9 Mart 2021 Salı

10 Mart 2021 Çarşamba REİS Gazetesi/sayı204...................................Str.1.1.1 Hedefleri(II)

Str.1.1.1 Hedefleri(II)

‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’nin üçüncü bölüm ‘Nasıl yapacağız?’ aşamasındayız. Önceki yazımızda  ‘Yeşilelma’ vizyonumuzun birinci ayağı olan ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’ temel amacımızla işe başlamıştık. Bildiğiniz gibi onun da üç adet stratejik amacı bulunuyor. Onlardan ilki olan ‘StrA.1.1-Sosyal ve ekonomik kalkınma’ için de yalnızca ‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejisi öngörülmüş durumda. Artık geride kalan ‘Nereye ulaşmak istiyoruz?’ başlıklı ikinci aşamada bu strateji için toplam 71 hedef belirlenmişti. Geçen hafta bu hedeflerden ‘01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT’ başlığı altında 2, ‘02-KONUM’ başlığında ise 3 adet olmak üzere toplam 5 hedefle ilgili çalışma REİS gazetesinde yayınlandı. Bu hafta inşallah aynı yöntemle ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ başlığında 3, ‘04-ULAŞIM’  sektöründe 3 ve ‘05-LOJİSTİK’ sektöründe 2 olmak üzere toplam 8 hedefin “nasıl gerçekleşebileceğini” ortaya koymaya çalışacağız. Kuşkusuz bu hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘nasıl?’ yazımızın başlığını oluşturan ‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejimizin uygulanmasıdır. Zira söz konusu strateji Susurluk için belirlenmiş 12 başlıklı sektör/alanlarda öngörülmüş bulunan güçlü yönlerden ve orta vadede çevreden yönelecek fırsatlardan azami ölçüde yararlanmayı amaçlıyor. Böylece ilçemizin güçlü yönlerinin daha da güçlendirilmesi mümkün olabilecek. Sonuç olarak bütün bunlar neticede ilçemizin ‘Sosyal ve ekonomik kalkınma’ sını olumlu etkileyeceği gibi ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’ temel amacımıza da yaklaştıracak şeyler.

Bildiğiniz gibi ‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejisi uyarınca ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ başlığı altında üç adet hedef belirlenmişti. Daha öncesinde yapılan tarama sonucu bu alanda Susurluk için en önemli ‘Güçlü yön’: ‘GY.03.1-Yatırımcılar için tercih edilebilir bir teşvik sistemi’ olarak tespit edildi. Ayrıca ‘Fırsatlar’ bahsinde de  ‘FRS.03.1-Teşvik sisteminde Balıkesir’in 3. bölgede olması’ değerlendirilmesi gereken bir avantaj olarak görülüyordu. Bu arada 20 Ağustosta 2846 Tarih sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile Yatırım teşviklerinde değişiklik yapılarak Balıkesir 3.ncü Bölgeden, 2.nci Bölgeye yükseltilmiş olması Bölgemizin gücüne güç kattığı kadar Susurluk için de yatırım çekme şansını arttırmış oldu. Tabi ki bizim derdimiz Susurluk olduğu ve böyle bir gelişmişliği göremediğimiz için burada ilave çabaya ihtiyaç olduğunu anlayabiliyoruz. Gerçekleştirilecek muhtemel yatırımlar, belirlenen sektörler ile asgari yatırım tutarı şartlarını sağlaması halinde,  2.nci Bölge desteklerinden (Sektör numaraları: 1 2 3 4 5 6 9 10 11 16 20 27 28 30 32 33 34 35 39 41 42 43 44 45 46 48 50) yararlanabilecekler. Dikkate alınması gereken husus, bu desteklerin daha çok OSB özelinde uygulanıyor olması. Her şeye rağmen fırsatı değerlendirmemiz, söz konusu teşvik imkânlarının orta vadede Susurluğun gelişmesine katkı sağlaması için başkalarından daha fazla çalışmamız gerekiyor. Çünkü ‘Sosyal ve ekonomik kalkınmanın’ en önemli meselemiz olduğunu ve bu yolda öncelikli stratejimizin ‘Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ olduğunu artık biliyoruz.  Bu yüzden de mevcut güçlü yanımızı daha da güçlü hale getirmek ve teşvik fırsatlarından yararlanmak üzere kendimize yukarıda belirtilen hedefleri öngörmüştük. Bunların ilki olan ‘HDF.1.1.1.06-İlçemize davet edilecek yatırımcıları öncelikle teşvik edilen sektörler bazında seçmek’ için  ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ şeklindeki değerlerimize dayanarak çalışabiliriz. Ayrıca ‘İLK.4-Planlı değişim dönüşüm’ ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ ilkelerimiz bu hedefin gerçekleşmesinde bize ışık olacaktır. Hedef ‘nasılın’ iki unsurunu bünyesinde ifade ediyor zaten. Biri ‘yöremiz için teşvik edilecek sektörleri belirlemek’, diğeri de ‘uygun yatırımcıları ilçemize davet etmek’. Bunun için Stratejik Plan Ekibi (SPE), Tic.San.Odası Borsası (TSOB) ve Siyasi Partilerin (SP) birlikte çalışması gerekiyor. Elbette Kaymakamlık (K) ve Belediye (B) de bu hedefin ilgilisi olacaklar. İkinci hedefimiz ‘HDF.1.1.1.07-Susurluk ve yatırımcılar için bir OSB bilgilendirme ve teşvik rehberi hazırlamak’ ta bu faaliyetin bir başka boyutu. Davet edilecek yatırımcılar için ‘kurulacak OSB ve yöremizde teşvik edilen sektörlere dair bir bilgilendirme rehberi hazırlamak’ hem yatırımcılar hem de ilçemiz için yararlı bir belge olacak. Bunun için de kesinlikle Stratejik Plan Ekibi (SPE) ve Tic.San.Odası Borsa (TSOB) müşterek çalışmalılar.  Bu yönde yapılacak gayretler öncelikle ‘DEĞ.3-Misafirperverlik’ ve ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’ değerlerimizle ilgili. ‘İLK.2-İstikamet üzere olma’ ve ‘İLK.3-Amaç Birliğine riayet’ ilkelerimiz ise bu hedefimizin işaret levhaları durumunda. Üçüncü olarak ‘HDF.1.1.1.08-Güney Marmara Kalkınma Ajansı ile hem sosyal hem de ekonomik Kalkınma amaçlı projeler geliştirmek ve işbirliği yapmak’ hedefimiz ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ değerimize sahip çıkarak ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ ilkemizle gerçekleşebilir. Bu konuda da ilgi ve sorumluluk; Kaymakamlık (K), Belediye (B), Tic.San.Odası Borsa (TSOB) ve Stratejik Plan Ekibinde (SPE) olması gerekiyor. GMKA ile sosyal ve ekonomik kalkınma amaçlı projeler için işbirliği yapmak bu hedefimizin ‘nasılını’ oluşturuyor.

Diğer başlık ‘04-ULAŞIM’ sektörü alanında 3 hedef öngörülmüştü. Bunlar için de esas alınan güçlü yönler ‘GY.04.1-Bandırma limanına demiryolu ve karayolu ulaşımının bulunması’ ve ‘GY.04.2-Güçlü ulaşım ağlarına sahip olması’ idi. Yine fırsat olarak çevremizde yürütülen ‘FRS.04.1-Ulaşım ağını güçlendirmeye yönelik altyapı projeleri’ görülmüştü. Susurluk İlçemiz ulaşım ağı bakımından gerçekten de önemli bir konumda. Özellikle Bandırma limanına demiryolu ve karayolu ulaşımının bulunması Susurluğu çok avantajlı bir konuma oturtuyor. Oldukça gelişmiş bir ulaşım ağı içindeyiz ve ticaret ağlarının yoğun olduğu iki büyük kente ulaşma alternatifimiz çok. Orta vadede bölgemizde dört önemli gelişme daha bekleniyor. Biri Çanakkale 18 Mart köprüsü ve bağlantı yolları, diğeri Balıkesir havaalanı, üçüncüsü uluslararası Tekirdağ ihraç limanı, dördüncüsü de Bursa-Bandırma-İzmir yüksek hızlı tren projesi. Bu gelişmeler zaten mevcut olan güçlü ulaşım ağlarımızı, dolayısıyla da pozisyonumuzu çok daha güçlendirmiş olacak. Bu bağlamda hiç şüphe yok ki elimizdeki güçlü yanları ve dış çevreden yönelen fırsatları kullanmak değerli bir başlangıç olur. O halde bizim bu noktada ‘HDF.1.1.1.09-İlçede dış pazarlara yönelik bir ekonomi oluşumuna katkıda bulunmak’ hedefi için düşünmemiz gereken şey en az %20 ihracat çıtasını önümüze koymak olabilir. Dış pazarlara yönelmek, öne çıkan bütün üretim dallarında stratejik bir seçim. Bunun için yılmadan çalışarak nitelikli bir insan gücü oluşturmak da öyle. Çünkü sonuçta gerekli teknik alt yapı, insan kaynağı, finansal güç ve üretim artışıyla beraber en az %20 ihracat hedefine yönelmemiz gerekiyor. Böylece güçlü olduğumuz noktalarda gücümüzü daha da arttırmak ve fırsatlardan maksimum yararlanmamız mümkün. Bu konuda doğal olarak Tic.San.Odası Borsa (TSOB) ve Stratejik Plan Ekibi (SPE) müşterek sorumlu ve ilgili olacaklar. ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’, ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’, ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’ ve ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ bu konuda dayanacağımız temel değerler. Yolculuğumuzun temel ilkeleri ise; ‘İLK.2-İstikamet üzere olma’, ‘İLK.3-Amaç Birliğine riayet’ ve ‘ İLK.5-Birlikte başarmak’ olacaktır. Ayrıca getirisini öngörülecek somut göstergelerle izleyip yönlendirmek suretiyle ikinci hedefimiz olan ‘HDF.1.1.1.10-Geçiş güzergâhı olmanın sosyal ve ekonomik avantajlarını değerlendirmek’ mümkün olabilir. İşin ‘nasılı’ öncelikle ‘Geçiş güzergâhı olmanın sosyal ve ekonomik avantajlarını’ araştırıp ortaya koymakla başlayacak. Bu araştırma bir yarışma ile gençlerden sağlanabileceği gibi bir üniversite ile işbirliği yapılarak da elde edilebilir. Bu süreçte ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’miz söz konusu hedefin gerçekleşmesinde sahip olduğumuz temel değerler olur. Kuşkusuz ‘İLK.3-Amaç Birliğine riayet’ ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ gibi temel ilkelerimiz de yolumuza ışık tutacaklar. Bunun için de Tic.San.Odası Borsa (TSOB), Belediye(B), Sivil Toplum Kuruluşları (STK) ve Stratejik Plan Ekibi (SPE) bu hedefin ilgilileri oluyor.  Ulaşım başlığı altındaki son hedef olan ‘HDF.1.1.1.11-Bölgemizdeki ulaşım projelerinde ön almak’ ise ancak Siyasi Partiler (SP), Belediye (B), Kaymakamlığın (K) müşterek önderliğinde gerçekleşebilir. Bu yolda ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ istikametimizin zeminini oluşturan temel değerlerimiz. Bu yolda bize rehberlik edecek ilkeler ise; ‘İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan’, ‘İLK.4-Planlı değişim dönüşüm’ ve ’İLK.5-Birlikte başarmak’ olacaktır. ‘Nasıl’ olacağı konusunda bir iki örnek verecek olursak; ‘ilki Bursa-Bandırma-İzmir yüksek hızlı tren projesi ile bir yandan Bakü-Tiflis-Kars’a, öbür yandan Çandarlı ve İzmir’e, diğeri de Çanakkale 18 Mart köprüsü ve bağlantı yolları ile bütünleşerek uluslararası Tekirdağ ihraç limanına alternatif ulaşım güzergâhları peşinde olmak’ diyebiliriz. 

Sıradaki ‘05-LOJİSTİK’ sektörü için 2 hedef belirlenmişti. Halen mevcut bulunan ‘GY.05.1-Üretim merkezleri ve büyük pazarlara geçiş noktasında yer alması’ Susurluğun Lojistik açısından konumundan kaynaklanan güçlü yönü. Ayrıca netleşmemekle birlikte bölge bazlı bazı plan ve toplantılarda ifade edilen ‘FRS.05.2-ilçemiz sınırlarında bir Lojistik merkez kurulmasıyla ilgili çalışmalar’ ilçemiz için orta vadede çok önemli bir fırsat. Bu faktörler değerlendirilebildiği takdirde Susurluğun gelişmesine katkı sağlayabilir. Özellikle de ilçemizin tarım ve hayvancılık konusundaki potansiyeli göz önüne alındığında İstanbul’a yakınlık lojistik alanında stratejik bir avantaja dönüşüyor. Zira çok yakınımızdaki Bandırma bir Anadolu yük birleştirme merkezi konumunda. Burada toplanan yükler limandan Tekirdağ’a denizyoluyla ulaşarak Avrupa’ya ve diğer dış pazarlara yol alacak. Ayrıca Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi ile bütünleşme hedeflenmiş. Böylece bölgemizden yüklenen ürünler, Avrupa ve Orta Asya’ya kadar kesintisiz ulaştırılabilecek. Bölgenin sanayi mallarının yanı sıra yöremizin tarımsal ürünleri; et, süt, kuru gıda, konserve gibi maddeleri de oluşan lojistik merkezlerden yüklenip yurtiçi ve yurtdışına taşınabilecek. Bu projelerin hayata geçmesiyle Bandırma ilçesi başta olmak üzere bölgemizin stratejik anlamda daha fazla önem kazanacağı gün gibi aşikâr. Tarım ve Hayvancılık, Hizmetler ve Sanayi sektörlerinde uzmanlaşmış farklı bölgeleri birbirine bağlayan konumuyla ilçemiz özellikle lojistik sektörü için son derece cazip bir nokta. Buna bağlı olarak, mal ve hizmet akımlarının geçiş yaptığı, yönetildiği ve yönlendirildiği muhtemel bir altyapıya da aday. Ancak bu pozisyonumuzu değerlendirmek, kazanca ve istihdama dönüştürmek bir an evvel Susurluk’ta bir Lojistik Bölge teşekkül etmesine bağlı. Bu yüzden elbette ‘Lojistik bölge alanını belirlemek, tesisini kolaylaştırmak’ çok çok önemli. Bununla beraber onu tamamlayıcı mahiyette ‘HDF.1.1.1.12-Lojistik bölge alt yapı ve bağlantı yollarını ikmal etmek’ şeklindeki hedefimizin de ihmal edilmemesi gerekiyor. Zira seçilecek alanın alt yapısının mutlaka önceden yapılması şart. Kaldı ki bölgenin üretim, ticaret ve pazarlama faaliyetlerini sürdürebilmesi için demiryoluna ve otoyola bağlantılarının gözden geçirilip güçlendirilmesi de olmazsa olmaz bir konu. Bunun ‘nasılı’ için Balıkesir Büyükşehir imkânlarından yararlanmak zorunlu. Siyasetin ve Belediyenin bu konuda iş ve güç birliği yapmaları gerekiyor. Bu yüzden hedefin sorumluları öncelikle Siyasi Partiler (SP), Belediye (B) ve Kaymakamlık (K) olacak. Elbette ki Stratejik Plan Ekibi (SPE) burada izleme ve raporlama görevi yapmalı.  Hedefin gerçekleştirilmesinde ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’, ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ temel değerler olarak öne çıkıyor. Ayrıca ‘İLK.3-Amaç Birliğine riayet’, ‘İLK.4-Planlı değişim dönüşüm’ ve ’İLK.5-Birlikte başarmak’ şeklindeki ilkelerimiz de yolumuzu aydınlatacaklar. Çünkü bir sonraki aşamada sıra lojistik bölgemizin Bursa, İzmir ve İstanbul gibi yakın ticaret merkezleri ile Bandırma ve Tekirdağ limanı yoluyla dış pazarlara entegre edilmesine gelecek. Bunun için de bildiğiniz gibi ‘HDF.1.1.1.13-Lojistik bölgenin iç ve dış pazarlara entegrasyonunu sağlamak’ şeklinde bir hedefimiz var. İşin ‘nasılı’ Allah’ın izniyle kurulacak lojistik bölgenin doğal olarak iç pazarlara olduğu kadar dış pazarlara da yönelik bir misyonu olmasıyla mümkün. Bu da büyük depolara, konteynır ve tır filolarına ihtiyaç gösterir. Bu sebeple lojistik bölgede konuşlanacak olan firmaların buna yetecek yatırım güçleri ve görüş ufkuna sahip olmaları gerekiyor. Kuşkusuz bu konuda ağırlıklı görev Tic.San.Odası Borsaya (TSOB) düşüyor. Stratejik Plan Ekibi (SPE) ise bu sürecin izleyeni durumunda.  ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’, ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’, ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’ ve ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ bu hedef için dayanabileceğimiz temel değerler. Ayrıca bu konuda’İLK.2-İstikamet üzereolma’,’İLK.4-Planlı değişim dönüşüm’ ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ şeklindeki temel ilkelerimiz de yolumuzun işaret levhaları olacaklar. İşte bütün bu çabalar neticede Susurluğun Lojistik sektörü için daha da güçlenme ve Lojistik merkez kurulmasıyla ilgili fırsatı da değerlendirme imkânı sağlayacak.

yyalcin3@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder