02 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI
SORU 2.
634 SAYILI
KAT MÜLKİYETİ KANUNU VE 1985 YILI YÖNETİM PLANI DİKKATE ALINDIĞINDA
KOOPERATİFİN MEVCUT DURUMU VE BİRİKMİŞ MESELELERİ NASIL GÖRÜNÜYOR?
TESPİTLERİNİZ NELERDİR? HANGİ SORUNLARLA KARŞI KARŞIYAYIZ?
MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT
VE SORUNLAR:
Soruda cevaplandırılması gereken ilk mesele Orjanın
634 sayılı kat mülkiyeti kanunu ve 1985 yılı yönetim planı bağlamında mevcut
durumu, birikmiş hatta yıllara ötelenmiş değişim-dönüşüm gerekleridir. Buna
göre mevcut durumun analizi yapılıp tespit ve değerlendirmelerimiz
sorulmaktadır.
Bilindiği üzere 4 tapudan oluşan Kooperatif arazimizin
içindeki en büyük parsel (343/3) ANA GAYRİMENKUL olarak 500 bin (499.176) m2 dir. Üzerinde YAYGIN STİL 1803 BAĞIMSIZ BÖLÜM ve ORTAK ALANLARIMIZ bulunuyor. Bu durum
yerleşim planı ve YÖNETİM PLANIYLA
birlikte 1985 yılında TAPUYA TESCİL
EDİLMİŞ ve üzerinde KAT İRTİFAKI
(634/2.Md. c fıkrası ve 14.Madde uyarınca) kurulmuştur. O yıllarda aldığımız MAVİ RENKLİ KAT İRTİFAKI TAPULARIMIZI
da bu nedenle alabilmiştik. Bu kavramlar tümüyle 634 sayılı kat mülkiyeti
kanunu kapsamındadır. Tanımları, gerekleri ve işleyişi orada düzenlenmiştir.
Daha o tarihte yani 40 yıl önceden ANA GAYRİMENKULÜN
işlerinin 634 sayılı kat mülkiyeti yasasına göre yürütüleceği belliydi. Bu
zorunluluk farkında olalım olmayalım 1985 yılında kat irtifakıyla birlikte YÖNETİM PLANININ TAPUYA TESCİLİ (Madde
28) ile de resmi kayıtlara geçmişti. İlk başta uygulansa da bu ancak KONUTLARIN İNŞAATINDA PROJEYE UYGUNLUK
KONTROLÜ olarak hatırlanıyor. Hatta o yıllarda yapılan alt yapı inşaatları,
subasman ve kaba inşaatlar için bir süre kontrol mühendisi de istihdam
edilmişti. Sonra bu uygulamadan da vazgeçildi ve yönetim planı tümüyle bir kenarda unutuldu. Şu anda sadece
kooperatifin resmi Web sitesinde kurumsal belgeler arasında saklanıyor.
34 sayılı KAT MÜLKİYETİ KANUNU’nun BEŞİNCİ BÖLÜM, Ana gayrimenkulün Yönetimi
başlığında yer alan 28.nci maddesi Yönetim planını tanımlıyor. “Yönetim
planı yönetim tarzını, kullanma maksat ve şeklini yönetici ve denetçilerin
alacakları ücreti ve yönetime ait diğer hususları düzenler. Yönetim
planı, bütün kat maliklerini bağlayan bir sözleşme hükmündedir. Yönetim
planında hüküm bulunmayan hallerde, anagayrimenkulün yönetiminden doğacak
anlaşmazlıklar bu kanuna ve genel hükümlere göre karara bağlanır.”
Bu madde üzerinde 1983 yılında bir
değişiklik yapılmış. 2814/11 md.ye göre: “Yönetim planının
değiştirilmesi için bütün kat maliklerinin beşte dördünün oyu şarttır.
Kat maliklerinin 33 üncü maddeye göre mahkemeye başvurma hakları
saklıdır. Yönetim planı ve bunda yapılan değişiklikler, bütün kat
malikleriyle onların külli ve cüzi haleflerini ve yönetici ve denetçileri
bağlar. Yönetim planının ve onda sonradan yapılan değişikliklerin
tarihi, kat mülkiyeti kütüğünün (Beyanlar) hanesinde gösterilir ve bu
değişiklikler yönetim planına bağlanarak kat mülkiyetinin kuruluş
belgeleri arasında saklanır.”
Bu demektir ki Yönetim planı ANA GAYRİMENKULÜN YÖNETİM TARZINI belirleyen
ve hepimizi bağlayan bir SÖZLEŞMEDİR.
4/5 çoğunlukla değiştirilebilir ve tapu kütüğünde tescil edilip saklanır. Ne
için? Tabi ki uygulanmak için. Uygulanmayacak bir ana sözleşme neye yarar ki? Şimdi
bize 40 yıl öncesinden yazılmış bir mektup gibi bir kenarda unutulmuş duruyor.
Bu da elbette çok önemli bir başka sorun.
Az sayıda da olsa hatırlayanlar bilir. 1986
yılında daha henüz subasmanlar bile yokken ortakların ısrarlı talebi yerine
getirilerek Orjan’da bir “TAPU DAĞITIM
TÖRENİ” yapılmıştı. O günü (4 Ekim 1986) yaşayanlar bilir, kırmızı
kordelalara sarılı mavi renkli tapu
kağıtları sembolik olarak hazır bulunanlara verilmişti. Sonra da takip
eden yıllar Burhaniye Tapu Müdürlüğünden herkes o KAT İRTİFAKLI TAPULARI almış oldu. Kimse de işin aslını, esasını, sonrasını
sorgulamadı. Neticede elimizde bir tapu vardı.
Halbuki bu kağıtlar imar planına göre kura
sonucu belirlenen 276 m2 lik eklentili "bağımsız bölümler” üzerinde KAT
İRTİFAK HAKKIMIZ olduğunu gösteriyordu. Konutlar peyderpey tamamlanıp iskan
raporları alındıkça da belediyeye bu matrah üzerinden emlak ve çevre vergisi
ödemeye başladık. Yine kimse; “benim evim ve bahçem 131m2, iskan
raporu alıp içinde yaşamaya da başladım, peki neden tapum cins değişikliği
yapılarak KAT MÜLKİYETLİ TAPUYA dönüşmüyor?” demedi.
Bağımsız bölüm sahibi (Kat Maliki) olup olmadığını merak etmedi. KAT MÜLKİYETİ
yasasından kaynaklanan hak ve ödevlerini düşünmedi.
Yöneticilerimiz de günlük gailelere dalıp
böyle bir yükün altına girmedi yada giremediler. Bu arada iki kez kooperatifin
süresi 20 yıllık dilimlerle 60 yıla çıkarılmış oldu. Ama şartlar giderek
Orjan’ı kıskaca alıyordu. Nitekim 1163 sayılı yasanın 2021 yılında değişen (21/10/2021-7339/11
md.) 81.maddesi ile “Yapı kooperatifleri, anasözleşmede gösterilen
işlerin tamamlanması ve FERDİ MÜLKİYETE
GEÇİLİP konutların ve/veya işyerlerinin ortaklar adına tescil edilmesiyle
amacına ulaşmış sayılır ve dağılır” hükmü adeta bir duvar gibi önümüze
dikilmişti.
Aynı maddenin tasfiye ile ilgili cümlelerinden hemen önce yer alan
“Konut
kooperatiflerinde yapı kullanma izninin alınmasını müteakip en geç bir yıl
içinde ortakların Kat Mülkiyeti Kanununa göre ferdi münasebet işleri
sonuçlandırılır” ikazı da görülmedi/görülemedi. Böylece
yaklaşık olarak konutların tamamlandığı 2000’li yıllarda, yani 24 yıldır
boyunca KAT MÜLKİYETLİ TAPULARIMIZI
alıp ferdi mülkiyete geçemedik.
Öte yandan özellikle son 10 yıldır 634 sayılı kat
mülkiyeti yasasının 17.nci maddesinin UYGULANMAMIŞ
olması da çok ciddi bir sorun. Çünkü 17. Madde “B) Kat irtifakı sahibinin
hakları” nı düzenlemiş:
“Madde 17 – Kat irtifakı sahipleri, ortak arsa
üzerinde yapılacak yapının, sözleşmede yazılı süre içinde başlaması ve
tamamlanması için kendilerine düşen borçların yerine getirilmesini, karşılıklı
olarak isteme ve dava etme hakkına sahiptirler.
(Değişik: 13/4/1983 -2814/7 md.) Kat irtifakı
sahipleri yapının tamamlanması için kendi aralarından veya dışarıdan bir veya
birkaç kişiyi yönetici olarak tayin edebilirler. Kat mülkiyeti yöneticisinin
görev, yetki ve sorumluluklarına dair hükümler, bu yönetici hakkında da
uygulanır.
(Ek: 13/4/1983 - 2814/7 md.) Kat irtifakı kurulmuş
gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve bağımsız bölümlerin üçte ikisi
fiilen kullanılmaya başlanmışsa, kat mülkiyetine geçilmemiş olsa dahi
anagayrimenkulün yönetiminde kat mülkiyeti hükümleri uygulanır.
Buna göre ilk
olarak “Kat irtifakı sahipleri yapının
tamamlanması için kendi aralarından veya dışarıdan bir veya birkaç kişiyi
yönetici olarak tayin edebilirler. Kat mülkiyeti yöneticisinin görev, yetki ve
sorumluluklarına dair hükümler, bu yönetici hakkında da uygulanır.”
İkinci önemli nokta 2014 yılında bitmiş ve yapı
kullanma izni alınmış konutların Orjan’da 2/3 çoğunluğu sağladığı düşünülüyor. Dolayısıyla
söz konusu madde “o andan itibaren
Orjanda Kat Mülkiyeti Hukukunun geçerli olacağını” bir kere daha
hatırlatmış. Bu nedenle 2014 yılından bu
yana SİTE YÖNETİMİNE GEÇMEK artık
Orjan için “BİR TERCİH DEĞİL YASAL
ZORUNLULUK” haline gelmiştir. Bu gerçeği kabullenmemiz ve bir an evvel
gereğini yapmamız gerekiyor.
BU DURUMDA
HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:
Srn 02.01: 634 sayılı kat mülkiyeti
kanununa göre HAK VE ÖDEVLERİMİZ VAR, BİLİNMİYOR.
Srn 02.02: 1985 yılında Tapuya
tescil edilmiş bir YÖNETİM PLANIMIZ
VAR, UYGULANMIYOR.
Srn 02.03: Kat İrtifaklı tapuların KAT MÜLKİYETİ TAPULARININ VERİLMESİ. (Srn.01.11 sorun ile bağlantılı)
Srn02.04: Bir an evvel SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞİN SAĞLANMASI GEREKİYOR. (Srn.01.06, Srn.01.15 ve Srn.01.24 sorunlarıyla bağlantılı)
KISA, ORTA VE UZUN VADELİ HEDEFLER:
Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola
çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak üzere; Yakın (2025),
orta (2026-2029) ve
uzun vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ”
neler olmalı?
Hdf 02.01: Srn 02.01 numaralı sorun için çözüm olmak üzere; 634 sayılı kat mülkiyeti kanunu, Yönetim Planı ve Çalıştay Raporu
çerçevesinde HAK VE ÖDEVLERİMİZ ile
SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ konusunda
Orjanın bilgilendirilmesi ve
desteğinin sağlanması.
Hdf 02.02: Srn 02.02 numaralı sorun için çözüm olmak üzere; YÖNETİM PLANIMIZIN
uygulanabilir ve sürdürülebilir olması için GÜNCELLENME ÇALIŞMALARININ BAŞLATILARAK bunun için çalışmak üzere 3
kişilik bir komisyon kurulması, devamında Srn.01.13
bağlamında Hdf.01.13 hedefi esas alınır.
Hdf 02.03: Srn 02.03 numaralı sorun
için çözüm olmak üzere; Srn.01.11
bağlamında Hdf.01.11 hedefi esas alınır.
Hdf 02.04: Srn 02.04 numaralı sorun için çözüm olmak üzere; Srn.01.06, Srn.01.15 ve Srn.01.24 sorunları bağlamında, Hdf.01.06,
Hdf.01.15 ve Hdf.01.24 hedefleri esas alınır.
HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:
Çalıştay sonunda
düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yeralmak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?
Haziran 2025
SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;
Str.02.01.2025.01: Srn 02.01 numaralı sorun için çözüm olmak ve Hdf.02.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; 634 sayılı kat mülkiyeti kanunu, Yönetim Planı ve Çalıştay Raporu çerçevesinde HAK VE ÖDEVLERİMİZ ile SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ konusunda ÖNCELİKLE YÖNETİM VE DENETİM KURULUNUN bilgilendirilmesi ve desteğinin sağlanması.
Haziran 2026 genel kuruluna kadar;
Str.02.02.2026.01: Srn 02.01 numaralı sorun için çözüm olmak ve Hdf.02.01
hedefini gerçekleştirmek üzere; 634 sayılı kat mülkiyeti kanunu, Yönetim
Planı ve Çalıştay Raporu çerçevesinde HAK VE ÖDEVLERİMİZ ile SİTE
YÖNETİMİNE GEÇİŞ konusunda Orjanın bilgilendirilmesi ve desteğinin
sağlanması amacıyla; yönetim kurulu tarafından 2025 sezonu yaz
aylarında sunum ve bilgilendirme toplantıları düzenlenmesi, gerektiğinde panel
düzenlenerek Orjanın SİTE YÖNETİMİ GELECEĞİNİN tartışılması,
Str.02.03.2026.02: 1985 yılında Tapuya tescil edilmiş YÖNETİM PLANIMIZIN
uygulanabilir ve sürdürülebilir olması, günümüz şartlarında Orjanın ihtiyacı
TOPLU YAŞAM KURALLARININ OLUŞTURULABİLMESİ için GÜNCELLENME ÇALIŞMALARININ BAŞLATILMASI, bunun için çalışmak üzere Genel
Kuruldan 3 kişilik bir komisyon kurulmasına yönelik karar alınması,
Str.02.04.2026.03: Srn 02.02 numaralı sorun için çözüm olmak ve Hdf.02.02 hedefini gerçekleştirmek üzere; Srn.01.13 bağlamında Hdf.01.13 hedefi esas alınarak Str.01.11.2026.08 ve Str.01.15.2027.02 stratejileri uygulanacaktır.
Haziran 2027 genel kuruluna kadar;
Str.02.2027.01: Srn 02.03 numaralı sorun için çözüm olmak üzere;
Orjanda gereken hazırlığın tamamlanarak tapu müdürlüğü ve belediye nezdinde
KAT MÜLKİYETLİ TAPULARIN
VERİLMESİ, FERDİ MÜLKİYETE GEÇİŞ SÜRECİ BAŞLATILARAK Srn.01.11 bağlamında
Hdf.01.11 hedefi kapsamında Str.01.10.2026.06 ve Str.01.14.2027.01 stratejileri
uygulanarak gerçekleştirilir.
Str.02.06.2027.02: Srn 02.03 numaralı sorun için çözüm olmak ve Hdf.02.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; 1163 sayılı kanunun 81. Maddesi uyarınca Orjan Ortaklarına KAT MÜLKİYETLİ TAPULARININ VERİLEREK kooperatifin 343/3 parselde mülkiyet ilişkisinin kalmaması.
Haziran 2029 genel kuruluna kadar;
Str.02.07.2031.01: Srn 02.04 numaralı sorun için çözüm olmak
üzere; aynı zamanda Srn.01.06, Srn.01.15 ve Srn.01.24 sorunları bağlamında,
Hdf.01.06, Hdf.01.15 ve Hdf.01.24 hedefleri esas alınarak Str.01.05.2025.06, Str.01.18.2027.05, Str.01.25.2029.02,
Str.01.27.2031.01 ve Str.01.29.2031.04 stratejileri takip edilerek sonuca
ulaşılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder