Str.3.2.1 Hedefleri
‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’ kapsamında ‘Yeşilelma’ vizyonumuzun temel ayaklarından üçüncüsü; ‘AMAÇ.3-İYİ
İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’’ la ilgili çalışmamıza devam
ediyoruz. Geçen haftalarda, ‘StrA.3.1-Sürdürülebilir kalkınmayı başarmak’ şeklindeki stratejik
amacımız ve onun ‘Str.3.1.1-Amaç ve güç
birliği yapma’ stratejisiyle ilgili 14 hedefle ilgili düşüncelerimizi
yazmıştık. Bu hafta aynı vizyonun ‘StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh
ve itibarlı olmak’ şeklindeki ikinci stratejik amacının ‘Str.3.2.1-Sürekli
değişim-dönüşüm ve gelişim’ stratejisiyle ilgili hedeflerin ‘NASIL GERÇEKLEŞEBİLECEĞİNE
DAİR’ değerlendirmelerimizi paylaşacağız. O hedeflerden ilki; ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’(1), diğer üçü ‘09-TARIM
VE HAYVANCILIK’(3), biri ‘10-SAĞLIK’(1), diğer ikisi ‘11-EĞİTİM ve SPOR’(2) ve kalan dördü de ‘12- KENTLEŞME VE ÇEVRE’(4) için olmak üzere toplam 11 adet. Bu vesileyle yine belirtmiş
olalım ki; şayet vizyonumuzun temel ayaklarından biri ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ ise, onun
‘StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh ve
itibarlı olmak’ Stratejik Amacının olmazsa olmazı ‘‘Str.3.2.1-Sürekli
değişim-dönüşüm ve gelişim’ stratejisidir. O nedenle bu
istikamet üzerindeki hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘NASIL?
elbetteki bu stratejimizin
uygulanmasıyla gerçekleşecek. Burada da genel kuralımız; güçlü yönlerimize
dayanmak, zayıf taraflarımızı onarmak, fırsatlardan yararlanmak ve tehditlerden
sakınmak olacak. Bir başka deyişle Susurluk orta vadede diğerleriyle birlikte; ‘Sürekli değişim-dönüşüm ve gelişim’’ stratejisine uygun hareket
ederse; var olan güçlü yönlerini daha güçlü yapmayı, zayıf taraflarını
da gidermeyi başarabilecek. Bu arada dış fırsatlardan yararlanıp, tehditlerden de
sakınabilirse neticede ‘İyi İnsanların Yaşanabilir Şehri Yeşil
Susurluk’ vizyonuna ulaşabilir.
Daha önceki aşamalarda ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ sektöründe;’ZY.03.4-Geleceğe yönelik düşünmeme’ gibi zayıf bir
yönümüzün olduğu ve orta vadede giderilmesi gerektiği öngörülmüştü. Yapılan
değerlendirme neticesinde bu zayıflığımızı telafi etmek üzere ‘HDF.3.2.1.01-Gelecek odaklı
düşünen–resmi/sivil-gönüllülerden bir çekirdek ekip seçmek’ şeklinde de 1 hedef belirlenmişti. Kuşkusuz geleceğin planlanmasına
idari kadroların ve partilerin farklı bakış açıları çok önemli bir zafiyet.
Doğal olarak da bu tür süreçleri
oldukça olumsuz
etkiliyor. ANCAK
GELECEĞİN PLANLANMASI HERKES İÇİN ÖNEMLİ VE HERHANGİ BİR PLANLAMA İÇİN GELECEĞE
YÖNELİK DÜŞÜNME ŞART. Geleceğe yönelik düşünmeme zayıflığı
bilhassa stratejik plan yaklaşımının önündeki en
büyük engellerden biri. HÂLBUKİ RESMÎ KURUMLAR, STK’LAR VE SİYASİLER YÖRELERİNE GELECEK HER YATIRIM İÇİN ORTAK HAREKET ETMEK ZORUNDALAR. NETİCEDE HER YATIRIM O
YÖRE İÇİN GENÇLERİN GELECEĞİ DEMEK. Kalkınma için yatırım, yatırım
için teşviklerden yararlanmak gerek. Peki, bu teşvikler niçin veriliyor?
Geleceğin daha güçlü inşası için. UFKU BUGÜNLE SINIRLI OLANLAR NE TEŞVİKLERİ
HAK EDER, NE DE KALKINARAK GELECEĞİN İNŞA EDİLMESİNE KATKILARI OLABİLİR.
Bunun için özellikle
sorumluluk mevkiinde olanların geleceğe yönelik düşünebiliyor olmaları, ortak bir gelecek vizyonunda buluşup
onu paylaşıyor olmaları lazım. DAR GÖRÜŞLÜ ESKİ ALIŞKANLIKLARLA HAREKET
EDİP, KISIR ÇEKİŞMELERLE, POLİTİK TARTIŞMALARLA ZAMAN TÜKETECEK OLURLARSA BUNDAN EN BAŞTA YİNE İLÇEMİZ VE İNSANIMIZ KAYBETMİŞ OLUR. Hiç kimse
hiç bir şey yapmasa da sonuçta ne
olacaksa olacak. Önemli
olan muhtemel değişim ve gelişimi önceden görebilmek.
O zaman plan
yapabilir ve stratejik hamlelerle hedeflerimize ulaşabiliriz. HEM GELECEĞİN PLANLANMASINA İDARİ KADROLARIN VE
PARTİLERİN FARKLI BAKIŞ AÇILARINI GİDERMEK, HEM DE GELECEĞE YÖNELİK DÜŞÜNMEME ALIŞKANLIĞINI AŞMAK İSTİYORSAK çözüm; ‘Str.3.2.1-Sürekli değişim-dönüşüm ve gelişim’ stratejisini uygulamaktan geçiyor. Bunun için işe: KATILIMCI BİR YAKLAŞIM
BENİMSEMEYEREK Stratejik plan ekibini GELECEK ODAKLI DÜŞÜNEN–RESMİ/SİVİL-GÖNÜLLÜLERDEN BİR ÇEKİRDEK EKİP SEÇEREK başlayabiliriz.
Bu haftanın dördüncü konusu,‘11-EĞİTİM ve SPOR’ için daha önce ilçemizin ‘ZY.11.1-Çevre Üniversiteler ile bir işbirliği olmaması’ şeklinde zayıf bir
yönümüz olduğu değerlendirilerek
Stratejik planın uygulanmasıyla orta vadede bu zafiyetimizin ‘Sürekli değişim-dönüşüm ve
gelişim’ stratejimiz uygulanarak telafisi adına; ‘HDF.3.2.1.06-Temel
alanlarda çevre üniversiteler ile proje işbirlikleri gerçekleştirmek’ve’HDF.3.2.1.07-Birbirine
bağlantılı bölümler açılması konusunda işbirliği yapmak’ şeklinde 2 hedef belirlenmişti. Susurluk
için eğitim konusunda; Çevre Üniversiteler ile bir işbirliği olmaması ciddi bir zayıflık. ÇEVREDE BURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ, BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ VE BANDIRMA 17
EYLÜL ÜNİVERSİTESİ VAR. Bu güne kadar söz konusu üniversitelerle herhangi bir işbirliği
yapılmamış olması Susurluğun gelişmesi adına kuşkusuz büyük bir ihmal. Ancak ORTA
VADEDE EN AZINDAN YENİ KAMPÜS DOLAYISIYLA BANDIRMA 17
EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İLE BİRÇOK KONUDA İŞBİRLİĞİ
YAPILABİLECEĞİ ÖNGÖRÜLEBİLİR. Şayet ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ vizyonumuza ulaşmak istiyorsak
kesinlikle ‘StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh ve itibarlı olmak’ şeklindeki stratejik amacımızı da önemsemek durumundayız. Bunun için izlenecek stratejilerden biri ‘Str.3.2.1-Sürekli değişim-dönüşüm ve gelişim’dir. Bu sebeple öncelikle Susurluğun büyümesi ve gelişmesi için başta sanayi, enerji, alternatif
turizm, tarım ve hayvancılık gibi TEMEL
ALANLARDA ÇEVRE ÜNİVERSİTELER İLE PROJE
İŞBİRLİKLERİ GERÇEKLEŞTİRMEK
hedefi umulur ki bu yöndeki zafiyetimizi telafi edebilir. Öte yandan bir de meslek lisesinin
geleceği meselemiz var. Eskiden meslek lisesi mezunları direk iki yıllık
okullara sınavsız gidebiliyorlardı. Fakat bu sistem kalkınca hem meslek
liselerinin öğrenci
sayısı hem de meslek yüksekokullarının
öğrenci
sayısı önemli
oranda düştü. Ayrıca ŞU ANDA
MESLEK LİSESİNDEKİ HİÇ BİR BÖLÜM-KIZ MESLEK LİSESİNİN GIDA
BÖLÜMÜ HARİÇ- MEVCUT MESLEK YÜKSEKOKULUNA HİTAP ETMİYOR.
BU DURUM HİÇ DEĞİLSE 17 EYLÜL BANDIRMA ÜNİVERSİTESİ İLE
YAPILABİLECEK STRATEJİK BİR İŞBİRLİĞİ ALANI DURUMUNDA. İki
yıllık mevcut ya da dört yıllık
yeni MYO’u ile Meslek Lisesi arasında BİRBİRİNE
BAĞLANTILI BÖLÜMLER AÇILMASI KONUSUNDA İŞBİRLİĞİ
YAPMAK hedefi bu
çeşit bir
işbirliği gerektiriyor. Sonuç olarak BAŞTA 17 EYLÜL OLMAK ÜZERE, BURSA ULUDAĞ VE
BALIKESİR ÜNİVERSİTELERİ
İLE GEREK PROJE BAZINDA, GEREKSE BAĞLANTILI BÖLÜMLER KONUSUNDA İŞBİRLİĞİ
YAPILMASI ZAYIF BİR YÖNÜMÜZÜ TELAFİ EDERKEN, SÜREKLİ DEĞİŞİM-DÖNÜŞÜM VE GELİŞİMİMİZE DE
KATKIDA BULUNABİLECEKTİR. Böylece; Büyümüş, müreffeh ve itibarlı
olma yolunda biraz daha ilerlemiş, İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK vizyonumuza da yaklaşmış olacağız.
Bu haftanın son konusu,‘12-KENTLEŞME VE ÇEVRE’ için daha önce ilçemizin ‘ZY.12.1-Düzenli
kentleşme için uygun alan olmaması’ şeklinde zayıf bir
yönümüz olduğu düşünülmüştü. Ayrıca orta vadede ‘THD.12.1-Sanayi yatırımlarının ortaya çıkarabileceği
çevresel ve sosyal sorunlar’ ve ‘THD.12.2-Madencilik
faaliyetlerinin çevreyi tahrip etmesi’ şeklinde
iki adet de tehditle karşı karşıya kalabileceğimiz
öngörülerek orta vadede bu konulara karşı Stratejik planda yer alan ‘Sürekli değişim-dönüşüm ve
gelişim’ stratejimizin uygulanabileceği değerlendirilmişti. Neticede;’HDF.3.2.1.08-Şehir merkezindeki eski yapıların yıkılıp
yenilenmesi suretiyle düzenli kentleşmeye yönelmek’, ‘HDF.3.2.1.09-Şehir
merkezi çeperinde uygun yeni konut alanları için altyapı hazırlamak’,’HDF.3.2.1.10-İlçemize
gelecek yeni Sanayi yatırımlarını atık yönetimi uygulanan OSB’ye yönlendirmek’
ve ‘HDF.3.2.1.11-Madencilik kaynaklı çevre kirliliğine karşı işbirliği
protokolleri yapmak’ şeklinde tespit edilen 4 hedef de bunun
içindi. Susurluk içinden geçen ırmağın ikiye böldüğü, oluşturduğu vadi ve ovanın üzerinde kurulu bir yerleşim bölgesi. GEREK İLÇE MERKEZİNİN KONUŞLANDIĞI
DAR BOĞAZ, GEREKSE OVADAKİ VERİMLİ TARIM ARAZİLERİ SUSURLUĞUN KENTSEL
GELİŞİMİNİ SINIRLANDIRIYOR. VAR OLUŞU İÇİNDEN GEÇEN YOLA VE DEREYE BAĞLI İLÇENİN GEÇMİŞTEN BU YANA BU YÖNDEN PEK BÜYÜME ŞANSI OLMAMIŞ. Bu
nedenle Düzenli kentleşme için uygun alan olmaması ilçe için elbette bir dezavantaj. Deprem bölgesinde bulunuyor olması da
binaların yüksek
katlı olmasını riskli hale getiriyor. TEK ÇIKAR YOL; ORTA VADEDE
EKONOMİK ÖMRÜNÜ TAMAMLAMIŞ KONUTLARIN, ESKİ SOKAK VE
MAHALLELERİN SAĞLIKLI BİR KENT PLANLAMASI İLE KENTSEL DÖNÜŞÜMÜNÜN YAPILMASINDA. Bu konuda vizyonumuz ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ olduğuna
göre ‘StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh
ve itibarlı olmak’ stratejik amacımız kapsamında ve ‘Str.3.2.1-Sürekli
değişim-dönüşüm ve gelişim’ stratejimiz uyarınca ÖNCELİKLE EKONOMİK ÖMRÜNÜ TAMAMLAMIŞ ESKİ MAHALLELERİMİZİN YENİLENMESİ DÜZENLİ KENTLEŞMEYE İMKÂN VEREN VE KENDİ İÇİNDE YENİ ALANLAR AÇAN BİR ÇIKIŞ YOLU GİBİ GÖRÜNÜYOR. Bu nedenle öncelikle ŞEHİR
MERKEZİNDEKİ ESKİ YAPILARIN YIKILIP YENİLENMESİ SURETİYLE DÜZENLİ KENTLEŞMEYE YÖNELMEK Susurluk için gerçekçi bir hedef gibi görünüyor. Diğer taraftan TOKİ
UYGULAMALARI GİBİ BAZI MODELLERİN DE ŞEHİRDE YENİ VE UYGUN KONUT ALANLARI ÜRETİLMESİNE KATKISI
OLABİLİR. Bu açıdan ŞEHİR
MERKEZİ ÇEPERİNDE
UYGUN YENİ KONUT ALANLARI İÇİN ALTYAPI HAZIRLAMAK daha düzenli bir kentleşme için yol açıcı olacaktır. BÖYLECE SÖZ KONUSU HEDEFLERLE HEM BU
ALANDAKİ ZAYIF YÖNÜMÜZ TELAFİ EDİLECEK HEM DE İLÇEMİZİN SÜREKLİ DEĞİŞİM-DÖNÜŞÜM VE GELİŞİM STRATEJİSİ İÇİNDE BÜYÜMESİ SAĞLANMIŞ OLACAKTIR. Diğer yandan Kentleşme Ve Çevre açısından karşımıza çıkabilecek bazı ‘tehdit’ ve riskler de var. Örneğin; İstanbul gibi büyük merkezlerin güçlü sanayi bölgelerinden gelmesi muhtemel bazı Sanayi
yatırımlarının ortaya çıkarabileceği
çevresel ve
sosyal sorunlar ile yine
muhtemel Madencilik faaliyetlerinin çevreyi tahrip etmesi tehdidi ile karşı karşıya
kalabiliriz. YENİ İŞ SAHALARINA ELBETTE Kİ
İHTİYACIMIZ VAR. ANCAK BU GELİŞMENİN GETİRECEĞİ KİRLENME VE BOZULMA RİSKLERİNE
KARŞI DA HER DAİM UYANIK OLMAK VE İLKESEL HAREKET ETMEK SON DERECE ÖNEMLİ. Örneğin çevre kirliliğine yol açtığı için İstanbul’da daha fazla
barınamayacağını anlayan kaçkın sanayi biçimine buyur gel denilemez. Ya da MALİYETİNDEN
KAÇINARAK ÇEVREYİ BİLİNÇSİZCE KİRLETECEK İLKEL
MADEN İŞLETMELERİ YÖREMİZE
FAYDADAN ZİYADE ZARAR VERECEKTİR. Sanayi yatırımlarının ortaya çıkarabileceği
çevresel ve
sosyal sorunlar sadece ilçemiz için değil çağımızın da ciddi bir tehdidi. Öte yandan VAHŞİ MADENCİLİK FAALİYETLERİNİN ÇEVREYİ TAHRİP ETMESİ GEÇTİĞİMİZ YÜZ YILIN BİR GERÇEĞİYDİ. GÜNÜMÜZ ŞARTLARINDA ARTAN ÇEVRE DUYARLILIĞI BU TÜR İŞLETMELERİN KENDİLERİNİ
YENİLEMELERİNE VE GEREKLİ TEKNOLOJİLERLE DONANMALARINA YOL AÇTI. KALDI Kİ SADECE ÇIKARMAK DEĞİL İŞLEYEREK
KATMA DEĞERİ YÜKSEK ÜRÜNLER ELDE ETMEK HERKES İÇİN ÇOK DAHA KÂRLI BİR ALAN. Bu konuda
vizyonumuzun bir ayağı ‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ olduğuna
göre ‘StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh ve itibarlı olmak’ stratejik
amacımız için çaba göstereceğiz demektir. Şayet ‘Str.3.2.1-Sürekli değişim-dönüşüm ve gelişim’ stratejimiz
uyarınca hareket edersek bu tehdit ve risklerden de sakınabiliriz. Örneğin İLÇEMİZE GELECEK YENİ SANAYİ
YATIRIMLARINI ATIK YÖNETİMİ UYGULANAN OSB’YE YÖNLENDİRMEK HEDEFİ ÇEVRE DUYARLIĞI OLAN VE BU YÖNDE KURALLARI BULUNAN OSB’LER NEDENİYLE ÇOK DAHA GÜVENLİ BİR YOL. AYRICA
OSB’LERDE YER ALAN SANAYİ TESİSLERİYLE İLÇEMİZDE MEYDANA GELEBİLECEK
SOSYAL SORUNLARA KARŞI BİRLİKTE HAREKET ETME VE ÇÖZÜM GELİŞTİRME İMKÂNLARI DA VAR. Bu arada
ilçemizde
arama, çıkarma ve
işletme ruhsatı bulunan maden işletmeleriyle MADENCİLİK
KAYNAKLI ÇEVRE
KİRLİLİĞİNE KARŞI İŞBİRLİĞİ PROTOKOLLERİ YAPMAK hedefi bu
konuda kuralları baştan koymayı ve denetim ortamını sağlayacaktır. BÖYLECE GEREK SANAYİ GEREK
MADENCİLİK FAALİYETLERİ DOLAYISIYLA ORTAYA ÇIKABİLECEK ÇEVRE KİRLİLİĞİ VE SOSYAL
SORUNLARA KARŞI TEDBİR ALINABİLİR. Kaldı ki
ilçemiz orta
vadede sürekli
değişim-dönüşüm ve gelişim stratejisi bağlamında kaçınılmaz
olarak pek çok alanda
farklılaşacak. Bunu şimdiden görebilmek lazım.
Stratejik Plan yapılabilirse, 2023
yılından itibaren orta vadede ilçemizin geleceği için vizyonumuzun ikinci ayağı
‘‘AMAÇ.3-İYİ İNSANLARIN
YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’’ ve ‘StrA.3.2-Büyümüş, müreffeh ve itibarlı olmak’ şeklindeki
ikinci stratejik amacımızın ‘Str.3.2.1-Sürekli değişim-dönüşüm ve gelişim’ stratejisi
ile
ilgili yapacak çok şey var. Ancak bunun için öncelikle geçmişten gelen değerlerimizi
unutmamak gerekiyor. Meselâ bir ‘Önce
Vatan’ şehri olarak ‘DEĞ.2-Vatana sadakat’imiz böyle bir değer. ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’
meziyetlerimiz de öyle. Ayrıca içerde ve
dışarda; alanında deneyimli, yetenekli ve başarısını kanıtlamış ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’ımız var.
Sahiplenilmesi gereken ‘DEĞ.8-Fabrika,
marka ve tesislerimiz’ de bu alanda çok özel bir yere sahipler. Yine orta vadede
İYİ İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK için ‘DEĞ.9-Ulaşım
ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ da ilçemiz için mutlaka değerlendirilmesi
gereken avantajlar. ‘DEĞ.11-Bozulmamış
doğal çevre’miz ise bizden sonraki nesillere aktaracağımız bir emanet
durumunda. ‘Sürekli değişim-dönüşüm ve gelişim’ konusunda bu
değerlerimizden niçin yararlanmayalım ki? Ancak bu yolculuk kesinlikle ortak
amaçlara dayalı etkin bir yaklaşım birliği ve temel ilkelere sarsılmaz bağlılıkla
yürümeyi gerektiriyor. Nitekim bu amaçla tabloda da görüldüğü gibi; Hedeflerin
gerektirdiği duruma göre işe bazen Kaymakamlık
(K), İlçe Tarım Müdürlüğü (İSM), İlçe Sağlık Müdürlüğü (İSM), İlçe Milli Eğitim
Müdürlüğü (İMEM), Belediye(B) veya Ticaret ve Sanayi Odası Borsa(TSOB) liderlik
etmesi gerekebilir. Onlara da yerine göre Ziraat Odası (ZO), İlçe Gençlik Spor Müdürlüğü (İGSM), Meslek Lisesi
(ML), Siyasi Partiler (SP) ve diğer Sivil Toplum Kuruluşları(STK) destek
verip Susurluk için etkin bir şekilde Siyasi Güç(SG) sağlayarak; Tarım İl
Müdürlüğü (TİM), Tarım Orman Bakanlığı (TOB), Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı (STB), Sağlık Bakanlığı (SB), Ulaştırma Alt yapı Bakanlığı
(UAB), Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Gençlik Spor Bakanlığı (GSB), Enerji Tabi
Kaynaklar Bakanlığı (ETKB), Çevre ve Şehircilik Bakanlığından(ÇŞB) yardım
almayı sağlayabilmeliler. Uygulamalar
Stratejik Plan Ekibinin(SPE) sekretaryasında
yürütülürken, ihtiyaç duyulduğunda; 17 Eylül Üniversitesi (ÜN),
Güney Marmara Kalkınma Ajansı (GMKA), Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), Maden Tetkik
Arama Gen.Md.(MTA), Toplu Konut Başkanlığı (TOKİ), Balıkesir Büyükşehir Belediyesinden
(BBB) de yararlanılabilmeli. Ancak bütün bu çalışmalarda olduğu gibi Stratejik Plan
Uygulamasının her alanında; ‘İLK.1-Önce
insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan, İLK.2-İstikamet üzere olma,
İLK.3-Amaç Birliğine riayet, İLK.4-Planlı değişim dönüşüm ve İLK.5-Birlikte başarmak’ yolculuğumuzun
temel ilkeleri olmak durumunda.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder