27 Şubat 2025 Perşembe

27 Şubat 2025 ORJAN ÇALIŞTAYI; .....................SORU 17 CEVABI, HEDEFLER, STRATEJİLER VE 7 YILLIK YOL HARİTASI

 

17 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI

 

SORU 17:

YÖNETİM PLANININ ORJAN İÇİN ANLAM VE ÖNEMİ NEDİR?   DEĞİŞMELİ MİDİR? NE ZAMAN? NASIL?

 

CEVAP:

MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT VE SORUNLAR:  

Soruda ifade edilen mesele “Yönetim planının ORJAN İÇİN ANLAMI VE ÖNEMİNİN” ortaya konmasıdır. Ayrıca sorunun devamında “Yönetim planı DEĞİŞMELİ MİDİR? NE ZAMAN? NASIL?” sorusuna da cevap isteniyor. Cevaplara geçmeden önce mevcut durumu analiz edebilmek için öncelikle 634 sayılı temel yasayı ve Yönetim Planının onunla olan ilişkisini ele almak gerekiyor.

“634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 12’nci maddesine göreKAT MÜLKİYETİNİN KURULMASI İÇİN  bağımsız bölümlerin kullanılış tarzına, birden çok yapının varlığı halinde bu yapıların özelliğine göre 28’inci maddedeki esaslar çerçevesinde hazırlanmış, “kat mülkiyetini kuran malik veya malikler tarafından imzalanmış bir YÖNETİM PLÂNI GEREKLİDİR”. 

Kanunun 27.maddeden 45. Madde dahil 18 maddesi “BEŞİNCİ BÖLÜM Anagayrimenkulün Yönetim” ile ilgili. 27. Madde “Anagayrimenkulün, kat malikleri kurulunca yönetileceği ve yönetim tarzının, kanunların emredici hükümleri saklı kalmak şartiyle, bu kurul tarafından kararlaştırılacağını” hükme bağlamış. 28.madde “B) Yönetim planı” başlığı altında. İlk cümlesi: “YÖNETİM PLANI yönetim tarzını, kullanma maksat ve şeklini yönetici ve denetçilerin alacakları ücreti ve yönetime ait diğer hususları düzenler” ifadesiyle yönetim planının amacını özetlemiş.

Hemen ardından gelen ikinci cümle:Yönetim planı, bütün kat maliklerini bağlayan bir sözleşme hükmündedir” diyor. Takip eden üçüncü cümlesi ise Yönetim planında hüküm bulunmayan haller için: “..anagayrimenkulün yönetiminden doğacak anlaşmazlıklar bu kanuna ve genel hükümlere göre karara bağlanır” genel kuralını getirmiş.

Dolayısıyla söz konusu madde özetle “yönetim planı yönetim tarzını, kullanma maksat ve şeklini, yönetici ve denetçilerin alacakları ücreti ve yönetime alt diğer hususları” düzenlediği gibi YÖNETİM PLANININ, tıpkı Kooperatifin Ana sözleşmesi gibi BÜTÜN KAT MALİKLERİNİ BAĞLAYAN BİR SÖZLEŞME HÜKMÜNDE OLDUĞUNUda beyan ediyor. (GT)

İşte ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANININ bizim için ANLAM ve ÖNEMİ öncelikle temel dayanağı olan 634 SAYILI YASADAN kaynaklanıyor. Kat irtifakının kurulması için TEMEL ŞART. Kat Mülkiyeti hukukunun YASADAN SONRA GELEN İKİNCİ BELGESİ. Sitenin yönetim tarzını ve kullanma maksat ve şekli ile yönetime ait bütün diğer hususları içermesi sebebiyle bir ANASÖZLEŞME HÜKMÜNDE. Ayrıca Kat Malikleri açısından da bir TAAHHÜTNAME NİTELİĞİNDE. Anlaşmazlıkların nasıl çözüleceğini de kurala bağlıyor. Bütün bunlar Yönetim Planının yasal açıdan Orjan için ne anlam ifade ettiğini ve önemini özetleyen ana başlıklar.

Aslında süreç 1985’te 634 sayılı Kat Mülkiyeti kanununun 1 ve 14.maddeleri bağlamında Kat İrtifakının tesisi ve Yönetim Planının tescili ile başlamıştı. Bu yasal alt yapıya dayalı olarak Tapuda Kat İrtifakı Kurulmuş ve Yönetim Planı tescil olunarak 25.03.1985 tarihinden itibaren Orjanda KAT MÜLKİYETİ HUKUKU doğmuş oluyordu. Hatırlanacak olursa; özellikle kuruluşu takip eden 5 yıl içerisinde ortakların ısrarlı talep ve baskıları sonucu önce kura çekimi, sonra da 1985’te Kat İrtifakının tesisi ile YÖNETİM PLANININ TESCİLİ yapılmıştı. Böylelikle herkesin yeri belli olmuş Kat İrtifaklı Tapular verilebilir hale gelmişti. Nitekim 4 Ekim 1986 tarihinde sembolik bir “tapu dağıtım töreni“ ile borcu bulunmayan bir kısım ortağa tapuları teslim edildi. Tüm bu işlemler 40 yıl önce 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 1,14,15,16, 17 ve 28.maddelerine dayalı olarak yapılmıştı.

Böylece daha ortada inşaatlar bile yokken Orjanın geleceği öngörülmüş ve bu hususlar genel kurullarda defalarca görüşülmüştü. Bu arada evi olan, yeni satın alan herkes tapuya tescil edilen Yönetim Planını bir taahhütname olarak imzalamıştı. Dolayısıyla bu temel belge kurulması öngörülen SİTE YÖNETİMİNİN ANASÖZLEŞMESİ olduğu kadar Kat Malikleri için de bir TAAHHÜTNAME hükmündeydi.

“Orjan Yapı Kooperatifi Site Yönetim Planı” adıyla 40 yıldır Kooperatifin temel belgeleri arasında saklanan ve halen resmi Web sitesinin https://orjan.com.tr/kurumsal/site-yonetim-plani bölümünde yayında olan 6 ana başlıkta 38 maddeden oluşmaktadır.

Yönetim Planımızın A-GENEL HÜKÜMLER başlıklı 1. maddesi; Bu yönetim planı 634 SAYILI KAT MÜLKİYETİ KANUNUNUN HÜKÜMLERİNE GÖRE HAZIRLANMIŞ olup, Balıkesir İli Burhaniye İlçesi Çoruk Köyü Çiftlik mevkiinde tapunun 1303 parselde kayıtlı 499176 m2 yüz ölçümündeki arsa üzerinde YAYGIN STİL 1803 BAĞIMSIZ BÖLÜMLERDEN ibaret olup (OR-JAN) Sınırlı Sorumlu Orman ve Jandarma Mensupları Sahil Arsa Turizm Yapı kooperatifi adlı ANA GAYRİMENKUL İÇİN KAT MALİKLERİNİ BAĞLAYAN BİR SÖZLEŞME HÜKMÜNDEDİR ifadesiyle başlıyor.

2.madde OR-JAN Sitesine ait ORTAK YERLER ayrı ayrı belirtiliyor. Her bir bağımsız bölümün arka veya ön cephelerinde bulunan BAHÇELERİN yapılabileceği, Kooperatif Yönetim Kurulunun alacağı bir kararla da bu kısımların ortaklaşa yeşillendirilebileceği öngörülüyor. Maddenin (h) fıkrasında ise; “Vaziyet planında görüldüğü üzere gazino, çarşı, idare binaları ve yazıhaneler Ana gayrimenkulün bağımsız bölümlerine tahsis edilen eklenti dışında kat mülkiyeti kanununun 4. Maddesinde sayılan yerler ile ortaklaşa kullanma ve faydalanma için zorunlu olan sair yerler KAT MALİKLERİNİN ORTAKLAŞA İSTİFADE EDECEK YERLER OLUP bunların sevk ve idaresi her sene toplanacak Yönetim Kurulu kararı ile saptanacak ve ihale ve idaresi yapılacaktır” deniyor.

3.madde 1803 Dubleks meskenin niteliği sadece konut ve pansiyon olarak kullanılabileceği,  bunun dışında başka amaçlarla kullanılmayacağına dair. Ayrıca Ortak yerlerin bozulmasına veya hasarına sebep olan kat malikinin KUSURLU HAREKETİ SEBEBİYLE o ortak gideri ödeyeceği de aynı maddede belirtiliyor. 5. madde Bu yönetim planı, Ana taşınmaz malın bütün bağımsız bölüm maliklerini ve onların mirasçılarını, bağımsız bölümleri sonradan satış veya herhangi bir sebeple iktisap edecek olan üçüncü kişileri DE BAĞLAR hükmünü getirmiş. Devamında Yönetim Planının değiştirilmesi için kat maliklerinin OY BİRLİĞİ ŞARTTIR” deniliyor. Takip eden 6. madde ise “BU YÖNETİM PLANINDA HÜKÜM BULUNMAYAN HALLERDE kat mülkiyeti kanunu Medeni kanun ve diğer kanunların emredici hükümleri uygulanır” şeklinde.

Yönetim Planımızın “B-KAT MALİKLERİNİN HAKLARI VE BORÇLARI” ile ilgili. Burada özellikle 7.maddede yer alan “..Ancak kendi bağımsız bölümlerinde ana taşınmaz mala, zarar verecek veya sitenin görünüşünü bozacak her türlü tadilat, onarım, tesisler, yapmaları kesinlikle yasaktır” hükmü oldukça dikkat çekici. Takip eden 8.madde çok daha ilginç: “Kat malikleri ortak yerlerin bakım ve temizliğine, korunmasına itina göstermeye ve sitenin güzelliğine gölge düşürecek her türlü hareketlerden, uğraşılardan kaçınmaya mecburdurlar. Bütün kat maliklerinin imzası alınmadıkça BU YÖNETİM PLANI İLE KONULAN YASAKLARA TÜM KAT MALİKLERİ UYMAK ZORUNLULUĞUNDADIRLAR diyor. İŞTE SİZE ORJANIN İHTİYACI OLAN TEMEL KURAL.

1985’ten 2014’e kadar yaklaşık 30 yıl serbestlik kararları sebebiyle konutların yapımını bekledik. 1986’da başlayan inşaatlar kooperatifin müteahhide yaptırdığı ilk konutlar beğenilmeyince tartışmalı genel kurullarda kademeli serbestlik kararları geldi.  Önce subasman mecburiyeti getirildi, ardından ortaklar kaba inşaatlarını yapmaları için zorlandılar. Sonrasında da ince işler ve konutların tamamlanmasının ortakların tamamen kendi imkânları ile yapılmasına izin verildi. Bunun sonucu olarak 1985-1995 dönemi 10 yıl içinde Orjanda büyük çapta ve yoğun bir konut yapım faaliyeti gerçekleşti. Bu arada kanalizasyon alt yapısı ve parke taşlı cadde ve sokak inşaatları da sürüyordu.

Dolayısıyla o dönem çok büyük bir şantiye haline gelen Orjan sahasında onlarca müteahhit görünümlü taşeron ustalar ortaya çıkmıştı. İşte bu durum ücretli bir şantiye kontrol mühendisi çalıştırılmasını gerektirdi. Doğal olarak diğer işlerin kontrolü yanında konutların projeye uygun yapılmasıyla da ilgileniliyordu. O günlerde Yönetim Planından sıkça söz ediliyor, projeye uygunluk ve dış görünüm konularında belli ölçüde bir disiplin ve hassasiyet gözleniyordu. Çünkü yönetim planımızın 9.maddesi bunu gerektiriyordu:

“Madde–9) Kat malikleri kendi bağımsız bölümleri ve bu yönetim planı ile kendilerine gösterilen bahçe ve ortak yerleri kullanırken hüsniyet kurallarına uymak zorundadır.”

Maddenin devamında “Özellikle aşağıdaki yazılı hususları yapamazlar” başlığı altında yer alan pek çok fıkra aşağıda görüldüğü üzere zaten çıkabilecek bu sorunlara mani olmak için düşünülmüş olmalıydı.  

f) Sitenin genel görünümü beyaz serpme, doğramalar doğal ahşap rengi olup bu görünüm yönetim kurulu kararları ile değiştirilmedikçe kat maliklerince değiştirilmesi veya başka başka renklerle boyanması kesinlikle yasaktır.

g) Bağımsız bölümlere ilave veya tadilat yapılması halinde genel dış görünüme ters düşmesi göz önüne alınarak bu gibi ilavelere dair sitenin serpme, doğal ahşap renk uyumu sağlanması amaç olup, buna ancak yönetim kurulu kararının alınmasından sonradır ki ilave ve tadilatlar yapılabilecektir. Esas itibariyle tip planımız dışında ilave ve ek tesisat, tadilat yapılmaması esastır.

h) Ortak yerler olarak belirlenen bahçe ve otoparklar, plaj ve orta alan kat malikleri kurulunca karar alınmaksızın hiç bir tesis, tadilat ekim ve dikim yapılamaz.

ı) Tüm kat malikleri ilk plajla ilk bloklar arasında yeterli mesafe bırakılarak yapılacak gazino, kafeteryasının işletilmesine peşinen muvafakat etmişlerdir.

k) Bağımsız bölüm teraslarının gölgelendirilmesinde doğal malzemelerden yararlanmaya özen gösterilecek genel görünüme ters düşecek renklerde branda, ondülin, eternit ve benzeri yapay malzemeler kullanılmayacak ve görüntünün engellenmemesine dikkat edilecektir.

l) Arabaların konulması için ayrılacak yerler dışında her hangi bir yere oto vesaiti gibi araçlar gelişi güzel park edilemeyecektir. Kat malikleri ön ve arkada bulunan bahçelerin duvarlarının yapım işlemlerini yönetim kurulunca tespit edilecek standartlara uygun olarak yapmak veya duvarların toptan yaptırılmasına karar verilmesi halinde kat malikleri yapılacak masrafa iştirak edecektir.”

1995’ten 2014’e kadar süren 20 yıl içerisinde YAPILAR TAMAMLANIP YAPI KULLANMA İZNİ ALAN BAĞIMSIZ BÖLÜMLERİN ÜÇTE İKİSİ FİİLEN KULLANILMAYA BAŞLANDIĞINDA ise artık kanunun 17. maddesi hükmü öne çıkmıştı. Zira “Kat irtifakı sahibinin haklarını” düzenleyen bu maddenin 3.fıkrası hükmü ve KAT MÜLKİYETİ HUKUKU uyarınca şartlar yerine gelmiş, ANAGAYRİMENKULÜN YÖNETİMİNDE KAT MÜLKİYETİ HÜKÜMLERİNİN uygulanma zamanı gelmişti.

Çünkü “Kat irtifakı sahibinin haklarını” düzenleyen 17. Maddenin 3.fıkrası hükmü; Kat irtifakı kurulmuş gayrimenkullerde YAPI FİİLEN TAMAMLANMIŞ VE BAĞIMSIZ BÖLÜMLERİN ÜÇTE İKİSİ FİİLEN KULLANILMAYA BAŞLANMIŞSA, kat mülkiyetine geçilmemiş olsa dahi ANAGAYRİMENKULÜN YÖNETİMİNDE KAT MÜLKİYETİ HÜKÜMLERİ UYGULANIRşeklindedir. Demek oluyor ki KONUTLAR FİİLEN TAMAMLANMAMIŞ OLSA DA Kat İrtifaklı yada Kat Mülkiyetli tapu sahipleri olarak bizler 40 yıldır 634 sayılı yasanın ve Yönetim Planının tanımladığı haklara sahibiz ve borçlarla yükümlüyüz.

11.madde “Bağımsız bölümü veya eklentisini bu yönetim planının 3. maddesine (1803 bağımsız bölüm sadece konut ve pansiyon olarak kullanılabilecek bunun dışında başka amaçlarla kullanılmayacak) aykırı olarak kullanan kat maliki yapılan ihtara ve tembihlere rağmen tutumunu değiştirmezse KAT MÜLKİYETİ YASASININ 25. MADDESİ GEREĞİNCE KENDİSİNE AİT BAĞIMSIZ BÖLÜMÜN MÜLKİYETİNİ DEVRETMESİ istenebilir” hükmüne yer vermiş. Bu hükmün tamamlanmayan SUBASMANLAR İÇİN kullanılıp kullanılmayacağı düşünülmeye değer.

C-SİGORTA İŞLERİ başlıklı 13 ve 14.maddeleri “bağımsız bölümlerin sigorta ettirilebilmesi ve hasara uğraması halinde, ödenecek sigorta bedeli” hakkında. 15,16,17,18 ve 19 maddeler “Ç-GENEL GİDERLERE KATILMA” bölümüyle ilgili. 20, 21, 22, 23, 24, 25 ve 26.maddeler “D-KAT MALİKLERİ KURULUNUN” oluşumu, toplantıları, oy kullanma, kararlar, yönetici/yönetim kurulu seçimi ve değiştirilmesi konularını düzenlemiş. “YÖNETİCİ VE DENETÇİLER” başlıklı (E) bölümünde yer alan 27, 28, 29, 30 ve 31.maddelerde; Yönetici, Yönetim Kurulu ve deneticinin seçimi, iş ve hizmetleri, ücretleri, kat maliklerinin yönetim giderlerine katılımı ile Ortak yerlerde acele yapılması gereken onarım ve ıslah işleri için gereken katılma payı hakkında düzenlemeler yapılmış.

E bölümündeki 32.madde “Yönetim Kurulu kat mülkiyeti ve ana sözleşmesinde belirtilen görevlerin dışında aşağıdaki işleri görecektir” diyor ve (a) dan (g) ye kadar 8 fıkra sayıyor: 

a) Kat malikleri kurulunca verilen kararların uygulanması,

b) Ana gayrimenkulün amacına uygun olarak kullanılması, korunması, bakımı ve onarımı için gerekli tedbirlerin alınması,

c) Kat malikleri kurulunca karar verilmişse sitenin sigorta ettirilmesi,

ç) Gelir ve giderlerin kaydı için noterlikçe onaylanmış bir işletme defterinin tutulması ve bu defteri her yıl ocak ayı içinde notere kapattırılması, defter ve belgelerin en az beş yıl süreyle saklanması,

d) Sitenin yönetimi, bakımı ve onarımı için gerekli paraların avans olarak toplanması, borçların ödenmesi, borç ve yükümlülüklerini yerine getirmeyen kat malikleri hakkında dava ve icra takibinin yapılması.

e) Kat malikleri kurulunun toplantıya çağrılması ve gündemin hazırlanması,

f) Seçimi izleyen on gün içinde işletme projesini hazırlayarak kat malikleri kuruluna sunulması, on beş gün içinde bir itiraz vukuu bulmadıysa projenin uygulanması,

g) Yönetim Kurulu seçimi müteakip aralarında görev bölümü yaparlar.

Görüldüğü üzere bu sayılanlar KURULACAK SİTE YÖNETİM KURULUNUN GÖREVLERİ aslında. Fakat maddenin giriş cümlesinde bir yazım hatası da var gibi görünüyor. Öte yandan burayı  KAT MÜLKİYETİ KANUNU VE KOOPERATİF ANA SÖZLEŞMESİNDE BELİRTİLEN GÖREVLERİN DIŞINDA” şeklinde okuyacak olursak, buradan Yönetim Planına göre Kooperatif yönetim kurulunun kendiişlerinden başka Site Yönetim Kurulunun yapması gereken BU GÖREVLERİ de üstlenmesi gerektiği ortaya çıkar.  Belki de 40 yıl önce Yönetim Planını hazırlayıp tapuya tescil ettirenler SİTE YÖNETİMİ KURULANA KADAR kendilerinden sonraki BÜTÜN YÖNETİM KURULLARININ BÖYLE BİR GÖREVLE YÜKÜMLÜ OLACAKLARINI varsaymış olabilirler.

“DENETÇİ” başlıklı 33.madde denetçilerin seçimini, verecekleri raporu, kat maliklerine gönderilmesiyle ilgili. 34.madde “Kat malikleri ve kiracıları kimliklerini, iş adresini bildirmeye ve yazılı sözleşme yapmış iseler bunun bir suretini yönetim kuruluna tevdii etmeye mecburdur” diyor. “Kat malikleri kendi bağımsız bölümlerinde oturanların müteselsil sorumluluğu” 35. maddede yazılı. 36.madde ise 6.maddede yer alan bir genel kuralı “İş bu yönetim planında bulunmayan veya yazılmayan hususlar kat mülkiyeti kanununda belirtilen hükümlere uyulur şeklinde farklı bir ifadeyle tekrar etmiş.

37.madde ileYönetim Planının 25.03.1985 tarihinde düzenlenmiş olduğunu” anlıyoruz. Ve bu metin ve muhteva hazırlayan o günkü yönetim tarafından “bütün maddeleri ile okunarak arzularına uygunluğu imzalarıyla kabul ve beyan edilmiş”. Yönetim planının 38. ve son maddesi ise bir TAAHHÜT niteliğinde: Kooperatifimizin genel kurullarında alınacak bütün kararlara uyacağımı ve bu kararların yükleyeceği bütün vecibeleri yerine getireceğime mülkiyetimin devri halinde kooperatif yönetim kurulunun muafa katını alacağımı şartsız taahhüt ederim”.

YÖNETİM PLANI NE ANLAM İFADE EDER? Bağımsız bölümlerin ve sitenin nasıl yönetileceği, ortak yer ve araç-gereçlerin nasıl kullanılacağı ve site sakinlerinin uyması gereken kurallar yer alır. Bu yönetim planı sayesinde, site sakinleri arasında doğabilecek anlaşmazlıkların da önüne geçilmektedir. Peki, YÖNETİM PLANI NEDEN ÖNEMLİDİR? Çünkü, Yönetim planı ORTAK BİR SÖZLEŞME NİTELİĞİNDE olduğundan bütün kat maliklerini bağlar. Yasal olarak her bir SİTE İÇİN DÜZENLENMEK ZORUNDADIR. Tescilini yapan tapudan ya da yönetimden talep edilebilir. YÖNETİM PLANINA UYMAK TÜM KAT MALİKLERİ İÇİN GÖREVDİR VE KANUNİ BİR YÜKÜMLÜLÜKTÜR.

Sonuç olarak; YÖNETİM PLANI ORJAN İÇİN 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunundan kaynaklı YASAL BİR GEREKLİLİKTİR. 40 yıl önce kurulması öngörülen SİTE YÖNETİMİ için bir ANASÖZLEŞME olarak hazırlanmıştır. Kat Malikleri olarak HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİMİZİ içermektedir. Ayrıca her birimizin altına imza koyduğu yazılı bir TAAHHÜTNAME niteliğindedir. 

Bu bağlamda Yönetim Planında Kooperatif anasözleşmesinde olmayan pek çok HİZMETLER 634 sayılı yasaya dayanılarak yer almış bulunuyor. Aynı şekilde kooperatif yönetimlerinin yasal görev ve yetki alanı dışında kalan ve Toplu Yaşamın gereği uyulması gereken KURALLAR da buradadır. Ki ihtiyaç halinde konabilecek başka kurallar için de yasal dayanak oluştururlar. İşte bütün bunlar YÖNETİM PLANININ Orjan için NE ANLAMA GELDİĞİNİ VE ÖNEMİNİ yeterince özetlemektedir.

Peki, Yönetim Planımız DEĞİŞMELİ MİDİR? NE ZAMAN? NASIL? Elbette değişmelidir. Çünkü; her şeyden önce 40 yıl öncenin şartlarıyla yazılmıştır. Bugünün gerekliliklerini öngörememeleri nedeniyle eksikleri var. Düzeltilmesi gereken maddeleri var. Kaldı ki bu süre zarfında 634 sayılı yasada bazı değişiklikler olmuştur. Misâl olarak en başta da YASAYA TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİN İLAVE EDİLMİŞ olmasını gösterebiliriz.   

Ayrıca bugün kentlerimiz yasanın çıktığı 1965 Türkiye’sinden çok farklıdır. 2024 itibarıyla 30 büyükşehir belediyemiz, 51 ilimiz ve toplam 922 ilçemiz bulunmakta ve ülkemizin %80’den fazlası şehirlerde yaşamaktadır. Apartman yaşamı beldelere bile yayılmıştır. Şehirlerimizde KONUT SİTELERİ VE TOPLU KONUT UYGULAMALARI giderek çoğalıyor. Bu yüzden insanlarımız yıllar içinde kent yaşamının gereği haline gelen en basit bir apartman yönetiminden giderek site yönetimine, daha da ötesi TOPLU YAPI sistemlerine kadar uyum göstermek durumunda kalmışlardır. Bu nedenle YÖNETİM PLANLARI artık yaşamımızın bir parçasıdır.

Dolayısıyla çevremizde örnek alınacak pek çok iyi uygulama, pek çok deneyim ve sorunlar için yararlanılacak pek çok teknik ve hukuki çözümler duruyor. Bu açıdan 40 yıl sonra biz de hem yasaya uyum ve uygunluğun sağlanması, hem de iyi uygulama örneklerinden yararlanmak üzere yönetim planımızı günün şartlarına göre GÜNCELLEMELİYİZ. Bu bağlamda en başta “Orjan Yapı Kooperatifi Site Yönetim Planı” adını “ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANI” olarak değiştirmeliyiz.

Ancak “1985 tarihli Yönetim Planı, 2007 yılında 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununda yapılan değişiklikten önce hazırladığından bu kanuna sonradan eklenen 9’uncu Bölümdeki Toplu Yapılara İlişkin Özel Hükümleri kapsamamaktadır”. Bu nedenle, genel kurulda alınacak “Yönetim Planını uygulama” kararından sonra güncellenmelidir.” (GT) Ayrıca güncellenecek Yönetim Planında Orjan Sitesi oluşumunun bir TOPLU YAPI YÖNETİMİ olabilmesi için gereken örgütlenme biçimi, seçilme, karar alma, görev, yetki ve sorumluluklar yer almalıdır. Bu kapsamda Blok yönetici ve denetçileri, TOPLU YAPI TEMSİLCİLER ve YÖNETİM KURULLARINA ilişkin esaslar da düzenlenmelidir.

YÖNETİM PLANININ DEĞİŞTİRİLMESİ 634 sayılı Kat Mülkiyeti kanununun “B) Yönetim planı” başlıklı 28.maddesinde açıklanmış. Buna göre (Değişik fıkra: 13 /04 /1983- 2814/11 Md.) “Yönetim planının değiştirilmesi için bütün kat maliklerinin beşte dördünün oyu şarttır”. Kat maliklerinin 33’üncü maddeye göre mahkemeye başvurma hakları saklıdır. “Yönetim planı ve bunda yapılan değişiklikler, bütün kat malikleriyle onların külli ve cüzi haleflerini ve yönetici ve denetçileri bağlar” deniliyor. (GT)

Yönetim plânı, “toplu yapı kapsamındaki bütün kat maliklerini bağlar”. Değiştirilebilmesi için de, toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının “beşte dördünün oyu” şarttır. “III - OYA KATILMA” başlıklı 31.madde “Her kat maliki, arsa payı oranına bakılmaksızın, bir tek oy hakkına sahiptir” diyor. Ayrıca aynı maddenin son paragrafı da vekâlet sistemiyle ilgili. “(Değişik son fıkra: 14/11/2007-5711/16 md.) Kat maliklerinden biri, oyunu yetkili vekil eliyle kullanabilir. Bir kişi, oy sayısının yüzde beşinden fazlasını kullanmak üzere vekil tayin edilemez. Ancak, kırk ve daha az sayıdaki kat mülkiyetine tâbi taşınmazlarda bir kişi, en fazla iki kişiye vekâlet edebilir”.

KAT MÜLKİYETİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN 5711 sayılı Kanun (https://mgm.adalet.gov.tr/Resimler/SayfaDokuman/181020191029245711%20KAT%20M%C3%9CLK%C4%B0YET%C4%B0%20KANUNUNDA%20DE%C4%9E%C4%B0%C5%9E%C4%B0KL%C4%B0K.pdfYönetim Planımızın tescilinden 22 yıl sonra 14.11.2007 tarihinde kabul edilmiştir. Böylece 634 sayılı Kanuna 65.inci maddeden sonra gelmek üzere "TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER" başlıklı "Dokuzuncu Bölüm" altında 65-74 maddeler eklenmiş, mevcut 66 ve 67.nci maddeler, 75 ve 76.ncı maddeler olarak teselsül ettirilmiştir.

Buna göre “Kanunun 69.uncu maddesi gereğince; yönetim planında başka türlü düzenlenmemişse, TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU,  blok yapılarda her blokta bulunan bağımsız bölüm maliklerince seçilen blok yöneticileri ve blok niteliğinde olmayan yapıların bağımsız bölüm maliklerince seçilen temsilcilerden oluşur. Toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin sayısı ve nasıl seçileceği toplu yapının özelliği dikkate alınarak yönetim plânında belirtilir.  Toplu yapı temsilciler kurulunda,  bu yöneticiler ve temsilciler yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısı kadar oy hakkına sahiptirler”

Bu değişikliğin bizim gibi gruplar halinde 95 blokta yaygın stil 1803 bağımsız konutu bulunan ve yapısı itibariyle TOPLU YAPI ÖZELLİĞİ gösteren bir sitede daha bir önemle dikkate alınması gerekir. Zira Yönetim Planımız 40 yıl önce Orjanda adeta tek bir apartman varmış gibi düzenlenmiştir. Bu itibarla yasada yer alan TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİN Orjan Yönetim Planına yansıması bir zorunluluk halindedir. 

YÖNETİM PLANININ DEĞİŞTİRİLMESİ konusunda 634 sayılı Kat Mülkiyeti kanununun “B) Yönetim planı” başlıklı 28.maddesi “Yönetim planının değiştirilmesi için bütün kat maliklerinin beşte dördünün oyu şarttır” diyor. Ancak bu hüküm 1965 tarihinin şartlarına göre. Nitekim 42 yıl sonra KAT MÜLKİYETİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN 5711 sayılı Kanun 14.11.2007 tarihinde kabul edilmiştir. Böylece 634 sayılı Kanuna 65.inci maddeden sonra gelmek üzere "TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER" başlıklı "Dokuzuncu Bölüm" altında 65-74 maddeler eklenmiş.

Bu düzenleme Yönetim Planımızın hazırlanıp tescil edildiği 1985’ten de 22 yıl sonradır. Hemen ardından 2 yıl dolmadan 23.06.2009 tarihinde kabul edilen 5912 sayılı Yasayla (https://mgm.adalet.gov.tr/Resimler/SayfaDokuman/181020191127405912.pdf) yeni bir değişikliğin daha yapıldığını görüyoruz. Bu değişiklik özellikle bizim gibi kanunun Yürürlüğe Girmesinden Önce Kurulan Toplu Yapılarla ilgili. Nitekim kanunun 5.maddesi ile 634 sayılı Kanuna eklenen Geçici 2.inci madde: “5912 sayılı Kanunun yürürlük (07/07/2009) tarihinden önce kurulan toplu yapılara ait yönetim planının Kanun hükümlerine uyarlanması amacıyla YAPILACAK İLK DEĞİŞİKLİK TALEPLERİNDE,  değişiklik için mevcut kat malikleri kurulunun SALT ÇOĞUNLUĞU İLE KARAR ALINMASI yeterlidir. Mevcut toplu yapı yönetimleri, değiştirilen yönetim planına göre yeni yöneticiler seçilinceye kadar geçici yönetim olarak görevini sürdürür. Toplu yapı yöneticisi seçimi, en geç yönetim planının değiştirilmesini takip eden üç ay içinde yapılır” hükmünü amir. TAAHHÜTNAME NİTELİĞİ ve ANASÖZLEŞME HÜKMÜNDE olması sebebiyle de doğal olarak yeni yönetim planında da mevcut kat maliklerinin imzaları alınması gerekiyor.

Dolayısıyla Orjan Yönetim Planının 1985’te yapıldığı ve bu tarih 2009 değişikliğinden önce olduğu için YAPILACAK İLK DEĞİŞİKLİKTE kat malikleri kurulunun SALT ÇOĞUNLUĞU İLE KARAR ALINMASI mümkün olabilir. O yüzden yapılacak değişiklik/güncelleme sürecinde öngörülecek hedef, takip edilecek yol haritası ve stratejiler ile BU HUSUSUN DA DEĞERLENDİRİLMESİNİ öneriyoruz. 

BU DURUMDA HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:

Srn 17.01:   1985 tarihli 40 yıllık Orjan Yapı Kooperatifi Site Yönetim Planının “ORJAN   SİTESİ YÖNETİM PLANI” olarak güncellenmesi,

Srn 17.02:  Orjan Yönetim Planının 32.maddesinde belirtilen “YÖNETİM KURULUNUN”   mevcut KOOPERATİF YÖNETİMİ olup olmadığı,

Srn 17.03:  Mevcut Yönetim Planının 634 sayılı yasaya 2007’de ilave edilen TOPLU   YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE göre düzenlenmemiş olması,

Srn 17.04:   Mevcut Yönetim Planının değiştirilmesi için KAT MALİKLERİNİN BEŞTE     DÖRT oyunun gerekmesi,

 

KISA, ORTA VE UZUN VADELİ HEDEFLER:  

Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?

Hdf 17.01:Srn 17.01 numaralı soruna çözüm olmak üzere: YÖNETİM PLANI GÜNCELLENME ÇALIŞMALARININ 2025 seçimli genel kurulunda başlatılması, taslağın 2026 olağan genel kurul toplantısında görüşülmesi ve 2027 yılında da Temsilciler Kurulunda onaylanarak yürürlüğe girmesi,

Hdf 17.02:  Srn 17.02 numaralı soruna çözüm olmak üzere: YÖNETİM PLANI 32.maddesinde geçen ifadenin 2025 yılı itibariyle “Yönetim Kurulu KAT MÜLKİYETİ KANUNU VE KOOPERATİF ANA SÖZLEŞMESİNDE BELİRTİLEN GÖREVLERİN DIŞINDA aşağıdaki işleri görecektirşeklinde okunması ve anlaşılması,

Hdf 17.03:Srn 17.03 numaralı soruna çözüm olmak üzere: YÖNETİM PLANINDA YAPILACAK GÜNCELLEMENİN 2025-2027 arası iki yıllık dönemde TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER de dikkate alınarak yapılması,

Hdf 17.04:Srn 17.04 numaralı soruna çözüm olmak üzere: YÖNETİM PLANINDA YAPILACAK İLK DEĞİŞİKLİK için 2027 yılında yapılacak kat malikleri kurulunda SALT ÇOĞUNLUK ile karar alınması,

HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:

Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yer almak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?

Haziran 2025 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;

Str 17.2025.01: Srn 17.02 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 17.02 hedefini gerçekleştirmek üzere; E bölümündeki 32.madde “Yönetim Kurulu kat mülkiyeti ve ana sözleşmesinde belirtilen görevlerin dışında aşağıdaki işleri görecektir” diyor ve (a) dan (g) ye kadar 8 fıkra sayıyor. Dikkat edilirse bu sayılanlar KURULACAK SİTE YÖNETİM KURULUNUN GÖREVLERİ aslında. Maddenin giriş cümlesinde bir yazım hatası da olabilir ama burayı  KAT MÜLKİYETİ KANUNU VE KOOPERATİF ANA SÖZLEŞMESİNDE BELİRTİLEN GÖREVLERİN DIŞINDA” şeklinde okuyacak olursak, buradan Yönetim Planına göre Kooperatif yönetim kurulunun kendiişlerinden başka Site Yönetim Kurulunun yapması gereken BU GÖREVLERİ de üstlenmesi gerektiği ortaya çıkar.  Belki de 40 yıl önce Yönetim Planını hazırlayıp tapuya tescil ettirenler SİTE YÖNETİMİ KURULANA KADAR kendilerinden sonraki BÜTÜN YÖNETİM KURULLARININ BÖYLE BİR GÖREVLE YÜKÜMLÜ OLACAKLARINI varsaymış olabilirler. Bu sebeple yapılacak ilk 2025 seçimli genel kurulunda alınacak yetki kararı kapsamında ve yönetim planının derhal uygulanması” bağlamında KOOPERATİF YÖNETİM KURULUNUN 32.maddede sayılan görevleri de üstlenmesi gerekiyor.

Haziran 2027 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;

Str 17.2027.01: Srn 17.01 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 17.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; Amaç 1985 tarihli ORJAN SİTESİ YÖNETİM PLANININ derhal uygulanmaya başlanması, güncellenmesi ve Blok Yönetimleri ile Site Yönetimi Temsilciler Kurulunun teşkil edilmesidir. Kaybedilen bunca zamana rağmen şimdi başlasak önce geçici Blok yöneticilerinin atanması, Yönetim Planı güncelleme çalışmasının başlatılması, Blok yönetimlerinin oluşması, TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU ve YÖNETİMİNİN oluşumu ile güncellenen Yönetim Planının güncellenip yürürlüğe girmesi en az üç dört genel kurul sürecektir. Nitekim bu yöndeki YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİN ilk iki yılının yetki kararlarıyla (2025-2026), diğer iki yılının yönetimin birleştirilmesi suretiyle (2027-2028), son üç yılının da işletme ve yönetim kooperatifinin yönetici seçilmesiyle (2029-2031) birlikte TOPLAM 7 YIL SÜRECEĞİ tahmin edilmektedir. Bu yüzden öncelikle önümüzdeki iki yıllık süreçte kooperatif yönetimlerinin geçici ve süreli nitelikte yetki kararları ile site yönetimi oluşturma, yönetim planı uygulama ve güncelleme çalışmaları yapmalarının sağlanması gerekiyor. Çünkü sorunun aşılabilmesi ancak 1985 tarihli Orjan sitesi yönetim planının derhal uygulanmaya başlanması ve Yönetim Planının  634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 9’uncu bölüm: Toplu yapılara ilişkin özel hükümlere göre güncellenmesiyle mümkündür. Bu bağlamda 2028’de yapılacak Genel Kurula kadar 4 yıllık süreçte; Öncelikle yakın vadede 2025 yılında yapılacak İLK SEÇİMLİ GENEL KURULDA kooperatif yönetimi için geçici ve süreli nitelikte bir yetki kararı alınacaktır. Bunun için Çalıştay Raporuna uygun olarak Yönetim Kurulu konuyla ilgili gündem maddesini olağan genel kurulun gündemine koymalıdır. Alınacak kararla SİTE YÖNETİMİ OLUŞTURMA, YÖNETİM PLANINI DERHAL UYGULAMA VE Yönetim Planının 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 9’UNCU BÖLÜM: TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE göre GEREKEN GÜNCELLEME ÇALIŞMALARI için GÖREV verilecektir. Bu yöntemle Haziran 2026 genel kuruluna kadar geçici Blok yöneticileri atanabilir ve Yönetim Planı güncelleme çalışması başlatılabilir. Yapılacak 2026 Genel kurulunda bu çalışmalar ve yönetim planı taslağı görüşülerek süre bir yıl daha uzatılırsa 2026 yılında Blok yönetimleri de oluşabilir ve Temsilciler Kurulu teşekkül edebilir. Takip eden yıl 2027’de çağrı üzerine yapılacak ilk TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU TOPLANTISINDA güncellenen Yönetim Planı görüşülerek onaylandığı takdirde 2027-2028 döneminde TOPLU YAPI SİTE YÖNETİMİ OLUŞMUŞ, YÖNETİM PLANI GÜNCELLENMİŞ VE buna göre UYGULAMA da BAŞLATILMIŞ olacaktır. Ancak sonraki 2029-2031 dönemi üç yıllık süre içinde de İŞLETME VE YÖNETİM KOOPERATİFİ kurulup yönetici seçilmesiyle birlikte Orjanda hedeflenen esas uygulamaya geçilecektir. 

Str 17.2027.02: Srn 17.03 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 17.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; KAT MÜLKİYETİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN 5711 sayılı Kanun Yönetim Planımızın tescilinden 22 yıl sonra 14.11.2007 tarihinde kabul edilmiştir. Böylece 634 sayılı Kanuna 65.inci maddeden sonra gelmek üzere "TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER" başlıklı "Dokuzuncu Bölüm" altında 65-74 maddeler eklenmiş, mevcut 66 ve 67.nci maddeler, 75 ve 76 ncı maddeler olarak teselsül ettirilmiştir. Buna göre “Kanunun 69.uncu maddesi gereğince; yönetim planında başka türlü düzenlenmemişse, TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU,  blok yapılarda her blokta bulunan bağımsız bölüm maliklerince seçilen blok yöneticileri ve blok niteliğinde olmayan yapıların bağımsız bölüm maliklerince seçilen temsilcilerden oluşur. Toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin sayısı ve nasıl seçileceği toplu yapının özelliği dikkate alınarak yönetim plânında belirtilir.  Toplu yapı temsilciler kurulunda,  bu yöneticiler ve temsilciler yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısı kadar oy hakkına sahiptirler” . Bu değişikliğin bizim gibi gruplar halinde 95 blokta yaygın stil 1803 bağımsız konutu bulunan ve yapısı itibariyle TOPLU YAPI ÖZELLİĞİ gösteren bir sitede önemle dikkate alınması gerekir. Zira Yönetim Planımız 40 yıl önce Orjanda adeta tek bir apartman varmış gibi düzenlenmiştir. Bu itibarla yasada yer alan TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERİN Orjan Yönetim Planına yansıması bir zorunluluk halindedir. Dolayısıyla Yönetim Planının güncelleme çalışmalarında mutlak dikkate alınması gerekiyor ki TOPLU YAPI olabilelim. Bu nedenle Stratejimiz;2025 yılında yapılacak İLK SEÇİMLİ GENEL KURULDA kooperatif yönetimi için geçici ve süreli nitelikte bir yetki kararı alınmalı, alınacak kararla Yönetim Planının 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 9’UNCU BÖLÜM: TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLERE göre GEREKEN GÜNCELLEME ÇALIŞMALARI için GÖREV verilmeli ve Yönetim Planı güncelleme çalışması başlatılmalıdır. 2026 Genel kurulunda da yönetim planı taslağı görüşülerek süre bir yıl daha uzatılırsa 2026 yılında Blok yönetimleri de oluşabilir ve Temsilciler Kurulu teşekkül edebilir. Takip eden yıl 2027’de de çağrı üzerine yapılacak ilk TOPLU YAPI TEMSİLCİLER KURULU TOPLANTISINDA güncellenen Yönetim Planı görüşülerek onaylanabilir” şeklindedir.

Str 17.2027.03: Srn 17.04 numaralı soruna çözüm olmak ve Hdf 17.04 hedefini gerçekleştirmek üzere; YÖNETİM PLANININ DEĞİŞTİRİLMESİ konusunda 634 sayılı Kat Mülkiyeti kanununun “B) Yönetim planı” başlıklı 28.maddesi “Yönetim planının değiştirilmesi için bütün kat maliklerinin beşte dördünün oyu şarttır” diyor. Ancak bu hüküm 1965 tarihinin şartlarına göre. Nitekim 42 yıl sonra KAT MÜLKİYETİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN 5711 sayılı Kanun 14.11.2007 tarihinde kabul edilmiştir. Böylece 634 sayılı Kanuna 65.inci maddeden sonra gelmek üzere "TOPLU YAPILARA İLİŞKİN ÖZEL HÜKÜMLER" başlıklı "Dokuzuncu Bölüm" altında 65-74 maddeler eklenmiş. Bu düzenleme Yönetim Planımızın hazırlanıp tescil edildiği 1985’ten de 22 yıl sonradır. Hemen ardından 2 yıl dolmadan 23.06.2009 tarihinde kabul edilen 5912 sayılı Yasayla yeni bir değişikliğin daha yapıldığını görüyoruz. Bu değişiklik özellikle bizim gibi kanunun Yürürlüğe Girmesinden Önce Kurulan Toplu Yapılarla ilgili. Nitekim kanunun 5.maddesi ile 634 sayılı Kanuna eklenen Geçici 2.inci madde: “5912 sayılı Kanunun yürürlük (07/07/2009) tarihinden önce kurulan toplu yapılara ait yönetim planının Kanun hükümlerine uyarlanması amacıyla YAPILACAK İLK DEĞİŞİKLİK TALEPLERİNDE,  değişiklik için mevcut kat malikleri kurulunun SALT ÇOĞUNLUĞU İLE KARAR ALINMASI yeterlidir hükmünü amir. Bu nedenle 2025 te başlayıp iki yıl sürecek olan güncelleme çalışmalarından sonra onay için 2027 Temsilciler Kuruluna geldiğinde SALT ÇOĞUNLUK İLE KARAR ALINMASI mümkün olabilecektir. Daha sonra da TAAHHÜTNAME NİTELİĞİ VE ANASÖZLEŞME HÜKMÜNDE olması sebebiyle doğal olarak yeni yönetim planında da mevcut kat maliklerinin imzaları alınacak ve yürürlüğe girmiş olacaktır.