Konum
İlçemiz coğrafi konum olarak Türkiye’nin ekonomik
hareketliliğinin en yüksek olduğu Marmara Bölgesi’nde yer aldığı gibi İstanbul,
İzmir ve Bursa gibi büyük şehirlere oldukça yakın. Aynı zamanda
Çanakkale-Bursa-Bandırma-Balıkesir gibi gelişmiş merkezler ortasında yer
alıyor. İlaveten yol üstü ve güçlü bir ulaşım ağı arasında. İşte bu konumundan
dolayı öncelikle ’GY.02.1-İstanbul,
İzmir, Bursa gibi büyük merkezlere yakınlık’ açısından avantajlı bir noktada. Kendi bölgesini
olduğu kadar Ege bölgesini ve İç Anadolu’yu da Marmara denizine, böylece
İstanbul’a, Tekirdağ’a ve dış dünyaya bağlayan bir geçiş koridorunda bulunuyor.
Çok yakınımızda, Bandırma’daki deniz ulaşımı ve ulaşıma bağlı taşımacılık ile
bu ulaşımın tetiklediği sektörler zaten bölgemizin mekânsal gelişim
eğilimlerini önemli ölçüde etkilemekte. İlçemiz bu ortamda Marmara Bölgesi’ni
Ege ve İç Anadolu Bölgelerine bağlayan kara ve demir yollarına sahip. Karayolu,
otoyol ve demiryolundan oluşan bu kombine ulaşım altyapısı Susurluk
topraklarında güçlü bir ağ oluşturuyor. Mevcut ağ bir bakıma mal ve hizmet
akımlarının geçiş yaptığı, yönetildiği ve yönlendirildiği bir altyapı anlamına
da geliyor. Böylece İstanbul, İzmir ve Bursa gibi önemli merkezlerin karşılıklı
etkileşimi Susurluk üzerinde hissediliyor diyebiliriz. Çevresindeki önemli
turizm, ticaret ve sanayi merkezlerini birbirine bağlayan konum kendisine çok
güçlü bir pozisyon sağlıyor. Söz konusu merkezler tarım ve hayvancılık
ürünlerimiz için büyük pazarlar olduğu kadar, aynı zamanda hizmetler ve sanayi
sektörlerinde de uzmanlaşmış bölgeler. Bu yüzden ilçemizin sahip olduğu konum
lojistik sektörü için de büyük bir önem taşıyor ve bu avantaj orta vadede de
devam edecek. Öte yandan ‘FRS.02.4-Büyük merkezler
ortasındaki konumu’ ve ‘FRS.02.1-Balıkesir’in büyükşehir olması’ gelecekte
de konumumuz için önemli fırsatlar. ‘İstanbul, İzmir, Bursa gibi büyük merkezlere yakınlık’
avantajımızın daha da güçlü hale gelebilmesi orta vadede ‘Bursa-Bandırma
Yüksek Hızlı Tren projesi’nin, uzun vadede de ‘Bandırma-İzmir Yüksek Hızlı Tren projesi’nin gerçekleşmesine bağlı. Çanakkale
köprüsü ve bağlantılı otoyolların tamamlanmasıyla Susurluk bütün bu yüksek
kapasiteli ulaşım can damarlarının tam ortasında kalacak. Bu da bizim üç büyük
şehre yakınlığımızı daha da güçlendirmiş olacak. Yakın çevremizde Bandırma,
M.Kemal Paşa ve Balıkesir gibi nispeten gelişmiş, daha geniş bir çevrede ise
Bursa, İstanbul ve İzmir gibi büyük merkezler bulunuyor. Bu çemberin
ortasındaki konumu ilçemiz için hem bir tehdit hem de bir
fırsat durumunda. Mevcut ulaşım altyapısı bağlamında İstanbul, İzmir
ve Bursa gibi önemli merkezlerin arasında yer almak, üç yöne de kolay erişim
imkânı sağlıyor. Aynı şekilde sosyo-kültürel-ekonomik açılardan
gelişmiş bir bölge içinde bulunulması ve bu illerle yakın etkileşim içinde olunması
önemli bir avantaj. Gelecekte de bu konumumuz bir fırsat olarak bizi olumlu
etkilemeye devam edecek. Öte yandan 2014 yılında Balıkesir
ilinin büyükşehir olması ile ilçedeki 44 köy ve 2 kasaba mahalle statüsüne
dönüştü. Böylece merkez ilçede bulunan belediye ile toplam 54 mahalle
Büyükşehir hizmetlerinden doğrudan faydalanma imkânına kavuşmuş oldu. Artık
Büyükşehir’e geçişin başlangıç sıkıntıları da arkada kalmış durumda. Bu,
önümüzdeki süreçte bütünüyle Balıkesir ilini yetki ve sorumluluk alanında gören
daha aktif bir Büyükşehir göreceğiz anlamına geliyor. Siyasi destek, yatırım
planlama, altyapı ve üst yapı hizmetlerinde farkın fark edileceği bir aşamaya
geldik. Özellikle Büyükşehir sınırları içindeki tüm
köy-mahallelerine kentsel hizmetlerin ulaştırılması ve mekânsal kalitenin
artırılmasını görebileceğimiz bir süreçteyiz. Bu durumun ilçemiz için bir
fırsat olarak değerlendirileceğini ümit ediyoruz. ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR
SUSURLUK’ görmek ve ‘StrA.1.1-Sosyal
ve ekonomik kalkınma’ Stratejik Amacımıza varmak istiyorsak ‘Str.1.1.1-Güçlü
yanları ve fırsatları kullanma’ stratejimiz
çerçevesinde ‘HDF.1.1.1.03-Büyük kentlere yakınlığımızı avantaja dönüştürmek’ ve ‘HDF.1.1.1.04-Büyük
şehir kapsamında alt ve üstyapı projelerinden maksimum oranda yararlanmak’ hedefleri bize yardımcı olacaktır.
Kuşkusuz “THD.02.1-Bursa-İzmir-İstanbul gibi büyük şehirlerin bölgemizde var olan
çekim gücü ve yakınlığının ilçe üzerinde olumsuz etkileri’ ile ‘THD.02.2-Bandırma, Gönen,
Kemalpaşa ve Karacabey gibi daha fazla yatırım çeken ilçelere yakınlık’ gibi tehditlerle de karşı karşıyayız. Bu çekim gücü ve yakınlık
nedeniyle gelişemiyor, daha fazla
yatırım çeken ilçelere nazaran sürekli geri planda kalıyoruz. Bulunduğumuz
konum ve coğrafi özellikler elbette ki ilçemizin ekonomisinden kültürüne,
ulaşımından geçim kaynaklarına kadar birçok unsuru etkilemiş durumda. Örneğin
Tarım ve hayvancılık bölgemiz genelinde ağırlıklı iken, sanayi sektörü Bölgenin
kuzeyinde yer alan Bandırma, Gönen ve Biga çevresinde gelişmiş durumda. Edremit
Körfezi turizm alanında ön plana çıkarken, iç kesimlerde madencilik ve
ormancılık önemli bir geçim kaynağı. Kuşkusuz bu bölgede olmamızın ve
yakınlıklarımızın avantajları gibi dezavantajları gelecekte de üzerimizdeki
etkisini sürdürmeye devam edecek. Önemli olan fırsatlardan daha fazla yararlanabilmek, oluşan
olumsuzlukları ise en aza indirebilmek. Bu risklerin etkisini sınırlamak,
Susurluğun bölgesinde yükselen, öne çıkan gelişmiş bir Susurluk’la mümkün.
Sosyal ve ekonomik kalkınmayı sağlamak, İstihdamı arttırmak, Üretimi ve Üretim
tesislerini çoğaltmak Stratejik Amaçlarımız bu tehditlerin olumsuz etkilerinden
de bizi koruyacaktır. Pek çok açıdan bölgede giderek bir cazibe merkezi
konumuna ulaşmak zorundayız. O
halde yine‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve
fırsatları kullanma’ stratejimiz istikametinde ‘HDF.1.1.1.05-Susurluğun
kendine özgü, cazip ve mukayeseli üstünlüklerini öne çıkaracak projeler üretmek’ le işe başlayabiliriz.

Ancak Susurluğun ne yazık ki fark atacak tarihi,
turistik ve kültürel manada renkli bir geçmişi yok. Arkeolojik yada sanatsal
eserlere de malik değil, bu nedenle Turizm yok gibi. Ayrıca büyük sanayi
tesisleri ve ticari yatırımlar da bulunmuyor. Ekonomik olarak bazı sanayi
tesislerine sahipse de bunlar daha ziyade orta ve küçük ölçekte
işletmeler. Nüfus açısından da Susurluğun durumu pek iç açıcı değil.
1970’de nüfus 39.951 iken 2000’e kadar artarak 43.107’ye ulaşmış. Ancak,
sonrasında sürekli azalarak 39 binin altına düşmüş. Yani bir anlamda bugün
Susurluk 1965’de 39.763 olan nüfusunun da altına inmiş görünüyor. Susurluk’ta
kilometre kare başına 36,6 kişi yaşıyor. Karşılaştırmak için bu yoğunluğun
Türkiye ortalamasının 104, Balıkesir ili ortalamasının da 84 kişi olduğunu not
edelim. Bütün bunlar bazıları olumsuz, bazıları ikaz işaretleri veren
göstergeler. Bu durumda ’GY.02.2-Beldemizin diğer
ilçelerle karşılaştırıldığında nispeten daha bakir olması’ acaba orta vadede bir avantaja
dönüşebilir mi? Bir başka açıdan daha ‘el değmemiş, kapağı açılmamış bir
Susurluk’ tan söz ediyor olabilir miyiz? Arada-derede kalmış olmamız aslında
‘güçlü’ bir avantaj mıdır? Sahip olduğumuz değerler, el değmemiş bir doğa, sanayi
ve lojistik yatırımlarına uygun araziler, jeotermal, rüzgâr ve biyoenerji
potansiyelimizle ‘cazip’ bir konuma yükselmek ilçemiz için hayal sayılmaz. En
azından daha yolun başında olmak bundan sonrası için akıllıca
değerlendirebileceğimiz pek çok seçim şansımızın olduğunu gösteriyor. Yeşilelma
amaç ve stratejileri uygulandığı takdirde bugün için güçlü görünen bu yönümüzün
epey işe yarayacağı açık. Ancak paradoks şu ki gelişme ve büyüme gerçekleştikçe
bu özelliğimizin kalmayacağını da anlamamız gerekiyor. Hiç değilse en güçlü
yönümüz tarım ve hayvancılık için gerekli alanlara ilişilmesin. Bugün için
öğündüğümüz doğal kaynak ve güzelliklerimiz hoyratça tüketilmeyip gelecek
nesillerimiz için korunabilsin. İşte
stratejik Plan önerimiz tam da bunun içindir. ‘StrA.1.3-Cazibe merkezi olma’ stratejik amacımızın
gerçekleşebilmesi için ‘Str.1.3.2-Konum,
doğal kaynak ve çevre imkânlarını değerlendirme’ stratejimizi uygulanmasında
‘HDF.1.3.2.02-Uygun
yatırım alanlarını belirlemek’ ve ‘HDF.1.3.2.03-Koruma alanlarını ilan etmek’
hedefleriyle başlayabiliriz. Öte yandan ‘AMAÇ.3-İYİ
İNSANLARIN YAŞANABİLİR ŞEHRİ YEŞİL SUSURLUK’ da istiyoruz. Yani bu konuyla alakalı ‘StrA.3.3-Yeşil ve yaşanabilir bir
Susurluk’ Stratejik Amacımız ‘Str.3.3.2-
Huzur içerisinde yaşanabilen, çevreye duyarlı iyi insanlar şehri olma’ stratejimiz
var değil mi? Bu sebeple gelişme, güçlenme ve büyüme arzumuza dengeli olarak ‘HDF.3.3.2.02-Huzuru, çevreyi ve
iyiliği yaşatmak’ hedefimiz de olmak
zorunda.
İlçemiz İstanbul, Bursa, İzmir üçgeninin içinde.
Özellikle Çanakkale-Balıkesir Bölgesel Planı kapsamında ve iki ana aksta
gelişen otoyolların odağında yer alıyor. Buna hızlı tren projesi ve demiryolu
aksı da ilave edildiğinde Susurluğun çok önemli bir stratejik konuma sahip
olduğu açık. Ancak maalesef ki ilçe sınırları dahilinde uluslararası çapta
büyük sanayi tesisleri ve ticari yatırım bulunmuyor. Ekonomik olarak bazı
sanayi tesislerine sahipse de bunlar daha ziyade ulusal çapta ve orta-küçük
ölçekte işletmeler. Buna karşılık her sektörden yatırıma müsait geniş bir
arazi varlığımız var. Söz konusu avantajlar yöremizi ’GY.02.3-İstanbul sanayisinden
ilçemize kayacak olanlar için oldukça uygun bir konum’a yükseltiyor. Diğer yandan ‘FRS.02.2-Yol üstü konum’ ve ‘FRS.02.3-Ulaşım ağlarının güçlendirilecek olması’ gibi
fırsatlar ilçemiz için orta vadede etkisini göstermeye devam edecek. Nitekim Susurluk
İlçemiz geçmişten bu yana mevcut ulaşım hattı üzerinde önemli bir konumda yer
aldığı gibi yeni yapılan İstanbul-İzmir Otoban yolu da içinden geçiyor. Önemli ulaşım
güzergâhları üzerinde yer alması, İstanbul, Bursa ve İzmir gibi metropollerin
kesişim noktasında bulunması, gelişmiş iç pazarlara ve Bandırma limanı
üzerinden de Avrupa’ya ulaşım imkânı bulunması ilçemizi tercih edecek sanayi
kuruluşları için değerlendirilmesi gereken son derece cazip bir ortam haline
getiriyor. Kaldı ki otoyolla birlikte birçok tarlanın birileri tarafından
satın alınması, İstanbul’u terk etmeyi düşünen bazı sanayicilerin Susurluk
OSB’si için girişimde bulunmaları tesadüf değil. Alternatif lojistik bir merkez
olması ile ilgili düşünceler de bu yüzden. Kaldı ki içinde bulunduğumuz Güney Marmara bölgesindeki ‘Ulaşım ağlarının güçlendirilmekte olması’ hiç
kuşku yok ki bize ilave artılar sağlayacak. Zira yakın civarımızda önemli
sanayi, tarımsal ürün potansiyeli ve turizm merkezleri bulunuyor. Özellikle
İstanbul ile başlayıp güneye doğru devam eden ve Edremit Körfezi ile İzmir’e
bağlanan, oradan da Akdeniz’e doğru devam eden kıyı şeridinde yer alan doğa ve
tarih turizminin önemli merkezlerine kara ulaşımı hala ilçemiz üzerinden
geçiyor. Aynı şekilde İç Anadolu Bölgesi’nden Batı Anadolu’ya olan kara yolu
ulaşım aksları yine bizden geçip Balıkesir’de kıyı kesimlere doğru dağılmakta.
Bu da bize bir geçiş güzergâhı olarak ilçemizin ulaşım konusunda geçmişten
gelen değerinin canlı kalacağını gösteriyor. Bu nedenle bölgemizde ulaşım
konusunda sürdürülen yatırımların yakın gelecekte bir tehdit değil aksine
fırsat olarak görülmesi vizyonumuzu aydınlatabilir.
İlçenin ‘Yol üstü konum’u zaten geçmişten beri bize güç ve kaynak sağlayan bir avantajdı. Belki de Susurluğun var oluşunun temel nedeniydi. Bu konumumuz otobanla da devam edecek. İlçemiz halâ İzmir İstanbul, Ankara Körfez bölgesi arası dinlenme noktalarından biri olma özelliğini koruyor. Herkesin bildiği gibi Susurluk, güzel ve lezzetli ayranı ile meşhur. Bugüne kadar Bursa-Balıkesir-Körfez ve İzmir geçişi üzerinde yer alması sebebiyle, pek çok yol üstü dinlenme tesisimiz oldu. Bu konuda tecrübemiz, tanınmışlığımız var. Dinlenme tesisleri ve fabrika satış mağazaları ilçe ekonomisine ve istihdama çok büyük katkılar sağladılar. Görüşümüze göre; hem otoban hem de karayolu bu ilçenin içinden geçtiği sürece bize bu stratejik faydayı sunmaya da devam edecekler. Ancak, ilişkimizin farklı bir şekle gireceği, bizi alıştığımız düzenden farklı bir pozisyona sokacağı kesin. Şu an bu avantajımız biraz zayıflamış gibi görünse de halen devam ediyor. Bu konumumuzu gelecek için bir fırsat olarak görmek ve uyum sağlayarak yolumuza devam etmeyi sürdürmemiz gerekiyor. O halde ‘StrA.1.3-Cazibe merkezi olma’ Stratejik Amacımız ve ‘Str.1.3.2-Konum, doğal kaynak ve çevre imkânlarını değerlendirme’ stratejimiz kapsamında adım atmak ‘HDF.1.3.2.04-Otoyol ve demiryolu bağlantılı üretim pazarlama projeleri geliştirmek’ , ‘HDF.1.3.2.05-Çift taraflı yöresel ürün ve el sanatları standları açmak’ ve ‘HDF.1.3.2.06-Dinlenme tesis geleneğimizi yenileyerek sürdürmek’ hedeflerimize yol almamızın vaktidir. Son olarak yapılan tarama
çalışması sonucu ’KONUM’ bahsinde tespit edilen ‘Zayıf yan’ımız; ’ZY.02.1-Deniz
ve sahil sınırının olmaması’ olarak belirlenmişti. Susurluğumuz bu açıdan pek
talihli değil. Ancak, bölgemizin denize açılan kapısı durumundaki Bandırma
limanına olan uzaklığının sadece 55 km. olması, bölge ulaşımının karayolu,
otoyol ve demir yolu ile ilçemiz üzerinden sağlanması bu zayıf yönümüzü
hafifletiyor. Stratejik bakış açısıyla zayıf yönlerin güçlü hale dönüşüp
dönüşmeyeceğine bakmak gerekir. Bu açıdan deniz ve sahil sınırı konusunda
çözümü olmayana takılmamak, mümkün olana yani alternatif avantajlarımıza
odaklanmak daha akıllıca olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder