18 Ağustos 2023 Cuma

18 Ağustos 2023 Cuma 11:00 ORJAN SİTE YÖNETİMİ.........................S.S. ORJAN TURİZM VE KONUT YAPI KOOPERATİFİNİN DÖNÜŞÜMÜ

S.S. ORJAN TURİZM VE KONUT YAPI KOOPERATİFİNİN DÖNÜŞÜMÜ

1-GENEL:

Tatil Sitemiz 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu’na göre hazırlanmış olan Kooperatif Ana Sözleşmesine göre Sınırlı Sorumlu ORJAN Turizm ve Konut Yapı Kooperatifi tarafından yönetilmektedir. Kooperatifin ana amacı (Madde 6),’’ortaklarının konut ihtiyaçlarını karşılamaktır.’’

2-KONUT YAPI KOOPERATİFİNİN ORTAKLARIN KONUT İHTİYAÇLARINI KARŞILANMA SÜRECİ:

a-1978 yılında kurulan Kooperatif, ‘’genel kurulda alınan yanlış kararlar ve yönetim kurullarının, alınan doğru kararlardaki müeyyideleri cesaretle uygulayamamaları’’ nedeniyle, 20 yıl içinde (1998) tamamlaması gereken 1803 konutun inşasını tamamlayamamıştır. Kooperatif, Balıkesir Valiliğinin müsaadesi ile bu süreyi 40+20 yıla (2038) çıkarmış ve kuruluşundan bu yana geçen 45 yıl içinde 1803 konuttan tahminen 1783’ini tamamlayarak ortaklar adına tescil edebilmiştir. Geriye kalan tahmini 20 adet ‘’su basmanı’’ seviyesindeki konut ve diğer yapı projeleri ise tamamlanamamıştır.

 b-Kooperatif Genel Kurulu, (DENETKO Kooperatifi gibi) tek bir genel kurul kararı ile bütün konutları Yönetim Kuruluna yaptırsaydı; Yönetim Kurulu hem 1803 konutu 20 yıl içinde tamamlayabilirdi hem de aynı tasdik edilmiş standart projeyi uygulayacağı için bütün konutların dış badana renkleri, duvarları, çitleri, balkon genişlikleri, kat sayıları, vb. aynı olurdu.

3-KONUT YAPI KOOPERATİFİ TÜZEL KİŞİLİĞİNDEN TOPLU YAPI KAT MALİKLERİ KURULUNA GEÇİŞ SÜRECİ:

a-Ana sözleşmenin 64ncü maddesi gereğince, yapılan konutlar ortaklara dağıtıldıktan sonra; ‘’kooperatifin aradan çekilir ve konutların mülkiyetleri ortaklara aktarılarak ferdi münasebete geçiş’’ işlemlerine başlanır. Her ortağın kendi konutlarının ‘’Kat Mülkiyetli Tapu Senetlerini ve Yapı Kullanma İznin Belgelerini/İskân Ruhsatlarını almalarını müteakip, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa göre kooperatif yönetiminin en çok bir yıl içinde, ortaklarının ferdi münasebet işlerini sonuçlandırması şarttır.’’

b-Bunun anlamı; Kooperatif Sözleşmesine göre hukuki statüsü ‘’Ortak ve Genel Kurul Üyesi’’ olan konut yaptıran kişinin statüsünün; 634 sayılı Kat mülkiyeti Kanununa göre ‘’Kat Maliki ve Kat Malikleri Kurulu Üyesi’’ ne dönüşmesidir. Bu durumda ‘’Kat Maliki ve Kat Malikleri Kurulu Üyesi’’ olan kişinin; Ana Sözleşmenin 3ncü Bölüm (ORTAKLIK İŞLEMLERİ)’de açıklanan ‘’Ortaklık’’ ve Md.23: 41 ‘de açıklanan ‘’Genel Kurul Üyeliği’’ ile ilgili görev, yetki ve sorumlulukları sona erer.

c-Ancak kooperatif yönetimleri 45 yıllık süre içinde konutları tamamlayamadığı gibi, ferdi münasebet ve hukuki statü dönüşümünü de gerçekleştirememiştir. Konutlarının kat mülkiyetli tapu senetlerini ve yapı kullanma izin belgelerini alan konut sahipleri, şu anda ‘’hem kooperatif ortağı ve genel kurul üyesi hem de kat maliki ve kat malikleri kurulu üyesi’’ olarak çifte statüye sahiptir.

d-634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa göre, yapılan konutların ortaklar adına tescil edilmesi ve ferdi mülkiyete geçilebilmesi için ‘’Yönetim Planı’’ gerektiğinden, 1985 yılında bir yönetim planı ve Burhaniye Tapu Müdürlüğüne gönderilmiştir.

HABERKENT ve DENETKO Kooperatif ve Site Yönetimleri, kendi Yönetim Planlarını uygulamaya devam etmektedirler. 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu gereğince hazırlanmış olan Yönetim planı, bütün kat maliklerini bağlayan bir sözleşme hükmünde olmasına rağmen;’’ 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ve ORJAN Tatil Sitesinin Yönetim Planı 28 yıl kâğıt üzerinde kalmış ve uygulanmamıştır.’’

e- Ayrıca sitenin yönetimi için, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa göre kurulması gereken ‘’ORJAN Tatil Sitesi Kat Malikleri Kurulu’’ ve kurulun seçmesi gereken ‘’ORJAN Tatil Sitesi Yönetim ve Denetim Kurulları’’ teşkil edilmemiştir. Bu yönetim boşluğu, Yapı Kooperatifi Ana Sözleşmesinde (Madde 44) ‘’site yönetimi ile ilgili hiçbir hüküm bulunmadığı halde’’, Yapı Kooperatifi Yönetim Kurulu tarafından kanunsuz olarak doldurulmuştur ve doldurulmaya devam edilmektedir.

f- Bu yasa dışı yönetim sorunlarının; Yapı Kooperatifi Genel Kurul Üyelerinin çoğunluğunun ‘’mevcut yasa ve sözleşmelerdeki statü, hak ve sorumluklarının bilincinde olmamalarından’’, ve seçilen Yapı Kooperatifi Yönetim Kurullarının, ‘’yasa dışı olsa da yönetimi Site Yönetimi ile paylaşmamak ve yönetimde tek söz sahibi olmak’’ istemelerinden kaynaklandığını değerlendiriyorum.

g- 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa 2007 yılında eklenen (DOKUZUNCU BÖLÜM)’’Toplu Yapılara İlişkin Özel Hükümlere’’ göre ORJAN Tatil Sitesi de ‘’Toplu Yapı’’ kapsamındadır. Bu nedenle mevcut Yönetim Planının bu değişikliğe göre, Yapı Kooperatifi Yönetim Kurulu ile de koordine edilerek yeniden hazırlanması, ‘’Toplu Yapı Kat Malikleri Kurulunun’’ teşkil edilmesi ve ‘’yönetimin bu kurulun seçeceği ORJAN Tatil Sitesi Yöneticisine devredilmesi’’ gerekmektedir. Bu durumda;

(1) 95 Blok Kat Malikleri Kurulunun teşkili (17 blokta 7 kat malikinden, 8 blokta 18 kat malikinden, 70 blokta 22 kat malikinden oluşan),

(2) Her bloktaki kat malikleri kurulunun bir Yönetici ve Denetici seçmesi (95 Blok yöneticisi ve deneticisi),

(3) 95 Blok Yöneticisinden oluşan Toplu Yapı Kat Malikleri Kurulu veya yetki verdiği Toplu Yapı Temsilciler Kurulunun teşkili,

(4) Toplu Yapı Temsilciler Kurulunun ise bir Yönetici ve Denetici seçmesi (ORJAN Sitesi Yöneticisi ve deneticisi),

(5) Toplu Yapı Kat Malikleri Kurulu (veya yetki verdiği Toplu Yapı Temsilciler Kurulu) tarafından tek bir ORJAN Tatil Sitesi Yönetim Planının hazırlanması gerekmektedir.

4-KONUT YAPI KOOPERATİFİNİN DAĞILMA/TASFİYE VEYA TÜRÜNÜ DEĞİŞTİRME SÜRECİ:

a-Konut Yapı Kooperatifine ait su basmanı seviyesindeki tamamlanmamış konut ve diğer yapı projelerinin bitirilmesi, ortaklar adına bütün tescil işlerinin tamamlanarak amacına ulaşmasıyla; Ana Sözleşmenin 85nci maddesi gereğince 6 ay içinde dağılma/tasfiye veya türünü değiştirme sürecine girmesi gerekmektedir.  

b-Konu ile ilgili olarak 2012 yılında HABERKENT ve DENETKO sitelerinde yaptığım görüşme ve inceleme sonuçlarına göre; Yapı Kooperatiflerinin kamu tüzel kişiliklerinin bulunması nedeniyle sahip oldukları personel ve mal varlıklarının (memur ve işçi kadroları ile motorlu araçlar ve çeşitli iş makineleri) dağılmayı müteakip kamu tüzel kişiliği bulunmayan site yönetimine devrinin yasal olarak mümkün olmadığı anlaşılmıştır. Kooperatifin bu potansiyelini muhafaza etmek amacıyla, Ana Sözleşmede usulüne uygun değişikliklerin yapılması (kooperatifin amacı ve türü değiştirilmek suretiyle) ve dağıtılmadan ‘’Turizm ve İşletme Kooperatifi’’ ne dönüştürülmesi uygun olacaktır.

5-S.S. ORJAN TURİZM VE İŞLETME KOOPERATİFİ İLE ORJAN TATİL SİTESİ KAT MALİKLERİ KURULUNUN/YÖNETİCİSİNİN İLİŞKİLERİ (KURULDUĞUNDA):

a-HABERKENT Sitesi, konut yapı kooperatifini işletme kooperatifine dönüştürmüştür. Ayrıca sitesini 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa göre hazırladığı Yönetim Planına göre yönetmektedir. Kooperatif Genel Kurulu ve Site Kat Malikleri Kurulu toplantılarını ayrı ayrı yapmaktadır. Sitelerinde hem kooperatif yönetim/denetim kurulu hem de site yöneticisi/deneticisi seçmektedir. Konut sahipleri; hem işletme kooperatifinin ortağı/genel kurul üyesi, hem de kat maliki/kat malikleri kurulu üyesidir.

b-DENETKO Sitesi, yapı kooperatifini süresini uzatarak devam ettirmektedir. HABERKENT sitesinde olduğu gibi Yönetim Planını kullanmaktadır. Diğer seçim konuları ve konut sahiplerinin statüleri de aynıdır.

c-Her iki site de ‘’1163 sayılı Kooperatifler Kanunu, Yapı Kooperatifi An Sözleşmesi, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ve Yönetim Planı’’ gibi yasal mevzuatı uygulama konusunda, ORJAN sitesinden ileridedir.

d- ORJAN Tatil Sitesi de 5 yıllık dönüşüm süreci içinde 3 ve 4ncü maddelerde açıkladığım şekilde HABERKENT sitesi gibi; yapı kooperatifini ‘’İşletme Kooperatifine’’ dönüştürebilir ve yeni hazırlayacağı ‘’Yönetim Planını’’ hayata geçirebilir. Bu durumda, İşletme Kooperatifini, yaptığı idari hizmetleri ve işleri dikkate alarak bir ‘’Belediye’’ teşkilatına; Site Yönetimini de ‘’Mülki Amirliklere (Kaymakamlık)’’ benzetmek mümkündür. Bu mümkün olmadığı takdirde “ORJAN Turizm ve Konut Yapı Kooperatifi” yine görevine devam edebilir.

e-Bir tatil sitesinde iki ayrı yönetim arasında çıkabilecek ‘’yönetim, yetki ve seçim kargaşasına mâni olmak ve hizmetlerin daha etkin ve koordineli olarak yürütülmesini sağlamak’’ amacıyla; ‘’ORJAN Tatil Sitesi Turizm ve Konut Yapı (İşletme) Kooperatifi Yönetim Kurulu ile ORJAN Tatil Sitesi Yönetim Kurulunun’’ görevleri birleştirilerek “ikiz görevli tek bir yönetim kurulu” teşkil edilebilir ve iki yönetim kurulunun da seçimleri aynı gün ve gündemle yapılabilir ki bunun TSK’de ve diğer kamu kurumlarında birçok örneği vardır.

18 Ağustos 2023

Güray Tekin

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder