25 Ağustos 2021 Çarşamba

25 Ağustos 2021 Çarşamba REİS Gazetesi/sayı228..........................Str.2.4.3 Hedefleri (I)

Str.2.4.3 Hedefleri (I)

‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’ kapsamında Yeşilelma’ vizyonumuzun temel ayaklarından ikincisi olan ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ la ilgili çalışmamızı sürdürüyoruz. Geçen haftalarda ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacı için ‘Str.2.4.2-Her alanda ilerleme sağlama’ stratejisine ait 16 hedefin ‘NASIL GERÇEKLEŞEBİLECEĞİNE DAİR’ önerilerimizi okumuştunuz. Şimdi sırada aynı stratejik amacın ‘Str.2.4.3-Güçlenme’ stratejisiyle ilgili 18 hedef var.  Bu hafta söz konusu hedeflerden; ‘‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’’ le ilgili 3, ‘05-LOJİSTİK’ sektöründe 2,  ‘‘07-TURİZM’’ sektöründe 3 ve ‘10-SAĞLIK’ alanında da 1 olmak üzere toplam 9 tanesi üzerinde çalışacağız. Yine belirtelim ki; şayet temel amaçlarımızdan biri ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’ ise onun olmazsa olmaz Stratejik Amaçlarından biri ‘‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’, onun da önemli araçlarından biri ‘Str.2.4.3-Güçlenme’ stratejisidir. O nedenle bu istikamet üzerindeki hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘NASIL? elbetteki bu stratejimizin uygulanmasıyla gerçekleşecek. Burada da genel kuralımız; güçlü yönlerimize dayanmak, zayıf taraflarımızı onarmak, fırsatlardan yararlanmak ve tehditlerden sakınmak olacak. Bir başka deyişle Susurluk orta vadede diğerleriyle birlikte; ‘Güçlenme’’ stratejisi uygularsa; var olan güçlü yönlerini daha güçlü yapmayı, zayıf taraflarını da gidermeyi başarabilecek. Bu arada dış fırsatlardan yararlanıp, tehditlerden de sakınabilirse neticede ‘Kalkınmayı başarmış üretken bir Susurluk’ vizyonuna ulaşabilir.

                Daha önceki aşamalarda ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ konusunda;’ZY.03.6-Uluslararası işbirliği deneyiminin olmaması’ zayıf bir yön olarak değerlendirilmişti. Ayrıca; ‘THD.03.1-Küresel ve ülke kaynaklı ekonomik krizler’ ve ‘THD.03.4-Şeker fabrikası ve Yörsan’ın durumu’ orta vadede karşılaşılabilecek en önemli iki tehdit olarak görülmüştü. Neticede bu zayıflığın giderilmesi ve tehditlerin savuşturulabilmesi için ‘‘Str.2.4.3-Güçlenme’’ stratejimizden yararlanarak; ‘HDF.2.4.3.01-Uluslararası işbirliği deneyimini arttırmak’,’HDF.2.4.3.02-Ekonomik krizlere karşı iç kaynaklı savunma planları geliştirmek’ve’HDF.2.4.3.03-Şeker fabrikası ve Yörsan için özgün ve kalıcı bir çözüm üretmek’şeklinde 3 hedef ortaya çıkarmıştık. %10 civarındaki işsizlik oranı son yıllardaki krizlerle beraber bütün dünyada olduğu gibi ülkemizde de büyüyor. NÜFUS ARTIŞ ORANINDAN DAHA FAZLA BÜYÜME VE YATIRIM GERÇEKLEŞMEZSE İSTİHDAM MESELESİNİN ORTA VADEDE DE KONUŞULMASI KAÇINILMAZ OLACAK. Bu konu şayet yeni iş sahaları açılmazsa derinleşen bir sorun olarak Susurluk için de hayatımızı olumsuz etkileyebilir. Ayrıca küreselleşen dünyada gerek yatırım konusunda gerekse üretim ve ticarette ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ DENEYİMİNİ ARTTIRMAK çok çok önemli. ŞAYET DÜNYAYA AÇIK VE ULUSLARARASI PAZARLARDAN GİDEREK DAHA FAZLA PAY ALAN BİR SUSURLUK İÇİN ÇALIŞIRSAK BU BİZİ HER ALANDA GÜÇLÜ HALE GETİRECEKTİR. Öte yandan bu güne kadar hem küresel hem de ulusal düzeyde pek çok ekonomik kriz gördük yaşadık. Bu konularda deneyimsiz sayılmayız. Gelecekte de bu türden krizlerle karşılaşmamız kaçınılmaz. Bu nedenle HER AN BÖYLE DALGALANMALARA KENDİ ÇAPIMIZDA HAZIRLIKLI OLMAK ZORUNDAYIZ. MÜCADELE İÇİN HEM ÜLKE İDARESİNİN ORTAYA KOYDUĞU TEDBİRLERE HEM DE KENDİMİZE GÖRE GELİŞTİRDİĞİMİZ KORUNMA TEKNİKLERİNE UYGUN DAVRANMAMIZ GEREKİYOR. O halde; EKONOMİK KRİZLERE KARŞI İÇ KAYNAKLI SAVUNMA PLANLARI GELİŞTİRMEK yapılması gereken en akıllıca şey.  Fakat daha önemlisi İLÇEMİZİN İKİ STRATEJİK ÜRETİM TESİSİ OLAN ŞEKER FABRİKASI VE YÖRSAN’IN DURUMUNU POZİTİFE DÖNDÜREMEZSEK İLERİ VE GÜÇLÜ OLMAMIZ ÇOK ZORLAŞACAKTIR. Özellikle de her alanda güçlenmek istiyorsak öncelikle ŞEKER FABRİKASI VE YÖRSAN İÇİN ÖZGÜN VE KALICI BİR ÇÖZÜM ÜRETMEK durumundayız. Zira kendi tesislerini ayağa kaldıramayan ya da dönüştüremeyen bir ilçe nasıl olacak da dışarıdan yatırım talep edecek? Bunun da yolları var. Ama elbette ki parkta oturup çekirdek çitleyerek boş boş konuşmak ve seyretmekle olmaz.


Bu haftanın ikinci konusu ‘‘05-LOJİSTİK’ için daha önce zayıf bir yön olarak; ‘ZY.05.2-Ulaşım dışında gerekli Lojistik altyapısının bulunmaması’ olduğu değerlendirilmişti. Neticede Stratejik planın uygulanmasıyla orta vadede bu zayıf yönümüzün ‘Str.2.4.3-Güçlenme’ stratejimizle onarılıp güçlendirilebileceği varsayımından hareketle; ‘HDF.2.4.3.04-Mevcut lojistik firmalarımızı güçlenmesi için kollamak’ve’HDF.2.4.3.05-Taşıyıcılar kooperatifi benzeri örgütlenmeleri teşvik etmek şeklinde 2 hedef öngörüldü. ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ için ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olma’ Stratejik Amacımız bir yol haritası gibi. Bu yolda Str.2.4.3-Güçlenme’ stratejisi izlemek aynı zamanda zayıf taraflarımızı da telafi etmemize yarayacak. Bu istikamette mesela; öncelikle MEVCUT LOJİSTİK FİRMALARIMIZI GÜÇLENMESİ İÇİN KOLLAMAK  işin başlangıcı sayılabilir. BU FİRMALARIN ORTA VADEDE SİLİNİP GİTMEMELERİ VE KURULMASI BEKLENEN LOJİSTİK BÖLGEDE GÜÇLÜ BİR ŞEKİLDE VAR OLMALARI Susurluğun lehine olacaktır. ZİRA DIŞARDAN GELEN GÜÇLÜ LOJİSTİK FİRMALARI VE BU ALANA YAPILACAK YATIRIMLAR ZATEN İLÇEMİZ PROFİLİNİ ÇOK DEĞİŞTİRECEK.  ÖYLE BİR ZAMANDA KENDİ FİRMALARIMIZIN DA DİĞERLERİNİN ARASINDA YER ALMASINI İSTEMELİ VE BUNUN İÇİN ÇALIŞMALIYIZ. Süreç ilerledikçe arzu edenler için eskiden çok başarılı ve özgün bir örnek olan TAŞIYICILAR KOOPERATİFİ BENZERİ ÖRGÜTLENMELERİ TEŞVİK ETMEK de zayıf olan lojistik alt yapımızı daha da güçlendirebilir. Böylece konumumuzdan kaynaklı avantajlı ulaşım alt yapımızı güçlü Lojistik altyapısıyla tamamlayabiliriz.

Bu haftanın üçüncü konusu ‘‘07-TURİZM’ için daha önce orta vadede doğabilecek bazı tehditler olarak;‘THD.07.1-sahil ilçelerinin öne çıkmış olması’ ve ‘THD.07.2-İstanbul İzmir otoyolunun ilçe merkezi dışından geçmesi’ öngörülmüştü. Neticede Stratejik planın uygulanmasıyla orta vadede bu tehditlerin negatif etkilerinden Str.2.4.3-Güçlenme stratejimizle kurtulabileceğimiz varsayımıyla; ‘HDF.2.4.3.06-Konumumuzu ve bozulmamış doğal güzelliklerimizi öne çıkaran projeler üretmek’,’HDF.2.4.3.07-Geleneksel Sportif etkinliklerimizi ulusal çapta düzenlemek’ ve ‘HDF.2.4.3.08-Oto yoldan çıkıp misafirimiz olanları hizmetimizle cezbedip ödüllendirmek’ şeklinde 3 hedef öngörülmüş oldu. Bu ne anlama gelir? Şöyle düşünelim: COĞRAFYAMIZI DEĞİŞTİRİP BİR SAHİL İLÇESİ OLMAMIZ MÜMKÜN MÜ? HAYIR! SUSURLUĞA DENİZ DE GETİREMEYİZ. Ancak SUSURLUK HER ALANDA KALKINMAYI BAŞARIRSA ESKİSİ KADAR GELİP GEÇEN YOLCULARA BAĞIMLI OLMAYABİLİRİZ. Deniz seçeneği dışında farklı şekilde tatil yapma, gezme görme arzusu ve arayışı içinde olan pek çok insan var. ONLARA ALTERNATİF İMKÂNLAR SUNABİLİRSEK BAMBAŞKA BİR ALANDA ÇOK DAHA GÜÇLÜ VE AVANTAJLI OLMAMIZ MÜMKÜN. Madem kalkınma ve gelişme adına da olsa en büyük zenginliğimiz olan doğamızın bozulmasına, çevremizin kirlenmesine, hava ve suyumuzun zehirlenmesine razı değiliz. O HALDE NEDEN BU ZENGİNLİĞİMİZİ DEĞERLENDİRMİYORUZ? Bu manada KONUMUMUZU VE BOZULMAMIŞ DOĞAL GÜZELLİKLERİMİZİ ÖNE ÇIKARAN PROJELER ÜRETMEK öncelikli hedefimiz olmalı. Böylece hem doğamızı korumuş, hem de kendi özgün çözümlerimizi üreterek bu alanda güçlü olmayı başarabiliriz. BU KONUDA GÜNEY MARMARA KALKINMA AJANSINDAN YARARLANMAK MÜMKÜN. İkinci olarak GELENEKSEL SPORTİF ETKİNLİKLERİMİZİ ULUSAL ÇAPTA DÜZENLEMEK  hedefi özgün bir turizm faaliyeti olarak öne çıkarılabilir. BÖYLECE YÖRESEL DÜZEYDE VE ZAYIF KALAN RAHVAN AT YARIŞLARI, KATRANCI MEHMET PEHLİVAN GÜREŞLERİ VE MOTOCROS YARIŞMALARI GİBİ ORGANİZASYONLAR YENİ BİR FORMATLA GÜCÜMÜZE GÜÇ KATACAKTIR. Bu konuda da Turizm Bakanlığının teşvik ve desteklerinden yararlanmamız mümkün. Ayrıca OTO YOLDAN ÇIKIP MİSAFİRİMİZ OLANLARI HİZMETİMİZLE CEZBEDİP ÖDÜLLENDİRMEK  hedefi başarılabilirse bu hamle kesinlikle bizi eskisinden daha güçlü yapar. FAKAT BU HEDEFLER İÇİN DAYANDIĞIMIZ ORTAK CEVHER SAHİP OLDUĞUMUZ DEĞERLERDİR. Meselâ ‘Misafirperverlik’ ve ‘Yardımseverlik’ değerlerimizden söz ediyorum. Onlardan güç alarak misafirlerimizi mutlu göndermek elimizde. Ayrıca; ÇEVRE DUYARLIĞI İLKEMİZDEN AYRILMAMAK DA BU HEDEFLERİMİZİN OLMAZSA OLMAZI DEĞİL Mİ? Böylece hem değerlerimiz ve doğal güzelliklerimizden yararlanmış, hem de onların korunup gelişmesi güvence altına alınmış olur. Aynı zamanda bu hedefler gelişmek istediğimiz turizm sektöründe orta vadede olabilecek tehdit ve riskleri de bertaraf edecektir.

Bu haftanın dördüncü konusu ‘10-SAĞLIK’ için daha önce; ‘ZY.10.4-Hastane fiziki şartlarının kötü olması’ şeklinde bir adet zayıf yönümüz olduğu değerlendirilmişti. Neticede Stratejik planın uygulanmasıyla orta vadede bu zayıf yönümüzün ‘Str.2.4.3-Güçlenme’ stratejimizle onarılıp güçlendirilebileceği varsayımından hareketle; ‘HDF.2.4.3.17-Fiziki şartları kötü olan hiçbir hastane bırakmamak’ şeklinde 1 hedef belirlenmiş oldu. Sağlık konusunda Hastane fiziki şartlarının kötü olması gerçekten de zayıf bir yön. Onun da güçlendirilebilmesi için ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacımızın ‘Str.2.4.3-Güçlenme’ stratejisi izlememiz gerekiyor. BU KONUDA ÖNCELIKLE MEVCUT HASTANEMIZIN VE SAĞLIK OCAKLARIMIZIN FIZIKI ŞARTLARINI IYILEŞTIRMEKLE İŞE BAŞLAYABILIRIZ. Elbette bu iyileştirmeler güçlü siyasal destek gerektiriyor. Ama en önemlisi Susurluk halkının yardımlaşma ve dayanışmasıyla BÖYLE BİR PLANLAMAYI YAPABİLMEK VE GERÇEKLEŞMESİ YOLUNDA AKTİF ÇABA GÖSTEREBİLMEK. Ne istediğini bilmeyene kim niye yardım etsin ki? Bu arada YENI YAPILACAK DEVLET HASTANEMIZIN EN IYI ŞARTLARDA TESISI IÇIN DE ÇABA GÖSTERMEK GEREKIYOR. Böylece 2023 sonrası için FIZIKI ŞARTLARI KÖTÜ OLAN HIÇBIR HASTANE BIRAKMAMAK hedefine daha kolay erişebiliriz. 

Stratejik Plan yapılabilirse, 2023 yılından itibaren orta vadede ilçemizin geleceği için ‘Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ anlamında yapılacak çok şey var. Ancak bunu yaparken geçmişten gelen değerlerimizi unutmamak gerektiğini de biliyoruz. Meselâ bir ‘Önce Vatan’ şehri olarak ‘DEĞ.2-Vatana sadakat’imiz böyle bir değer. ‘DEĞ.3-Misafirperverlik’ ve ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’ meziyetlerimiz de öyle. Ayrıca içerde ve dışarda; alanında deneyimli, yetenekli ve başarısını kanıtlamış DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlarımız var. ‘Güçlenme’ konusunda onlardan niçin yararlanmayalım ki? Sahiplenilmesi gereken ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’,’ DEĞ.7-El sanatlarımız’ ve ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’ de bu alanda çok özel bir yere sahipler. Yine orta vadede KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK için DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ da ilçemiz için mutlaka değerlendirilmesi gereken avantajlar. ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’miz ise bizden sonraki nesillere aktaracağımız bir emanet durumunda. Ancak bu yolculuk kesinlikle ortak amaçlara dayalı etkin bir yaklaşım birliği ve temel ilkelere sarsılmaz bağlılıkla yürümeyi gerektiriyor. Nitekim bu amaçla tabloda da görüldüğü gibi; Hedeflerin gerektirdiği duruma göre bazen Ticaret ve Sanayi Odası Borsa(TSOB), Belediye(B), Kaymakamlık(K), İlçe Sağlık Müdürlüğü(İSM), Siyasi Partiler (SP) ve Kent Konseyi (KK) liderliğinde hareket edilmesi gerekebilir. Onlara da yerine göre Pancar Kooperatifi(PK), Süt Birlik (SB), Ziraat Odası (ZO) ve diğer Sivil Toplum Kuruluşları(STK) destek verip Susurluk için etkin bir şekilde Siyasi Güç(SG) sağlayarak; Ticaret Bakanlığı (TB), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı(STB), Turizm Bakanlığı (TB), Sağlık Bakanlığı (SB), Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (UAB), Şeker Fabr.Gen.Müd (ŞFGM) ve Gençlik Spor Bakanlığından(GSB) yardım almayı sağlayabilmeliler. Uygulamalar Stratejik Plan Ekibinin(SPE) sekretaryasında yürütülürken, ihtiyaç duyulduğunda; Güney Marmara Kalkınma Ajansından (GMA) ve Balıkesir Büyükşehir Belediyesinden (BBB) de yararlanılabilmeli. Ancak bütün bu çalışmalarda olduğu gibi Stratejik Plan Uygulamasının her alanında; ‘İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan, İLK.2-İstikamet üzere olma, İLK.3-Amaç Birliğine riayet, İLK.4-Planlı değişim dönüşüm ve İLK.5-Birlikte başarmak’ yolculuğumuzun temel ilkeleri olmak durumunda. 

yyalcin3@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder