IV.Aşama (III) - Güncelleme
Nihayet hem ‘İZLEME, DEĞERLENDİRME’ başlıklı IV.ncü ve son aşamanın, hem
de ‘Susurluk için bir Stratejik Plan
önerisi’nin bitiş noktasındayız. Geçen iki haftada içinde
bulunduğumuz IV.ncü aşamanın ‘İZLEME’ ve ‘DEĞERLENDİRME’ bölümleri üzerinde çalışmıştık. Bu
hafta da, izleme ve değerlendirme faaliyeti sonucu ORTAYA ÇIKAN SONUÇLARDAN YOLA ÇIKARAK GEREK STRATEJİK PLANIN GEREKSE DE
UYGULAMANIN İCAP EDEN NOKTALARINDA GÜNCELLEME
YAPILMASI KONUSUNU AÇIKLAMAYA
ÇALIŞACAĞIZ. Böylece plânın gelişen şartlara uyarlanması ve yeniden
düzenlenebilmesi mümkün olabilsin.
‘Güncel’ kelimesi günün
konusu olan, aktüel anlamına geliyor. ‘Güncelleme’ terimi ise Türk Dil Kurumu sözlüğünde güncel olmak şeklinde geçiyor. Bir
şeyin eski olmaması, güncel olması
anlamında. Bu durumda ‘Güncellik’ kelimesi de,
güncel olma durumu, günün
konusu hâline gelme ve aktüel olma halini ifade ediyor. Sonuç olarak ‘Güncellemek’ kavramı da; güncel duruma getirmek, güncellik
kazandırmak fiili için kullanılıyor. Bütün bu kavramsal açıklamalardan GÜNCELLEMENİN;
GÜNÜMÜZE UYARLAMA, DÜZELTME, GELİŞTİRME YA DA YENİLEME FAALİYETİ OLDUĞU
SÖYLENEBİLİR. Doğal olarak bu aşamada stratejik planda bir GÜNCELLEME yapılabilmesi; öncelikle sürecin etkin İZLENMESİNE, ardından da
bunların DEĞERLENDİRİLMESİNE bağlı.
Güncelleme yapmaktan amaç; en başta
stratejik planı YERİNDE
VE YARARLI BİR YOLDA KULLANMAYI sürdürmektir.
Elbette onun ve uygulamasının doğru bir şekilde yapılmasını sağlamaktır. İkinci amaç; stratejik plan uygulama
sonuçlarına sürekli artı DEĞERLER
KAZANDIRACAK, ELDE EDİLEN BAŞARIYI KIYMETLENDİRECEK müdahaleler yapmakla ilgili. Burada elbette ki hedeflerdeki
somut kazanımların ve ilerlemenin sürekliliğinden yani performanstan bahsediyoruz.
Madem performansı; ‘bir işi yapanların o işle amaçlanan hedefe yönelik olarak
nereye varabildiğinin, neyi sağlayabildiğinin nicel ve nitel olarak anlatımı’
şeklinde anlıyoruz. O halde amaçlı ve
planlı faaliyetler sonucunda ulaşılan verilerin, benzerleri ya da diğerleriyle
karşılaştırarak sistematik biçimde ölçülebilmesinin sürekliliğini de sağlamak
gerekiyor. Güncelleme yapmaktan üçüncü amaç; güncelliğini yitiren kavram,
strateji ve hedeflerin GÜNÜMÜZE
UYARLANMASI, DÜZELTİLMESİ, GELİŞTİRMESİ YA DA TÜMDEN YENİLENMESİ olarak
ifade edilebilir. Bunun için güncelleme yapmak, aynı zamanda elde edilecek
başarıların kıymetlendirilmesini ve sürdürülebilir olmasını da sağlar.
Zaten Stratejik
plan özelinde iç izleme sonucunda
derlenen veri ve bilgilerin değerlendirilmesi; ‘NEREDEYIZ’ sorusunu sürekli gündemde
tutarak gerektiğinde güncellemeler yapabilmeyi mümkün kılar. Böylece önceden
belirlenmiş her bir ‘ZAYIF’ ve ‘GÜÇLÜ’ yön için; daha önce neydi, şimdi ne olmuş, gelecekte ne olabilir üzerinde düşünmek yapılacak güncellemelere
temel teşkil edecektir. Neticede güçlü yönlerin devamı, hatta nasıl daha da güçlü hale getirilebileceği,
zayıf yanların nasıl olup ta onarılıp güçlendirilebileceği üzerinde yeni öneriler ortaya konmasına
yol açacaktır. Aynı şekilde dış çevreden yönelen ‘FIRSAT’ ve ‘TEHDİTLER’de herhangi bir değişiklik olup olmadığına bağlı olarak bu tür dış
faktörler de güncellenebilir. Çünkü, Plan öncesindeki ‘Fırsat Ve
Tehditlerin’ ne yönde farklılaştığını görmek risklere karşı korunabilmek
ve fırsatlardan yararlanmayı sürdürmek üzere daha önceden belirlenmiş önerilerin güncellenip geliştirilmesine
imkân verecektir.
Özellikle
IV.ncü aşamanın ‘değerlendirme’ kısmında gerçekleşen
hedef etkinlikleri ve
başarı performanslarının yorumlanması o hedef ve stratejilerin güncellenmesini
gerektirebilir. O zaman bu GÜNCELLEMENİN
ÜÇ TÜR YÖNTEMLE YAPILMASI MÜMKÜN. İlki; iç bünyede
ve dış çevrede izlenen, değerlendirilen ve yorumlanan verileri BAŞARI AÇISINDAN kıymetlendirip, yapılacak
güncellemelere esas almak. Diğeri; hedeflerle ifade edilmiş menzil, istikamet
ve sonuçları PERFORMANS AÇISINDAN rakam içeren gösterge tabloları şeklinde okuyup, sonuçları
yapılacak güncellemelere temel kabul etmek. Üçüncüsü de; uygulamadaki her hedef
için üretilen somut ölçüm verilerinin kıyaslamalarından ortaya çıkan ETKİNLİK
DEĞERLENDİRMELERİNDEN YOLA ÇIKARAK gerekli güncellemeleri yapmak. Meselâ,
geçen haftalarda misal olarak verilen bazı hedefleri bir de ‘güncelleme’ açısından ele alalım. Bu
meyanda ‘09-TARIM VE HAYVANCILIK’ sektöründe
‘HDF.1.3.2.28-Süt
üretiminde yeniden 60.000 tonun üzerine çıkmak’ şeklindeki
hedefin izlenmesi ve değerlendirilmesinden süt üretimi hedefinin 70 bin tona
çıkarılması somut bir güncelleme örneğidir. Böylece, uygulamada öngörülen hedefin
%91,7 oranında tutturulmuş olmasına rağmen gerçek performansın sadece 8 bin ton
olması karşısında, başarının çıta yükseltilerek bir ölçüde yeniden sınanması
sağlanabilir. Bir başka örnek; ‘HDF.2.2.1.01-Plan
hazırlama ekibi içinden en az 7 yetenekli genci kazanmak’ hedefi
idi. İzleme ve değerlendirme safhasında belirlenen sayı maksimum 5 kişi ya da 8
kişiyi işaret ediyorsa bu hedefin %100 etkinliği için 7 rakamının, 5 ya da 8
olarak değiştirilmesi bir güncelleme anlamına gelir. Son örnek ‘HDF.3.3.1.05-İlçemizin depreme karşı dayanıklı konut
stokunu %60’ın üzerine çıkarmak’ hedefi için
gösterge tablosundaki rakamları bir kere daha hatırlayalım. Mevcutta depreme
karşı dayanıklı konut stokunun 650, bu seviyeye çıkarılması mümkün tüm konut
stoku sayısının 2000, hedef etkinliğine esas rakamın maksimum 1350 ve 5 yıllık
plan dönemindeki gerçekleşmelerin; 150, 200, 250, 350 ve 400’lük dilimlerle planlandığını
varsaymıştık. Yine üçüncü plan uygulama yılı sonunda 650 konut 950’ye yükselmiş
görünüyordu. Demek ki üç yılda mevcut stok ancak 300 konut arttırılarak %50
başarılı olunabilmişti. Bu durumda 4.ncü ve 5.yıl planlamasının 400 ve 500
sayısıyla düzeltilmesi, hedef etkinlik rakamının ise 1350’den 1500’e
çıkarılması düşünülebilir. Böylece depreme
karşı dayanıklı konut stoku maksimum 1850, %60 üzerinden 5 yıllık dönem sonunda
hedeflenen sayı ise 1110 olarak güncellenmiş olur. Neticede tüm bu sayısal hesap ve yöntemler de stratejik planın başarı ve
etkinliğinin sürdürülebilir olmasına yardım eder.
İki yıldır devam eden bu süreç; ‘Neredeyiz?, Nereye ulaşmak istiyoruz?, Ulaşmak
istediğimiz noktaya nasıl gideriz? Ve Başarımızı nasıl değerlendiririz?’ şeklinde
ifade edilebilecek dört temel soruya cevap arayarak gelişti ve HAMDOLSUN ARTIK SONUÇLANMIŞ VAZİYETTE. Neticede ortaya çıkan vizyon öngörümüz Susurluğun 2023-28
döneminde yükselmesini arzu ettiğimiz seviyeyi, strateji ve hedeflerse o
noktaya nasıl ulaşabileceğimizi gösteriyor. Son birkaç haftadır stratejik plan uygulamasının ‘NASIL İZLENECEĞİ, NASIL DEĞERLENDİRİLECEĞİ VE NASIL
GÜNCELLENECEĞİNİ’ de ortaya
koyup '2023-28 dönemi beş yıllık orta vadeli, Bölgesel bir stratejik alt plân' önerimizi tamamlamış olduk. Böylece STRATEJİK
PLÂN ÇALIŞMASININ IV.NCÜ VE SON AŞAMASINDA; ‘BAŞARIMIZI NASIL TAKİP EDER VE
DEĞERLENDİRİRİZ?’ SORUSU DA AÇIKLIĞA KAVUŞMUŞ OLDU. Zira değişimi yönetirken sürecin nasıl yürüdüğüne dair
bilgilerin derlenmesi, alınan sonuçların belirlenmiş vizyon, ilkeler, amaçlar
ve hedeflerle ne ölçüde uyumlu olduğunun takibi gerekiyor. Ayrıca, HEDEFLENEN SONUÇLARIN NASIL VE NE ÖLÇÜDE GERÇEKLEŞTİĞİNİN
İZLENMESİ, DEĞERLENDİRİLMESİ VE GÜNCELLENMESİ stratejik
planın daha uzun vadede etkin bir şekilde uygulanmasını mümkün kılar. Ancak, bu
son aşamanın, yani ‘İZLEME, DEĞERLENDİRME
VE GÜNCELLEME’ yapılabilmesi
için elbette ki önerimizin resmi bir belgeye dönüşmesi gerekiyor. Ardından da gelecek
için aynı vizyona inanmak, belirlenmiş stratejileri bilinçli bir şekilde
uygulamak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder