BAKANLIK YAZISI
Bir evvelki
Kooperatif yönetimi 24.12.2013 tarihinde Şehircilik ve Çevre Bakanlığına
yaptığı yazılı başvurusunda İşletme kooperatifine geçme talebinde
bulunmuş. Takip eden üç yıl içinde de Kooperatifle Bakanlık arasında
konu ile ilgili birkaç yazışma daha olmuş. En
son 22.12.2017 tarih ve 17525 sayılı yazısı ile Bakanlık Kooperatifin İŞLETME
KOOPERATİFİNE GEÇME TALEBİNİ UYGUN BULMADIĞINI bildirmiş. Bu yazışmanın tam
4 yıl sürdüğünü biz ortaklar çok sonra öğreniyoruz.
Bizim bu
yazışmadan zamanın başkanını ziyaretimiz sırasında haberimiz olmuş ancak
içeriği hakkında tam olarak bilgilenememiştik. Sonraki yönetim de bu ketumluğu
devam ettirmiş, 2023 yılında kendisini ziyaretimiz sırasında sayın başkanın
elinde sadece kısa bir
süre görebilme imkânı bulmuştuk. Konu Orjanda site yönetimine geçişin mümkün
olup olmadığı idi. Fakat kendisi “ORJANDA
SİTE YÖNETİMİ OLMAZ!” önyargısını desteklemek için çok da anlam
veremediğimiz bir davranışla yazıyı bize gösterip hemen geri çekmiş ve
sümeninin altına koymuştu.
Başkanın
elindeki yazıyı okumamızı istemiyor gibi bir hali vardı. Ancak daha garibi bu
yazıyı bize “SİTE YÖNETİMİNE GEÇİLEMEZ!”
diye göstermesiydi. Halbuki birkaç saniyeliğine göz atmış olsam da konunun site
yönetimi kurulmasıyla doğrudan bir ilgisi olmadığını kamuda onca yıl
yöneticilik yapmış biri olarak anlamıştım. Çünkü o gün için yazıdan aklımda
kalan şu cümle bile yazının anafikrini kavramama yetmişti. “…Kanun ve anasözleşmede yer alan
hükümler çerçevesinde henüz tüm ortakları bakımından FERDİLEŞMEYİ
gerçekleştirmeyen Kooperatifinizin bu aşamada İŞLETME KOOPERATİFİNE
dönüştürülmesinin mümkün olmadığı ..” Ama başkan konuyu bilerek
saptırıyordu. İtiraz etmemize rağmen asabileşen ortamın daha fazla gerilmemesi
için ziyaretimizi sonlandırmıştık.
Sonrasında
face gruplarında bu konuyla ilgili yayınlanan yazılarımıza da yönetimden bir
açıklama gelmedi. Yorum şeklindeki birkaç cümle ise inkâr, saptırma ve hatta
tehdit üslubuyla yazılmıştı. Bu tartışmalarda sayın başkan bir ara konunun
site yönetimiyle ilgili olmadığı itiraf etmişse de o cümleler daha sonra
silinip kaybedildi. En son genel kurul öncesi daha önceki başkanın tanıtım
toplantısında kendisine bu konu yüzüne karşı soruldu ancak bu defa geçiştirildi
ve yine bir cevap almak mümkün olmadı.
Konu
gizemini korurken bizde önemli bir şeylerin gizlendiği algısı oluşuyor, bu algı
da giderek konunun üstünün kapatılmakta olduğu şüphesini besliyordu. Bu yüzden
Çalıştay sorularının 3.sü olan “KOOPERATİFLE
BAKANLIK ARASINDA 2013- 2017 YILLARI ARASINDA GERÇEKLEŞEN YAZIŞMA NEYDİ?
KOOPERATİF NE TALEP ETTİ, BAKANLIK NEDEN REDDETTİ VE NE YAPMASI GEREKTİĞİNİ
YAZDI? KONUYA DAİR BUGÜNE KADAR HERHANGİ BİR İŞLEM YAPILDI MI? YAPILMADIYSA
NEDEN?” sorusu kaleme
alındı. Ardından da Şehircilik ve Çevre Bakanlığına bizzat yazılı bir başvuru
yaparak konu hakkında bilgi talep ettim.
01.11.2024 tarihli dilekçemizde dile getirilen sorumuz şöyleydi: “Kooperatifle Bakanlık arasında
2013-2017 yılları arasında gerçekleşen yazışma işletme kooperatifine geçme
talebi üzerineydi. Bu talep Bakanlığınızca neden reddedildi? Dosyada bulunan kat irtifaklı tapu örneği
neden kabul edilmemişti? Kooperatife önce ne yapması gerektiği belirtildi?”
Elimize
ulaşan resmi cevapta Bakanlık başvurumuza şöyle cevap verdi: “Kooperatifçe
Bakanlığımıza yapılan başvuruların değerlendirilmesi neticesinde 22.12.2017
tarih ve 17525 sayılı yazımız ile dosya kapsamı bilgi ve belgeler doğrultusunda
değerlendirilerek kooperatife ait tüm taşınmazların mevcut durumu, tüm ortaklar
adına kat mülkiyeti ile tapu tescil işlemlerinin yapılıp yapılmadığı hakkında
başkaca bir bilginin yer almadığı, yazı
ekinde yer alan tapunun ise kat irtifaklı olduğu, kat mülkiyetine dönüşmediği,
dolayısıyla Kooperatifler Kanunu uyarınca kooperatifin ferdileşme işlemlerinin
gerçekleşmediği görüldüğünden dolayı kooperatifin anasözleşme değişikliği
yaparak işletme kooperatifine dönüşmesine Bakanlığımızca izin verilmemiş
olup...”
Buna göre
Şehircilik bakanlığı 2017 de yazdığı yazıda “…henüz tüm ortakları bakımından
ferdileşmeyi gerçekleştirmeyen Kooperatifinizin..” ifadesiyle önce “FERDİLEŞMEYİ TAMAMLAYIN!” sonra “İşletme
kooperatifi talebinizi yaparsınız değerlendiririz” demiş. Ayrıca
bakanlık, “…yazı ekinde yer alan tapunun
ise kat irtifaklı olduğu, kat mülkiyetine dönüşmediği, dolayısıyla
Kooperatifler Kanunu uyarınca kooperatifin ferdileşme işlemlerinin
gerçekleşmediği görüldüğünden…”ifadesiyle dosyada ekli bulunan KAT İRTİFAKLI TAPUYU da kabul etmemiş.
Buradan
çıkarılacak sonuçlar; 1)Yazının işletme kooperatifine geçme talebi
ile ilgili olduğu, 2) Kat
irtifaklı tapu örneğinin kabul edilmediği, 3) Kat irtifaklı tapular kat
mülkiyetine dönüşmediği için Kooperatifler Kanunu uyarınca Orjanda ferdileşme
işlemlerinin gerçekleşmediğinin görüldüğü, 4) Bu nedenle anasözleşme değişikliği yaparak İşletme kooperatifine dönüşme talebinin
uygun bulunmadığı”dır.
Yani Bakanlığa
göre kısaca "iskan raporlarını
almış kat irtifaklı tapu sahibi olanların tapularının KAT MÜLKİYETİNE
dönüştürülmemesi” FERDİLEŞME (Ferdi
Mülkiyete geçiş) işlemlerinin gerçekleşmediği anlamına gelmektedir. Kanuna
göre kooperatifin ortaklarına karşı konut yapma ve teslim etme yanında Kat
İrtifaklı tapuları Kat mülkiyetine dönüştürerek bağımsız bölüm sahiplerine (Kat
Maliki) verilmesini sağlama amaç ve görevi de bulunmaktadır.
Bakanlık netice
olarak Orjan yönetiminin işletme kooperatifine geçme talebini, dosyadaki kat
irtifaklı tapu örneğini de kabul etmeyerek ve 'ÖNCE FERDİLEŞMEYİ TAMAMLAYIN' diyerek reddetmiş.
Orjan’da 1985
yılından bu yana kat İrtifakı kurulmuş durumda. Herkes tapu müdürlüğünden mavi
renkli Kat İrtifakı Tapusunu aldı. Ama Bakanlığın dediği gibi Kooperatifin
nihai amacı; tamamlanan ve Yapı
Kullanma İzni (iskân raporu)almış konutların birer BAĞIMSIZ BÖLÜM olarak Kat
Mülkiyetli Tapularının verilmesini sağlamak (FERDİLESME-Ferdi Mülkiyete geçiş)
ise yönetimlerin bu güne kadar ne bu yönde niyeti, ne de çabası olmadığını
biliyoruz.
Üstelik Çevre
Şehircilik Bakanlığının bu yazısıyla kooperatif yönetimine dolaylı olarak “İşletme kooperatifine geçebilmek için önce
üzerine düşen yasa hükmünü yerine getirin” uyarısı yapılmış olmasına rağmen
ARADAN GEÇEN 7 YILA RAĞMEN yine ne
bir duyuru, ne bir yönlendirme, ne de gündem maddesi göremedik. Eski yönetimler
bırakın bu konuda çalışmayı, bazı ortaklarımızın tamamen kendi çabasıyla cins
tashihi yaparak tapularını Kat Mülkiyetine çevirmiş olmalarına da seyirci
kaldılar.
Bu arada konu
hakkında görüşünü aldığımız Av.Prof.Dr. Mustafa Şeref KISACIK, bize ferdileşme
konusunu netleştiren iki soruyla önemli bir katkıda bulundu. “1.
Herkes tapusunu aldı mı? 2. Koop. üzerinde tapu kaldı mı?”
Bu soruların
cevabı açık ve netti: 1)
Herkesin hisseli Kat İrtifaklı Tapusu var ancak bunlar Kat Mülkiyetine
dönüştürülmedi. Dolayısıyla da 343/3 anagayrimenkulün mülkiyeti hala
kooperatifte. 2) Kooperatif üzerinde
anagayrimenkule dahil olmayan ve yerleşim planında konut alanı bulunmayan 3
tane daha tapusu bulunuyor.
1985 yılında
kurası çekilen üyelere ait liste Kat
Mülkiyeti Kanununa göre hazırlanan bina YÖNETİM PLANI, mevzi imar planı,
bina projesinin onaylı örnekleri, ortak kullanım alanlarının (çarşı, yönetim
binaları ve diğer ortak kullanım alanları yerleri) onaylı projeleri tapuya
gönderilmiştir. Böylece 1803 parselin ortaklar
adına 2/3606 şar arsa payı üzerinden KAT İRTİFAKI KURULDUĞU Tapuya da bu
şekilde şerh verildiği 25.3.1985 tarihinde ilgili Tapu Müdürlüğünce
bildirilmiştir.
Bu arada
ayrıca 634 sayılı kat mülkiyeti kanunu hükümlerine göre hazırlanmış olan ve
aynı tarihte düzenlenen ORJAN YAPI
KOOPERATİFİ SİTE YÖNETİM PLANI Balıkesir İli Burhaniye İlçesi Çoruk Köyü
Çiftlik mevkiinde tapunun 1303 parselde kayıtlı 499176 m2 yüz ölçümündeki arsa
üzerinde YAYGIN STİL 1803 BAĞIMSIZ
BÖLÜM şeklinde tapuya tescil edilmiştir.
Ertesi yıl
Tapu Müdürlüğünce hazırlanan KAT İRTİFAKLI
TAPULAR 4 Ekim 1986 tarihinde Orjan'da yapılan Tapu dağıtım ve örnek konut
anahtar teslimi töreni ile borcu bulunmayan ortaklara dağıtılmıştı. Ki daha
sonra bütün ortaklar ilerleyen zaman içinde mavi renkli kat irtifaklı tapularını peyderpey almış oldular.
Ne ilginçtir ki Bakanlık yazısından 6 ay sonra o zamanki yönetim, 30 Haziran 2018 tarihli genel kurula kooperatif süresini 20 yıl daha uzatılması için anasözleşme değişiklik teklifi getirdi. Böylece kooperatifin süresi 60 yıla yani 2038’e kadar uzatılmış oldu. O günden bu yana geçen 6-7 yılda FERDİLEŞME ile ilgili herhangi bir adımları da olmadı. İskân raporlarını alan ortakların kat mülkiyetine geçişleri yönlendirilmedi. Fakat yazıyı hiç alakası olmayan başka bir konu için daha kullandılar. Bu da “SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ OLMAYACAK!” saptırmasıydı.
Hiçbir şey gizli saklı kalmıyor. Şimdi her şey apaçık ve net. Kooperatif yönetimi 40 yıllık sürenin 2018’de dolacağını düşünerek “işletme kooperatifine geçmek” suretiyle Orjanı yönetmeye devam edebileceğini düşünmüş. Bakanlık reddedince de sürenin 60 yıla çıkarılması için anasözleşme değişikliği yapmış. Bu arada FERDİLEŞME ve FERDİ MÜLKİYETE GEÇİŞ konusu sanki kooperatifin amacı değilmiş, bu konuda hiç görev ve sorumluluğu yokmuş gibi davranılmış. Daha da ötesi söz konusu yazışmayı “SİTE YÖNETİMİNE GEÇİLEMEZ!” saptırmasına da alet ettiler. Tabi bu kadar önemli bir meselede Orjan ortaklarının hiç bilgilendirilmemiş olması neyle izah edilebilir ki?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder