26 Eylül 2024 Perşembe

26 Eylül 2024 Perşembe 15:30 ORJAN POSTASI III..............................Neden mecburuz?

Neden mecburuz? 

Orjan kooperatifinin amacının gerçekleşmiş olduğunu, er geç 634 sayılı kanun uyarınca “site yönetimine” geçilmesinin YASAL BİR ZORUNLULUK olduğunu sürekli vurguluyorum. Ayrıca bu geçiş sürecinin de kolay olmayacağını, emek, birliktelik ve zaman gerektirdiğini de defalarca hatırlattım. Peki, bu geçiş nasıl olacak? Nasıl bir yol haritası var önümüzde?

Konuya öncelikle “neden buna mecburuz?” sorusunu açıklığa kavuşturarak başlayalım. Yani “neden site yönetimine geçmek zorundayız, başka bir tercih imkânımız var mı?” Biliyorsunuz 1163 sayılı yasa üzerinde bir değişiklik yapıldı. 52 yıllık kanunda, uygulamada ortaya çıkan sorunları çözmek için 7339 sayılı yasa ile yapılan değişiklikler Resmi Gazete’de yayımlandı ve yürürlüğe girdi. Yeni Kanunun yürürlüğe girmesiyle kooperatifler artık varlıklarını ömür boyu sürdüremeyecekler.

İster konut ister işyeri amaçlı olsun, bütün yapı kooperatifleri ana sözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların veya işyerlerinin ortaklar adına tescil edilmesiyle amaçlarına ulaşmış sayılacak ve dağılacaklar. Ancak amacı ve adı değiştirilirse o takdirde dağılmaya ilişkin hükümler uygulanmayacak.

Bu sebeple işlevini tamamlayan kooperatiflerin derhal Genel Kurul’u toplayarak tasfiye sürecini başlatmaları gerekiyor. Genel Kurul toplanmıyor veya kooperatifin dağılması yönünde karar alınamıyorsa konu dava konusu edilebilir. Ayrıca işlevi sona erdiği halde, ana sözleşme değişikliğiyle kooperatifin amacı ve adı da değiştirilmemişse kooperatif ortakları dava açarak kooperatifin dağılmasını mahkemeden isteyebilirler. Bu durumda mahkemenin vereceği kararla kooperatifin dağılması ve kapatılması sağlanabilecek.

Daha önce bu zarureti ilgili yasal belgeler açısından tek tek ele alıp açıklamıştım. Tekrar etmeyeceğim. Ancak, gerek 1163 ve 634 sayılı kanunlar, gerekse de ana sözleşme ve yönetim planımızın bizi SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ istikametinde zorladığını bir kere daha vurgulamakla yetineceğim. Ne kadar ertelersek erteleyelim bundan kaçışımız yok. Kooperatif mi site yönetimi mi gibi bir tercih imkânımız hiç yok. O yüzden hala “ne getirir ne götürür bir bakalım, ona göre karar verelim(!)” gibi oyalanmanın da hiç gereği yok.

Geriye “süreç içinde ne yapılabilir?” sorusu kalıyor. Yani “site yönetimine geçelim ama kooperatif dağılmasın” düşüncesi. Bu da abesle iştigal ama yine de kafalarda bir soru işareti kalmasın, açıklayalım.

KOOPERATİFLER “SİTE”LERİ YÖNETEBİLİR Mİ? Kanuna göre işyeri yapı kooperatifleri gibi, konut yapı kooperatifleri de ana sözleşme değişikliği yapmak suretiyle amacını değiştirerek, tasfiyeden dağılmaktan kurtulabilir ve varlığını sürdürebilirler. Ancak, kooperatifin varlığı bir şekilde (Mesela bizim için sözkonusu olabilecek işletme kooperatifine dönüşme gibi) devam etse bile inşaatı tamamlayıp FERDİ MÜLKİYET TAPULARINI ORTAKLARA DAĞITTIKTAN SONRA artık o KOOPERATİFLER SİTEYİ YÖNETEMEZLER. Bu yazlık siteler için de, kışlık siteler için de sanayi siteleri için de geçerlidir.

Ülkemizde bu husus yeterince bilinmediği için kooperatifler tapu verdikleri halde on yıllardır siteleri yönetmeye devam ediyorlar. Malikler de haklarını bilmedikleri için bunu olağan görüyorlar maalesef.

Kanundaki yeni değişikliklere uyum için (uzatmalar sonucu) 31.12.2026 tarihine kadar gerekli düzenleme ve uyum adımlarını atmak zorundalar. O halde bu ÜÇ YILLIK GEÇİŞ SÜRECİ bizim için son derece önemli ve stratejik. Çünkü nihai kararımızı verip süre sona ermeden kooperatifin dağılmasını /ya da değişiklik suretiyle yoluna devam etmesini tercih edeceğiz.

Ama her halukârda kooperatifimizin ana sözleşmesini en geç 3 yıl içerisinde bu kanunla getirilen yeni yasal düzenlemelere uyarlamamız gerekiyor. AKSİ HALDE KOOPERATİF KENDİLİĞİNDEN DAĞILMIŞ SAYILACAK. Bu noktada bir boşluk doğmuş olur mu? Hayır. Yönetim plânına göre temsilciler kurulu ya da toplu yapı temsilciler kurulu oluşuncaya kadar, bu kurulun görevlerini üstlenmek, yetkilerini kullanmak ve kurulun oluşması için geçici yönetici/yönetim kurulabiliyor.

Peki, bu geçici yönetim aslolan site yönetimine geçişi nasıl sağlayacak. Bu noktada ilk ve öncelikli sorun FERDİ MÜLKİYETE GEÇİŞ oluyor. Bu mesele adeta Orjanın bir tür Gordion/kördüğümü haline gelmiş durumda. Bunca yıldır beklenense, vizyon sahibi bir yönetimin artık bu düğümü çözmesi.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder