Str.2.4.3 Hedefleri (II)
‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’ kapsamında ‘Yeşilelma’ vizyonumuzun temel ayaklarından ikincisi olan ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN
BİR SUSURLUK’’ la ilgili çalışmamızı sürdürüyoruz. Geçen hafta ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü
olmak’ stratejik amacı için ‘Str.2.4.3-Güçlenme’
stratejisine
ait 9 hedefin ‘NASIL GERÇEKLEŞEBİLECEĞİNE
DAİR’ önerilerimizi okumuştunuz. Şimdi
sırada aynı stratejik amaç ve stratejiyle ilgili 9 hedef daha var. Bu hedeflerden 3’ü “08-SANAYİ”, 5’i ‘09-TARIM VE HAYVANCILIK’ sektörü ve 1’i de “11-EĞİTİM ve SPOR” alanıyla ilgili. Bu vesileyle yine belirtmiş
olalım ki; şayet vizyonumuzun temel ayaklarından biri ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’ ise onun “StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ Stratejik
Amacının olmazsa olmazı ‘Str.2.4.3-Güçlenme’
stratejisidir. O nedenle bu istikamet üzerindeki hedeflerin
gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘NASIL? elbetteki bu stratejimizin uygulanmasıyla
gerçekleşecek. Burada da genel kuralımız; güçlü yönlerimize dayanmak, zayıf
taraflarımızı onarmak, fırsatlardan yararlanmak ve tehditlerden sakınmak
olacak. Bir başka deyişle Susurluk orta vadede diğerleriyle birlikte; ‘Güçlenme’’ stratejisi uygularsa; var olan güçlü yönlerini daha güçlü
yapmayı, zayıf taraflarını da gidermeyi başarabilecek. Bu arada dış fırsatlardan
yararlanıp, tehditlerden de sakınabilirse neticede ‘Kalkınmayı başarmış üretken bir
Susurluk’ vizyonuna ulaşabilir.

Daha önceki
aşamalarda “08-SANAYİ” sektöründe; “GY.08.1-Şeker fabrikası”, “GY.08.2-Yörsan’, “GY.08.3-Entegre et
tesisleri”,”GY.08.4-Beyaz et tesisleri” ve “GY.08.5-Gıda sanayinin gelişmiş olması ve
Konserve tesisleri” gibi güçlü yönlerimizle, “ZY.08.5-Yüksek teknolojili ya da teknolojik ürün üretiminin olmaması” şeklinde zayıf
yönlerimizin olduğu görülmüştü. Bu noktalardaki gücümüzün orta vadede daha da artması, zayıf taraflarımızın güçlendirilmesi için
de bazı hedefler öngörülmüştü. Bu 3 hedef; “HDF.2.4.3.09-Şeker Fabrikası yan ürünlerini işleyen, değerlendiren yeni
projeler talep etmek”,”HDF.2.4.3.10-Tarıma dayalı Sanayi ve Lojistik Bölge için
makro bir plan yapmak” ve “HDF.2.4.3.11-Savunma sanayinin
yüksek teknoloji gerektiren bazı parçalarının Susurluk’ta üretilmesine talip
olmak’ olarak belirlenmişti. Bu bağlamda şayet ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ şeklindeki stratejik
amacımızın “Str.2.4.3-Güçlenme”stratejisini
izlersek Susurluk için çok önemli bazı konularda güçlenme imkânını da aralamış
oluruz. Bu bağlamda ÖZELLİKLE SUSURLUĞUN CAN DAMARI ŞEKER FABRİKASINDA ÜRETİMİN YIL BOYU
YAPILABİLMESİNE YÖNELİK ARAYIŞLARA KULAK VERMEK, İLGİ GÖSTERMEK VE DESTEK VERMEK
ZORUNLULUĞUMUZ VAR. Yöremizdeki pancarın sulu tarım nedeniyle düşük
şeker oranı olduğunu biliyoruz. Kota ve çeşitlenen ürün yelpazesi sebebiyle
pancar ekim sahalarının giderek daraldığını da. Bu yüzden MIKTAR OLARAK AZ AMA KALITELI, SADECE SUSURLUKTA ÜRETILEN
BIR ŞEKER MARKASINA SAHIP OLMAK BIR ÇIKIŞ YOLU OLABILIR. YA DA ŞEKERIN SAĞLIKLI
KATKI MADDESI OLARAK, YAN ÜRÜN OLARAK KULLANILDIĞI BAŞKA ÜRÜN ÇEŞITLEMELERINE
GIRMEK NEDEN OLMASIN? Ayrıca
bölgemizin tarım ve hayvancılık ağırlıklı olması dikkate alınarak şeker dışında
başka alanlara da yönelmek mümkün. Örneğin FABRİKA YAN ÜRÜNÜ OLAN KÜSPE, MELAS VE SICAK GAZ ATIĞININ YENİDEN
DEĞERLENDİRİLMESİ ÜZERİNE ODAKLANILABİLİR. MELAS ÜZERINE ÖZEL BIR
YATIRIM YAPILMASI HALINDE KIMYASAL ÜRÜNLER DE ÇIKARABILIR BU TESIS. Daha
evvel başlatılıp da yarım kalmış kuru küspe projesinin yeniden ele alınması,
melasla ilgili ek tesislerle fabrikaya kimyasal bir boyut kazandırma ya da
üretilen şeker kullanılarak sadece bizde olan markalı bir şeker, özgün aromatik
şerbet, meyve suyu ya da çikolata ürünleri vb. alternatifler neden düşünmeyelim
ki? ANKARA ŞEKER FABRİKASI’NDA
KURULAN SERA UYGULAMASI BU TÜR ARAYIŞLARA SOMUT BİR MİSAL. SUSURLUĞA DA BENZER
BİR SERA YAPILMASI SON DERECE YARARLI VE UFUK AÇICI OLACAKTIR. Bu topraksız
seracılık fabrikada yapılan üretim neticesinde oluşan ısıdan yararlanılarak çalışıyor.
Zira bu ısının soğutulması ayrıca bir maliyet konusu. Hâlbuki bu enerjiyi sera
ısıtmasında kullanmak hem maliyeti düşürüyor hem de yeni bir üretime vesile
oluyor. ŞEKER
FABRİKASI YAN ÜRÜNLERİNİ İŞLEYEN, DEĞERLENDİREN YENİ PROJELER TALEP ETMEK hedefi
bize bu konuda yeni ufuklar açabilir. Böyle ÖZGÜN VE YENİLİKÇİ FİKİRLER FABRİKAMIZIN YIL BOYU
ÇALIŞMASINI SAĞLAYABİLECEĞİ GİBİ ÇİFTÇİMİZ, HAYVANCIMIZ VE İLÇE EKONOMİMİZİ DE
CANLANDIRIP GÜÇLENDİREBİLİR. Günlük 7
bin ton üretim yapan Şeker Fabrikamız Susurluk için olduğu kadar, bölge için,
Balıkesir ve ülkemiz için çok önemli. BURADA YAPILAN ÜRETİMLE ÇİFTÇİ VE HAYVANCIMIZDAN
İŞÇİMİZE, KAMYONCUMUZDAN İLÇE ESNAFIMIZA, HATTA BU ÜRÜNLERİ KULLANAN PEK ÇOK
İMALATÇIYA KADAR PEK ÇOK KESİM KAZANIYOR. HEM ÇİFTÇİMİZİN ÜRÜN VERİMLİLİĞİNİ
HEM DE FABRİKAMIZIN VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAK İSTİYORSAK HER SENE FABRİKA
ÇALIŞACAK SERONOMİLERİYLE YETİNMEMELİYİZ. Sıcak
atık gazdan yararlanılarak kurulan topraksız sera gibi fabrikada üretim
esnasında ortaya çıkan tüm yan ürünlerden maksimum verim alabilme
çalışmalarının da ısrarla takipçisi olabilmeliyiz. SUSURLUK İDARE VE SİYASETİNİN BU KONUYA DA AZAMİ İLGİ
GÖSTERMESİ ARTIK BİR ZORUNLULUK. AYNI ŞEY YÖRSAN KONUSUNDA DA GEÇERLİ. YAPMAMIZ
GEREKEN ŞEY ONUN İFLAS MASASINDA ÖLMESİNİ BEKLEYİP CENAZESİNİ KALDIRMAK DEĞİL,
CANLANDIRIP YENİLEYEREK SUSURLUĞUN GELECEĞİNE KAZANDIRMAK OLMALIDIR. Böylece Susurluğun sanayi sektöründeki iki amiral gemisi
yeniden ve daha güçlü bir şekilde kazanılabilir. Bu açıdan TARIMA DAYALI SANAYİ VE LOJİSTİK BÖLGE İÇİN MAKRO BİR
PLAN YAPMAK Susurluk
için özgün bir model ortaya çıkarabilir. BÜTÜN BU HEDEFLER İNŞALLAH MEVCUT TESİS VE
İŞLETMELERİMİZİN YASAL BİR ZEMİNDE VE ÖZGÜN BİR MODELLE GÜÇLENDİRİLMESİNİ
SAĞLAYACAK ÖNERİLER. Öte yandan yüksek teknoloji konusunda da böyle bir
strateji pekâlâ mümkün. Örneğin; SAVUNMA SANAYİNİN YÜKSEK TEKNOLOJİ GEREKTİREN BAZI
PARÇALARININ SUSURLUK’TA ÜRETİLMESİNE TALİP OLMAK şeklinde bir başka hedefimiz daha var. OLMAZ OLMAZ DEMEYİN, OLMAZ OLMAZ, OLABİLİR, OLMALIDIR DA.
İSTEMEYENE VERİLMEZ, İSTEMEK İÇİN DE ÖNCE NİYET VE İNANÇ GEREKİR. “Fabrika, marka ve tesislerimiz” bizim korunup
geliştirilmesi gereken değerlerimizdir. Ayrıca “İstikamet üzere olmak”,
“Amaç Birliğine riayet”, “Planlı değişim dönüşüm” ve “Birlikte
başarmak” gibi ilkelerimiz de var. Kuşkusuz bütün bu değer, ilke ve
hedefler bize ‘KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’ amacımız için yardımcı olacaktır.

Bu haftanın ikinci konusu ‘09-TARIM VE HAYVANCILIK’ için daha önce orta vadede Susurluk için;“FRS.09.9-Büyümekte olan Meyve Ve Sebze Sektörü”,“FRS.09.10-Giderek
güçlenen et ve süt ürünleri pazarı” ve “FRS.09.13-Organik gıda pazarının büyümesi ve geleceğe
yönelik beklentiler” şeklinde bazı fırsatların söz
konusu olabileceği değerlendirilmişti. Neticede Stratejik planın
uygulanmasıyla orta vadede bu fırsatlardan ‘Str.2.4.3-Güçlenme’ stratejimiz sayesinde yararlanılabileceği varsayımından hareketle; ”HDF.2.4.3.12-Meyve Ve Sebze Sektörü içindeki üretim ve satış payımızı en
az üçe katlamak”,”HDF.2.4.3.13-Yıllık
kırmızı et satış miktarımızı en az 4.000 tona çıkarmak”,”HDF.2.4.3.14-Yıllık
süt satış miktarımızı 30.000 tona çıkarmak”,”HDF.2.4.3.15-Organik gıda
üretimimizi her yıl %12nin üzerinde büyütebilmek” ve “HDF.2.4.3.16-Organik tarıma dayalı üretimde
bölgemizde lider olmak” şeklinde 5 hedef tespit edilmiş oldu. Kuşkusuz öngörülen bu fırsatlar, Susurluğun gelişmesini
kolaylaştıracak, hızlandıracak ve destekleyecek birer birer dış fırsat. Bu
yüzden de değerlendirilmeleri gerekiyor. ÜLKEMİZ DÜNYADA, EN BÜYÜK 10 MEYVE-SEBZE ÜRETİCİSİ ARASINDA. Ekolojik
ortam, sözleşmeli üretim, gıda işleme sektörüne kolay pazarlama ve ihracat
imkânları ile Türkiye meyve sebze sektöründe 49 Milyon ton üretim ve 2 Milyar $
ihracat ile dünyada; Sebze üretiminde 4.ncü, Meyve üretiminde ise 6.ncı
Sırada. Bu bağlamda Türkiye 64 Milyar $’lık yaş; 7,2 Milyar $’lık kurutulmuş,
dondurulmuş ve İşlenmiş meyve-sebze pazarının tam ortasında yer alıyor. Gelişen
bölgesel ticaret nedeniyle Meyve Ve Sebze Sektörü çok hızlı büyümekte. ARTAN İÇ TALEP VE AVRUPA, ORTA DOĞU VE AFRİKA GİBİ BÜYÜK
PAZARLARA YAKINLIK GİBİ AVANTAJLARA SAHİBİZ. AYRICA GELİŞMİŞ BİR MEYVE SEBZE
İŞLEME ENDÜSTRİMİZ VAR. Bu da
yatırımcılar için önemli fırsatlar sunuyor. Biz de Susurluk olarak MEYVE VE
SEBZE SEKTÖRÜ İÇİNDEKİ ÜRETİM VE SATIŞ PAYIMIZI EN AZ ÜÇE KATLAMAK hedefiyle
çalışmalıyız. TÜRKİYE’DE SON YILLARDA HAYVANCILIK SEKTÖRÜNDE ARTAN TALEPLER
DOĞRULTUSUNDA YATIRIM YAPMAK OLDUKÇA CAZİP HALE GELDİ. ZİRA SEKTÖRDE CİDDİ
YATIRIM TEŞVİKLERİ VAR. Öte
yandan hammaddesini hayvancılıktan sağlayan şekerleme, dondurma, dondurulmuş
gıda gibi sektörlerin de hayvancılık ürünlerindeki talebi artırması bekleniyor.
Kaldı ki hali hazırda büyük ve giderek de büyümekte olan bir et ve süt
ürünleri pazarımız var. Bu bağlamda birçok önemli dış pazara da yakınız. 2013 YILI SONU İTİBARI İLE 52.400 TONU BÜYÜKBAŞ, 1.536
TONU KÜÇÜKBAŞ OLMAK ÜZERE TOPLAM 53.936 TON ÇİĞ SÜT ÜRETİLMİŞTİ. SANAYİ
İŞLETMELERİ TARAFINDAN TOPLANAN SÜT BU MİKTARIN YAKLAŞIK %45’İ OLDUĞUNA GÖRE
24.300 TON CİVARINDA SÜTÜN İŞLENDİĞİNİ SÖYLEMEK MÜMKÜN. Bu
noktada Yörsan’ın öyle ya da böyle 2023’e kadar yeniden kazanıldığını var
sayacağız. Diğer yandan ülkemizde 2019 yılında ise üretilen toplam kırmızı et
miktarının 1 milyon 186 bin ton civarında olduğu tahmin ediliyor. 2020 yılının
et üretim hedefi ise 1,5 milyon ton olarak öngörülmüş. Kişi başı yıllık kırmızı
et tüketiminde 14,3 kg seviyesine geldik. Dünya kırmızı et üretiminde ise %1,5
pay ile 11. sıradayız. İLÇEMİZDEKİ
KIRMIZI ET ÜRETİMİ İSE 2015 YILINDA 6.099 TON OLARAK GERÇEKLEŞMİŞ. BU MİKTARIN
YAKLAŞIK ANCAK %15’İ BORSADA İŞLEM GÖRÜYOR. Böyle bir
ortamda daha da güçlü hale gelmek için kendimize YILLIK
KIRMIZI ET SATIŞ MİKTARIMIZI EN AZ 4.000 TONA ÇIKARMAK’ ile YILLIK
SÜT SATIŞ MİKTARIMIZI 30.000 TONA ÇIKARMAK gibi net
hedefler koymamız gerekiyor. DİĞER YANDAN DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE ORGANİK TARIMDA HIZLI BİR BÜYÜME
GÖZLENİYOR. Meselâ Dünya Organik Gıda Pazarı değeri her yıl ortalama
% 10,5 artışla büyüyor. Organik gıda pazarının büyümesi ve
geleceğe yönelik beklentiler Türkiye için önemli bir başka fırsat
alanı. Bu bağlamda da özellikle gıda ve içecek sektörleri ile öne çıkmış
durumdayız. 2015 verilerine göre Türkiye’de; 515 Bin ha alanda organik tarım
yapılıyor. 197çeşit ürünle 1,82 Milyon ton organik üretim kapasitesine sahibiz.
ORGANİK TARIMA UYGUN
YETERLİ TOPRAK, TEKNİK ALT YAPI, AB MEVZUATINA UYUMLU MEVZUAT, AB PAZARLARINA
YAKINLIK VE BU ALANA SAĞLANAN DESTEKLER BU ALANDA SON DERECE TEŞVİK EDİCİ
FIRSATLAR. Bu sebeple dünyaya ayak uydurabilmek için ORGANİK
GIDA ÜRETİMİMİZİ HER YIL %12’NİN ÜZERİNDE BÜYÜTEBİLMEK zorundayız. Bunu
yapabilirsek ikinci aşamada ORGANİK TARIMA
DAYALI ÜRETİMDE BÖLGEMİZDE LİDER OLMAK hedefiyle
ilerleyebiliriz.
Bu haftanın üçüncü konusu ‘11-EĞİTİM ve SPOR” için daha önce spor alanında;‘ZY.11.2-Görüş ve güç birliği olmaması” nın zayıf bir yönümüz olduğu düşünülmüştü. Neticede Stratejik planın uygulanmasıyla orta
vadede bu zayıflığın negatif etkilerinden ‘Str.2.4.3-Güçlenme’ stratejimizle kurtulabileceğimiz
varsayımıyla; “HDF.2.4.3.18-Susurluğun
spor alanında da güçlü olabilmesi için görüş ve güç birliği yapmak’ şeklinde 1 hedef öngörmüştük. HİÇ
KUŞKUSUZ BU KONU ORTA
VADEDE TELAFİ EDİLMESİ GEREKEN ZAYIF BİR YÖN VE BUNUN HİÇ BİR MAZERETİ YOK. Öyleyse bu konuda ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ vizyonumuza
yönelip, ‘StrA.2.4-Özgün,
ileri ve Güçlü olmak ‘stratejik
amacımızı esas almamız gerekiyor. Çünkü ‘STR.2.4.3-GÜÇLENME’ STRATEJİSİ İZLERSEK GÖRÜŞ VE GÜÇ BİRLİĞİ OLMAMASI İLE
İLGİLİ ZAYIF YÖNÜMÜZÜ TELAFİ ETME İMKÂNIMIZ OLABİLİR. Bu açıdan bir an evvel her konuda olduğu gibi SUSURLUĞUN SPOR ALANINDA DA GÜÇLÜ OLABİLMESİ İÇİN GÖRÜŞ
VE GÜÇ BİRLİĞİ YAPMAK hedefine
odaklanmamız gerekiyor. Bu bağlamda yöneticiler, okullar, kulüpler ve
sporcu yetiştiren hocalar mutlaka işbirliği içinde çalışmalılar.
Stratejik Plan yapılabilirse, 2023 yılından itibaren orta vadede ilçemizin
geleceği için ‘Özgün,
ileri ve Güçlü olmak’ anlamında
yapacak çok şey var. Ancak bunun için geçmişten gelen değerlerimizi unutmamak
gerekiyor. Meselâ bir ‘Önce
Vatan’ şehri olarak ‘DEĞ.2-Vatana sadakat’imiz böyle bir değer. ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’
meziyetlerimiz de öyle. Ayrıca içerde ve
dışarda; alanında deneyimli, yetenekli ve başarısını kanıtlamış ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’ımız var.
‘Güçlenme’ konusunda
onlardan niçin yararlanmayalım ki? Sahiplenilmesi gereken ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’ ve ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’ de bu
alanda çok özel bir yere sahipler. Yine orta vadede KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN
BİR SUSURLUK için ‘DEĞ.9-Ulaşım
ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ da ilçemiz için mutlaka değerlendirilmesi
gereken avantajlar. ‘DEĞ.11-Bozulmamış
doğal çevre’miz ise bizden sonraki nesillere aktaracağımız bir emanet
durumunda. Ancak bu yolculuk kesinlikle ortak amaçlara dayalı etkin bir
yaklaşım birliği ve temel ilkelere sarsılmaz bağlılıkla yürümeyi gerektiriyor.
Nitekim bu amaçla tabloda da görüldüğü gibi; Hedeflerin gerektirdiği
duruma göre bazen Ticaret
ve Sanayi Odası Borsa(TSOB), Ziraat Odası (ZO) ve İlçe Gençlik
Spor Müdürlüğü(İGSM) liderliğinde hareket edilmesi gerekebilir. Onlara da yerine
göre Kaymakamlık(K),
Belediye(B), Siyasi Partiler (SP), Kent Konseyi (KK), İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü (İMEM), Köy Muhtarları (KM), Pancar
Kooperatifi(PK), Süt Birlik (SB) ve diğer Sivil Toplum Kuruluşları(STK) destek verip
Susurluk için etkin bir şekilde Siyasi
Güç(SG) sağlayarak; Şeker
Fabr.Gen.Müd (ŞFGM), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı(STB), Ticaret Bakanlığı (TB),
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (UAB), Milli Savunma bakanlığı (MSB), Tarım
Orman Bakanlığı (TOB) ve Gençlik
Spor Bakanlığından(GSB) yardım almayı sağlayabilmeliler. Uygulamalar Stratejik
Plan Ekibinin(SPE) sekretaryasında yürütülürken, ihtiyaç duyulduğunda;
Güney Marmara Kalkınma Ajansından (GMA) ve Balıkesir Büyükşehir Belediyesinden (BBB) de yararlanılabilmeli. Ancak bütün bu çalışmalarda olduğu gibi Stratejik Plan
Uygulamasının her alanında; ‘İLK.1-Önce
insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan, İLK.2-İstikamet üzere olma,
İLK.3-Amaç Birliğine riayet, İLK.4-Planlı değişim dönüşüm ve İLK.5-Birlikte başarmak’ yolculuğumuzun
temel ilkeleri olmak durumunda.
yyalcin3@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder