21 Nisan 2021 Çarşamba

21 Nisan 2021 Çarşamba REİS Gazetesi/sayı210................................Str.1.1.1 Hedefleri(VIII)

Str.1.1.1 Hedefleri(VIII)

‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’ kapsamında ‘Yeşilelma’ vizyonumuzun temel amaçlarından biri olan ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’ üzerinde çalışmayı sürdürüyoruz. Yöntemimiz ‘StrA.1.1-Sosyal ve ekonomik kalkınma’ başlıklı Stratejik amacımızın  ‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejisi çerçevesinde öngörülen hedeflerin ‘Nasıl yapılacağını’ ortaya koyabilmek. ‘Nereye ulaşmak istiyoruz?’ başlıklı ikinci aşamada bu strateji için toplam 71 hedef belirlenmişti. Geçen hafta itibariyle bu hedeflerden ‘01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT’ başlığı altında 2, ‘02-KONUM’ başlığında 3, ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ başlığında 3, ‘04-ULAŞIM’  başlığında 3, ‘05-LOJİSTİK’ sektöründe 2, ‘06- ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR’ başlığında 4, ‘07-TURİZM’ başlığında 11 ve ‘08-SANAYİ’ başlığında 8 ve ‘09-TARIM VE HAYVANCILIK’ başlığı altında 23 adet olmak üzere toplam 59’u ile ilgili çalışma tamamlanarak REİS gazetesinde yayınlanmış oldu. Bu hafta da son olarak inşallah aynı yöntemle  ‘10-SAĞLIK’ alanında 3, ‘11-EĞİTİM ve SPOR’  alanında 4 ve ‘12- KENTLEŞME VE ÇEVRE’  alanında da 5 olmak üzere toplam 12 hedefin daha nasıl gerçekleşebileceği hakkında önerilerimizi okuyacaksınız. Böylece ‘Str.1.1.1 Hedefleri’nin ‘Nasıl’ gerçekleşeceği bölümü de bitmiş olacak. Daha önce de belirttiğimiz gibi bu hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘nasıl?’ yazımızın başlığını oluşturan ‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejimizin uygulanması. Zira söz konusu strateji Susurluk için belirlenmiş 12 başlıklı sektör/alanlarda öngörülmüş bulunan güçlü yönlerden ve orta vadede çevreden yönelecek fırsatlardan azami ölçüde yararlanmayı hedefliyor. Böylece ilçemizin güçlü yönlerinin daha da güçlendirilmesi ve orta vadede doğacak fırsatlardan yararlanması mümkün olabilecek.

Biliyorsunuz daha önce ‘10-SAĞLIK’ sektörü için ‘Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejisi çerçevesinde 3 hedef öngörülmüştü. Bu alanda yapılmış bulunan durum analizi çalışmasında da bugün olduğu gibi orta vadede Susurluğun gelişmesine katkı sağlayacak ’Güçlü yön’; ‘GY.10.1-Yakın iki ilde de üniversite hastanesi olması’ olarak belirlenmişti. Bu konuda ayrıca ‘Susurluğun diğer il ve ilçelere ulaşım sorununun olmaması’da sahip olduğumuz bir diğer güçlü yön olarak değerlendirmiştik. Ayrıca bu alanda orta vadede ‘FRS.10.1-Yeni şehir ve devlet Hastane projeleri’ ilçemiz için değerli bir ‘fırsat’ olarak öne çıkıyordu. O halde bu hafta da söz konusu güçlü yönler ve fırsatlara dayanarak; ‘HDF.1.1.1.60-Sağlık alanında yakın iki üniversite hastanesi ile işbirliği içinde olmak’ , ‘HDF.1.1.1.61-Susurluğun diğer il ve ilçelere ulaşım sorununun olmaması avantajından sağlık alanında da yararlanmaya devam etmek’ ve ‘HDF.1.1.1.62-Yeni hastane binasının en az 200 yataklı olmasını sağlamak’  şeklinde belirlenmiş hedefler yoluyla nasıl daha güçlenebileceğimizi düşünelim.  Kuşkusuz ‘SAĞLIK’ açısından güçlü bir yön olarak yakın iki ilde de üniversite hastanesi olması ilçemiz için önemli bir avantaj. Yeni kurulan şehir hastaneleriyle birlikte günümüzün en önemli ve modern sağlık tesislerinden. Öte yandan Susurluğun diğer il ve ilçelere ulaşım sorununun olmaması da güçlü bir yön olarak öne çıkıyor. Bu bağlamda bölgede çok değerli bir konuma ve ulaşım açısından elverişli imkânlara sahibiz. Daima açık, işleyen bir ulaşım ağının ortasındayız. Bu sebepten, gerektiğinde sağlık ihtiyaçlarımız için de en uygun noktaya en kısa sürede erişmek mümkün.  Bu nedenle elbette orta vadede de sağlık alanında YAKIN İKİ ÜNİVERSİTE HASTANESİ İMKÂNLARINDAN ve herhangi bir ULAŞIM SORUNUMUZUN OLMAMASI avantajından yararlanmaya devam edeceğiz. Kuşkusuz çevremizdeki YENİ ŞEHİR VE DEVLET HASTANE PROJELERİ de ilçemize çok değerli bir fırsat sunuyor. Sağlık alanında bu fırsatın değerlendirilmesi kuşkusuz hayat kalitemizi daha da ileri bir seviyeye taşıyacaktır. Bu projelerin sağlıkla ilgili mevcut sorunları iyileştirdiği gibi Susurluğun gelişmesine de katkı sağlayacağını ümit ediyoruz. Kaldı ki halen yapımı devam eden 150 yataklı Yeni Susurluk Devlet Hastanesinin ilerde 200 yatak kapasitesine yükseltilmesi de söz konusu. O nedenle Yeni hastane binasının orta vadede EN AZ 200 YATAKLI OLMASINI SAĞLAMAK hedefi de Susurluğun geleceği açısından çok çok önemli. Böylece güçlü yönlere dayanarak ve fırsatlardan yararlanarak daha da güçlenebilmek mümkün. Neticede inşallah ‘Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejimize uygun olarak; ‘Sosyal ve ekonomik kalkınma’ şeklindeki stratejik amacımıza da erişmemize katkı sağlanacak. Bu süreçte belki ‘SAĞLIK’ alanında ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’dan faydalanmamız gerekecek. Aynı şekilde sağlıkta da ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ yine önemli bir avantajımız.  Bilhassa korumak zorunda olduğumuz ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’ sağlık konusunda da bize lazım. Bu varlığımızı özenle yaşatarak gelecek nesillere ulaştırabilmemiz gerekiyor. Elbette başlamak kadar sürdürülebilirlik de önemli. O yüzden başlarken de, sürdürürken de, sonuçlandırırken de bu değerlerden kopmamaya ve birlikte çalışmaya özen göstermeliyiz. İşte bu hedefleri gerçekleştirmek üzere önem ve öncelik sırasına göre; İlçe Sağlık müdürlüğü (İSM), Kaymakamlık (K), Belediye (B), Siyasi Partiler (SP) ve Stratejik Plan Ekibinin (SPE) güç birliği yapmaları gerekiyor. Elbette Kent Konseyi (KK) başta olmak üzere, Tic.San.Odası Borsa (TSOB), Esnaf ve sanatkâr odası (ESO) ve diğer Sivil Toplum Kuruluşları (STK) da bu beraberliğin içinde olmalılar. Yerine göre işbirliği yapılan bir Üniversite (ÜN) de bu süreçte yerini almalı.


Bu hafta ayrıca Susurluğun ’11-EĞİTİM ve SPOR’ alanının ‘EĞİTİM’ boyutu açısından güçlü yönlerine dayalı hedeflerin nasıl gerçekleşebileceği üzerinde de duracağız.  Daha önce yapılan tarama ve durum analizi çalışmasında Susurluk için bu konuda ’Güçlü yönler’‘GY.11.1-Meslek yüksekokulu’ ve ’GY.11.2-Endüstri Meslek lisesi’ şeklinde belirlenmişti. Bu sebeple; ‘HDF.1.1.1.63-Meslek yüksekokulunu Susurluğun gelişmesine katkı sağlayacak yeni bir misyonla güçlendirmek’ , ‘HDF.1.1.1.64-Meslek lisesi öğrenci kapasitesinden ziyade gelen öğrenci kalitesini öncelemek’ ,‘HDF.1.1.1.65-Mesleki eğitimde güncel teknolojilerle eğitim öğretim yapılmasını sağlamak’ ‘HDF.1.1.1.66-Meslek lisesinden çıkan öğrencilerin kendi alanlarında istihdam edilmesini sağlamak’ ,‘HDF.1.1.1.67-Meslek lisesini en son tercih edilen okul konumundan kurtarmak’  şeklinde bazı hedefler öngörülmüştü. Elbette söz konusu güçlü yönler bugüne ait hususlar, ancak orta vadede de Susurluğun gelişmesini olumlu etkileyebileceği düşünülen avantajlar. Bu yüzden yukardaki hedefler de söz konusu güçlü yönlere dayanarak daha da ileriye gitmek için vizyonumuz, stratejik amaçlarımız ve uygulanabilecek stratejiler çerçevesinde kaleme alınmıştı. Meselâ EĞİTİM ‘alanında  ’Güçlü yönler’imizden Susurluk’ta kurulu bulunan Süt ve süt ürünleri Meslek yüksekokulu geçtiğimiz günlerde bir protokolle Balıkesir Üniversitesinden 17 Eylül Bandırma Üniversitesine devredildi. Bu değişikliği aynı zamanda söz konusu meslek yüksekokulunun kapasitesinin ve Susurluğa katkısının arttırılması yönünde atılmış bir adım olarak görmeliyiz. Zira bu okulda Laborant ve Veteriner Sağlık hizmetleri, Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi, Süt ve Ürünleri Teknolojisi olmak üzere 3 bölüm yer alıyor. Bilindiği üzere ilçemizin en güçlü sektörü tarım ve hayvancılık. Ancak bu sektörümüzün de sürdürülebilir bir iyileştirmeye, gelişmeye ve desteklenmeye ihtiyacı var. Bu itibarla Meslek Yüksekokulunun özellikle yöre hayvancılığının geliştirilmesi ve üreticilere destek olunması şeklinde bir misyonla yeniden yapılandırılmasını ümit ediyoruz. Elbette çok daha aktif bir eğitim öğretimle birlikte. Bu nedenle Bandırma 17 Eylül Üniversitesine devredilen Meslek yüksekokulunu Susurluğun gelişmesine katkı sağlayacak YENİ BİR MİSYONLA GÜÇLENDİRMEK hedefine odaklanmamız gerekiyor. 'EĞİTİM’ alanında diğer bir ’Güçlü yön’ ise Endüstri Meslek lisesi’ şeklinde belirlenmişti. Bugün ilçemizdeki Mesleki eğitim alanlarının bölgede faaliyet gösteren sanayi kuruluşlarına direk öğrenci yetiştirme potansiyeli oldukça yüksek. Bu alanlar aynı zamanda günün teknolojik gelişmelerine (CNC teknolojisi, kaynak uygulamaları, Yenilenebilir enerji vs.) ayak uydurabilme kabiliyetine de sahipler. Ayrıca devletin bu okullara -teknolojik gelişmelere paralel olarak- eğitim teknolojileri alanında yatırım yapma imkân ve isteği de var. Bakanlığın eğitim programları ve eğitim teknolojilerini iyileştirme çalışmaları sürekli güncelleniyor. Son olarak bu okul GMKA'na proje yapmada yetişmiş elemana sahip ve onun desteklerinden yararlanma kapasitesi de yüksek. Bunlar Mesleki eğitim alanında Susurluğun gelişmesini ve kalkınmasını destekleyecek oldukça güçlü hususlar. Ancak Meslek Lisesi öğrenci kapasitesinden ziyade evvelâ GELEN ÖĞRENCİ KALİTESİNİ ÖNCELEMEK hedefiyle hareket etmemiz gerekiyor. İkinci olarak Mesleki eğitimde GÜNCEL TEKNOLOJİLERLE EĞİTİM ÖĞRETİM yapılmasını sağlamak hiç kuşkusuz bu alandaki gücümüzü daha da arttıracaktır. Öte yandan şurası bir gerçek ki en iyi okulu yapsanız, en iyi öğrenciyi yetiştirseniz bile çabanız eksik kalabilir. Zira meslek lisesi ile sanayi arasındaki bağı kuvvetlendirmedikçe, OSB’lerde olduğu gibi bir fabrika yada tesis ile ilişkilendirmediğiniz sürece maksat hasıl olmayacaktır. Bu nedenle; Meslek lisesinden çıkan ÖĞRENCİLERİN KENDİ ALANLARINDA İSTİHDAM EDİLMESİNİ sağlamak hedefi stratejik bir konu olarak ele alınıp mutlaka başarılmalı. Böylece Meslek lisesini EN SON TERCİH EDİLEN OKUL KONUMUNDAN KURTARMAK da mümkün olabilir. Nihayetinde bu hedefler ‘Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejimiz uygulanarak  güçlü taraflarımızı daha da kuvvetlendirecek araçlar. Böylece stratejik plan önerimizin ‘Sosyal ve ekonomik kalkınma’ stratejik amacına ulaşarak BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK vizyonumuza da önemli katkılar sağlayacaklar. Elbette ki ‘EĞİTİM’ alanında deneyimli, yetenekli ve başarısını kanıtlamış ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’ var. Onlardan faydalanabilmeliyiz. Geleneksel ‘DEĞ.7-El sanatlarımız’ın ve sahip olduğumuz ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’in bizim için oldukça stratejik bir değeri söz konusu. Eğitim konusunun bu değerleri göz ardı etmesi düşünülemez. Öte yandan her konuda olduğu gibi eğitim alanında da ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ilçemiz için bir avantaj.  Ayrıca korumak zorunda olduğumuz ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’yi çocuklarımız ve gençlerimiz için özenle yaşatmamız gerekiyor. Bütün bu değerler hedeflerimizin gerçekleşmesinde bize güç ve hayat verecek unsurlar. Onları esas alarak ve dayanarak sağlıklı, etkin bir yolculuk mümkün. Ancak her şeyden önce farklı bir bakış açısına ve amacı gözeten bir yaklaşım birliğine ihtiyaç var. Böyle bir yolculuğu birlikte gerçekleştirmek üzere önem ve öncelik sırasına göre; İlçe Milli Eğitim (İMEM), Meslek Lisesi (ML), İlçe Halk Eğitim (İHEM) müdürlükleri,  Kaymakamlık (K), Siyasi Partiler (SP) ve Stratejik Plan Ekibinin (SPE) birlikte çalışmaları gerekiyor. Elbette Belediye (B), Tic.San.Odası Borsa (TSOB), Kent Konseyi (K), Spor kulüpleri (SK) ve diğer Sivil Toplum Kuruluşları (STK) da bu işbirliğinin içinde olmalılar. Yerine göre işbirliği yapılan bir Meslek Yüksekokulu (MYO), Üniversite (ÜN), yerine göre Güney Marmara Kalkınma Ajansı (GMKA) da bu süreçte bize yardımcı olabilir.

Son olarak bu hafta Susurluğun ’12- KENTLEŞME VE ÇEVRE’ açısından güçlü yönlerine dayalı olarak öngörülen hedefleri de ele alıyoruz. Daha önce yapılan tarama ve durum analizi (GZFT) çalışmasında Susurluk için ’KENTLEŞME VE ÇEVRE’ konusunda ’Güçlü yönler’‘GY.12.1-Çaylak mesire yeri’ ve ’GY.12.2-Çataldağ’ olarak belirlenmişti.  Nitekim bu güçlü yönlere dayalı olarak da; ‘HDF.1.1.1.68-Çataldağ, Gürece göleti ve Çaylak suyu bölgesinin Milli park ilan edilip koruma altına alınmasını sağlamak’ , ‘HDF.1.1.1.69-Susurluk Milli Parkı ihtiyacı altyapı projelerini hayata geçirmek’ , ‘HDF.1.1.1.70-Çataldağ, Gürece göleti ve Çaylak suyunu alternatif turizme açmak’ ve ‘HDF.1.1.1.71-Çaylak Mesire yerinin Susurluk Belediyesi tarafından işletilmesine devam etmek’  şeklinde bazı hedefler öngörmüştük. Öncelikle Çaylak mesire yeri olarak isimlendirilen mevkîyi ele alalım. Eskiden beri piknik yeri olarak kullanılmış, halen de böyle. Çaylak mesire yeri kuşkusuz bugün olduğu gibi orta vadede de Susurluğun doğal güzellikleri arasında akla geliveren en güçlü isimlerden biri. İkinci doğal varlığımız da Çataldağ. Çevredeki üç ilçenin birleştiği noktada bulunan 1336 metre ve 1306 metrelik zirveler Susurluk ilçe sınırlarında yer alıyor. Bu konuda öncelikle Çataldağ, Gürece göleti ve Çaylak suyu bölgesinin MİLLİ PARK İLAN EDİLİP KORUMA ALTINA ALINMASINI sağlamak şart görünüyor. Elbette bunun için üst seviyede siyasi destek ve kararlara ihtiyaç var. Ardından; Orman Genel Müdürlüğü ve Büyükşehir işbirliğinde Susurluk Milli Parkı ihtiyacı ALTYAPI PROJELERİNİ HAYATA GEÇİRMEK gerekecek. Böylece yollar, oturma yerleri, çeşme, wc, işletme binaları, oyun alanları, köprüler, gezinti ve seyir terasları gibi pek çok zaruri alt ve üst yapılar inşa edilmiş olur. Bu arada kontrollü olarak Çataldağ, Gürece göleti ve Çaylak suyunu ALTERNATİF TURİZME AÇMAK da mümkün. Bu çerçevede özellikle ilgili kurumlarla yapılacak bir protokol uyarınca Çaylak Mesire yerinin SUSURLUK BELEDİYESİ TARAFINDAN İŞLETİLMESİNE devam etmek bir geleneğin sürdürülmesi açısından önemli. Bu şekilde yasal statüsü belirlenmiş, devlet eliyle korunan, alt ve üst yapısı tamamlanan bir Milli Park Susurluğa çok şey katar. Böylece Çaylak mesire yerimizde de, Milli Parkımızın diğer noktalarında da dört mevsim itibariyle daha fazla misafir ağırlanabilir. Kuşkusuz söz konusu güçlü yönler bugüne ait hususlar, ancak orta vadede de Susurluğun gelişmesini olumlu etkileyebilecek faktörler. Her iki doğal varlığımız ve çevre güzelliğimiz ‘BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’ vizyonuna katkıda bulunmak üzere, ‘Sosyal ve ekonomik kalkınma’ stratejik amacımız istikametinde ve ‘Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejimiz çerçevesinde değerlendirilmeyi bekliyor. Onlara dayalı hedeflerin vizyonumuz, stratejik amacımız ve uygulanacak strateji çerçevesinde sosyal ve ekonomik kalkınmamıza katkısı olacağını umuyoruz. Kaldı ki bu çevre zenginliğimizin güçlü yanlarını kullanma stratejisi aynı zamanda Susurluğun alternatif turizm alanında da öne çıkmasına yardımcı olabilecek hedefler. Bu süreçte insanımızın engin ‘DEĞ.3-Misafirperverlik’ ve ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’ duygularını her an yanımızda hissedeceğiz.  Elbette ki ‘KENTLEŞME VE ÇEVRE’ alanında deneyimli ve başarısını kanıtlamış ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’ımızdan da istifade etmemiz gerek. Meselâ eski Belediye başkanlarına, mühendislere, mimarlara, hukukçulara vb. yetişmiş gönlü daim Susurlukta olanlara ihtiyacımız olacak. Her konuda olduğu gibi ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ da en önemli avantajımız. En büyük zenginliğimiz ise bugünden yarına koruyup kollamak zorunda olduğumuz ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’miz. Sahip olduğumuz bu varlığı özenle yaşatmak olmasa olmaz bir stratejimiz olmalı. Neticede bütün bu değerler hedeflerimizin gerçekleşmesinde bize güç ve hayat verecek unsurlar. Onları esas alarak ve dayanarak çok daha sağlıklı ve etkin bir yolculuk mümkün. O yüzden başlarken de, sürdürürken de, sonuçlandırırken de bu değerlerden kopmamaya özen göstermeliyiz. Bu hedefleri gerçekleştirmek üzere önem ve öncelik sırasına göre; Orman işletme şefliği (OİŞ), Belediye (B), Kaymakamlık (K), Köy Muhtarları (KM), Siyasi Partiler (SP) ve Stratejik Plan Ekibinin (SPE) birlikte çalışmaları gerekiyor. Elbette Kent Konseyi (KK), Tic.San.Odası Borsa (TSOB), Esnaf ve sanatkâr odası (ESO) ve diğer Sivil Toplum Kuruluşları (STK) da bu işbirliğinin içinde olmalılar. İşin doğası gereği Balıkesir Büyükşehir Belediyesinin (BBB) desteği ve gücü olmadan başarılı olamayız.   Bazı projelerde yerine göre işbirliği yapılan bir Üniversite (ÜN), yerine göre Güney Marmara Kalkınma Ajansı (GMKA) destekleri de bu süreçte söz konusu olabilir.

Son olarak gerek ‘SAĞLIK’, gerek ‘EĞİTİM’ ve gerekse de ‘KENTLEŞME VE ÇEVRE’ konusunda belirlenmiş hedeflerin gerçekleştirilmesinde rehber alınması, dikkat edilmesi lazım gelen temel ilkelerimiz de var. Bunlar hepsinde ortak olacak şekilde; ‘İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan’, ‘İLK.2-İstikamet üzere olma’, ‘İLK.3-Amaç Birliğine riayet’, ‘İLK.4-Planlı değişim dönüş’ ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ şeklindeki ilkeler. Onlar da Stratejik Plan Önerimizin uygulanmasında her daim bize ışık olacaklar.

yyalcin3@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder