8 Mart 2025 Cumartesi

08 Mart 2025 ORJAN ÇALIŞTAYI; .....................SORU 19 CEVABI, HEDEFLER, STRATEJİLER VE 7 YILLIK YOL HARİTASI

 

19 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI

 

SORU 19:

YÖNETİM PLANININ HANGİ BÖLÜM VE MADDELERİ GÜNCELLENMELİ? GEREKÇELİ OLARAK DEĞİŞİKLİK ÖNERİNİZ NE OLUR?

 

CEVAP:

MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT VE SORUNLAR:   

1985 tarihli Yönetim Planı “sadece blok yönetimleri için geçerli olabilir.” Site Yönetim Planı olarak kullanılamaz, çünkü “içeriğinde Toplu Yapı (Site) ile ilgili hususlar yoktur” . Bu nedenle iptal edilip yenisi hazırlanmalıdır. (GT)

Mevcut Yönetim Planımızın “Orjan Yapı Kooperatifi Site Yönetim Planı” olan adıORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI” olarak değişecektir.

Mevcut Yönetim Planımızda TANIMLAR bölümü bulunmuyor. O nedenle Mevcut Yönetim Planımızın A-GENEL HÜKÜMLER (Madde-1) kısmı yerine 1’İNCİ BÖLÜM: TANIMLAR kısmı (1-4 maddeler) yer alacak.

Mevcut Yönetim Planımızın A-GENEL HÜKÜMLER Madde–1) eski şekli: A-GENEL HÜKÜMLER Madde–1) Bu yönetim planı 634 sayılı kat mülkiyeti kanununun hükümlerine göre hazırlanmış olup, Balıkesir İli Burhaniye İlçesi Çoruk Köyü Çiftlik mevkiinde tapunun 1303 parselde kayıtlı 499176 m2 yüz ölçümündeki arsa üzerinde yaygın stil 1803 bağımsız bölümlerden ibaret olup (OR-JAN) Sınırlı Sorumlu Orman ve Jandarma Mensupları Sahil Arsa Turizm Yapı kooperatifi adlı ana gayrimenkul için kat maliklerini bağlayan bir sözleşme hükmündedir.”

Yeni şekli: 1’İNCİ BÖLÜM: TANIMLAR

ORJAN (ORMAN VE JANDARMA MENSUPLARI) SİTESİ (TOPLU YAPI):

Madde 1- BALIKESİR İli Burhaniye İlçesi Çoruk Köyü Çiftlik mevkiinde; Burhaniye Tapu Müdürlüğü’nün 343/3 No.lu ada ve parselinde kayıtlı; 500. 157, 30 m2, yüz ölçümündeki arsa üzerinde olup Burhaniye Belediye Başkanlığı tarafından onaylı Yerleşim Planı ve uygulama projelerine göre yapılmıştır. ORJAN Sitesi; 95 yaygın stilli Blok Yapısı,1803 Bağımsız Bölümü, alt yapı tesisleri ve ortak yerleri olan bir Toplu Yapıdır.

Böylece “1303 parsel” 343/3 parsel ve “499176m2” 500157m2 olarak düzeltilmiş, maddede yer alan eski (OR-JAN) Sınırlı Sorumlu Orman ve Jandarma Mensupları Sahil Arsa Turizm Yapı kooperatifi” adı da çıkarılmış olacaktır.

TOPLU YAPI (SİTE):

Madde 2-Bir veya birden çok imar parseli üzerinde, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılmış veya yapılacak, alt yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı ifade eder. Toplu Yapı kapsamındaki imar parsellerinin bitişik veya komşu olmaları şarttır.

BLOK YAPI:

Madde 3- Toplu Yapı (Site) kapsamında bulunan parsel ve parsellerdeki birden çok Bağımsız Bölümü kapsayan ve ortak yerleri bulunan ana yapıya Blok Yapı denir. Bu kapsamda ORJAN Sitesinde 95 yaygın stilli Blok Yapı mevcuttur. Blok Yapılar, çevrelerindeki cadde, sokak veya yeşil alanlarla (parklarla) birbirinden ayrılmıştır.

BAĞIMSIZ BÖLÜM (İKİZ KONUT):

Madde 4-Blok Yapıların içindeki bağımsız mülkiyete konu olan konutlara Bağımsız Bölüm (İkiz Konut) denir. Bu kapsamda 95 Blok Yapıda 1803 Bağımsız Bölüm (İkiz Konut) mevcuttur. 17 Blokta 7; 8 Blokta 18; 70 Blokta 22 Bağımsız Bölüm vardır.

Mevcut Yönetim Planımızın A-GENEL HÜKÜMLER kısmının geri kalan 2-6 maddeleri güncellenecek yeni metinde 2’İNCİ BÖLÜM: GENEL HÜKÜMLER başlığı altında yer alacak.

Bu bölümde yer alan 2.madde ortak yerler ile ilgili:

Madde–2) Bu (OR-JAN ) Sitesine ait ortak yerler ayrı ayrı belirtilmektedir.

a) Her bir bağımsız bölümün arka veya ön cephelerinde vaziyet planında belirtildiği bahçe kısmı yapılabileceği gibi ayrıca Kooperatif Yönetim Kurulunun alacağı bir kararla da bu kısımlar ortaklaşa yeşillendirilecektir.

b) Vaziyet planında gösterilen otoparklar,

c) Plaj, Kır Bahçesi ve eklentiler,

d) Artezyen kuyusu ve buna bağlı olarak yapılacak tesisler,

e) Siteye ait orta alan genel aydınlatma tesisleri,

f) Siteye ait plaj önündeki iskele, dubalar ve buna benzer tesisatlar,

g) Plaj gölgelikleri ve buna benzer teferruat ve büfeler,

h) Vaziyet planında görüldüğü üzere gazino, çarşı, idare binaları ve yazıhaneler Ana gayrimenkulün bağımsız bölümlerine tahsis edilen eklenti dışında kat mülkiyeti kanununun 4. Maddesinde sayılan yerler ile ortaklaşa kullanma ve faydalanma için zorunlu olan sair yerler kat maliklerinin ortaklaşa istifade edecek yerler olup bunların sevk ve idaresi her sene toplanacak Yönetim Kurulu kararı ile saptanacak ve ihale ve idaresi yapılacaktır.

Bu madde için önerilen “ORTAK YER Madde-5” metni şöyle olabilir.

ORTAK YER:

Madde 5- ORJAN Sitesinin ortak yerleri; Blok Yapıların ve İkiz Konutların (Bağımsız Bölümlerin) dışında kalan, fiziki ve elektronik güvenlik tesisleri, artezyen kuyusu, su deposu, genel aydınlatma tesisleri, yaya kaldırımlar, sokaklar, caddeler, otoparklar, yeşil alanlar, parklar, spor tesisleri, alt yapı tesisleri, idari ve sosyal tesisler (yönetim binaları, cami, aile sağlık merkezi) ihaleyle ile sözleşmeli çalıştırılan işletmeler (çay bahçeleri, kafeler, marketler, büfeler, fırın, terzi, bisiklet tamirhanesi, yüzme havuzu tesisleri) ve Konut Yapı Kooperatifinin mülkiyetindeki 343/1 ve 343/2 No.lu parsellerdeki yeşil alanlar ve parklar, belediyeye ecri misil kirası ödenen iskeleler, dubalar ve plaj tesisleridir. Blok Yapıların ortak yerleri ise komşu İkiz Konutların; bitişik ana duvarları ve bahçelerinin sınır duvar veya çitleridir.

Eski bölümün geriye kalan 3-6 maddelerinin kalıp kalmayacağı, güncelleme gereği olup olmadığı değerlendirilebilir.

Madde–3) Bu taşınmaz mal üzerindeki yapılar 1803 zemin ve birinci kattan ibaret 1803 Dubleks meskenden ibaret olup kat mülkiyeti kütüğündeki bu meskenler sadece konut ve pansiyon olarak kullanılabilecek bunun dışında başka amaçlarla kullanılmayacaktır.

Madde–4) Ortak yerlerin bozulmasına veya hasarına, kat maliklerinden biri veya onun bağımsız bölümünden faydalanan kimsenin kusurlu bir hareketi sebep olmuşsa, ortak gider o kat maliki tarafından ödenir. Eğer diğer kat malikleri ödememişlerse yaptıkları ödemeler oranında sebep olan şahsa karşı rücu hakları vardır.

Madde–5) Bu yönetim planı, Ana taşınmaz malın bütün bağımsız bölüm maliklerini ve onların mirasçılarını, bağımsız bölümleri sonradan satış veya herhangi bir sebeple iktisap edecek olan üçüncü kişileri de bağlar. Yönetim Planının değiştirilmesi için kat maliklerinin oy birliği şarttır.

Madde–6) Bu yönetim planında hüküm bulunmayan hallerde kat mülkiyeti kanunu Medeni kanun ve diğer kanunların emredici hükümleri uygulanır.

SİTENİN YÖNETİM VE DENETİMİ Mevcut Yönetim Planında 19-37 maddelerde yer alıyor. 20 den 27’ye kadar olan maddeler “D-KAT MALİKLERİ KURULU, Ancak buradaki hususlar Orjan sanki tek bir apartmanmış gibi düzenlenmiş:

19.madde Kat malikleri kurulu en yüksek karar ve yönetim organıdır. Arsa payı ne olursa olsun ana gayrimenkuldeki bütün bağımsız bölüm malikleri kat malikleri kurulunun birer tabii üyesidir” ifadesiyle Kat malikleri kuruluna giriş yapılmış. Çünkü devamında gelen ve 20 den 27’ye kadar olan maddeler D-KAT MALİKLERİ KURULU” bölümünü oluşturuyor.

Söz konusu maddelerde “kat malikleri kurulunun kararlarına uymakla yükümlülük” (Madde 20), “Kat malikleri kurulunun toplanma zamanı ve şekli” (Madde 21), “birçok bağımsız bölümü olanların oy sayısı” (Madde 22), “Kat malikleri kurulunca alınan kararların duyurulması” (Madde 23), “Kat malikleri kurulu karar defteri, kararların imzalanması” (Madde 24), “izleyen olağan toplantıya kadar görev yapacak yöneticinin seçimi” (Madde 25). “Yönetim Kurulu kat malikleri kurulunca seçilir. Yönetim Kurulunun görev süresi bir yıldır. Yönetim Kurulu kat malikleri kurulunun olağan üstü toplanarak vereceği kararla her zaman görevden alınabilir. Yönetim Kurulu istifa ederse kat malikleri kurulu derhal toplanarak yenisini seçer. Bu amaçla yapılacak toplantı için bir defada yapılacak davet yeterlidir.” (Madde 26) hususları açıklanıyor. Bu bölümün akabinde 27 den 38’e kadar olan maddeler “E-YÖNETİCİ VE DENETÇİLERİN” görev, yetki ve sorumluluklarıyla ilgili. 

37. madde üzerinde durulmaya değer bir farklılık taşıyor:

Madde-32) Yönetim Kurulu kat mülkiyeti ve ana sözleşmesinde belirtilen görevlerin dışında aşağıdaki işleri görecektir:

a) Kat malikleri kurulunca verilen kararların uygulanması,

b) Ana gayrimenkulün amacına uygun olarak kullanılması, korunması, bakımı ve onarımı için gerekli tedbirlerin alınması,

c) Kat malikleri kurulunca karar verilmişse sitenin sigorta ettirilmesi,

ç) Gelir ve giderlerin kaydı için noterlikçe onaylanmış bir işletme defterinin tutulması ve bu defteri her yıl ocak ayı içinde notere kapattırılması, defter ve belgelerin en az beş yıl süreyle saklanması,

d) Sitenin yönetimi, bakımı ve onarımı için gerekli paraların avans olarak toplanması, borçların ödenmesi, borç ve yükümlülüklerini yerine getirmeyen kat malikleri hakkında dava ve icra takibinin yapılması.

e) Kat malikleri kurulunun toplantıya çağrılması ve gündemin hazırlanması,

f) Seçimi izleyen on gün içinde işletme projesini hazırlayarak kat malikleri kuruluna sunulması, on beş gün içinde bir itiraz vukuu bulmadıysa projenin uygulanması,

g) Yönetim kurulu seçimi müteakip aralarında görev bölümü yaparlar.

Görüldüğü gibi 32.madde açık açık “YÖNETİM KURULU KAT MÜLKİYETİ VE ANA SÖZLEŞMESİNDE BELİRTİLEN GÖREVLERİN DIŞINDA AŞAĞIDAKİ İŞLERİ GÖRECEKTİR” diyor ve (a) dan (g) ye kadar 8 fıkra sayıyor. Bu sayılanlar KURULACAK SİTE YÖNETİM KURULUNUN GÖREVLERİ aslında. Fakat maddenin giriş cümlesinde bir yazım hatası var gibi görünse de burayı  KAT MÜLKİYETİ KANUNU VE KOOPERATİF ANA SÖZLEŞMESİNDE BELİRTİLEN GÖREVLERİN DIŞINDA” şeklinde okumamız gerekiyor.

Bu durumda asıl maksadın Kooperatif yönetim kurulunun kendiişlerinden başka Site Yönetim Kurulunun yapması gereken BU GÖREVLERİ de üstlenmesinin istendiği ortaya çıkar.  Belki de 40 yıl önce Yönetim Planını hazırlayıp tapuya tescil ettirenler SİTE YÖNETİMİ KURULANA KADAR kendilerinden sonraki BÜTÜN YÖNETİM KURULLARININ BÖYLE BİR GÖREVLE YÜKÜMLÜ OLACAKLARINI varsaymış olmalılar. Tabi bu şekilde bir düzenleme sorunludur ve normal site yönetimi görevleri içinde zaten ortadan kalkmış olacaktır.

Önerilen 3’ÜNCÜ BÖLÜM: SİTENİN YÖNETİM VE DENETİMİ 6-10 maddeler arasında açıklanmış olacak.

SİTE YÖNETİM VE DENETİM KURULLARI:

Madde 6- ORJAN Sitesindeki hem sitenin hem de konut yapı kooperatifinin Yönetim ve Denetim Kurullarıdır. Site Yönetim Kurulu 3 üyeden, Denetim Kurulu ise 2 üyeden oluşur. Site Yönetim kurulundaki iki üyeden biri sitenin yönetiminden diğeri de konut yapı kooperatifinin yönetiminden sorumlu başkan yardımcılarıdır. Denetim kurulundaki iki üyeden biri sitenin, diğeri de konut yapı kooperatifinin denetiminden sorumludurlar.

SİTE YÖNETİM MÜDÜRLÜĞÜ:

Madde 7-Sitenin ortak yerlerindeki hizmetleri; Site Yönetim Planına, Site Yönetimi Temsilciler Kurulunun ve Site Yönetim Kurulunun karar ve talimatlarına göre yürütmek amacıyla, Site Yönetim Kurulu tarafından kurulan ve 4857 sayılı İş Kanunu’na göre görevlendirilen fiili yürütme organıdır.

KAT MALİKİ VE BLOK KAT MALİKLERİ KURULLARI:

Madde 8-Kat Maliki, bağımsız mülkiyete konu olan ikiz konutun malikidir. Kat Maliki, aynı zamanda Konut Yapı Kooperatifinin Ortağı ve Genel Kurul üyesi de olabilir. Kat Malikleri Kurulu, her bloktaki kat maliklerinden oluşan karar organıdır.

SİTE TEMSİLCİLER KURULLARI:

Madde 9- 95 Blokun Yönetici ve Deneticilerinden oluşan kurullardır. Yöneticilerden oluşan kurul, Site Yönetimi Temsilciler Kurulu; deneticilerden oluşan kurul, Site Denetimi Temsilciler Kuruludur. Bu kurullar, Site Yönetim ve Denetim Kurullarını seçerler.

KONUT YAPI VEYA İŞLETME KOOPERATİFİ:

Madde 10- ORJAN Konut Yapı veya İşletme Kooperatifinin görev ve sorumlulukları 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu ile Ana Sözleşmesinde belirtilmiştir. İşletme Kooperatifine dönüşünceye kadar görevi; dönüşüm sürecini tamamlamak, mevcut personel ve malzeme kadrosuyla sitenin idari ve mali hizmetlerini yürütmek, ortak yerlerinin bakım ve onarımlarını yapmak ve sözleşmeli işletmeleri yönetmektir.

Önerilen metinde 2’İNCİ BÖLÜM: GENEL HÜKÜMLER 11-13 maddeler olarak yer alıyor.

KAPSAM:

Madde 11- Bu Yönetim Planı, Blok Yapıların bütün bağımsız bölüm kat maliklerini, onların mirasçılarını, bağımsız bölümleri sonradan satış veya herhangi bir suretle iktisap edecek olan üçüncü şahısları, bağımsız bölümlerde herhangi bir sebebe dayanarak oturan ve faydalananları bağlayan bir sözleşme hükmündedir.

Madde 12- Yönetim Planında hüküm bulunmayan hallerde, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu, 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu ve diğer kanunlardaki hükümler uygulanır.

SİTE VE KONUT YAPI KOOPERATİFİ YÖNETİM VE DENETİMİNDE İŞ BİRLİĞİ:

Madde 13-ORJAN Sitesindeki üyelerin çoğunluğunun hem kat maliki hem de kooperatif ortağı ve genel kurul üyesi olmaları nedeniyle, yönetim ve denetimde sadelik prensibine uymak, iki başlılığı ortadan kaldırarak iş birliğini sağlamak, personel ve ücretlerde tasarruf sağlamak amacıyla, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu’na dair 2004/1 No.lu tebliğine uygun olarak “Site Yönetim ve Denetim Kurulları ile Konut Yapı Kooperatifi Yönetim ve Denetim Kurulları” birleştirilmiştir. Bu bağlamda Site ikiz görevli bir Site Yönetim Kurulu ile yönetilir ve bir Denetim Kurulu ile denetlenir.

TOPLANTI VE SEÇİM:

Madde 14-Site Yönetimi Temsilciler Kurulu ile Site Denetimi Temsilciler kurulunun toplantı ve seçimleri:

1-ORJAN Sitesi Temsilciler Kurulları ile ORJAN Konut Yapı Kooperatifi Genel Kurulunun toplantıları her yıl HAZİRAN ayının 15’i ile 30’u arasında, öncelik Site Temsilciler Kurullarının toplantısında olmak üzere aynı gün veya birbirini takip eden iki günde yapılır. Temsilciler, mazeretleri nedeniyle toplantıya katılamadıklarında, kendi blok kat malikleri kurullarının “vekil olarak seçtikleri” vekilleri toplantıya katılabilir. Aksi takdirde temsilcilerin vekil tayin etme yetkisi yoktur.

2-Site ve Konut Yapı Kooperatifinin Yönetim ve Denetim Kurullarının seçimleri “iki yılda bir” yapılır. 95 Blok Yöneticisi ve Deneticisinden oluşan ORJAN Sitesi Temsilciler Kurullarının seçtikleri Site Yönetim ve Denetim Kurulu, müteakiben yapılacak ORJAN Konut Yapı Kooperatifi Yönetim ve Denetim Kurulunun seçimlerine de aday olarak katılırlar. Seçimlerin sonucunda, yönetim ve denetim kurulu hem Sitenin hem de Konut Yapı Kooperatifinin yönetim ve denetim kurulları olarak ikiz görev yaparlar.

3-Site Yönetim ve Denetim Kurulları, Site Temsilciler Kurullarındaki 95 Blok Yöneticisi ve Deneticilerinin içinden; “yönetici ve deneticilerin temsil ettikleri blokların toplam oylarının salt çoğunluğuyla”, gizli oy-açık tasnif usulüyle seçilirler. Site Temsilciler Kurulundaki 95 Blok Yöneticisi ile Deneticisi, “bloklarındaki bağımsız bölüm sayısı kadar” oy hakkına sahiptirler.

4-Site Yönetim Kurulu “üç”, Denetim Kurulu “ise” iki üyeden oluşur ve yedekleriyle birlikte seçilirler. Site Yönetim ve Denetim Kurulları, görev, yetki ve sorumluluklarını kendi arasında paylaşmak amacıyla, ilk toplantılarında “gizli oy açık tasnif” usulüyle yaptıkları seçim sonucuna göre görev bölümü yaparlar. Oylarda eşitlik halinde kuraya başvurulur.

5-Seçimleri müteakip eski ve yeni Yönetim ve Denetim Kurulları 7 gün içinde karşılıklı görev devir- teslimi yaparlar ve devir- teslim sonuçlarını bir tutanakla kayıt altına alırlar.

SİTE YÖNETİM KURULU:

Madde 15- Site Yönetim Kurulu, “yürütme organıdır”. Görev, yetki ve sorumlulukları; 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 9’ncu Bölümünde, Ana Sözleşmede ve aşağıdaki maddelerde açıklandığı gibidir;

1-Site yönetim kurulunun, blok yöneticilerinin, site müdürlüğünün ve site temsilciler kurulunun görev bölümlerini, tanımlarını ve talimatlarını hazırlar. Site Müdürlüğü vasıtasıyla siteyi yönetir.

2-Site yönetiminden sorumlu başkan yardımcısı vasıtasıyla;

a-Balıkesir Valiliği, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, Burhaniye Kaymakamlığı, İlçe Tarım Müdürlüğü, Emniyet Müdürlüğü, PTT Müdürlüğü ve Belediye Başkanlığı ile iş birliği yapmak suretiyle; güvenlik, deniz ve çevre temizliği, sivrisinek ve haşaratla mücadele, çevresel gürültü, hayvan hakları, motorlu araç trafiğinin tanzimi, otopark yerlerinin belirlenmesi ve posta dağıtım hizmetleri için her türlü tedbiri alır ve gerekli kuralları belirler. 

b-Sitede her türlü fiziki ve elektronik güvenlik tedbirlerini alır. Bu maksatla; sitenin giriş-çıkışlarında ve sitenin zorunlu olarak açık bulundurulan boşluklarında kontrol noktaları tesis eder. Elektronik kamera sistemiyle 24 saat esasına göre kontrol altında bulundurur. Hırsızlık ve gasp olaylarına mani olmak için her türlü tedbiri alır.

c--5159 sayılı Hayvanları Koruma Kanununun 6’ıncı maddesine uygun olarak sitede başıboş dolaşan kedi ve köpeklerin kısırlaştırılmasını ve aşılanmasını sağlar. Sitenin muhtelif yerlerine Hayvan Beslenme Noktaları kurar ve bu hayvanların site sakinlerini rahatsız etmemesi için gerekli tedbirleri alır.

d-Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliğine göre site sakinlerinin huzur ve sükûnunu, beden ve ruh sağlığını korumak amacıyla, sosyal tesislerden yayılan sesin 50 desibeli aşmaması için gerekli tedbirleri alır.

e-Kültür ve Turizm Bakanlığının İnşaat Yasağı Genelgesi ve Burhaniye Belediyesinin Encümen Kararları gereğince; ses, görüntü ve çevre kirliliğine mâni olmak amacıyla 15 HAZİRAN-15 EYLÜL tarihlerinde ilan edilen inşaat yasağını takip ve kontrol eder.

f-Normal olarak Blok Yöneticileri ile iletişimde bulunur ancak acil hallerde Kat Malileri ile de iletişimde bulunmak amacıyla; sabit ve mobil iletişim sistemlerine ek olarak toplu iletişim sistemlerini (SMS) ve internet vasıtasıyla; Web. Sitesi ve Sosyal Paylaşım sitesi kurar ve işletir.

g-Yaz sezonunda sahil bandında, kumsalda, denizde ve yüzme havuzu tesisinde; huzuru, güvenliği ve sağlığı korumak amacıyla gerekli tedbirleri alır.

h-Site içinde otomobillerin herhangi bir kazaya sebebiyet vermemesi için gerekli hız sınırlamalarını belirler. Önemli yerlere hız kesici kasisler monte ettirir. Otomobillerin cadde ve yolları kapatmadan park etmesi için gerekli kuralları belirler ve uygun bölgelerde otoparklar tesis eder.

ı- Blok Kat Maliklerinin sitenin ortak yerleri ile ilgili her türlü dilek ve şikâyetlerini bildirmelerini sağlamak üzere, sitenin çeşitli sosyal, idari tesis ve işletmelerine Dilek ve Şikâyet Kutuları koyar. Bu şikâyetleri her hafta toplar, konularına göre tasnif eder, acil olanlarla ilgili tedbirleri alır. Orta vadeli olanları aylık Yönetim Kurulu toplantılarının; uzun vadeli ve maliyeti yüksek olanları ise yıllık ORJAN Sitesi Temsilciler Kurullarının toplantı gündemine alır, görüşülmesini sağlar ve Site Yönetimi Temsilciler Kurulu vasıtasıyla gerekli kararları alır. Bütün dilek ve şikâyetlere yaptığı işlemlerin sonucunu ilgililere bildirir.

j-Uygun fiyat ve koşullarda tarihi, kültürel, sportif ve eğlence amaçlı gezi organizasyonları yapar. Çay bahçelerinde canlı müzik eşliğinde eğlenceler düzenler. Burhaniye Kaymakamlığı ile iş birliği yapmak suretiyle, kültür, sanat ve spor kursları (resim, heykel, müzik, el sanatları, tiyatro, spor vb.) açar, konferanslar düzenler, sağlıklı yaşam ve çevre bilincini geliştirmek amacıyla yarışmalar düzenler.

k-Blok Yöneticilerinin bu yönetim planındaki görev, yetki ve sorumluklarını yerine getirip getirmediklerini kontrol eder ve sonuçlarını sözlü ve yazılı olarak bildirir. Blok Yöneticilerinin her türlü öneri, istek ve şikâyetlerini inceler, gerekli işlemleri yapar ve sonucu kendilerine bildirir.

3- Konut Yapı Kooperatifinin yönetiminden sorumlu başkan yardımcısı vasıtasıyla;

a- Blok Yöneticilerinin yıllık İşletme Proje ve Bütçelerine göre mali ve idari ihtiyaçlarını karşılar, hesaplarını, bilançosunu, defterlerini ve muhasebesini yönetir.

b- Konut Yapı Kooperatifi Ana Sözleşmesinin 6’ıncı Bölümüne uygun olarak Konut Yapı Kooperatifinin mevcut personel, araç ve gereci ile Blok Yapıların dışında kalan “Sitenin Ortak Yerlerinin” bakım, onarım ve işletmesini yaptırır.

c-Ortak yerlerde uygulanacak temizlik kurallarını belirler. Ortan yerlerin bakım ve onarım giderleriyle ilgili hesapları, bilançoyu, defterleri ve muhasebeyi yönetir.

d- Kat malikleri/kooperatif ortaklarından alınan aidat gelirleri ile işletmelerin kira gelirlerinin toplamına uygun olarak hem Konut Yapı Kooperatifin sorumluluğundaki ortak yerlerinin bakım ve onarım giderleri hem de blokların yıllık ihtiyaç giderlerine ve uygun olarak “Sitenin iki bölümden oluşan Yıllık İşletme Proje ve Bütçesini” hazırlar.

e- İşletmeler dahil bütün ortak yerlerin “kullanma talimatlarını ve ihale sözleşmelerini” hazırlar, bu talimat ve sözleşmeleri Site Temsilciler Kurulunun kararlarına göre günceller,

f- Bütçe gelirlerini teşkil eden aidatlarını zamanında ödemeyen kat maliklerinden, geciktikleri günler için aylık %5 hesabıyla gecikme tazminatı alır. Ödemede bir aydan fazla gecikenler hakkında, dava açmak ve icra takibi yapmakla yükümlüdür.

g- Konut Kapı Kooperatifinin İşletme Kooperatifine dönüşüm sürecini yürütür.

SİTE DENETİM KURULU:

Madde 16-Site Denetim Kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 9’uncu Bölümünde, Konut Yapı Kooperatifi Ana Sözleşmesinde ve Kooperatif ve Üst Kuruluşlarının Denetimine Dair Yönetmelikte açıklandığı gibidir. Site Denetim Kurulu Blok Deneticilerini de denetler.

Mevcut Yönetim Planında bir “BLOK” kavramı olmadığı gibi “BLOKLARA” ilişkin herhangi bir düzenleme de bulunmuyor. O nedenle önerilen taslakta 4’ÜNCÜ BÖLÜM: BLOKLARIN YÖNETİM VE DENETİMİ 17-20 maddelerde açıklanmış.

4’ÜNCÜ BÖLÜM: BLOKLARIN YÖNETİM VE DENETİMİ

BLOK KAT MALİKLERİ KURULU:

Madde 17- Blok Kat Malikleri Kuruluna katılma, oy hakkı, toplanma, çağrı ve kararları ile ilgili usul ve esaslar 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 5’inci Bölümünde açıklandığı gibidir. Blok Kat Malikleri Kurulları her yıl, Site Temsilciler Kurullarının toplantısından 7 gün önce HAZİRAN ayı içinde toplanırlar.

BLOK YÖNETİCİLERİ VE DENETİCİLERİ:

Madde 18-Blok Yöneticileri ve Deneticilerinin Seçimi:

1-Blok Yöneticileri ve Deneticilerinin seçimleri, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 5’inci Bölümündeki usul ve esaslara göre “her yıl” yapılır. Yönetici ve deneticiler “yedekleriyle” birlikte seçilir. En çok oy alan asıl; ikinci sıradaki de yedeği olur. 7 Bağımsız Bölümü olan Blok Yapılarda ilk toplantı yeter sayısı 4; 18 Bağımsız Bölümü olan Blok Yapılarda ilk toplantı yeter sayısı 10; 22 Bağımsız Bölümü olan Blok Yapılarda ilk toplantı yeter sayısı 12’dir.

2-Asıl yönetici ve deneticiler, mazeretleri nedeniyle Site Temsilciler Kurullarının toplantılarına katılamadıklarında yedeklerini vekil tayin ederler. Yönetici veya Deneticiler Site Yönetim veya Denetim Kuruluna seçildiklerinde, Blok Kat Malikleri Kurulu olağanüstü toplanarak yeni yönetici veya deneticileri yedekleri ile birlikte seçerler.

Madde 19- Blok Yöneticilerinin görev, yetki ve sorumlulukları:

Blok Yöneticilerinin görev, yetki ve sorumlulukları, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 5’inci Bölümünde (Md. 35: 40) açıklandığı gibidir.

1-Bloktaki Kat Maliklerinin kendi aralarında meydana gelecek anlaşmazlıklara Blok Kat Malikleri Kurulu kararları ile çözüm getirirler.

2-Bloktaki Kat Maliklerinin sitenin ortak yerleri ile ilgili dilek ve şikâyetlerini Site Yönetim Kurulu Başkanlığına veya Denetim Kuruluna bildirirler.

3- Site Yönetim Kurulunun karar ve talimatlarını Blok Kat Maliklerine tebliğ, icrasını takip ve kontrol ederler.

4-Blok yönetim giderleri için ihtiyaç duydukları avansı Site Yönetim Kurulu Başkanlığından temin ederler ve Blok Kat Maliklerinden ayrıca aidat toplamazlar.

Madde 20-Blok Denetçilerinin görev, yetki ve sorumlulukları:

Blok Denetçilerinin görev, yetki ve sorumlulukları, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 5nci Bölüm 41nci maddesinde açıklandığı gibidir. Denetici, Temsilciler Kurulunun bir üyesi olarak 15’inci maddede açıklanan Site Denetim Kurulunun seçimlerinde oy kullanırlar.

Mevcut Yönetim Planında HAKLAR ve SORUMLULUKLAR 7 ile 12.maddeler arasındaki  B” başlıklı bölümde “KAT MALİKLERİNİN HAKLARI VE BORÇLARI” başlığı ile yer alıyor.

YÖNETİM PLANININ 7.maddesi “Kat malikleri kat mülkiyeti kanununun ve yönetim planındaki hükümler saklı kalmak üzere kendilerine ait bağımsız bölümler üzerinde Medeni Kanunun maliklere tanıdığı bütün hak ve yetkilere sahiptirler. Ancak kendi bağımsız bölümlerinde ana taşınmaz mala, zarar verecek veya sitenin görünüşünü bozacak her türlü tadilat, onarım, tesisler, yapmaları kesinlikle yasaktırdiyor. 8.madde Kat malikleri ortak yerlerin bakım ve temizliğine, korunmasına itina göstermeye ve sitenin güzelliğine gölge düşürecek her türlü hareketlerden, uğraşılardan kaçınmaya mecburdurlar. Bütün kat maliklerinin imzası alınmadıkça bu yönetim planı ile konulan yasaklara tüm kat malikleri uymak zorunluluğundadırlar hükmünü getirmiş.

9. Maddede Kat malikleri kendi bağımsız bölümleri ve bu yönetim planı ile kendilerine gösterilen bahçe ve ortak yerleri kullanırken hüsniyet kurallarına uymak zorundadır genel kuralı yer alıyor. Bu maddenin hemen altında “ÖZELLİKLE AŞAĞIDAKİ YAZILI HUSUSLARI YAPAMAZLAR” başlığı ile (a) dan (l) ye kadar 13 alt fıkrada bu hususlar tek tek sayılmış. Böylece o günün şartlarında Orjanda uygulanacak “KURALLAR” yazılı hale getirilip yönetim planına konulmuş.

Bu kurallar; halı, kilim vs. silkemekten, kedi, köpek ve tavuk gibi vesaire hayvan beslemeye,  patlayıcı ve pis kokulu maddeler bulundurmaktan, site sakinlerini rahatsız edici gürültü yapmaya. Çevrenin sinek, sivrisinek ve diğer zararlılara karşı ilaçlanmasından, araçların gelişi güzel park edilemeyeceğine kadar pek çok detay hususu içermekte. Uygulanmadığı, öyle bir kenarda unutulduğu için okuyunca şaşırılabilir.

a) Bağımsız bölümlerin balkon ve pencerelerinden halı, kilim vs. gibi şeyler silkemezler, su, çöp ve benzeri malzemeleri dökemez veya atamazlar.

b) Kendi bağımsız bölümü ortak yerlerde kat malikleri kurulunca izin verilmedikçe kedi, köpek ve tavuk gibi vesaire hayvan besleyemez, barındıramazlar.

c) Bağımsız bölümlerde eklenti ve ortak yerler ile sitenin orta alanlarında patlayıcı ve pis kokulu maddeler bulunduramaz, kendilerine ayrılan yerler dışındaki ortak yerlere hiç bir şey bırakamazlar.

d) Özellikle gece yatma saatlerinde gürültü yapacak şekilde çamaşır makinesi radyo, taksi klaksonu vs. araçlar kullanılmasında site sakinlerini rahatsız edemezler bunlar içinde site içinde hareket eden motorlu taşıtların klakson çalmaları gündüz ve gece yasaktır.

e) Kat malikleri kendi bağımsız bölümlerinde diğer kat maliklerini rahatsız edecek şekilde grup toplantıları düzenleyemez, eğlence tertip edemezler.

f) Sitenin genel görünümü beyaz serpme, doğramalar doğal ahşap rengi olup bu görünüm yönetim kurulu kararları ile değiştirilmedikçe kat maliklerince değiştirilmesi veya başka başka renklerle boyanması kesinlikle yasaktır.

g) Bağımsız bölümlere ilave veya tadilat yapılması halinde genel dış görünüme ters düşmesi göz önüne alınarak bu gibi ilavelere dair sitenin serpme, doğal ahşap renk uyumu sağlanması amaç olup, buna ancak yönetim kurulu kararının alınmasından sonradır ki ilave ve tadilatlar yapılabilecektir. Esas itibariyle tip planımız dışında ilave ve ek tesisat, tadilat yapılmaması esastır.

h) Ortak yerler olarak belirlenen bahçe ve otoparklar, plaj ve orta alan kat malikleri kurulunca karar alınmaksızın hiç bir tesis, tadilat ekim ve dikim yapılamaz.

ı) Tüm kat malikleri ilk plajla ilk bloklar arasında yeterli mesafe bırakılarak yapılacak gazino, kafeteryasının işletilmesine peşinen muvafakat etmişlerdir.

i) Her kat maliki sağlık koşullarına uygun olarak yönetim kurulunca saptanacak kapaklı bir çöp bidonu edinmek zorundadırlar.

j) Ayrıca bir karara gerek olmaksızın tüm kat malikleri çevrenin sinek, sivrisinek ve diğer zararlılara karşı ilaçlanmasına ilişkin masraflara katılmak zorundadırlar.

k) Bağımsız bölüm teraslarının gölgelendirilmesinde doğal malzemelerden yararlanmaya özen gösterilecek genel görünüme ters düşecek renklerde branda, ondülin, eternit ve benzeri yapay malzemeler kullanılmayacak ve görüntünün engellenmemesine dikkat edilecektir.

l) Arabaların konulması için ayrılacak yerler dışında her hangi bir yere oto vesaiti gibi araçlar gelişi güzel park edilemeyecektir. Kat malikleri ön ve arkada bulunan bahçelerin duvarlarının yapım işlemlerini yönetim kurulunca tespit edilecek standartlara uygun olarak yapmak veya duvarların toptan yaptırılmasına karar verilmesi halinde kat malikleri yapılacak masrafa iştirak edecektir.

YÖNETİM PLANININ 10.maddesi; “Siteye bağımsız bölüm ilavesi hakkında”. Bu durumda “kat mülkiyeti kanununun 44. maddesinin uygulanacağını” bildiriyor. 11.maddeye göre “Bağımsız bölümü veya eklentisini bu yönetim planının 3. maddesine aykırı olarak kullanan kat maliki yapılan ihtara ve tembihlere rağmen tutumunu değiştirmezse kat mülkiyeti yasasının 25. maddesi gereğince kendisine ait bağımsız bölümün mülkiyetini devretmesi” istenebiliyor. Peşinden gelen 12.madde; “Kat malikleri diğer bağımsız bölümlerde eklenti ve ortak yerlerde meydana gelen arızaların giderilmesi için kendi bağımsız bölümlerine girilmesi gerekiyorsa buna izin vermek zorundadırlar. Ancak bu gibi işleri uygun bir zamanda yapılması bu izin nedeniyle kat malikinin rahatsız edilmesine meydan verilmemesi gereklidir” hükmünü içeriyor.

Devamında YÖNETİM PLANININ “C-SİGORTA İŞLERİ (13-14 mad.),” ve ”Ç-GENEL GİDERLERE KATILMA (15-16-17-18-19 mad.) bölümleri var. Buna göre; “Kat malikleri ana gayri menkulün ortak giderlerine aşağıdaki tespite göre katılırlar” denilerek a) Arsa payı ne olursa olsun kapıcı veya bekçi ücreti otomat, sitenin bakımı gibi sabit giderlere ödeyecekleri meblağı yönetici veya yönetim kurulu karar verecektir” genel kuralını getirmiş. (15.madde) Bir sonraki madde Kat maliklerinden hiç biri kendi ortak yerler üzerindeki kullanma hakkından vazgeçmek veya bunlardan yararlanmaya lüzum ve ihtiyaç duymadığını ileri sürerek veyahut ta meskeninde oturmadığını ileri sürmek suretiyle gider veya avans payını ödemekten kaçınamaz” diyor. (16.madde) “Bağımsız bölüm kiraya verilmişse; avanstan veya ortak, giderlerden kendisine düşen payı, noterlikçe veya imzası karşılığında yapılan ihtara rağmen, bir hafta içinde ödemeyen kat maliklerinin borcu kira alacağına mahsuben kiracıdan alınıp, bu yolla dahi alınamazsa kat mülkiyeti kanununun ilgili maddeleri uyarınca yönetici tarafından icraca tahsil edilir” hükmü oldukça ciddi bir yaptırım. (17.madde)

18.madde Bütün ortak yerlerin bakım, onarım ve yenileme giderlerine mal sahipleri iştirak etmek zorundadırlar kuralıyla başlıyor. Hemen ardından Turistik ve sosyal tesisler ile günü birlik tesisler ve çarşı yerindeki dükkânların yapım işininplana uygun olarak yapılacağı ve “bakım ile kiraya verilme işlerinin de yönetim kurulunca tespit edilecek şekilde yapılacağı öngörülüyor.

Ayrıca mevcut Yönetim Planının sonunda yer alan 34 ve 35.maddeler de farklı yerde bulunmasına rağmen aslında içeriği itibariyle kat maliklerinin SORUMLULUKLARIYLA ilgili.

Madde-34) Kat malikleri ve kiracıları değiştikçe bunların kimliklerini ve iş adresini bildirmeye ve yazılı sözleşme yapmış ise bunun bir suretini yönetim kuruluna tevdii etmeye mecburdur.

Madde-35) Kat malikleri kendi bağımsız bölümlerinde oturanlardan borç ve yükümlülüklerini yerine getirmeyen ile müteselsil en sorumludurlar. Yönetim Planı için önerilen taslakta 21.madde 5’İNCI BÖLÜM: “BLOK KAT MALİKLERİNİN HAKLARI VE SORUMLULUKLARI” başlığını taşıyor.

5’İNCI BÖLÜM: BLOK KAT MALİKLERİNİN HAKLARI VE SORUMLULUKLARI

 Madde 21- Kat Maliklerinin, genel, bağımsız bölümlere, ortak yerlere ve ortak giderlere ilişkin hak ve sorumlulukları 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 3 ve 4’üncü Bölümlerinde; Konut Yapı Kooperatifi Ortağı ve Genel Kurul Üyesi olarak görev, yetki, sorumluluk ve hakları ORJAN Konut Yapı Kooperatifi Ana Sözleşmesinin 3’üncü Bölümünde ve aşağıda açıklandığı gibidir.

1-Kat Maliki ve Blok Kat Malikleri Kurulu üyesi olarak, 3 ve 4’üncü Bölümlerde açıklanan usullere uygun olarak, Bloklarının Yönetici ve Deneticilerini seçerler.

2-Site Yönetim Kurulunun ve Blok Yöneticilerinin karar ve talimatlarına uyarlar.

3-Bağımsız bölümlerini ve bahçelerini kullanım amaçları dışında depo ve hayvan barınağı olarak kullanamazlar.

4-Barbeküleri dışında açıkta hava kirliliğine sebep olacak şekilde mangal yakamazlar.

5-Komşularıyla anlaşmadan ortak yan duvarlarında veya bahçe duvarlarında (çitlerinde) tadilat yapamazlar ve görüş alanlarını kapatamazlar.

6-Bahçelerine ağaç dikerken, dallarının komşusunun bahçesine taşacağını dikkate alırlar, taşan dallarını budarlar ve komşularından izin almadan bahçelerine giremezler.

7-Gece saat 24: 00’den sonra teraslarda yüksek sesle konuşamazlar.

8-Otomobillerini, kendi caddeleri veya sokakları ile ortak yerlerdeki park alanları dışında başka cadde veya sokaklara park edemezler ve park etmede trafiği engellememeye dikkat ederler.

9-Evsel atıklarını mutlaka çöp torbasına koyarak konteynırların içine atarlar, yanına veya açığa çöp bırakmazlar. Bahçelerinde budadıkları ince ağaç dallarını ve yabani otlarını öncelikle konutlarının bahçelerine gömerler. Sadece kalın dalları, tadilatlarla ilgili inşaat artıklarını ve eski eşyalarını Site Yönetim Kurulunun belirlediği gün ve saatlerde en yakın konteynırların yanına bırakırlar.

Tadilatlar esnasında kesinlikle cadde, sokak ve yaya kaldırımlara inşaat malzemesi koymazlar ve çimento kardırmazlar. Kedi ve köpekler için cadde, sokak, yaya kaldırımları ve yeşil alanlara kuru mama dışında sulu ev yemeği artıkları koymazlar. Diğer ortak yerlere ve plaj tesislerinde yerlere boş şişe, çöp atıkları, eski eşya, ot, ağaç dalları, vb. malzeme atmazlar.

10- Kiraladıkları konutlarının kira sözleşmelerinin bir suretini Blok Yöneticisine teslim ederler.

11-Sitenin ortak yerlerindeki sokak, cadde, yaya kaldırımı, ağaç, park ve yeşil alanları kendi bağımsız bölümlerinin bir parçası gibi sahiplenemezler.

12-15 Mayıs-15 Ekim tarihleri arasında ilan edilen inşaat yasağına uyarlar.

13-Kendi Bloklarındaki kat malikleriyle ve sitenin ortak yerlerinin kullanılması ile ilgili dilek ve şikâyetlerini Blok Yöneticilerine bildirirler.

Mevcut Yönetim Planında SON HÜKÜMLER ve YÜRÜRLÜK MADDELERİ olarak nitelendirilebilecek 36 ile 38.maddeler herhangi bir başlık olmadan en sona sıralanmış.

Madde-36) İş bu yönetim planında bulunmayan veya yazılmayan hususlar kat mülkiyeti kanununda belirtilen hükümlere uyulur.

Madde-37) 25.03.1985 Tarihinde düzenlenen iş bu yönetim planının metin ve muhtevası yazılı taşınmaz malın bütün maddeleri ile okunarak arzularına uygunluğunu imzalarıyla kabul ve beyan ederler.

Madde-38) Konut Kredisi alma konusunda gerek Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı Yönetimi ve gerekse diğer Kredi Kuruluşlarınca istenen şartlara Yönetim Kurulunca verilen kararlar doğrultusunda uymayı kabul ediyorum. Kooperatifimizin genel kurullarında alınacak bütün kararlara uyacağımı ve bu kararların yükleyeceği bütün vecibeleri yerine getireceğime mülkiyetimin devri halinde kooperatif yönetim kurulunun muafa katını alacağımı şartsız taahhüt ederim.

YÖNETİM PLANININ 38.nci ve son maddesi tam bir “TAAHHÜTNAME” niteliğinde: “…Kooperatifimizin genel kurullarında alınacak bütün kararlara uyacağımı ve bu kararların yükleyeceği bütün vecibeleri yerine getireceğime mülkiyetimin devri halinde kooperatif yönetim kurulunun muafakatını alacağımı şartsız taahhüt ederim” .

Yönetim Planı için önerilen taslakta bu konuda sadece 22.madde 6’INCI BÖLÜM: “YÖNETİM PLANININ YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ VE UYGULANMASI” başlığını taşıyor.

6’INCI BÖLÜM: YÖNETİM PLANININ YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ VE UYGULANMASI

YÜRÜRLÜĞE GİRME UYGULAMA:

Madde 22-Bu Yönetim Planı, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa 5912 sayılı kanunun 5. maddesi ile eklenen geçici 2. maddesine göre, “bu kanunun yürürlük tarihinden önce (2009) kurulan toplu yapılara ait yönetim planlarının bu kanun hükümlerine uyar­lanması amacı ile yapılan ilk değişiklik” olduğundan Site Yönetimi Temsilciler Kurulu üyelerinin temsil ettikleri Bağımsız Bölümlerin “salt çoğunluğunun” imzaladığı tarihte yürürlüğe girer ve uygulanmaya başlanır. Bu Yönetim Planı yürürlüğe girdiğinde 1985 tarihli ORJAN Kooperatifi Sitesi Yönetim Planı yürürlükten kalkar.

Görüldüğü gibi mevcut yönetim planında düzeltilmesi gereken hususlar, çıkarılması lazım gelen ifade ve maddeler ile eklenmesi gereken bölümler var. Bu şekildeki maddeler neredeyse tüm yönetim planını kapsıyor. Ayrıca 2007’de kanuna eklenen toplu yapıyla ilgili özel hükümlerin komple yönetim planımıza yansıması gerektiğini de ilave edelim. 

Çünkü Mevcut Yönetim Planımızda “SİTENİN YÖNETİM VE DENETİMİ” başlıklı 19-37 maddeler Orjanı basit bir apartman gibi ele almış. İçinde yer alan gerek “KAT MALİKLERİ KURULU”, gerekse “YÖNETİCİ VE DENETÇİLERLE” ilgili hükümlerin TOPLU YAPI ÖRGÜTLENMESİNE UYGUN OLARAK tamamen değiştirilmesi gerekiyor. Bu yüzden bütün bu değişiklikleri kısmi bir YÖNETİM PLANI DEĞİŞİKLİĞİ olarak nitelendiremeyiz. Bu iş tastamam bir GÜNCELLEME ÇALIŞMASI olacak. 

Her ne kadar güncelleme çalışması genel kurulun yetki kararıyla birlikte başlayacaksa da şu anda elimizde sayın Güray TEKİN tarafından hazırlanıp önerilmiş bir taslak çalışma var. Görevlendirilecek YÖNETİM PLANI GÜNCELLEME KOMİSYONU çalışmalarına bu taslak üzerinden başlayabilir. O süreçte bazı maddelerin de önerilen taslak şekil ve yapı içinde mukayeseli olarak değerlendirilerek bazılarının muhafazası, bazılarının da uyarlanarak son şeklini alması mümkün.

Bu arada Türkiye’de hem Toplu Yapı olarak, hem de kalabalık yazlık özelliği ile dikkate alınabilecek benzer pek çok örnek var. Bunlardan ve tecrübe edilmiş iyi uygulamalardan da yararlanılabilir. Son olarak taslak metnin 634 sayılı kanunun bölüm, madde yapısı, akışı ve hükümleriyle karşılaştırılarak olgunlaştırılmasından sonra nihai şeklini alması mümkün.

BU DURUMDA HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:

Srn 19.01:  Mevcut Orjan yönetim planının GÜNCELLENEREK KOMPLE YENİLENME       gereği,

Srn 19.02: Güncellemenin mevcut Orjan yönetim planına göre YAPILMASI VE         ONAYLANMASI,

Srn 19.03:  Güncellenmiş ve onaylanmış YENİ YÖNETİM PLANININ tapuda tescil           işlemleri ve yürürlüğe girmesi,

KISA, ORTA VE UZUN VADELİ HEDEFLER:  

Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?

Hdf 19.01: Srn 19.01 numaralı soruna çözüm olmak üzere: 2025 seçimli genel kurulunda alınacak yetki kararıyla “GÜNCELLEME” yapılmak üzere çalışmaların başlatılması,

Hdf 19.02: Srn 19.02 numaralı soruna çözüm olmak üzere: Mevcut Orjan yönetim   planı  Güncelleme çalışmasının 2025 genel kurulunda alınacak yetki                     kararıyla  başlatılması, 2026 genel kurulunda görüşülmesi ve yetki kararının bir   yıl daha uzatılarak, 2027 genel kuruluyla eş zamanlı olarak ONAYLANMASI,

Hdf 19.03: Srn 19.03 numaralı soruna çözüm olmak üzere: Güncellenmiş ve           onaylanmış  YENİ YÖNETİM PLANININ 2027 genel kurulundan sonra tapuda       tescili ile yürürlüğe girmesinin sağlanması,  

HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:

Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yer almak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?

Haziran 2025 seçimli genel kuruluna kadar;

Str 19.2025.01:Srn 19.01 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 19.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; Öncelikle mevcut Orjan yönetim planının değişiklik şeklinde değil GÜNCELLENEREK KOMPLE YENİLENME suretiyle yapılması kabul edilmelidir. Zira mevcut yönetim planında düzeltilmesi gereken hususlar, çıkarılması lazım gelen ifade ve maddeler ile eklenmesi gereken bölümler var. Bu şekildeki maddeler neredeyse tüm yönetim planını kapsıyor. Ayrıca 2007’de kanuna eklenen toplu yapıyla ilgili özel hükümlerin komple yönetim planımıza yansıması da önemli ve şart.  Mevcut Yönetim Planımızda “SİTENİN YÖNETİM VE DENETİMİ” başlıklı 19-37 maddeler Orjanı basit bir apartman gibi ele almış. İçinde yer alan gerek “KAT MALİKLERİ KURULU”, gerekse “YÖNETİCİ VE DENETÇİLERLE” ilgili hükümlerin TOPLU YAPI ÖRGÜTLENMESİNE UYGUN OLARAK tamamen değiştirilmesi lazım. Bu yüzden bütün bu yenilenmeyi kısmi bir YÖNETİM PLANI DEĞİŞİKLİĞİ olarak değil tamamen bir GÜNCELLEME ÇALIŞMASI olarak nitelendiriyoruz. Dolayısıyla bu çalışmanın GÜNCELLEME suretiyle  komple yenilenme şeklinde yapılabilmesi için 2025 seçimli genel kuruluna gündem olması gerekiyor. Önerimiz aynı gündemde Genel Kurulda alınacak bir kararla ORJAN KOOPERATİF YÖNETİMİNE bir yıllık geçici ve süreli olarak; YÖNETİM PLANINI UYGULAMA, Blok Yönetimlerini oluşturmak üzere GEÇİCİ BLOK YÖNETİCİLERİNİ ATAMA, YÖNETİM PLANININ GÜNCELLENMESİNİ SAĞLAMA ve SİTE YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULUNUN oluşumunu tamamlama görev ve yetkisinin istenmesidir.  Bu süre 2026 genel kurulunda bir yıl daha uzatılabilecek ve 2027 Genel kuruluna kadar sonuçlanmış olacaktır. O zaman 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa uygun olarak ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI güncellenmiş, Blok yönetici ve deneticileri belirlenmiş, Toplu Yapı (site) Temsilciler Kurulu teşekkül etmiş, Site Yönetim/Denetim kurulları oluşmuş ve Site Müdürlüğü kurulmuş olmalıdır. Dolayısıyla Orjanda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİNE geçiş için herhangi bir engel kalmamış olur.

Haziran 2027 seçimli genel kuruluna kadar;

Str 19.2027.01:Srn 19.02 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 19.02 hedefini gerçekleştirmek üzere; Burada aşılması gereken sorun aynı zamanda oluşan iki farklı olgunun “yumurta mı tavuktan, tavuk mu yumurtadan çıkar” paradoksu ile ifade edilebilecek ilişkisinden kaynaklanmaktadır. Mevcut Yönetim Planı hükümleri ile TOPLU YAPI (SİTE) ÖRGÜTLENMESİ yapılabilir mi? Yetki kararı ile oluşacak TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU güncellenen yönetim planını görüşüp onaylayabilir mi? Karar nisabı tüm kat maliklerinin 4/5 mi (1803/5*4=1443) yoksa ½+1 salt çoğunluk (190/2+1=96) mu olacaktır? Bu karmaşık güncelleme ve onay süreci Tapu tescili sırasında sorun yaratır mı? Bu paradoksu aşmanın yolu yine 2025 yılı seçimli genel kurulunda alınacak geçici ve süreli yetki kararından geçiyor. BİRİNCİ SENARYO ŞÖYLEDİR: Söz konusu karar aynı zamanda mevcut yönetim planının o andan itibaren uygulanmasını da içereceğinden şayet en başında bu kararı alabiliyorsak, hem güncelleme sürecini hem de TOPLU YAPI (SİTE) ÖRGÜTLENMESİNİ yasal biçimde başlatmış oluruz. Çünkü yönetim planımızın 36.ncı maddesi “İş bu yönetim planında bulunmayan veya yazılmayan hususlar kat mülkiyeti kanununda belirtilen hükümlere uyulur” dediğinden 2007’de değişen 634 sayılı kanuna uymak 66-74 maddelerde yer alan “Toplu Yapılara İlişkin Özel Hükümlere” de uymayı içerecektir. Dolayısıyla da yetki kararına dayanarak önce blok temsilcilerinin atanması gerçekleşecek, daha sonra da blok yönetimlerinin oluşumu sağlanacaktır. Böylece 190 kişilik TEMSİLCİLER KURULU mevcut yönetim planına dayalı olarak teşekkül etmiş olur. Kurulu tıpkı genel kurullar gibi 2027 yılında toplantı için çağıracak olan da yine yetki kararına dayalı olarak Kooperatif yönetimidir. Bu noktada Yönetim Planının güncellenme çalışmasının da sonuçlanması gerekiyor. Eş zamanlı olarak toplanan TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULUNDA güncellenen yönetim planının ½+1 salt çoğunluk (96 OY) nisabıyla onaylanması mümkün olabilirse ardından alınacak uygulama kararıyla süreç tamamlanabilir. İKİNCİ SENARYO DA ŞÖYLE OLABİLİR: Süreç yine 2025’teki yetki kararı ile başlar. Bu karara dayanılarak güncelleme çalışmaları başlatılarak 2026 genel kurulunda görüşülerek diğer çalışmalarla birlikte tamamlanabilmesi için yetki kararı bir yıl daha uzatılır ve 2027 yılı Genel kuruluna kadar sonuçlandırılır. Nisap konusunda başlangıçta usul görüşmeleri yapılıp duruma göre hangi nisapla karar verileceği belirlenebilir. Ağır basan ihtimal 4/5 nisapla (1443 oy) onaylanması olacaktır. Aynı yıl güncellenmiş yeni yönetim planına uygun olarak önce blok yöneticisi ve denetçilerinin seçimleri yapılır ve bu şekilde blok yönetimlerinin oluşumu sağlanmış olur. Böylece 190 kişilik TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU güncellenen yönetim planına dayalı olarak teşekkül eder. Çağrı üzerine toplanacak kurulda yeni yönetim Planının uygulanması kararı alınarak güncellenme ve örgütlenme süreci sonlandırılır. Bundan sonraki uygulama tamamen yeni yönetim planına uygun olarak yürütülecektir. Bu işlemler usulü ile yapılırsa onaylanmış yeni yönetim planının tapuda tescili ilgili YÖNETMELİK ve GENELGE hükümlerine göre sadece bir prosedür işidir.

Str 19.2027.02:Srn 19.03 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 19.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; 16.8.2008 tarihli Resmi Gazetede yayınlanan Toplu Yapılarda Kat Mülkiyeti (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2008/08/20080816-3.htm) ve Kat İrtifakı Tesisine Dair Yönetmelik” Toplu yapılarla ilgili birçok konuya açıklık getirmiştir. Ayrıca TKGM tarafından 01.09.2021 tarih ve 730554 sayı ile çıkarılan “Kat İrtifakı ve Kat Mülkiyetikonulu 2021/4 GENELGE (file:///C:/Users/grundig/Downloads/Kat%20Mu%CC%88lkiyeti%20Kat%20I%CC%87rtifak%C4%B1.pdf) de bu konularla ilgilidir. Bu Genelge ile tapu müdürlüklerindeki Kat Mülkiyeti Kanunundan kaynaklanan tapu işlemlerinin genel olarak açıklanmasının amaçlandığı anlaşılıyor. Genelgenin b)Yönetim Planı Değişikliği” bölümünün 2.nci paragrafında ise; Yönetim planı değişikliğinin tapu sicilinde gösterilebilmesi için kat malikleri ve temsilcileri tarafından yeter çoğunlukta imzalı kabul beyanlarını içerir noter tasdikli kat malikleri kurulu kararının ibraz edilmesi gerekir. Tapu müdürlüğünce kat malikleri kurulunun toplanma usulü, kabulün sağlanma biçimi ve imzaların ilgililerine ait olup olmadığı vs. hususlara bakılmaksızın sadece Kanunda öngörülen kabul çoğunluğunun sağlanıp sağlanmadığının belirlenmesi yeterlidir. Yönetim planındaki imzaların ilgililerine ait olduğuna dair tescil istem belgesine yöneticinin beyanı alınır” İfadesi var. Buradan çıkarılacak sonuç özetle “Yönetim planı değişikliğinin tapu sicilinde gösterilebilmesi için kat malikleri ve temsilcileri tarafından yeter çoğunlukta imzalı kabul beyanlarını içerir noter tasdikli KAT MALİKLERİ KURULU KARARININ ibraz edilmesi gerektiğidir”. Yani tescil işlemi için Tapu Müdürlüğüne tüm kat maliklerinin 4/5 ‘inin (1803/5*4=1443) imzalı kabul beyanlarını içerir noter tasdikli KAT MALİKLERİ KURULU KARARI sunulacaktır. Bu zorunluluk geçmişte mevcut Yönetim Planının 38.maddesi uyarınca BİR TAAHHÜT VE SÖZLEŞME OLARAK hepimiz tarafından imzalanmak suretiyle yerine getirilmişti. DOLAYISIYLA BU İKİ GEREKLİLİK AYNI ANDA YERİNE GETİRİLEBİLİR.  Sadece noter tasdiki gerekiyor. Netice olarak bu konudaki stratejimiz güncellenmiş ve onaylanmış YENİ YÖNETİM PLANININ 2027 genel kurulundan sonra yukarıda bahsi geçen yönetmelik ve genelge uyarınca tapuda tescili ile yürürlüğe girmesinin sağlanması şeklindedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder