6 Şubat 2025 Perşembe

06 Şubat 2025 ORJAN ÇALIŞTAYI; .....................SORU 13 CEVABI, HEDEFLER, STRATEJİLER VE 7 YILLIK YOL HARİTASI

 

13 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI

 

SORU 13:

SİTE YÖNETİMİ İLE İŞLETME KOOPERATİFİ OLUŞUM SÜRECİ EŞZAMANLI MI OLACAKTIR? ÖNCE SİTE YÖNETİMİ SONRA İŞLETME KOOPERATİFİ Mİ KURULUR? YADA TERSİ Mİ OLUR? 634 SAYILI YASADA SİTE YÖNETİMİ KURMAMA GİBİ BİR SEÇENEK VAR MIDIR? BÖYLE BİRŞEY MÜMKÜN DEĞİLSE HER İKİSİNİN DE VARLIĞI ÇİFT BAŞLILIK OLUŞTURACAĞI İÇİN BÖYLE BİR SORUNUN ÇÖZÜMÜ NASIL OLACAKTIR?

CEVAP:

MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT VE SORUNLAR:

Sorunun ilk kısmında ifade edilen mesele “site yönetimine geçişle işletme kooperatifine geçiş” sürecinin birbirine bağlı mı yoksa bağımsız iki süreç mi olup olmadığını ortaya koymaktır. (GT) Bu yüzden net cevaplarla başlayalım. “SİTE YÖNETİMİ İLE İŞLETME KOOPERATİFİ OLUŞUM SÜRECİ EŞZAMANLI MI OLACAKTIR?” “Hayır!” Site yönetimi ile işletme kooperatifi oluşum sürecinin “eşzamanlı olmasına gerek yoktur”, çünkü her iki oluşumun da tabi olduğu yasalar ve koşullar farklıdır.” (GT)

Ayrıca bu mümkün de değildir. Zira öncelikle ve daha fazla gecikilmeden Orjanda 634 sayılı yasanın 17.maddesi uyarınca önce GEÇİŞ SÜRECİNİN BAŞLATILMASI akabinde de SİTE YÖNETİMİNİN KURULMASI zorunludur. Böylece olması gereken doğru rotaya girilmiş olacaktır. Bu adım aynı zamanda yönetimde herhangi bir boşluğa meydan verilmeden Kooperatife tasfiye yada dönüşüm işlemleri için zaman tanınması anlamına gelecektir. Ki bu süreçte 81.maddeye göre ferdileşmenin tamamlanması ve bu durumun tapuda tescili yapılabilsin.

Kooperatifin anagayrimenkulden yani 343/3 parselden tamamiyle ilişkisinin kesilmesini müteakip yapılacak ilk genel kurulda tasfiyeye gidilmesi yada ana sözleşme değişikliği suretiyle tür değişikliği kararı alınması gerekiyor. Karar tasfiye değil de dönüşüm istikametinde olduğu takdirde de Çevre ve Şehircilik Bakanlığının onayı alınarak 6 ay içinde ana sözleşme değişikliği ile İŞLETME VE YÖNETIM KOOPERATİFİNE geçiş mümkün olabiliyor.

Dolayısıyla önce “SİTE YÖNETİMİ kurulacak daha sonra da Kooperatif tarafından 81.madde gerekleri yerine getirilerek “İŞLETME KOOPERATİFİ” kurulmasıyla ilgili işlemler yapılacaktır. TERSI MÜMKÜN DEĞILDIR.

Bugün artık Kooperatifle Çevre ve Şehircilik Bakanlığı arasında 2013-2017 yılları arasında “işletme kooperatifine geçme talebi ile ilgili” bir yazışma olduğunu biliyoruz. Yine “Kooperatifçe yapılan başvuruların Bakanlıkça değerlendirilmesi  neticesinde  22.12.2017 tarih ve 17525 sayılı yazı ile dosya kapsamı bilgi ve belgeler doğrultusunda” reddedildiğini de öğrenmiş bulunuyoruz.

Nitekim Bakanlık Çalıştayımızın 01.11.2024 tarihli başvurusuna verdiği 11.11.2024 tarih ve E-28526468-345.99-10916577 sayılı resmi cevabında; “…kooperatife ait tüm taşınmazların mevcut durumu, tüm ortaklar adına kat mülkiyeti ile tapu tescil işlemlerinin yapılıp yapılmadığı hakkında başkaca bir bilginin yer almadığı,  yazı ekinde yer alan tapunun ise kat irtifaklı olduğu, kat mülkiyetine dönüşmediği, dolayısıyla Kooperatifler Kanunu uyarınca kooperatifin ferdileşme işlemlerinin gerçekleşmediği görüldüğünden dolayı kooperatifin anasözleşme değişikliği yaparak işletme kooperatifine dönüşmesine Bakanlığımızca izin verilmemiştir..”ifadesini kullanmıştır.  

Aynı yazıda dosyada bulunan “..yazı ekinde yer alan tapunun ise kat irtifaklı olduğu, kat mülkiyetine dönüşmediği..” gerekçesiyle kabul edilmediği de bildirilmektedir. Buna göre 22.12.2017 tarih ve 17525 sayılı yazı ile Kooperatife önce “tüm ortaklar adına kat mülkiyeti ile tapu tescil işlemlerinin yapılması, kat irtifaklı tapuların kat mülkiyetine dönüşmesi, dolayısıyla da Kooperatifler Kanunu uyarınca FERDİLEŞME işlemlerinin gerçekleşmesi” gerektiğinin hatırlatıldığı ve uyarıldığı anlaşılıyor.

Aradan 7 yıl geçmesine rağmen, “İşletme kooperatifine geçiş şartı henüz sağlanmamıştır. Bunun uzun zaman alacağı tahmin edilmektedir ve tamamlanma zamanı belirsizdir, çünkü henüz sayısı kesin olarak bilinmeyen arsa tapusuna sahip “su basmanlarının” hisseli ortaklarının konutlarını inşa etmeleri ve ferdileşmelerini tamamlamaları gerekmektedir.” (GT)

Bakanlık “bugünkü şartlarda yeniden işletme kooperatifine geçiş talebi yapılsa uygun bulur musunuz?” sorumuza ise; “…mevcut durumda konutların kat mülkiyet tapularının ortaklara verilmiş olması ve durumunda değişiklik olduğuna dair tevsik edici belgelerle kooperatif yönetim tarafından Bakanlığımıza başvurulması halinde gerekli değerlendirme yapılabilecektir” cevabını vermiş bulunuyor.

KUŞKUSUZ DAĞILMA VE TÜR DEĞİŞİKLİĞİ KONUSUNDA UYULMASI GEREKEN YASAL MEVZUAT var. Bunların arasında 1163 sayılı Kooperatifler yasasının 81.maddesi en başta geliyor. Kaldı ki bu maddeye paralel olarak anasözleşmenin “Dağılma Sebepleri” başlıklı 85.Maddesi de var. Ki söz konusu maddede “..Ayrıca, kooperatif ana sözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle amacına ulaşmış sayılır ve dağılır. Ancak, tescil tarihinden itibaren altı ay içerisinde usulüne uygun şekilde ana sözleşme değişikliği yapılarak kooperatifin amacının ve türünün değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm uygulanmaz” şeklinde çok net ifadeler yer alıyor.

Ayrıca yine anasözleşmenin 64. Maddesine de uyma zorunluluğu vardır.  Bu maddede de; “.. Yapılan konutlar ortaklara dağıtıldıktan .. sonra, kooperatifin aradan çekilmesi ve .. konutların mülkiyetleri de ortaklara aktarılarak ferdi münasebete geçiş muamelesine başlanır…Yapı kullanma izninin alınmasını müteakip en çok bir yıl içinde, ortakların Kat Mülkiyeti Kanununa göre ferdi münasebet işlerinin sonuçlandırılması  şarttır” denilmektedir.

“Kooperatifler Kanunu'nun 81.maddesine (anasözleşme md.64) göre, anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçirilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle kooperatif amacına ulaşmış sayılır ise de, site yönetimine geçiş için tasfiyenin tamamlanmasına ilişkin bir koşul bulunmamaktadır. Ancak, kooperatif anasözleşmesinin 64/2. maddesine göre, yapı kullanma izninin (iskân ruhsatının) alınmasını müteakip bir yıl içinde, ortakların Kat Mülkiyeti Kanunu'na göre ferdi mülkiyet işlemlerini sonuçlandırmaları zorunluluğu vardır.” (Av.H.Sancar KARACA)

Orjan için TASFİYE seçeneğini uygun bulmuyoruz. Kooperatifimizin 343/3 parsel anagayrimenkul dışında 3 adet daha tapulu mülkü var. Yarım yüzyıla yakın bir tecrübe birikimi, sermayesi, mal varlığı, hizmette kullanılan araç gereç ekipmanı, oturmuş bir muhasebe sistemi ve personel kadrosu var. Dolayısıyla Orjan için tasfiye seçeneği doğru bir seçim olmaz. Zaten bu çapta büyük ve yürüyen bir organizasyonu tasfiye etmek imkânsız değilse bile çok zordur. Gereksizdir de. Süreç uzun yıllar alır. Buna karşılık tür değişikliğine gidilerek İşletme Kooperatifine dönüşüm ise hem çok kolay hem de hizmeti durdurmayacak bir çözümdür.

Bu yüzden önerdiğimiz çözüm tür değişikliği yapılarak “SİTE İŞLETME KOOPERATİFİ”ne dönüşümün sağlanmasıdır. Bunun için Ticaret Bakanlığı tarafından 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 88 inci maddesi uyarınca hazırlanan tip SİTE İŞLETME KOOPERATİFİ ANASÖZLEŞMESİ ilişik linkte verilmiştir.

https://ankara.ticaret.gov.tr/data/5dd6705913b876d618775457/20-%20S%C4%B0TE%20%C4%B0%C5%9ELETME%20KOOPERAT%C4%B0F%C4%B0%20ANAS%C3%96ZLE%C5%9EMES%C4%B0_d%C3%BCzeltme%202.pdf

Kuşkusuz bu örnek anasözleşmeye Orjan için ihtiyaç olan değişiklik ve eklemeler yapılması gerekecek. Meselâ ilk ve önemli değişiklik muhtemelen adının “ORJAN SİTESİ İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİ ANASÖZLEŞMESİ” olması olacaktır. Zira ondan evvel kurulacak ORJAN SİTE YÖNETİMİ için TEMSİLCİLER KURULU kararıyla atanan YÖNETİCİ olarak göreve devam etmesi planlanmaktadır. Böylece yapılması gereken hizmet ve faaliyetler eskiden olduğu gibi ancak yeni bir misyonla yine kooperatif tarafından yürütülecektir. Mevcut kooperatifin tüm aktif pasifi yeni kurulacak oluşuma geçecek, değişen sadece yeni misyonu ve Orjan levhasından ibaret kalacaktır.

Ticaret Bakanlığının hazırlamış olduğu TİP İŞLETME KOOPERATİFİ ANASÖZLEŞMESİNİN özellikle AMAÇ VE FAALİYET KONULARI başlıklı 6.Maddesi şu haliyle bile kurulacak İşletme kooperatifinin Orjan sitesinin ihtiyaç ve hizmetlerini karşılama amacına ışık tutmaktadır:

KOOPERATİFİN AMACI, ortaklarının sahibi bulunduğu konutlardan oluşan sitenin ve site sakinlerinin ortak ihtiyaçlarını karşılamak, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa göre yetki verildiğinde site yönetimini üstlenmek, siteyi geliştirmek ve güzelleştirmektir. Bu amaçla kooperatif; 1-Kat Mülkiyeti Kanununa göre oluşan Kat Malikleri Kurulu veya alt kurullarınca yönetici seçilmesi halinde, anılan Kanun hükümlerine göre yöneticilik görev ve yetkilerini kullanarak siteyi yönetir.

2-Mülkiyetinde olan ortak ve genel hizmet tesislerinin, 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu hükümleri uyarınca işletilmesini ve kiraya verilmesini sağlar, bunların bakım, koruma ve onarımları ile ilgili gerekli önlemler alır. 3-Amacına uygun gördüğü menkul ve gayrimenkulleri satın alır veya yaptırır, gerekirse ihtiyaç fazlasını satar, site içinde mülkiyetinde olan boş alan veya uygun yerlere imar planı esaslarına göre ortak ihtiyaçları karşılayacak, işletme faaliyetinin gerekli kıldığı inşaatları yapar veya yaptırır. 4-Site sakinlerinin ihtiyaçları doğrultusunda, gıda ve diğer ihtiyaç maddelerini ucuza temin ederek, bu maksatla ayrılmış genel hizmet tesislerinde satışını sağlar, gerekirse ulaşım hizmetlerini düzenler. 5-Site sakinlerinin sportif faaliyetleri ile sosyal dayanışma ve yardımlaşmalarını temin maksadıyla, yardım fonları oluşturur, eğitim yayın ve benzeri faaliyetlerde bulunur. 6-Kooperatifin kredi ihtiyacının karşılanması amacıyla ilgili finansman kuruluşlarına başvuruda bulunur, borçlanır, açılan kredinin zamanında ve amacına uygun kullanılmasını sağlayıcı tedbirleri alır. 7- Diğer kooperatiflerle işbirliği yapar. 8-Site işletme kooperatifleri üst kuruluşlarına girer. 9-Site sakinlerinin ve site içerisinde yer alan menkul ve gayrimenkullerin sigorta ihtiyaçlarına aracı olur. 10-Amaçları doğrultusunda faaliyet gösteren şirketlere ortak olabilir. 11- Faaliyetleri kapsamında verilen hizmetlerde verimlilik ve etkinliğin artırılmasına yönelik araştırmalar yapar, bu amaçla danışmanlık hizmeti alabilir, gerekli personeli istihdam edebilir. 12-Gerektiğinde konusu ile ilgili eğitim, yayın, araştırma ve benzeri faaliyetlerde bulunur. 13-Amaçları doğrultusunda fonlar oluşturabilir.”

Zaten Çalıştayımızın Çevre ve Şehircilik Bakanlığına; “..İşletme kooperatifine dönüştüğünde onun amacı ve işlevi ne olacak?” sorusuna Bakanlığın verdiği cevap da bu maddeye işaret etmektedir: Ticaret  Bakanlığı  tarafından  yayımlanan  Site  İşletme  Kooperatifi  Anasözleşmesi'nin Amaç ve Faaliyet Konuları başlıklı 6'ncı maddesi kooperatifin amacı ve işlevi belirtilmiş olup,..”  (BAKANLIK) 

13.sorunun ikinci kısmı “634 SAYILI YASADA SİTE YÖNETİMİ KURMAMA GİBİ BİR SEÇENEK” olup olmadığına ilişkindir. Bu sorunun cevabı da oldukça net: Site Yönetimine geçişin ön şartı 2014 yılında gerçekleşmiştir, yani 634 sayılı KMK’nun 17’inci maddesine göre kooperatif ortaklarının 2/3’ü kat irtifakı veya kat mülkiyeti tapularını almıştır. BU KANUNA GÖRE SİTE YÖNETİMİ (TOPLU YAPI YÖNETİMİ) “KURMAMA” GİBİ BİR SEÇENEK YOKTUR.” (GT)

KOOPERATİF TASFİYE OLMADAN SİTE KURULABİLİR Mİ? Bu sorunun cevabı 634 sayılı kanunun 17.maddesinde. Kat Mülkiyeti Kanunu'nun 17. maddesine göre, “kat mülkiyeti kurulmuş gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve bağımsız bölümlerin 2/3'ü fiilen kullanılmaya başlanmışsa kat mülkiyeti hükümleri uygulanır.” O halde Kooperatif dağılma/tasfiye yada tür değişikliği olmadan site yönetiminin teşekkül ettirilmesine hukuken bir engel yoktur.”(Av.H.Sancar KARACA)

Kat Mülkiyeti Hukukunun geçerli olduğu bir ortamda artık bir Konut Yapı Kooperatifinin siteyi yönetmesi yasal olmaz. Bu sebeple bir an evvel ve daha fazla gecikmeksizin ORJAN SİTE YÖNETİMİNİN kurulması gerekiyor. Ancak doğal olarak YAPI KOOPERATİFİNDEN SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİ karar verildikten sonra bir yada 2 yıl zaman alabilecektir. O aşamalarda da uyulması gereken bazı yöntemler vardır. Öncelikle “(Ferdileşmeden sonra bağımsız bölümler el değiştirebildiğinden) kooperatif ortakları değil bağımsız bölümün tapu malikleri veya temsilcileri ile Kat Malikleri Toplantısı yapıp Kat Mülkiyeti Kanunu'na göre Site Yönetimi oluşturulmalı.(Av.H.Sancar KARACA)

Bir Konut Yapı Kooperatifinin Site Yönetimine Dönüşmesi teoride kolay olmakla birlikte makas değiştirme anlamına gelen karar verme eşiğinin aşılması o kadar kolay değil. Bu konu yalnız bizim değil aynı durumdaki pek çok kooperatifin de sancısı durumunda. Meselâ benzer bir oluşumda konunun uzmanına şöyle bir soru sorulmuş: “Yazlık konutlar üreten bir yapı kooperatifi, inşaatları tamamlayarak ferdi mülkiyete geçmiş ve tapuları üyelere dağıtmıştır. Çok katlı apartman yerine bahçeli nizamda dubleks yapılmış (yaygın kat mülkiyeti) konutlar vardır. Amacı tahakkuk etmiş kooperatif tasfiye edilerek, ortak alanların yönetimi için site yönetimine geçilmek isteniyor. Genel kurulda bu yönde alınacak bir karara, site yönetimi dışında kalmak isteyen bir üyenin itiraz hakkı olabilir mi?”

Verilen cevap şöyle: “Kat Mülkiyeti Kanununun 17. maddesinde "Kat irtifakı kurulmuş gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve bağımsız bölümlerin üçte ikisi fiilen kullanılmaya başlanmışsa, kat mülkiyetine geçilmemiş olsa dahi anagayrimenkulün yönetiminde kat mülkiyeti hükümleri uygulanır” düzenlemesi var. Anlatımınıza göre adıgeçen kooperatif site alanındaki yapılar yönünden ortaklar arasındaki ilişki artık "kooperatif ortaklığı" ilişkisi olarak değil "kat malikleri" arasında bir ilişki olarak yürütülmek zorunda. Dahası da Kooperatifler Kanunu'nun "dağılma sebepleri" başlıklı 81. maddesinde de "Konut yapı kooperatifleri, anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle amacına ulaşmış sayılır ve dağılır. Ancak tescil tarihinden itibaren 6 ay içerisinde usulune uygun şekilde anasözleşme değişikliği yapılarak kooperatifin amacının değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm uygulanmaz. Konut kooperatiflerinde yapı kullanma izninin alınmasını müteakip en geç bir yıl içinde ortakların Kat Mülkiyeti Kanununa göre ferdi münasebet işleri sonuçlandırılır" hükmü bulunmaktadır. Kat mülkiyetinin ortak yerler ve bu yerlere ait giderlere katılma zorunluluğu gibi hükümleri gözetildiğinde yazınızda ifade olunan gibi bir işlemin haklı görülebilirliği yoktur.” (Av.Dr.Yahya DERYAL)

Demek ki genel kurulda SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ YÖNÜNDE ALINACAK BİR KARARA, site yönetimi dışında kalmak isteyen bir KOOPERATİF ORTAĞININ İTİRAZ HAKKI DAİ BULUNMUYOR. Zira bir YÖNETİM PLANI bulunan ve 17.nci madde sebebiyle KAT MÜLKİYETİ HUKUKUNUN GEÇERLİ OLDUĞU anagayrimenkuldeki bağımsız bölümler ve ortak alanlardaki yapılar yönünden ortaklar arasındaki hukuki ilişki artık "kooperatif ortaklığı" ilişkisi olarak değil "kat malikleri" arasında bir ilişki olarak yürütülmek zorunda.

Sonuç olarak, hem 1163 sayılı yasa kooperatifi amacını gerçekleştirip tasfiye yada tür değişikliğine (yani İŞLETME KOOPERATİFİNE) zorluyor, hem de artık kat mülkiyeti hukukunun geçerli olduğu anagayrimenkulde 634 sayılı kanunun bize site yönetimi (toplu yapı yönetimi) kurma dışında bir seçenek bırakmadığı çok açık. Yani Site Yönetimine geçiş Orjan için asla bir tercih değil. Kaçınılması mümkün olmayan yasal bir zorunluluk.

O zaman merak edilen soru şu: SİTE YÖNETİMİ KURMA DIŞINDA BIR SEÇENEK MÜMKÜN DEĞİLSE hem SİTE YÖNETİMİ hem İŞLETME KOOPERATİFİ Orjanda ÇİFT BAŞLILIK oluşturmayacak mı? BÖYLE BİR SORUNUN ÇÖZÜMÜ NASIL OLACAK? 

Bu konuyu Çevre ve Şehircilik Bakanlığına sormuştuk. Orjan Kooperatifi “..İşletme kooperatifine dönüştüğünde onun amacı ve işlevi ne olacak? Çift başlılık nasıl önlenebilir?” Aldığımız cevapta: “Ticaret Bakanlığı tarafından yayımlanan Site İşletme Kooperatifi Anasözleşmesi'nin Amaç ve Faaliyet Konuları başlıklı 6'ncı maddesi kooperatifin amacı ve işlevi belirtilmiş olup,  kooperatif tüzel kişiliği devam ederken site yönetiminin kurulması halinde ilgili organların bağlı oldukları mevzuat çerçevesinde yetki ve görevlerini sürdürmeleri gerektiği, değerlendirilmektedir.” (BAKANLIK) 

Bu görüşe göre Orjan kooperatifinin tüzel kişiliği devam ederken site yönetiminin kurulması halinde ilgili organların bağlı oldukları mevzuat çerçevesinde yetki ve görevlerini sürdürmeleri gerektiği ifade ediliyor. Bu konuda değerlendirilebilecek bir görüş şöyle: “Site Yönetimi ile Kooperatif (Konut Yapı veya İşletme) yönetiminde çift başlığı önlemek için “her iki yönetim kurulunu birleştirmek” en pratik ve akılcı yöntemdir. Çünkü bunun gerekçesi ORJAN’daki “kooperatif ortaklarının aynı zamanda kat maliki olmalarıdır”. (GT) Bu görüşün geçiş sürecini başlatacak genel kurulda özenle hazırlanacak bir GÜNDEM MADDESİ ve uygun bir “YETKİ KARARIYLA” uygulanması mümkün olabilir. Nitekim Prof.Dr.Av. M.Şeref KISACIK ta Mevcut durumda iki başlılığı önlemek için Kooperatif yönetimine “site yönetimine geçişi başlatmak”, “geçici ve 2 yıllığına olmak” üzere Genel Kuruldan yetki alınması bir çözüm olabilir” görüşünde.

Bir başka uzman Mali Müşavir Evren Özmen’e göre de: “Site yönetim planına kanuni süreler içinde kalmak şartı ile site dahilinde çift başlılık oluşmaması adına GEÇİCİ YÖNETİM VE DENETİM KURULLARI OLARAK kooperatif yönetim ve denetim kurulları atanabilir. Bu kurullar süreleri dolmadan önce mutlaka kat maliklerine çağrı yaparak kat malikleri toplantısını gerçekleştirmeleri gerekmektedir. Geçici yönetimin amacı geçiş döneminde sitenin ve kooperatifin iş ve işlemlerinin aksamamasıdır.”

ÖNERİMİZ ŞU: 29 Haziran 2025 tarihinde yapılacak seçimli genel kurul gündemine Kooperatifimizin daha iyi yönetilebilmesi, SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİN BAŞLATILMASI, YÖNETİM PLANININ UYGULANMASI ve GÜNCELLENEBİLMESİ için BİR YILLIĞINA OLMAK kaydıyla şöyle bir madde konulabilir:

“Yönetim Kuruluna halen yürürlükte olan ancak uygulanmayan 1985 tarihli Orjan Sitesi Yönetim Planının uygulanmaya başlanması ile 634 sayılı kat mülkiyeti kanununun 9. Bölüm 69 ve 71. Maddeleri gereği 95 Blokun geçici Blok Yöneticilerinin belirlenmesi, atanan blok yöneticilerinin yasa gereği blok yönetimlerini kurmasının sağlanması ve mevcut yönetim planını güncelleme çalışmalarının Çalıştay Grubu tarafından yapılması için bir yıl süre ile görev ve yetki verilmesi ile sonuçların 2026 yılında yapılacak Genel Kurula gündem yapılarak sunulması”

Bu teklif gündeme konulur ve genel kurulda onaylanırsa, nihayet Orjan için “küçük ama büyük bir adım” atılmış olacaktır. Zira artık niyet açıkça belli olmuş, istikamet netleşmiş olur.

Bir sonraki İşletme Kooperatifine dönüşüm aşamasında Prof.Dr. Şeref KISACIK’ın bu çift başlılığın önlenmesi sorununa ilişkin bize özel görüşü ise İşletme kooperatifi’nin amaçları arasında bu sitenin ve maliki olduğu diğer iki parselin iyi yönetilmesi, işletilmesiyle ilgili her şey olabilir. Bu amaçla İşletme kooperatifi ANA SÖZLEŞMESİ AMAÇ MADDESİNE; “343/1, 343/2 ve 313/2 parselleri mülkiyet sahibi olarak yönetmek ve 1803 bağımsız konutun bulunduğu anagayrimenkul (343/3 parsel) ve ortak alanların da işletme ve hizmetlerini yürütmek” ibaresini koymak gerekiyor. Ama konutların olduğu parselin TEMSİLCİLER KURULUNDA yetki ve görev verilirse İŞLETME KOOPERATİFİ ancak YÖNETİCİ OLABİLİR. Bunun için Site yönetim planında Yönetim kurulu seçilmesi bölümüne; “site yönetimi … kişiden oluşur, genel kurulda bir yönetim şirketi veya işletme kooperatifi de yönetici olarak seçilebilir” ifadesini koymak yeterlişeklinde.

İşte bütün bu görüşler ışığında 2031 yılı genel kuruluna kadar bu sorunun kalıcı olarak çözülmesi mümkün. Çünkü önümüzdeki 7 yıllık süreçte önce site yönetimi kurulmuş olacak, sonra da İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜLDÜĞÜNDE anasözleşmesinde ve Yönetim planında buna uygun düzenlemelerın yapılması kaydıyla, genel kurullarda alınacak kararlar yoluyla siteye hizmet verilmeye devam edilmesi mümkün hale gelecektir. Böylece hem Site Yönetimi hem de İşletme Kooperatifi kurulduğunda en azından artık “YÖNETİMDE ÇİFT BAŞLILIK“ diye bir şeyin söz konusu olmayacağı düşünülmektedir.

BU DURUMDA HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:

Srn 13.01:     SİTE YÖNETİMİ ile İŞLETME KOOPERATİFİ oluşum süreçlerinin BİRBİRİYLE İLİŞKİSİ, ZAMANI ve SIRALAMASI,

Srn 13.02:     634 sayılı yasaya göre SİTE YÖNETİMİ KURMAMA gibi bir seçeneğimizin olup olmadığı,

Srn 13.03:     Hem SİTE YÖNETİMİ hem Kooperatif/yada İŞLETME KOOPERATİF yönetiminin Orjanda ÇİFT BAŞLILIK oluşturması,

Srn 13.04: 1985 tarihli ORAN SİTESİ YÖNETİM PLANININ 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 9’uncu bölüm TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE GÖRE güncellenmemiş olması,

Srn 13.05:    Sayısı az da olsa hala tamamlanmamış su basmanlar, yapı kullanma izin belgeleri alınmamış konutlar ve Kat irtifaklı tapuları cins tashihi yoluyla Kat Mülkiyetine dönüştürülmemiş bağımsız bölümler sorunu,

KISA, ORTA VE UZUN VADELİ HEDEFLER:  

Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?

Hdf 13.01:     Srn 13.01 numaralı soruna çözüm olmak üzere; 2027 yılı Genel Kuruluna kadar “ORJAN TOPLU YAPI SİTE YÖNETİMİNİN” oluşumunun tamamlanarak işler hale getirilmesi, yine 2025 yılı Genel kurulunda başlatılacak “FERDİLEŞMENİN” 4 yıl içinde sonuçlandırılarak 2029 yılı Genel Kurulunda “İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜM” kararı alınması, 2030 yılı Genel Kurulunda “ANASÖZLEŞME DEĞİŞİKLİĞİNİN” kabulüyle tür değişikliği sonuçlanan “İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNİN” kurulması ve aynı toplantıda Orjan sitesine “YÖNETİCİ OLARAK ATAMASININ YAPILMASI”,

Hdf 13.02:     Srn 13.02 numaralı soruna çözüm olmak üzere; 2027 yılı Genel Kuruluna kadar “ORJAN TOPLU YAPI SİTE YÖNETİMİNİN” oluşumunun tamamlanarak işler hale getirilmesi,

Hdf 13.03:     Srn 13.03 numaralı soruna çözüm olmak üzere; 2030 yılı Genel Kurulunda İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNİN Orjan sitesine “YÖNETİCİ OLARAK ATAMASININ YAPILMASI”,

Hdf 13.04:     Srn 13.04 numaralı soruna çözüm olmak üzere; 2027 yılı Genel Kuruluna kadar ORAN SİTESİ YÖNETİM PLANININ güncellenmesi, kabulü ve uygulamaya geçilmesi,

Hdf 13.05:     2025 yılı Genel kurulunda alınacak “FERDİLEŞMENİN TAMAMLANMASI KARARIYLA” birlikte bu çalışmaların 2029 yılı Genel Kuruluna kadar 4 yıl içinde sonuçlandırılması,

HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:

Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yeralmak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?

Haziran 2027 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;

Str 13.2027.01: Srn 13.02numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 13.02 hedefini gerçekleştirmek üzere; Site Yönetimine geçişin ön şartının 2014 yılında gerçekleşmiş olduğu düşünülmektedir. 634 sayılı KMK’na dayanılarak 1985 YILINDA TESCİL EDİLMİŞ BİR YÖNETİM PLANIMIZ VAR ve 17’İNCİ MADDE KAPSAMINDA KOOPERATİF ORTAKLARININ 2/3’Ü KAT İRTİFAKI VEYA KAT MÜLKİYETİ TAPULARINI ALMIŞ DURUMDA. Bu nedenle zaten Orjanda 10 yıldan bu yana Kat Mülkiyeti Hukuku geçerlidir. Kat Mülkiyeti Hukukunun geçerli olduğu bir ortamda artık bir Konut Yapı Kooperatifinin siteyi yönetmesi de yasal değil. O yüzden KANUNA GÖRE SİTE YÖNETİMİ (TOPLU YAPI YÖNETİMİ) “KURMAMA” gibi bir seçeneğimiz bulunmuyor. Kaldı ki Kooperatif dağılma/tasfiye yada tür değişikliği olmadan site yönetiminin teşekkül ettirilmesine de hukuken bir engel yok. Yani kooperatif ortakları değil bağımsız bölümün tapu malikleri veya temsilcileri ile Kat Malikleri/yada Temsilciler Kurulu Toplantısı yapıp Kat Mülkiyeti Kanunu'na göre bir an önce SİTE YÖNETİMİ OLUŞTURULMALIDIR. Genel kurulda bu yönde alınacak bir karara, site yönetimi dışında kalmak isteyen bir kooperatif ortağının itiraz hakkı da bulunmuyor. Çünkü Orjan anagayrimenkulünde yer alan 1803 bağımsız bölüm ve ortak alanlar yönünden ortaklar arasındaki ilişki artık "kooperatif ortaklığı" ilişkisi olarak değil "kat malikleri" arasında bir ilişki olarak yürütülmek zorunda. Sonuç olarak, hem 1163 sayılı yasa kooperatifi amacını gerçekleştirip tasfiye yada tür değişikliğine (yani İŞLETME KOOPERATİFİNE) zorluyor, hem de artık kat mülkiyeti hukukunun geçerli olduğu anagayrimenkulde 634 sayılı kanunun bize site yönetimi (toplu yapı yönetimi) kurma dışında bir seçenek bırakmadığı çok açık. Yani SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ ORJAN İÇİN ASLA BİR TERCİH DEĞİL. KAÇINILMASI MÜMKÜN OLMAYAN YASAL BİR ZORUNLULUK. Bu yüzden önce 2025 yılı Genel kurulunda alınacak bir yetki kararıyla başlatılacak GEÇİŞ SÜRECİ ve YÖNETİM PLANI GÜNCELLEME ÇALIŞMALARININ 2027 yılı Genel Kuruluna kadar sonuçlandırılarak TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULUNUN OLUŞUMUNUN sağlanması gerekiyor. Bununla birlikte aynı genel kurulda GÜNCELLENEN YÖNETİM PLANININ ONAYLANARAK oluşumu tamamlanan ORJAN SİTE YÖNETİMİNİN işler hale getirilmesi mümkün.

Str 13.04: 2025 yılı Genel Kurulunda alınacak bir kararla 1985 tarihli ORAN SİTESİ YÖNETİM PLANININ derhal uygulama ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 9’uncu bölüm TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE göre yapılacak güncelleme ile Blok Yönetimleri ve Site Yönetimi Temsilciler Kurulunun teşkili çalışmalarına başlanmalıdır. Bu çalışmaların bir yıl içinde tamamlanması 2026 genel kuruluna onay için bilgi verilmesi hedeflenmeli. Ardından 2027 yılı Genel Kurulu ile eş zamanlı olarak yapılacak ilk TEMSİLCİLER KURULU TOPLANTISINDA güncellenen YENİ YÖNETİM PLANININ KABULÜ VE UYGULAMAYA GEÇİLMESİ sağlanabilir

Haziran 2028 genel kuruluna kadar;

Str 13.03: Srn 13.03 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 13.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; Bakanlık görüşüne göre; “Orjan Kooperatifi İşletme kooperatifine dönüştüğünde amacı ve işlevi Ticaret Bakanlığı tarafından yayımlanan Site İşletme Kooperatifi Anasözleşmesi'nin Amaç ve Faaliyet Konuları başlıklı 6'ncı maddesinde belirtilmiştir. O yüzden kooperatif tüzel kişiliği devam ederken site yönetiminin kurulması halinde ilgili organların bağlı oldukları mevzuat çerçevesinde yetki ve görevlerini sürdürmeleri gerekmektedir.” Bir başka görüşe göre; “Site Yönetimi ile Kooperatif (Konut Yapı veya İşletme) yönetiminde çift başlığı önlemek için “her iki yönetim kurulunu birleştirmek” en pratik ve akılcı yöntemdir. Çünkü ORJAN’daki “kooperatif ortakları aynı zamanda kat malikidirler.”  Bu görüşün geçiş sürecini başlatacak genel kurulda özenle hazırlanacak bir GÜNDEM MADDESİ ve uygun bir “YETKİ KARARIYLA” uygulanması mümkün olabilir. Nitekim Prof.Dr.Av. M.Şeref KISACIK ta Mevcut durumda iki başlılığı önlemek için Kooperatif yönetimine “site yönetimine geçişi başlatmak”, “geçici ve 2 yıllığına olmak” üzere Genel Kuruldan yetki alınması bir çözüm olabilir” görüşünde. Bir diğer uzman görüşü ise;Site yönetim planına kanuni süreler içinde kalmak şartı ile site dahilinde çift başlılık oluşmaması adına GEÇİCİ YÖNETİM VE DENETİM KURULLARI OLARAK kooperatif yönetim ve denetim kurulları atanabilir. Bu kurullar süreleri dolmadan önce mutlaka kat maliklerine çağrı yaparak kat malikleri toplantısını gerçekleştirmeleri gerekmektedir. Geçici yönetimin amacı geçiş döneminde sitenin ve kooperatifin iş ve işlemlerinin aksamamasıdır” şeklindedir. ŞU HALDE ÖNERİMİZ ŞUDUR: 29 Haziran 2025 tarihinde yapılacak seçimli genel kurul gündemine Kooperatifimizin daha iyi yönetilebilmesi, SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİN BAŞLATILMASI, YÖNETİM PLANININ UYGULANMASI ve GÜNCELLENEBİLMESİ için BİR/yada İKİ YILLIĞINA OLMAK kaydıyla şöyle bir madde konulabilir: “Yönetim Kuruluna halen yürürlükte olan ancak uygulanmayan 1985 tarihli Orjan Sitesi Yönetim Planının uygulanmaya başlanması ile 634 sayılı kat mülkiyeti kanununun 9. Bölüm 69 ve 71. Maddeleri gereği 95 Blokun geçici Blok Yöneticilerinin belirlenmesi, atanan blok yöneticilerinin yasa gereği blok yönetimlerini kurmasının sağlanması ve mevcut yönetim planını güncelleme çalışmalarının Çalıştay Grubu tarafından yapılması için bir yıl süre ile görev ve yetki verilmesi ile sonuçların 2026 yılında yapılacak Genel Kurula gündem yapılarak sunulması” Bu teklif gündeme konulur ve genel kurulda onaylanırsa, nihayet Orjan için “küçük ama BÜYÜK BİR ADIM” atılmış olacaktır. Zira artık niyet açıkça belli olmuş, istikamet netleşmiş olur. Bir sonraki İşletme Kooperatifine dönüşüm aşamasında Prof.Dr. Şeref KISACIK’ın bu çift başlılığın önlenmesi sorununa ilişkin bize özel görüşü ise İşletme kooperatifi’nin amaçları arasında bu sitenin ve maliki olduğu diğer iki parselin iyi yönetilmesi, işletilmesiyle ilgili her şey olabilir. Bu amaçla İşletme kooperatifi ANA SÖZLEŞMESİ AMAÇ MADDESİNE; “343/1, 343/2 ve 313/2 parselleri mülkiyet sahibi olarak yönetmek ve 1803 bağımsız konutun bulunduğu anagayrimenkul (343/3 parsel) ve ortak alanların da işletme ve hizmetlerini yürütmek” ibaresini koymak gerekiyor. Ama konutların olduğu parselin TEMSİLCİLER KURULUNDA yetki ve görev verilirse İŞLETME KOOPERATİFİ ancak YÖNETİCİ OLABİLİR. Bunun için Site yönetim planında Yönetim kurulu seçilmesi bölümüne; “site yönetimi … kişiden oluşur, genel kurulda bir yönetim şirketi veya işletme kooperatifi de yönetici olarak seçilebilir” ifadesini koymak yeterliolacaktır. Bu durumda 2028 yılı Genel Kurulunda “ANASÖZLEŞME DEĞİŞİKLİĞİNİN” kabulüyle tür değişikliği sonuçlanan “İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNİN” kurulmasıyla beraber aynı toplantıda Orjan sitesine “YÖNETİCİ OLARAK ATAMASININ YAPILMASI” sorunu kalıcı olarak çözecektir. Çünkü önümüzdeki 7 yıllık süreçte önce site yönetimi kurulmuş olacak, sonra da İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜLDÜĞÜNDE anasözleşmesinde ve Yönetim planında buna uygun düzenlemelerın yapılması kaydıyla, genel kurullarda alınacak kararlar yoluyla siteye hizmet verilmeye devam edilmesi mümkün hale gelecektir. Böylece hem Site Yönetimi hem de İşletme Kooperatifi kurulduğunda en azından artık “YÖNETİMDE ÇİFT BAŞLILIK“ diye bir şeyin söz konusu olmayacağı düşünülmektedir.

Haziran 2029 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;

Str 13.05: Şu anda hala bazı hisseli ortakların konutlarını inşa etmemiş olduğunu biliyoruz. Henüz yapı kullanma izin belgeleri alınmamış konutlar da bulunuyor. Ayrıca Orjanda Kat İrtifaklı Tapuları cins tashihi yoluyla Kat Mülkiyetine dönüştürülmemiş çok sayıda bağımsız bölüm de var. Bu sebeple 1163 sayılı yasanın 81 ve anasözleşmenin 64. maddeleri bağlamında ferdileşmenin tamamlanması süreci planlı ve zorlayıcı tedbirler alınmadığı takdirde daha uzun yıllar sürebilir. Tabiatıyla “İŞLETME KOOPERATİFİNE GEÇİŞ SÜRECİ” de uzayacaktır. O halde önerdiğimiz plan ve strateji şudur: Kısa vadede (2025-2026) ve öncelikle hala tamamlanmamış  hisseli ortaklı az sayıdaki “SU BASMANLARIN”  konutlarını inşa etmelerinin/ettirilmelerinin sağlanması gerekiyor. Orta vadede (2026-2027) ise bütün kat maliklerinin YAPI KULLANMA İZİN BELGELERİNİ almış olmaları takip edilip tamamlattırılmalıdır. Neticede uzun vadede (2027-2029) bütün kat maliklerinin KAT İRTİFAKLI TAPULARINI KAT MÜLKİYETİNE DÖNÜŞTÜRMELERİ sağlanarak ferdileşme işlemleri sonuçlandırılmalıdır. Böyle olduğu takdirde 2029 yılı Genel Kuruluna kadar tapu tescil işleminin yapılarak kooperatifin 343/3 parsel anagayrimenkulden ilişkisinin kesilmesi ile FERDİLEŞMENİN TAMAMLANMASI mümkün olabilecektir. 2029 yılı Genel Kurulunda da “İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜM” kararı alınabilir. Bunun için; ilk önce Çalıştay Raporuna uygun olarak Yönetim Kurulu konuyla ilgili gündem maddesini olağan genel kurula sunması ve yapılacak 2025 yılı Genel kurulunda alınacak bu “FERDİLEŞMENİN TAMAMLANMASI KARARIYLA” birlikte söz konusu çalışmaların 2029 yılı Genel Kuruluna kadar 4 yıl içinde sonuçlandırılması hedeflenmelidir. Bu süreçte YÖNETİM KURULUNUN, tamamlanmamış su basmanların daha önce alınmış genel kurul kararları da dikkate alınarak inşa edilmesini sağlama GÖREVİ vardır. Ayrıca ferdileşmenin tamamlanması bağlamında bütün konutların yapı kullanma izinlerinin alınması, kat irtifaklı tapuların kat mülkiyetine dönüştürülmesi ile tapu tescil süreçlerini takip, yardım, yönlendirme, yürütme ve sonuçlandırma SORUMLULUĞUNDAN da kaçınamaz.

Haziran 2030 genel kuruluna kadar;

Str 13.01: Srn 13.01numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 13.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; Site yönetimi ile işletme kooperatifi oluşumlarının tabi olduğu yasalar ve koşullar farklı olması nedeniyle oluşum süreçlerinin eşzamanlı olmasına gerek yoktur. Ayrıca bu mümkün de değildir. Zira öncelikle ve daha fazla gecikilmeden Orjanda 634 sayılı yasanın 17.maddesi uyarınca önce geçiş sürecinin başlatılması akabinde de SİTE YÖNETİMİNİN KURULMASI zorunludur. Kooperatif dağılma/tasfiye yada tür değişikliği olmadan da site yönetiminin teşekkül ettirilmesine hukuken bir engel yoktur. Daha sonra sıra Kooperatifin anagayrimenkulden yani 343/3 parselden tamamiyle ilişkisinin kesilmesini müteakip yapılacak ilk genel kurulda da tasfiyeye gidilmesi /yada ana sözleşme değişikliği suretiyle TÜR DEĞİŞİKLİĞİ KARARI alınmasına gelecek. Zira Orjan için TASFİYE seçeneği uygun değildir. Karar tasfiye değil de dönüşüm istikametinde olduğu takdirde de Çevre ve Şehircilik Bakanlığının onayı alınarak 6 ay içinde ana sözleşme değişikliği ile İŞLETME VE YÖNETIM KOOPERATİFİNE geçiş mümkün olabiliyor. Dolayısıyla önce “SİTE YÖNETİMİ” kurulacak daha sonra da Kooperatif tarafından 81.madde gerekleri yerine getirilerek “İŞLETME KOOPERATİFİ” kurulmasıyla ilgili işlemler yapılacaktır. Tersi mümkün değildir. Dolayısıyla önce 2025 yılı Genel kurulunda alınacak bir yetki kararıyla başlatılacak GEÇİŞ SÜRECİ ve YÖNETİM PLANI GÜNCELLEME ÇALIŞMALARININ 2027 yılı Genel Kuruluna kadar sonuçlandırılarak TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULUNUN OLUŞUMUNUN sağlanması gerekiyor. Bununla birlikte aynı genel kurulda GÜNCELLENEN YÖNETİM PLANININ ONAYLANARAK oluşumu tamamlanan ORJAN SİTE YÖNETİMİNİN işler hale getirilmesi mümkün. Öte yandan yine 2025 yılı Genel kurulunda başlatılacak FERDİLEŞMENİN 81.madde gerekleri yerine getirilerek 4 yıl içinde sonuçlandırılarak tapu tescil işlemi sonrası 2029 yılı Genel Kurulunda İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜM ve yeni ANASÖZLEŞMESİNİN HAZIRLANMASINA dair karar alınması lazım. Ardından 6 ay içinde gerekli hazırlık, başvuru ve bakanlık izni işlemleri bitirilerek müteakip 2030 yılı Genel Kurulunda ANASÖZLEŞME DEĞİŞİKLİĞİNİN kabulüyle tür değişikliği sonuçlanan İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNİN kurulması sağlanabilir. Yine aynı toplantıda TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU tarafından güncellenmiş Yönetim Planına dayanılarak Orjan sitesine YÖNETİCİ OLARAK ATAMASININ YAPILMASI suretiyle bütün bu oluşum süreçleri planlı bir eşgüdüm içinde ve 4 yıllık bir yol haritası uygulanarak tamamlanmış olacaktır.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder