Str.1.1.1 Hedefleri(II)
‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’nin üçüncü bölüm ‘Nasıl yapacağız?’ aşamasındayız. Önceki yazımızda ‘Yeşilelma’ vizyonumuzun birinci ayağı olan ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR
SUSURLUK’ temel
amacımızla işe başlamıştık. Bildiğiniz gibi onun da üç adet stratejik amacı
bulunuyor. Onlardan ilki olan ‘StrA.1.1-Sosyal ve ekonomik kalkınma’ için de
yalnızca ‘Str.1.1.1-Güçlü
yanları ve fırsatları kullanma’ stratejisi
öngörülmüş durumda. Artık geride kalan ‘Nereye ulaşmak istiyoruz?’ başlıklı ikinci aşamada bu strateji için
toplam 71 hedef belirlenmişti. Geçen hafta bu hedeflerden ‘01-NÜFUS VE SOSYAL
HAYAT’ başlığı altında 2, ‘02-KONUM’ başlığında ise 3 adet olmak üzere toplam 5
hedefle ilgili çalışma REİS gazetesinde yayınlandı. Bu hafta inşallah aynı
yöntemle ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ başlığında 3, ‘04-ULAŞIM’ sektöründe 3 ve ‘05-LOJİSTİK’ sektöründe
2 olmak üzere toplam
8 hedefin “nasıl gerçekleşebileceğini” ortaya koymaya
çalışacağız. Kuşkusuz bu hedeflerin
gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘nasıl?’ yazımızın başlığını oluşturan ‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejimizin uygulanmasıdır. Zira söz konusu strateji
Susurluk için belirlenmiş 12 başlıklı sektör/alanlarda öngörülmüş bulunan güçlü
yönlerden ve orta vadede çevreden yönelecek fırsatlardan azami ölçüde
yararlanmayı amaçlıyor. Böylece ilçemizin güçlü yönlerinin daha da
güçlendirilmesi mümkün olabilecek. Sonuç olarak bütün
bunlar neticede ilçemizin ‘Sosyal
ve ekonomik kalkınma’ sını olumlu
etkileyeceği gibi ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE
YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’ temel
amacımıza da yaklaştıracak şeyler.
Bildiğiniz
gibi
‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve
fırsatları kullanma’ stratejisi
uyarınca ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ başlığı altında üç adet hedef belirlenmişti.
Daha öncesinde yapılan tarama sonucu bu alanda Susurluk için en
önemli ‘Güçlü yön’: ‘GY.03.1-Yatırımcılar için tercih edilebilir bir
teşvik sistemi’ olarak tespit edildi.
Ayrıca ‘Fırsatlar’ bahsinde de ‘FRS.03.1-Teşvik sisteminde
Balıkesir’in 3. bölgede olması’ değerlendirilmesi gereken bir avantaj olarak
görülüyordu. Bu arada 20 Ağustosta 2846 Tarih sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile
Yatırım teşviklerinde değişiklik yapılarak Balıkesir 3.ncü Bölgeden, 2.nci
Bölgeye yükseltilmiş olması Bölgemizin gücüne güç kattığı kadar Susurluk
için de yatırım çekme şansını arttırmış oldu. Tabi ki bizim derdimiz Susurluk
olduğu ve böyle bir gelişmişliği göremediğimiz için burada ilave çabaya ihtiyaç
olduğunu anlayabiliyoruz. Gerçekleştirilecek muhtemel yatırımlar, belirlenen
sektörler ile asgari yatırım tutarı şartlarını sağlaması halinde, 2.nci
Bölge desteklerinden (Sektör numaraları: 1 2 3 4 5 6 9 10 11 16 20 27 28 30 32
33 34 35 39 41 42 43 44 45 46 48 50) yararlanabilecekler. Dikkate alınması
gereken husus, bu desteklerin daha çok OSB özelinde uygulanıyor olması. Her
şeye rağmen fırsatı değerlendirmemiz, söz konusu teşvik imkânlarının orta
vadede Susurluğun gelişmesine katkı sağlaması için başkalarından daha fazla
çalışmamız gerekiyor. Çünkü ‘Sosyal ve ekonomik kalkınmanın’ en önemli meselemiz
olduğunu ve bu yolda öncelikli stratejimizin ‘Güçlü yanları ve fırsatları
kullanma’ olduğunu artık biliyoruz. Bu yüzden de mevcut güçlü
yanımızı daha da güçlü hale getirmek ve teşvik fırsatlarından yararlanmak üzere
kendimize yukarıda belirtilen hedefleri öngörmüştük. Bunların ilki olan ‘HDF.1.1.1.06-İlçemize davet edilecek yatırımcıları
öncelikle teşvik edilen sektörler bazında seçmek’ için ‘DEĞ.9-Ulaşım
ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ şeklindeki
değerlerimize dayanarak çalışabiliriz. Ayrıca ‘İLK.4-Planlı değişim dönüşüm’ ve
‘İLK.5-Birlikte başarmak’ ilkelerimiz bu hedefin gerçekleşmesinde bize ışık
olacaktır. Hedef ‘nasılın’ iki unsurunu bünyesinde ifade ediyor zaten. Biri ‘yöremiz
için teşvik edilecek sektörleri belirlemek’, diğeri de ‘uygun yatırımcıları
ilçemize davet etmek’. Bunun için Stratejik Plan Ekibi (SPE), Tic.San.Odası Borsası (TSOB) ve Siyasi
Partilerin (SP) birlikte çalışması gerekiyor. Elbette Kaymakamlık (K) ve
Belediye (B) de bu hedefin ilgilisi olacaklar. İkinci hedefimiz ‘HDF.1.1.1.07-Susurluk ve yatırımcılar için bir OSB
bilgilendirme ve teşvik rehberi hazırlamak’ ta bu faaliyetin bir başka boyutu. Davet edilecek yatırımcılar için ‘kurulacak OSB ve
yöremizde teşvik edilen sektörlere dair bir bilgilendirme rehberi hazırlamak’ hem yatırımcılar hem de ilçemiz
için yararlı bir belge olacak. Bunun için de kesinlikle Stratejik
Plan Ekibi (SPE) ve Tic.San.Odası Borsa (TSOB) müşterek çalışmalılar. Bu yönde yapılacak gayretler öncelikle ‘DEĞ.3-Misafirperverlik’
ve ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’ değerlerimizle ilgili. ‘İLK.2-İstikamet üzere
olma’ ve ‘İLK.3-Amaç Birliğine riayet’ ilkelerimiz ise bu hedefimizin
işaret levhaları durumunda. Üçüncü olarak ‘HDF.1.1.1.08-Güney Marmara Kalkınma Ajansı ile hem sosyal hem de ekonomik
Kalkınma amaçlı projeler geliştirmek ve işbirliği yapmak’ hedefimiz ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ değerimize
sahip çıkarak ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ ilkemizle gerçekleşebilir. Bu konuda
da ilgi ve sorumluluk; Kaymakamlık (K), Belediye (B), Tic.San.Odası Borsa
(TSOB) ve Stratejik Plan Ekibinde (SPE) olması gerekiyor. GMKA ile sosyal ve ekonomik
kalkınma amaçlı projeler için işbirliği yapmak bu hedefimizin ‘nasılını’
oluşturuyor.

Diğer başlık ‘04-ULAŞIM’ sektörü alanında 3 hedef öngörülmüştü. Bunlar
için de esas alınan güçlü yönler ‘GY.04.1-Bandırma limanına demiryolu ve
karayolu ulaşımının bulunması’ ve ‘GY.04.2-Güçlü ulaşım ağlarına sahip olması’
idi. Yine fırsat olarak çevremizde yürütülen ‘FRS.04.1-Ulaşım ağını
güçlendirmeye yönelik altyapı projeleri’ görülmüştü. Susurluk İlçemiz ulaşım
ağı bakımından gerçekten de önemli bir konumda. Özellikle Bandırma
limanına demiryolu ve karayolu ulaşımının bulunması Susurluğu çok avantajlı bir
konuma oturtuyor. Oldukça gelişmiş bir ulaşım ağı içindeyiz ve ticaret
ağlarının yoğun olduğu iki büyük kente ulaşma alternatifimiz çok. Orta vadede
bölgemizde dört önemli gelişme daha bekleniyor. Biri Çanakkale 18 Mart köprüsü
ve bağlantı yolları, diğeri Balıkesir havaalanı, üçüncüsü uluslararası Tekirdağ
ihraç limanı, dördüncüsü de Bursa-Bandırma-İzmir yüksek hızlı tren projesi. Bu
gelişmeler zaten mevcut olan güçlü ulaşım ağlarımızı, dolayısıyla da
pozisyonumuzu çok daha güçlendirmiş olacak. Bu bağlamda hiç şüphe yok ki elimizdeki
güçlü yanları ve dış çevreden yönelen fırsatları kullanmak değerli bir
başlangıç olur. O halde bizim bu noktada ‘HDF.1.1.1.09-İlçede dış pazarlara yönelik bir ekonomi oluşumuna katkıda
bulunmak’ hedefi için düşünmemiz gereken şey en az %20 ihracat
çıtasını önümüze koymak olabilir. Dış pazarlara yönelmek, öne çıkan bütün üretim dallarında
stratejik bir seçim. Bunun için yılmadan çalışarak nitelikli bir insan gücü
oluşturmak da öyle. Çünkü sonuçta gerekli teknik alt yapı, insan kaynağı, finansal
güç ve üretim artışıyla beraber en az %20 ihracat hedefine yönelmemiz
gerekiyor. Böylece güçlü olduğumuz noktalarda gücümüzü daha da
arttırmak ve fırsatlardan maksimum yararlanmamız mümkün. Bu konuda doğal olarak
Tic.San.Odası Borsa (TSOB) ve Stratejik Plan Ekibi (SPE) müşterek sorumlu ve
ilgili olacaklar. ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’, ‘DEĞ.6-Yöresel
ürünlerimiz’, ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’ ve ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları
üzerindeki konumumuz’ bu konuda dayanacağımız temel değerler.
Yolculuğumuzun temel ilkeleri ise; ‘İLK.2-İstikamet üzere olma’, ‘İLK.3-Amaç Birliğine
riayet’ ve ‘ İLK.5-Birlikte başarmak’ olacaktır. Ayrıca getirisini
öngörülecek somut göstergelerle izleyip yönlendirmek suretiyle ikinci hedefimiz
olan ‘HDF.1.1.1.10-Geçiş güzergâhı
olmanın sosyal ve ekonomik avantajlarını değerlendirmek’ mümkün olabilir. İşin ‘nasılı’ öncelikle ‘Geçiş güzergâhı olmanın sosyal
ve ekonomik avantajlarını’ araştırıp ortaya koymakla başlayacak. Bu araştırma
bir yarışma ile gençlerden sağlanabileceği gibi bir üniversite ile işbirliği
yapılarak da elde edilebilir. Bu süreçte ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki
konumumuz’ ve ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’miz söz konusu hedefin
gerçekleşmesinde sahip olduğumuz temel değerler olur. Kuşkusuz ‘İLK.3-Amaç Birliğine
riayet’ ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ gibi temel ilkelerimiz de yolumuza ışık
tutacaklar. Bunun için de Tic.San.Odası Borsa (TSOB), Belediye(B), Sivil Toplum
Kuruluşları (STK) ve Stratejik Plan Ekibi (SPE) bu hedefin ilgilileri oluyor. Ulaşım başlığı altındaki son hedef olan ‘HDF.1.1.1.11-Bölgemizdeki ulaşım projelerinde ön
almak’ ise ancak Siyasi Partiler (SP), Belediye (B),
Kaymakamlığın (K) müşterek önderliğinde gerçekleşebilir. Bu yolda ‘DEĞ.9-Ulaşım
ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ istikametimizin
zeminini oluşturan temel değerlerimiz. Bu yolda bize rehberlik edecek ilkeler
ise; ‘İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan’, ‘İLK.4-Planlı
değişim dönüşüm’ ve ’İLK.5-Birlikte başarmak’ olacaktır. ‘Nasıl’ olacağı konusunda bir
iki örnek verecek olursak; ‘ilki Bursa-Bandırma-İzmir yüksek hızlı tren projesi
ile bir yandan Bakü-Tiflis-Kars’a, öbür yandan Çandarlı ve İzmir’e, diğeri de
Çanakkale 18 Mart köprüsü ve bağlantı yolları ile bütünleşerek uluslararası
Tekirdağ ihraç limanına alternatif ulaşım güzergâhları peşinde olmak’
diyebiliriz.

Sıradaki ‘05-LOJİSTİK’ sektörü için 2 hedef belirlenmişti. Halen
mevcut bulunan ‘GY.05.1-Üretim merkezleri ve büyük pazarlara geçiş
noktasında yer alması’ Susurluğun Lojistik açısından konumundan
kaynaklanan güçlü yönü. Ayrıca netleşmemekle birlikte bölge bazlı bazı
plan ve toplantılarda ifade edilen ‘FRS.05.2-ilçemiz sınırlarında bir
Lojistik merkez kurulmasıyla ilgili çalışmalar’ ilçemiz için orta vadede
çok önemli bir fırsat. Bu faktörler değerlendirilebildiği
takdirde Susurluğun gelişmesine katkı sağlayabilir. Özellikle de ilçemizin
tarım ve hayvancılık konusundaki potansiyeli göz önüne alındığında İstanbul’a
yakınlık lojistik alanında stratejik bir avantaja dönüşüyor. Zira çok
yakınımızdaki Bandırma bir Anadolu yük birleştirme merkezi konumunda.
Burada toplanan yükler limandan Tekirdağ’a denizyoluyla ulaşarak Avrupa’ya ve
diğer dış pazarlara yol alacak. Ayrıca Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi ile
bütünleşme hedeflenmiş. Böylece bölgemizden yüklenen ürünler, Avrupa ve Orta
Asya’ya kadar kesintisiz ulaştırılabilecek. Bölgenin sanayi mallarının yanı
sıra yöremizin tarımsal ürünleri; et, süt, kuru gıda, konserve gibi maddeleri
de oluşan lojistik merkezlerden yüklenip yurtiçi ve yurtdışına taşınabilecek.
Bu projelerin hayata geçmesiyle Bandırma ilçesi başta olmak üzere bölgemizin
stratejik anlamda daha fazla önem kazanacağı gün gibi aşikâr. Tarım ve
Hayvancılık, Hizmetler ve Sanayi sektörlerinde uzmanlaşmış farklı bölgeleri
birbirine bağlayan konumuyla ilçemiz özellikle lojistik sektörü için son derece
cazip bir nokta. Buna bağlı olarak, mal ve hizmet akımlarının geçiş yaptığı,
yönetildiği ve yönlendirildiği muhtemel bir altyapıya da aday. Ancak bu
pozisyonumuzu değerlendirmek, kazanca ve istihdama dönüştürmek bir an evvel
Susurluk’ta bir Lojistik Bölge teşekkül etmesine bağlı. Bu
yüzden elbette ‘Lojistik
bölge alanını belirlemek, tesisini kolaylaştırmak’ çok çok önemli. Bununla beraber onu tamamlayıcı
mahiyette ‘HDF.1.1.1.12-Lojistik
bölge alt yapı ve bağlantı yollarını ikmal etmek’ şeklindeki hedefimizin de ihmal
edilmemesi gerekiyor. Zira seçilecek alanın alt yapısının mutlaka önceden
yapılması şart. Kaldı ki bölgenin üretim, ticaret ve pazarlama faaliyetlerini
sürdürebilmesi için demiryoluna ve otoyola bağlantılarının gözden geçirilip
güçlendirilmesi de olmazsa olmaz bir konu. Bunun ‘nasılı’ için Balıkesir Büyükşehir imkânlarından
yararlanmak zorunlu. Siyasetin ve Belediyenin bu konuda iş ve güç birliği
yapmaları gerekiyor. Bu yüzden hedefin sorumluları öncelikle Siyasi Partiler (SP), Belediye (B) ve Kaymakamlık (K) olacak. Elbette ki Stratejik Plan Ekibi (SPE)
burada izleme ve raporlama görevi yapmalı. Hedefin gerçekleştirilmesinde ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve
tesislerimiz’, ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip
yatırım imkânları’ temel değerler olarak öne çıkıyor. Ayrıca ‘İLK.3-Amaç Birliğine
riayet’, ‘İLK.4-Planlı değişim dönüşüm’ ve ’İLK.5-Birlikte başarmak’ şeklindeki
ilkelerimiz de yolumuzu aydınlatacaklar. Çünkü bir sonraki aşamada sıra
lojistik bölgemizin Bursa, İzmir ve İstanbul gibi yakın ticaret merkezleri ile
Bandırma ve Tekirdağ limanı yoluyla dış pazarlara entegre edilmesine gelecek.
Bunun için de bildiğiniz gibi ‘HDF.1.1.1.13-Lojistik
bölgenin iç ve dış pazarlara entegrasyonunu sağlamak’ şeklinde bir hedefimiz var. İşin ‘nasılı’ Allah’ın izniyle
kurulacak lojistik bölgenin doğal olarak iç pazarlara olduğu kadar dış
pazarlara da yönelik bir misyonu olmasıyla mümkün. Bu da büyük depolara,
konteynır ve tır filolarına ihtiyaç gösterir. Bu sebeple lojistik bölgede
konuşlanacak olan firmaların buna yetecek yatırım güçleri ve görüş ufkuna sahip
olmaları gerekiyor. Kuşkusuz bu konuda ağırlıklı görev
Tic.San.Odası Borsaya (TSOB) düşüyor. Stratejik Plan Ekibi (SPE) ise bu sürecin
izleyeni durumunda. ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz
değerli insanlar’, ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’, ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve
tesislerimiz’ ve ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ bu hedef için
dayanabileceğimiz temel değerler. Ayrıca bu konuda’İLK.2-İstikamet üzereolma’,’İLK.4-Planlı
değişim dönüşüm’ ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ şeklindeki temel ilkelerimiz de
yolumuzun işaret levhaları olacaklar. İşte bütün bu çabalar neticede Susurluğun
Lojistik sektörü için daha da güçlenme ve Lojistik merkez kurulmasıyla ilgili
fırsatı da değerlendirme imkânı sağlayacak.
yyalcin3@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder