20 Aralık 2024 Cuma

20 Aralık 2024 ORJAN ÇALIŞTAYI; .....................SORU 4 CEVABI, HEDEFLER, STRATEJİLER VE 7 YILLIK YOL HARİTASI

 04 NUMARALI ÇALIŞTAY SORUSUNUN CEVABI

SORU 4.

FERDİLEŞME NEDİR? NASIL TAMAMLANIR? SONUÇLARI NE OLUR? KOOPERATİFLE VE SİTE YÖNETİMİ İLE İLGİSİ NEDİR?

MEVCUT DURUM ANALİZİ, DEĞERLENDİRME, TESPİT VE SORUNLAR:

FERDİLEŞME NEDİR? Sorusunu cevaplandırabilmek için öncelikle tanımlarla başlayalım. Mevzuatımıza göre FERDİLEŞME; “konutların tamamlanarak yapı kullanma izninin alınması ve tapu kütüğünde kooperatif adına kayıtlı bulunan bağımsız bölümlerin (konutların) mülkiyetinin ortaklara devredilerek, tapularının verilmesi” demek. Yani yapı kooperatiflerinin inşa ettikleri konut ve iş yerlerini kooperatif ortakları adına tapuya tescil işlemi oluyor. Yargıtay 6. hukuk Dairesi’nin E. 2021/4356 K. 2022/4344 T. 26.9.2022 tarihli kararına göre FERDİLEŞME; “Yapı kooperatiflerinin inşa ettikleri konut ve işyerlerinin kooperatif üyeleri adlarına tescil işlemidir.”

Bir başka deyişle FERDİ MÜNASEBET; “konutların tamamlanarak yapı kullanma izninin alınması ve tapu kütüğünde kooperatif adına kayıtlı bulunan bağımsız bölümlerin (konutların) mülkiyetinin ortaklara devredilerek, tapularının verilmesidir.” Bu konuyla ilgili diğer ifade ise FERDİ MÜLKİYETE GEÇİŞ tir. “Konut Yapı Kooperatiflerinde ferdi mülkiyete geçilmesi; bir başka deyişle inşası biten konutların kooperatif tüzel kişiliğinin mülkiyetinden çıkıp her bir ortağın mülkiyetine girmesi ve bu durumun tescili” işlemidir. Görüldüğü gibi farklı tanımlardaki ortak nokta BİTEN KONUTLARIN ORTAKLARIN MÜLKİYETİNE DEVREDİLMESİ VE TAPUYA TESCİLİ oluyor.

Öncelikle daha önceki yazılarımda da sık sık belirttiğim gibi, artık şunu anlamalıyız: “KONUT KOOPERATİFLERİ İLEL-EBED KURULMAZLAR. Nihayetinde 1163 sayılı Kooperatifler kanunu ve Ana sözleşmeye göre amaç ortaklarına konut yapmaktır. İş bittiğinde de dağılması/ veya şekil değiştirmesi gerekir. Bunun için tanınan süre de sadece 1 (bir) yıldır.” Çünkü, 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 81. maddesinde, konut yapı kooperatiflerinin anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle amacına ulaşmış sayılacağı ve dağılacağı, yapı kullanma izninin alınmasını müteakip en geç bir yıl içinde ortakların Kat Mülkiyeti Kanununa göre FERDİLEŞME (FERDİ MÜNASEBET E GEÇİŞ) süreci işlerinin sonuçlandırılacağı son derece açık bir şekilde belirtilmekte.

Bu meseleyi Şehircilik ve Çevre Bakanlığına da sorduk ve konu hakkında bilgi talep ettik. 01.11.2024 tarihli dilekçemizde yönelttiğimiz sorumuz şöyleydi: “Bakanlık2017 aralığında kooperatife yazdığı yazıda  "önce ferdileşmeyi tamamlayın" dediğine göre; Ferdileşme nasıl tamamlanacaktır? Bu süreçte kat irtifaklı tapuların kat mülkiyetli tapulara dönüşmesi gerekiyor mu? Ferdileşmenin tamamlandığını nasıl anlayacağız? Sonuçları ne olur? Bu konuda uyulması gereken yasal bir mevzuat var mı?

Bakanlık başvurumuza şöyle cevap verdi: ”Yapı kooperatiflerinin özellikle site işletme kooperatifine dönüşmesini kolaylaştırmak için 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu'nun  "Dağılma sebepleri"  başlıklı 81 inci maddesinin ikinci fıkrasında,  "Yapı kooperatifleri, anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ve/veya işyerlerinin ortaklar adına tescil edilmesiyle amacına ulaşmış sayılır ve dağılır. Ancak tescil işleminden sonra usulüne uygun şekilde anasözleşme değişikliği yapılarak kooperatifin amacının değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm uygulanmaz. Amacına ulaşılarak dağılma sürecine girmiş olan kooperatiflerden çıkan veya çıkarılan ortağın konutu veya işyeri çıkma veya çıkarılma sebebiyle geri alınamaz; ancak, bu eski ortaklar daha sonra oluşabilecek tasfiye masraflarına katılırlar. Konut kooperatiflerinde yapı kullanma izninin alınmasını müteakip en geç bir yıl içinde ortakların Kat Mülkiyeti Kanununa göre ferdi münasebet işleri sonuçlandırılır."  düzenlemesi  yer almaktadır. (BAKANLIK)             

Şehircilik bakanlığı Kooperatifimize 2017 de yazdığı yazıda kat irtifaklı tapuyu kabul etmeyerek "FERDİLEŞMEYİ tamamlayın" dediğine göre bunun anlamı, "iskân raporlarını almış kat irtifaklı tapu sahibi olanların tapularının KAT MÜLKİYETİNE dönüştürülmesi gerekir" demek mi? oluyor. Evet, aynen öyle. ““Yapı kooperatiflerinin üzerinde taşınmaz var ise ferdileşme suretiyle hak sahibi ortaklarına dağıtım ve tescilini yapıp kooperatifi fes etmek/yada tür değiştirmesi gerekiyor. Çevre şehircilik Bakanlığı bu uyarıyı onun için yapmış. Ferdilesmenin ne olduğu nasıl yapılacağı belli. Yöneticiler basiretli olmalı. Denetçiler ve 40 yıldır bekleyen kooperatif ortakları da. Çünkü Kooperatifin amacı ferdileşmedir. Çevre Şehircilik Bakanlığı da de üzerine düşen yasa hükmünü hatırlatmış. (Av. Serdar USTA)

“Sadece kat irtifakı kurulması kooperatifin ferdileşmesini mümkün hale getirmez. Bu nedenle de kooperatifin ortaklarına ferdi tapularını verip tasfiye olmasını sağlamaz. Ancak imar barışının ikinci aşaması olan kat mülkiyet süreci ile ilgili gerekli işlemler yapıldığı takdirde, ferdileşme süreci başlar ve kooperatif tasfiye olup, sicilden terkin edilebilir.” (Mali Müşavir Evren Özmen-Kooperatif Site Yönetimi Danışmanlığı, Özmen Mali Müşavirlik)

“Ruhsatını alıp ta tamamlanamayan bağımsız bölümler var ve aidat toplayıp tamamlama imkânı yok ise bile kat irtifaklı olarak ta genel kurul kararıyla ferdileşme yapılabilir. Aksi halde yönetimlerin sorumluluğu devam eder.” (Murat Öner) ““Kooperatifler Kanunu'nun 81.maddesine göre, anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçirilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle kooperatif amacına ulaşmış sayılır ise de, site yönetimine geçiş için tasfiyenin tamamlanmasına ilişkin bir koşul bulunmuyor. Ancak, kooperatif anasözleşmesinin 64/2. maddesine göre, yapı kullanma izninin iskân ruhsatının) alınmasını müteakip bir yıl içinde, ortakların Kat Mülkiyeti Kanunu'na göre ferdi mülkiyet işlemlerini sonuçlandırmaları zorunluluğu vardır.” (Av.H.Sancar KARACA)

Peki, Orjan’da durum ne? 1803 konutun birkaç tanesi hariç tamamlanıp fiilen kullanıldığı halde özellikle son 25 yıldır hem 1163 sayılı kooperatifler yasasına, hem de 634 sayılı Kat mülkiyeti kanununa aykırı olarak site yönetimine geçmedik/geçemedik. Oysa konutların bitmesi ve iskân raporlarının alınması ile “FERDİLEŞME” yani “FERDİ MÜLKİYETE GEÇİŞ” işleminin başlatılması gerekiyordu. Serbestlik kararları meseleyi yıllara yaymış olsa da sorunu ortadan kaldırmıyordu. Bu mesele büyüyen bir kartopu gibi kooperatifimizin önünde çözülmeyi ve adım atılmasını bekliyor. Sürecin ertelenip durması hayrımıza değil. Kanunlara uymamak çok ciddi bir konu, öte yandan site beklentilerimize ve menfaatlerimize de aykırı.

Orjan’da “Tapunuz var mı?” sorusuna “Elbette var. Niye ki?” diye cevap veren birçok insan bulabilirsiniz. İşte bu cevap “Doğru bildiğimiz yanlışlardan” sadece bir tanesi. Çünkü, kooperatif yönetimleri bugüne kadar süreyi 60 yıla çıkararak elimizdeki KAT İRTİFAKLI TAPULARIN cins tashihi yapılarak KAT MÜLKİYETİ TAPUSU haline dönüşmesi için bir tür süre uzatımı aldılar. Ama bu süre değerlendirilemeyince hem FERDİLEŞME (FERDİ MÜNASEBETE GEÇİŞ)  yani Kat Mülkiyetli Tapularımızın verilmesi, hem de SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ gibi devasa iki sorun gelecek yıllara ertelemiş ve ötelemiş oldu.

Oysa elimizdeki kat irtifakı tapuları nihayetinde geçici bir belge. Halâ kurasını çektiğimiz arsa üzerindeki inşaata yönelik mülkiyet hakkı sahibiyiz. Ancak bu belgenin konutlar bittiğinde kat mülkiyeti tapusuna dönüşmesi şarttı. KAT İRTİFAKI” neticede arsa payını gösteren bir tapudur. O tapuda maliki olunan dairenin ada ve parsel numarası ile kaç nolu bağımsız bölüm olduğu yazılıdır. Kooperatif ortağı KAT İRTİFAK TAPUSUNU aldıktan sonra inşaat oturulur duruma gelip iskân aldımı artık bir KAT MALİKİ olur.”(Av.İrfan KÖK) Bu işlemin de iskân raporunun alınmasını izleyen bir yıl içinde yapılması lazımdı.

 “KAT MÜLKİYETİNE DÖNUSME yani cins tashihi işlemi farklı bir husus. Kat mülkiyeti tapu senedinin başında KAT MÜLKİYETİ TAPUSU yazar. Muhteviyatında da ili, ilçesi, mahallesi, cadde ve sokağı ada, pafta, parsel numarası, bağımsız bölüm no yazar. Toplu olarak Kat mülkiyetine dönüştürme işlemi yasada yapılan değişiklik gereği ilgili belediye imar müdürlüğü tarafından harçları ödettirilip işlem sonucunu Tapu siciline gönderilerek yapılıyor. Toplu karar alınarak kat mülkiyetine dönüştükten sonra her malik bireysel olarak tapuya gidip kendi tapusunu değiştirebilir. Ayrıca her kat irtifak sahibi kendi tapusu ile tapu sicile gidip kat mülkiyeti tapusunu düzenletebilir.” (Av.İrfan KÖK)

FERDİLEŞME NASIL TAMAMLANIR? Madem sadece yönetim planı hazırlama ve kat irtifakı tapusu ferdileşmeye/ferdi mülkiyete geçişi sağlamıyor. Madem elimizde bulunan geçici belgeler arsa tapusu ile kat mülkiyeti tapusu arasında bir ara form. Yani inşaatın başlamış ama tamamlanmamış olması hali. Madem Kat mülkiyeti tapusunda ise artık tamamlanmış bir inşaat yani “bina” söz konusu. O zaman ferdileşme süreci nasıl başlayacak ve nasıl tamamlanacaktır?

Mevzuatımıza göre FERDİLEŞME sürecini başlatan ilk adım FERDİ MÜLKİYETE GEÇİŞ. Bu işlem yapı kullanma izin belgesi sonrasında KOOPERATİF YÖNETİMİNİN TALEBİ ve tapu devri ile sonuçlandırılıyor. Ancak Madde hükmüne göre yapı kullanma izninin alınmasını MÜTEAKİP EN ÇOK BİR YIL İÇİNDE ferdi münasebete geçiş işleminin sonuçlandırılması lazım. Tabi ki bu bir yıllık süre kooperatif yönetimi için, Tapu sicil müdürlüğü ile ilgili değil. Kat mülkiyetine geçmek için gerekli belgeler (proje, liste, fotoğraf gibi) tamamlanınca ticaret sicilinden alınmış yetki belgesine istinaden kooperatif temsilcileri kat mülkiyeti talebinde bulunuyorlar. Bu talebe istinaden her bağımsız bölüm kime ait ise onun adına kat mülkiyeti kütük sayfasında ayrı ayrı tescil ediliyor. Aynı tescil kooperatif için de söz konusu. Yani ferdileşme ile beraber kooperatifin adı da tapu kütüğünden terkin edilmiş oluyor.

Orjan için SİTE YÖNETİMİ kaçınılmaz ve yasal bir zorunluluk. Bu süreç daha kat irtifakı aşamasında doğmuştu. Çünkü 1985 yılında tapuya tescil edilen YÖNETİM PLANI hepimiz adına açık bir irade beyanı idi. Sonrasında zaten her birimiz tapularımızı alırken o belgeyi imzaladık. Böylece tescil edilen yönetim planı bütün Orjan ortakları ve yönetimler için uyulması zorunlu bir taahhütname halini aldı. 40 yıldır da kooperatifin asli belgeleri arasında duruyor.

Bu bağlamda, konutların bitmesi ve iskân raporlarının alınması ile “FERDİLEŞME” yani “FERDİ MÜLKİYETE GEÇİŞ” sürecinin başlaması, yani KAT İRTİFAKLI TAPULARIMIZIN KAT MÜLKİYETİNE DÖNÜŞMESİ gerekiyordu. Bu mesele hala önümüzde ve hayata geçirilmeyi bekliyor. Bu anlamda Orjan’da 1803 konutun 2/3’ü tamamlanıp fiilen kullanıldığı halde site yönetimine geçilmemesi hem 1163 sayılı kooperatifler yasasına, hem de 634 sayılı Kat mülkiyeti kanununa açık aykırılık teşkil eden bir durum. Çünkü, 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 81. Maddesi son derece açık.  Konut yapı kooperatifleri anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle amacına ulaşmış sayılır ve dağılır. Yapı kullanma izninin alınmasını müteakip en geç bir yıl içinde de ortakların Kat Mülkiyeti Kanununa göre FERDİ MÜNASEBET işleri sonuçlandırılır.  

PEKİ, BİZ NE YAPTIK? 20 yıllık kooperatif süresini önce 40 yıla, daha sonra da 60 yıla çıkardık. Böylelikle de özellikle son 25 yıl içinde hem kooperatifin amacının sonlanması, hem de tapuların kat mülkiyetine dönüşmesi sorununu YILLAR İÇİNDE BİR KARTOPU GİBİ BÜYÜTTÜK. Bugün baktığımızda sorun o kadar büyük ki görülemiyor.

Öte yandan 634 sayılı yasa kapsamında bir site yönetimi kurulabilmesi için konutların fiilen teslim edilmiş ve içinde yaşanmaya başlanmış olması da site yönetimi için yeterli değil. 17.maddedeki şartlar tamamlandığında işte o zaman site yönetimi oluşturma hazırlıkları başlayabilir. Ki bu bize göre 2/3 çoğunluğun sağlandığı 2014 yılıdır. Demek oluyor ki şu anda olması gerekenin en az 7 yıl gerisindeyiz.

Şehircilik bakanlığı kooperatife 2017 de yazdığı yazıda “…yazı ekinde yer alan tapunun ise kat irtifaklı olduğu, kat mülkiyetine dönüşmediği, dolayısıyla Kooperatifler Kanunu uyarınca kooperatifin ferdileşme işlemlerinin gerçekleşmediği görüldüğünden…”ifadesiyle dosyada ekli bulunan KAT İRTİFAKLI TAPUYU da kabul etmemiştir. Buradan çıkarılacak sonuç, Orjanda FERDİLEŞME için KAT İRTİFAKLI TAPULARIN YETERLİ OLMADIĞIDIR.  Kooperatif amacının sonlanabilmesi için kat irtifaklı tapuların kat mülkiyetine dönüşmesi gerektiğidir.  Bu durum site yönetimi kurulmasına engel değildir ama kooperatif açısından "iskân raporlarını almış kat irtifaklı tapu sahibi olanların tapularının KAT MÜLKİYETİNE dönüştürülmemesi FERDİLEŞME işlemlerinin gerçekleşmediği anlamına gelmektedir.

Bu yavaştan alış, hatta unutma/unutturma bir tür kanuna karşı durma değil midir? Olması gerekeni yapmayıp, ertelemelerle zaman kazanmaya çalışmak belki kurnazca ama hiç de hayrımıza değil. Kooperatif olarak kalmayı sürdürmenin, kanunlara karşı direnmenin hiçbir bir yararı yok. 1803 KONUTU İÇEREN 343/3 ANAGAYRİMENKULÜN MÜLKİYETİ HALA KOOPERATİFTE. Ayrıca zaten Kooperatif üzerinde anagayrimenkule dahil olmayan ve yerleşim planında konut alanı bulunmayan 3 tane daha tapu bulunuyor. O yüzden mümkün olan ilk fırsatta genel kuruldan FERDİ MÜLKİYETE GEÇİŞ sürecini başlatacak bir karar alınması son derece önemli.

FERDİLEŞMENİN TAMAMLANMASININ SONUÇLARI NE OLUR? Orjan’da 1985 yılında kat İrtifakı kuruldu. O yıldan bu yana herkes tapu müdürlüğünden mavi renkli Kat İrtifakı Tapusunu almış durumda. Ama Kooperatifin nihai amacı; tamamlanan ve Yapı Kullanma İzni (iskân raporu)almış konutların birer BAĞIMSIZ BÖLÜM olarak Kat Mülkiyetli Tapularının verilmesini sağlamak (FERDİLESME-Ferdi Mülkiyete geçiş) olduğu halde bu güne kadar ne bu yönde bir niyet ne de bir çaba görmedik, duymadık. Bu kusur ve ihmal ötesi çok ciddi bir durum.

Bakanlığın başvurumuza cevabında : ”Yapı kooperatiflerinin özellikle site işletme kooperatifine dönüşmesini kolaylaştırmak için 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu'nun  "Dağılma sebepleri"  başlıklı 81 inci maddesinin ikinci fıkrasına göre,  Bu düzenleme ile anasözleşmede gösterilen işlerini tamamlayan ve tüm ortaklar adına kat mülkiyeti ile tapu tescil işlemlerini gerçekleştiren kooperatiflerin, tescil işleminden sonra usulüne uygun şekilde anasözleşme değişikliği yaparak dağılmaya ilişkin hükümler uygulanmaksızın site işletme kooperatifine dönüşmesine imkân tanınmıştır. Dolayısıyla tüm ortaklar adına kat mülkiyeti ile ferdileşme gerçekleştirmeyen kooperatiflerin tür değiştiremeyeceği, değerlendirilmektedir.” (BAKANLIK) ifadesi var.           

Bakanlık sonuç olarak Orjan yönetiminin işletme kooperatifine geçme talebini, dosyadaki kat irtifaklı tapu örneğini de kabul etmeyerek ve 'ÖNCE FERDİLEŞMEYİ TAMAMLAYIN' diyerek reddetmiş. Bu arada da ne yapmamız gerektiğini açık seçik belirtmiş. “Öncelikle kat mülkiyeti tapusu vererek ferdi münasebete geçmeniz gerekiyor!” diyor.

Ancak bu uyarıya rağmen ARADAN GEÇEN 7 YILA RAĞMEN yine ne bir duyuru, ne bir yönlendirme, ne de gündem maddesi göremedik. Eski yönetimler bırakın bu konuda çalışmayı, bazı ortaklarımızın tamamen kendi çabasıyla cins tashihi yaparak tapularını Kat Mülkiyetine çevirmiş olmalarına da seyirci kaldılar.

Bu tutum sürdürülürse Bakanlıkla yapılacak ilk yazışmada kooperatifin daha ağır eleştirilmesi kaçınılmaz olacak.  Öte yandan hem 1163 hem de 634 sayılı yasaya aykırılık nedeniyle açılacak herhangi bir dava sonucu yönetim kooperatifi dağılma eşiğinde, kendisini de tasfiye görevlisi durumunda bulabilir. Çünkü ister konut ister işyeri amaçlı olsun, bütün yapı kooperatiflerinin ana sözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların veya işyerlerinin ortaklar adına tescil edilmesiyle amaçlarına ulaşmış sayılacakları ve dağılacakları yasa gereği. Yasa bu su sonun tek istisnasını da açıklamış: “AMACI VE ADI DEĞİŞTİRİLİRSE O TAKDİRDE DAĞILMAYA İLİŞKİN HÜKÜMLER UYGULANMAZ” diyor.

Bu durumda bilinmesi gereken bir şey daha var. Varlığı işletme kooperatifine dönüşse bile FERDİ MÜLKİYET TAPULARINI ORTAKLARA DAĞITTIKTAN SONRA kooperatif artık o SİTEYİ YÖNETEMEZ! Bu yazlık siteler için de, kışlık siteler için de sanayi siteleri için de geçerli bir kural. Maalesef malikler de haklarını bilmedikleri için bunu olağan görebiliyorlar.

Ferdileşme sürecinde “Kat irtifaklı tapu sahipleri iskân raporu aldıklarında KAT MALİKİ olmuş oluyorlar mı?” sorusu akla takılabilir. Cevap şu: 634 teki kat maliki tanımı "Kat Maliki; Kat Mülkiyeti Kanununa göre yapımı tamamlanmış ve kullanıma hazır bir binanın bağımsız alanları üzerindeki kat mülkiyeti hakkına sahip kişilere denir." Bu nedenle zaten almış olduğumuz kat irtifakı tapularına istinaden kat malikiyiz. Çünkü Kat irtifakı kat mülkiyetinin bir ön aşamasıdır. Yalnız kat maliki olmak için iskân ruhsatı alma zorunluluğu var. (Memduh Demir) Ancak “634 sayılı kanunda bu kanuna tabi olmak için kat mülkiyeti tapusu alma şartı yok. Bu tapuyu verme sorumluluğu yönetimlere, alma sorumluluğu da doğrudan kat malikine ait”. (GT) 

Bu durumda “aralarında iskân raporu almış, halen konutunda oturan Kat irtifaklı tapu sahipleri de bulunan 2/3 çoğunluk kendi insiyatifleriyle toplanıp site yönetimi kurabilir mi?” sorusunun cevabı da uzmanların görüşüne göre “evet”. “Yönetim oluşturabilirsiniz. Yönetim oluşturmazsanız sorun olur. Çünkü işler yürümez. (Memduh Demir) Yönetim planına uyarak tüm işlerinizi yapabilirsiniz. Ortak alan arsa dükkân varsa işlerlik kazanması gerekiyorsa Site Yönetimi oluşturup aidat ile sitenizi yaşanır hale getirin”(Kemal Dikmen) “Kat Mülkiyeti Kanunu'nun 17.maddesine göre, kat mülkiyeti kurulmuş gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve bağımsız bölümlerin 2/3'ü fiilen kullanılmaya başlanmışsa kat mülkiyeti hükümleri uygulanabileceğine göre, bu aşamada site yönetiminin teşekkül ettirilmesine hukuken bir engel yoktur” diye düşünüyorum. (Av.H.Sancar KARACA)

Neticede amacını ve işlevini tamamlayan kooperatiflerin derhal Genel Kurul’u toplayarak tasfiye yada dönüşüm sürecini başlatmaları gerekiyor. Genel Kurul toplanmıyor veya kooperatifin dağılması yada işletme kooperatifine dönüşüm yönünde karar alınamıyorsa konu dava konusu edilebilir. Bu durumda mahkemenin vereceği kararla kooperatifin dağılması ve kapatılması gündeme gelebiliyor. Bu süreci durduracak tek seçenek ana sözleşme değişikliği yaparak İşletme Kooperatifine dönüşümdür.

Şayet hazırlıklı değilsek, böyle herhangi bir emrivaki ile karşılaştıktan sonra düşünmeye başlasak bile çok geç kalmış olmaz mıyız? O zaman emin olun bu hale düşmek hepimiz için daha sancılı olabilir. O yüzden gelin bugünden düşünüp hazırlanalım. Meselâ 2021 yılında 1163 sayılı Kooperatifler kanununa eklenen yeni değişikliklere uyum için süre bitmeden gerekli düzenleme ve uyum adımlarını atmak zorundayız. Özellikle de anasözleşmede değişiklik çok önemli.

Çünkü 21/10/2021 tarihinde 7339 sayılı KOOPERATİFLER KANUNU İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN’un https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/10/20211026-2.htm 11.maddesi aynen: MADDE 11 – 1163 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin ikinci fıkrasının birinci ve ikinci cümleleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Yapı kooperatifleri, anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ve/veya işyerlerinin ortaklar adına tescil edilmesiyle amacına ulaşmış sayılır ve dağılır. Ancak tescil işleminden sonra usulüne uygun şekilde anasözleşme değişikliği yapılarak kooperatifin amacının değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm uygulanmaz” şeklinde.

Öte yandan kooperatif anasözleşmemizin https://orjan.com.tr/kurumsal/ana-sozlesme DAĞILMA VE TASFİYE başlıklı YEDİNCİ BÖLÜMÜNDE Birleşme ve Devir (Madde 84), Dağılma Sebepleri (Madde 85), Tasfiye Kurulu (Madde 86) ve Tasfiye Kurulunun Görevleri ve Tasfiyenin Yürütülmesi(Madde 87) ise hala değiştirilmedi. Kaldı ki 26 maddelik aynı kanunun başta KOOPBİS (3 ve 4.maddeler)  olmak üzere uyum gerektiren başka maddeleri de var. Özellikle vurgulanması gereken nokta; 7339 sayılı değişiklik kanununun 19.maddesi ile eklenen GEÇİCİ MADDE 9’da “..Kooperatifler ve üst kuruluşları, anasözleşmelerini en geç üç yıl içinde bu Kanun hükümlerine intibak ettirmek zorundadır. Anasözleşmelerini intibak ettirmeyen kooperatif ve üst kuruluşları dağılmış sayılır…”hükmü bulunuyor. Bu çok ciddi bir uyarı. Demek ki önümüzdeki bir yıllık süre Orjan için son derece önemli ve stratejik. Gereği yapılmazsa duvara çarpmış gibi olacağız.

Konu ile ilgili aydınlatılması gereken son konu; FERDİLEŞMENİN KOOPERATİFLE VE SİTE YÖNETİMİ İLE İLGİSİ NEDİR? sorusudur. Belki birileri için çarpıcı ve şaşırtıcı gelebilir ama ORJAN ASLA YASAL ANLAMDA BİR SİTE DEĞİLDİR, OLMADI DA. Gelecekte öyle olacağı kesin, ama bugün için değil. Konuşmalarda, yazılı paylaşım, öneri, yorum ya da eleştirilerde hep bu adın kullanıldığını hepimiz biliyoruz. O kadar yaygın ki, henüz yasal olarak site yönetimine geçmeden bir site olduğumuzu içselleştirmiş durumdayız. Neticede kooperatif ne olacaksa olacak, onunla eş zamanlı olarak da 634 sayılı yasa ve yönetim planına göre kat malikleri kurulunun oluşmasıyla; yönetim planının güncellenmesi ve site yönetiminin işlemesi de başlamış olacak.

FERDİLEŞME 1803 kooperatif ortağının da “YAPI KULLANMA İZİN BELGELERİNİ VE KAT MÜLKİYETİ TAPULARINI” alması ise; 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 81.maddesine göre konutları inşa etme ve ferdileşmeyi yapmanın sorumlusu Yönetim Kurulu olduğu halde, hala bazı konutlar  yapılamadığı gibi ferdileşme sorumluluğunu da yerine getirmemiştir. Ferdileşme işlemleri yıllara yayılmış olarak her kat maliki tarafından yapılmak zorunda kalmıştır.  Bu şart oluştuğunda konut yapı kooperatifi işletme kooperatifine geçebilir /veya kendini tasfiye edebilir. Ama “Bu şartın site yönetimine geçişle bir ilgisi yoktur ve  gerçekleşmese de site yönetimine geçiş yapılır”. (GT) Neden? Çünkü 634 sayılı kanunun 17.nci madde üçüncü fıkrası Kat irtifakı kurulmuş gayrimenkullerde yapı fiilen tamamlanmış ve bağımsız bölümlerin üçte ikisi fiilen kullanılmaya başlanmışsa, kat mülkiyetine geçilmemiş olsa dahi anagayrimenkulün yönetiminde kat mülkiyeti hükümleri uygulanır” diyor da ondan.

Sonuç olarak proje tamamlanıp konutlar bittiğinde elimizdeki kat irtifaklı tapuların kat mülkiyeti tapusuna dönüşmesi şarttı. Somut olarak bu işlemin de iskân raporunun alınmasını takip eden bir yıl içinde olması gerekiyordu. Ayrıca 2/3 çoğunluğun sağlandığı andan itibaren de ORJANDA SİTE YÖNETİMİ kurulmalıydı. Kooperatif yönetimleri Orjanı KOOPERATİF OLARAK ama sanki BİR SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ yönetemezler. Bunu hala bir seçenekmiş gibi gören, düşünen pek çok insan var aramızda. Konuşurken, yazarken bu da nereden çıktı?” diyenler oldukça fazla. Neden? Çünkü, Kooperatif yönetimleri özellikle son 25 yıldır kendilerini böyle ”…miş gibi” lanse ettiler. Orjan bundan dolayı maalesef bunca yıldır bir site yönetimi altında yaşadığını sandı. Hâlbuki öyle değildi. Ertelemeler ve süre uzatmalar o kadar normal hale getirdi ki bu durumu; o kadar alıştık ki halimize sonunda başka yoldan gitmemiz gerektiğini aklımıza bile getirmiyoruz. Hatta bu konuda temelsiz münakaşalara dahi girebiliyoruz.

Orjan Konut Yapı kooperatifi 1163 sayılı Kooperatifler kanunu ve Ana sözleşme çerçevesinde 46 yıldır varlığını sürdürüyor. Konut siteleri ise 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ve Yönetim Planına göre kurulup, yönetilmekte. Site yönetimlerinin oluşturulabilmesi için de ilk olarak kat maliklerinin en az 3'te 1'inin "Genel Kurul" çağrısı üzerine toplanması gerekiyor. Yönetim seçimi işte bu kat malikleri genel kurul toplantısında yapılacak. Toplantı sonrasında; yönetime seçilen kişi "Site yöneticisi" oluyor. Birden fazla kişi seçilmesi halinde ise; artık bir "Yönetim Kurulu"ndan söz edilmekte.

Peki “site” nedir, ne Kooperatiften ne farkı var? Site kelimesinin kökeni, Latince'deki "çite" kelimesiymiş. Dilimize Fransızca'dan geçmiş bir sözcük. Sözlüklere göre “belirli amaçlarla kurulmuş, oluşturulmuş konut topluluğuna” site deniyor. Kelime anlamı olarak “kent ve şehir”olgusuyla doğrudan alâkalı bir kavram.  Bu nedenle site için bir tür “toplu konut yerleşkesi” diyebiliriz. Bir veya birden fazla imar parseli üzerinde, belli bir onaylı yerleşim planına göre yapılmış birden çok konut yapısını içinde barındıran alana "SİTE" deniyor. Dayanağı 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu.

1163 sayılı Kooperatifler Kanununa https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1163.pdf göre kurulmuş ve faaliyet gösteren bugünkü Orjan ise eski ve büyük bir yazlık KONUT KOOPERATİFİ. Ama neticede bir yapı Kooperatifi olarak da amacımız “konutların ve kat mülkiyetli tapuların teslim ve tescili”yle sınırlı. Teşbihte hata olmaz kooperatifi bir müteahhit gibi görebiliriz. Öte yandan aslında site yönetimi süreci daha kat irtifakı kurulurken, 1985 yılında tapuya tescil edilen YÖNETİM PLANI ile başlamıştı. Kat irtifaklı tapularımızı da sonraki yıllarda gruplar halinde veya peyderpey bireysel taleplerle aldık. Aradan 40 yıl geçti hala kooperatif olarak devam ediyoruz. Oysa “Bana göre 634 sayılı kat mülkiyeti kanununun 17. maddesi gereğince site yönetimine geçişin önünde hiçbir yasal engel yok. Kaldı ki bu yasaya göre hazırlanmış 1985 tarihli Yönetim Planı da var.” (GT)

Peki, “mevcut yasaya ve yönetim planlarına göre kat irtifaklı tapu sahipleri diğer kat malikleri gibi toplantılara katılıp oy kullanabilirler mi?” Bir uzman bu konuda şöyle demiş: “Kat irtifaklı veya kat mülkiyeti fark etmez toplantılara katılıp oy kullanabilirsiniz. Bunun yasal dayanağı 634 sayılı kat mülkiyeti kanunudur.” (Memduh Demir)

1163 ile 634 farklı iki yasa. Birbirine karıştırılmamalı. Birinde kooperatifin amacını tamamlayıp tasfiyesine yada şekil değiştirmesine giden bir süreç var diğerinde ısrarla önü kesilmek istenen site yönetimi kurulması. Meselenin kesişim noktası her ikisinin de ortak noktası gibi görünen ve ısrarla geciktirilen FERDİLEŞME ile ilgili. O yüzden bugün temel sorunumuz; Konutu biten iskân almış halen oturmakta olan ortaklarımızın neden hala tam olarak KAT MÜLKİYETİ hakkına sahip olamamaları ve neden hala SİTE YÖNETİMİNE geçememiş olmamızdır. Bu sorunun bu güne kadar geciktirilmiş olması gerçekten Orjan için çok ciddi bir problem.

İşin uzmanları da; kooperatiflerde ferdileşme işlemi tamamlanırken, kooperatif adına kayıtlı bağımsız bölüm kalmadığında zaten kooperatifin ismi pasif durumda kalır”. (Av.İrfan KÖK) Kanun “Kooperatif ana sözleşmede gösterilen islerin tamamlanması ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle amacına ulaşmış sayılır ve dağılır. Ancak, tescil tarihinden itibaren altı ay içerisinde usulüne uygun şekilde ana sözleşme değişikliği yapılarak kooperatifin amacının ve türünün değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm uygulanmaz” şeklindedir (Av.Serdar USTA)dediğine göre seçeneklerimiz belli, yol haritamız nettir.

Kooperatif açısından Ferdileşme bir zorunluluk, ancak SİTE YÖNETİMİ kurulmasının şartı değildir. Site yönetimi kurulması için 17.maddeye göre kat irtifak sahibi 2/3 çoğunluk yeterli. Sonuçta tüm kat malikleri kooperatif amacı çerçevesinde eninde sonunda kat mülkiyet tapularını alacaklar zaten. Bu süre konutlar bitip iskân raporu alındığında işlemeye başlamıştı. Sadece sürecin TAMAMLANMASI GEREKİYOR. Ama Konutların üçte ikisi fiilen kullanılıyorsa artık site yönetimine geçme bir tercih değil, zorunluluk haline gelmiş oluyor.  Bu yüzden Ne yapabileceğimizi vaktinden evvel düşünüp ona göre hareket etmek mecburiyetindeyiz. SONUÇ OLARAK ENİNDE SONUNDA SİTE YÖNETİMİNE GEÇMİŞ OLMAYACAĞIZ MI? Kooperatif olarak kalmayı sürdürmenin, kanunlara karşı direnmenin, hiçbir bir yararı yok. Bir denetim sonucunda, YASAL BİR DEĞİŞİKLİK ya da bir mahkeme kararıyla “buraya kadar!” denilirse daha mı iyi olacak. Korkularımızı ve tereddütlerimizi aşmak için öncelikle onlarla yüzleşmemiz gerekiyor. 

Orjan için 2031’e kadar önümüzdeki 7 yılda takip edilecek istikamet ve gidilecek yol apaçık belli. Bu yüzden günün güncel sorunları kadar, belki onlardan daha fazla mümkün olduğu kadar geleceğe dair düşünmeye de çalışmalıyız. Çünkü karşımızda duran, yolumuzu tıkayan sorun FERDİLEŞMENİN TAMAMLANMASI ise asıl odaklanılması gereken mesele de SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİNİ başlatabilmektir. Artan yoğunlukta bu konuda düşünmeye, fikir üretmeye ve birlik beraberliğe ihtiyacımız var. Neticede ORJAN’IN GELECEĞİ bu.

BU DURUMDA HANGİ “SORUNLARLA” KARŞI KARŞIYAYIZ:

Srn 04.01: Yıllardır ertelenen FERDİLEŞME (Ferdi mülkiyete geçiş) SÜRECİ tamamlanmalı. (Srn01.11 ve Srn 02.03 ile bağlantılıdır.)

Srn 04.02:   Kat İrtifaklı tapuların KAT MÜLKİYETİNE DÖNÜŞMESİ SÜRECİ BAŞLATILMALI.

(Srn01.11 ve Srn 02.03 ve sorunlarla bağlantılıdır)

Srn 04.03:  ORJANIN SİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ SÜRECİ BAŞLAMALI. (Sr.01.06, Sr.01.15, Srn 01.24 ve Srn03.03 ile bağlantılıdır)

Srn 04.04:  Orjan henüz yasal anlamda bir site değil, yönetimler onu KOOPERATİF OLARAK ama sanki BİR SİTE YÖNETİMİ İMİŞ GİBİ yönetemezler.

Srn 04.05: 2021 de çıkan 7339 sayılı kooperatifler kanunu ile bazı kanunlarda değişiklik yapılmasına dair kanun uyarınca ORJAN ANASÖZLEŞMESİ TANINAN SÜRE İÇİNDE BU KANUN HÜKÜMLERİNE İNTİBAK ETTİRİLMELİ.

KISA, ORTA VE UZUN VADELİ HEDEFLER:  

Bir önceki aşamada yapılan durum analizi, değerlendirme, tespitlerden yola çıkılarak karşı karşıya olduğumuz sorunlara çözüm olmak üzere; Yakın (2025), orta (2026-2029) ve uzun vadede (2030-2037) “HEDEFLERIMIZ” neler olmalı?

 

Hdf 04.01: Srn 04.01 numaralı sorun için çözüm olmak üzere; Srn.01.11 bağlamında Hdf.01.11 ve Hdf 02.03 hedeflerle bağlantılıdır. 

Hdf 04.02: Srn 04.02 numaralı sorun için çözüm olmak üzere;  Srn.01.11 ve Srn 02.03 sorunlar bağlamında Hdf.01.11 ve Hdf.02.03 hedeflerle bağlantılıdır. 

Hdf 04.03: Srn 04.03 numaralı sorun için çözüm olmak üzere; Hdf.01.06, Hdf.01.15, Hdf.01.24 ve Hdf 02.04 hedef ile bağlantılıdır.

Hdf 04.04: Srn 04.04 numaralı sorun için çözüm olmak üzere; Srn.01.06, Srn.01.15 ve Srn.01.24 Srn 02.04 sorunları da dikkate alınarak, Hdf.01.06, Hdf.01.15, Hdf.01.24 ve Hdf 02.04 hedefleri takip edilir.

Hdf 04.05: Srn 04.05 numaralı sorun için çözüm olmak üzere; 7339 sayılı kanun uyarınca YAPILMASI GEREKEN ORJAN ANASÖZLEŞME DEĞİŞİKLİĞİNİN gerçekleştirilmesi.

HEDEFLERE ULAŞTIRACAK STRATEJİLER:

Çalıştay sonunda düzenlenecek SONUÇ RAPORUNDA yeralmak üzere belirlenen hedeflere ulaştıracak STRATEJİLER neler olabilir? Nasıl bir yol haritası öneriyorsunuz?

 

Haziran 2025 SEÇİMLİ genel kuruluna kadar;

Str.04.2025.01: Srn 04.03 numaralı sorun için çözüm olmak ve Hdf.04.03 hedefini gerçekleştirmek üzere; Sr.01.06, Sr.01.15, Srn 01.24 ve Srn 03.03 numaralı sorunlar bağlamında Hdf.01.06, Hdf.01.15 ve Hdf.01.24 hedefleriyle bağlantılı olarak;  (Ek: Yapı kooperatifi halinin sonlandırılması ile işletme kooperatifi ve site yönetimi konularında gereğinin yapılabilmesine yönelik genel kuruldan önce konulacak gündem maddesinin açıklaması yapılmalı. Bunun için Çalıştay raporunda tespit edilen sorunlardan hareketle önerilen hedef ve stratejilerden yararlanılmalı. Böylece ortaklar kooperatif yönetiminin site yönetimi olmadığını, görev ve hizmet farklılığı olduğunu, yapı kooperatifi halinin er geç terk etme zorunluluğu olduğunu anlamalıdır. (YE) devamında; Str.01.2025.06, Str.01.2027.05, Str.01.2029.02, Str.01.2031.01 ve Str.01.2031.04 ve Str.03.2025.02 stratejileri uygulanılarak sonuca gidilecektir.

Str.04.2025.02: Srn 04.04 numaralı sorun için çözüm olmak ve Hdf.04.04 hedefini gerçekleştirmek üzere; Srn.01.06, Srn.01.15 ve Srn.01.24 Srn 02.04 sorunları da dikkate alınıp Hdf.01.06, Hdf.01.15, Hdf.01.24 ve Hdf 02.04 hedefleri takip edilerek, Str.01.2025.06, Str.01.2027.05, Str.01.2029.02, Str.01.2031.01 ve Str.01.2031.04, Str.03.2025.02 ve Str.04.2025.01 stratejileri uygulanarak sonuç alınacaktır.

Haziran 2026 genel kuruluna kadar;

Str.04.2026.01: Srn 04.02 numaralı sorun için çözüm olmak ve Hdf.04.02 (Hdf.02.03 ile aynı) hedefini gerçekleştirmek üzere; 1163 sayılı kanunun 81. Maddesi uyarınca Orjan Ortaklarına KAT MÜLKİYETLİ TAPULARININ VERİLEBİLMESİ için GENEL KURULDAN KARAR ALINARAK tapu müdürlüğü ve belediye nezdinde gereken hazırlığın başlatılması Srn.01.11 ve Srn 02.03 sorunlar bağlamında Hdf.01.11 ve Hdf.02.03 hedeflerle bağlantılı olarak Str.01.2026.06 ve Str.01.2027.01 stratejileri uygulanarak gerçekleştirilmeli ve Str.02.2027.02 stratejisiyle sonuçlandırılmalıdır.

Str.04.04.2026.02: Srn 04.05 numaralı sorun için çözüm ve Hdf 04.05 hedefini gerçekleştirmek üzere; 7339 sayılı kanun uyarınca YAPILMASI GEREKEN ORJAN ANASÖZLEŞME DEĞİŞİKLİĞİNİN genel kurulda onaylanması.

Haziran 2027 genel kuruluna kadar;

Str.04.2027.01: Srn 04.01 numaralı sorun için çözüm olmak ve Hdf.04.01 hedefini gerçekleştirmek üzere; Srn.01.11 ile Srn.02.03 da dikkate alınarak Hdf.01.11 ve Hdf 02.03 hedefi kapsamında Str.01.2026.06, Str.01.2027.01 ve Str.02.2027.02 stratejileri uygulanarak gerçekleştirilir.