OLMAZLARI OLDURMAK!
Bazı insanlar
her işin önce “olmazını” düşünür. Olmazları birbiri ardına
öylesine sayarlar ki “olurun” önüne adeta bir duvar çekilmiş
olur. Bu arada onu aşmak isteyenlerde ne bir iştah ne de derman kalır.
Böyleleri olacak işleri yokuşa sürmekte, olmaza çıkarmakta gayet ustadırlar ama
“bu işin oluru nedir?” sorusunda nedense tıkanır kalırlar.
HÂLBUKİ HİÇBİR BAŞARI “OLMAYACAK!” DİYEREK
ELDE EDİLMEMİŞTİR. Her konunun olumsuz yönleri, çıkmaz sokakları vardır elbet ama aslolan
çıkışın bulunması değil midir? Elbette bütün yollar dikensiz, engelsiz,
sorunsuz değildir. “Yaş tahtaya basılmaz” deyimi böyle durumlar için
söylenmiş olmalıdır. “Yürürken sağına soluna dikkat et, tedbirli davran” anlamında.
Bizim çabamızı
uzun zamandır izliyorsunuz. Bazen okuyarak, bazen merak ederek, bazen
sıkılarak, bazen burun kıvırarak, bazen kızarak, herhalde de çok zaman yok
sayıp “görmeyerek”. HÂLBUKİ BİZ NE DİYORUZ: “Orjanda Site yönetimine
geçmek zorundayız, bu konuda çok geç kaldık, yapacak çok işimiz var, şimdi
başlasak 7 yılda ancak tamamlayabiliriz. Bu da şöyle şöyle şöyle yapılabilir
diye bıkmadan usanmadan yorulmadan “olurları sıralıyoruz” sizlere.
“Nerden çıktı bu?”, “Olmaz o iş”, “Orjanda Site yönetimine geçilemez!”,
“Orjan bunu kaldıramaz”, “Sıktınız artık”, “İşiniz mi yok sizin”, “Site olursak
belediye gelir buralara el koyar”, “Kentsel dönüşüm olur”, “Biz böyle iyiyiz,
başımıza iş çıkarmayın”, “Cebimizden daha fazla para çıkacak, ne lüzum var”,
“Ne getirir-ne götürür?”, “Çift başlılık olur, olmaz!” ve daha neler neler. Bunların
hiç birinin Orjanın kaçınılmaz geleceğine bir faydası yok. Hiçbiri çözüme
hizmet etmiyor. Aksine kafa karışıklığına ve “olmaz” önyargısını arttırmaya
yarıyor.
Bütün bunlara
karşın bizler “olura dair” araştırmaya, düşünmeye ve yazmaya
devam ediyoruz. Yeni yönetimle ÇALIŞTAY YAPILMASI konusunda uzlaştık. Kasım
ayından bu yana da tüm gücümüzle Nisan sonunda Orjanda yapacağımız buluşmaya hazırlanıyoruz.
Kafalardaki soruları aydınlatmak, olumsuzlukları gidermek ve olmazları oldurmak
için var gücümüzle çalışıyoruz. Başlangıçta tespit ettiğimiz 22 soruyu
cevaplandırarak, her hafta bu cevaplarla bağlantılı “ORJAN POSTASI III”
yazılarına devam ederek sizleri bilgilendirmeye devam ediyoruz.
Şimdiye kadar 19
sorunun cevaplandırılmasını tamamladık. 20.soru da bu hafta bitiyor. Çalışmalarımızda Şehircilik
bakanlığından, bu konularla ilgili akademisyenlerden, uzman profesyonellerden
ve bir grup Orjanlı arkadaşımızdan yararlandık, yararlanıyoruz. Sonuçta bütün
bu hazırlık 250 sayfa civarında bir ÇALIŞTAY RAPORU ile
tamamlanacak. Ayrıca yönetime imzalayıp vereceğimiz bir “SONUÇ BİLDİRGEMİZ“ de
olacak. Çabamız olmazlardan yola çıkarak günün yoğunluğunda kaybolmak yerine,
olurlar üzerinden geleceğe dönük 7 yıllık bir yol haritası çıkarabilmek. Elimizden
geleni yapacağız, takdir elbette Orjanın. Biz biliyoruz ki öyle yada
böyle “olacak olan olacak”. İnşallah çok geç olmaz.
Bu hafta 20 numaralı
çalıştay sorusunun da konusu olan ORJANDAKİ FARKLI BLOK YAPILARI” cevabına
odaklanmıştık. Bilindiği üzere orjanda çoğunlukla 22'li bloklar var, ama 18'li
ve 7'li bloklar da bulunuyor. Özellikle 7 BAĞIMSIZ BÖLÜME SAHİP 17 BLOKUN
site örgütlenmesi içindeki yerinin nasıl olacağı konusu maalesef “olmazlara”
malzeme yapılan meselelerden biri.
Bu
sorun öncelikle Orjanın kuruluşunda kanunda bulunmayan TOPLU YAPI ÖZEL
HÜKÜMLERİ ve mevcut YÖNETİM PLANININ sanki tek bir apartmanmış gibi düzenlenmiş olmasından kaynaklanıyor.
Dolayısıyla da 8’den az bağımsız bölümler için yönetici seçilip seçilmeyeceğine
dair 1985 şartlarında ne böyle bir sorun öngörülmüştü ne de buna dair açık bir
hüküm vardı.
Ancak 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa 2007’de 5711 sayılı
kanunla eklenen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİNE göre Orjan aslında bir
TOPLU YAPI olarak inşa edilmişti. Çünkü Yönetim Planının tapuya tescil edildiği
1985 tarihi itibariyle, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılacak, alt
yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların
yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapı şeklinde
projelendirilip, anagayrimenkul olan 343/3 tek parsel üzerinde kat irtifakı tesis
edilmişti.
Dolayısıyla daha o günden 1803 bağımsız bölüm, yönetim
merkezi, günübirlik tesisler ve ortak alanlarla birlikte yönetimi bakımından
birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı barındıran bir toplu yapı olarak projelendirildiğini
ve inşa edilmeye başlandığını söyleyebiliriz. Bu Orjan için vaktiyle öngörülmeyen ama sonrasında kanun değişikliği
suretiyle tanımlanmış ve adı konulmuş bir gerçeklik.
Aradan geçen 40 yıl sonra ancak site yönetimine geçmeyi düşünüyor
ve konuşuyoruz. Doğal olarak bunu günümüzün şartlarında ve kanunun 2007’de
eklenen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİNE göre gerçekleştirmemiz
gerekiyor. Bu noktada her blokta Kat Malikleri Kurulunun teşkili, yönetici
ve denetici seçilmesi zorunluluğu var. İşte 69.madde bu hususu açıklıyor ve yönetim
planının güncellenme çalışması sırasında bu maddeye göre blokların ve blok
niteliğinde olmayan yapıların İDARE
TARZININ AYRICA BELİRTİLMESİ isteniyor.
Dolayısıyla önümüzdeki süreçte zaten Blok tanımı, Blok Kat
Malikleri Kurulu, Blok yöneticisi ve deneticilerinin (Toplu yapı Temsilciler
Kurulu üyeleri) seçilmesi ile görev, yetki ve sorumlulukları Yönetim
planımızda düzenlenmiş olacak. Bu yüzden Orjanda SİTE YÖNETİMİNİ tasarlarken ana
gayrimenkul olan 343/3 parselde apartman
tipi dikey değil de farklı sayılarda yaygın stil bloklar halinde inşa edilmiş 1803 bağımsız
bölüme uygun bir örgütlenme düşünmemiz gerekiyor.
Biliyoruz ki Orjanda çoğunlukla 22'li bloklar var, ama 18'li
7'li bloklar da bulunuyor. 22’li ve 18’li toplam 78 blokta 8’den fazla
bağımsız bölüm olması dolayısıyla 34.madde bağlamında Blok Yönetimi
oluşturulmasında herhangi bir sorun yok. Ama,
8’den az 7 bağımsız bölümü bulunan 17 blokun site örgütlenmesi içinde yerinin
nasıl olacağının netleştirilmesi gerekiyor. Bunun için öncelikle bu 8 sayısının nereden geldiğini
açıklayarak başlayalım. Kanunun 34.maddesine göre bu sayı, yönetici
atanmasıyla ilgili bir alt sınır.
Madde yönetici seçimini sekiz veya daha fazla bağımsız bölüm
üzerine mecburi kılmış. Ama “8’den az
bağımsız bölümü varsa yönetici atanmaz” da
denmiyor. Diğer bir ifade ile
sekizden az bağımsız bölümü olan binalarda/bloklarda yönetici atanması kat
maliklerinin iradesine bırakılmış. Yani yönetim planı bu yönde güncellenebilir ve 7’li bloklarda
idare tarzının nasıl olacağı belirtilebilir.
Bu anlamda 7 bağımsız bölümü bulunan bloklarda da
yönetici ve denetici seçiminin Site Yönetim Planına alınması, kanunun bu
maddesine aykırı olmaz, çünkü “kanunda açık olarak belirtilmeyen
hususlar yönetim planıyla düzenlenebilir”. Kaldı ki kanunun 28.maddesi Yönetim planında hüküm bulunmayan hallerde ne
olacağını da açıklamış. Bu nedenle 7 bağımsız bölümü olan 17 blokta da
yönetici ve denetici seçimi “istisna kabul edilmeden” mutlaka
yapılmalıdır. Aksi takdirde “site yönetiminde birlik, beraberlik ve
bütünlük bozulur, (7x17=) 119 kat malikinin iradeleri alınacak kararlara
yansımaz ve yok sayılır!”
Konuyla ilgili bu yönde alınmış
Yargıtay kararları var. Buna göre sekizden az bağımsız bölümü olan binalarda
yönetici atanması kat maliklerinin iradesine bırakılmıştır. (Yargıtay HGK.
3.7.1974, E.1972/5- 1599, K. 1974/ 812) Dolayısıyla
sekizden az bağımsız bölümü olan bir anagayrimenkuldeki kat malikleri anagayrimenkulün
yönetimi için bir yönetici atanmasını isterlerse bunun için kanuni bir engel
bulunmamaktadır. (Yargıtay 18. HD. 14.03.2005, E. 2004/10340, K. 2005/2184;
Yargıtay 18. HD. 11.12.1996, E. 1996/10340, K. 1996/11100) Ayrıca uzman görüşleri de “Yasal
olarak zorunlu olmasa da sekizden az bağımsız bölümü bulunan apartmanlarda da,
kat maliklerinin takdiri ile yönetici atanması/seçimi yapılabilecektir” şeklinde.
Bu nedenle 2025 Genel Kurulu için
önerdiğimiz yetki kararı çerçevesinde
geçici blok yöneticilerinin atanması suretiyle BLOK YÖNETİMLERİ OLUŞTURULABİLİR. İşte bu tür geçici
yönetici ve yönetimler için de 634 sayılı kanunun TOPLU YAPIYA İLİŞKİN ÖZEL
HÜKÜMLER kapsamında GEÇİCİ YÖNETİM
başlığını taşıyan 73.madde bulunuyor.
Orjandaki 7’li blokların SİTE ÖRGÜTLENMESİ İÇİNDEKİ YERİ konusundaki
sorun; her blokun sahip olduğu bağımsız bölüm adedi esas alınarak ve 7’li
bloklar için de aynı şekilde yönetici ataması yapılarak aşılabileceği aşikâr.
Bu durumda 17 adet 7’li, 8 adet 18’li ve 70 adet 22’li olmak üzere toplam 95
blok söz konusu. Bu seçenekte yukarda yapılan analiz ve çıkarımlar çerçevesinde
95 yönetici, 95 denetici toplam 190 temsilci seçilmesi birinci ve asıl yol. Öte yandan soruna ilişkin İKİNCİ BİR SEÇENEĞİN daha değerlendirilebileceğini
düşünüyorum.
Nitekim 45,46,55,56 - 5,6,30,31 -
15,16,40,71 ve 72,81,82,91 numaralı blokların birbirlerine komşu olmaları
dolayısıyla 28’li bloklar
olarak değerlendirilmeleri mümkün. Sahilde tek kalan 21 numaralı 7’li bağımsız
bölüm yine öyle kalabilir. 48-58-28-38-74-8-18 ve 89 numaralı bloklar yapısı
itibariyle 18’li bloklar.
Geriye kalan 70 blok ise zaten 22’li
olanlar.
Bu durumda Orjan ana gayrimenkulünde 1 adet 7’li (7), 8 adet 18’li (144), 4 adet de 28’li (112) ve geriye kalan 70 adet 22’li (1540) toplam 83 blok (1803 bağımsız bölüm) olarak değerlendirilerek geçici yönetici atanması suretiyle site yönetimi örgütlenmesi içinde yer alması mümkün olabilir. Yani sonuçta her blokta 1 yönetici 1 denetici seçileceğinden TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULU toplam 164 kişiden oluşmuş olacaktır.
İşte “olmaz” denilen bir sorunun daha aşılabileceğine yeni bir örnek. ORJAN POSTASI III yazılarımı takip eder ve okumaya devam ederseniz buna benzer pek çok “olmazın” “olabileceğini” anlayabilirsiniz. Önümüz açık ve net. Yolumuz zorluklarına karşın bu “olurlardan” oluşuyor. Böylece gideceğimiz istikameti aydınlatıyor, dikkat edilecek noktalara uyarı levhaları koyuyor ve ORJANIN GELECEĞİNİ SİZLERE APAÇIK GÖSTERİYORUZ.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder