Str.2.4.2 Hedefleri (I)
‘Susurluk için bir Stratejik Plan önerisi’ kapsamında ‘Yeşilelma’ vizyonumuzun temel ayaklarından ikincisi olan ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN
BİR SUSURLUK’’ la ilgili çalışmamızı sürdürüyoruz. Geçen haftalarda ‘StrA.2.4-Özgün,
ileri ve Güçlü olmak’ stratejik amacı yolunda ‘Str.2.4.1-Özgün bir model ortaya koyma’ stratejisine ait 30 hedefin ‘NASIL GERÇEKLEŞEBİLECEĞİNE DAİR’ önerilerimizi okumuştunuz. Şimdi
sırada söz konusu stratejik amacın ‘Str.2.4.2-Her alanda
ilerleme sağlama’ stratejisi var. Bu strateji yolunda ‘01-NÜFUS
VE SOSYAL HAYAT’ için 1, ‘03-KALKINMA VE TEŞVİKLER’ alanında 2, ‘04-ULAŞIM’ sektöründe 1, ‘07-TURİZM’ sektöründe 2, ‘08-SANAYİ’ sektöründe 3, ‘09-TARIM VE HAYVANCILIK’ sektöründe 5, ‘10-SAĞLIK’ ta 1 ve ‘11-EĞİTİM ve SPOR’ alanında 1 olmak üzere toplam 16 hedef söz konusu olduğundan bu hafta bunlardan ilk 8’inin ‘NASIL GERÇEKLEŞEBİLECEĞİNE
DAİR’ çalışmamızı sizlerle paylaşıyoruz. Geriye kalan 8 hedef de gelecek haftanın konusu
olacak. Yine belirtelim ki; şayet temel amaçlarımızdan biri ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’ ise onun
olmazsa olmaz Stratejik Amaçlarından biri ‘‘StrA.2.4-Özgün,
ileri ve Güçlü olmak’ ve onun da önemli araçlarından biri ‘Str.2.4.2-Her
alanda ilerleme sağlama’ stratejisidir. O nedenle bu
istikamet üzerindeki hedeflerin gerçekleştirilmesinde genel ortak ‘NASIL?
elbetteki bu stratejimizin
uygulanmasıyla gerçekleşecek. Burada da genel kuralımız; güçlü yönlerimize
dayanmak, zayıf taraflarımızı onarmak, fırsatlardan yararlanmak ve tehditlerden
sakınmak olacak. Bir başka deyişle Susurluk orta vadede diğerleriyle birlikte; ‘Her alanda ilerleme sağlama’’ stratejisi uygularsa; var
olan güçlü yönlerini daha güçlü yapmayı, zayıf taraflarını da gidermeyi
başarabilecek. Bu arada dış fırsatlardan yararlanıp, tehditlerden de sakınabilirse
neticede ‘Kalkınmayı başarmış üretken bir Susurluk’ vizyonuna ulaşabilir.
Daha önce ‘01-NÜFUS VE SOSYAL HAYAT’ konusunda; Güçlü bir yön olarak ‘GY.01.1-Henüz çok yaşlanmamış bir nüfus’umuz olduğu değerlendirilmişti. Neticede
orta vadede bu güçlü yönün ‘‘Str.2.4.2-Her alanda
ilerleme sağlama’’ stratejimizle daha da güçlendirilebileceği varsayımından hareketle; ‘HDF.2.4.2.01-İlçenin nüfusunun aşamalı olarak 100 bine çıkacağını
öngörmek’ şeklinde 1 hedef düşünülmüştü. Temel amaçlarımızdan birisi; ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’. Bunun
hemen altında ‘StrA.2.4-Özgün,
ileri ve Güçlü olmak’ şeklinde bir stratejik amacımız var. Onun da
altında ‘Str.2.4.2-Her alanda ilerleme sağlama’ stratejimiz bulunuyor. KALKINMA DEDİĞİMİZ ZAMAN BU SÜRECİN EN BAŞTA ÜRETİMİ
ARTTIRMAKLA PARALEL YÜRÜYECEĞİNİ BİLİYORUZ. Üretemeyenin
kalkınamayacağını, kalkınma sürecine girilmezse üretimin arttırılamayacağını
anlamak o kadar zor değil. GÜÇLÜ NÜFUS VE SOSYAL HAYAT TA BU KONULARLA YAKINDAN İLİŞKİLİ. Neticede
hepsi birbirine bağlı ve etkileşim içinde hususlar. GEREK EKONOMİK, GEREKSE SOSYAL DEĞERLERİN ÜRETİMİ,
PAYLAŞILMASI VE KORUYUP GELİŞTİRİLMESİ DOĞAL OLARAK NÜFUSUN CANLILIĞI VE SOSYAL
HAYATIN DERİNLİĞİNE BAĞLI. Yine her
alanda ilerleme sağlamanın hem nüfusa hem de sosyal hayata yansımaları olacağı
açık. Bu stratejilerin nüfus ve sosyal hayata olumlu yönde ivme kazandırması
beklenir. O HALDE
BU NOKTADA NÜFUSTAKİ GERİLEMENİN DURDURULARAK ARTIŞ YÖNÜNDE BİR İLERLEME
SAĞLANMASI BELLİ BİR HEDEFLE İFADE EDİLEBİLİR. Bu Susurluk için
stratejik önemde bir konu. Mevcut istatistiki verilere göre nüfus artış hızı
dalgalanmakla birlikte son on yılda %0’ın altında yani eksi görünüyor. 2008’de
-%0,46, 2013’de -%0,37, 2018’de -%0,26 ve 2019’da da -%0,91 imiş. Sorunu
anlamak için Bandırma ilçesindeki nüfus artışının binde 12,25 olduğunu
belirtmek gerek. Bu durumda DAHA
GÜÇLÜ OLMAK İÇİN NÜFUS ARTIŞI İÇİN PLAN
DÖNEMİNDE ÖNCE YENİDEN 43 BİNİN ÜZERİNE, DAHA SONRA DA AŞAMALI OLARAK 100 BİNE
ÇIKACAK ŞEKİLDE BİR HEDEF ÖNGÖRÜLEBİLİR. Bu nedenle İLÇE NÜFUSUNUN AŞAMALI OLARAK 100 BİNE ÇIKACAĞINI
ÖNGÖRMEK her alanda ilerleme sağlama stratejimize uygun düşecektir.
Bu haftanın üçüncü konusu ‘04-ULAŞIM’ için daha önce; Zayıf bir yön olarak ‘ZY.04.1-İç yolların kalite ve güvenliğinin düşük olması’ şeklinde bir sorunumuz olduğu üzerinde durulmuştu. Neticede Stratejik
planın uygulanmasıyla orta vadede bu zayıf yönümüzün de‘‘Str.2.4.2-Her
alanda ilerleme sağlama’’ stratejimizle onarılıp güçlendirilebileceği varsayımından hareketle; ‘HDF.2.4.2.04-Ulaşım iyileştirme faaliyetlerinin
kesintisiz sürmesi için takipçi olmak’ şeklinde 1 hedef seçilip önerildi. Gerçekten de iç yolların kalite ve güvenliğinin düşük
olmaması ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK’
vizyonu, ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü olma’ stratejik amacımız
ve ‘Str.2.4.2-Her alanda ilerleme sağlama’ stratejisi için son
derece önemli. Bu yüzden GEREK ANA
ULAŞIM AĞLARINDA GEREKSE İÇ YOLLARDA ULAŞIM İYİLEŞTİRME FAALİYETLERİNİN KESİNTİSİZ SÜRMESİ
İÇİN TAKİPÇİ OLMAK olmazsa olmaz bir hedef. Bunun her yıl km. bazında belli
bir hedefi yakalayacak şekilde programlanarak sürdürülmesi gerekiyor. BÖYLECE GELECEKTE HEM BİR CAZİBE MERKEZİ OLMAYA, HEM DE
HER ALANDA İLERLEME SAĞLAMAYA KATKI VERİLECEĞİ GİBİ ÖZGÜN, İLERİ VE GÜÇLÜ
OLMAMIZA DA YARDIMCI OLUNACAKTIR. Ayrıca bu hedeflerin
gerçekleşmesi bugün için zayıflık ve tehdit gibi görünen birçok hususu da yarın
avantaja dönüştürebilir.
Bu haftanın beşinci konusu ‘10-SAĞLIK’ için daha önce; Zayıf bir yön olarak ‘‘ZY.10.1-Kişi başına düşen yatak ve uzman hekim sayısının
düşük olması’ şeklinde bir sorunumuz
olduğu değerlendirilmişti. Neticede Stratejik planın uygulanmasıyla bu zayıf
yönümüzün ‘‘Str.2.4.2-Her alanda ilerleme
sağlama’’ stratejimizle onarılıp güçlendirilebileceği varsayımından
hareketle; ‘HDF.2.4.2.15-Bin kişi
başına düşen yatak sayısını 0,05’e, hekim başına kişi sayısını da 200’e
çıkarmak’ şeklinde 1 hedef öngörülmüştü. Sağlık alanında ilçemizin bu zayıf yönünün telafi
edilebilmesi için de ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü
olmak’ stratejik
amacımızın ‘Str.2.4.2-Her alanda ilerleme sağlama’ stratejisini izleyebiliriz. 2020 YILI VERİLERİNE GÖRE TÜRKİYE’DE BİR DOKTOR BAŞINA
DÜŞEN KİŞİ SAYISI 498,2 İKEN OECD ÜLKELERİNDE BU SAYI, ORTALAMA 341,3.
BALIKESİR İLİ BAZINDA İSE 2023 SONRASI BU SAYININ 650 CİVARINDA OLMASI
BEKLENİYOR. OECD’nin en son açıkladığı 2018 yılı verilerine göre
Türkiye’de bin kişiye düşen yatak sayısı 2,85. Türkiye bu alanda 37 ülke içinde
29. sırada yer alıyor. Avrupa ülkelerinden Almanya’da bin kişiye 8 yatak
düşüyor. Bu oranlar Macaristan’da 7,01; Polonya’da 6,54 ve Fransa’da
5,94. BU
BAĞLAMDA SUSURLUĞUN ORTA VADEDE BİN KİŞİ BAŞI YATAK SAYISININ 0,10 OLACAĞINI
TAHMİN EDEBİLİRİZ. Balıkesir ilinin
tümünde bu rakam 0,325 olabilir. Görünen o ki Kişi başına düşen yatak
ve uzman hekim sayısının düşük olması Susurluk için olduğu kadar il
bazında da önemli bir sorun. O yüzden öncelikle BİN KİŞİ BAŞINA DÜŞEN YATAK SAYISINI 0,05’E, HEKİM BAŞINA
KİŞİ SAYISINI DA 200’E ÇIKARMAK gibi
iddialı bir hedefe odaklanabilmeliyiz.
Bu haftanın altıncı konusu ‘11-EĞİTİM ve SPOR’ için daha önce; Zayıf bir yön olarak
ilçede uygun bir ‘‘ZY.11.3-kapalı
spor salonu’ olmaması sorunu tespit
edilmişti. Neticede Stratejik planın uygulanmasıyla bu zayıf yönümüzün ‘‘Str.2.4.2-Her alanda ilerleme sağlama’’
stratejimizle onarılıp güçlendirilebileceği varsayımından hareketle; ‘HDF.2.4.2.16-Susurlukta yaşam merkezi hüviyetinde büyük
bir spor kompleksi yapılmasını sağlamak’ şeklinde 1 hedef önermiştik. Bütün
sportif faaliyetlerin yapılabildiği, hatta başarılar elde edilen bir ilçede
gençlerin spor yapabileceği uygun bir ‘kapalı spor salonu’ olmaması
gerçekten anlaşılabilir bir şey değil. SUSURLUK’TA ÖNCEDEN YAPILMIŞ KIŞLA MAHALLESİNDE
BELEDİYEYE AİT NİMET SADIK KAPALI SPOR SALONU İLE YİNE KARŞIYAKA’DA BELEDİYEYE
AİT SOSYAL TESİSLERDE HALKA AÇIK BİR YÜZME HAVUZU VAR. ANCAK
BU TESİSLER DEĞİŞİK SPORLAR VE SPORCU YETİŞTİRMEK İÇİN GEREKLİ NORMDA VE
KONUMDA DEĞİLLER. İlçemizde yapılması planlanan şehir stadyumu
iyileştirmesi (500 kişilik yeni tribün, 4 adet soyunma odası, 1 idare odası,
saha zemini yapılması) ve gençlik merkezi binası yapım işi ise Ağustos 2020'de
ihale edildi. 2021 içinde bitirilmesi planlanıyor. GELEN HABERLERE GÖRE BU YÖNDE BAŞKA BAZI GİRİŞİMLERİN DE
OLDUĞU GÖRÜLÜYOR. ANCAK BU HİZMETLER DE ORTA VADEDE YİNE YETERLİ OLMAYACAK. Hâlbuki ‘AMAÇ.2-KALKINMAYI BAŞARMIŞ
ÜRETKEN BİR SUSURLUK’’ vizyonumuz için ‘StrA.2.4-Özgün, ileri ve Güçlü
olmak’ stratejik amacımızı önümüze koyup ‘Str.2.4.2-Her alanda ilerleme
sağlama’ stratejimize
uygun daha büyük adımlar atılması gerekiyor. ÖNGÖRECEĞİMİZ HEDEFİN YÜZME HAVUZU İLE BİRLİKTE GENÇLERİMİZİN SPOR
YAPABİLECEĞİ ÇOK DAHA UYGUN BİR KOMPLEKSE YÖNELMESİ LAZIM. Bu
alandaki zayıflığımızı giderebilecek, dahası güçlendirebilecek ve spor alanında
ilerlememize katkısı olacak bir hedef olmalı. ŞAYET SUSURLUĞUN
SPOR BAŞARISINI ARTTIRACAK, NİTELİKLİ SPORCULAR ÇIKARACAK BİR HAMLEMİZ OLACAKSA
BU İÇİNDE KAPALI SPOR SALONU, YÜZME HAVUZU VE ALETLİ JİMNASTİK SALONLARI OLAN,
NORMLARA UYGUN; SUSURLUKTA
YAŞAM MERKEZİ HÜVİYETİNDE BÜYÜK BİR SPOR KOMPLEKSİ YAPILMASINI SAĞLAMAK OLABİLİR. Böyle bir
tesis aynı zamanda ilçemizde kurulması planlanan 17 EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN İHTİYAÇLARINI
KARŞILAMAK İÇİN DE GEREKLİ. İnşallah her alanda
ilerleme sağlama stratejimize uygun olarak bu hedef başarılabilirse zayıf bir
yönümüzü güçlendirdiğimiz kadar, KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK vizyonumuza;
Özgün, ileri ve Güçlü olma stratejik amacımıza da
ulaşmamız kolaylaşacaktır.
Gerçekten de 2023 yılından itibaren orta vadede ilçemizin geleceği için ‘Özgün, ileri ve Güçlü olmak’ la ilgili yapılacak çok şey var. Ancak bunu yaparken geçmişten
gelen değerlerimizi unutmamak gerektiğini de biliyoruz. Meselâ bir ‘Önce Vatan’ şehri
olarak ‘DEĞ.2-Vatana sadakat’imiz böyle bir değer. ‘DEĞ.3-Misafirperverlik’ ve ‘DEĞ.4-Yardımseverlik’ gibi değerler de öyle. Ayrıca içerde ve
dışarda; alanında deneyimli, yetenekli ve başarısını kanıtlamış ‘DEĞ.5-Yetiştirdiğimiz değerli insanlar’ımız var.
‘Her alanda ilerleme
sağlama’ konusunda onlardan niçin yararlanmayalım ki? Ayrıca sahiplenilmesi
gereken ‘DEĞ.6-Yöresel ürünlerimiz’,
‘ DEĞ.7-El sanatlarımız’ ve ‘DEĞ.8-Fabrika,
marka ve tesislerimiz’ de bu alanda çok özel bir yere sahipler. Yine orta vadede
KALKINMAYI BAŞARMIŞ ÜRETKEN BİR SUSURLUK için ‘DEĞ.9-Ulaşım
ağları üzerindeki konumumuz’ ve ‘DEĞ.10-Cazip yatırım imkânları’ da ilçemiz için mutlaka değerlendirilmesi
gereken avantajlar. Öte yandan ‘DEĞ.11-Bozulmamış
doğal çevre’mizi her şeye rağmen korumak ve bu emaneti gelecek
nesillere taşımak mecburiyetinde olduğumuzu da biliyoruz. Ancak bu yolculuk
kesinlikle ortak amaçlara dayalı etkin bir yaklaşım birliği ve temel ilkelere
sarsılmaz bağlılıkla yürümeyi gerektiriyor. Nitekim bu amaçla tabloda da
görüldüğü gibi; Hedeflerin gerektirdiği duruma göre bazen Kaymakamlık(K), Belediye(B), Ticaret
ve Sanayi Odası Borsa(TSOB), İlçe Sağlık Müdürlüğü(İSM) liderliğinde
hareket edilmesi gerekebilir. Onlara da yerine göre Kent Konseyi (KK), Esnaf ve Sanatkârlar Odası (ESO), Siyasi Partiler
(SP) ve İlçe Gençlik Spor Müdürlüğü (İGSM) ve diğer Sivil Toplum
Kuruluşları(STK) destek verip Susurluk için etkin bir şekilde Siyasi Güç(SG) sağlayarak; Turizm Bakanlığı(TB), Ticaret Bakanlığı(TB), Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığı(UAB), Gençlik Spor Bakanlığı(GSB), Sağlık Bakanlığı (SB) ve Balıkesir
Büyükşehir Belediyesinden(BBB) yardım almayı sağlayabilmeliler. Uygulamalar Stratejik
Plan Ekibinin(SPE) sekretaryasında yürütülürken, ihtiyaç duyulduğunda;
Güney Marmara Kalkınma Ajansından (GMA) da yararlanılabilmeli. Ancak bütün bu çalışmalarda olduğu gibi Stratejik Plan
Uygulamasının her alanında; ‘İLK.1-Önce
insan, önce Susurluğun geleceği, Önce Vatan, İLK.2-İstikamet üzere olma,
İLK.3-Amaç Birliğine riayet, İLK.4-Planlı değişim dönüşüm ve İLK.5-Birlikte başarmak’ yolculuğumuzun
temel ilkeleri olmak durumunda.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder