
Bu hafta "ULAŞIM" ve "LOJİSTİK" alanındaki güçlü ve zayıf yönlerimizi ele alacağız. Daha önce Whatsapp grubumuzda yapılan tarama çalışmasında “ULAŞIM” sektöründe Susurluk için “Güçlü yönler”; “Bandırma limanına demiryolu ve karayolu ulaşımının bulunması” ve “Güçlü ulaşım ağlarına sahip olması” şeklinde belirlenmişti. Bu faktörler bugün de mevcut olmakla birlikte orta vadede de Susurluğun gelişmesine katkı sağlayabilecek artılar.
Susurluk
İlçemiz ulaşım ağı bakımından gerçekten de önemli bir konumda. Karayolu olarak
Bandırma ya 55 km Balıkesir İl Merkezine 45 km mesafede yer alıyor ve mevcut
ulaşım araçları her daim çalışmakta. Tarihi konumu itibariyle hep bir geçiş
noktası olmuş. Zaten eski ismi
‘Fırt’ bu özelliğini çok güzel
açıklıyor. Denizden
Bandırma-Balıkesir yolu ile karadan İstanbul-Bursa yolu ve Bandırma-Manisa
demiryolu üzerinden İzmir'e ulaşım hep Susurluk’tan geçerek sağlanmış. Özellikle
“Bandırma limanına demiryolu ve karayolu
ulaşımının bulunması” Susurluğu çok avantajlı bir konuma oturtuyor. Bandırmaya
yakınlık aynı zamanda İstanbul gibi büyük bir pazara da yakın olmak demek. Yeni
yapılan İstanbul-İzmir otoban yolu da ilçemizden geçiyor. Bu bağlamda oldukça
gelişmiş bir ulaşım ağı içindeyiz ve ticaret ağlarının yoğun olduğu iki büyük
kente ulaşma alternatifimiz çok. Meselâ demir yolu konusunda orta vadede daha
da güçlü hale geleceğimiz anlaşılıyor. Ülke çapında geliştirilen stratejiler ve
belirlenen hedefler doğrultusunda şekillenecek demiryolu sektörü sayesinde
demiryolları daha çok tercih edilen bir ulaşım sistemi olacak. İşte ilçemizin
İstanbul, Bursa ve İzmir gibi büyük sanayi merkezleri arasında bulunması, güçlü
ulaşım ağları içinde bulunmamız, söz konusu alternatif alanlara ve Bandırma
limanına yakınlığımız bize orta vadede de pek çok açıdan avantaj sağlayacak.
Bursa-Bandırma-Balıkesir-Manisa-İzmir kara yolu ilçemizin
içinden geçtiği için tarihten beri bölgeye bir canlılık sebebi. Yeni yapılan
İstanbul-İzmir otobanı da bu akışkanlığı güçlendirmiş oldu. Ayrıca Bandırma-İzmir
tren yolu da İzmir’den Marmara denizine kadar yakın bölgenin liman bağlantısını
sağlamakta. Böylesine “Güçlü ulaşım
ağlarına sahip olması” tabi ki
ilçemize önemli bir avantaj kazandırıyor. Ulaşım imkânlarının bu çeşitliliği ve
gücü ilçe merkezimizi çok elverişli ve stratejik bir konuma yükseltiyor.
Bilhassa İstanbul-Bandırma/Bursa-Balıkesir-Manisa-İzmir ve
Ankara/İstanbul-Bursa-Balıkesir-Edremit/Manisa-İzmir karayolu üzerinde bulunması
yüzünden tarihi boyunca ilçemiz gelen geçen yolculara lezzetli ayranını ikram
etmekle ünlenmiş. Günümüze kadar da açılan birçok mola ve dinlenme tesisi ilçeye
önemli bir istihdam kapısı olmuşlar. Karayolu imkânı ilçemizin Balıkesir’e
uzaklığını sadece 45 km, Bursa iline uzaklığını ise 108 km. yapıyor. Ayrıca Susurluk
merkezinden çevre il, ilçe ve köylerin hepsine ulaşım mümkün. 9 mahallenin
ulaşımı stabilize yol, 35 mahallenin ulaşımı ise asfalt yol ile sağlanmakta.
Öte yandan İzmir -Bandırma demiryolu da ilçeden geçmekte olup, en yakın sivil hava alanı ise Bursa’da. Deniz yolu ulaşımı konusunda Bandırma hiç kuşku yok ki çok önemli bir potansiyel. Gelişmiş ve donanımlı limanı ile sadece ilçemiz için değil Bölgenin de denize açılan kapısı. Kaldı ki 1998 yılında başlatılan İstanbul-Bandırma arasındaki hızlı feribot ve deniz otobüsü seferleri ulaşımda büyük kolaylık sağlamaya devam ediyor. Bandırma’dan her gün karşılıklı olarak düzenlenen Bandırma-İstanbul Hızlı Feribot seferleri bilhassa ilçemiz için de ayrı bir avantaj. Zira Bandırma’dan Hızlı Feribotla İstanbul’a 2 saatte ulaşılabiliyor. Ayrıca Bandırma’dan her gün Tekirdağ ve İstanbul'a Ro-Ro seferleri de var. |
|
Whatsapp grubumuzda yapılan tarama çalışmasında “LOJİSTİK” sektöründe Susurluk için “Güçlü yön”: “Üretim merkezleri ve büyük
pazarlara geçiş noktasında yer alması” olarak belirlenmişti. Halen mevcut olan bu
faktörün orta vadede de Susurluğun gelişmesine katkı sağlayacağı öngörülüyor. Bu
bağlamda ilçemizin konumu itibariyle Manisa ve Balıkesir illerinin üretim
bölgeleri ile İstanbul, İzmir ve Bursa gibi büyük pazar ve tüketim merkezleri
arasında bulunması önemli bir artı. Özellikle de ilçemizin tarım ve hayvancılık
konusundaki potansiyeli göz önüne alındığında İstanbul’a yakınlık lojistik
alanında stratejik bir avantaja dönüşüyor. Meselâ bu kapsamda Bandırma ilçesi
bir Anadolu yük birleştirme merkezi. Burada toplanan yükler limandan Tekirdağ’a
denizyoluyla ulaşarak Avrupa’ya yol alacak. Bu kapsamda Tekirdağ-Bandırma
Trenferi Projesi ile trenlerin feribotla deniz üzerinde bir yerden başka yere
taşınması planlanmış durumda. Ayrıca Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi ile
bütünleşme hedeflenmiş. Böylece bölgemizden yüklenen ürünler, Avrupa ve Orta
Asya’ya kadar kesintisiz ulaştırılabilecek. Bölgenin sanayi mallarının yanı
sıra yöremizin tarımsal ürünleri; et, süt, kuru gıda, konserve gibi maddeleri
de oluşan lojistik köylerden yüklenip yurtiçi ve yurtdışına taşınabilecek. Bu
projelerin hayata geçmesiyle Bandırma ilçesi başta olmak üzere bölgemiz ve
Balıkesir ilimizin stratejik anlamda daha fazla önem kazanacağı gün gibi
ortada. Bu bağlamda konumu itibariyle İstanbul İzmir Bursa gibi büyük Pazar ve
tüketim merkezlerine yakınlığımız ve ulaşım imkânlarımız bizim için çok değerli
bir avantaj.
Tarım ve Hayvancılık, Hizmetler ve Sanayi
sektörlerinde uzmanlaşmış farklı bölgeleri birbirine bağlayan konumuyla ilçemiz
özellikle lojistik sektörü için son derece cazip bir nokta. Buna bağlı olarak,
mal ve hizmet akımlarının geçiş yaptığı, yönetildiği ve yönlendirildiği
muhtemel bir altyapıya da aday. Susurluk, Bandırma’yı İzmir’e bağlayan
demiryolu üzerinde. Bu demiryolu hattı Bandırma limanı ile bütünleşmiş bir
şekilde Susurluk üzerinden Balıkesir-Soma-Manisa-İzmir’e kadar uzanıyor. Bu
arada 2023 yılına kadar yapımı planlanan yüksek hızlı demiryolu hatlarından
biri de Bölgeyi ilgilendiren Bursa-Balıkesir-İzmir hattı. Gerek yolcu
taşımacılığı gerekse Bölge ekonomisinin girdileri ile üretilen mamullerin iç ve
dış pazarlara ulaştırılması açısından söz konusu proje büyük önem arz ediyor.
Zira çift yönlü toplam 245 km uzunluğundaki demiryolu hattının
Bandırma-Susurluk-Balıkesir-Soma-Bergama hattı üzerinden Çandarlı Limanı ve
Aliağa’ya ulaşması planlanıyor. İlaveten bu hatta Bandırma-Biga-Çanakkale
bağlantısının sağlanması da düşünülmüş. İlçemiz Balıkesir’deki Gökköy Lojistik
Köyü gibi bir demiryolu projesi ya da özel sektör girişimiyle oluşacak başka lojistik
merkezleri için son derece uygun alanlara sahip. Bu tercihler aynı zamanda kurulması
öngörülen OSB ile Bandırma limanına da yakın olmuş olacak. Demir yolu ve
otoyola sahip, boydan boya karayolu üzerinde yer alan, limana çok yakın, yeni
otoyol ve hızlı tren projeleriyle bağlantılandırılmış bir Susurluğun bu fırsatı
iyi değerlendireceğini umut ediyorum.
Yapılan tarama çalışması ve
katkılar sonucu “ULAŞIM“ sektöründe
tespit edilen “Zayıf yanlar”ımız; “İç yolların kalite ve güvenliğinin düşük
olması” ve “Havayolu imkânının uzaklığı” olarak belirlenmişti. Bölgede karayolu
ulaşımı bugün için yeterli görünmekle birlikte orta vadede bölgenin
erişilebilirliğini artırmak üzere ilave düzenleme ve yatırımlara ihtiyaç
duyulabilir. Zira özellikle üretim yapılan kırsal alanlardaki “İç yolların kalite ve güvenliğinin
düşük olması” gerek ulaşım gerekse lojistik açıdan
gelecekte sorun potansiyeli taşıyor. Orta vadede Susurluğun topyekûn
gelişmesini engelleyebilecek bir zafiyet olabilir. Bu arada yıldan yıla artan
araç trafiği ve üretim faaliyetleri sırasındaki hareketlilik göz önünde
bulundurularak mevcut iç yollardaki iyileştirme çalışmalarının da kesintisiz
sürdürülmesi ve sorunun büyümesine meydan verilmemesi gerekiyor. Geleceğe
yönelik olarak da ilçemizde teknik altyapı eksiklikleri bulunan mevcut yolların
kalite ve güvenlik açısından yeterli seviyeye çıkarılması için şimdiden gerekli
planlamalarının yapılması gerekiyor. Zaten stratejik plan yaklaşımı; sürekli
olarak ‘Güçlü’ yönlerin daha da güçlendirilmesini, ‘Zayıf’ tarafların da en
azından bu zafiyetinden kurtarılarak güçlü yöne doğru evrilmesini amaçlar. Kara, deniz ve
demiryolu imkânları bakımından ilçemiz çok elverişli bir konumda olmasına
rağmen en yakın Bursa sivil hava alanına 108 Km. uzaklıkta. Koca Seyit
Havalimanı ise hem daha uzak, hem de daha ziyade turizm amaçlı. “Havayolu imkânının uzaklığı” şu an itibariyle ilçemiz için bir dezavantaj gibi görünüyor. Yılda 1 milyon yolcuya hizmet vermesi planlanan
Balıkesir Merkez Havalimanı inşaatı tamamlanmış olmasına rağmen Bursa havaalanı
seviyesine ulaşması zaman alabilir. Yine de bize 45 km. uzaklıktaki yeni
havalimanının 420 dönümlük bir arazi üzerinde, 6 bin 500 metrekarelik terminal
binası ve 28 bin 800 metrekarelik 4 uçak kapasiteli bir aprona sahip olduğunu kaydedelim.
Bu kapasite, havaalanının orta vadede bölgenin her türlü ihtiyacına cevap
verebilecek şekilde donatıldığı anlamına geliyor.
Son olarak yine yapılan tarama çalışması ve katkılar sonucunda “LOJİSTİK “ sektöründe tespit edilen “Zayıf yan”ımız; “Ulaşım dışında gerekli Lojistik altyapısının bulunmaması” olarak
belirlenmişti. TCDD tarafından yapılan lojistik merkezler, iltisak
hatları, Marmaray, Kars-Tiflis-Bakü, Kars-Nahcivan-İran, Nusaybin-Musul-Basra
Demiryolu Projesi, Van Gölü Feribot Geçişi, Kavkaz-Samsun ve Derince-Tekirdağ,
Bandırma-Tekirdağ Feribot Projesi vb. projelerin yapım çalışmaları sürüyor. Lojistik
merkezler; farklı işletici ve taşıyıcılarla ulusal ve uluslararası, yük
taşımacılığı, dağıtımı, depolama ve diğer tüm hizmetlerin yapıldığı alan olarak
tanımlanıyor. Lojistik ve taşımacılık şirketleri ile ilgili resmi kurumların
içinde yer aldığı, her türlü ulaştırma moduna (karayolu, demiryolu, havayolu,
denizyolu vb.) etkin bağlantıları olan, depolama, bakım-onarım,
yükleme-boşaltma, elleçleme, tartı, yükleri bölme, birleştirme, paketleme vb.
faaliyetlerini gerçekleştirme imkânları olan ve taşıma modları arasında düşük
maliyetli, hızlı, güvenli, aktarma alan ve donanımlarına sahip bölgeler. Karayolu,
demiryolu, denizyolu ve yerine göre havayolu erişimi ile kombine taşımacılık
imkânlarının olduğu depolama ve ulaştırma hizmetlerinin birlikte sunulduğu merkezler.
Yapılması planlanan 16 adet lojistik merkeze bakıldığında ülkemizin her
bölgesinde, öncelikle organize sanayi
bölgeleriyle bağlantılı olarak, yük taşıma potansiyelinin yoğun olduğu
bölgelerde yapıldığı gözleniyor. İlçemizde şu an için herhangi bir lojistik
merkez oluşumunun bulunmaması bir zafiyet. Ancak orta vadede bu alanda güçlü
hale gelmemiz şaşırtıcı olmaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder