22 Mart 2025 Cumartesi

23 Mart 2025 Pazar 08:30 ORJAN POSTASI III.....................................ÇİFTE ORJANDAŞLIK

ÇİFTE ORJANDAŞLIK 

Biz eskiler 46 yıllık Orjanlıyız. Dile kolay neredeyse yarım asır. Kimler geldi kimler geçti, daha da kimler gelip geçecek kim bilir. Uzun bir süre kendimizi “kooperatif ortağı” olarak bildik. Bazen “üye” de desek onun aslı astarı yoktu. İşin doğrusu hepimiz sadece birer “ORJAN ORTAĞI” idik. 2000’li yıllarda evlerimiz bitti, yazları da olsa içinde yaşar olduk. Bu yüzden konutlarımıza “yazlık” dedik, Orjanın dilimizdeki adı da “Tatil sitesi” oldu. Ama son 15 yıldır kat irtifakı ve kat mülkiyeti kavramlarıyla da tanıştık. Böylece aslında birer “KAT MALİKİ” olduğumuzu öğrendik. Orjana da kısaca “SİTE” demeye başladık.

Şu an için bir SİTE YÖNETİMİ tartışması yaşıyoruz. Meğer 2014’ten beri Orjanı Kooperatif yönetemezmiş. Fiilen yönetiyor olması da yasal değilmiş! Bloklarda Kat Malikleri toplanıp kendi temsilcilerini seçmesi gerekiyormuş. Bunlar da TOPLU YAPI (SİTE) TEMSİLCİLER KURULUNU oluşturmalı ve ORJAN SİTE YÖNETİMİ kurulmalıymış. Kooperatifin de asıl görevi FERDİLEŞMEYİ tamamlayarak aradan çekilmek ve kendisini İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNE dönüştürmek olmalıymış. Bunun için de 60 yıllık süreyi beklemek gerekmiyormuş.

Şimdi öyle bir yol ağzındayız ki zaten çok zaman kaybetmişiz, daha da tereddüt edip önümüzdeki yığılmayı arttırmanın hiçbir yararı yok. Bir an evvel kararımızı verip menzilimiz için yola çıkmamız gerekiyor. Bunun için ÇALIŞTAY YAPILSIN dendi, biz de olur dedik. 22 soru tespit ettik ve 5 aydır bunların cevapları üzerinde çalıştık. Bu hafta inşallah 22 ve son soruyu da cevaplandırıp sürecin en ağırlıklı kısmını bitirmiş olacağız. Bundan sonrası ÇALIŞTAY RAPORU ve SONUÇ kısmını yazmak. Sanırım Nisan ayı sonu gibi Orjana gelebiliriz. Önerilerimizi vakitlice yönetime ulaştıralım ki Haziran genel kurul gündeminin hazırlanmasına katkımız olsun.

Bu bağlamda 22. soruda ele aldığımız konu KOOPERATİF ORTAKLIĞI ile KAT MALİKLİĞİ statümüzle ilgili. Düşündükçe, araştırdıkça ve yazdıkça içinde bulunduğumuz paradoksal durumları, önümüzdeki yeni dönemde karşılaşabileceğimiz sorunları daha iyi görebildik. Çözüm yolları üzerinde çalıştık. 22 soruda 100 kadar sorun tespit ettik. Onları aşabilmenin yolu olarak bir o kadar da hedef belirledik. Nasıl yapabileceğimize ilişkin stratejiler geliştirdik. Böylece 7 yıllık bir yol haritası çıktı ortaya, bir de çifte vatandaşlık gibi “ÇİFTE ORJANDAŞLIK” kavramı.    

ÇİFTE ORJANDAŞLIĞIMIZIN bir yüzünde KOOPERATİFİ ORTAKLIĞI var, diğer yüzünde SİTE YÖNETİMİ KAT MALİKLİĞİ statüsü. Biri 1163 sayılı Kooperatifler Yasasına, diğeri 634 sayılı Kat Mülkiyeti yasasına dayanıyor. Dolayısıyla da farklı kanunlara ve hukuka tabiler. Birinin usul ve esasları kooperatif anasözleşmesinde, diğerinin ise Yönetim Planında düzenlenmiş. Birinde esas olan “sermaye” ve amacı “konut yapılması” diğerinde esas olan “Konut mülkiyeti” ve “toplu yaşam gerekleri”. Birinde ortaklığa giriş çıkış açık, diğerinde sahip olunan konuta ve ortak alanlara bağlılık söz konusu.

Bir Konut yapı kooperatifi nihayetinde amacını tamamlayıp sahneden çekilmek üzere kurulur. Ortaklık statüsü de onunla birlikte sona erer. Kat malikliği ise sahip olunan bağımsız bölümle birlikte edinilir, ortak tesis ve alanlarda SİTE YÖNETİMİ içinde devam eder. Kat malikliğini sona erdiren şey gayrimenkulün yaşanamayacak şekilde harap olması, yok olması, satışı yada devir gibi hallerdir.    

Bilirsiniz, günümüzde bir kat mülkiyeti daireniz/bağımsız bölümünüz varsa, o yaşam alanınızı çevreleyen tüm araziye sahip olmazsınız. Bir kat mülkiyeti sahibi yalnızca, birimin kendisine ve ortak alanların da belli bir yüzdesine sahiptir. Bu nedenle Kat mülkiyeti ile kooperatif arasındaki temel fark, mülkiyetin ayrıntılarında. Bir kooperatife ortaksanız, birimin kendisine sahip olmazsınız. Bunun yerine, kooperatif şirketinde bir hisseye sahip olursunuz. Bu hisse, yaşam alanınız üzerinde size tek hak verir, ancak size onun mülkiyetini vermez.

Bu nedenle, Kooperatif ortakları, konutları ve tüm ortak alanları koruyan, günlük yönetim görevlerini üstlenen yöneticiliğe aylık bir ücret öderler. Kat malikleri de bakımı yapılan havuz, spor alanları, yönetim binası, işletmeler gibi ortak tesisler ile ortak alanların temizlik, çevre düzenleme vb. hizmetlerini yönetim görevlerini üstlenen YÖNETİCİLİK vasıtasıyla sağlayabilirler. BU, KAT MÜLKİYETİ YAŞAMININ TEMEL AVANTAJLARINDAN BİRİDİR VE BU İMKÂNLARI SÜRDÜRMENİN HİÇBİR ZORLUĞU YOKTUR. Bunun için kat mülkiyeti sahipleri de, bütçelerle belirlenen ve genel kurulca belirlenen aidat ve diğer ödemeleri yaparlar.

Sınırlı Sorumlu Orjan Turizm ve Konut Yapı Kooperatifi 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 3.maddesi uyarınca hazırlanan “Orjan Yapı Kooperatifi Ana Sözleşmesi” uyarınca faaliyet gösteriyor. Anasözleşmenin AMAÇ VE FAALİYET KONULARI başlıklı 6.maddesi de bunu “Kooperatifin amacı ortaklarının konut ihtiyaçlarını karşılamaktır” şeklinde belirtmiş.

Aynı ana sözleşmenin ÜÇÜNCÜ BÖLÜMÜ 10.maddeden 22.maddeye kadar “ORTAKLIK İŞLEMLERİ” başlığıyla düzenlenmiş. İlk sırada ORTAKLIK ŞARTLARI (Madde 10) var. 11.maddesi ORTAKLIĞA KABUL şartlarını sıralamış. Takip eden 12.madde ORTAK SAYISININ “genel kurulca belirleneceğini” belirtiyor. Bu bağlamda Orjanın ortak sayısı 1803 olarak sabitlemiş durumda. Dolayısıyla da Yönetim kurulu aynı madde gereği, “genel kurulca kararlaştırılan sayının (1803) üzerinde ortak kaydedemez”.

Yapı Kooperatiflerinde, ferdileşmeye geçinceye kadar, yani ortaklara tapuların verilmesine kadar, yapılan işlemlerde Kooperatifler Kanunu hükümleri uygulanıyor. Tapu kayıtları Kooperatif üzerinde olmak üzere anataşınmazda kat irtifakı kurulmuş ise ve inşaat tamamlanıp üyeler içine girmiş ise, o takdirde burada KMK md.17/3’e göre Kat Mülkiyeti hukuku geçerli oluyor ve KMK hükümleri uygulanıyor.

İnşaatın tamamlanması nedeniyle kat mülkiyeti kurulup tapuların dağıtılmasından sonra ise KMK md.17/3’e göre artık bu sitede KMK hükümleri uygulanacağından Yapı kooperatifi bir yandan tasfiye (/yada tür değişikliği) işlemlerini yürütürken; öte yandan da bağımsız bölümlerde oturan kat malikleri de, genel kurullarını yaparak Kat Mülkiyeti Kanununun hükümlerini uygulamaya başlarlar.

Konut yapı kooperatiflerinin satın aldıkları arsaları üzerine yaptırdıkları konutların mülkiyeti kooperatif tüzel kişiliğine aittir. Kişiler, kooperatife ortak olmakla sadece pay sahipliği hakkını kazanırken ortakların paylarının karşılığı olan taşınmazların mülkiyeti ise kooperatiftedir. Bununla birlikte mezkûr KOOPERATİFİN KONUTLARI TAMAMLADIKTAN SONRA, BUNLARIN MÜLKİYETİNİ ORTAKLARA DEVRETMESİ GEREKİR. İşte FERDİLEŞTİRME münasebeti bu noktada gündeme gelir. Ferdileştirme, konutların tamamlanarak yapı kullanma izninin alınması ve Tapu Kütüğünde kooperatif adına kayıtlı bulunan bağımsız bölümlerin mülkiyetinin ortaklara devredilerek, tapularının verilmesidir.

Meseleye “BİR KOOPERATİF ORTAĞININ SİTE YÖNETİMİ İÇİNDE KAT MALİKİ OLARAK HAKLARI VE SORUMLULUKLARI NELERDİR” diye baktığımızda doğal olarak cevabı hem kooperatif mevzuatında hem de Kat Mülkiyeti hukukunda aranmalıdır. Yani tapuları verilerek Kat Maliki sıfatını kazanan bağımsız bölüm sahipleri ile devam eden Kooperatif ortaklığı arasında tabi oldukları farklı kanun hükümlerinden dolayı ayrı ayrı değerlendirilmeleri gerekir.

Kooperatif ortağı; Kat irtifakından ve Ferdi mülkiyet işlemlerinden sonra tapusunun kooperatif ortağı olmayan şahıslara devredilmesi halinde bu devir kooperatife bildirilmemiş ve malik ortak olmak talebini kooperatife iletmemiş ise, YENİ MALİKİN ORTAK SIFATINI KAZANMASI HUKUKEN MÜMKÜN DEĞİLDİR. Bu nedenle eski malik kooperatif ortaklığını yeni malike devretmediğinden kooperatif ortağı kalmaya devam edecek ancak bu ortaklıkta kendisine ait bir evi olmayacaktır. Yeni malik ise kooperatif olarak yönetilen tüzel kişiliğe ortak olmayacak ancak gayrimenkul sahibi olmaya devam edecektir.

Kat mülkiyetinin kurulması ile birlikte malik kişi pek çok hakka sahip olur. Fakat kat mülkiyetinin yapısı ve doğası gereği bir ortak alanın paylaşılması beraberinde yerine getirilmesi gereken bazı ödevleri ve üstlenilecek bazı sorumlulukları da getirir. Bu yükümlülükler, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ve hukuki düzenlemeler ışığında; Özen, koruma ve saygı yükümlülüğü”, “Ana gayrimenkulün bakımı, onarımı ve ortak masraflara katlanma sorumluluğu”,  ve “Zarardan sorumluluk ve müsaade mecburiyeti”: şeklinde özetlenebilir.

Kat Malikliği konusunu “YÖNETİM PLANINDA HAKLAR ve SORUMLULUKLAR” bahsini gözden geçirmeden kapatamayız. Çünkü HAKLAR ve SORUMLULUKLAR 1985 yılında tescil edilmiş ve 40 yıldır kooperatif arşivinin temel belgeleri arasında bulunan YÖNETİM PLANINDA da yer alıyor. Nitekim 7 ile 12.maddeler arasındaki  B” başlıklı bölüm “KAT MALİKLERİNİN HAKLARI VE BORÇLARINI” içeriyor.

YÖNETİM PLANININ 38.nci ve son maddesi tam bir “TAAHHÜTNAME” niteliğinde: “…Kooperatifimizin genel kurullarında alınacak bütün kararlara uyacağımı ve bu kararların yükleyeceği bütün vecibeleri yerine getireceğime mülkiyetimin devri halinde kooperatif yönetim kurulunun muafakatını alacağımı şartsız taahhüt ederim” .Bu haklar, borçlar (sorumluluklar) ve kurallar 40 yıldır var. Unutulmuş olabilir ama bu belgeyi BİR TAAHHÜTNAME OLARAK ve Orjan ortağı sıfatıyla hepimiz imzalamıştık.

Aradan geçen yıllar sonra gayet tabidir ki en başta TOPLU YAPIYA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE UYUM olmak üzere mevcut yönetim planının günün şartlarına güncellenmesi lazım. Bu güncelleme çalışması basit ama uygulamada problem olabilecek, Site yönetiminin karşılaşacağı bazı sıkıntılara da çözüm getirebilir.

Meselâ, doğabilecek sorunlardan birisi “KOOPERATİF ORTAĞI KOOPERATİFTEN NE ZAMAN VE NASIL AYRILIR?“ sorusudur. Zira kooperatif ortaklığı; ortağın çıkması (ayrılması, istifası) ya da kooperatifin çıkarma kararı vermesi ile sona ermektedir. Bu bağlamda Kanunun 10’uncu maddesine göre her ortağın kooperatiften  çıkma hakkı vardır. Ortaklıktan ayrılan ortağın, kooperatifteki menkul ve gayrımenkul mallarındaki hissesi kendisine nakit olarak iade edilir. (Md.17).

Kooperatif bir tüzel kişiliktir ve açık kapı ilkesi uyarınca ancak isteyen ortak olabilir yani ortak olmak zorunda değildir. Kooperatifin imal ettiği taşınmazlar yönünden; ferdileşmeye geçişle birlikte KOOPERATİF ORTAKLIĞI ile TAŞINMAZ MÜLKİYETİ birbirinden ayrılır. Yani kooperatif ortağı evini başka birine sattığında alan kişi istese de kendiliğinden kooperatife ortak olamaz. Sadece evi almış olur, ama kooperatif ortağı olamaz. Ancak, evini satan ortak yönünden kooperatif ortaklığı devam eder.

Bununla birlikte anılan ilke keyfiliğe yer bırakmaz yani her isteyen istediği gibi kooperatife girip çıkamaz. Sermayenin korunması ilkesi, açık kapı ilkesinin hem uzantısı hem de tamamlayıcısı niteliğindedir. Kooperatif kapısı nasıl ki girmek isteyene açıksa çıkmak isteyene de kapatılamaz. Bununla birlikte çıkmanın kooperatife zarar vermemesi gerekir. Dolayısıyla ortağın çıkma hakkı ile kooperatif menfaatlerini dengeleme hususunda sermayenin korunması ilkesine ihtiyaç duyulmuştur.

Ferdileşen yapı kooperatiflerinin işletme kooperatifine dönüşmesi sonucunda karşımıza "kat malikleri birliği ile "kooperatif tüzel kişiliği ortakları topluluğu" olarak birbirinden tamamen farklı iki topluluk çıkmaktadır. İşletme kooperatifi ortakları ile kat malikleri birliği aynı kişilerden oluşmayabilir. Çünkü, kooperatif ferdileşme sonrası bağımsız bölümünü satarak da mülkiyetini devredebilir. Bu nedenle kat malikleri birliği ile kooperatif ortakları topluluğu aynı kişilerden oluşmadığı müddetçe sorunlar çıkabilir.

Kooperatif ortaklığı ile Kat Malikliği statüsü ancak ihtilaf hallerinde ve dava konusu olduğunda karşı karşıya gelirler. Kat irtifakı kurulması ve 17.madde gereği Kat Mülkiyeti hukukunun geçerli olduğu andan itibaren bu durum somutlaşır. Fakat özellikle kooperatifin ferdileşme işlemlerini tamamlayamaması ve site yönetimine geçiş sürecinin gecikmesi durumunda sorun daha da problemli hale geliyor. Çünkü işin içine sadece bireysel ihtilaflar değil, yönetimle ilgili çarpıklıklar da giriyor. Bu dönem bir tür “alacakaranlık kuşağı” gibidir. Oyunun yeniden kurulduğu, herşeyin yerli yerine oturtulması gerektiği ama hemen yapılamadığı bir zaman aralığıdır. “İki arada bir derede” denilebilecek sorunlar yaşanır. 

Ancak Ferdileşme tamamlandıktan sonra bulutlar dağılmış, yapılması gerekenler artık görünür olmuştur. Kooperatif ya tasfiye sürecine girecek yada tür değişikliği yoluyla İşletme Kooperatifine dönüşecektir. Orjan özelinde tasfiye değil de dönüşüm seçeneğini öngördüğümüze göre “Konut Yapı Kooperatifi Ortaklığı” bu sefer “İşletme Kooperatifi ortaklığına” evrilmiş olacaktır. Bu tarafta da Kat Malikleri Kurulu toplanıp site yönetimini kurduklarında “Kat Malikliği” statüsü de zaten var olmaya devam edecektir.

Dolayısıyla bundan sonra iki farklı statünün kaçınılmaz olarak kendi hukukları çerçevesinde ama ÇİFTE ORJANDAŞLIK paydasında birlikte yaşamaya devam etmesi söz konusudur. O yüzden sorun olabilecek noktaları daha baştan öngörerek hem İşletme Kooperatifi anasözleşmesinde hem de Site Yönetim Planında karşılıklı düzenlemeler yoluyla uyum sağlanması mümkün olabilir.

Çünkü Orjanda KOOPERATİF ORTAKLARI = KAT MALİKLERİ eşitliğinin hiçbir şekilde bozulmaması ve devam etmesi gerekiyor. Bu yüzden örneğin kooperatif genel kurulunda "Ortaklık sıfatının kazanılması” anasözleşme ile bir taşınmaz malın (343/1, 343/2 ve 313/2 parsellerin) mülkiyetine bağlı hakların kullanılmasına veya bir (Yönetim merkezi, ticari alan, havuz, 414, marketler vb) tesislerin işletilmesine bağlanabilir. Böylece bu gibi hallerde taşınmaz malın mülkiyetinin veya işletmenin üçüncü şahıslara devir veya temliki ile ortaklık sıfatının bir hak olarak yeni malike veya işletmeyi alana geçebileceği anasözleşmede hüküm altına alınmış olacaktır.

19 Mart 2025 Çarşamba

19 Mart 2025 ORJAN ÇALIŞTAYI; .....................SORU 21 CEVABI, HEDEFLER, STRATEJİLER VE 7 YILLIK YOL HARİTASI

 

21 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI

 

SORU 21:

634 SAYILI KAT MÜLKİYETİ KANUNUNA GÖRE SİTEYİ YÖNETECEK OLAN YÖNETİCİ, DENETİCİ, YÖNETİM, KAT MALİKLERİ VE SİTE TEMSİLCİLER KURULLARI NASIL OLUŞUR? NASIL ÇALIŞIRLAR? MEVCUT YÖNETİM PLANININ BU KONUDAKİ YETERSİZLİĞİ NASIL GİDERİLECEKTİR?

 

CEVAP:

MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT VE SORUNLAR:   

Site yönetimine geçişte en çok merak edilen konulardan biri 634 sayılı kat mülkiyeti kanununa göre siteyi yönetecek olan yönetici ve deneticiler ile yönetim, kat malikleri ve temsilciler kurullarınınNASIL OLUŞACAĞI?” dır. Bu oluşumların OrjandaNASIL ÇALIŞACAKLARI? da elbette merak konusu. Dolayısıyla şu anda buna elvermeyen mevcut yönetim planının yetersizliğininNASIL GİDERİLECEĞİ?” nin de açıklanması bekleniyor. İşte Çalıştay sorularının 21.ncisi bu meselelerle ilgili.

Mevcut “Orjan Yapı Kooperatifi Site Yönetim Planı” 1985 yılı şartlarında 1803 konutlu bir apartman için düzenlenmiş gibidir. (https://orjan.com.tr/kurumsal/site-yonetim-plani) Çünkü Madde–3 anagayrimenkulü “Bu taşınmaz mal üzerindeki yapılar 1803 zemin ve birinci kattan ibaret 1803 Dubleks meskenden ibaret olup…” ifadesiyle tanımlıyor. Bu nedenle sadece “Kat malikleri (Madde 7-18)”, “Kat Malikleri Kurulu (Madde 19-26)” ile “Yönetici, Yönetim Kurulu ve denetçilere (Madde 27-33)” yer veriyor.

Kat malikliği tanımlanmamış buna karşılık Madde–6’da “Bu yönetim planında hüküm bulunmayan hallerde kat mülkiyeti kanunu Medeni kanun ve diğer kanunların emredici hükümleri uygulanır” denilerek 634 sayılı kanuna atıfta bulunulmuş. Kat maliki, yapımı tamamlanmış olan ve oturmak için tamamen hazır bir halde bulunan apartman ya da apartman dairesinin belli bir katında bulunan dairelerin sahibine verilen bir isim. Kanunun “A) Kat maliklerinin hakları” bölümüne dayanıyor. “I - Bağımsız bölüm üzerinde” başlıklı 15.madde “Kat malikleri kendilerine ait bağımsız bölümler üzerinde, bu kanunun ilgili hükümleri saklı kalmak şartiyle, Medeni Kanunun maliklere tanıdığı bütün hak ve yetkilere sahiptirler” diyor. Bu maddeye karşılık gelen Yönetim Planı 7.maddede de kısmen benzer ifadeler görebiliyoruz.

Kanunun “II - Ortak yerler üzerinde” başlıklı 16.maddesinde ise “Kat malikleri anagayrimenkulün bütün ortak yerlerine, arsa payları oranında, ortak mülkiyet hükümlerine göre malik olurlar. Kat malikleri ortak yerlerde kullanma hakkına sahiptirler; bu hakkın genel kömürlük, garaj, teras, çamaşırhane ve çamaşır kurutma alanları gibi yerlerdeki ölçüsü, aksine sözleşme olmadıkça, her kat malikine ait arsa payı ile oranlıdır” hükmü var.

Mevcut Yönetim Planının kat maliklerine ilişkin 7 ile 19.maddeleri “B-KAT MALİKLERİNİN HAKLARI VE BORÇLARI” kapsamında ele alınıp düzenlenmiş. Haklar sadece 7. Maddede “Kat malikleri kat mülkiyeti kanununun ve yönetim planındaki hükümler saklı kalmak üzere kendilerine ait bağımsız bölümler üzerinde Medeni Kanunun maliklere tanıdığı bütün hak ve yetkilere sahiptirler” ifadesiyle sınırlı. Bu ifadeyi takip eden ikinci cümle ise “Ancak kendi bağımsız bölümlerinde ana taşınmaz mala, zarar verecek veya sitenin görünüşünü bozacak her türlü tadilat, onarım, tesisler, yapmaları kesinlikle yasaktır” şeklinde.

Bu yasaklar 8, 9, 10, 11 ve 12.maddelerde KURAL denilebilecek ayrıntılarla devam ediyor. 13 ve 14. Madde SİGORTA İŞLERİ ile ilgili. Takip eden “Ç-GENEL GİDERLERE KATILMA” bölümünün içeriğinde yer alan 15, 16, 17 ve 18.maddeler “ortak giderleri” sıralıyor. Dolayısıyla 7.maddenin ilk cümlesi hariç bütün bu düzenlemeler KAT MALİKLERİNİN BORÇLARI adı altında aslında YASAK, KURAL, ÖDEV VE SORUMLULUKLARA yer vermiş. Son madde özünde bir sonraki “D-KAT MALİKLERİ KURULU” bölümünün girişi gibi: “Madde-19) Kat malikleri kurulu en yüksek karar ve yönetim organıdır. Arsa payı ne olursa olsun ana gayrimenkuldeki bütün bağımsız bölüm malikleri kat malikleri kurulunun birer tabii üyesidir.”

21.madde KAT MALİKLERİ KURULUNUN toplanması, karar nisabı, olağan ve olağanüstü toplantı ile oy hakkına dair: “ Madde-21) Kat malikleri kurulu bütün maliklerin katılması ile her yıl temmuz ayının ilk pazar gününde toplanır. Bu toplantılara olağan toplantı denir. Toplantının açılması için yarıdan fazla çoğunluk gereklidir. Bu çoğunluğun hesabında bağımsız bölüm sayısı dikkate alınıp arsa payı dikkate alınmaz. Olağan toplantı için çoğunluk sağlanamazsa ertesi haftaya ertelenir, bu toplantının yapılması için çoğunluk koşulu aranmaz. Kararlar konusunda ve yönetim planında saklı tutulan haller dışında toplantıya katılanların oy çokluğuyla karar verilir, olağanüstü toplantılar için K.M.K.'nun 29/2 maddesinde yazılan hallerde önemli bir sebebin çıkması, yöneticinin veya denetçinin veya kat maliklerinin üçte birinin yazılı olarak istemesi üzerine ve toplantı için saptanan tarihten en az 15 önce bütün kat maliklerine imzalatılacak bir çağrı veya taahhütlü mektupla toplantı sebebi de belirtilmek koşuluyla kat malikleri kurulu her zaman toplanabilir. Olağanüstü toplantı için ilk çağrı yapılırken birinci toplantıda yeter sayının sağlanamaması halinde ikinci toplantının nerede ve hangi tarihte yapılacağı da belirtilir, ikinci toplantıda olağan toplantı gibi çoğunluğun toplantıya katılması koşulu aranmaz. Gerek olağan ve gerekse olağanüstü toplantılarda her kat maliki veya vekili bir tek oy hakkına sahiptir. Ana gayrimenkulde birden fazla bağımsız bölümü olan kat maliki her bağımsız bölüm için ayrı bir oy hakkına sahiptir.”

Görüldüğü gibi Yönetim Planı tek dereceli hazırlandığı için 21.madde KAT MALİKLERİ KURULUNUN oluşumuna yer vermemiş. Çünkü 1803 bağımsız bölüm sahibi olan herkes kurulun tabii üyesi olmuş oluyor. Çağrı yapıldığında toplantıya katılabiliyorlar ve bir tek oy hakkına sahipler. Sadece takip eden 22.maddeye göre “aynı kişinin bir çok bağımsız bölümü olması halinde oy sayısı” değişebiliyor.

23 ve 24.maddeler kurul kararlarının duyurulması ve karar defterini açıklamış. Sıradaki 25 ve 26.maddeler bir sonraki “E-YÖNETİCİ VE DENETÇİLER” bölümüyle ilgili. 25.maddede “yönetici seçiminden” söz ediliyor: “Madde-25) Kat malikleri kurulu ilk toplantısını Temmuz ayının birinci haftasında yapar ve bunu izleyen ilk olağan toplantıya kadar görev yapacak bir yönetici seçer.” 26.maddede ise Yönetim Kurulu” ile ilgili: “Madde-26) Yönetim Kurulu kat malikleri kurulunca seçilir. Yönetim Kurulunun görev süresi bir yıldır. Yönetim Kurulu kat malikleri kurulunun olağan üstü toplanarak vereceği kararla her zaman görevden alınabilir. Yönetim Kurulu istifa ederse kat malikleri kurulu derhal toplanarak yenisini seçer. Bu amaçla yapılacak toplantı için bir defada yapılacak davet yeterlidir.”

E-YÖNETİCİ VE DENETÇİLER bölümünde yer alan 27-32 maddeler “Yönetim Kurulu ve denetçilerin” görev, yetki ve sorumluluklarını sıralamış. Yalnız özellikle 32. madde üzerinde durulmaya değer bir farklılık taşıyor. Çünkü maddenin giriş cümlesi Yönetim Kurulu kat mülkiyeti ve ana sözleşmesinde belirtilen görevlerin dışında aşağıdaki işleri görecektir şeklinde başlıyor ve (a) dan (g) ye kadar 8 fıkra sayıyor.

a) Kat malikleri kurulunca verilen kararların uygulanması,

b) Ana gayrimenkulün amacına uygun olarak kullanılması, korunması, bakımı ve onarımı için gerekli tedbirlerin alınması,

c) Kat malikleri kurulunca karar verilmişse sitenin sigorta ettirilmesi,

ç) Gelir ve giderlerin kaydı için noterlikçe onaylanmış bir işletme defterinin tutulması ve bu defteri her yıl ocak ayı içinde notere kapattırılması, defter ve belgelerin en az beş yıl süreyle saklanması,

d) Sitenin yönetimi, bakımı ve onarımı için gerekli paraların avans olarak toplanması, borçların ödenmesi, borç ve yükümlülüklerini yerine getirmeyen kat malikleri hakkında dava ve icra takibinin yapılması.

e) Kat malikleri kurulunun toplantıya çağrılması ve gündemin hazırlanması,

f) Seçimi izleyen on gün içinde işletme projesini hazırlayarak kat malikleri kuruluna sunulması, on beş gün içinde bir itiraz vukuu bulmadıysa projenin uygulanması,

g) Yönetim kurulu seçimi müteakip aralarında görev bölümü yaparlar.

 

Bu sayılanlar KURULACAK SİTE YÖNETİM KURULUNUN GÖREVLERİ aslında. Fakat maddenin giriş cümlesini KAT MÜLKİYETİ KANUNU VE KOOPERATİF ANA SÖZLEŞMESİNDE BELİRTİLEN GÖREVLERİN DIŞINDA” şeklinde okumamız halinde asıl maksadın Kooperatif yönetim kurulunun kendi işlerinden başka Site Yönetim Kurulunun yapması gereken BU GÖREVLERİ de üstlenmesinin istendiği ortaya çıkar. Bir başka açıdan baktığımızda Orjan Kooperatif Yönetimlerinin anasözleşmede yer alan amaç ve faaliyetler dışında kalan tüm işlerinin dayanağı aslında bu maddeye dayanıyor. Fark şu ki yönetimler bu çalışmaları “Yönetim Planını uygulama kapsamında” yapmadılar. Bilinçli bir uygulama değildi bu. Başlangıçtan itibaren doğal olarak gelişti ve yönetimden yönetime devrolunarak sonunda asıl dayanak unutuldu.     

Belli ki 40 yıl önce Yönetim Planını hazırlayıp tapuya tescil ettirenler SİTE YÖNETİMİ KURULANA KADAR kendilerinden sonraki BÜTÜN YÖNETİM KURULLARININ BÖYLE BİR GÖREVLE YÜKÜMLÜ OLACAKLARINI varsaydılar. Ama bu durum yönetim planının tümünü uygulama zorunluluğu da getiriyordu. Sadece bir maddesine dayanıp diğerlerini dikkate almamak izahı güç bir paradoks. Böyle bir düzenleme GEÇİCİ OLARAK yapılabilir, ancak 40 yıl süren böyle bir geçicilik, yönetim planının tümünün uygulanmaması gerçeği karşısında fazla garip olmaz mı? Dolayısıyla bu şekildeki bir düzenleme ve uygulama/uygulamama sorunludur ve normal site yönetimine geçildiğinde zaten ortadan kalkmış olacaktır.

“DENETÇİ” başlıklı 33.madde “Denetçilerin seçimini ve denetim raporuna” dair: “Madde-33) Denetçiler kat malikleri kurulunca seçilir. Olağan toplantılarda kat malikleri kuruluna vereceği bir raporla denetimin sonucunu ve düşüncelerini belirtir. Bu rapor çoğaltılarak bir örneği taahhütlü mektupla ve toplantıdan en az bir hafta önce kat maliklerine gönderilir veya imza karşılığında verilir.”

Özetle mevcut yönetim planında gerek yönetici/yönetim kurulu gerekse denetçiler için seçimle ilgili olarak “Kat malikleri kurulu ilk toplantısını Temmuz ayının birinci haftasında yapar ve bunu izleyen ilk olağan toplantıya kadar görev yapacak bir yönetici seçer.” (madde-25), “Yönetim Kurulu kat malikleri kurulunca seçilir.” (madde-26) ifadelerinden başka bir ayrıntı bulunmuyor. Ama bu kadarı bizim için yeterli değil. Orjan bir apartman gibi yönetilemez. 500 bin metrekarelik bir alanda normal büyüklükte 24 daireli 75 blokla eşdeğer 1803 bağımsız bölümden söz ediyoruz. Ortak alanlar, tesisler ve işletmelerle birlikte devasa bir büyüklük bu.

Dolayısıyla ister istemez “Bu yönetim planında hüküm bulunmayan hallerde kat mülkiyeti kanunu Medeni kanun ve diğer kanunların emredici hükümleri uygulanır” (Madde–6) hükmüne dönmek zorunda kalıyoruz. Burada esas olan tabi ki 634 sayılı kat mülkiyeti kanunu. 6.madde oraya atıfta bulunmuş. (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.634.pdf) Bu sorun öncelikle Orjanın kuruluşunda TOPLU YAPI kavramının kanunda bulunmamasından kaynaklanıyor. Bu nedenle mevcut YÖNETİM PLANI Orjan sanki tek bir apartmanmış gibi düzenlenmiş. Dolayısıyla kuruluşu itibariyle 7’li, 18’li ve 22’li bloklu kompleks bir TOPLU YAPI ÖZELLİĞİ GÖSTEREN ORJANDA siteyi yönetecek olan yönetici, denetici, yönetim ve temsilciler kurullarının nasıl oluşacağı 1985 şartlarında öngörülmemişti. Bu konu ancak 2007 yılından itibaren yasaya ve hukukumuza kazandırıldı.

Doğal olarak yönetim planında 22 yıl önce yasada bulunmayan TOPLU YAPI örgütlenmesine ilişkin bir düzenleme olmamasına şaşmamak lazım. Sadece bizde değil o yıllarda yapılmış benzer sitelerin yönetim planında da bu yönde herhangi bir düzenleme yoktu. TOPLU YAPI kavramı ancak 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 2007’de 5711 sayılı kanunla eklenen TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER kısmı DOKUZUNCU BÖLÜM Kapsam başlıklı 66.maddesinde tarif edilmiştir:

“(Ek: 14/11/2007-5711/22 md.) Toplu yapı, bir veya birden çok imar parseli üzerinde, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılmış veya yapılacak, alt yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı ifade eder. Toplu yapı kapsamındaki imar parsellerinin bitişik veya komşu olmaları şarttır. Ancak bu parseller arasında kalan ve imar plânına göre yol, meydan, yeşil alan, park, otopark gibi kamuya ayrılan yerler için bu şart aranmaz..”

Buna göre Orjan Yönetim Planının tapuya tescil edildiği 1985 tarihi itibariyle, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılacak, alt yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapı şeklinde projelendirilip, anagayrimenkul olan 343/3 tek parsel üzerinde kat irtifakı tesis edilmişti. Dolayısıyla daha o günden 1803 bağımsız bölüm, yönetim merkezi, günübirlik tesisler ve ortak alanlarla birlikte yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı barındıran bir toplu yapı olarak inşa edilmeye başlandığını söyleyebiliriz. Bu Orjan için vaktiyle öngörülmeyen ama sonrasında kanun değişikliği suretiyle tanımlanmış ve adı konulmuş bir gerçeklik.

Bu nedenle Orjanda site yönetimini yönetim planında öngörüldüğü gibi 1803 kat maliki (D-KAT MALİKLERİ KURULU Madde-20-26) ve tek yönetici/Denetici/kurul (E-YÖNETİCİ VE DENETÇİLER Madde-27-33) şeklinde sanki bir tek apartmanmış gibi düz ve tek boyutlu kuramayız. Bu şekil, yönetim planının 32.maddesinde tasarlandığı gibi ve adının “ORJAN YAPI KOOPERATİFİ SİTE YÖNETİM PLANI” olarak konulmasından da anlaşılacağı üzere hem 1163 sayılı yasa, hem kooperatif anasözleşmesi ve hem de 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa aykırı olarak siteyi aslında kooperatifin yönetmesine ısrar anlamına gelir.

Doğal olarak SİTE ÖRGÜTLENMESİNİ günümüzün şartlarında ve kanunun TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİNE göre gerçekleştirmemiz gerekiyor. Çünkü kanunun TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİNE göre her blokta Kat Malikleri Kurulunun teşkili, yönetici ve denetici seçilmesi gerekiyor. İşte 69.madde bu hususu açıklıyor: 

Madde 69 – (Ek: 14/11/2007-5711/22 md.) Toplu yapı kapsamında bulunan parsel ve parsellerdeki birden çok bağımsız bölümü kapsayan ana yapıda ortak yerleri bulunan blok yapıların her biri, kendi sorunlarına ve yalnız o bloğa ait ortak yerlere ilişkin olarak, o blokta bulunan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan blok kat malikleri kurulunca yönetilir. Bir parselde blok niteliğinde olmayan yapılar varsa veya bu nitelikteki yapılarla blok yapılar aynı parselde yer alıyorsa, kendi sorunlarına ve o parsele ait ortak yerlere ilişkin olarak, o parselde bulunan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan kat malikleri kurulunca yönetilir. Yönetim plânında blokların ve blok niteliğinde olmayan yapıların idare tarzı ayrıca belirtilir.

 

Demek ki yönetim planının güncellenme çalışması sırasında bu maddeye göre 7’li, 18’li ve 22’li toplam 95 bloklu, ortak yerler, tesisler ve işletmelerle TOPLU YAPI ÖZELLİĞİ gösteren Orjanın KENDİNE ÖZEL İDARE TARZININ ayrıntılı olarak belirtilmesi gerekiyor. Bu tasarımı yaparken temelde ana gayrimenkul olan 343/3 parselde apartman tipi dikey değil de farklı sayılarda yaygın stil bloklar halinde inşa edilmiş 95 Bloklu 1803 bağımsız bölüme uygun bir örgütlenme düşünmemiz gerekiyor.

 

Zaten bu yüzden önümüzdeki süreçte Blok tanımının yapılması, ortak yerlerin belirtilmesi, Blok Kat Malikleri Kurullarının oluşumu, Blok yöneticisi ve deneticilerinin (Toplu yapı Temsilciler Kurulu üyeleri) seçilmesi ile görev, yetki ve sorumluluklarının Yönetim planımızda yerini alması kaçınılmaz. Bu nedenle Yönetim Planımızın 634 sayılı kat mülkiyeti kanununun TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİNE (66-74 maddelere) göre uyarlanması, yani güncellenmesi şart. 

Kanunun 14/11/2007 tarih ve 5711 sayılı kanunla eklenen 22 md. kapsamında DOKUZUNCU BÖLÜM “Toplu Yapılara İlişkin Özel Hükümler” başlıklı düzenlemesi 66.maddeden 74.madde dahil 9 maddeden oluşuyor. 66.madde “Kapsam” başlıklı. Toplu Yapı tanımı bu maddede yapılmış. “Ortak yerler” 67.maddede açıklanmış. Buna göre “Toplu yapı kapsamında bulunan birden çok yapının ortak sosyal ve alt yapı tesisleri bulundukları parsel veya yapıya bakılmaksızın, tahsis edildikleri bağımsız bölümlerin ortak yeri sayılır.”

68.madde toplu yapının şartlarından olan “Vaziyet plân ve projeleri” ile ilgili. Toplu yapılarda; yapıların konumları, ortak nitelikteki yerler ve tesisler, bunların kullanılış amaç ve şekilleri, toplu yapı kapsamındaki parsel veya parsellerin tamamını kapsayacak şekilde, bir bütün olarak ilgili makamlarca onaylanmış imar plânı hükümlerine uygun olarak hazırlanmış vaziyet plânında ve projelerde belirtilir.”

Toplu Yapının “Yönetimi” 69.maddede düzenlenmiş. “Toplu yapı kapsamında bulunan parsel ve parsellerdeki birden çok bağımsız bölümü kapsayan ana yapıda ortak yerleri bulunan blok yapıların her biri, kendi sorunlarına ve yalnız o bloğa ait ortak yerlere ilişkin olarak, o blokta bulunan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan blok kat malikleri kurulunca yönetilir. Bir parselde blok niteliğinde olmayan yapılar varsa veya bu nitelikteki yapılarla blok yapılar aynı parselde yer alıyorsa, kendi sorunlarına ve o parsele ait ortak yerlere ilişkin olarak, o parselde bulunan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan kat malikleri kurulunca yönetilir. Yönetim plânında blokların ve blok niteliğinde olmayan yapıların idare tarzı ayrıca belirtilir.Toplu yapı kapsamındaki ortak yapı, yer ve tesisler, bu kapsamda yer alan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan toplu yapı kat malikleri kurulunca yönetilir ve yönetim tarzı, kanunların emredici hükümleri saklı kalmak şartıyla, bu kurul tarafından kararlaştırılır. Bu yetki, yönetim plânında toplu yapı temsilciler kuruluna verilebilir. Yönetim plânında başka türlü düzenlenmemişse, toplu yapı temsilciler kurulu, blok yapılarda her blokta bulunan bağımsız bölüm maliklerince seçilen blok yöneticileri ve blok niteliğinde olmayan yapıların bağımsız bölüm maliklerince seçilen temsilcilerden oluşur. TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU ÜYELERİNİN SAYISI VE NASIL SEÇİLECEĞİ TOPLU YAPININ ÖZELLİĞİ DİKKATE ALINARAK YÖNETİM PLÂNINDA BELİRTİLİR. Toplu yapı temsilciler kurulunda bu yöneticiler ve temsilciler yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısı kadar oy hakkına sahiptirler.”

“Yönetim plânı ve değiştirilmesi” Madde 70.maddede yer alıyor. “Yönetici ve denetçi atama” konusu ise Madde 71’de düzenlenmiş: Yönetim plânında başka türlü düzenlenmedikçe, blok kat malikleri kurulu blok için, blok niteliğinde olmayan yapıların yer aldığı parseldeki kat malikleri kendilerine özgülenen ortak yer ve tesisler için, toplu yapı temsilciler kurulu ise toplu yapı kapsamındaki bütün ortak yapı, yer ve tesisler için yönetici ve denetçi atar. Blok yöneticisi ve denetçisi, bloktaki kat maliklerinin; blok niteliğinde olmayan yapıların ortak yer ve tesisleri için yönetici ve denetçi, bu yapılardaki kat maliklerinin sayı ve arsa payı bakımından çoğunluğu tarafından seçilir. Toplu yapı kapsamındaki bütün ortak yapı, yer ve tesisler için yönetici ve denetçi ise, toplu yapı temsilciler kuruluna katılan yönetici ve temsilcilerin, yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısının salt çoğunluğunun oyu ile atanır.”

Maddeye göre Yönetim plânında başka türlü düzenlenmedikçe doğal olarak tüm Bloklarda Kat Malikleri Kurulları bağımsız bölüm sahiplerinden oluşur. Aralarından Blok yönetici ve denetçileri atanacaktır. Bunlar da toplu yapı temsilciler kurulunu oluştururlar. Orjan Yönetim plânında yapılacak güncelleme çalışmasında bize özgü olarak farklı sayıdaki bloklardaki yönetici ve denetçi atamaları ile TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU oluşumu ayrıntılandırılacaktır. Ayrıca toplanma, karar verme, seçme ve oy kullanma ile görev, yetki ve sorumluluklar hakkında da maddeler olacaktır.

Dolayısıyla hedef siteyi yönetecek olan yönetici, denetici, yönetim, kat malikleri ve site temsilciler kurullarının nasıl oluşacağı ve nasıl çalışacakları yönetim planının güncellenmesi çalışmasıyla netleşecektir. MEVCUT YÖNETİM PLANININ BU KONUDAKİ YETERSİZLİĞİ SON DERECE AÇIK VE ELBETTE GİDERİLMESİ GEREKİYOR. Doğal olarak bu da 634 sayılı kat mülkiyeti kanununa, özellikle de “TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE” uyum sağlanması suretiyle olacak.

Konuyla ilgili sayın Güray TEKİN’in önerisi bu süreçte değerlendirilebilir. Öneriler herhangi bir kısıtlama olmadan aşağıya eklenmiştir:

Site Yönetimine geçiş süreci 2025-2028 (3 yıl) yıllarında aşağıdaki 3 safhada gerçekleştirilmelidir:

1’inci safhada (Haziran 2025 olağan Genel Kuruldan-Haziran 2026 olağan Genel Kuruluna kadar):

“1985 tarihli ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI’NIN uygulanması” kararı ile 9’UNCU SORU-CEVAPLARDA açıklanan “İmar Planında” gerekli değişiklikleri yapmak ve ilgili kurumlara görüşmek amacıyla “3 kişilik teknik bir komisyonun kurulması” kararı 2025 yılı Olağan Genel Kurulunda kabul edildikten sonra, Kooperatif Yönetim Kurulu:

a- 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 17’inci maddesine göre kooperatif ortaklarından 2/3’ünün kat irtifakı veya kat mülkiyeti tapularını alıp almadığını Tapu Müdürlüğüne resmen sorarak doğrulamalı ve “bu resmi belgeyi kanıt olarak muhafaza etmelidir”.

b-“95 blokun geçici yöneticilerini” atamalı, bu yöneticilerin blok kat maliklerini toplantıya davet ederek kendi aralarından yedekleriyle birlikte “bir yönetici ve denetici” seçmelerini sağlamalıdır.

Seçimler bittikten sonra 95 blokun yöneticileri “Site Yönetimi Temsilciler Kurulu”; deneticileri de “Site Denetimi Temsilciler Kurulunu” oluşturacaktır. Blok Yöneticileri, yeni Site Yönetim Planı hazırlanıp yürürlüğe girinceye kadar 1985 tarihli yönetim planını uygulamalıdır.

c-“İmar Planında” gerekli değişiklikleri yapacak “3 kişilik teknik komisyon” çalışmalara başlamalı ve çalışmalarını 2026 olağan Genel Kurula kadar tamamlamalıdır.

2’inci safhada (Haziran 2026 olağan Genel Kuruldan-Haziran 2027 olağan Genel Kuruluna kadar):

a-“Çalıştay Grubu” 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 9’uncu Bölümündeki Toplu Yapılara İlişkin Özel Hükümlere uygun olarak “yeni ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI’nı hazırlamalı”, Site Temsilciler Kurulunun onayına sunulmak üzere Kooperatif Yönetim Kuruluna teslim etmeli, 2026 yılında yapılacak Site Yönetimi Temsilciler Kurulu toplantısının sonunda 95 temsilciye imzalatmalı (onaylanmalı) ve 1985 tarihli Yönetim Planı yürürlükten kaldırılmalıdır.

b- “İmar Planında değişiklikleri yapacak 3 kişilik komisyon” yaptığı çalışmayı olağan Genel Kurulda açıklamalı, seçenekler oylanmalı ve gerekli karar alındıktan sonra imar planlarını güncelleme çalışmasına başlamalıdır.

3’üncü safhada (Haziran 2027 olağan Genel Kuruldan-Haziran 2028 olağan Genel Kuruluna kadar):

a-Site Yönetimi Temsilciler Kurulu ile Site Denetimi Temsilciler Kurulları, onaylanmış yeni ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANINA uygun olarak “3 kişilik Yönetim ve 2 kişilik Denetim Kurullarını yedekleriyle birlikte seçmeli ve yeni yönetim/denetim kurulları fiilen göreve başlamalıdır”. Bunun anlamı şudur; Haziran 2027 olağan genel kurulunda Site Yönetim ve Denetim Kurulları fiilen göreve başlayacağı için önce eski Kooperatif Yönetim ve Denetim Kurullarından görevlerini devralırlar, hem sitenin hem de kooperatifin yönetim ve denetiminden sorumlu olurlar. Bu nedenle artık bağımsız Kooperatif Yönetim ve Denetim Kurulundan söz edilemez! Bundan sonra Yönetim ve Denetim Kurulları, Site Yönetimi ve Denetimi Temsilciler Kurullarının içindeki Blok Yönetici ve Denetçileri arasından seçileceğinden eskiden teşkil edilen birbirine rakip “Yönetim ve Denetim Kurulu Aday Grubu oluşturma” uygulamaları da sona erer. “Site Yönetim ve Denetim Kurullarına girmek isteyenlerin Blok Yöneticisi ve Denetçisi olması” yeterli hale gelir.

b-Site Yönetim Kurulu “Site Müdürlüğü” teşkilatını kurup göreve başlatmalıdır.

c- “İmar Planındaki” gerekli değişiklere uygun olarak gerekirse Yönetim Planı Haziran 2028’de yapılacak Site Temsilciler Kurulu olağan toplantısında yeniden  güncellenmelidir.

Görüldüğü gibi bu sürecin en önemli ayağı mevcut yönetim planının güncellenmesi. Bize göre de bütün bu yenilenmeyi kısmi bir YÖNETİM PLANI DEĞİŞİKLİĞİ olarak göremeyiz. Bu tamamen bir GÜNCELLEME ÇALIŞMASI. Yapılacak GÜNCELLEMENİN komple yenilenme şeklinde olabilmesi için öncelikle 2025 seçimli genel kuruluna gündem olması gerekiyor. Önerimiz aynı gündem maddesinde; Genel Kurulda mevcut yönetim planımızın 32.maddesine dayalı olarak alınacak bir kararla ORJAN KOOPERATİF YÖNETİMİNE bir yıllık geçici ve süreli olarak YÖNETİM PLANINI UYGULAMA, Blok Yönetimlerini oluşturmak üzere GEÇİCİ BLOK YÖNETİCİLERİNİ ATAMA, YÖNETİM PLANININ GÜNCELLENMESİNİ SAĞLAMA ve SİTE YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULUNUN oluşumunu tamamlama görev ve yetkisinin istenmesi de olmalıdır.  Yani oldukça kapsamlı bir gündem maddesinden söz ediyoruz. Çünkü, 2025 genel kurulunda alınacak böyle bir yetki kararı ile aslında bütün alt yapısı ile Orjanda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİ başlatılmış olacaktır.

Böylece 7 YIL SÜRECEK 3 AŞAMALI VE KENDİ İÇİNDE KATMANLI BİR YOL HARİTASI söz konusu olacak. İlk aşama 2025-2027 arası 3 yıllık bir dönem. Bu dönemdeki çalışmalar mevcut yönetim planımızın 32.maddesine dayalı olarak süreli ve geçici nitelikte yetki kararları ile ve KOOPERATİF YÖNETİM KURULUNUN sorumluluğunda yürütülecektir. Çalışmalar bittiğinde, GÜNCELLENEN yeni yönetim planının onaya sunulması, 95 BLOK YÖNETİCİ ve DENETİCİLERİNİN SEÇİLMESİ suretiyle blok oluşumlarının sağlanması ve TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULUNUN toplantıya çağrılabilir hale gelmesi mümkün olacaktır.

2027-2029 arası ikinci aşama 2 yıllık bir dönem olacak ve yeni yönetim planı uygulanacaktır, Bu bağlamda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULU her yıl Temmuz ayında kendi gündemiyle toplanıp Orjanın yönetimi için gerekli kararları alacaktır. Ayrıca bu süre içinde de Kooperatifin İşletme ve Yönetim Kooperatifine dönüşme çalışmalarına devam edilecektir.

Çünkü bu noktada artık 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa uygun olarak ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI güncellenmiş, Blok yönetici ve deneticileri belirlenmiş, Toplu Yapı (site) Temsilciler Kurulu teşekkül etmiş, geçici Site Yönetim/Denetim kurulları oluşmuş olduğundan Orjanda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİNE geçiş için kooperatifin İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNE dönüşümü haricinde herhangi bir engel kalmamış olacaktır. Bu dönüşüm için de kooperatife 2029 genel kuruluna kadar süre verilmiş, hizmet engellenmemiş ve çifte başlılığa da meydan verilmemiş olur. Ancak bu sürenin 2029’a kadar sınırlı olduğu ve yapılan görevlendirmenin geçici olduğu unutulmamalıdır.

Bu süre aynı zamanda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİNİN yürütülen iş ve hizmetleri herhangi bir soruna yol açmadan usulü ile devre hazırlanması, idari ve mali konuların düzenlenmesi, muhasebe işlemlerinin adaptasyonu ve Site (İşletme) Müdürlüğünün kurulması gibi detay konular için de gereklidir. Sonuçta hedef 2029 yılı Genel kurulunda ana sözleşme değişikliği yapılarak İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNİN kurulması, aynı gün toplanan Toplu Yapı (site) Temsilciler Kurulunca yönetim planına dayanılarak YÖNETİCİ olarak seçilmesidir.

Böylece 2025’ten 2029 Haziranına kadar 5 yıl içinde Kooperatifin ferdileşmenin tamamlanması, imar planı değişiklikleri ve işletme kooperatifine dönüşüm işlemleri dahil site yönetimine geçişle ilgili öngörülen bütün bu süreçler tamamlanmış, TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ, İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİ ile SİTE (İŞLETME) MÜDÜRLÜĞÜ kurulmuş olacaktır. Dolayısıyla 2029 haziranından itibaren Orjanda gerekli idari ve mali devirler sağlanarak yeni bir dönem başlamış ve yönetim planı bütün gerekleriyle uygulamaya konulmuş olur.

Üçüncü aşamada yani 2029 Haziranından 2031 Mayısına kadar olan son 2 yıllık dönem içinde de Kültür merkezi inşası, imar planı değişiklikleri ile uygulamadan kaynaklı sorunların çözülmesi ve toplu yaşamla ilgili site kuralları ile ilgili yönergenin hazırlanarak uygulanması gibi meselelere odaklanılabilir.  

BU DURUMDA HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:

Srn 21.01:   Toplu Yapı (Site) Yönetimine geçiş sürecinin 2,5 yıllık ilk aşamasında uğraşılacak sorunlar,

 

Srn 21.02:  Toplu Yapı (Site) Yönetimine geçiş sürecinde ikinci aşama olan 2028 başından 2029 Haziranına kadar 1,5 yıllık dönem özellikleri ve aşılması gereken sorunlar,

 

Srn 21.03: Toplu Yapı (Site) Yönetimine geçiş sürecinin üçüncü aşaması olan 2029 Temmuzundan 2030, 2031 ve 2032 yılı Haziranına kadar olan son 3 yıllık dönem nasıl değerlendirilecek,

 

KISA, ORTA VE UZUN VADELİ HEDEFLER:  

Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?

 

Hdf 21.01: Srn 21.01 numaralı soruna çözüm olmak üzere: 2025 Mayısından başlayıp 2026’da devam eden ve 2027 yılsonuna kadar sürecek şekilde; Yönetim planının uygulanması, ÇALIŞTAY RAPORU VE SİTE YÖNETİMİ BİLGİLENDİRME TOPLANTILARI düzenlenmesi, verilen yetkinin bir yıl daha uzatılması, GÜNCELLEME çalışması ve GEÇİCİ BLOK YÖNETİCİLERİNİN ATANMASININ tamamlanması, Kooperatif genel kurulu ve Temsilciler kurulu toplantısı yapılarak yeni yönetim planının onaylanması, seçimi yapılan KOOPERATİF YÖNETİM VE DENETİM KURULLARININ iki yıllık geçici bir süre için (Geçici yönetim maddesi) aynı zamanda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİM ve DENETİM KURULLARI olarak görevlendirilmeleri ve yeni yönetim planının uygulanmasının başlatılması,

 

Hdf 21.02:   Srn 21.02 numaralı soruna çözüm olmak üzere: 2028 başından başlayıp 2029 Haziranına kadar sürecek şekilde; Yönetim planının uygulanması, ÇALIŞTAY RAPORU VE SİTE YÖNETİMİ BİLGİLENDİRME TOPLANTILARI düzenlenmesi, verilen yetkinin bir yıl daha uzatılması, GÜNCELLEME çalışması ve GEÇİCİ BLOK YÖNETİCİLERİNİN ATANMASININ tamamlanması, Kooperatif genel kurulu ve Temsilciler kurulu toplantısı yapılarak yeni yönetim planının onaylanması, seçimi yapılan KURULLARIN iki yıllık geçici bir süre için aynı zamanda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİM ve DENETİM KURULLARI olarak görevlendirilmeleri ve yeni yönetim planının uygulanmasının başlatılması, 

Hdf 21.03: Srn 21.03 numaralı soruna çözüm olmak üzere:2029 Haziranından 2031 Mayısına kadar KÜLTÜR MERKEZİ İNŞAASI ve GEREKEN İMAR PLANI DEĞİŞİKLİKLERİNİN YAPILMASI, UYGULAMADAN KAYNAKLI SORUNLARIN ÇÖZÜLMESİ ve TOPLU YAŞAMLA İLGİLİ SİTE KURALLARI İLE İLGİLİ YÖNERGENİN HAZIRLANARAK UYGULANMASI gibi meselelerin halledilmesi,  

 

HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:

Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yer almak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz? 

Haziran 2027 seçimli genel kuruluna kadar;

Str.21.2027.01: Srn 21.01 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 21.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; Toplu Yapı (Site) Yönetimine geçiş sürecinin İLK AŞAMASI 2025 Mayısından başlayıp 2026’da devam eden ve 2027 yılsonuna kadar sürecek 2,5 yıllık bir dönemi kapsıyor. Bu aşamada takip edilecek stratejinin ilk ayağı; 2025 yılı Haziran genel kurulunda Kooperatif yönetim kuruluna mevcut yönetim planımızın 32.maddesine dayalı olarak verilecek süreli ve geçici yetki ile GÜNCELLEME KOMİSYONUNUN kurularak yönetim planı güncelleme çalışması ve uygulamasının başlatılması, yaz aylarında ÇALIŞTAY RAPORU VE SİTE YÖNETİMİ BİLGİLENDİRME TOPLANTILARI düzenlenmesi, GEÇİCİ BLOK YÖNETİCİLERİNİN ATANMASINA başlanması olacaktır. Kooperatif yönetimi aldığı yetki ile 2025 Haziranından 2026 Haziranına kadar sürecek bir yıllık zaman zarfında bir yandan GÜNCELLEME KOMİSYONU kurarak yönetim planı güncelleme çalışmasını başlatacak,  diğer yandan yaz aylarında ÇALIŞTAY RAPORU VE SİTE YÖNETİMİ BİLGİLENDİRME TOPLANTILARI düzenleyecektir. Bu arada da GEÇİCİ BLOK YÖNETİCİLERİNİN de ATAMASINI yapacaktır. Bu çalışmalarda ilk hedef yönetim planını uygulayarak güncellenmesi gereken ayrıntıların komisyon tarafından hazırlanacak I.taslağa tam olarak yansımasına katkıda bulunmaktır. Önerimiz Çalıştay grubuna bu defa komisyon olarak görev ve yetki verilmesidir. Kaldı ki sayın Güray TEKİN gibi bu konuda çalışmaları olan değerli Orjanlıların önerilerinin değerlendirilmesi gerekir. İkinci hedef bilgilendirme toplantıları yoluyla bilinç düzeyi artan Kat malikleri arasından geçici Blok temsilcilerinin atamasını tamamlayabilmektir. Bu konuda da Çalıştay grubundan ve onun önereceği alanında uzman kişilerden destek alınması yararlı olur. Stratejinin ikinci ayağında; 2026 başından Haziran ayına kadar YÖNETİM PLANI I.TASLAĞININ HAZIRLANMASI, Haziran genel kurulunda Yönetim kurulu seçilmesi bölümünde site yönetimi 3 kişiden oluşur, genel kurulda bir YÖNETİM ŞİRKETİ veya İŞLETME KOOPERATİFİ de yönetici olarak seçilebilir ibaresi ile geçici yönetimin nasıl oluşacağına ve ne zamana kadar devam edeceğine ilişkin hükümlere yer verilmesi” suretiyle oluşan YÖNETİM PLANI I.TASLAĞININ GÖRÜŞÜLEREK KATKILARIN ALINMASI ve VERİLEN YETKİNİN BİR YIL DAHA UZATILMASI var. 2026 Mayısına gelindiğinde Genel kurul için çağrı mektubuna güncellenen Yönetim Planı I.taslağının görüşülmesi ve verilen yetkinin bir yıl daha uzatılmasına ilişkin bir gündem maddesi konulması gerekir. Zira taslağa ancak bu görüşmelerden sonra nihai şekli verilebilir. Ayrıca geçici Blok temsilcilerinin kendi bloklarında yedekleriyle birlikte Yönetici ve denetici seçimleri yapmaları için süreye ihtiyaçları olacaktır. Bu nedenle Kooperatif yönetimine verilmiş olan geçici bir yıllık yetkinin bir yıl daha uzatılması söz konusu olabilir. Ayrıca 2026’nın yaz aylarında da yine ÇALIŞTAY RAPORU VE SİTE YÖNETİMİ üzerine muhtelif şekil ve kapsamda BİLGİLENDİRME TOPLANTILARININ düzenlenmesi yararlı olur. Stratejinin üçüncü ayağında; Hazirandan sonra da çalışmaların ve yönetim planı uygulamasının sürdürülmesi, 2027 Mayıs ayına kadar GÜNCELLEME çalışmalarının ve GEÇİCİ BLOK YÖNETİCİSİ ATAMALARININ tamamlanması, Haziran sonunda Kooperatif genel kurulunun akabinde Temmuz ayı içinde de geçici Temsilciler kurulu toplantısı yapılması, bu toplantılarda YENİ YÖNETİM PLANININ GÖRÜŞÜLEREK ONAYLANMASI, seçimi yapılan KURULLARIN iki yıllık geçici bir süre için TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİM ve DENETİM KURULLARI olarak görevlendirilmeleri ve yeni yönetim planı uygulamasının başlatılması var. 2026 Haziranından 2027 Mayısına kadar sürecek bu ilave bir yıllık zaman zarfında öncelikli olarak GÜNCELLEME KOMİSYONUNUN çalışmalarını tamamlayarak yeni yönetim planı önerisini sunması, BLOK YÖNETİCİ ve DENETİCİLERİNİN SEÇİLMESİ suretiyle blok oluşumlarının sağlanması ve TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULUNUN toplantıya çağrılabilir hale gelmesi hedeflenecektir. Aynı zaman zarfında yaşanan geçici yönetim planı uygulamasından geleceğe yönelik önemli tecrübeler edinileceğini de bekleyebiliriz. Bu şekilde 2027 Mayısına gelindiğinde bu kez oluşmuş bulunan TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULUNUN 2027 Genel kurulu ile peş peşe toplantıya çağrılması söz konusu olacak. Kurulun gündemi üç maddede özetlenebilir. İlki güncellenen yeni Yönetim Planının görüşülerek onaylanması. Ama süreç burada bitmiyor. TKGM’nün konuyla ilgili bir yönetmeliği ve 01.09.2021 tarih 730554 sayılı “Kat İrtifakı ve Kat Mülkiyeti” konulu 2021/4 GENELGESİ var. Buna göre onaylanan yönetim planının tapuda tescili gerekiyor. Doğal olarak da yeter sayıda kat maliklerinin imzası gibi belli prosedürlere dikkat edilmesi lazım. Gündemin diğer maddesi seçimi yapılacak KOOPERATİF YÖNETİM VE DENETİM KURULLARININ iki yıllık geçici bir süre için 73.maddeye dayalı olarak aynı zamanda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİM ve DENETİM KURULLARI olarak görevlendirilmeleri olacak. Bu geçici ve süreli görevlendirme ilk aşamanın son ama en stratejik kararı. Böylece sonraki ikinci aşamada çift başlılığa meydan verilmeden ama yasal yolla yönetim devam edebilecek. Gündemin üçüncü maddesi bu yüzden doğal olarak ve herhangi bir kesinti olmadan yeni yönetim planının güncel haliyle uygulanmasına devam edilmesi olmalı. Çünkü 2029 yılsonuna kadar devam edecek olan iki yıllık süre içinde hem yeni yönetim planının uygulanması hem de Kooperatifin İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNE dönüşebilmesine imkân tanınması gerekiyor. 

Haziran 2029 seçimli genel kuruluna kadar;

Str.21.2029.01: Srn 21.02 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 21.02 hedefini gerçekleştirmek üzere; Toplu Yapı (Site) Yönetimine geçiş sürecinin İKİNCİ AŞAMASI 2028 başından başlayıp 2029 Haziranına kadar 1,5 yıl sürecektir. Birinci aşamanın sonu itibariyle gelinen bu noktada artık 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa uygun olarak ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI güncellenmiş, BLOK YÖNETİCİ VE DENETİCİLERİ belirlenmiş olduğundan Orjanda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİNE geçiş için SİTE YÖNETİM VE DENETİM KURULLARININ belirlenmesi ve kooperatifin İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNE dönüşümü haricinde herhangi bir engel kalmamış olacaktır. Bu dönemde yeni yönetim planı uygulanacak, TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULU her yıl kendi gündemiyle toplanıp Orjanın yönetimi için gerekli kararları alacak ve seçilen KURULLAR iki yıllık geçici bir süre için TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİM ve DENETİM KURULLARI olarak görev yapacaktır. Ayrıca bu süre içinde de Kooperatifin İşletme ve Yönetim Kooperatifine dönüşme çalışmalarına devam edilecektir. Ayrıca dönüşüm için kooperatife 2029 genel kuruluna kadar iki yıl süre verilmiş, hizmet engellenmemiş ve çifte başlılığa da meydan verilmemiş olur. Stratejimiz öncelikle bu sürenin 2029’a kadar sınırlı olduğu ve yapılan görevlendirmenin geçici olduğudur. Bu süre aynı zamanda TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİNİN kooperatif tarafından yürütülen iş ve hizmetlerin herhangi bir soruna yol açmadan usulü ile devri için hazırlanılması, idari ve mali konuların yeni duruma göre düzenlenmesi, muhasebe işlemlerinin adaptasyonu ve SİTE (İŞLETME) MÜDÜRLÜĞÜNÜN kurulması gibi alt detay konular için de gereklidir. İşte bu yüzden 2028 genel kurulunda bu geçiş sürecinin geldiği nokta itibariyle gündem yapılarak konuşulması ve gerekli kararların alınması söz konusu olacaktır. Sonuçta hedef 2029 yılı Genel kurulunda ana sözleşme değişikliği yapılarak İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİNİN kurulması, hemen akabinde toplanacak Toplu Yapı (site) Temsilciler Kurulunca yönetim planına dayalı olarak YÖNETİCİ seçilmesidir. Bunun için “İşletme kooperatifi’nin amaçları arasına bu sitenin ve maliki olduğu diğer iki parselin iyi yönetilmesi, işletilmesiyle ilgili her şey konulabilir. Ama konutların olduğu 343/3 parselin GENEL KURUL KURULUNDA YETKİ VE GÖREV VERİLİRSE ANCAK YÖNETİCİ OLABİLİR. Bu amaçla İşletme kooperatifi ANA SÖZLEŞMESİ AMAÇ MADDESİNE; “343/1, 343/2 ve 313/2 parselleri mülkiyet sahibi olarak yönetmek ve 1803 bağımsız konutun bulunduğu anagayrimenkul (343/3 parsel) ve ortak alanların da YÖNETİM, İŞLETME VE HİZMETLERİNİ YÜRÜTMEK” ibaresini koymak gerekiyor.” (Prof.Dr. Av. Şeref Kısacık) Güncellenen yönetim planı Yönetim kurulu seçilmesi bölümünde; “site yönetimi 3 kişiden oluşur, genel kurulda bir yönetim şirketi veya işletme kooperatifi de yönetici olarak seçilebilir” ibaresi bulunmalıdır. Böylece 2025’ten 2029 Haziranına kadar 5 yıl içinde Kooperatifin ferdileşmeyi tamamlaması, gerekli görülen imar planı değişikliklerini başlatması ve işletme kooperatifine dönüşüm işlemleri dahil site yönetimine geçişle ilgili öngörülen bütün bu işleri tamamlamış olması gerekiyor. Bu arada TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ, İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİ ile SİTE (İŞLETME) MÜDÜRLÜĞÜNÜN kurulması temel hedefler olacaktır. Dolayısıyla 2029 Haziranından itibaren Orjanda gerekli teknik, idari ve mali devirler sağlanarak yeni bir dönem başlamış, yeni yönetim planı bütün gerekleriyle uygulamaya konulmuş olur. 

Haziran 2031 seçimli genel kuruluna kadar;

Str.21.2031.01: Srn 21.03 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 21.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; Toplu Yapı (Site) Yönetimine geçiş sürecinin ÜÇÜNCÜ AŞAMASI 2029 Haziranından başlayıp 2031 Mayısına kadar 3 yıl sürecektir. Stratejimiz öncelikle 2029 Haziranından 2031 Mayısına kadar olan son 2 yıl içinde Orjan için önemli bir ihtiyaç olan projesi, kararı ve ihalesi yapılmış KÜLTÜR MERKEZİ İNŞAASININ tamamlanarak hizmete girmesi muhtemeldir. Bu arada 2027 den itibaren masada olacak olan İMAR PLANI DEĞİŞİKLİKLERİ için gerekli teknik, mali ve yasal değerlendirmelerin yapılarak sürecin başlatılması, 2027 ve 2028 genel kurullarında alınacak kararlarla yönlendirilmesiyle 2029 Mayısına kadar sonuçlandırılması mümkün olabilir. Konu hem konut kooperatifinden İşletme kooperatifine dönüşüm açısından, hem site ortak alanlarının netleştirilmesi hem de Orjanın ihtiyacı olan kamu hizmetlerinin gelmesini kolaylaştırması açısından önemli ve gereklidir. Üçüncü olarak  dönem öncesinde SİTE YÖNETİMİNİN teşekkül etmiş olması, YÖNETİCİ olarak İşletme ve Yönetim kooperatifinin seçilmesi ve güncellenmiş yeni yönetim planının yürürlükte olması sebebiyle uygulamada bir takım sorunlar çıkması doğal olacaktır. Burada hedef elbette ki bu sorunların TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULU, İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİ  GENEL KURULU ile YÖNETİM KURULU ve SİTE (İŞLETME) MÜDÜRLÜĞÜ arasında koordinasyonla çözülmesidir. Çünkü artık sistem şöyle çalışacaktır: Orjanın hizmet ve faaliyet kararları yeni yönetim planı ve anasözleşmeye dayalı olarak TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULU tarafından alınacak, planlama, organizasyon, yürütme ve koordinasyon ORJAN SİTESİ YÖNETİCİSİ sıfatıyla İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİ GENEL KURULU ile YÖNETİM KURULU tarafından yapılacak, uygulamalar SİTE (İŞLETME) MÜDÜRLÜĞÜ TARAFINDAN gerçekleştirilecek, denetim de DENETİM KURULU tarafından yerine getirilecektir. Dolayısıyla çıkabilecek sorunların çözüm odaklı olarak ve koordinasyon içinde giderilmesi kaçınılmazdır. Son olarak bu dönemde geçmiş kooperatif tecrübesi, yasal hak ve sınırlılıklar, Orjan halkının talep ve beklentileri ile toplu yaşam gerekleri dikkate alınarak yazılı SİTE KURALLARI geliştirilmiş olmalıdır. Bu kuralların bir kısmı zaten 634 sayılı yasa ve yönetim planında açık bir şekilde yazılı olacaktır. Burada yazılı hususlardan bir kısmının YÖNETİM KURULU YETKİSİ ile gerek yönlendirme ve uyarı levhalarıyla, gerekse YÖNERGELERE BAĞLANARAK icrası ve değiştirilebilmesi gerekir. Kalanlar da TOPLU YAPI (SİTE) YÖNETİMİ TEMSİLCİLER KURULU kararlarıyla yönlendirilecektir. Dolayısıyla Orjanda TOPLU YAŞAMIN gereği olan huzur ve güvenin sağlanması büyük ölçüde bu düzenin kurulmasıyla mümkün olacaktır. Bu yüzden son dönemde ihtiyaç halinde ve gerekiyorsa BİR KEZ DAHA YÖNETİM PLANI DEĞİŞİKLİĞİ söz konusu olabilir. Zira hem güncellenme sürecinde hem de onayı takip eden 4 yıl içinde edinilen tecrübeler, varsa düzeltilmesi, eklenmesi yada değiştirilmesi gereken hususlar yönetim planına yansıtılabilir. Zira unutulmaması gereken temel konu yönetim planının yeni dönemde ORJAN SİTESİNİN anasözleşmesi olarak uygulanacağıdır. UYGULAMANIN BAŞARISI SÜRDÜRÜLEBİLİR OLMASINDADIR. Bu yüzden elbette herhangi bir boşluk, ihtilaf yada Orjana uymayan hususlar kalmamalıdır. Böylece son dönem 2032 den sonraki yeni yaşamımızın da temellerini sağlamlaştırmış ve sürdürülebilirliği sağlamış olacaktır.