PANDORANIN KUTUSU
Uzun
zamandır ertelenen/ötelenen ferdileşmenin tamamlanarak KOOPERATİFİN SONLANDIRILMASI, SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ ve İŞLETME
KOOPERATİFİNE DÖNÜŞÜM’ün artık şafağı
söktü sayılır. Bu meseleler günlük
gulguleler içinde ihmal edile edile O KADAR
BÜYÜMÜŞTÜ Kİ GÖRÜLEMİYORLARDI. Şimdi artık bu sayfayı çevirmenin, yıllardır
kapalı kalmış Pandoranın kutusunu açmanın zamanı. Görülemeyen dev
yumakların uçları o kutuda.
2025
yılında oradan çıkarıp elimize alacak ve çözmeye başlayacağız. Çözdükçe o sorunlar bize nihayet ayan
beyan görünecekler. Ürkmeyip, yılmayıp niyetli, azimli ve planlı
davranabilirsek 7 yılda menzilimize varabilir, başarabiliriz. Yolumuz çetin,
işlerimiz çok. Pandoranın kutusunda
hesap etmediğimiz zorluklar, engeller, sürprizler de olabilir. Bu
yüzden önümüzdeki süreçte yöneticilerimizin her zamandan daha dirayetli ve
cesaretli davranması gerekecek.
Bu yolda her
genel kurul adım adım hedeflerimizin menzili olacak şekilde değerlendirilmeli.
Zaman kısa, halledilmesi gereken büyük meseleler var. Unutulmamalı ki günlük işlerin ötesinde Orjanın geleceği inşa
edilecek. Yorulmamalı, enerjimizi korumalı ve başarmalıyız. Bunu
çocuklarımız ve torunlarımız için yapmak zorundayız. Onlara 25 yıldır ihmal
edilmiş devasa sorunlar bırakamayız. Bu yüzden 7 yıl boyunca insicamımızı
bozmadan hedeflerimize doğru kararlı ve isabetli adımlar atmamız icap ediyor.
ÇALIŞTAYIMIZ BUNUN İÇİN YAPILIYOR. Karşımızdaki
meseleleri anlamak/anlatmak, çözüm yollarını görmek/göstermek ve bir yol
haritası ortaya koyabilmeye uğraşıyoruz. Gayretlerimiz kuru bir
seçme/seçilme çabası değil, geçmişi mahkûm etmek ve bugüne muhalefet amacımız da
yok. Yeni yönetimi destekledik ve şu
ana kadarki başarısını da görüp takdir ediyoruz. Ama 2025 genel kurulu hem
onlar için hem de Orjan için gerçekten bir “yol kavşağı” olacak. Ceketin ilk düğmesi nasıl iliklenirse gerisi
de öyle gelir. Bu sefer doğrusunu yapacağız/yapmalıyız.
Açacağımız
kutuda aşağılarda bir yere tıkılmış bazı sorunlar da göreceğiz. Bunlardan biri İMAR PLANININ GÜNCELLENMESİ, diğeri de BAZI ALT VE ÜST YAPILARIMIZIN İLGİLİ KAMU
KURULUŞLARINA DEVRİ meselesi. Bu konuya açıklık getirmek üzere Çalıştay
için iki soru belirlemiştik. Bunlardan ilki 9.soru.”SİTE
YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNDE ORJAN İMAR PLANININ GÜNCELLENMESİ DE GEREKMEYECEK
Mİ? YENİ İMAR PLANINDA HANGİ SORUNLAR ÇÖZÜLMELİ?” Diğeri de 10.soru. “ SİTE YÖNETİMİ KURULMADAN ÖNCE KOOPERATİF TARAFINDAN
KAMU HİZMETİ ALMAK ÜZERE BAZI ALT VE ÜST YAPILARIMIZI İLGİLİ KAMU KURULUŞLARINA
DEVRETMEMİZ MÜMKÜN MÜ? BELLİ BİR ŞARTI VAR MIDIR? NASIL OLUR?”
ORJAN MEVZİ İMAR PLANI 1980 yılında
kabul ve tasdik edilerek 1981 yılında 1/1000 ölçekli DETAY PARSELASYON VE
APLİKASYON PLANLARININ Burhaniye Belediyesince tasdiki sonrası 3.ncü olağan
GENEL KURULDA memnuniyetle karşılanmıştır. Bundan 2 yıl sonra kat irtifakı
tesisi, Yönetim planının tescili işlemlerini müteakip 5-6 Mayıs 1984
tarihinde Ankara’da yapılan kura çekimi mümkün olabilmişti. O günden bu yana yönetimlerin
birkaç kez değişiklik teklifi olduysa da kabul edilmediğinden ORJAN İMAR PLANI 44 YILDIR AYNI
KALMIŞTIR. Bugün hepimizin bildiği ORJAN YERLEŞİM PLANI da ona
dayalıdır ve değişmemiştir.
1980’li
yıllardan bu yana neredeyse yarım yüzyıla yakın bir zaman geçti. Orjan arazisi yıllar içinde şekillendi,
yapısı ve görünümü değişti. Bugün üzerinde 1803 konut, Yönetim ve
ticaret merkezi, İskele, Su deposu, Su kuyuları, Eski gazino, sahil cafeleri,
414, marketler, Kır kahvesi, Sağlık ocağı, Cami, futbol sahası ve Yüzme havuzu
gibi pek çok yapı bulunuyor. Bu nedenle özellikle SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNDE Orjanın mevcut İMAR PLANININ
bugünün gerçekleri ve ihtiyaçlarına göre GÜNCELLENMESİ daha bir önem kazanıyor.
Bu yüzden sorunun ilk bölümünün cevabı tek kelimeyle “EVET”.
Ancak, yeniden yapılacak mevzi imar planından
önce, genel kurullarda karar verilmesi
gereken bazı önemli konular var. Bunlardan
ilki;
“Bakım ve onarım giderleri yüksek maliyetlere
sebep olan “alt ve üst yapı tesisleri” diğer bazı sitelerde
olduğu gibi “belediye mi terk edilmeli yoksa halen olduğu gibi ortak
yer olarak mı kalmalıdır?” Diğeri
de “Orjan arazisinde Kaymakamlık ve belediye ile TAKAS EDİLMESİ gereken
yerler var mı? Varsa bunlar nerelerle ve nasıl takas edilecek?”
Bu arada, “Orjan’ın Toplu yapı şeklinde örgütlenebilmesi için
634 sayılı kanunun “Toplu Yapılara İlişkin Özel Hükümler” başlıklı DOKUZUNCU
BÖLÜM’ünde yer alan “Kapsam” 66.maddesinin dikkate alınması
gerekiyor. Çünkü önümüzdeki yakın
dönemde Blok Yöneticileri atanarak geçici Blok Yönetimleri oluşturulabilirse
SİTE YÖNETİMİ istikametimiz TOPLU YAPI
YÖNETİMİNE evrilmiş olacak.
O zaman “Mevcut adaların birer parsel haline getirilmesi” ve
geleceğe yönelik “Ortak alanlarda yeni bazı ifraz ve tevhidlerin yapılması”
ile kamu hizmeti almak üzere bazı “alt ve üst yapılarımızın kamu kurum ve
kuruluşlarına devri” gibi meselelerin
de masaya yatırılması kaçınılmaz olur. Dolayısıyla yapılacak bir imar planından
önce bu konuların/sorunların da değerlendirilerek netleştirilmesi ve yeni
Orjan İmar Planının TOPLU YAPI ve İŞLETME KOOPERATİFİ yapılanmasına
hazırlanması stratejik önemde olacaktır.
Kamuya devir konusunu 1 Kasım’da Çalıştay olarak ŞEHİRCİLİK
BAKANLIĞINA sorduk: “5- Site yönetimi
kurulmadan önce kooperatif tarafından kamu hizmeti almak üzere bazı alt
(kanalizasyon, doğalgaz, su,
elektrik) ve üst yapılarımızı (bulvar, cadde,
sokak, otopark, park, cami,
sağlık ocağı) ilgili kamu kuruluşlarına devretmemiz mümkün mü? Belli bir
şartı var mıdır? Nasıl olur?”
11
Kasımda ALDIĞIMIZ CEVAP şöyle oldu: “Kooperatif
tarafından yapılan alt ve üst yapıların ihtiyaçlar ve konusuyla alakalı meri
mevzuat çerçevesinde ortakların faydası ve gereklilikler değerlendirilerek
genel kuruldan karar almak suretiyle ilgili kurumlarla yapılacak sözleşmeler
çerçevesinde devredilmesinin mümkün olduğu,
değerlendirilmektedir.” Sonuç olarak
“KOOPERATİF TARAFINDAN KAMU HİZMETİ ALMAK ÜZERE BAZI ALT VE ÜST YAPILARIMIZIN
İLGİLİ KAMU KURULUŞLARINA DEVREDİLMESİ MÜMKÜNDÜR” diyor. Burada sayılan
şartlar bu devrin “ihtiyaçlar”, “alakalı
meri mevzuat”, “ortakların faydası ve gereklilikler” değerlendirilerek “genel kuruldan karar almak suretiyle” ve “ilgili kurumlarla yapılacak sözleşmeler
çerçevesinde” yapılmasıdır.
O zaman bu çerçevede; yeniden
yapılacak mevzi imar planından önce, genel kurullar “yapılan alt ve üst yapıların
kamu kurum ve kuruluşlarına devri” konusunda, “ ihtiyaçlar ve konusuyla alakalı
meri mevzuat” çerçevesinde ve “ortakların faydası ve gereklilikler
değerlendirilerek” gündemdeki sorulara cevap bulmalıdır. Ayrıca bu
işlemler için 3194 sayılı İMAR
KANUNUNUN 11 ve 18.maddeleri ile 634 sayılı KAT MÜLKİYETİ KANUNUNUN 67 ve
68.maddeleri gibi konuyla ilgili diğer meri mevzuatın da göz ardı
edilmemesi gerekiyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder