Orjan nasıl yönetilecek?
43 yıldır
Orjan kooperatifi yaşamlarımızın ayrılmaz bir parçası oldu. Bu süre zarfında “Kooperatif,
1163 sayılı kanun, Ana sözleşme, Ortak, Genel Kurul ve Yönetim Kurulu” kavramlarıyla tanımlandık ve
iş gördük. Bu süre belki 5-6 yıl daha sürebilir. Neticede 2038’de bitecek 3.ncü
20 yıllık süre içindeyiz. Uzak veya yakın eninde sonunda SİTE YÖNETİMİNE geçmiş
olacağız. Bu sebeple son bir aydır elimizin altındaki YÖNETİM PLANINA bakmaya
ve anlamaya çalışıyoruz.
Çünkü karşımızda
“634 sayılı kanun, Yönetim Planı, Ana gayrimenkul, bağımsız
bölümler, kat maliki, Kat Malikleri Kurulu, Yönetici ve Yönetim Kurulu”
kavramları var.
Elbette iki farklı dünya ve iki farklı düzenlemeden bahsediyoruz. Bir mecburi
istikamet üstündeyiz ama yine de bilmek, anlamak gerekiyor. Geçiş bu geceden
sabaha, bugünden yarına, hiçbir emek sarf etmeden olmayacak. Bu yüzden çalışmamıza
yönetim planının “Anagayrimenkulün Yönetimi” adlı bölümünün son derece
önemli “YÖNETİCİ VE DENETÇİLER” ve “GENEL HÜKÜMLER” kısmıyla devam ediyoruz
Yönetim
planımızın “E-YÖNETİCİ VE DENETÇİLER” bölümü Yönetici, Yönetim Kurulu ve Denetçilerin
görev, yetki ve sorumluluklarını belirliyor:
Madde-27)
Yönetim Kurulu ve denetçiler kanunla
veya kat malikleri kurulu kararıyla kendilerine tebliğ edilen işleri ve
hizmetleri görür. Yönetim kurulun sorumluğu KAT MÜLKİYETİ YASASINDA düzenlendiği gibidir.
Görüldüğü üzere
27.nci madde bu konuda DOĞRUDAN 634 sayılı kat Mülkiyeti
kanununu işaret ediyor. İlave olarak “kat malikleri kurulu kararıyla kendilerine tebliğ
edilen işleri ve hizmetleri görür” şeklinde bir ibare daha var. Demek, yönetim planında sadece bir ana çerçeve var. Görev
ve hizmetler konusunda esas olan kanun. İçerikle ayrıntılar; konum, şartlar ve
ihtiyaçlara göre kat malikleri kurulu kararlarıyla şekillenecek.
Ancak yönetim
planımızın 32.nci maddesi bu işin ön taslağını ortaya koymuş gibi. Yönetim
Kurulunun (kat mülkiyeti ve ana sözleşmesinde) belirtilen görevler dışında
aşağıdaki işleri de göreceği açıklanmış:
a) Kat malikleri kurulunca verilen kararların
uygulanması,
b) Ana gayrimenkulün amacına uygun olarak kullanılması, korunması, bakımı ve onarımı için gerekli
tedbirlerin alınması,
c) Kat malikleri kurulunca karar verilmişse sitenin sigorta ettirilmesi,
ç) Gelir ve giderlerin kaydı için noterlikçe onaylanmış bir işletme defterinin tutulması
ve bu defteri her yıl ocak ayı içinde notere kapattırılması, defter ve
belgelerin en az beş yıl süreyle saklanması,
d) Sitenin yönetimi, bakımı ve onarımı için gerekli paraların avans olarak toplanması, borçların
ödenmesi, borç ve yükümlülüklerini yerine getirmeyen kat malikleri hakkında
dava ve icra takibinin yapılması.
e) Kat malikleri kurulunun toplantıya
çağrılması ve gündemin hazırlanması,
f) Seçimi izleyen on gün içinde işletme
projesini hazırlayarak kat malikleri kuruluna sunulması, on beş gün
içinde bir itiraz vukuu bulmadıysa projenin uygulanması,
g) Yönetim kurulu seçimi müteakip aralarında görev bölümü yaparlar.
Bu maddenin
biraz alelacele yazıldığı baş tarafındaki “kat mülkiyeti ve ana sözleşmesinde”
ifadesindeki kafa karışıklığından belli. Aslı 634 sayılı kanunun “II - Yöneticinin görevleri” bölümü ve 35.nci maddesine dayanıyor. Oradaki
ayrıntılar yukarda sayılanların daha teferruatlı şekli. Yalnız 35.nci maddenin
girişindeki şu cümleye dikkat çekmek isterim: “Yöneticinin görevleri,
yönetim planında belirtilir; yönetim planında aksine hüküm olmadıkça, yönetici
aşağıdaki işleri görür” diyor ve ondan sonra
ayrıntıları bendler halinde sayıp döküyor.
Yine “Defter
tutulması ve belgelerin saklanması” ile “İşletme projesinin yapılması” konusu
aynı bölümün 36 ve 37.nci maddelerinde ayrıntılandırılmış. Sorun değil. Site yönetimine
geçildiğinde zaten ilk yapılacak şeylerden biri de yönetim planının
güncellenmesi olacak. Yukarıda da ifade ettik, ilave ayrıntılar uygulamada kat
malikleri kurulu kararlarıyla şekillenecek. Bu arada maddenin (f) bendinde sözü
edilen işletme projesinin BÜTÇE demek olduğunu da unutmadan belirtmiş olalım.
28’den
başlayarak 29,30,31 ve 32.nci maddeler Yönetici ve Yönetim Kurulunun
yetki ve sorumlulukları ile ilgili:
Madde-28) Yönetici ve Yönetim Kurulunun ücretleri genel kurulca tespit edilir.
Madde-29) Yönetim Kurulunun bekçi, bahçıvan vs, hizmetlilerle olan
ilişkilerine kat malikleri hiç bir
şekilde müdahale edemezler bunların işe alınmaları, ücretleri, işten
çıkarılmaları yönetim kurulu tarafından düzenlenir.
Madde-30) Her kat maliki yönetim
giderlerine arsa payı oranında katılmaya mecburdur. Bu hükme hiçbir
ayrıcalık getirilemez.
Madde-31) Ortak yerlerde
acele yapılması gereken onarım ve ıslah işleri için gereken katılma
payını yönetim kurulu tayin eder. Yönetim kurulunun bu kararına karşı itiraz
etmek kat malikleri kurulunca yapılabilir.
Görüldüğü gibi yetkiler gayet açık ve net. Sadece bir yanlış anlaşılmaya meydan vermemek için 28.nci maddede geçen “yönetici” kavramını 634 sayılı kanunun 34.ncü maddesi ile açıklayalım. Orada “Kat malikleri, anagayrimenkulün yönetimini kendi aralarından veya dışardan seçecekleri bir kimseye veya üç kişilik bir kurula verebilirler; bu kimseye (Yönetici), kurula da (Yönetim kurulu) denir” ifadesi var. Buna göre yönetici, apartman yöneticiliğine benzer şekilde tek kişi olabileceği gibi, yönetim kurulu olması halinde de onun başındaki kişiye deniyor.
Yönetici “Sorumluluğu” (Madde 38) ve “Hesap
Verme”(Madde 39)
ve “Hakları”
(Madde 40) ise aynı kanunda yazılı. Yönetim planının takip eden 33.ncü maddesi “DENETÇİLER”in seçimi ve göreviyle alakalı:
Madde-33)
Denetçiler kat malikleri kurulunca seçilir. Olağan toplantılarda kat malikleri
kuruluna vereceği bir raporla denetimin sonucunu ve düşüncelerini belirtir. Bu
rapor çoğaltılarak bir örneği taahhütlü mektupla ve toplantıdan en az bir hafta
önce kat maliklerine gönderilir veya imza karşılığında verilir.
Bu maddenin
kanundaki karşılığı ise “E) Yönetimin denetlenmesi” bölüm başlıklı 41.nci madde.
Orada dikkat çekiçi şu ifadeler var: “…Hesapların denetlenmesi
için yönetim planında, belli bir zaman konulmamışsa; bu denetim her üç ayda bir yapılır; bununla beraber haklı bir sebep çıkarsa, hesap
denetlenmesi her zaman yapılabilir. Kat malikleri kurulu denetim işini,
kendi aralarından sayı ve
arsa payı çoğunluğuyla seçecekleri bir
denetçiye veya üç kişilik bir denetim kuruluna verebilir; bu halde
denetçi veya denetim kurulu yönetim planında yazılı zamanlarda, eğer zaman
yazılmamışsa, her takvim yılının
birinci ayı içinde kat malikleri kuruluna verecekleri bir raporla denetimin
sonucunu ve anagayrimenkulün yönetim tarzı hakkındaki düşüncelerini bildirir;…”
Yönetim
planının 34, 35, 36 ve 37.nci maddeleri herhangi bir başlığı olmamasına
karşılık GENEL HÜKÜMLER içeriyor:
Madde-34) Kat malikleri ve kiracıları değiştikçe bunların kimliklerini
ve iş adresini bildirmeye ve yazılı sözleşme yapmış ise bunun bir suretini
yönetim kuruluna tevdii etmeye mecburdur.
Madde-35) Kat malikleri kendi bağımsız bölümlerinde oturanlardan borç
ve yükümlülüklerini yerine getirmeyen ile müteselsilen sorumludurlar.
36.ncı madde
çok genel bir kaide. Yönetim planında bulunmayan veya yazılmayan hususlarda 634
sayılı kanun hükümleri geçerli:
Madde-36) İş bu yönetim planında bulunmayan veya
yazılmayan hususlar kat mülkiyeti kanununda belirtilen hükümlere uyulur.
Bir alt madde
yönetim planının bu şekliyle 25.03.1985 tarihinde düzenlendiğini gösteriyor.
Doğal olarak aradan geçen 36 sene zaten güncellenmesini gerektiriyor. Ama bu
yıllarda değişikliklere uğramış kanun boşluk bırakmıyor.
Son maddeler birer
beyan ve “TAAHHÜTNAME” niteliğinde:
Madde-37) 25.03.1985
Tarihinde düzenlenen iş bu yönetim planının metin ve muhtevası yazılı
taşınmaz malın bütün maddeleri ile okunarak arzularına uygunluğunu imzalarıyla
kabul ve beyan ederler.
Madde-38) Konut
Kredisi alma konusunda gerek Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı Yönetimi
ve gerekse diğer Kredi Kuruluşlarınca istenen şartlara Yönetim Kurulunca
verilen kararlar doğrultusunda uymayı kabul ediyorum. Kooperatifimizin genel
kurullarında alınacak bütün kararlara uyacağımı ve bu kararların yükleyeceği
bütün vecibeleri yerine getireceğime mülkiyetimin devri halinde kooperatif
yönetim kurulunun muafakatını alacağımı şartsız taahhüt ederim.
Böylece
yönetim planımızı dört haftada açıklayıp yorumlamış olduk. Bu çalışmadan şu 6
temel sonuç çıkıyor:
- Yönetim planı [1] 25.03.1985
tarihinde yani neredeyse 37 yıl önce düzenlenerek Tapu kayıtlarında -Balıkesir
İli Burhaniye İlçesi Çoruk Köyü Çiftlik mevkiinde tapunun 1303 parselde kayıtlı
499176 m2 yüz ölçümündeki arsa üzerinde yaygın stil 1803 bağımsız bölümlerden
ibaret OR-JAN Turizm ve Yapı kooperatifi adlı ana gayrimenkul- kat mülkiyeti kütüğünün
(Beyanlar) hanesinde gösterilmiş ve kat mülkiyetinin kuruluş belgeleri arasında bu
güne kadar saklanmış.
- Yönetim
planı SİTENİN yönetim tarzını, kullanma maksat ve şekli ile yönetime ait diğer
hususları düzenleyen, bütün yönetici, denetici ve kat maliklerini bağlayan bir ana
sözleşme hükmünde. Yönetim planında hüküm bulunmayan hallerde
ise, 634 sayılı kanun [2]ve genel
hükümlere göre hareket ediliyor.
- Bu güne
kadar uygulama imkânı bulamayan Yönetim Planı geçen 37 sene zarfında bir güncelleme
zorunluluğu ile de karşı karşıya. Bunu da elbet teşekkül edecek ilk
kat malikleri kurulu yapacak. Bunun
için de bütün kat maliklerinin beşte dördünün oyu şart.
- Yönetim planı ile getirilen
kural ve yasaklara tüm kat malikleri uymak zorunluluğunda.
Ayrıca bütün kat
malikleri ile onların varisleri veya o bağımsız bölümü sonradan iktisap
edenler yahut o bağımsız bölümde kiracı veya başka nedenlerle oturanlar veya
faydalananlar ile yönetici ve denetçiler kat
malikleri kurulu kararlarına da uymakla yükümlüler.
- Yönetim planı kooperatif arşivinde yıllardır muhafaza edilen önemli bir belge. Tapuya da tescil edilmiş bu kıymetli evrak aynı zamanda gelecekte uygulanacağı günü bekliyor. Gerekli adımlar atılmadığı için “KOOPERATİF ORTAKLIĞINDAN” ferdi mülkiyet sahibi “KAT MALİKLERİ” aşamasına geçememişiz. Doğal olarak da yönetim planının içerdiği “yöneticilik/Yönetim kurulu” ve de “kat malikleri kurulu” teşekkül etmemiş. Nihayetinde elbet bir gün kooperatif işlevini yitirip dağılacak. Ama Orjan bu YÖNETİM PLANI VE SİTE YÖNETİMİ yapılanması ile yoluna devam edecek.
- Tapular alınırken her birimizce de imzalanan bu belge Orjan’ın geleceği. Bir tercih değil, kaçınılmaz yasal bir zorunluluk. “NE GETİRİR NE GÖTÜRÜR?” sorusu boşuna zahmet. Odaklanılması gereken konu site yönetimine geçiş süreci. Kolay olmayacak, hazırlık yapmak gerek. Fakat geçişi ertelediğimiz, süre uzatıldı bahanesiyle oyalandığımız her sene yükümüzü daha da arttırıyor. YAPILMAMASI GEREKEN ŞEY BU.
Bu yüzden önümüzdeki hafta “SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİ” konusuyla devam edeceğiz. Sağlıkla ve esenlikle kalın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder