13 Mart 2025 Perşembe

13 Mart 2025 ORJAN ÇALIŞTAYI; .....................SORU 20 CEVABI, HEDEFLER, STRATEJİLER VE 7 YILLIK YOL HARİTASI

 

20 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI

 

SORU 20:

ORJANDA ÇOĞUNLUKLA 22'Lİ BLOKLAR VAR, AMA 18'Lİ 7'Lİ BLOKLAR DA BULUNUYOR? ÖZELLİKLE 7 BAĞIMSIZ BÖLÜMÜ BULUNAN 17 BLOKLARIN SİTE ÖRGÜTLENMESİ İÇİNDE YERİ NASIL OLACAK?

 

CEVAP:

MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT VE SORUNLAR:   

Bu sorun öncelikle Orjanın kuruluşunda kanunda bulunmayan TOPLU YAPI ÖZEL HÜKÜMLERİ ve mevcut YÖNETİM PLANININ (https://orjan.com.tr/kurumsal/site-yonetim-plani) sanki tek bir apartmanmış gibi düzenlenmiş olmasından kaynaklanıyor. Dolayısıyla da 8’den az bağımsız bölümler için yönetici seçilip seçilmeyeceğine dair 1985 şartlarında ne böyle bir sorun öngörülmüştü ne de buna dair açık bir hüküm vardı.

 

634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.634.pdf) 2007’de 5711 sayılı kanunla eklenen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER kısmı DOKUZUNCU BÖLÜM Kapsam başlıklı 66.maddesi TOPLU YAPIYI tarif etmiş: “(Ek: 14/11/2007-5711/22 md.) Toplu yapı, bir veya birden çok imar parseli üzerinde, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılmış veya yapılacak, alt yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı ifade eder. Toplu yapı kapsamındaki imar parsellerinin bitişik veya komşu olmaları şarttır. Ancak bu parseller arasında kalan ve imar plânına göre yol, meydan, yeşil alan, park, otopark gibi kamuya ayrılan yerler için bu şart aranmaz..”

Buna göre Orjan Yönetim Planının tapuya tescil edildiği 1985 tarihi itibariyle, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılacak, alt yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapı şeklinde projelendirilip, anagayrimenkul olan 343/3 tek parsel üzerinde kat irtifakı tesis edilmişti. Dolayısıyla daha o günden 1803 bağımsız bölüm, yönetim merkezi, günübirlik tesisler ve ortak alanlarla birlikte yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı barındıran bir toplu yapı olarak inşa edilmeye başlandığını söyleyebiliriz. Bu Orjan için vaktiyle öngörülmeyen ama sonrasında kanun değişikliği suretiyle tanımlanmış ve adı konulmuş bir gerçekliktir.

Aradan geçen 40 yıl sonra ancak site yönetimine geçmeyi düşünüyor ve konuşuyoruz. Doğal olarak bunu günümüzün şartlarında ve kanunun 2007’de eklenen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİNE göre gerçekleştirmemiz gerekiyor. Yani Orjanda site yönetimini yönetim planında öngörüldüğü gibi 1803 kat maliki (D-KAT MALİKLERİ KURULU Madde-20-26) ve tek yönetici/Denetici/kurul (E-YÖNETİCİ VE DENETÇİLER Madde-27-33) şeklinde düz ve tek boyutlu kuramayız. Bu şekil, yönetim planının 32.maddesinde tasarlandığı gibi ve adının “ORJAN YAPI KOOPERATİFİ SİTE YÖNETİM PLANI” olarak konulmasından da anlaşılacağı üzere siteyi aslında kooperatifin yönetmesi anlamına gelir.

Oysa kanunun TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİNE göre her blokta Kat Malikleri Kurulunun teşkili, yönetici ve denetici seçilmesi gerekiyor. İşte 69.madde bu hususu açıklıyor: 

Madde 69 – (Ek: 14/11/2007-5711/22 md.) Toplu yapı kapsamında bulunan parsel ve parsellerdeki birden çok bağımsız bölümü kapsayan ana yapıda ortak yerleri bulunan blok yapıların her biri, kendi sorunlarına ve yalnız o bloğa ait ortak yerlere ilişkin olarak, o blokta bulunan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan blok kat malikleri kurulunca yönetilir. Bir parselde blok niteliğinde olmayan yapılar varsa veya bu nitelikteki yapılarla blok yapılar aynı parselde yer alıyorsa, kendi sorunlarına ve o parsele ait ortak yerlere ilişkin olarak, o parselde bulunan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan kat malikleri kurulunca yönetilir. Yönetim plânında blokların ve blok niteliğinde olmayan yapıların idare tarzı ayrıca belirtilir.

 

Demek ki yönetim planının güncellenme çalışması sırasında bu maddeye göre blokların ve blok niteliğinde olmayan yapıların İDARE TARZININ AYRICA BELİRTİLMESİ isteniyor. Dolayısıyla önümüzdeki süreçte zaten Blok tanımı, Blok Kat Malikleri Kurulu, Blok yöneticisi ve deneticilerinin (Toplu yapı Temsilciler Kurulu üyeleri) seçilmesi ile görev, yetki ve sorumlulukları Yönetim planımızda düzenlenmiş olacak. Bu yüzden Orjanda SİTE YÖNETİMİNİ tasarlarken ana gayrimenkul olan 343/3 parselde apartman tipi dikey değil de farklı sayılarda yaygın stil bloklar halinde inşa edilmiş 1803 bağımsız bölüme uygun bir örgütlenme düşünmemiz gerekiyor.

 

Biliyoruz ki Orjanda çoğunlukla 22'li bloklar var, ama 18'li 7'li bloklar da bulunuyor. 22’li ve 18’li toplam 78 blokta 8’den fazla bağımsız bölüm olması dolayısıyla 34.madde bağlamında Blok Yönetimi oluşturulmasında herhangi bir sorun yok. Ama, 8’den az 7 bağımsız bölümü bulunan 17 blokun site örgütlenmesi içinde yerinin nasıl olacağı üzerinde düşünmemiz gerekiyor. Bunun için öncelikle bu 8 sayısının nereden geldiğini açıklayarak başlayalım. Kanunun 34.maddesine göre bu sayı, yönetici atanmasıyla ilgili bir alt sınır. Madde yönetici seçimini sekiz veya daha fazla bağımsız bölüm üzerine mecburi kılmış.

 

Nitekim 634 sayılı (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.634.pdf) Kat Mülkiyeti Kanununun  “Anagayrimenkulün Yönetimi” başlıklı BEŞİNCİ BÖLÜM’ün “D) Yönetici: I – Atanması”yla ilgili 34’üncü maddesinde, “Anagayrimenkulün sekiz veya daha fazla bağımsız bölümü varsa, yönetici atanması mecburidir” hükmü bulunuyor. Metnin konuyla ilgili kısmı Kat malikleri, anagayrimenkulün yönetimini kendi aralarından veya dışardan seçecekleri bir kimseye veya üç kişilik bir kurula verebilirler; bu kimseye (YÖNETİCİ), kurula da (YÖNETİM KURULU) denir. ANAGAYRİMENKULÜN SEKİZ VEYA DAHA FAZLA BAĞIMSIZ BÖLÜMÜ VARSA, YÖNETİCİ ATANMASI MECBURİDİR. .. Yönetici, kat maliklerinin, hem sayı hem arsa payı bakımından çoğunluğu tarafından atanır. Yönetici her yıl kat malikleri kurulunun kanuni yıllık toplantısında yeniden atanır; eski yönetici tekrar atanabilir...”şeklinde.

Bu maddeye göre “Ana gayrimenkulün sekiz veya daha fazla bağımsız bölümü varsa, yönetici atanması mecburidir” ama “8’den az bağımsız bölümü varsa yönetici atanmaz da denmiyor. (GT) Diğer bir ifade ile sekizden az bağımsız bölümü olan binalarda/bloklarda yönetici atanması kat maliklerinin iradesine bırakılmış. Yani yönetim planı bu yönde güncellenebilir ve 7’li bloklarda idare tarzının nasıl olacağı belirtilebilir.

Bu anlamda “7 bağımsız bölümü bulunan bloklarda da yönetici ve denetici seçiminin Site Yönetim Planına alınması, kanunun bu maddesine aykırı olmaz, çünkü “kanunda açık olarak belirtilmeyen hususlar yönetim planıyla düzenlenebilir”; seçimlerin yapılacağı tarihler, yönetim kurulunun kaç kişiden oluşacağı ve yöneticilere ücret ödenip ödenmeyeceği, konuları gibi.” (GT) Kaldı ki kanunun 28.maddesi Yönetim planında hüküm bulunmayan hallerde ne olacağını da açıklamış:

“B) Yönetim planı: Madde 28 – Yönetim planı yönetim tarzını, kullanma maksat ve şeklini yönetici ve denetçilerin alacakları ücreti ve yönetime ait diğer hususları düzenler. Yönetim planı, bütün kat maliklerini bağlıyan bir sözleşme hükmündedir. Yönetim planında hüküm bulunmıyan hallerde, anagayrimenkulün yönetiminden doğacak anlaşmazlıklar bu kanuna ve genel hükümlere göre karara bağlanır.”

Dahası, aynı kanunun D) Genel hükümlerin uygulanma alanı: Madde 9’unda: “Kat mülkiyetine veya kat irtifakına ait kütük kaydında veya kat malikleri arasındaki sözleşmede veya yönetim planında veya bu kanunda hüküm bulunmayan hallerde, kat mülkiyetinden doğan anlaşmazlıklar, Medeni Kanun ve ilgili diğer kanunlar hükümlerine göre karara bağlanır hükmü de bulunuyor.

Bu nedenle 7 bağımsız bölümü olan 17 blokta da yönetici ve denetici seçimi “istisna kabul edilmeden” mutlaka yapılmalıdır. Aksi takdirde “site yönetiminde birlik, beraberlik ve bütünlük bozulur, (7x17=) 119 kat malikinin iradeleri alınacak kararlara yansımaz ve yok sayılır!” (GT)

Konuyla ilgili Dr. Şeyda DURSUN KARAAHMETOĞLU’nun “KAT MÜLKİYETİ KANUNU’NUN 34. MADDESİNE GÖRE YÖNETİCİNİN ATANMASI” başlıklı bir bilimsel makalesi var. Orada bu husus vurgulanarak kaynaklara dayalı açıklamalar yapılmış:

“İsteğe Bağlı Yönetici Atama Sekizden az bağımsız bölümü olan binalar bakımından yöneticinin atanması mecburi değildir (KMK m. 34 II). Diğer bir ifade ile sekizden az bağımsız bölümü olan binalarda yönetici atanması kat maliklerinin iradesine bırakılmıştır. (Yargıtay HGK. 3.7.1974, E.1972/5- 1599, K. 1974/ 812) Dolayısıyla sekizden az bağımsız bölümü olan bir anagayrimenkuldeki kat malikleri anagayrimenkulün yönetimi için bir yönetici atanmasını isterlerse bunun için kanuni bir engel bulunmamaktadır. (Yargıtay 18. HD. 14.03.2005, E. 2004/10340, K. 2005/2184; Yargıtay 18. HD. 11.12.1996, E. 1996/10340, K. 1996/11100) Eğer kat maliklerinin bu yönde bir iradeleri söz konusu değilse anagayrimenkul kat malikleri tarafından birlikte yönetilecektir.

Yargıtay vermiş olduğu bir kararda sekizden az bağımsız bölümü bulunan bir anagayrimenkul için yönetici atanması zorunluluğu olmadığından dolayı yönetim planına da bu zorunluluğu getiren bir düzenleme konulamayacağını; ancak kat malikleri kurulunca böyle bir karar alınabileceğini belirtmiştir. (Yargıtay HGK. 3.7.1974, E. 1972/5-1599, K. 1974/812) Doktrinde bir görüş ise Yargıtay’ın varmış olduğu bu sonucu eleştirerek Kat Mülkiyeti Kanunu’na göre sekizden az bağımsız bölümü olan anagayrimenkuller bakımından yönetici atanması hususunun iradi olduğunu belirtmiş ve bu sebeple yönetim planı ile yönetici seçme zorunluluğunun getirilebileceğini savunmuştur. (Arpacı, Yönetim, s. 193; Ali Haydar Karahacıoğlu/Cengiz Ergin, Kat Mülkiyeti Kanunu, 8. Baskı, Ankara, 2011, s. 988)

Kanaatimizce de doktrinde savunulan bu görüş üstün tutulmalıdır. Zira kat maliklerinin oluşturduğu kişi birliğinin statüsü niteliğinde olan yönetim planının (Haluk Nami Nomer, “Kat Mülkiyetinde Yönetim Planının Hukuki Niteliği”, Prof. Dr. Mustafa Dural’a Armağan, İstanbul, 2013, s. 836) içerdiği konulardan birisi de kat mülkiyetine tabi olan taşınmazların yönetim tarzıdır. Nitekim KMK m. 28 ’de de yönetim planının yönetim tarzı, kullanma maksat ve şekli gibi hususları düzenleyeceği belirtilmiştir. Yöneticinin atanması konusu ise yönetim tarzına ilişkin bir husus olduğu için sekizden az bağımsız bölümü olan taşınmazlar bakımından yönetici atanması zorunluluğun yönetim planı ile getirilebileceği sonucuna varılabilir.” (Dr. Şeyda DURSUN KARAAHMETOĞLU)

(https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2110259#:~:text=C.,-%C4%B0ste%C4%9Fe%20Ba%C4%9Fl%C4%B1%20Y%C3%B6netici&text=Sekizden%20az%20ba%C4%9F%C4%B1ms%C4%B1z%20b%C3%B6l%C3%BCm%C3%BC%20olan,atanmas%C4%B1%20kat%20maliklerinin%20iradesine%20b%C4%B1rak%C4%B1lm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r7.)

Konuya ilişkin başka uzmanlar da aynı görüşteler. Örneğin Av. Kaan ÇETİNKAYA da “Yasal olarak zorunlu olmasa da sekizden az bağımsız bölümü bulunan apartmanlarda da yönetici seçimi yapılabilecektir. 8’den daha az sayıda bağımsız bölüm olması halinde yönetici atanması zorunluluğu bulunmamakta olup, kat maliklerinin takdiri ile bir yönetici atanması sağlanabilecektir” diyor. 

Sonuç olarak yöneticinin varlığı kat mülkiyetine tabi olan taşınmazların yönetiminin aksamadan devam edebilmesi bakımından gerekli ve önemli. Buna rağmen görüldüğü gibi Kat Mülkiyeti Kanunu yönetici atanmasını tüm taşınmazlar bakımından zorunlu görmemiş. 34.maddeye göre, yalnızca sekiz veya daha fazla bağımsız bölümü olan taşınmazlar için şart. SEKİZDEN AZ BAĞIMSIZ BÖLÜMÜ OLAN TAŞINMAZLAR BAKIMINDAN İSE YÖNETİCİ ATANMASI KAT MALİKLERİNİN İRADESİNE BIRAKILMIŞ DURUMDA. Bu kapsamda, sekizden az 7’li bağımsız bölümler de bulunan Orjanda yönetim planında yönetici seçme zorunluluğu getirilebileceği gibi Kat malikleri ya da Temsilciler kurulunca da bu yönde karar alınabilir.

Son olarak 2025 Genel Kurulu için önerdiğimiz yetki kararı çerçevesinde geçici blok yöneticilerinin atanması konusuna değinelim. Alınan yetkiye dayanılarak Kooperatif yönetimi tarafından atanacak bu kişiler BLOK YÖNETİMLERİNİ OLUŞTURMAK üzere süreli ve geçici olarak görevlendirilecekler. İşte bu tür geçici yönetici ve yönetimler için de 634 sayılı kanunun TOPLU YAPIYA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER KAPSAMINDA bir düzenleme yapılmış.  GEÇİCİ YÖNETİM başlığını taşıyan 73.madde şöyle:

“(Ek: 14/11/2007-5711/22 md.) Yönetim plânında toplu yapı temsilciler kurulu oluşuncaya kadar, bu kurulun görevlerini üstlenmek, yetkilerini kullanmak ve kurulun oluşması için gerekli girişim ve çağrılarda bulunmak üzere, bir geçici yönetim kurulması öngörülebilir. Bu takdirde yönetim plânında geçici yönetimin nasıl oluşacağına ve ne zamana kadar devam edeceğine ilişkin hükümlere yer verilir. GEÇİCİ YÖNETİM EN GEÇ TOPLU YAPININ BİTİMİNİ İZLEYEN BİR YIL SONRASINA KADAR DEVAM EDEBİLİR. Bu süre, her halde toplu yapı kapsamındaki ilk yapı ruhsatının alınmasından itibaren on yıl geçmekle sona erer.”

Mevcut yönetim planımızda bu düzenleme yok. Zaten 73.madde kanuna 2007 yılındaki TOPLU YAPIYA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER KAPSAMINDA eklenmiş. Bu nedenle 73. maddeye kıyasla 2025 GENEL KURULUNDA alınacak bir yıl süreli ve geçici yetki kararı ile GEÇİCİ BLOK YÖNETİCİLERİ/TEMSİLCİLERİNİN ATANMASI suretiyle sürecin başlatılabileceği kanısındayız. Bu arada Yönetim Planının güncelleme çalışması da başlamış olacak. Takip eden 2026 GENEL KURULUNDA bu yönetici/temsilciler GEÇİCİ TEMSİLCİLER KURULU olarak YÖNETİM PLANI GÜNCELLEME çalışmalarını görüşebilir.

Sürenin bir yıl daha uzatılması halinde 2026-2027 döneminde bütün bloklarda seçimler yapılarak BLOK YÖNETİMLERİ dolayısıyla da asıl TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU oluşmuş olur. Böylece 2027 genel kurulu ile eş zamanlı olarak çağrı üzerine toplanacak TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU hem güncellenen yeni yönetim planını onaylayabilir, hem de YÖNETİM VE DENETİM KURULLARINI seçebilir.

Orjandaki 7’li blokların SİTE ÖRGÜTLENMESİ İÇİNDEKİ YERİ konusundaki sorun; her blokun sahip olduğu bağımsız bölüm adedi esas alınarak ve 7’li bloklar için de aynı şekilde yönetici ataması yapılarak aşılabileceği aşikâr. Bu durumda 17 adet 7’li, 8 adet 18’li ve 70 adet 22’li olmak üzere toplam 95 blok söz konusu. Bu seçenekte yukarda yapılan analiz ve çıkarımlar çerçevesinde 95 yönetici, 95 denetici toplam 190 temsilci seçilmesi birinci ve asıl yol. Kullanılacak oylar temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısına göre olacağından, oylar 1.nci grup için 7, 2.grup için 18 ve 3.grup için de 22 şeklinde sayılacaktır.

İKİNCİ SEÇENEKTE 7’li bloklardan 45,46 - 55,56 - 30,31 – 40,71 – 72,81 – 5,6 - 15,16 ve 82,91 numaralı bloklar birbirlerine komşu olmaları dolayısıyla 14’lü bloklar olarak değerlendirilmeleri var. Bu takdirde geriye sadece sahilde tek olan 21 numaralı blok kalıyor. Böylece bu seçenek kapsamında 8 adet 14’lü 1 adet 7’li blok yöneticisi atanması gerekecek. O zaman 1 adet 7’li, 8 adet 14’lü, 8 adet 18’li ve 70 adet de 22’li blok için 89 yönetici 89 denetçi toplamda 178 temsilci seçilmesi söz konusu. Bu halde kullanılacak oylar temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısına göre olacağından, oylar 1.nci grup için 7, 2.grup için 14, 3.grup için 18 ve 3.grup için de 22 şeklinde sayılacaktır.

Bu konuda ÜÇÜNCÜ BİR SEÇENEĞİN daha değerlendirilmesi mümkün. Sol cenahta yer alan 45,46 ve 55,56 numaralı iki adet blok 14’er bağımsız bölümden oluşuyor. 414 ve havuzdan geriye doğru yeşil alanda da sağlı sollu yine aynı şekil 7’li bloklar var. 5,6-15,16-82,91 ve 30,31-72,81 bloklar 14’lü, 21-40-71 bloklar ise 7’li bağımsız bölüme sahip. Bunlardan 45,46,55,56 - 5,6,30,31 - 15,16,40,71 ve 72,81,82,91 numaralı blokların birbirlerine komşu olmaları dolayısıyla 28’li bloklar olarak değerlendirilmeleri mümkün. Sahilde tek kalan 21 numaralı 7’li bağımsız bölüm yine öyle kalabilir. 48-58-28-38-74-8-18 ve 89 numaralı bloklar yapısı itibariyle 18’li bloklar. Geriye kalan 70 blok ise zaten 22’li olanlar.

Bu durumda Orjan ana gayrimenkulünde 1 adet 7’li (7), 8 adet 18’li (144), 4 adet de 28’li (112) ve geriye kalan 70 adet 22’li (1540) toplam 83 blok (1803 bağımsız bölüm) olarak değerlendirilerek geçici yönetici atanması suretiyle site yönetimi örgütlenmesi içinde yer alması mümkün olabilir. Yani sonuçta her blokta 1 yönetici 1 denetici seçileceğinden TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU toplam 164 kişiden oluşmuş olacaktır.

Son seçenekte de kullanılacak oylar temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısına göre olacağından, oylar 1.nci grup için 7, 2.grup için 18, 3.grup için 28 ve 4.grup için de 22 şeklinde sayılacaktır.

Çünkü “YÖNETİCİ VE DENETÇİ ATAMA” konusunda çerçeve “Madde 71” dir: “(Ek: 14/11/2007-5711/22 md.) Yönetim plânında başka türlü düzenlenmedikçe, blok kat malikleri kurulu blok için, blok niteliğinde olmayan yapıların yer aldığı parseldeki kat malikleri kendilerine özgülenen ortak yer ve tesisler için, toplu yapı temsilciler kurulu ise toplu yapı kapsamındaki bütün ortak yapı, yer ve tesisler için yönetici ve denetçi atar. Blok yöneticisi ve denetçisi, bloktaki kat maliklerinin; blok niteliğinde olmayan yapıların ortak yer ve tesisleri için yönetici ve denetçi, bu yapılardaki kat maliklerinin sayı ve arsa payı bakımından çoğunluğu tarafından seçilir. Toplu yapı kapsamındaki bütün ortak yapı, yer ve tesisler için yönetici ve denetçi ise, toplu yapı temsilciler kuruluna katılan yönetici ve temsilcilerin, yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısının salt çoğunluğunun oyu ile atanır.”

Yine TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU tarafından yapılacak ilk yönetim planı değişikliği konusunda da kanuna eklenen geçici 2.maddenin önemini burada bir kez daha yineleyelim:

Geçici Madde 2 – (Ek: 23/6/2009-5912/5 md.) Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce kurulan toplu yapılara ait yönetim planlarının, bu Kanun hükümlerine uyarlanması amacıyla yapılacak ilk değişiklik için mevcut kat malikleri kurulunun salt çoğunluğu yeterlidir. Mevcut toplu yapı yönetimleri, değiştirilen yönetim planına göre yeni yöneticiler seçilinceye kadar geçici yönetim olarak görevini sürdürür. Toplu yapı yöneticisi seçimi, en geç yönetim planının değiştirilmesini takip eden üç ay içinde yapılır.”

Görüldüğü gibi madde değişiklik için SALT ÇOĞUNLUK istisnasını getirmiş. Biz de aynı durumdayız. Çünkü 1985 tarihli mevcut yönetim planımız 2009 da eklenen bu düzenlemeden 24 yıl önce tescil edilmişti. İlk kez değişiklik yapılacak. Zaten 2007’de çıkan 5117 sayılı kanunla 634 sayılı yasaya eklenen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE de uyum sağlama zorunluluğumuz var. Dolayısıyla ağırlıklı olarak bu hükümlere uyarlanması amacıyla yapılacak bu ilk değişiklik için mevcut kat malikleri kurulunun salt çoğunluğu yeterlidir. Yani güncellemenin onaylanabilmesi için 903 oy yeterli. Bu önemli ve değerlendirilmesi gereken stratejik bir imkân.

BU DURUMDA HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:

Srn 20.01:    Orjan Toplu Yapı (Site) Örgütlenmesi içinde 7 BAĞIMSIZ BÖLÜMLÜ 17           BLOKTA  yönetici seçimi,

Srn 20.02: Farklı sayıda BAĞIMSIZ BÖLÜM sahibi BLOK               temsilcilerinin  atanmasında  alternatif seçenekler,

Srn 20.03:    Farklı sayıda BAĞIMSIZ BÖLÜM sahibi BLOK temsilcilerinin Orjan Toplu     Yapı  (Site) Temsilciler Kurulunda oy kullanım şekli,

Srn 20.04:     Geçici ve farklı sayıdaki BLOK temsilcilerinden oluşan Orjan Toplu Yapı         (Site) Temsilciler Kurulunda ilk yönetim planı değişikliğinde nisap sorunu,

 

KISA, ORTA VE UZUN VADELİ HEDEFLER:  

Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?

Hdf 20.01: Srn 20.01 numaralı soruna çözüm olmak üzere: 2026 genel kuruluna    kadar  geçici blok yöneticilerin atanması ve 2027 genel kurulunda da  güncellenen yönetim planının onaylanması,

Hdf 20.02:    Srn 20.02 numaralı soruna çözüm olmak üzere: 2026 genel kuruluna kadar en    uygun alternatif seçeneğin belirlenerek geçici blok yöneticilerin atanması ve  2027 genel kurulunda da buna uygun olarak güncellenen yönetim planının    onaylanması,

Hdf 20.03:    Srn 20.03 numaralı soruna çözüm olmak üzere: Yönetim planı güncelleme          çalışmalarının 2025 genel kurulunda başlatılması, taslağın 2026 genel kurulunda görüşülmesi ve 2027 genel kurulunda onaylanarak yürürlüğe girmesi,

Hdf 20.04:    Srn 20.04 numaralı soruna çözüm olmak üzere: Yönetim planı güncelleme            çalışmalarında ilk taslağın 2026 genel kurulunda görüşülmesi ve 2027 genel kurulunda uygulanacak nisabın belirlenmesi suretiyle onaylanarak yürürlüğe girmesi,

 

HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:

Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yer almak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?

Haziran 2027 seçimli genel kuruluna kadar;

Str 20.2027.01:Srn 20.01 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 20.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; 634 sayılı yasanın “YÖNETİCİ VE DENETÇİ ATAMA” konusunda çerçeve 71.maddesine göre: “(Ek: 14/11/2007-5711/22 md.) Yönetim plânında başka türlü düzenlenmedikçe, blok kat malikleri kurulu blok için, blok niteliğinde olmayan yapıların yer aldığı parseldeki kat malikleri kendilerine özgülenen ortak yer ve tesisler için, toplu yapı temsilciler kurulu ise toplu yapı kapsamındaki bütün ortak yapı, yer ve tesisler için yönetici ve denetçi atar. Blok yöneticisi ve denetçisi, bloktaki kat maliklerinin; blok niteliğinde olmayan yapıların ortak yer ve tesisleri için yönetici ve denetçi, bu yapılardaki kat maliklerinin sayı ve arsa payı bakımından çoğunluğu tarafından seçilir” hükmü bulunuyor. Dolayısıyla stratejimiz şu olmalı: Öncelikle 2025 genel kurulunda alınacak yetki kararına dayanılarak 7 BAĞIMSIZ BÖLÜMLÜ 17 BLOKTA geçici yöneticilerin atanması ve yönetim planı güncelleme çalışmalarının başlatılması gerekiyor. Böylece 7’li blokların geçici olarak TOPLU YAPI (SİTE) ÖRGÜTLENMESİ İÇİNDE yer almaları sağlanmış olur. Bu arada 7’li blokların TOPLU YAPI (SİTE) ÖRGÜTLENMESİ İÇİNDEKİ yerlerine ilişkin düzenleme yönetim planı güncelleme çalışmalarına yansıyacaktır.  Ardından 2026 genel kurulunda güncellenen yönetim planı taslağının geçici TEMSİLCİLER KURULU tarafından görüşülmesi mümkün hale gelmiş olur. Aynı genel kurulda yetki kararı bir yıl uzatıldığı takdirde, 2027 genel kuruluna kadarki sürede BLOK YÖNETİMLERİNİN SEÇİM SURETİYLE OLUŞUMUNA odaklanılacaktır. TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU tarafından yapılacak ilk yönetim planı değişikliği konusunda kanuna eklenen geçici 2.maddeye göre Mevcut toplu yapı yönetimleri, değiştirilen yönetim planına göre yeni yöneticiler seçilinceye kadar geçici yönetim olarak görevini sürdürür. Toplu yapı yöneticisi seçimi, en geç yönetim planının değiştirilmesini takip eden üç ay içinde yapılır.” diyor. Böylece 2027 yılında asli olarak teşekkül etmiş olan TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU çağrı üzerine toplandığında güncelleme çalışmaları tamamlanan yeni yönetim planı görüşüp onaylanabilir ve süreç te tamamlanmış olur.

Str 20.2027.02:Srn 20.02 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 20.02 hedefini gerçekleştirmek üzere; Orjanda farklı bağımsız bölümlere sahip üç tür blok var. Bunlar 17 adet 7’li, 8 adet 18’li ve 70 adet 22’li olmak üzere toplam 95 blok. Stratejimize göre 2025 genel kurulunda alınacak bir yetki kararıyla süreç başlıyor. Yönetici seçiminde BİRİNCİ YÖNTEM bu sayılara uygun yönetici atanması. Dolayısıyla bu yolla 95 x 2 = 190 temsilci seçilmiş olacak. İKİNCİ SEÇENEKTE 7’li bloklardan 45,46 - 55,56 - 30,31 – 40,71 – 72,81 – 5,6 - 15,16 ve 82,91 numaralı bloklar birbirlerine komşu olmaları dolayısıyla 14’lü bloklar olarak değerlendirilmeleri var. Bu takdirde geriye sadece sahilde tek olan 21 numaralı blok kalıyor. Böylece 8 adet 14’lü 1 adet 7’li blok yöneticisi atanması gerekecek. O zaman 1 adet 7’li, 8 adet 14’lü, 8 adet 18’li ve 70 adet de 22’li blok için 89 yönetici 89 denetçi toplamda 178 temsilci seçilmesi söz konusu. SON SEÇENEK 45,46,55,56 - 5,6,30,31 - 15,16,40,71 ve 72,81,82,91 numaralı blokların 28’li bloklar olarak değerlendirilmeleri ve sahilde tek kalan 21 numaralı 7’li bağımsız bölümün aynı kalması. Bu durumda da 1 adet 7’li, 8 adet 18’li, 4 adet de 28’li ve 70 adet 22’li olmak üzere toplam 83 bloka geçici yönetici atanması toplam 83 x 2= 164 temsilci belirlenmiş olacak. Sonuç olarak kat maliklerinin takdiri hangi yönde olursa olsun geçici TEMSİLCİLER KURULU OLUŞMUŞ ve site yönetimi örgütlenmesi şekillenmiş olur. Dolayısıyla da BU TÜR BİR BLOK ÖRGÜTLENMESİNİN 2025 te başlatılan YÖNETİM PLANI GÜNCELLEME ÇALIŞMALARINDA YERİNİ ALMASI, ilk taslağın 2026 da görüşülmesi ve 2027 genel kurulunda da tamamlanarak ONAYLANMASIYLA süreç sonlanmış olacaktır. Akabinde hem TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU asli olarak teşekkül etmiş, hem de yeni yönetim planının yürürlüğe girmesi mümkün hale gelir.

Str 20.2027.03:Srn 20.03 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 20.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; Stratejimiz 634 sayılı yasanın “YÖNETİCİ VE DENETÇİ ATAMA” konusunda çerçeve 71.maddesine dayanıyor. Buna göre: ..Toplu yapı kapsamındaki bütün ortak yapı, yer ve tesisler için yönetici ve denetçi ise, toplu yapı temsilciler kuruluna katılan yönetici ve temsilcilerin, yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısının salt çoğunluğunun oyu ile atanır.” Bu durumda 2027 yılında asli olarak teşekkül etmiş olan TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU çağrı üzerine toplandığında güncelleme çalışmaları tamamlanan yeni yönetim planı görüşülecektir. Onaylanabilmesi için TEMSİLCİLER KURULU üyeleri 71.madde bağlamında temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısına göre oy kullanacaklardır. Bu şekilde ilk değişiklik olması sebebiyle 2009’da eklenen geçici 2.maddeye göre salt çoğunluk nisabı sağlandığında onaylanabilir. Böylece 2025’te başlatılan yönetim planı güncelleme süreci; ilk taslağın 2026 da görüşülmesi, tamamlanmış yeni yönetim planının da 2027’de onaylanmasıyla beraber sonlanacak ve yürürlüğe girmiş olacaktır.

Str 20.2027.04:Srn 20.04 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 20.04 hedefini gerçekleştirmek üzere; Stratejimiz TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU tarafından yapılacak ilk yönetim planı değişikliğinde salt çoğunluğun yeterli olacağına dayanıyor. Çünkü kanuna eklenen geçici 2.maddeye göre yapılacak ilk değişiklik için mevcut kat malikleri kurulunun salt çoğunluğu yeterli görülüyor. Geçici Madde 2 – (Ek: 23/6/2009-5912/5 md.) Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce kurulan toplu yapılara ait yönetim planlarının, bu Kanun hükümlerine uyarlanması amacıyla yapılacak ilk değişiklik için mevcut kat malikleri kurulunun salt çoğunluğu yeterlidir. Mevcut toplu yapı yönetimleri, değiştirilen yönetim planına göre yeni yöneticiler seçilinceye kadar geçici yönetim olarak görevini sürdürür. Toplu yapı yöneticisi seçimi, en geç yönetim planının değiştirilmesini takip eden üç ay içinde yapılır.” Görüldüğü gibi madde değişiklik için SALT ÇOĞUNLUK istisnasını getirmiş. Biz de aynı durumdayız. Çünkü 1985 tarihli mevcut yönetim planımız 2009 da eklenen bu düzenlemeden 24 yıl önce tescil edilmişti. İlk kez değişiklik yapılacak. Zaten 2007’de çıkan 5117 sayılı kanunla 634 sayılı yasaya eklenen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE de uyum sağlama zorunluluğumuz var. Dolayısıyla ağırlıklı olarak bu hükümlere uyarlanması amacıyla yapılacak bu ilk değişiklik için mevcut kat malikleri kurulunun salt çoğunluğu yeterlidir. Yani güncellemenin onaylanabilmesi için 903 oy yeterli. Bu önemli ve değerlendirilmesi gereken stratejik bir imkân. Dolayısıyla da 2025 genel kurulunda alınan yetki kararıyla başlayıp, 2026 genel kurulunda geçici TEMSİLCİLER KURULUNDA görüşülen yönetim planı güncellemelerinin tamamlanmasıyla birlikte taslağının 2027 TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULUNDA ONAYLANMASIYLA sürece nokta konulmuş olacaktır. Bundan sonraki aşama yeni yönetim planının yürürlüğe girmesi ve TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU ile YÖNETİM KURULU tarafından uygulanmasıdır.

12 Mart 2025 Çarşamba

12 Mart 2025 Çarşamba 14:30 ORJAN POSTASI III..............................OLMAZLARI OLDURMAK!

OLMAZLARI OLDURMAK!

Bazı insanlar her işin önce “olmazını” düşünür. Olmazları birbiri ardına öylesine sayarlar ki “olurun” önüne adeta bir duvar çekilmiş olur. Bu arada onu aşmak isteyenlerde ne bir iştah ne de derman kalır. Böyleleri olacak işleri yokuşa sürmekte, olmaza çıkarmakta gayet ustadırlar ama “bu işin oluru nedir?” sorusunda nedense tıkanır kalırlar.

HÂLBUKİ HİÇBİR BAŞARI “OLMAYACAK!” DİYEREK ELDE EDİLMEMİŞTİR. Her konunun olumsuz yönleri, çıkmaz sokakları vardır elbet ama aslolan çıkışın bulunması değil midir? Elbette bütün yollar dikensiz, engelsiz, sorunsuz değildir. “Yaş tahtaya basılmaz” deyimi böyle durumlar için söylenmiş olmalıdır. “Yürürken sağına soluna dikkat et, tedbirli davran” anlamında.

Bizim çabamızı uzun zamandır izliyorsunuz. Bazen okuyarak, bazen merak ederek, bazen sıkılarak, bazen burun kıvırarak, bazen kızarak, herhalde de çok zaman yok sayıp “görmeyerek”. HÂLBUKİ BİZ NE DİYORUZ: “Orjanda Site yönetimine geçmek zorundayız, bu konuda çok geç kaldık, yapacak çok işimiz var, şimdi başlasak 7 yılda ancak tamamlayabiliriz. Bu da şöyle şöyle şöyle yapılabilir diye bıkmadan usanmadan yorulmadan “olurları sıralıyoruz” sizlere. 

“Nerden çıktı bu?”, “Olmaz o iş”, “Orjanda Site yönetimine geçilemez!”, “Orjan bunu kaldıramaz”, “Sıktınız artık”, “İşiniz mi yok sizin”, “Site olursak belediye gelir buralara el koyar”, “Kentsel dönüşüm olur”, “Biz böyle iyiyiz, başımıza iş çıkarmayın”, “Cebimizden daha fazla para çıkacak, ne lüzum var”, “Ne getirir-ne götürür?”, “Çift başlılık olur, olmaz!” ve daha neler neler. Bunların hiç birinin Orjanın kaçınılmaz geleceğine bir faydası yok. Hiçbiri çözüme hizmet etmiyor. Aksine kafa karışıklığına ve “olmaz” önyargısını arttırmaya yarıyor.

Bütün bunlara karşın bizler “olura dair” araştırmaya, düşünmeye ve yazmaya devam ediyoruz. Yeni yönetimle ÇALIŞTAY YAPILMASI konusunda uzlaştık. Kasım ayından bu yana da tüm gücümüzle Nisan sonunda Orjanda yapacağımız buluşmaya hazırlanıyoruz. Kafalardaki soruları aydınlatmak, olumsuzlukları gidermek ve olmazları oldurmak için var gücümüzle çalışıyoruz. Başlangıçta tespit ettiğimiz 22 soruyu cevaplandırarak, her hafta bu cevaplarla bağlantılı “ORJAN POSTASI III” yazılarına devam ederek sizleri bilgilendirmeye devam ediyoruz.

Şimdiye kadar 19 sorunun cevaplandırılmasını tamamladık. 20.soru da bu hafta bitiyor. Çalışmalarımızda Şehircilik bakanlığından, bu konularla ilgili akademisyenlerden, uzman profesyonellerden ve bir grup Orjanlı arkadaşımızdan yararlandık, yararlanıyoruz. Sonuçta bütün bu hazırlık 250 sayfa civarında bir ÇALIŞTAY RAPORU ile tamamlanacak. Ayrıca yönetime imzalayıp vereceğimiz bir “SONUÇ BİLDİRGEMİZ“ de olacak. Çabamız olmazlardan yola çıkarak günün yoğunluğunda kaybolmak yerine, olurlar üzerinden geleceğe dönük 7 yıllık bir yol haritası çıkarabilmek. Elimizden geleni yapacağız, takdir elbette Orjanın. Biz biliyoruz ki öyle yada böyle “olacak olan olacak”. İnşallah çok geç olmaz.

Bu hafta 20 numaralı çalıştay sorusunun da konusu olan ORJANDAKİ FARKLI BLOK YAPILARI” cevabına odaklanmıştık. Bilindiği üzere orjanda çoğunlukla 22'li bloklar var, ama 18'li ve 7'li bloklar da bulunuyor. Özellikle 7 BAĞIMSIZ BÖLÜME SAHİP 17 BLOKUN site örgütlenmesi içindeki yerinin nasıl olacağı konusu maalesef “olmazlara” malzeme yapılan meselelerden biri.

Bu sorun öncelikle Orjanın kuruluşunda kanunda bulunmayan TOPLU YAPI ÖZEL HÜKÜMLERİ ve mevcut YÖNETİM PLANININ sanki tek bir apartmanmış gibi düzenlenmiş olmasından kaynaklanıyor. Dolayısıyla da 8’den az bağımsız bölümler için yönetici seçilip seçilmeyeceğine dair 1985 şartlarında ne böyle bir sorun öngörülmüştü ne de buna dair açık bir hüküm vardı.

Ancak 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa 2007’de 5711 sayılı kanunla eklenen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİNE göre Orjan aslında bir TOPLU YAPI olarak inşa edilmişti. Çünkü Yönetim Planının tapuya tescil edildiği 1985 tarihi itibariyle, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılacak, alt yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapı şeklinde projelendirilip, anagayrimenkul olan 343/3 tek parsel üzerinde kat irtifakı tesis edilmişti.

Dolayısıyla daha o günden 1803 bağımsız bölüm, yönetim merkezi, günübirlik tesisler ve ortak alanlarla birlikte yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı barındıran bir toplu yapı olarak projelendirildiğini ve inşa edilmeye başlandığını söyleyebiliriz. Bu Orjan için vaktiyle öngörülmeyen ama sonrasında kanun değişikliği suretiyle tanımlanmış ve adı konulmuş bir gerçeklik.

Aradan geçen 40 yıl sonra ancak site yönetimine geçmeyi düşünüyor ve konuşuyoruz. Doğal olarak bunu günümüzün şartlarında ve kanunun 2007’de eklenen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİNE göre gerçekleştirmemiz gerekiyor. Bu noktada her blokta Kat Malikleri Kurulunun teşkili, yönetici ve denetici seçilmesi zorunluluğu var. İşte 69.madde bu hususu açıklıyor ve yönetim planının güncellenme çalışması sırasında bu maddeye göre blokların ve blok niteliğinde olmayan yapıların İDARE TARZININ AYRICA BELİRTİLMESİ isteniyor.

Dolayısıyla önümüzdeki süreçte zaten Blok tanımı, Blok Kat Malikleri Kurulu, Blok yöneticisi ve deneticilerinin (Toplu yapı Temsilciler Kurulu üyeleri) seçilmesi ile görev, yetki ve sorumlulukları Yönetim planımızda düzenlenmiş olacak. Bu yüzden Orjanda SİTE YÖNETİMİNİ tasarlarken ana gayrimenkul olan 343/3 parselde apartman tipi dikey değil de farklı sayılarda yaygın stil bloklar halinde inşa edilmiş 1803 bağımsız bölüme uygun bir örgütlenme düşünmemiz gerekiyor.

Biliyoruz ki Orjanda çoğunlukla 22'li bloklar var, ama 18'li 7'li bloklar da bulunuyor. 22’li ve 18’li toplam 78 blokta 8’den fazla bağımsız bölüm olması dolayısıyla 34.madde bağlamında Blok Yönetimi oluşturulmasında herhangi bir sorun yok. Ama, 8’den az 7 bağımsız bölümü bulunan 17 blokun site örgütlenmesi içinde yerinin nasıl olacağının netleştirilmesi gerekiyor. Bunun için öncelikle bu 8 sayısının nereden geldiğini açıklayarak başlayalım. Kanunun 34.maddesine göre bu sayı, yönetici atanmasıyla ilgili bir alt sınır.

Madde yönetici seçimini sekiz veya daha fazla bağımsız bölüm üzerine mecburi kılmış. Ama “8’den az bağımsız bölümü varsa yönetici atanmaz da denmiyor. Diğer bir ifade ile sekizden az bağımsız bölümü olan binalarda/bloklarda yönetici atanması kat maliklerinin iradesine bırakılmış. Yani yönetim planı bu yönde güncellenebilir ve 7’li bloklarda idare tarzının nasıl olacağı belirtilebilir.

Bu anlamda 7 bağımsız bölümü bulunan bloklarda da yönetici ve denetici seçiminin Site Yönetim Planına alınması, kanunun bu maddesine aykırı olmaz, çünkü “kanunda açık olarak belirtilmeyen hususlar yönetim planıyla düzenlenebilir”. Kaldı ki kanunun 28.maddesi Yönetim planında hüküm bulunmayan hallerde ne olacağını da açıklamış. Bu nedenle 7 bağımsız bölümü olan 17 blokta da yönetici ve denetici seçimi “istisna kabul edilmeden” mutlaka yapılmalıdır. Aksi takdirde “site yönetiminde birlik, beraberlik ve bütünlük bozulur, (7x17=) 119 kat malikinin iradeleri alınacak kararlara yansımaz ve yok sayılır!”  

Konuyla ilgili bu yönde alınmış Yargıtay kararları var. Buna göre sekizden az bağımsız bölümü olan binalarda yönetici atanması kat maliklerinin iradesine bırakılmıştır. (Yargıtay HGK. 3.7.1974, E.1972/5- 1599, K. 1974/ 812) Dolayısıyla sekizden az bağımsız bölümü olan bir anagayrimenkuldeki kat malikleri anagayrimenkulün yönetimi için bir yönetici atanmasını isterlerse bunun için kanuni bir engel bulunmamaktadır. (Yargıtay 18. HD. 14.03.2005, E. 2004/10340, K. 2005/2184; Yargıtay 18. HD. 11.12.1996, E. 1996/10340, K. 1996/11100) Ayrıca uzman görüşleri de Yasal olarak zorunlu olmasa da sekizden az bağımsız bölümü bulunan apartmanlarda da, kat maliklerinin takdiri ile yönetici atanması/seçimi yapılabilecektir şeklinde. 

Bu nedenle 2025 Genel Kurulu için önerdiğimiz yetki kararı çerçevesinde geçici blok yöneticilerinin atanması suretiyle BLOK YÖNETİMLERİ OLUŞTURULABİLİR. İşte bu tür geçici yönetici ve yönetimler için de 634 sayılı kanunun TOPLU YAPIYA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER kapsamında GEÇİCİ YÖNETİM başlığını taşıyan 73.madde bulunuyor.

Orjandaki 7’li blokların SİTE ÖRGÜTLENMESİ İÇİNDEKİ YERİ konusundaki sorun; her blokun sahip olduğu bağımsız bölüm adedi esas alınarak ve 7’li bloklar için de aynı şekilde yönetici ataması yapılarak aşılabileceği aşikâr. Bu durumda 17 adet 7’li, 8 adet 18’li ve 70 adet 22’li olmak üzere toplam 95 blok söz konusu. Bu seçenekte yukarda yapılan analiz ve çıkarımlar çerçevesinde 95 yönetici, 95 denetici toplam 190 temsilci seçilmesi birinci ve asıl yol. Öte yandan soruna ilişkin İKİNCİ BİR SEÇENEĞİN daha değerlendirilebileceğini düşünüyorum.

Nitekim 45,46,55,56 - 5,6,30,31 - 15,16,40,71 ve 72,81,82,91 numaralı blokların birbirlerine komşu olmaları dolayısıyla 28’li bloklar olarak değerlendirilmeleri mümkün. Sahilde tek kalan 21 numaralı 7’li bağımsız bölüm yine öyle kalabilir. 48-58-28-38-74-8-18 ve 89 numaralı bloklar yapısı itibariyle 18’li bloklar. Geriye kalan 70 blok ise zaten 22’li olanlar.

Bu durumda Orjan ana gayrimenkulünde 1 adet 7’li (7), 8 adet 18’li (144), 4 adet de 28’li (112) ve geriye kalan 70 adet 22’li (1540) toplam 83 blok (1803 bağımsız bölüm) olarak değerlendirilerek geçici yönetici atanması suretiyle site yönetimi örgütlenmesi içinde yer alması mümkün olabilir. Yani sonuçta her blokta 1 yönetici 1 denetici seçileceğinden TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU toplam 164 kişiden oluşmuş olacaktır.

İşte “olmaz” denilen bir sorunun daha aşılabileceğine yeni bir örnek. ORJAN POSTASI III yazılarımı takip eder ve okumaya devam ederseniz buna benzer pek çok “olmazın” “olabileceğini” anlayabilirsiniz. Önümüz açık ve net. Yolumuz zorluklarına karşın bu “olurlardan” oluşuyor. Böylece gideceğimiz istikameti aydınlatıyor, dikkat edilecek noktalara uyarı levhaları koyuyor ve ORJANIN GELECEĞİNİ SİZLERE APAÇIK GÖSTERİYORUZ.