13 Ekim 2021 Çarşamba

13 Ekim 2021 Çarşamba REİS Gazetesi/sayı235..................................Str.3.3.4 Hedefleri

Str.3.3.4 Hedefleri

‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’ kapsamında Yeşilelma’ vizyonumuzun temel ayaklarından üçüncüsü;‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ la ilgili çalışmamızı artık bitiriyoruz. Geçen haftalarda,  ‘StrA.3.1-Sürdürülebilir kalkınmayı başarmak’ şeklindeki ilk stratejik amacımız ve onun ‘Str.3.1.1-Amaç ve güç birliği yapma’ stratejisiyle ilgili 14 ve ‘StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh ve itibarlı olmak’ şeklindeki ikinci stratejik amacımızın ‘Str.3.2.1-Sürekli değişim-dönüşüm ve gelişim’ stratejisiyle ilgili 11 olmak üzere toplam 25 hedefiyle ilgili çalışmamızı paylaşmıştık. Ayrıca StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ başlıklı üçüncü stratejik amacımızın ‘Str.3.3.1-İnsanların sağlık, huzur ve refah içinde; mutlu, huzurlu ve umutlu olma’ stratejisiyle ilgili 7, ‘Str.3.3.2- Huzur içerisinde yaşanabilen, çevreye duyarlı iyi insanlar şehri olma’ stratejisiyle ilgili 4 ve ‘Str.3.3.3-İnsan odaklılık, gençlerini ve çocuklarını önemseme’ stratejisiyle ilgili de 3 olmak üzere toplam 14 hedefiyle ilgili görüşlerimizi de okumuştunuz. Bu kez StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ başlıklı stratejik amacımızın ‘Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ şeklindeki son stratejisiyle ilgili 7 hedefinin ‘NASIL GERÇEKLEŞEBİLECEĞİNE DAİR’ önerilerle bu bölümü noktalıyorum. İşte bu haftanın konusu hedefler: ‘01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT’ (1), ‘06- ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR’(1),  ‘10-SAĞLIK’(1)  ve 12- KENTLEŞME VE ÇEVRE’ (4)  olmak üzere toplam 7 adet. 

Bu noktada yine belirtmiş olalım ki; şayet vizyonumuzun temel ayaklarından biri ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ ise, onun ‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ stratejik amacının olmazsa olmazlarından biri’Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejisidir. O nedenle bu hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘NASIL?’ elbette ki bu stratejimizin uygulanmasıyla gerçekleşecek. Burada da genel kuralımız; güçlü yönlerimize dayanmak, zayıf taraflarımızı onarmak, fırsatlardan yararlanmak ve tehditlerden sakınmak olacak.

Bir başka deyişle Susurluk orta vadede diğerleriyle birlikte; ‘Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejisine uygun hareket ederse; var olan güçlü yönlerini daha güçlü yapmayı, zayıf taraflarını da gidermeyi başarabilecek. Bu arada dış fırsatlardan yararlanıp, tehditlerden de sakınabilirse neticede ‘Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ amacı ile ‘İyi İnsanların Yaşanabilir Şehri Yeşil Susurluk’ vizyonuna daha da yaklaşabilir.

Daha önceki aşamalarda ‘01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT’’ alanında; Susurluğun ‘GY.01.1-Henüz çok yaşlanmamış bir nüfus’a sahip olmasının onun için güçlü bir yön olduğunu değerlendirmiş ve ‘HDF.3.3.4.01-Gençleri üretime teşvik etmek, yaşlıları koruyup kollamak’  şeklinde 1 hedef belirlemiştik. Bu hedef ilçemizin en azından orta vadede ‘Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ amacına ulaşabilmesi için sahip olduğu avantajdan yararlanabilmesini öngörüyordu. Gerçekten de NÜFUS YOĞUNLUĞU VE SANAYİLEŞME AÇISINDAN NİSPETEN DAHA BAKİR OLMASI ORTA VADEDE BELDEMİZ İÇİN BİR AVANTAJ OLABİLİR. Çünkü bir bakıma daha‘ el değmemiş, kapağı açılmamış bir Susurluk’ tan söz ediyoruz. SAHİP OLDUĞUMUZ DEĞERLER, EL DEĞMEMİŞ BİR DOĞA, YATIRIMLARA UYGUN ARAZİLER, HENÜZ DEĞERLENDİRİLEMEMİŞ POTANSİYELLERİMİZ VAR. Bir taraftan da sanayi, lojistik, jeotermal, güneş, rüzgâr ve biyoenerji ile alternatif Turizm konularında daha yolun başında olduğumuz bir noktadayız. O HALDE BUNDAN SONRASI İÇİN AKILLICA KULLANABİLECEĞİMİZ PEK ÇOK SEÇİM ŞANSIMIZ DA VAR DEMEKTİR. Böylece belki bu güne kadar arada-derede kalmış olmamızı ‘güçlü’ bir avantaja dönüştürmemiz mümkün. Meselâ, Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejisi çerçevesinde GENÇLERİN ÜRETİME TEŞVİKİ, YAŞLILARIN KORUNUP KOLLANMASI  böyle bir hedef. Bize ÇİFT YÖNLÜ FAYDA SAĞLAR VE YAŞAM KALİTEMİZİN İYİLEŞTİRİLMESİNE KATKIDA BULUNABİLİR.  Ancak elimizdeki nimetlerin kadrini bilmek ve sahip olduğumuz doğal çevreye karşı duyarlı olmak kaydıyla.

                        Bu haftanın ikinci konusu06- ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR’ bahsi için orta vadede;‘THD.06.1- Rüzgâr enerjisi türbinlerinin çevreye zararları ile yaban hayatına verebileceği olumsuzluklar’ ile ‘THD.06.2- Jeotermal enerjinin kullanılması sonucu açığa çıkan atık suların ve havaya karışan zehirli gazların neden olacağı çevre kirliliği’’ gibi bazı tehditlerle karşılaşabileceğimiz varsayımından hareketle ‘HDF.3.3.4.02-Enerji ve doğal kaynaklar alanında genel bir çevre duyarlığı içinde olmak’ şeklinde 1 hedef öngörülmüştü. Böylece çevre konusunda daha mukavim olunabileceği düşünülüyordu. KALKINMA VE GELİŞME ADINA DA OLSA EN BÜYÜK ZENGİNLİĞİMİZ OLAN DOĞAMIZIN BOZULMASINA, ÇEVREMİZİN KİRLENMESİNE, HAVA VE SUYUMUZUN ZEHİRLENMESİNE RAZI OLAMAYIZ. Kendimize olduğu kadar aynı doğayı paylaştığımız yaban hayatına da hassasiyet göstermemiz gerekiyor. BU MANADA ELBETTE ENERJİ, MADEN VE DOĞAL KAYNAK YATIRIMLARINDA ÖZENLİ VE SEÇİCİ DAVRANMAK ÖNCELİKLİ HEDEFİMİZ. Ayrıca StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ stratejik amacımız çerçevesinde Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejimiz de göz ardı edilmemeli. Çünkü ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR ALANINDA GENEL BİR ÇEVRE DUYARLIĞI İÇİNDE OLMAK  bu konuda olmazsa olmaz istikametlerimizden. BÖYLECE HEM TABİİ KAYNAKLARIMIZ DEĞERLENDİRİLMİŞ, HEM DE DOĞAL ÇEVREMİZİN KORUNMASI GÜVENCE ALTINA ALINMIŞ OLACAK. Bu hedefler aynı zamanda gelişmek istediğimiz Enerji Ve Doğal Kaynaklar sektöründe de olabilecek tehdit ve risklere karşı proaktif bir kalkan vazifesi görecekler.

 

Bu haftanın üçüncü konusu,‘10-SAĞLIK’ için daha önce ilçemizin, ‘ZY.10.3-Doktor ya da araç gereç cihaz donatım eksikliği’ şeklinde zayıf bir yönümüz olduğu değerlendirilmişti. Bu nedenle orta vadede Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejimiz istikametinde; HDF.3.3.4.03-Doktor ya da araç gereç cihaz donatım eksiği kalmamasını sağlamak’ şeklinde 1 hedef konulmuş ve söz konusu zayıf yönümüzün bu hedefle telafi edilebileceği varsayılmıştı. Şayet AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ ise, eğer StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurlukistiyorsak DOKTOR YA DA ARAÇ GEREÇ CİHAZ DONATIM EKSİKLİĞİ ŞEKLİNDEKİ ZAYIF YÖNÜMÜZÜ DE GÜÇLENDİRMEK ÜZERE STR.3.3.4-YAŞAM KALİTESİNİ YÜKSELTME VE ÇEVRE DUYARLILIĞI’ STRATEJİMİZİ UYGULAYACAĞIZ demektir. Zira YAŞANABİLİR BİR ŞEHİR, YAŞAM KALİTESİ YÜKSEK BİR İLÇEDE YAŞAMAK için sağlık alanında DOKTOR YA DA ARAÇ GEREÇ CİHAZ DONATIM EKSİĞİ KALMAMASINI SAĞLAMAK hedefini de tutturmamız gerekiyor.

Bu haftanın ve ‘NASIL YAPACAĞIZ?’ bölümünün son bahsi, ‘Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejisiyle ilgili olarak ‘12- KENTLEŞME VE ÇEVRE’ için daha önce ilçemizin, ‘ZY.12.4-Bazı tesis ve işletmelerden dereye dökülen atıklardan kaynaklanan kirlilik’ ve ‘ZY.12.5-Atık yönetimi konusunda iyi uygulama örneklerinin bulunmaması’ şeklinde orta vadede telafi edimesi icap eden zayıf yönlerimiz olduğu görülmüştü. Neticede bu bağlamda;’HDF.3.3.4.04-Susurluk deresinin kirlenmesini önlemek amaçlı bölgesel bir plan için talep ve katkıda bulunmak’, ‘HDF.3.3.4.05-Atıklarını Susurluk deresine deşarj eden fabrika ve işletmelerin arıtma tesislerini sık sık denetlemek’, ‘HDF.3.3.4.06-Atık yönetimi konusunda iyi uygulama örneklerinin çoğaltılmasına Susurluk olarak katkıda bulunmak’ ve ‘HDF.3.3.4.07-Susurlukta bütün kamu kuruluşları, esnaf ve halk nezdinde Sıfır Atık Projesini etkin bir şekilde uygulamak’ şeklinde 4 hedef belirlenmişti. Bu sebeple StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ stratejik amacı ve Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejisi uyarınca öngörülen çevresel zafiyetlere karşı ÖNCELİKLE BİR ÜNİVERSİTE LİDERLİĞİNDE KÜTAHYA, BURSA VE BALIKESİR İLLERİNİ KAPSAYAN SUSURLUK DERESİNİN KİRLENMESİNİ ÖNLEMEK AMAÇLI BÖLGESEL BİR PLAN İÇİN TALEP VE KATKIDA BULUNMAK hedefi zorunlu gibi gözüküyor. Ayrıca zaman zaman bu konuda suçlamalara muhatap olan başta Şeker fabrikası olmak üzere bölgedeki diğer fabrika ve tesisler gibi ATIKLARINI SUSURLUK DERESİNE DEŞARJ EDEN FABRİKA VE İŞLETMELERİN ARITMA TESİSLERİNİ SIK SIK DENETLEMEK hedefi onları varsa eksiklerini tamamlamaya ve verimli çalıştırmaya zorlayacaktır. TABİ Kİ BU DENETİMLER SONUCU GEREKTİĞİNDE CEZA DA VERİLMELİ. AMA BU DENETİMLERİN ESAS AMACI CEZALANDIRMAKTAN ÇOK DERENİN KİRLETİLMEMESİ NOKTASINDA ORTAK BİR BİLİNÇ DÜZEYİ OLUŞTURMAK OLMALI. Öte yandan BÖLGEDEKİ BELEDİYELERDE DE ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDA İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİNİN ÇOĞALTILMASINA SUSURLUK OLARAK KATKIDA BULUNMAK hedefi gerek derelerimizin, gerekse doğal çevremizin kirlenmemesi için son derece önemli. Son olarak SUSURLUKTA BÜTÜN KAMU KURULUŞLARI, ESNAF VE HALK NEZDİNDE SIFIR ATIK PROJESİNİ ETKİN BİR ŞEKİLDE UYGULAMAK  hedefi çevre kirliği ile mücadelede stratejik hamleler olacaktır. BU ÇABALAR BÖLGESEL BİR PLAN KAPSAMINDA ÇOK DAHA DEĞERLİ VE ETKİN OLACAĞI GİBİ ÇEVRE KİRLİLİĞİ KONUSUNDA ZAYIF TARAFLARIMIZI İYİLEŞTİRMEYE DE YARDIMCI OLACAKTIR. Böylece ‘yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’ stratejimiz uygulanmış, ‘yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ stratejik amacımıza ulaşılmış, neticede; İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK vizyonumuza bir adım daha yaklaşmış olacağız.

Stratejik Plan yapılabilirse, 2023 yılından itibaren orta vadede ilçemizin geleceği için vizyonumuzun üçüncü ve son ayağı ‘‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’’ ve ‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir Susurluk’ şeklindeki üçüncü stratejik amacının en son ‘‘Str.3.3.4-Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’’ stratejisi ile ilgili yapacak çok şey var. Ancak bunun için öncelikle geçmişten gelen değerlerimizi unutmamak gerekiyor. Meselâ ‘DEĞ.1-İyilik’ kültürü ile bir ‘Önce Vatan’ şehri olarak ‘DEĞ.2-Vatana sadakat’imiz böyle değerler. ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’ meziyetlerimiz de öyle. Ayrıca içerde ve dışarda; alanında deneyimli, yetenekli ve başarısını kanıtlamış DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlarımız var. Sahiplenilmesi gereken ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’, ‘DEĞ.7-El sanatlarımız’ ve ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’ de bu alanda çok özel bir yere sahipler. Yine orta vadede İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK için DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ da ilçemiz için mutlaka değerlendirilmesi gereken avantajlar. ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’miz ise bizden sonraki nesillere aktaracağımız bir emanet durumunda. ‘Yaşam kalitesini yükseltme ve çevre duyarlılığı’’ stratejimizi uygularken bu değerlerimizden niçin yararlanmayalım ki? Ancak bu yolculuk kesinlikle ortak amaçlara dayalı etkin bir yaklaşım birliği ve temel ilkelere sarsılmaz bağlılıkla yürümeyi gerektiriyor. Nitekim bu amaçla tabloda da görüldüğü gibi; Hedeflerin gerektirdiği duruma göre işe bazen Kaymakamlık (K), Ticaret Sanayi Odası Borsa (TSOB), Belediye(B), İlçe Sağlık Müdürlüğü (İSM) ve Kent Konseyinin (KK)  liderlik etmesi gerekiyor. Onlara da yerine göre Siyasi Partiler (SP), İlçe Nüfus Müdürlüğü (İNM) ve diğer Sivil Toplum Kuruluşları (STK) ile Köy Muhtarları (KM) destek verip Susurluk için etkin bir şekilde Siyasi Güç(SG) sağlayarak; Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı (ETKB), Çevre ve Şehircilik Bakanlığı(ÇŞB),Tarım Orman Bakanlığı (TOB), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı(STB) ve Sağlık Bakanlığından(SB) yardım almayı sağlayabilmeliler. Uygulamalar Stratejik Plan Ekibinin(SPE) sekretaryasında yürütülürken, ihtiyaç duyulduğunda; 17 Eylül Üniversitesi(ÜN), Devlet Su İşleri (DSİ) ve Balıkesir Büyükşehir Belediyesinden (BBB) de yararlanılabilmeli. Ancak bütün bu çalışmalarda olduğu gibi Stratejik Plan Uygulamasının her alanında; ‘İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan, İLK.2-İstikamet üzere olma, İLK.3-Amaç Birliğine riayet, İLK.4-Planlı değişim dönüşüm ve İLK.5-Birlikte başarmak’ yolculuğumuzun temel ilkeleri olmak durumunda. 

yyalcin3@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder