Yeşilelma yolu
“Susurluk için ne yapılabilir?” sorusu üzerinde düşünerek ve yazarak birlikte
çıktığımız bir yolculuğu sürdürüyoruz. Amacımız 2023-2028 döneminden
başlayarak 'en az beş yıllık orta vadeli, bölgesel mahiyette Stratejik
bir alt plân’ önerisi yapabilmek. ‘Susurluğun içinde
bulunduğu olumsuz gidişi orta vadede durdurup olumluya çevirmek ve gelecekteki
değişim ve dönüşümünü gelişme yönünde planlayabilmek’ istiyoruz. Bu çalışmanın ilk aşaması “Neredeyiz?” sorusuydu.
O bölümde Susurluğun Güçlü ve Zayıf yönleriyle, çevreden yönelen Fırsat ve
Tehditleri sektörel bazda tek tek analiz etmiştik. Şu anda da “Nereye varmak
istiyoruz?” aşamasının son bölümüne geçmek üzereyiz.
Artık Susurluğun güçlü ve zayıf yönlerini, karşı karşıya olduğumuz fırsat ve
tehditleri, değerlerimizi, ilkelerimizi, Misyon ve Vizyonumuzu biliyoruz. Hatta
Amaç, Stratejik Amaç ve uygulama Stratejilerinin de bir bölümünü ortaya çıkarmış
durumdayız. Önümüzdeki iki ay süresince ‘Hedefler,
projeler ve faaliyetler’ üzerinde çalışacağız. Bu arada başka bazı Amaç,
Stratejik Amaç ve Stratejiler de bize katılmış olacak. Bu hafta sizlere; geldiğimiz
nokta itibariyle ürettiğimiz plan araçlarını özet olarak bir kez daha tekrar etmeyi
düşündüm. Böylelikle bizi tam olarak takip edemeyen, ayrıntıları unutan ya da
hatırlamak isteyen okuyucularımıza bir fırsat daha sağlamış olacağız. Umuyorum bundan sonra daha fazla katılım ve
katkı sunabilirler. Zira sonraki üç ay “Nasıl yapacağız?”sorusunun cevabıyla uğraşarak
geçecek.
Susurluğun
sahip olduğu güçlü ve zayıf yönler ile karşı karşıya olunan fırsat ve tehditler
12 adet sektör ya da alan bağlamında değerlendirildi. Bunlar: “GY.01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT, GY.02-KONUM, GY.03-KALKINMA
VE TEŞVİKLER, GY.04-ULAŞIM, GY.05-LOJİSTİK, GY.06-ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR, GY.07-TURİZM,
GY.08-SANAYİ, GY.09-TARIM VE HAYVANCILIK, GY.10-SAĞLIK, GY.11-EĞİTİM ve SPOR, GY.12- KENTLEŞME
VE ÇEVRE” başlığını taşıyorlardı. Bu şekilde 46 adetlik bir GÜÇLÜ YÖNLER listesi ortaya konuldu: “01.1 Henüz çok yaşlanmamış
bir nüfus, 02.1 İstanbul, İzmir, Bursa gibi büyük merkezlere yakınlık, 02.2
Beldemizin diğer ilçelerle karşılaştırıldığında nispeten daha bakir olması,
02.3 İstanbul sanayisinden ilçemize kayacak olanlar için oldukça uygun bir
konum, 03.1Yatırımcılar için tercih edilebilir bir teşvik sistemi, 04.1 Bandırma limanına demiryolu ve karayolu
ulaşımının bulunması, 04.2 Güçlü ulaşım ağlarına sahip olması, 05.1
Üretim merkezleri ve büyük pazarlara geçiş noktasında yer alması, 06.1 Rüzgâr
enerjisi kapasitesi, 06.2 Rüzgâr enerjisi kapasitesi, 06.3 Güneş enerjisi, 06.4
Biyogaz potansiyeli, 06.5 Jeotermal kaynaklar, 07.1 Alternatif turizm
imkânları, 07.2 Keşfedilmeye hazır zengin sosyo-kültürel yapı ve değerler, 07.3
Termal turizm için Jeotermal potansiyel, 07.4 Geleneksel mola ve dinlenme
tesisleri tecrübesi, 07.5 Ayranıyla meşhur olması, tost ve ayran için coğrafi
konuma sahip olması, 08.1 Şeker fabrikası, 08.2 Yörsan, 08.3 Entegre et
tesisleri, 08.4 Beyaz et tesisleri, 08.5 Gıda sanayinin gelişmiş olması ve
Konserve tesisleri, 08.6 Ahşap sandalye, masa imalatı, 08.8 İstanbul
sanayisinden ilçemize kayacak olanlar için alternatif OSB potansiyeli, 09.1Güçlü
bir Tarım faaliyeti, 09.2 Zengin su kaynakları ve sulu tarım imkânı, 09.3
Organik tarım potansiyeli, 09.4 Sağlıklı ve taze sebze meyve kapasitesi, 09.5
Zengin biyo çeşitlilik, tıbbi ve aromatik bitkilerin varlığı, 09.6 Seracılık
yatırımları için de uygun arazi varlığı ve jeotermal kaynaklar, 09.7 Önemli
miktarda orman varlığına sahip olma, 09.8 Yaygın ve güçlü tarımsal
örgütlenme, 09.9 Canlı Hayvancılık, Kırmızı et ve süt üretimi, 09.10 Süt ve süt ürünleri üretimi, 09.11 Kanatlı
hayvan üretimi, 09.12 Sektöre dayalı sanayi oluşumları konusunda güçlü bir
potansiyel ve yüksek bir rekabet gücü, 10.1 Yakın iki ilde de üniversite
hastanesi olması, 11.1 Meslek yüksekokulu, 11.2 Endüstri Meslek lisesi, 11.3
Genç sporcu yetiştiren bir alt yapı, 11.4 Son yıllarda sağlanan başarılar,
11.5 Motorkros sporu, 11.6 Rahvan at yarışları, 12.1 Çaylak mesire
yeri, 12.1 Çataldağ”.
Aynı çalışmada önümüzdeki dönemde yararlanabileceğimiz 38 adet FIRSAT da görülmüş oldu: “FRS.01.1 Göç baskısının olmaması, FRS.02.1-Balıkesir’in büyükşehir olması, FRS.02.2-Yol üstü konum, FRS.02.3-Ulaşım ağlarının güçlendirilecek olması, FRS.02.4-Büyük merkezler ortasındaki konumu, FRS.03.1-Teşvik sisteminde Balıkesir’in 3/2. bölgede olması, FRS.03.2-OSB kurulması ile ilgili çalışmalar, FRS.03.3-Güney Marmara Kalkınma Ajansı, FRS.04.1-Ulaşım ağını güçlendirmeye yönelik altyapı projeleri, FRS.05.1-Bölgede Lojistik ağını güçlendirmeye yönelik altyapı projeleri, FRS.05.2-ilçemiz sınırlarında bir Lojistik merkez kurulmasıyla ilgili çalışmalar, FRS.06.1-Rüzgâr enerjisinin gelişimi, FRS.06.2-Biyogaz kapasitesi, FRS.06.3-Güneş enerjisinden yararlanma projeleri, FRS.07.1-Alternatif turizm talebinin giderek artması, FRS.07.1-Jeotermal yatırım potansiyeli, FRS.08.1-İstanbul sanayisinin desantralizasyonu, FRS.08.2-İstanbul sanayiinin giderek bizim bölgemize doğru kayması, FRS.09.1-Küresel gıda talebindeki artış, FRS.09.2-Uygulanan yeni teşvik sistemi, FRS.09.3-Tarımsal desteklemeler, FRS.09.4-Hayvancılıkta Yerli Üretimi Destekleme Modeli, FRS.09.5-Mera hayvancılığı yetiştirici bölgeleri, FRS.09.6-Damızlık koç-teke üretim merkezleri, FRS.09.7-Milli tarım kapsamında yürütülen çalışmalar, FRS.09.8-Elektronik satış ve pazarlama uygulamaları, FRS.09.9-Büyümekte olan Meyve Ve Sebze Sektörü, FRS.09.10-Giderek güçlenen et ve süt ürünleri pazarı, FRS.09.11-Kümes hayvancılığı sektöründe artan yerel ve bölgesel talep artışı ve ihracatta güçlü bir büyüme potansiyeli, FRS.09.12-Ülkemiz seracılığında iddialı hedefler, FRS.09.13-Organik gıda pazarının büyümesi ve geleceğe yönelik beklentiler, FRS.09.14-Tüketim merkezlerine yakınlığımız ve ulaşım imkânlarımız, FRS.09.15-Arazi toplulaştırmaları, FRS.09.16-Tıbbi ve aromatik bitki potansiyeli, FRS.09.17-Üniversite sektör işbirliği imkânı, FRS.10.1-Yeni şehir ve devlet Hastane projeleri, FRS.11.1-17Eylül Bandırma üniversitesi kampüsü, FRS.12.1-Kentsel dönüşüm uygulamaları, FRS.12.1-Artan çevre bilinci.”
Bildiğiniz
gibi geçen haftalarda Susurluğumuzun gelecek vizyonunu da netleştirmiş ve
önerdiğimiz vizyon cümlesini “Yeşilelma”
sembolüyle; ‘DAHA İLERİ, GÜÇLÜ, GELİŞMİŞ, REKABETÇİ, ÜRETKEN VE
İTİBARLI BİR CAZİBE MERKEZİ OLARAK; BÖLGESİNDE YÜKSELEN, İYİ İNSANLARIN
YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ olarak
paylaşmıştık. Ayrıca vizyonumuzun açıklamasında yer alan ‘Daha fazla değer üreten, daha adil paylaşan,
değerlerini koruyup geliştiren’, ‘Güçlü yanlarını ve fırsatları kullanarak
Mevcut üretim tesislerini çoğaltan’, ‘OSB ve Lojistik bölge kurulmasını
sağlayarak istihdamı arttıran’,’ Konum, doğal kaynak ve çevre imkânlarını
değerlendirerek sosyal ve ekonomik kalkınmasını başaran’, ‘İnsan odaklı,
Gençlerin ve çocukların önemsendiği, Çevre duyarlılığına sahip, Öncü, Nitelikli
insan yetiştiren’ ifadelerini de muhafaza edeceğimizi belirtmiştik. Zira
bu ifadeler bize içindeki bazı Amaç, Stratejik Amaç ve Stratejileri görmemizi
sağlayacaktı.
Nitekim buradan yola çıkarak 3
ana Amaç, 10 Stratejik Amaç ve 17 Strateji belirlemiş olduk. Öngörülen üç ana
Amaç şöyleydi: ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE
YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’ , ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ
ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ ve ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ
YEŞİL SUSURLUK’. Onların altında kodlanmış olarak: “StrA.1.1-Sosyal ve
ekonomik kalkınma, StrA.1.2-İstihdamı arttırma, StrA.1.3-Cazibe merkezi olma,
StrA.2.1-Değerlere dayanmak, StrA.2.2-Nitelikli insana odaklanmak,
StrA.2.3-Üretkenlik ve Rekabetçilik, StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak, StrA.3.1-Sürdürülebilir
kalkınmayı başarmak, StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh ve itibarlı olmak ile StrA.3.3-Yeşil
ve yaşanabilir bir Susurluk” şeklindeki STRATEJİK AMAÇLAR bulunuyordu.
Bunların da altında: “Str.1.1.1-Güçlü
yanları ve fırsatları kullanmak, Str.1.2.1-Üretim
tesislerini çoğaltmak, Str.1.3.1-OSB ve Lojistik bölge kurulmasını sağlamak, Str.1.3.1-Konum,
doğal kaynak ve çevre imkânlarını değerlendirmek, Str.2.1.1-Daha fazla değer üretme, Daha adil paylaşma
ve Değerleri koruyup geliştirme, Str.2.2.1-Nitelikli insan yetiştirme, Str.2.3.1-Üretken
olma, Str.2.3.1-Rekabetçiliği benimseme, Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya
koyma,Str.2.4.2-Her alanda ilerleme sağlama, Str.2.4.3-Güçlenme,Str.3.1.1-Amaç
ve güç birliği yapma,Str.3.2.1-Sürekli değişim-dönüşüm ve gelişim,Str.3.3.1-İnsanların
sağlık, huzur ve refah içinde; mutlu, huzurlu ve umutlu olması, Str.3.3.2- Huzur içerisinde yaşanabilen,
çevreye duyarlı iyi insanlar şehri olma,Str.3.3.3-İnsan odaklılık, gençlerini
ve çocuklarını önemseme ve Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı” olarak
ifade edilen bazı UYGULAMA STRATEJİLERİ teklif edilmişti.
Böylece şu ana kadar döşemiş olduğumuz “Yeşilelma yolu” taşlarını sizlere
özetlemiş olduk. Ancak YEŞİLELMA YOL
HARİTASI sadece bunlardan ibaret olmayacak. Daha “Nereye varmak istiyoruz?” sorusu bağlamında Susurluğun güçlü-zayıf
yanlarını, Fırsat-tehditlerini yeniden ele alarak başka bazı Amaç, Stratejik
amaç ve Stratejiler de üreteceğiz. Ama esas itibariyle o çalışmadan HEDEF, PROJE VE FAALİYETLER’in uç
vermesini bekliyoruz. Bu noktada bir kez
daha duymayan kulaklara, görmeyen gözlere, akletmeyen akıllara ve hissetmeyen
gönüllere bütün gücümüzle çağrımızı yenilemek istiyoruz: “Ayağa kalk Susurluk! Kalk ve yürümeye
başla. Gelecek ellerinde!”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder