart projeyi uygulayacaktı. Dolayısıyla bütün konutların dış badana renkleri, duvarları, çitleri, balkon genişlikleri, kat sayıları, vb. aynı olacaktı. Projede 2 katlı olan konutların inşaatı 2010 yılından itibaren 3 katlı triplekse dönüştürülemeyecekti.’’

(3) 3. Olağan genel kurulda alınan,’’üyeler adına düzenlenecek bağımsız tapuların alt yapının bitirilmesinden sonra verilmesi’’ ve 6. Olağan genel kurulda alınan;’’ İnşaatın su basman seviyesine kadar olan kısmının üyelerin isteğine bağlı tutulmasına, isteyenlerin kooperatif aracılığı ile isteyenlerin kendisinin yaptırmasına, yaptırmak istemeyenlerin de serbest bırakılmasına ‘’kararlarının da yanlış olduğu ortaya çıkmıştır. Bu kararlar gereği kooperatifin su basmanlarına bağımsız arsa tapusu vermesinin ve ev yapmak istemeyenlerin de serbest bırakılmasının, arsa sahibi üyelerini kısa sürede ev yaptırma yerine, arsasını uzun yıllar içinde spekülatif amaçlarla rant elde etmeye yönelttiği’’ değerlendirilmektedir. Bu nedenle sitede 37 yıldan beri arsa, su basmanı ve kaba inşaat halinde bekleyen 30 adet bitmemiş, 20 yıldan beri de sahibi bulunamayan, dolayısıyla aidat alınamayan birçok konut projesi mevcuttur. Bunlar konut olarak inşa edilmedikçe kooperatifin dağıtılması veya devredilmesi mümkün görülmemektedir. Kooperatif Yönetimleri, DENETKO Kooperatifinde olduğu gibi konutların tamamını yaptırmayı müteakip kat mülkiyeti tapularını teslim etseydi 20 yıl içinde amacını gerçekleştirebilirdi.

(4) 13., 15-2.ve 25.Olağan genel kurullarda alınan; ’’kaba inşaatların 2 yıl içinde 31.12.1992 tarihine kadar ortakların kendi imkanları veya kooperatif aracılığı ile yaptırılması, su basman ve kaba inşaatların yaptırılması için gerekli müeyyidenin kullanılması, projeye aykırı olarak yaptırılan binalara oturma izni verilmemesi ve yıktırılması ile ilgili ‘’Yönetim Kurulunu yetkili kılan kararların yerine getirilemediği” değerlendirilmemektedir.

“Üyelere dava açılmasını ve müeyyide ile yaptırım getiren bu kararlar yönetim kurulu tarafından uygulansaydı, hem 1803 konut tamamlanır hem de önceden yapılanlar da dâhil olmak üzere hepsi de projeye uygun hale getirilebilirdi.’’

(5) 20.Olağan Genel kurulda (1998) alınan ‘’Kooperatife yüzme havuzu yaptırılması’’ kararının 26.Olağan (2004) ve 29. Olağan (2007) genel kurullarda 2 defa reddedilmesi, ’’yönetim kurullarının genel kurulun ilk kararlarını uygulamak için gerekli reaksiyonu ve cesaretli girişimi 6 yıl boyunca gösteremediğinin en açık delilidir. Deniz kirliliğinin azami seviyeye ulaştığı 2012 yılında yüzme havuzu ihtiyacının artık kaçınılmaz hale geldiği değerlendirilmektedir.’’

2-ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI:

a-Yönetim planının amacı nedir?

Yönetim planı; yönetim tarzını, kullanma maksat ve şeklini, yönetici ve denetçilerin alacakları ücreti ve yönetime alt diğer hususları düzenler. Yönetim planı, bütün kat maliklerini bağlayan bir sözleşme hükmündedir. Yönetim planında hüküm bulunmayan hallerde, ana gayrimenkulün yönetiminden doğacak anlaşmazlıklar bu kanuna (634 sayılı kat Mülkiyeti Kanunu) ve genel hükümlere göre karara bağlanır. (634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu-Md.28)

b-Yönetim planının uygulanma mecburiyeti var mıdır?

YORUM:

634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 12 c) maddesi gereğince; her bağımsız bölüm/konutlar için kat mülkiyetinin kurulabilmesi ve tapu tescili için; ’’Bağımsız bölümlerin kullanılış tarzına, birden çok yapının varlığı halinde bu yapıların özelliğine göre 28 inci maddedeki esaslar çerçevesinde hazırlanmış, kat mülkiyetini kuran malik veya malikler tarafından imzalanmış bir yönetim plânının” Tapu Müdürlüğüne verilmesi şarttır. Kooperatif Sözleşmelerinde yönetimle ilgili hükümler yoktur. Bu nedenle kat mülkiyeti kurulduktan sonra, kat maliklerinin ana yapıyı/siteyi yönetmeleri, yönetimde kanuni görev ve sorumluluklarını yerine getirmeleri, haklarını kullanmaları, aralarında çıkacak anlaşmazlıklarda gerekli çoğunluk kararlarını almaları ve yasal olarak haklarını aramaları için 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununu uygulamaları kanuni bir zorunluluktur. Bu kanuna göre hazırlanacak Yönetim Planı da 28nci maddeye göre ‘’Bütün kat maliklerini bağlayan bir sözleşme’’ hükmünde olduğundan uygulanması şarttır.

c-ORJAN sitesinin yönetim planı var mıdır ve uygulanmakta mıdır?

YORUM:

 Evet vardır. Yürürlükte bulunan yönetim planı 1985 tarihinde hazırlanmış olup güncelliğini yitirmiştir. Yeni site yönetim planının 2007 yılında yapılmış olan değişiklikleri (DOKUZUNCU BÖLÜM: TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER) kapsayacak şekilde yeniden hazırlanması gerekmektedir.

d-Site Yönetim Planı uygulanmadığı takdirde ne gibi sakıncalar meydana gelir?

Site Yönetim Planı uygulanmadığı takdirde;

(1) Blok ve toplu yapı kat malikleri kurulu (yetki verdiği takdirde toplu yapı temsilciler kurulu) teşkil edilemez. Dolayısıyla yönetici ve deneticiler seçilemez. (Md.27, 28, 29, 30, 34, 35, 40, 41 ve 9.BÖLÜM),

(2) Sitenin yönetimi için gerekli olan ‘’caydırıcı, düzenleyici ve gelişmeye yönelik’’ kat malikleri kurulu kararları alınamaz (Md.32).

(3) Ortak yerlerin bakımı, onarımı ve geliştirilmesi sağlanamaz ve bu işler için gerekli aidatlar toplanamaz (Md.16),

(4) Yönetici, denetici ve kat maliklerinin; 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa ve alınmış olan KMK kararlarına aykırı davranışlarda bulunmaları halinde, birbirleri arasında çıkacak anlaşmazlıklarda ‘’sulh hukuk mahkemelerinde caydırıcı yaptırım kararları alınamaz ve icra takibi yaptırılamaz’’ (Md.33).

Site Yönetim Planı uygulansaydı;

Site yönetim kurulu tarafından kat malikleri kurulu olağan ve olağanüstü toplantılarının gündemine alınır; tartışılır; gerekli ‘’caydırıcı, düzenleyici ve gelişmeye yönelik’’ kat malikleri kurulu kararları alınır; kanun ve alınan kararlara uymayanlar hakkında sulh hukuk mahkemelerinde dava açılır; dava sonucunda çeşitli tazminatlar ödetilir, icra takibi yaptırılır, kanunsuz eylemler geri aldırılır ve bu caydırıcı yaptırımlar sayesinde herkesin kanunlara ve alınan kararlara saygılı olması sağlanırdı. Güncel örnekten biri, ‘’Çöp bidonlarının yerini değiştiren bir üyeye herhangi bir cezai yaptırımın uygulanamamasıdır.’’  Yönetim planı uygulanmış olsaydı, bu konularla ilgili gerekli ‘’caydırıcı ve uygulamaya yönelik kararlar alınır’’, çöp bidonunun yerini değiştiren üye hakkında tazminat davası açılabilir ve hayvan haklarına da saygılı davranılabilirdi.

3-KOMŞU HABERKENT VE DENETKO SİTELERİNDE KOOPERATİF SÖZLEŞMELERİ İLE YÖNETİM PLANLARININ UYGULAMASI:

a-HABERKENT Kooperatif ve Site Yönetimi adına muhasebeci Sayın Özcan TURGUT (Tel:026641420700, 05066101706) yaptığımız görüşme sonucunda;

Kooperatif yönetiminin konutlarını tamamlamayı müteakip kooperatifi tamamen tasfiye etme yerine ‘işletme kooperatifine’ dönüştürdüklerini, bunun sebebinin de; ’kooperatiflerin işçi, memur, motorlu araç ve iş makineleri potansiyelinin tasfiyeyi müteakip tüzel kişiliği olmayan site yönetimine devrinin yasal olarak mümkün olamaması ve bu potansiyelden istifade etmek’ olduğunu, tamamen tasfiye halinde motorlu araç ve iş makinelerinin satışının sorun olacağını ve site yönetiminin bakım/onarım ve yenileştirme faaliyetleri için site dışından/belediyeden ücreti mukabilinde hizmet satın almak zorunda kalacağını, kooperatif yönetimlerinin bu nedenle kooperatif sözleşmelerini uzatmayı tercih edebileceklerini; kooperatif sözleşmesinin yönetime ve genel kurul üyelerine yönetimle ilgili görev, sorumluluk ve sulh hukuk mahkemelerinde dava açma yetkisini vermediğini, bu nedenle bu yetkileri veren 634 sayılı kat mülkiyeti kanununa göre hazırlanmış olan eski/güncel olmayan yönetim planlarını uyguladıklarını ve uygulamanın şart olduğunu, bu kanuna 2007 yılında yapılan değişiklikleri de dikkate alarak (634 sayılı KMK; DOKUZUNCU BÖLÜM : TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER) site yönetim planlarını güncelleme çalışmalarına devam ettiklerini, ilave külfet getirse de kooperatif genel kurulu ve site kat malikleri kurulu toplantılarını ayrı ayrı yaptıklarını ve yapmak zorunda olduklarını, ifade etmiştir.

b-DENETKO Kooperatif ve Site Yönetimi adına muhasebeci Sayın İbrahim ASLAN (Tel:02664142002) yaptığım şahsi görüşme sonucunda;

Sitedeki toplam 467 konutun tamamını kooperatifin bir elden yaparak üyelerine kat mülkiyeti tapularını teslim ettiğini, bu nedenle ortak alanlar dışında sitede inşaatı tamamlanmamış bağımsız arsa, su basmanı veya kaba inşaatın bulunmadığını, kooperatifin noksan işlerini tamamlamak ve mal varlığından istifade etmek amacıyla süresini uzatarak devam ettirdiklerini,1988 yılında hazırlanmış olan eski güncel olmayan site yönetim planını uyguladıklarını ve uygulamanın şart olduğunu, 2007 yılında yapılan değişikliklere uygun site yönetim planı çalışmalarına henüz başlayamadıklarını, ilave yük getirse de kooperatif genel kurulu ve site kat malikleri kurulu toplantılarını ayrı ayrı yaptıklarını ve yapmak zorunda olduklarını, ifade etmiştir.

YORUM:

Yapılan görüşmeler sonucunda her iki tatil sitesinde de;

Konut Yapı Kooperatiflerinin kamu tüzel kişiliklerinin bulunması nedeniyle; sahip oldukları personel ve mal varlıklarının (memur ve işçi kadroları ile motorlu araçlar ve çeşitli iş makineleri) dağılmayı müteakip kamu tüzel kişiliği bulunmayan site yönetimine devrinin yasal olarak mümkün olmadığı; bu potansiyeli muhafaza etmek amacıyla, kooperatifin süresini uzatmanın veya işletme kooperatifine dönüşmenin uygun olacağı;

634 sayılı kat mülkiyeti kanununa göre hazırlanmış olan eski/güncel olmayan yönetim planlarını uyguladıkları ve uygulamanın şart olduğu; bu kanuna 2007 yılında yapılan değişiklikler de dikkate alınarak (634 sayılı KMK; DOKUZUNCU BÖLÜM : TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER) site yönetim planlarını güncelleme çalışmalarına devam ettikleri veya başlayacakları; ilave yük getirse de kooperatif genel kurulu ve site kat malikleri kurulu toplantılarını ayrı ayrı yaptıkları ve yapmak zorunda oldukları’’ anlaşılmıştır.

4-SONUÇ VE TEKLİFLER:

a-Kooperatif Sözleşmesi:

Harp Tarihi ile ilgili ünlü bir atasözü ’’Harbin başında yığınakta yapılan stratejik hatayı taktik başarılar düzeltemez.’’ der.

1 ve 3’üncü maddelerde yapılan incelemelerin sonucunda;

(1) Kooperatif ana sözleşmesinin yukarıdaki 85nci maddesine göre, 1803 konutun tamamının ortaklar adına tescil edilememesi veya kat mülkiyeti tapularının çıkarılamamasının en önemli sebebinin, ‘’genel kurulda alınan yanlış kararların (*) ve yönetim kurulunun alınan doğru kararlardaki müeyyideleri uygulamaması’’ olduğu (Md.14-Ortaklıktan çıkarma) değerlendirilmiştir.

(2) Şayet bütün konutları (DENETKO Kooperatifi gibi) kooperatif yaptırsaydı; hepsinde de aynı tasdik edilmiş standart proje uygulanacaktı. Dolayısıyla bütün konutların dış badana renkleri, duvarları, çitleri, balkon genişlikleri, kat sayıları, vb. aynı olacaktı. Projede 2 katlı olan konutların inşaatı 2010 yılından itibaren 3 katlı triplekse dönüştürülemeyecekti.

(3 Kooperatifin kamu tüzel kişiliğinin bulunması nedeniyle; sahip olduğu personel ve mal varlığının (memur ve işçi kadroları ile motorlu araçlar ve çeşitli iş makineleri) dağılmayı müteakip kamu tüzel kişiliği bulunmayan site yönetimine devrinin yasal olarak mümkün olmaması sebebiyle, bu potansiyeli muhafaza etmek amacıyla, kooperatif sözleşmesinin süresi doldukça uzatmanın uygun olacağı değerlendirilmiştir.

b. Site Yönetim Planı:

2 ve 3’üncü maddelerde yapılan incelemelerin sonucunda;

(1) 634 sayılı kat mülkiyeti kanununa göre hazırlanmış olan eski/güncel olmayan yönetim planı yerine; bu kanuna 2007 yılında yapılan değişiklikler de dikkate alınarak (634 sayılı KMK; DOKUZUNCU BÖLÜM: TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER; hazırlanacak yeni site yönetim planında, yönetimi sağlayacak kurulların, yöneticilerin ve deneticilerin aşağıdaki esaslara göre teşkili, uygun ve gerekli mütalaa edilmiştir;

(a)’’Toplu yapı kapsamında bulunan parsel ve parsellerdeki birden çok bağımsız bölümü kapsayan ana yapıda ortak yerleri bulunan blok yapıların her biri, kendi sorunlarına ve yalnız o bloğa ait ortak yerlere ilişkin olarak, o blokta bulunan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan blok kat malikleri kurulunca yönetilir (Md.69).’’ hükmü gereğince; 95 blok kat malikleri kurulunun teşkili (17 blokta 7 kat malikinden, 78 blokta 22 kat malikinden oluşan)

(b) “Toplu yapı kapsamındaki ortak yapı, yer ve tesisler, bu kapsamda yer alan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan toplu yapı kat malikleri kurulunca yönetilir ve yönetim tarzı, kanunların emredici hükümleri saklı kalmak şartıyla, bu kurul tarafından kararlaştırılır. Bu yetki, yönetim plânında toplu yapı temsilciler kuruluna verilebilir. Yönetim plânında başka türlü düzenlenmemişse, toplu yapı temsilciler kurulu, blok yapılarda her blokta bulunan bağımsız bölüm maliklerince seçilen blok yöneticileri ve blok niteliğinde olmayan yapıların bağımsız bölüm maliklerince seçilen temsilcilerden oluşur. Toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin sayısı ve nasıl seçileceği toplu yapının özelliği dikkate alınarak yönetim plânında belirtilir. Toplu yapı temsilciler kurulunda bu yöneticiler ve temsilciler yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısı kadar oy hakkına sahiptirler. (Md.69)’’hükümleri gereğince; 95 blok yöneticisinden oluşan toplu yapı kat malikleri kurulu veya yetki verdiği toplu yapı temsilciler kurulunun teşkili,

(c)’’Toplu yapı kapsamındaki yapı ve yerler için tamamını kapsayan bir tek yönetim plânı düzenlenir. Yönetim plânı, toplu yapı kapsamındaki bütün kat maliklerini bağlar. Yönetim plânının değiştirilebilmesi için, toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının beşte dördünün oyu şarttır. Geçici yönetimle ilgili yönetim plânı hükümleri, toplu yapı alanındaki bağımsız bölüm maliklerinin beşte dördünün oylarıyla değiştirilebilir. (Md.70)’’ hükmü gereğince tek bir yönetim planının hazırlanması,

(d)’’Yönetim plânında başka türlü düzenlenmedikçe, blok kat malikleri kurulu blok için, blok niteliğinde olmayan yapıların yer aldığı parseldeki kat malikleri kendilerine özgülenen ortak yer ve tesisler için, toplu yapı temsilciler kurulu ise toplu yapı kapsamındaki bütün ortak yapı, yer ve tesisler için yönetici ve denetçi atar. Blok yöneticisi ve denetçisi, bloktaki kat maliklerinin; blok niteliğinde olmayan yapıların ortak yer ve tesisleri için yönetici ve denetçi, bu yapılardaki kat maliklerinin sayı ve arsa payı bakımından çoğunluğu tarafından seçilir. Toplu yapı kapsamındaki bütün ortak yapı, yer ve tesisler için yönetici ve denetçi ise, toplu yapı temsilciler kuruluna katılan yönetici ve temsilcilerin, yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısının salt çoğunluğunun oyu ile atanır. (Md.71)’’ hükmü gereğince, her bloktaki kat malikleri kurulunun bir yönetici ve denetici seçmesi; toplu yapı temsilciler kurulunun ise bir yönetici ve denetici seçmesi (ORJAN Sitesi Yöneticisi ve deneticisi),

(2)’’Yeni güncellenmiş yönetim planını hazırlama sürecine başlamak’’ amacıyla, yapılacak kooperatif olağan genel kurul toplantısında, yukarıdaki esaslara uygun olarak aşağıdaki konuların toplantı gündemine alınması;

(a) 95 blok kat malikleri kurulunun belirlenmesi, alınacak kararla tescil edilmesi, blok yönetici ve deneticilerinin seçimlerini yaptıracak olan geçici blok yöneticilerin seçilmesi,

(b) Geçici blok yöneticilerine, 634 sayılı kat mülkiyeti kanunun 29, 30, 31, 32nci maddeleri gereğince kendi blok kat maliklerini kurullarını toplamaları, yönetici ve deneticilerini seçmeleri için gerekli yetkinin verilmesi, toplantı yer ve zamanlarının belirlenmesi, seçilmiş yöneticilerin ve deneticilerin kimliklerinin bildirileceği son tarihin belirlenmesi,

(c) 95 blok yöneticisinden oluşan toplu yapı kat malikleri kurulu veya yetki verdiği toplu yapı temsilciler kurulunun teşkili ile bu kurulun seçeceği ORJAN Sitesi Yöneticisi ve Deneticisi için gerekli esasların belirlenmesi,

(d) ORJAN Sitesi Yönetici ve Toplu Yapı Temsilciler Kurulunun, ORJAN Sitesi Kooperatif Yönetim Kurulu ile iş birliği yaparak yeni ‘’ORJAN Sitesi Yönetim Planının” hazırlanması için (komisyon teşkili de dâhil) gerekli esasların belirlenmesi, uygun mütalaa edilmektedir.

21 Ağustos 2023

Güray TEKİN 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder