16 Ekim 2024 Çarşamba

16 Ekim 2024 Çarşamba 13:00 ORJAN POSTASI III............................STRATEJİK KARARLAR

STRATEJİK KARARLAR

Orjan kuruluşunun 46.ncı yılı olan 2025’de bir yol ayrımında olacak. Karşısında da kabaca iki tünel. Bunlardan birinin ağzında “1163 sayılı yasaya göre SINIRLI SORUMLU ORJAN TURİZM VE KONUT KOOPERATİFİ olarak yoluna devam et!” yazılı bir tabela var. Diğerinde ise “634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu uyarınca ORJAN SİTESİne gider” ifadesi var. Bunlardan hangisini tercih edeceğimiz Orjan’ın geleceğiyle çok yakından ilgili. Biri 45 yıldır üzerinde gittiğimiz bir yol, diğeri ise her birimizin büyük şehir yaşamından artık aşina olduğumuz bir yaşam biçimi.

Ama her iki tünel de içine girip geçmediğimiz sürece bilemeyeceğimiz farklı çıkışlara götürecek bizi. Onun için bugünden geleceğimize bakış, tünellerin sonunda bizi nasıl bir manzaranın beklediğini kestirebilmek için hayati önemde. Bugünden o günü görebilmek, hangi yolun bizi daha doğru bir istikamete götüreceğini de şimdiden öngörebilmek demek. Peki, bunu nasıl bilebileceğiz? Bu tünellere ya girilir ya girilmez, birini tercih edip de girdiğimiz zaman yarısında “olmadı, geri döneceğiz” deme şansımız yok. Otoyol için son çıkışta gibiyiz. İyi düşünüp doğru karar vermek zorundayız.

Bu tüneller daha önce de çıktı karşımıza. İlki Kooperatifin süresinin 20 yıldan 40 yıla çıkarıldığı 1997 genel kurulundaydı (1998). O günkü şartlarda konutların tamamı bitmemişti ve süre uzatımı bir zorunluluktu. Ancak ikinci fırsat konutlarımızın tamamına yakını bitip iskân raporlarının alındığı 2000’li yıllarda da kaçırıldı. 2018’de (2017 yılı Genel kurulu) kooperatif sözleşmesi bir kez daha değiştirildi ve 5. Maddedeki süre 60 yıla çıkarıldı.

Oysa o dönem konutların Kat Mülkiyeti kanununun 17.nci maddesi uyarınca kat maliklerine devredilmesi mümkündü. Site yönetimine geçiş için 25.03.1985 tarihi itibariyle Tapuda Kayıtlı Site Yönetim Planımız bile hazırdı. Ama olmadı, olamadı.

Bu oluşum elbette ki Orjanda FERDİLEŞMENİN SONA ERMESİ ANLAMINA gelmeyecekti. Zira Orjan ortaklarının önemli bir kısmı iskan raporunun hemen ardından kat irtifaklı tapularını cins değişikliği yaparak kat mülkiyeti tapularına dönüştürmemişti. Ayrıca da 13 konut hala subasman(!) durumundaydı. Yani kooperatif 1163 nolu yasaya göre hala AMACINI TAMAMLAMAMIŞ durumdaydı.

Ortada ciddi bir durum vardı. Bir yandan savsaklanan bir görev, öbür yandan da ihmal sayılabilecek bir gecikme sözkonusuydu. Bu arada da zaman geçiyor ve 40 yılın sonu yaklaşıyordu. İşletme kooperatifine geçme talebiyle 2013-2017 yılları arasında Bakanlıkla yapılan yazışmalar da 2017'nin aralık ayında olumsuz sonuçlanmıştı. Bakanlık özetle şunu söylüyordu: "BU ŞEKİLDE İŞLETME KOOPERATİFİNE DÖNÜŞEMEZSİNİZ, ÖNCE FERDİLEŞMEYİ TAMAMLAYIN!" Doğal olarak bu seçenek de olmayınca bitmeyen 13 konut bahane edilerek üçüncü 20 yıllık süre uzatması gündeme geldi ve kooperatifin süresi 2038'e uzatılmış oldu.

Ancak görünürdeki bu bahane çok yapay ve çok yanlıştı. 20 yıl içinde rahatça çözülebilecek teferruat bir sorunken, bir yanda binde yedilik (13/1803) bir oran ileri sürülerek 1790 konutun kat mülkiyetine geçişi engellenmiş oluyor, diğer taraftan da kooperatif amacını gerçekleşmesi için süre 60 yıla uzatılıyordu. Bugün 2024 yılında bile, yani aradan geçen 6-7 yıla rağmen bu sorun hala çözülebilmiş değil. Ama bu süreçte kasıtlı olarak site yönetimine geçiş engellendiği gibi, kooperatifin süresi de uzatılarak Orjanda 634 sayılı kat mülkiyeti hukukundan kaynaklı görev ve yetkiler resmen gasp edilmiş oldu.

1978’de kurulan Kooperatifimizin ana sözleşmesi 3.ncü maddesinde Orjan’ın ÜNVANI: “SINIRLI SORUMLU ORJAN TURİZM VE KONUT KOOPERATİFİ” olarak geçiyor. “AMAÇ VE FAALİYET KONULARI” ise “Kooperatifin amacı ortaklarının konut ihtiyaçlarını karşılamaktır” cümlesiyle özetlenen 6.ncı maddede sayılmış. Maddenin 1.nci fıkrası “….ortaklarına konut yaptırır”, 2.nci fıkrasında “Yaptırılan konutların mülkiyetini bu ana sözleşmede yazılı esaslara göre ortaklarına aktarır” hükmü var.

Görüldüğü üzere hangi nedenlerle yapılmadığı/yapılamadığını hala net olarak bilmediğimiz birkaç konut dışında kooperatifin amacı çoktan sona ermiş durumda. Sadece FERDİLEŞME işlemlerini sıkı tutup, anasözleşmenin “Yaptırılan konutların mülkiyetini bu ana sözleşmede yazılı esaslara göre ortaklarına aktarır” hükmü uyarınca süreci tamamlamaya odaklanması gerekiyor.

Bütün bunlara karşın, iki yasanın da açık hükümlerini dikkate almayarak “1163 sayılı yasaya göre SINIRLI SORUMLU ORJAN TURİZM VE KONUT KOOPERATİFİ olarak yola devam” seçeneğini tercih etmek bile bile çıkmaz sokağa girmek demek değil mi? 60 yılı beklemek bir yana, geçirdiğimiz her sene bizi daha da çıkmaza sokmayacak mı? Coronavirüs gibi olağanüstü hallerin uzatmaları hariç Genel kurullar her yıl yapılacak elbette. Ancak kooperatifin tasfiye sürecine girmesi, şekil değiştirmesi ve site yönetimine geçiş kararları normal genel kurul gündemlerine ilave edilecek basit konular değil.

Kaldı ki böyle bir gündem; ancak bunu vadederek, böyle bir vizyonla seçilerek gelen yönetim kurullarının yapabileceği bir şey. Seçilen yönetim kurulları ana sözleşmenin 42.nci maddesine göre genel kurulca en az bir, en çok dört yıl için seçiliyor. Sık sık da değişmiyor. Bu ne demek? Şu demek: seçilecek yönetim kurulu böyle bir vizyonla gelmemiş ise en az 6-7 yıl “kooperatif tünelinde” zaman kaybetmiş olacağız. Zaten 2017’nin üzerinden 7 yıl geçmiş durumda. Üzerine de kaybedilen 6 yılı koyalım işte gitti 13 yılımız daha. O zaman yine bu tabelalar çıkacak karşımıza ama kimse artık “kooperatif” olarak yola devam etmeyi istemeyecek. “Keşke 10 yıl evvel, 20 yıl evvel bu kararları alsaydık” diyecekler.

“Kooperatifin dağılması hakkında karar vermek, tasfiye kurulunu seçmek” yetkisi ana sözleşmenin “GENEL KURUL Görev ve Yetkileri” başlıklı 23.ncü maddesinin 12.nci fıkrasında geçiyor. Görüşme ve Karar Nisabı 33.ncü maddede. Kooperatifin tasfiye sürecine girmesi“…Ancak, kooperatifin dağılması, diğer bir kooperatifle birleşmesi veya ana sözleşmede değişiklik yapılması ile ilgili kararlar ortaklar cetvelinde imzası bulunanların 2/3 çoğunluğu ile verilir...” hükmü dolayısıyla üçte iki çoğunluk gerektiriyor.

“DAĞILMA VE TASFİYE” ana sözleşmenin yedinci bölümünde yer alıyor. Kooperatifin “Dağılma Sebepleri” 85.nci maddede sayılmış.”… Ayrıca, kooperatif ana sözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle amacına ulaşmış sayılır ve dağılır” ifadesi kat mülkiyetine geçiş (FERDİLEŞME) halinde kooperatifin amacına ulaşmış sayılacağı ve dağılacağını amir. Ancak bu ifadeden hemen sonra “…tescil tarihinden itibaren altı ay içerisinde usulüne uygun şekilde ana sözleşme değişikliği yapılarak kooperatifin amacının ve türünün değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm uygulanmaz” açıklaması gelmiş.

Diyelim ki ancak 2025’te gerekli stratejik kararları aldık. O zamana kadar da tartışıp durduk, ama sonunda yaptık diyelim. Şıp diye ertesi gün site yönetimine geçmiş olamayacağız ki. Bu süreç de ciddi bir hazırlık, alınması gereken stratejik Genel kurul kararları ve zaman gerektirecek. 

Bu arada da kooperatifin görevlerini yapıp; bitmeyen subasmanlar meselesini halletmesi, tamamlanmış konutlarımızın TAMAMININ mülkiyetini 634 sayılı yasa kapsamında kat malikleri olarak bizlere teslim etmesi, geriye kalan ortak alanların devir ve temlikini sağlaması, kooperatifin bir işletme kooperatifine dönüşümünü tamamlaması ve site yönetim planını da güncellemesi gerekecek. Tabi ki bütün bu işlemler sırasında kendisinden beklenen hizmetleri de aksatmadan sürdürmesi lazım.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder