17 Mart 2021 Çarşamba

17 Mart 2021 Çarşamba REİS Gazetesi/sayı205...................................Str.1.1.1 Hedefleri(III)

Str.1.1.1 Hedefleri(III)

Bir buçuk yıldır ‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’ geliştiriyoruz. Bunun için ‘Yeşilelma’ vizyonumuzun temel amaçlarından biri ‘AMAÇ.1-BÖLGESİNDE YÜKSELEN, ÖNE ÇIKAN GELİŞMİŞ BİR SUSURLUK’.  Onun da ‘StrA.1.1-Sosyal ve ekonomik kalkınma’ başlıklı bir Stratejik amacı ve ‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejisi var. İşte şu anda bu çerçevede öngördüğümüz hedeflerin ‘Nasıl yapılacağı’ üzerinde çalışıyoruz. ‘Nereye ulaşmak istiyoruz?’ başlıklı ikinci aşamada bu strateji için toplam 71 hedef belirlenmişti. Geçen haftalar bu hedeflerden ‘01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT’ başlığı altında 2, ‘02-KONUM’ başlığında 3, ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ başlığında 3, ‘04-ULAŞIM’  başlığında 3 ve ‘05-LOJİSTİK’ sektöründe 2adet olmak üzere toplam 13 hedefle ilgili çalışma REİS gazetesinde yayınlanmış oldu. Bu hafta da inşallah aynı yöntemle  ‘06- ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR’ başlığında 4 ve ‘07-TURİZM başlığında 11 olmak üzere toplam 15 hedefin nasıl gerçekleşebileceğini ortaya koymaya çalışacağız. Kuşkusuz bu hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘nasıl?’ yazımızın başlığını oluşturan ‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejimizin uygulanmasıdır. Zira söz konusu strateji Susurluk için belirlenmiş 12 başlıklı sektör/alanlarda öngörülmüş bulunan güçlü yönlerden ve orta vadede çevreden yönelecek fırsatlardan azami ölçüde yararlanmayı amaçlıyor. Böylece ilçemizin güçlü yönlerinin daha da güçlendirilmesi mümkün olabilecek.

Bu yazımızın ilk başlığı ‘06- ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR’ sektörü için 4 hedef belirlenmişti. Bunlar için de esas alınan güçlü yönler ‘GY.06.1-Rüzgâr enerjisi kapasitesi’, ‘GY.06.2-Güneş enerjisi’, ‘GY.06.3-Biyogaz potansiyeli’ ve ‘GY.06.4-Jeotermal kaynaklar’ idi. Nitekim öngörülen ilk hedef Susurluğun mevcut Rüzgâr enerjisi kapasitesinden yararlanmak ve bu alandaki kapasitenin geliştirilmesini sağlamak üzere; ‘HDF.1.1.1.14-İlçemizde yapılan Rüzgâr enerjisi yatırımını en az üç katına çıkarmak’ oldu. Bunun için elbette ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ ve ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’ gibi değerlerimiz söz konusu. İlke olarak ise; ‘İLK.4-Planlı değişim dönüşüm’ ve ’İLK.5-Birlikte başarmak’ şeklindeki temel kriterlerimiz bize yardımcı olacak. Hedefin gerçekleşmesinde ilgili ve sorumlu olanlar da önem sırasına göre; Tic.San.Odası Borsa (TSOB), Kaymakamlık (K), Belediye (B), Siyasi Partiler (SP) ve Stratejik Plan Ekibi (SPE) oluyor. Bu sektörde aynı rüzgâr enerjisi gibi güneş enerjisi potansiyeli de var. Bu nedenle ilçemizde Güneş enerjisi üretimini arttırmak üzere ‘HDF.1.1.1.15-Güneş enerjisi üretim işletmelerini teşvik etmek’ hedefi düşünüldü. Bu konuda dayanılacak temel değerler, ilkeler ve sorumlular ilk hedefle tıpatıp aynı. O yüzden tekrar edilmeyecek. Yöremizdeki yaygın hayvancılık ve tarım faaliyetleri sebebiyle ilçemizde de zengin bir Biyogaz potansiyeli olduğu varsayılıyor. Ancak bu potansiyel ne ölçülebilmiş ne de değerlendirilebilmiş değil. Bu açıdan meselâ uygun olan noktalarda ‘HDF.1.1.1.16-Biyogaz enerji üretimi için GMKA desteğinde projeler yapmak’  hedefi pekâlâ yararlı olabilir. ‘DEĞ.8-Fabrika, marka ve tesislerimiz’, ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’miz bu konuda yararlanmamız gereken değerler. Ayrıca bu yolculukta bize rehberlik edebileceği düşünülen temel ilkeler ise; ‘İLK.4-Planlı değişim dönüşüm’ ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ olacaktır. Ayrıca hedefin gerçekleşmesini sağlayacak sorumlular da ilgi sırasına göre; Stratejik Plan Ekibi (SPE), Tic.San.Odası Borsa (TSOB), Kaymakamlık (K) ve Belediye (B) olabilir. STK olarak İlçe Ziraat Odası mutlaka işin içinde olmalı ve söz konusu projeler GMKA işbirliğinde yapılmalıdır. Son olarak yine ilçemizde var olan Jeotermal kaynakların değerlendirilmesi için ‘HDF.1.1.1.17-Jeotermal kaynak rezervleri ve özelliklerine uygun yatırımcılar bulmak’ hedefi öngörülmüştü. Bunun için ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’, ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ ve ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’ değerlerimize dayanmak zorundayız. Ayrıca; ‘İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan’, ‘İLK.2-İstikamet üzere olma’ ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ şeklindeki ilkelerimiz bu uğurda bize yol gösterecektir. Bu hedef için görevli olanlar ise öncelik sırasına göre; Stratejik Plan Ekibi (SPE), Tic.San.Odası Borsa (TSOB), Kaymakamlık (K) ve Belediye (B) olmalı. Bu sektör için öngörülen 4 hedef de yörede var olduğu bilinen rüzgâr, güneş, biyogaz ve jeotermal potansiyelinin değerlendirilmesiyle ilgili. Bu sebeple her dört hedefin de ‘nasılı’ ortak: öncelikle söz konusu potansiyeller hakkında kaynak araştırması yaptırmak ve fizibilite sonuçlarını değerlendirmek. Ardından bölge belirlemeleri yaparak söz konusu yatırımlar için yer ve arazi tahsisleri yapmak. Son aşamada ise istekli uygun yatırımcıları davet edip tesis inşaları için yardımcı olmak. Böylece söz konusu hedefler gerçekleştiğinde yenilenebilir enerji potansiyeli ilçemiz için de üretim ve kazanca dönüşebilir. Örneğin ilçemizin elektrik ihtiyacı da eskiden olduğu gibi tamamen kendi imkânlarımızla karşılanabilir. Ayrıca bu çabalar sayesinde başta Tarım ve Hayvancılık olmak üzere Sanayi ve Turizm sektörlerine de çok farklı alanlarda çok farklı seviyelerde katkı sağlanmış olacak.

Bu haftaki yazımızın ikinci başlığı ‘07-TURİZM’ sektörü için ‘Str.1.1.1-Güçlü yanları ve fırsatları kullanma’ stratejisi çerçevesinde daha önce 11 hedef belirlenmişti. Bunlar için de esas alınan güçlü yönler; ‘GY.07.1-Alternatif turizm imkânları’, ‘GY.07.2-Keşfedilmeye hazır zengin sosyo-kültürel yapı ve değerler’, ‘GY.07.3-Termal turizm için Jeotermal potansiyel’, ‘GY.07.4-Geleneksel mola ve dinlenme tesisleri tecrübesi’ ve ‘GY.07.5-Ayranıyla meşhur, tost ve ayran için coğrafi konuma sahip olması’ idi. Güçlü yönlerin daha güçlü hale getirilmesi maksadıyla öncelikle Susurluğun mevcut Alternatif turizm imkânlarının geliştirilmesine yönelikHDF.1.1.1.18-Alternatif turizm için örgütlenmek’ hedefi ile işe başlanabilir. Bu örgütlenme Stratejik Plan Ekibinde oluşacak belli bir plan doğrultusunda; Kaymakamlık ve Belediyenin öncülüğünde; Kent konseyi, Esnaf kuruluşları, Dernekler, spor kulüpleri ve kurulacak turizm işletmeleri ile şekillenecektir. Amaç Susurluk’ta Alternatif turizm dönemini başlatmak ve bundan sosyal ve ekonomik kalkınma için yarar sağlamaktır. Bu konuda ikinci adım HDF.1.1.1.19-Belli zamanlarda alternatif turizm kampanyaları düzenlemek’ olacaktır. Çünkü Susurluğun misafire, yolcuya ve meraklısına ihtiyacı var. Onların da alternatif turizm bağlamında beklentileri bizde. İkisi arasındaki uzaklıkları yakın etmek ve önümüzü açmak gerekiyor.  Bunun için mutlaka ilçemizde keşfedilmeye hazır zengin sosyo-kültürel yapı ve değerlerimizi netleştirmeli ve öne çıkarabilmeliyiz. ‘HDF.1.1.1.20-Keşfedilecek değerlerimizi belirleyip sıralamak’ ve ‘HDF.1.1.1.21-Sosyo kültürel yapımız üzerinde yazılmış metin, obje ve görsel materyalleri toplamak’, ‘HDF.1.1.1.22-Tarihi İnebey binasını bir etnografya müzesine dönüştürmek’ ve ‘HDF.1.1.1.23-Sosyo kültürel yapımızı her alanda değerlendirerek turizme açmak’ gibi hedefler bunun içindi. Peki, nasıl yapılacak? Önerimiz şu: Öncelikle Stratejik Plan Ekibinde geniş bir katılımla bir dizi beyin fırtınası yapılmalı. Böylece keşfedilecek değerlerimiz belirlenip sıralanabilir. Bu arada gönüllü olanların desteklenmesiyle Susurluğun sosyo kültürel yapısı üzerinde yazılmış metin, obje ve görsel materyaller toplatılabilir. Bu objelerin muhafazası ve sergilenebilmesi için de tarihi İnebey binası Belediyeye devredilerek bir etnografya müzesi oluşturulabilir. Neticede bu müze de dâhil olmak üzere sosyo kültürel alanda öne çıkarılıp değerlendirilebilecek neyimiz varsa onları turizme açmak, gelen misafirlerin “Susurluk’ta gezilecek görülecek, yenilip içilecek ne var?” sorusuna kalıcı cevaplar bulabilmemiz gerekiyor. 
                
İlaveten biliyoruz ki Susurluk’ta termal turizm için önemli bir Jeotermal potansiyel var. Üstelik tarihi bir geçmişe de sahip. Ancak bu potansiyel alternatif turizm kapsamında yeterince değerlendirilebilmiş değil. Bu açıdan Ilıcaboğazı, Kepekler bölgesi ile Yıldız’da 
‘HDF.1.1.1.24-Termal turizmin gelişmesi adına GMKA desteğinde projeler yapmak’ hedefi pekâlâ önümüzü açabilir. ‘HDF.1.1.1.25-Sağlık turizmi için altyapı geliştirme ve tanıtım faaliyetleri gerçekleştirmek’ hedefi de bu konuda olmazsa olmaz bir adım. Bunun yanında ilçemizde var olan termal kaynakları turizme kazandıracak ‘HDF.1.1.1.26-Termal tesis yatırımcılarını bulup davet etmek’ hedefi de ilçemiz kalkınması için çok çok önemli. Aynı zamanda bu hamleler yöre insanımız için yeni kazanç ve istihdam kapıları demek. Bu hedeflerin gerçekleştirilmesi evvela GMKA desteğinde yapılacak proje çalışmalarına, sonra da sağlık turizmi ve termal tesis alanındaki gelişmelere bağlı. Bu da ‘İstikamet üzere olma’, ‘Amaç Birliğine riayet’, ‘Planlı değişim dönüşüm’ ve ’Birlikte başarmak’  ilkeleriyle hareket etmeyi gerektiriyor. Kuşkusuz tarihsel süreç içindeki geleneksel mola ve dinlenme tesisleri tecrübemiz kolayca dönüştürebileceğimiz bir başka güçlü yönümüz. Nitekim ‘HDF.1.1.1.27-İlçemizden geçen yolculara yönelik yeni bir atak başlatmak’ bu süreci hızlandırabilir. İlçemiz ayranıyla meşhur. Bu konu tarihsel olarak Susurluğun adıyla birlikte anıldı. Ayrıca bugün köpüklü ayran ve özel tostumuz için coğrafi konuma da sahibiz. O halde bu yönümüzü nasıl daha da güçlendirebiliriz sorusundan ‘HDF.1.1.1.28-Ayran ve tostumuz için bir üretim alt yapısı ve marka sahibi olmak’ hedefi ortaya çıkmıştı. Aslında bu konu için geç bile kalınmış. Nasıl yapılacağı sorusu orta vadede yeni bir dinlenme ve alışveriş konseptine ihtiyaç gösteriyor. Bu alanda faaliyet gösterecek işletmelerimizin öncelikle; içinde ilçemizin lezzetli çorba, köfte, kokoreç vb. gibi yöresel tatlarımızın, yöresel ürünlerimizin, fabrika satış stantlarımızın, kadınlarımızın el emeği göz nuru üretimlerinin ve zanaatkârlarımızın el sanatlarının değerlendirileceği bize özgü bir tesis mimarisi inşa edip geliştirmeleri gerekiyor. Bu arada üretim altyapısının gözden geçirilmesi, tedarik zincirinin sağlam olması ve markalarımızın pazarlanabilmesine imkân vermesi de lazım. Böyle bir alt yapı üzerine yeni bir tanıtım kampanyası yapmak çok daha kolay ve anlamlı olacaktır. Bütün bu hedefler için dayanacağımız değerler; ‘DEĞ.1-İyilik’, ‘DEĞ.3-Misafirperverlik’, ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’, ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’, ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’, ‘DEĞ.7-El sanatlarımız’, ‘DEĞ.9-Ulaşım ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.11-Bozulmamış doğal çevre’mizdir. Elbette bu yolda ‘İLK.1-Önce insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan’, ‘İLK.2-İstikamet üzere olma’, ‘İLK.3-Amaç Birliğine riayet’, ‘İLK.4-Planlı değişim dönüşüm’ ve ‘İLK.5-Birlikte başarmak’ şeklindeki ilkelerimiz bize rehberlik edecektir. Peki, bunları kim yapacak? Bu hedefleri gerçekleştirmek önem ve öncelik sırasına göre; Kaymakamlık (K), Belediye (B), Tic.San.Odası Borsa (TSOB), Kent konseyi, Sivil Toplum Kuruluşları (STK), Siyasi Partiler (SP) ve Stratejik Plan Ekibinin (SPE) müşterek görevi.

Böylece Susurluğun ‘ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR’ ile ‘TURİZM sektörlerinde daha güçlü hale gelmesi mümkün olacağı gibi bu çabalar başta Tarım ve Hayvancılık olmak üzere, Sanayi ve lojistik sektörlerine de katkı sağlayacaktır.Bunlar neticede tümüyle orta vadede Sosyal ve ekonomik kalkınma’mızı olumlu etkileyecek hususlar.  Bölgesinde yükselen, öne çıkan gelişmiş bir Susurluk istiyorsak Tarım ve Hayvancılık kadar, Enerji ve doğal kaynaklar alanında da, Turizm sektöründe de var olabilmeliyiz. Yenilenebilir enerji ve Alternatif turizm bu açıdan Susurluk için güçlü bir çıkış yolu sunuyor. Bu bir tercih değil aksine; gelişmek isteyen, daha güçlü bir Susurluk için mecburi istikamet gibi. 

yyalcin3@gmail.com 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder