26 Şubat 2024 Pazartesi

26 Şubat Pazartesi TORUNLARIMA MEKTUPLAR...............................ANILAR; 26 Şubat


Gün batımı/Gün doğumu duyguları
 albümüne yeni bir fotoğraf ekledi.

26 Şubat 2017


Yorgun Akşamlar
Yine yüreğim daralıyor
Kelimeler düğüm düğüm
Bir günü daha yaşanmış
Şu geçip giden ömrün
Sezen Aksu
-------------------------------
Fotoğraf: 16 Temmuz 2011, Körfezin incisi Örende Gün batımı

26 Şubat 2019

Düşündüm şöyle derince
Her bir şey yerli yerince
Aman Ya Rab bu ne ahenk
Bu ne ölçü, bu ne mihenk
Seyri Kâinat/Mustafa Turani



26 Şubat 2020 Çarşamba REİS Gazetesi/sayı150..................................‘5n 1k’ formülü


‘5n 1k’ formülü

Aynı amaç istikametinde çaba göstermenin ilk aşaması meseleyi ‘ANLAMAK’ sa, ikinci adım farklı düşünceleri paylaşıp ortak bir yürüyüşü BENİMSEMEK’ olmalı. Üçüncü halka olan İNANMAK’ çok önemli. Adeta işin odak noktası. Anlaşılmamış, benimsenmemiş ve inanılmayan bir yürüyüşün başarısı olmaz. Ama anlamış, benimsemiş ve inanmışsanız o davaya omuz verir, destekler ve ‘KATKI’nızı esirgemezsiniz. 

Madem ki "Susurluk için ne yapılabilir?" sorusuna bir cevap bulmaya çalışıyoruz ve "Susurluk için orta ve uzun vadeli bir plânlama yapılmalıdır" tezimiz var, o halde konuyu anlamak, benimsemek, inanmak ve katkı vermek için de bir yöntemimiz olmalı. Bunun için de ben '5N,1K' tekniğini öneriyorum.

'5n 1k' diye bilinen formül 'Ne, Nerede, Ne Zaman, Nasıl, Niçin ve Kim?' gibi beş temel sorudan oluşuyor. Bir gazetecilik terimi olarak popüler hale gelmiş. Günümüzde kullanım alanı oldukça geniş. Eğitim, yönetim, sorun çözme, planlama, proje yapma, raporlama ve değerlendirme gibi pek çok süreçte kullanılmakta. Hem kişisel yaşamımızda,  hem de toplumsal alanda her hangi bir şey ya da olay hakkında ayrıntılı düşünmemize yardımcı olan bir yöntem.

Kim?, Ne?, Nerede?, Ne Zaman?, Nasıl?” ve “Niçin? sorularıyla bir olay, sorun ya da planın ayrıntılı bir biçimde ortaya çıkarılmasını sağlıyor. Konunun ya da sorunun gerçek yapısını anlama, belirleme ve analiz edilmesini kolaylaştırıyor. Yönetsel anlamda da bir sorunu çözmenin, bir rapor yazmanın, hatta bir proje oluşturmanın en kolay, en basit ve kapsamlı yolu.

5N1K yöntemi, doğru ve basit soruların kullanılmasıyla sorunların tespit edilmesini, açıklığa kavuşturulmasını ve tanımlanmasını sağlayabiliyor. Kuşkusuz, öncelikle durumu belirlemek için kullanılıyor. Sonraki aşama ise sorulardan alınan cevaplara göre kritik faktörleri görebilmek. Nihai safha ise çözüm önerileriyle ilgili.

İlk soru “Ne?” sorusu. Bu soru konunun anlaşılmasına yardımcı oluyor. İşin, sorunun, durumun, olayın, görevin vb. tanımının yapılmasını sağlıyor. Sorun ne? Risk ne? Durum ne? Ne yapılacak? gibi benzer sorularla sıralı olarak önce eylem, sonra da amaç ve hedeflere doğru yönelmek mümkün.  Örnek verecek olursak; "Susurluk için ne yapılabilir?" sorusu bizi "Susurluk için bir plânlama yapılmalı" eylemine götürdüğü gibi bakış açısına göre başka çözüm önerilerine de imkân verir. İkinci soru “Niçin? Sorusudur ki Neden? sorusuyla aynı manâdadır. Bu soru bize eylemin amacını vermeye yardımcı olur ve o amaca yönlendirir.

Misâl; Niçin bir plân yapılmalı? sorusuna “Çünkü Susurluğun içinde bulunduğu durum bu günden yarına çözülebilecek gibi görünmüyor diyoruz. Karşı karşıya olunan sorun günlük değil ki günübirlik çözümlerle halledilebilsin. Yılların birikimi zafiyetler var, bütün göstergelerde yıldan yıla izlenen bir düşüş söz konusu. Bunlar ite kaka, taşıma suyla, ekle yamayla hallolabilecek şeyler değil. Plân yaklaşımı bütün bunlara soğukkanlı, kapsamlı ve en etkili çözümleri üretebilir.

Takip eden “Nasıl?” sorusu bize bunun nasıl yapılabileceğini düşündürür. Yöntemimizi belirlemede yardımcı olur. Hangi adımı/adımları atacağımızı, bunların özelliğini seçmemizi sağlar. Sorun nasıl çözülür? Hangi şartlar ve usullerle? Bu başlık altında sorulan sorular ‘Nasıl’ın altını doldurur. 

“Nerede?” sorusu bize mekân ve yer kavramlarını belirlemede yardımcı olur. Peşinden gelen ‘Ne Zaman?’ sorusu olayın gerçekleştiği veya gerçekleşeceği zamanı netleştirir. Zamanla ilgili süre ve süreç kavramlarını belirlemeye yardımcı olur. Hedef; tarihleri, süreyi ve sıklığını da detaylandırmaktır. 

Beşinci ve son aşama “Kim?” sorusu ile cevap buluyor. Bu aşamada konuyla ilgisi ve sorumluluğu olanların belirlenmesi söz konusu. Hedef ise yapılacak olan şeyden doğrudan etkilenenlerin kimler olduğunun tadat edilmesi. Çiftçiler, gençler, işçiler, esnaf, yöneticiler, iş insanları, kurumlar vb. gibi. Sorular şöyle sıralanıyor; Plân hazırlığını kimler yapacak, Katkı verecekler ve paydaşlar kim, Planın yazılması, izlenmesi ve güncellenmesinden kim sorumlu, Kimler uygulayacak, Sorumlular kim ve kimler etkilenecek?..  

Bu sorular için sanıldığının aksine yüksek bir eğitim düzeyine ihtiyaç yok. Basit sorular. Ancak, tüm soruların cevaplandırılması gerektiğinden bu manâda sistematik bir özelliğe sahip. Böylece başarıya en kısa yoldan ulaşılabilir. Yaklaşılan meselenin verileri bu plâna göre toplanırsa eksik bilgi kalmaz, yeniden yeniden zaman, kaynak ve emek harcamaya gerek duyulmaz. Okuyan kişi neticede kafasındaki ne, neden, nasıl, nerede, ne zaman, kim sorularının cevaplarını net bir şekilde bulabilir. Bazı sorunlar karmaşık halde olabilir, gerçek nedenleri üzerinde daha fazla düşünmeyi gerektirebilir. Bu tür sorunlar için doğru soruları bulup sormadan ve hakkındaki doğru verileri toplamadan olmaz. Bu nedenle 5N1K soruları bizi çözüme en kısa ve en etkili yoldan yaklaştırabilmektedir.

Hiç kimse ne yapabilirim ki? demesin. Hz. İbrahim için gagasında bir damla su taşıyan serçe kadar da mı olamıyoruz? 

-------

Kaynak <https://yzyorum.blogspot.com/2020/02/26-subat-2020-carsamba-reis.html





 

































Hiç yorum yok:

Yorum Gönder